Vjenne12345 | donderdag 8 februari 2018 @ 09:45 |
Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto. Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen. Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn: "Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien." "Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken." Handige links: Autobandenmarkt.nl Auto-onderdelen.com H-base Mijngarage.nl Onderdelenzoeker.nl Pitstraat.com (5% korting op de eerste bestelling voor FOK!ers.) Handige PTA topics: PTA / Autoradio installeren. PTA / Hoe werkt een differentieel PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer [remmen] Rood waarschuwingslampje brandt Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap? Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1 PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes | |
Vjenne12345 | donderdag 8 februari 2018 @ 09:45 |
Mijn laatste post: In mijn Corsa hoort volgens het boekje semi-synthetisch 10w40 olie in. Echter heeft de garage de laatste keer er 5w30 in gegooid. Als ik nu olie bij wil vullen kan ik er dan 10w40 bij gooien of beter 5w30? | |
bokkepoot | donderdag 8 februari 2018 @ 10:42 |
5W30, gewoon hetzelfde houden. Grotere vraag is waarom zit er dat in.? | |
Hyperdude | donderdag 8 februari 2018 @ 12:05 |
Hadden ze nog liggen. | |
Rob310 | donderdag 8 februari 2018 @ 19:21 |
Het belangrijkste is toch om de zelfde soort olie bij te vullen? (ik bedoel geen syntetische en minerale of semi door elkaar vullen. De viscositeit vermengt zich vanzelf wel (wordt ietsjes verdikt of ietsjes verdund)) | |
de_boswachter | dinsdag 20 februari 2018 @ 15:56 |
Hoelang doet een ervaren monteur normaal gesproken over het vervangen van twee schokbrekers? Betreft een Seat Leon. | |
Zolderkamer | dinsdag 20 februari 2018 @ 16:39 |
Dat ligt eraan hoe rot ie is.. kun je niets van zeggen met deze info | |
Fer | dinsdag 20 februari 2018 @ 17:37 |
Voor of achter scheelt ook | |
Sounddragon | dinsdag 20 februari 2018 @ 18:56 |
hoe rot? Die monteur? Wel een beetje bot dit hoor | |
de_boswachter | dinsdag 20 februari 2018 @ 19:02 |
Voor. En gewoon ‘op’. Rotheid valt niet uit te drukken in een percentage of wel dan. | |
Sounddragon | dinsdag 20 februari 2018 @ 19:14 |
Hij bedoelt denk ik of het allemaal een beetje los wil en gangbaar is.. Is best een beetje werk; draagarm/fusee moet los, stuurstang los, remklauw en leiding losmaken, bovenzijde losmaken. Poot eronderuit, in de bankschroef of veerspanner, bovenlager losmaken, veer eraf, schokbreker eruit (of hele poot wisselen) en dan alles in omgekeerde volgorde terugbouwen. En dat X2. En dan tel ik geen vastzittende stuur- of fuseekogels die wel- of niet stuk gaan bij het loshalen. Vaak ook nog uitlijnen achteraf, want ongeveer alles wat de stand van de veerpoot bepaalt is los geweest, ook een half uurtje tot drie kwartier.. Achterkant is een fucking makkie meestal in vergelijking tot voor. | |
Zolderkamer | dinsdag 20 februari 2018 @ 19:27 |
Dat dus.. als het eentje uit 2000 is (zouden die uberhaupt nog rijden?) dan kun je best even werk hebben.. (of juist niet omdat alles wat eromheen zit al vergaan is)
| |
valentijn7 | maandag 26 februari 2018 @ 21:27 |
Als ik de verlichting aandoe dan gaan de voorlichten gelijk aan. De dashboardverlichting en achterlichten pas na enkele minuut tezamen. Ik heb ontdekt dat de verlichting gelijk aangaat als ik al eerder die dag heb gereden of aan het eind van een rit. Ik denk een verband met de temperatuur (van de motor?). Waar kan ik het beste beginnen met het onderzoek als ik op zoek wil naar een oplossing? | |
Miniem | woensdag 14 maart 2018 @ 18:37 |
Ik wil deze banden bestellen en bij een montagepunt laten monteren. https://banden.autoweek.n(...)75-65-r14-82t-21275/ Bij topbanden kan ik geen montagepartners vinden, zoekfunctie lijkt daarvoor stuk te zijn? bij bandenconcurrent staat er dat desbetreffende band niet gevonden is. Bij pneus zijn er wel montagepartners maar daar is het per band circa 5 euro duurder. Iemand een idee waar ik de montagepartners van topbanden kan vinden? Of moet je daarvoor eerst de banden bestellen dat je daarna een optie voor montage krijgt? | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | woensdag 14 maart 2018 @ 18:48 |
Help hier ook even aub K&W / Verfbus ontploft in de auto, hoe krijg ik dit er weer uit! | |
jeroen25 | woensdag 28 maart 2018 @ 13:09 |
Ik zou eerst gaan zoeken naar een elektrisch schema. Dan wordt het een kwestie van de keten nalopen van de accu tot aan de lichten. Daarin zullen schakelaars/relais zitten en ergens zal er een splitsing zijn. Dan meet je steeds de spanning tot deze ineens 0 is. Dan ben je fout gepasseerd. Relais en schakelaars kun je ook testen. Krijgen ze wel spanning? Maakt het dan ook sluiting? Wat voor auto rij je? Is de elektra nog eenvoudig of gaat alles via de computer? | |
Sounddragon | woensdag 28 maart 2018 @ 13:24 |
Ik zou even in het instructieboekje lezen, misschien is het wel een standaard dingetje, of iets wat je aan of uit kunt zetten in de boordcomputer. Al klinkt dat later aanschakelen van de dash- en achterverlichting wel een beetje bijzonder. | |
vannelle | woensdag 28 maart 2018 @ 14:51 |
En ik denk een versleten sleepcontact in de schakelaar die na warmer worden nét genoeg contact maakt. Maar ik denk ook dat dit ondertussen wel opgelost is aangezien deze vraag op 26 februari al gesteld is. | |
Miniem | dinsdag 3 april 2018 @ 09:01 |
Mijn banden zijn gevuld met stikstof. Echter staan er 2 banden niet meer op spanning. Kun je deze bijvullen met gewone lucht? | |
Diqiu-Long | dinsdag 3 april 2018 @ 09:03 |
Ja, en stikstoflucht is vooral een groot verdienmodel. Want gewone lucht bestaat al voor 90% uit stikstoflucht. | |
Sounddragon | dinsdag 3 april 2018 @ 12:22 |
feit of fabel? Volgens mij ga je deaud als dat zo zou zijn | |
Diqiu-Long | dinsdag 3 april 2018 @ 12:42 |
Die lucht wat je in banden pompt.... niet de lucht welke wij inademen. | |
Sounddragon | dinsdag 3 april 2018 @ 13:09 |
same shit bro | |
Diqiu-Long | dinsdag 3 april 2018 @ 13:15 |
Even opgezocht op het internetz: "Perslucht bestaat gewoon uit buitenlucht,een mengsel van 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% waterdamp en andere gassen." Het is dus 78% i.p.v. 90% die ik gokte. Maar mijn boodschap was gewoon: dat het betalen voor stikstoflucht, eigenlijk bezeikte boel is in zekere zin. Bij profile deden ze het gratis toen ik nog bij FBTO zat. En wellicht blijven je banden wel iets langer op spanning, alleen veel automobilisten denken vervolgens: dat ze hun bandenspanning dan niet meer hoeven te controleren. | |
Sounddragon | dinsdag 3 april 2018 @ 13:41 |
is ook bullshit in zekere zin.. Grotere stikstofmoleculen bladiebla.. Ok, dus die 21% zuurstof ontsnapt, dus in (hun) theorie wordt het stikstofgehalte in je banden vanzelf steeds hoger In de racerij gaat het om koeling van de banden, op straat is het gewoon apekoek, zeker als je er ook nog eens extra voor moet betalen. En die groene doppies zijn spuuglelijk | |
Miniem | dinsdag 3 april 2018 @ 23:02 |
Wrm zijn die groene dopjes eigenlijk | |
Diqiu-Long | dinsdag 3 april 2018 @ 23:05 |
Voor als er stikstof in je banden zit.... | |
Notorious_Roy | dinsdag 17 april 2018 @ 21:15 |
Mijn autoradio speelt alleen nog maar radio, de cd-speler is stuk en usb of bluetooth heeft 'ie niet. Nu zag ik bij Amazon deze: https://www.amazon.de/dp/B074DYNSKP Kan ik die gewoon aansluiten? Ik heb er geen verstand van verder, dus weet ook niet echt waar ik op moet letten. Mijn auto: een Mitsubishi Carisma '98 | |
nanuk | woensdag 18 april 2018 @ 07:44 |
De radio is zeer waarschijnlijk standaard. De meeste auto's helaas niet. Maar er bestaan verloopstekkers voor. Dat maakt je radio gelijk wel duurder. De huidige radio, zat die er al in bij aflevering van de auto? | |
Notorious_Roy | woensdag 18 april 2018 @ 08:06 |
Ik zag ook wel verloopstekkers inderdaad, kost ongeveer 15 euro. Of de radio meegeleverd werd weet ik niet, ik heb 'm derdehands | |
nanuk | woensdag 18 april 2018 @ 08:18 |
Eerst kijken of de juiste verloop stekkers er al in zitten. Verder houd ik mijn mond want echt verstand heb ik er niet van. Ik heb alleen zelf wel eens radio's vervangen en verbaasde me dat je nog geen antwoord had. iso aansluiting | |
Sounddragon | vrijdag 20 april 2018 @ 07:41 |
Iedere radiofabrikant heeft zijn eigen aansluiting, maar... De fabrikanten hebben onderling afgesproken dat ze hun radio's standaard leveren met een verloopkabel naar dubbel DIN, dus als je hem nieuw koopt en je auto is voorzien van een DD, is het gewoon klik, klik en spelen maar.. In nieuwerwetse auto's waar een standaard ding in zat en je gaat naar aftermarket, kán het zijn dat de dealer effe tegen je auto moet zeggen dat er wat veranderd is, anders doet hij het niet. | |
Miniem | zondag 27 mei 2018 @ 07:31 |
Vraagje. Mijn geschorste auto heeft apk tot 1-7. Heeft dus een nieuw apk nodig. Wil er dinsdag mee naar een onafhankelijk keuringsstation die niet op afspraak keurt. Gewoon binnenrijden dus. Staat op RDW dat je een afspraakpapier nodig hebt als je auto geschorst is... En iemand idee hoe/waar ik hem kan verzekeren? Zou alleen verzekering voor deze dag nodig hebben. Normaal sluit je dan een verzekering af en zeg je hem op omdat hij dan verkocht of geschorst is maar dat is hij natuurlijk al... | |
ColtZ40 | zondag 27 mei 2018 @ 08:12 |
Als je auto geschorst is hoef je de auto niet Apk te keuren. Waarom zou je het doen als je er toch niet mee gaat rijden? | |
Miniem | zondag 27 mei 2018 @ 08:26 |
Ja, dat is ook weer waar. Wil hem eigenlijk gewoon kunnen verplaatsen als het nodig is. Niet lastminute een APK erop en evt reparaties als ergens anders heen moet. | |
ColtZ40 | zondag 27 mei 2018 @ 08:34 |
Je mag hem niet verplaatsen als hij geschorst is. | |
Miniem | zondag 27 mei 2018 @ 08:45 |
Dan ontschors en verzeker ik hem toch gewoon. Zo gebeurd. Apk hoeft dan niet meer. Bovendien als hij geschorst is mag je er wel mee naar het APK punt met verzekering en bewijs van afspraak. | |
daNpy | zondag 27 mei 2018 @ 10:32 |
Volgens mij mag je hem wel naar de APK en terug rijden als hij geschorst is, maar ook alleen die route. Edit: Ja dus Eerste hit op Google https://www.rdw.nl/partic(...)en-tijdens-schorsing | |
Miniem | zondag 27 mei 2018 @ 10:59 |
Klopt, dat zeg ik Maar gaat om de verzekering voor 1 dag omdat ik daarheen moet. + dat het keuringsstation niet op afspraak werkt. Zon formulier kan ik niey voorleggen als ik dan aangehouden wordt. | |
daNpy | zondag 27 mei 2018 @ 11:15 |
Waarom ga je dan niet naar een keuringsstation wat wél op afspraak werkt? Dan kun je er ook bij blijven en weten wat er aan de hand is Bovendien kun je met de factuur altijd tonen dat je onderweg was van of naar het keuringsstation. En heb je al gebeld met de verzekering? Ik weet dat die het vaak niet (willen) snappen, maar je kan gewoon je kenteken voor 1 dag verzekeren neem ik aan, anders bel je een andere. | |
daNpy | zondag 27 mei 2018 @ 11:17 |
Methode 2: Bel een willekeurige verzekeraar op en zeg dat je naar een auto gaat kijken en misschien verkopen. Dan willen ze hem wel in de verzekering nemen. Na de APK zeg je "sorry, het is hem niet geworden". | |
Miniem | zondag 27 mei 2018 @ 11:38 |
Is een onafhankelijk keuringsstation, daarom Schijnbaar kun je op internet ook gewoon verzekeren en binnen een bepaald aantal dagen er vanaf zien. Zelfde als jouw 2e methode lijkt me. | |
xaban06 | zondag 27 mei 2018 @ 12:25 |
De airco van mijn Nissan Note doet het niet. Vorig jaar de auto naar een airco specialist gebracht, zijn conclusie was dat wanneer je de airco inschakelt de aircopomp/compressor het niet doet, maar zet je er extern 12V op dan doet de pomp/compressor het wel. Conclusie pomp niet defect; moet wel iets elektrisch zijn. Gisteren 4 nieuwe banden onder de auto laten zetten en gevraagd of ze tijd hebben om ook naar de airco te kijken. Hebben ze gedaan. Conclusie: Systeem is leeg, zit geen vloeistof in, we moeten vullen. Aan de apparaat gehangen, maar vullen niet gelukt. Systeem schijnt geen vloeistof te accepteren / door te laten. Een en ander doorgemeten, wanneer je de airco inschakelt schijnt er wel signaal naar de pomp te gaan, maar deze schiet niet aan. Zetten ze er 12V op, draait de pomp wel. Wat is nu het beste te doen? Dealer wordt een duur geintje vrees ik. Kan ik zelf nog iets doen? Of kennen jullie goed airco specialisten in Zuid Holland? | |
Sounddragon | dinsdag 5 juni 2018 @ 21:10 |
lees de TT eens?. | |
daNpy | dinsdag 5 juni 2018 @ 21:28 |
Ruilpomp om te checken of het in de pomp of in de auto zit. | |
xaban06 | donderdag 14 juni 2018 @ 17:44 |
Done, en nu? | |
Fer | donderdag 14 juni 2018 @ 18:00 |
Pomp draait niet, krijgt wel signaal, is niet kapot. Aircospecialist en Garage weten het ook niet, klinkt niet erg eenvoudig of als onderhoud. Zit er iets van electronica op de pomp? | |
lipje | donderdag 14 juni 2018 @ 20:20 |
thermokoppel, en pressostaat om de boel te regelen/beveiligen | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 22 juni 2018 @ 11:20 |
Ik heb een 206 uit 2004 en gisteren zag ik dat mijn linkerachterlicht kapot is. De buitenste kap is gebroken. Deze moet dus vervangen worden. Is dat makkelijk zelf te doen? En moet ik een geheel nieuw achterlicht kopen of volstaat alleen de kap? | |
Sounddragon | vrijdag 22 juni 2018 @ 12:06 |
is meestal één geheel, en dat is wel aardig zelf te doen. Wel heel secuur doen en opletten dat het allemaal mooi en netjes aansluit, anders heb je binnenkort een topic waar je dompelpompen op kunt aansluiten. Meestal is het één stekker voor de hele unit en een paar boutjes, dan pak je het hele ding er zo uit. | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 22 juni 2018 @ 16:10 |
Is gelukt, stelde idd niets voor. | |
Sounddragon | zaterdag 23 juni 2018 @ 12:29 |
Mooi zo, weer wat centjes voor de monteur uitgespaard | |
Rob310 | maandag 20 augustus 2018 @ 19:18 |
Wie kan mij vertellen wat hier zou kunnen lekken bij deze Bmw 316i uit 1997 (E36)? Het kijk in de lijn van de koppakking te zitten maar het is een los hoekje aan de kap om de distributie ketting. Fotos hieronder in post van Hyperdude, waarvoor dank [ Bericht 20% gewijzigd door Rob310 op 20-08-2018 19:53:17 ] | |
Hyperdude | maandag 20 augustus 2018 @ 19:35 |
Plaatjes doen het niet hiero [ Bericht 49% gewijzigd door Hyperdude op 20-08-2018 19:41:08 ] | |
Rob310 | maandag 20 augustus 2018 @ 19:37 |
hier ook niet Moet toch gewoon werken, Imgur op Fok! ? | |
Hyperdude | maandag 20 augustus 2018 @ 19:39 |
Je moet even de goede URL tussen [IMG] zetten. gefixt Maar lekt er veel uit/moet je regelmatig bijvullen? [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 20-08-2018 19:49:35 ] | |
Rob310 | maandag 20 augustus 2018 @ 20:04 |
elke 9000-10000 1 liter dus dat valt nog te overzien, maar het viel nu op dat er wat onder de wagen lag. Waarschijnlijk nu pas 'overgelopen'. Nu weer volle peilstok, eens kijken hoeveel Km er nu voorbij gaan eer er weer die liter nodig is. Maar voor het geval dat, wilden we graag even weten wat hier zou kunnen lekken. Apk komt er namelijk ook weer aan. | |
Hyperdude | maandag 20 augustus 2018 @ 20:06 |
Komt vast wel iemand die er meer verstand van heeft. Zijn meestal geen plekken waar je vlot het lek kan verhelpen. | |
Miniem | dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:04 |
Kan het zijn dat een band van 86T een hoger benzineverbruik heeft dan een van 82T? Gaat om precies dezelfde band, maar de 86T is goedkoper. Ik twijfel ook nog over de volgende banden: - Nexen Blue H Plus - Vredestein T Trac 2 - Uniroyal Rainexpert 3 - Toyo Proxes CF2 - Yokohama A Drive Iemand die iets zinnigs erover kan zeggen? Gaat over banden voor een Yaris. [ Bericht 48% gewijzigd door Miniem op 21-08-2018 15:18:32 ] | |
oldford | dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:17 |
Het effect van banden op het brandstofverbruik (mist op de juiste spanning) is erg klein en in de praktijk bijna niet meetbaar. Dat geldt voor een ander profiel, een ander merk of een andere draagkracht. | |
nanuk | dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:28 |
Een korte blik op Google laat toch duidelijk anders vermoeden. De anwb bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/auto/banden/bandenlabel | |
oldford | dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:07 |
Als je wat verder door leest dan kom je erachter dat de door jou genoemde 82T en 86T niets te maken hebben met de rolweerstand en dus het brandstofverbruik. Het getal geeft het draagvermogen van de band weer en de letter geeft de maximale snelheid aan. Waar de ANWB op doelt is het bandenlabel met daarop klasse A t/m G. Het maximale verschil tussen klasse A en G is zo'n 7,5% - dat is nog wel meetbaar. Maar het verschil tussen klasse A en klasse B of tussen klasse B en klasse C is zo klein dat het niet meer meetbaar is. Het verschil in draagvermogen bij verder dezelfde band zoals in jouw vraag leidt echt niet tot 4 klasses hoger op het bandenlabel en dus ook niet tot een meetbaar verschil in verbruik. De invloed van bandenspanning is ongeveer net zo groot. Bij 15% onderdruk neemt het verbruik met ongeveer 2% toe. Bij 50% onderdruk is het meerverbruik z'n 8%. Zie voor een beschrijving van de bandenmarkeringen: http://www.sicherbestellen.de/autobanden/Reifenbezeichnung.html Als je je echt druk maakt over het verbruik van je banden kies dan Toyo, dat is klasse C, terwijl de rest klasse E is. Of kies een Michelin energy saver - dat is ook klasse C. De Goodyear Ecocontact en Continental ecocontact 5 zijn zelfs klasse B. | |
pitboer | maandag 8 oktober 2018 @ 20:43 |
Hallohallo.Bij het op laten komen van de koppeling voel ik bij het laatste stukje een klik en wil die zeg maar omhoog schieten.Het gaat om een Mazda 323f uit 2000.Lekt zover ik kan zien niet. [ Bericht 5% gewijzigd door pitboer op 09-10-2018 19:18:26 ] | |
Sounddragon | zaterdag 3 november 2018 @ 19:04 |
Een 'klik' is denk ik mechanisch; kan een rafelende koppelingskabel zijn, maar ook een vinger van de drukgroep en/of alles ertussenin. | |
Sounddragon | zaterdag 3 november 2018 @ 19:09 |
Algemene mededeling trouwens: Wegens ongoing protesten/klachten/feedback van users in verschillende fora wegens onoverzichtelijkheid van de fora door het aantal sticky's bovenaan de pagina, hebben wij, de mods van PTA, besloten om in PTA het aantal sticky's te beperken, wat dus betekent dat dit topic vanaf heden niet meer sticky staat. Einde mededeling | |
das_phantom | woensdag 26 december 2018 @ 10:40 |
Vraag: Ik ben de oliepeilstok van mijn Honda Civic 1987 verloren. Hieraan komen is tot nu toe niet gelukt. Ik vul nu maandelijks bij met een scheut olie, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Heeft iemand een creatieve oplossing om toch het oliepeil te kunnen meten? | |
Donkergroen | woensdag 26 december 2018 @ 10:57 |
Morgen even naar de sloop? | |
ColtZ40 | woensdag 26 december 2018 @ 12:51 |
Olie aftappen, meten hoeveel het is en dan op de site van kroonolie kijken hoeveel erin moet. Olie die je eruit hebt gehaald aanvullen tot hoeveel het moet zijn en er terug in gooien. | |
Hyperdude | woensdag 26 december 2018 @ 13:04 |
Of even investeren https://www.autoteileprof(...)e/olstab/honda-civic | |
Sounddragon | woensdag 26 december 2018 @ 13:14 |
Beste optie, maar wel een dikke investering Zomaar een dotje erbij kieperen elke maand slaat helemaal nergens op natuurlijk; straks zit je hem gruwelijk te overfillen en loopt de boel in de soep | |
das_phantom | woensdag 26 december 2018 @ 17:05 |
Eens, prima auto dus wil hier ook niet meer doorgaan, is zonde. Onderdelensites ben ik mee bezig, maar krijg geen matches op mijn model. Onderdelenlijn heb ik een bericht op geplaatst, maar helaas geen aanbiedingen. Het aanbod voor dit model auto op sloperijen is vrij gering. Met olietappen, bedoel je dan twee keer in twee maanden, zodat ik ook het verbruik kan meten? Waar ik net nog aan dacht is contact leggen met Honda Nederland, om te achterhalen of er nog meer recente modellen zijn met gelijke motor, zodat het makkelijker is om aan een peilstok te geraken. Marktplaats en eBay hou ik in de gaten. | |
Zolderkamer | woensdag 26 december 2018 @ 17:11 |
Gewoon naar een willekeurige sloperij rijden (liefst eentje met veel japanners) die weten wel welke je nodig hebt.. En dan niet zo karig met info.. cilinderinhoud of motortype is je wel bekend toch? Ook je locatie is wel handig als je gerichte tips wilt.. Maargoed de meeste van die blokjes zitten in meerdere types.. en soms zijn de peilstokken uit andere motoren ook bruikbaar.. Er is geen sloperij die losse peilstokken op internet gaat zetten.. ze zijn geen webshop.. En dan nog is het de moeite niet.. Ik heb ook wel peilstokken.. maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze op internet te zetten.. dat kost meer tijd dan het opbrengt.. [ Bericht 3% gewijzigd door Zolderkamer op 26-12-2018 17:17:22 ] | |
daNpy | woensdag 26 december 2018 @ 17:12 |
Olie terug gooien. Goed plan, al het vuil in het carter ongefilterd weer in je kop gooien, geen probleem! War een "tips" hier weer zeg | |
ColtZ40 | woensdag 26 december 2018 @ 17:21 |
Dat verdiend deze domme vraag. | |
das_phantom | donderdag 27 december 2018 @ 11:12 |
Dankjewel voor je reactie! Gaat om een Civic 1.5 GL, 4 cilinders, 1488cc, omgeving Haarlem maar wil het hele land wel door voor deze auto. https://www.autoweek.nl/auto/739/honda-civic-15-gl/#specs | |
Donkergroen | donderdag 27 december 2018 @ 11:37 |
Kijkt U eens, 2 seconden google: https://www.japoto.nl/honda-sloperij Geen dank | |
Sounddragon | donderdag 27 december 2018 @ 12:06 |
Niet alles staat online, maar er zijn autodemontagebedrijven zat; gewoon effe bellen, ik weet zeker dat je binnen no time een peilstokkie hebt. Sowieso, als ik die prijzen zo zie, zou ik hem gewoon nagelblingbling nieuw bestellen bij de dealer, die heeft hem ook gewoon, en anders next day, als hij hem moet bestellen | |
Sounddragon | donderdag 27 december 2018 @ 12:06 |
Goei bezig | |
Zolderkamer | donderdag 27 december 2018 @ 13:35 |
Gewoon even op de Liede kijken dan... Een miljoen miljard sloperijen.. Daar slaag je wel.. En vijf minuten rijden https://www.google.com/ma(...).3819918!4d4.7538293 | |
das_phantom | vrijdag 28 december 2018 @ 11:54 |
Dank allen, ik ga aan de slag! | |
LangeTabbetje | woensdag 2 januari 2019 @ 02:17 |
Vraagje van een A-technisch persoon. Sinds een paar dagen hoor ik bij het opstarten van mijn zes jaar oude Toyota met 109k kilometers een knarsend piepend geluid vanonder de motorkap wat verdwijnt als de motor warmgedraaid is, na een paar minuten. Volgens mij als leek is dit de v-snaar? Kan dit kloppen? En zo ja, kan het kwaad? Of is het verstandig de v-snaar te vervangen? Ik vraag het even hier, want ik woon in het buitenland en als ik de toyota dealer vraag, zegt ie gerust dat het het beste is om een nieuwe auto te kopen 😊, Dank alvast voor jullie goede raad | |
daNpy | woensdag 2 januari 2019 @ 09:41 |
Denk niet dat een redelijk recente auto als die van jou nog een V-snaar heeft, maar een multiriem. Zo ver ik weet piepen die eigenlijk nooit. Dan lijkt het meer op een lagertje. Is er geen onafhankelijke garage in de buurt met normale onderdeelprijzen en uurtarieven waar je het kunt laten nakijken en evt fiksen? | |
nanuk | woensdag 2 januari 2019 @ 10:09 |
Mijn Daihatsu Cuore uit 2012 laat soms het handremlampje branden als ik de handrem er af heb gedaan. Na een paar seconden en de handrem een paar keer bewegen gaat het dan wel uit. Heeft dat een verdere betekenis of zit er gewoon vuil rond het drukknopje? Ik zal sowieso eens wat schoonmaken daar. | |
Sounddragon | woensdag 2 januari 2019 @ 12:33 |
Dat werkt meestal met een gewoon schakelaartje bij de bediening.. die zal iets te strak staan afgesteld.. even opzoeken waar hij zit en een klein tikje losser zetten. | |
nanuk | woensdag 2 januari 2019 @ 13:30 |
OK, dank je. Dat ga ik wel vinden. Schoonmaken er om heen zal ook wel helpen. | |
Rob310 | woensdag 2 januari 2019 @ 21:59 |
Zoals eerder aangegeven geen V-snaar maar Multiriem. Heb ik vorig jaar op mijn C5 ook gehad. Meestal kun je het ook aan de riem afzien of deze slipt want dan zitten er happen aan de rand, die van mij was zelfs de helft smaller geworden 😮 Het bleek dat het lager van de spanrol kapot was waardoor de riem dus schuin langs de poelies gaat lopen en gaat piepen en scheuren. | |
pfefferkatze | zondag 6 januari 2019 @ 15:17 |
Ik heb me best er in verdiept maar ik zit toch een beetje vast. Ik heb een Volvo V40 uit 1999 en wil winterbanden. Nu zit er op: 195/55R15. Op de velg zelf staat 6Jx15x44 en typenummer 30813598 wat mij brengt op een steek van 4x114.3 en ET van 44. Kan ik dan deze banden monteren? Volgens mij klopt de steek wel maar ze zijn minder hoog. Zit op marktplaats te speuren maar dan kom ik bijvoorbeeld ook op dit soort advertenties waar geen steekmaat bij staat. | |
Rob310 | zondag 6 januari 2019 @ 17:00 |
Als je perse de winterbanden op een andere velg wilt hebben moet je inderdaad tijdig houden met juiste steek ET waarde. Je kunt ook banden wisselen op je huidige velg, dan hoef je enkel rekening te houden met de afrolomtrek. Dat kan, bijvoorbeeld, hier: (inclusief uitleg). https://www.autodemontage(...)nadvies/afrolomtrek/ Natuurlijk moet je hier ook rekening mee houden wanneer je een complete velg met band koopt. | |
pfefferkatze | zondag 6 januari 2019 @ 17:04 |
Top. Ik wil sowieso met andere velg zodat ik ze zelf kan wisselen. Dus als het 4 steek is en ET44 dan zit het sowieso wel goed en gaan ze passen? Ik ga naar 185/60R15 dus dat is 1,26% naar boven wat nog binnen de marge van 1,50% valt. | |
Rob310 | zondag 6 januari 2019 @ 21:37 |
Hoe het met steek en ET waarde zit, ben ik helaas niet in thuis. Ik weet dat die waardes bestaan en wat ze zijn maar marges daarin weet ik niet (steek is steek en dat past of past niet). Afrolwaarde en de daarbij behorende afwijking m.b.t. je snelheidmeter (en effect op je benzineverbruik!) is volgens mij het belangrijkste. | |
Miniem | zaterdag 12 januari 2019 @ 11:38 |
Ik stel de vraag maar ff hier. Ik wil naar een auto gaan kijken maar daar staat de km stand onlogisch geregistreerd. Ik vroeg waarom aan de verkoper. Hij zegt dat de km teller (snelheid) het niet deed en dat dat verplicht was voor de apk. Daarom is er een klok met een lagere km stand ingezet. Alleen die klokken zijn digitaal. Dus zou zon klok de km stand dan niet over moeten nemen van de boordcomputer? Betreft een Yaris Verso uit 1999. | |
Hamplakje | zaterdag 12 januari 2019 @ 11:55 |
Bij moderne voertuigen staat het zekerweten in de boordcomputer, veel oudere auto's hebben het inderdaad nog in de complete tellergebeuren opgeslagen. https://www.onderdelenlij(...)/kilometerteller-km/ overal staat de KM stand bij opgeschreven, dus het zou wel kunnen. Ik heb ook een digitale KM teller, maar ik heb niet eens een boordcomputer De enige manier om de echte stand te weten is om te kijken naar stickertjes in de motorruimte die verklappen wanneer de olie, KVS airco etc allemaal is gedaan. of via een uitleesapparaat | |
vannelle | zaterdag 12 januari 2019 @ 15:15 |
Dan nog weet je de echte stand niet want je weet niet hoeveel er daarna is gereden. | |
DJSmiley | zaterdag 12 januari 2019 @ 21:44 |
NAP rapport opvragen. Als er zoiets gebeurd is dan zul je dat prima kunnen herleiden uit het NAP rapport. Je ziet dan een sprong (het moment dat de teller eruit ging). De periode ervoor en erna moeten wel logisch zijn. Ik heb ook wel eens een auto gekocht met NAP onlogisch. Schrikt veel mensen af, maar in dit geval bleek het gewoon een invoerfoutje te zijn... Hij had 86000 ofzo gelopen, daarna 789000, toen 93000 ofzoiets... | |
Piles | donderdag 17 januari 2019 @ 11:20 |
Opel Astra H 1.6 Easytronic staat nu bij de garage voor een beurt. Er zit sindskort ook een ratel(tje) in de motor. Ze geven aan dat de kleppen gesteld moeten worden (minimaal 400 euro). Auto is 15 jaar oud en heeft 250k op de teller. Wat zouden jullie doen? Ik vind het nogal een hoop geld Ik lees hier en daar dat olie verversen het ook nog wel eens oplost/verminderd. Dat zit sowieso in de huidige beurt. | |
bokkepoot | donderdag 17 januari 2019 @ 11:32 |
Ik zou eerst de olie verversen en kijken of het inderdaad veranderd. Je kan hem ook een flush geven, dat wil ook wel het een en ander oplossen. Kleppen stellen kan altijd nog. | |
Piles | donderdag 17 januari 2019 @ 11:39 |
Thanks, vanmiddag eens luisteren hoe het klinkt. Wat is een flush? | |
Miniem | donderdag 17 januari 2019 @ 11:46 |
Precies wat het woord zegt doorspoelen | |
bokkepoot | donderdag 17 januari 2019 @ 12:04 |
Goedje toevoegen aan oude olie en dan even laten draaien. Zelf doe ik daarna vaak ook nog even een extra olie verversing naar 250 km. Dit in verband met dat een flush rommel kan losmaken die je niet in je motor wil hebben | |
Hyperdude | donderdag 17 januari 2019 @ 12:06 |
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld (kms.)? Olie verversen helpt niet als de kleppen echt de oorzaak zijn. | |
bokkepoot | donderdag 17 januari 2019 @ 12:11 |
Das waar, maar Ts zal niet de eerste zijn die na het kleppen stellen nog steeds dat rateltje in de motor heeft. | |
Sounddragon | donderdag 17 januari 2019 @ 12:31 |
Kleppen stellen is normaal onderhoud, als je het gewoon lekker niet doet, slaan de kleppen op termijn zichzelf en/of de zittingen kapot, dan heb je een koprevisie aan je fiets hangen van een roodje of 2. Dat oliewissel verhaal is in het geval van hydraulische stoters; die hebben een miniem oliekanaaltje wat de stoter smeert en als je met gore olie rondrijdt slibt dat gaatje dicht en gaat de stoter tikken. Dat kán (sóms!) met een oliewissel weer teniet gedaan worden, maar meestal is het gewoon dicht = dicht. Vroeger deed met wel eens de helft van de olie (heel tijdelijk) vervangen voor hydrauliekolie om te proberen ze open te spoelen, dat werkt best aardig. Helaas voor jou heeft jouw motor géén hydraulische klepstoters, en dan moeten ze dus periodiek gesteld worden. Je vraag is ongeveer hetzelfde als: Mijn auto start en loopt beroerd, de garage zegt dat er nieuwe bougies in moeten, wat zal ik doen? Klein verschil in detail is dat jouw kleppen stellen een beetje duurder is als een setje pitjes Maar het moet wél gebeuren als je die laatste ton er ook op wilt zetten. | |
daNpy | donderdag 17 januari 2019 @ 14:22 |
Waarom is kleppen stellen zo duur? Als je weet wat je doet os et niet héél veel werk. | |
Piles | donderdag 17 januari 2019 @ 14:39 |
Nee, dat dacht ik ook. Daarom schrok ik ook van het startbedrag van 400 euro, wat nog hoger kan worden afhankelijk van wat ze vinden. Misschien eens bij een andere (universele) garage vragen. | |
daNpy | donderdag 17 januari 2019 @ 14:43 |
Misschien ben je 4 uur bezig met alles af en weer opbouwen, dat kan. Bij mn daf is het 3 moeren van het kleppendeksel en je kunt aan de gang | |
Sounddragon | donderdag 17 januari 2019 @ 14:54 |
Psies, vraag eens een beetje rond.. was dit bij de Opeldealer? Misschien is het idd wel een berg werk.. kan het me niet helemaal voorstellen, maar het zóu kunnen. Misschien heb je er wel speciale onderdelen voor nodig.. | |
Rob310 | donderdag 17 januari 2019 @ 20:32 |
Het gaat er over uit of je voor die ¤400 een nieuwe auto kunt kopen die net zo goed bevalt. Google bracht mij op https://opel-forum.nl/forums/topic/astra-h-1-6-2007-tikt/ Waar ze zeggen dat het normaal onderhoud is, iedere 150K of 10 jaar, tevens geeft men aan dat de 105 Pk versie last heeft van een plaat in de inlaat die kan gaan klapperen. [ Bericht 0% gewijzigd door Rob310 op 18-01-2019 13:21:42 ] | |
Hyperdude | donderdag 17 januari 2019 @ 20:48 |
Overblijfsel uit de tijd dat arbeid bijna niets kostte. Bij mijn eerste auto moest je 2 nokkenassen demonteren als je iets aan de klepspeling wilde veranderen. Iedere 20K; als ik mij niet vergis. | |
1marcelfilms | dinsdag 9 april 2019 @ 11:25 |
Waar kan ik dit hier goedkoop krijgen, of hoe kan ik op amazon bestalen zonder credit card? | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 9 april 2019 @ 11:43 |
Autodoc.de of autodoc.nl? Zijn vaak ook niet duur. | |
Vjenne12345 | donderdag 18 april 2019 @ 10:19 |
Moet je die milieusticker om te mogen rijden in Duitsland rechtsboven of rechtsonder plakken? | |
nanuk | donderdag 18 april 2019 @ 10:30 |
Ik zal toch nog even updaten. Tis al weer een tijdje terug. Het lampje reageerde dus ook op remvloeistofniveau. Het viel me op dat het vooral in linker bochten aan ging. Remvoering was volgens de garage voldoende en er was ook geen zichtbare lekkage. Bijvullen en probleem opgelost dus. | |
oldford | donderdag 18 april 2019 @ 11:26 |
De sticker moet aan de rechterkant zitten. Indien de auto aan de bovenkant een gekleurde strip in het raam heeft, mag de sticker daar niet zitten. Aanbevolen wordt de rechter onderkant - dan zit je altijd goed. Zie: https://www.umwelt-plaket(...)-und-anbringung.html | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 19:19 |
Volgens mij zit ie bij mij al jaren links, nog nooit commentaar gehad Ik wist helemaal niet dat dat ding op een bepaalde plek moest zitten | |
Hyperdude | donderdag 18 april 2019 @ 19:27 |
't staat er op. Duh. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 18 april 2019 @ 19:48 |
Wordt er überhaupt op gecontroleerd? Sinds mijn bus een paar jaar terug een nieuw voorruit heeft zit er geen eentje meer op en ik kom ook in Duitse steden. Geen een bus bij ons heeft ‘m zover ik weet. Nog nooit wat over gehoord. | |
bokkepoot | donderdag 18 april 2019 @ 21:33 |
Agent kan als hij hem mist je een boete uitschrijven. Zo controleren ze dat. Gebeurt inderdaad amper. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 18 april 2019 @ 21:40 |
Hmm, toch een klein risico. Vooral omdat het verder niet duur is en m’n bus wel jaarvignetten en tolbadges krijgt voor landen waar ik ook niet elke maand kom. Naja, ze zullen zo hun redenen hebben op kantoor, niet mijn pakkie an. | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 22:04 |
Ben jij zo'n watje die gebruiksaanwijzingen leest ja? | |
Hyperdude | donderdag 18 april 2019 @ 22:15 |
Ja. | |
Sounddragon | donderdag 18 april 2019 @ 22:27 |
Dan schrijven ze die dingen gelukkig niet helemáál voor niks | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 18 april 2019 @ 22:39 |
Heeft iemand al voor de milieuzones in Frankrijk een sticker? Ik vind de vignetten altijd wel leuk staan op de voorruit, maar die van Duitsland is wel weer erg groot en steeds meer landen stappen over op e-vignet. | |
Vjenne12345 | zaterdag 20 april 2019 @ 09:56 |
Bedankt. | |
DJSmiley | zaterdag 20 april 2019 @ 13:09 |
Ik heb er 2 boven elkaar zitten.. Mooie oranje voor Duitsland en een rode voor Frankrijk. bottomline is dat ik ongeveer nergens meer in mag.. Moet nog eens uitzoeken wat goedkoper is: De boete voor het niet-hebben van de sticker, of de boete voor het rijden zonder de juiste sticker.... In het eerste geval kan ik ze beter eraf halen | |
oldford | zaterdag 20 april 2019 @ 13:58 |
In Duitland maakt het niet uit. De boete voor de verkeerde (oranje) sticker is even hoog als voor geen sticker hebben. 80 euro + adminstratiekosten = totaal ongeveer 105 euro. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 26 mei 2019 @ 14:15 |
Ik heb een peugot 206 uit 2003 en heb net de vloeistoffen gechecked. Nu heb ik 1 probleem en dat ik eigenlijk met geen mogelijkheid het niveau van de remvloeistof goed kan waarnemen. De electronica geeft geen foutmelding dus het zou goed moeten zitten echter vertrouw ik het niet helemaal. Is er een truc om het vloeistofniveau te checken? | |
vannelle | zondag 26 mei 2019 @ 19:47 |
Een truc heb je niet nodig. Draai het dopje van het reservoir af en zorg dat het peil +/- 1 cm onder de bovenkant van het reservoir staat. Maar als je geen melding krijgt en alles werkt gewoon, waarom dan je bezorgdheid? Heb je lekjes waardoor je spul op de grond ziet leggen als je ergens geparkeerd hebt gestaan? APK recent? Dan wordt er nl. ook naar gekeken. Wanneer laatste beurt gehad waarbij dus ook het niveau gecheckt wordt? | |
suijkerbuijk | zondag 26 mei 2019 @ 23:44 |
Je kan verliezen zonder dat er olie op de grond ligt. Kijk de vloeistof zakt als de remmen slijten . Monteer je nieuwe blokken staat alles weer netjes op pijl. Maar moet je bij vullen omdat je verlies heb dan heb je een lekkage. Als je trommel remmen heb kan de lekkage daar zitten. Schijf remmen heb je geen lekkage of je zuigers zijn ovale geworden maar dan rem je ook niet meer. Maar wat veel mensen en garage vergeten is de vloeistofkoppeling . Deze werkt ook via rem vloeistof. Deze zit boven op de versnellingsbak gemonteerd bij de ouwe modellen meer bij de nieuwe zijn ze internet gebouwd. De interne gebouwde pompje die lekt dus in de versnellingsbak op je drukgroep en koppelingsplaat. Door de warmte en draaien van de koppeling verbrand dat . Je ziet dus geen lekkage . | |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 mei 2019 @ 08:56 |
APK is in december geweest. Ik heb ook geen melding van olie en koelvloeistof gehad maar die waren ook laag dus vandaar het wantrouwen en visuele inspectie. Geen lekkages gezien. | |
Schuifpui | maandag 27 mei 2019 @ 21:01 |
Weet niet of dit onder eenvoudige auto-onderhoudsvragen valt, maar toch proberen: Ik rijd net de snelweg op, op het punt waar m'n motor net op temperatuur komt, gebeurt het volgende: Groot stop in beeld, motor warm symbool en 'stop - kans op motorschade' in beeld. Uiteraard direct gestopt, een paar meter voor een 2km lange tunnel zonder vluchtstrook. Anders was het verkeerschaos geweest rondom Rotterdam, graag gedaan. Als eerste gekeken naar de koelvloeistof en het tankje was helemaal leeg. Geen teken van lekkage te vinden op de weg of onder de motorkap. Aangezien ik voor die tunnel zat,was de enige optie afslepen. Eerst door rijkswaterstaat naar het dichtsbijzijde tankstation gebracht, daarna kwam de berger in opdracht van Renault. (ja idd ) Met de berger die in opdracht van Renault kwam een tijdje gekeken: Als je koelvloeistof bijvult, loopt het direct leeg. Binnen een minuut is het tankje weer leeg. Echter geen teken van lekkage. Toen heeft hij de motor gestart en bijgevuld, toen bleef het tankje netjes op niveau. Bij het afzetten van de motor liep hij weer direct leeg. Aangezien het niet duidelijk is waar het lekt, is hij verder afgesleept en wordt hij morgen naar de garage gebracht. De berger heeft nog een tijdje met mensen van Renault aan de lijn gehangen, maar ze hadden geen idee. Bij de tweede keer afslepen waren eer wel wat druppels, maar lang niet zo veel als erin is gegaan. Zou het motorblok lekken en gerepareerd moeten worden? Is dat überhaupt een optie bij dit soort autootjes. Gaat om een Clio IV uit 2014 met 64k op de teller. | |
vannelle | dinsdag 28 mei 2019 @ 15:47 |
Is je olieniveau ook gestegen? | |
Schuifpui | dinsdag 28 mei 2019 @ 19:08 |
Heb ik helaas niet naar gekeken. Dit soort dingen bedacht ik ook pas toen ik thuis was. Inmiddels bericht gehad van de garage dat ze een lekke slang hebben gevonden en dat die morgen wordt vervangen. Ik vind het verschil in gedrag van het koelvloeistofniveau tussen draaiende motor dan nog steeds vreemd. Als ik hem weer kan halen, ga ik wel even een paar keer naar de niveaus kijken en een paar keer starten en stoppen. Zal ook het olieniveau nog even checken voor het wegrijden. Hoeveel koelvloeistof gaat er normaal gesproken in een auto? Ik kan nergens een inhoud van het koelsysteem vinden. | |
oldford | dinsdag 28 mei 2019 @ 19:36 |
Voor dit soort vragen is https://www.kroon-oil.com/nl/ een prima site. Tik je kenteken in of zoek op omschrijving. Klik dan op koelsysteem (onder aan de lijst). N.B.: Hoeveelheid koelvloeistof hangt mede af van hoeveel vermogen (en hitte) een motor levert. Een Clio zit meestal rond de 5 a 6 liter. Een dikke 3.0 liter kan wel 10 liter koelvloeistof hebben. | |
Schuifpui | dinsdag 28 mei 2019 @ 19:57 |
5L inderdaad, thanks. Ik denk dat er uiteindelijk zoiets is bij gegaan. Dan was ie waarschijnlijk bijna helemaal leeg, aangezien er niet veel lekkage te zien was. De gescheurde slang zit tussen de thermostaat en de radiateur. Ik weet niet hoe de thermostaat geschakeld wordt, maar zou het kunnen dat de klep naar de radiateur openstaat als de motor uit is en dicht gaat als de motor gestart wordt en koud is? Zou verklaren waarom daar verschil in zat. Het lijkt me best leuk om eens aan een motor de klussen. Ik weet er net niet genoeg vanaf. M'n auto is alleen nog wat te nieuw daarvoor. | |
Lidl | maandag 3 juni 2019 @ 23:56 |
Rijp voor de sloop of niet? Xsara Picasso 2.0 automaat bj 2004 Storingslampjes ESP/ASR gaan branden, automaat lijkt dan plotseling bij afremmen niet terug te schakelen waardoor je vanuit stilstand hoge toeren maakt om op gang te komen. Dan komt storingsmelding "storing automatische versnellingsbak". Tijdens het rijden is het wel mogelijk handmatig terug of door te schakelen alleen niet vanuit stilstand als die storingen opdoemen. Op internet verschillende theorieën gezien van automatenbak spoelen tot aan ABS sensor vervangen. ABS sensor (zeggen ze) kan een oorzaak zijn van de kettingreactie. ABS sensor kan geen meting doen, computer gaat in noodloop en schakelt ESP/ASR uit waardoor versnellingsbak ook in soort safemode gaat ofzo. Storing kan van 1 op ander moment ineens weg zijn, lampjes gaan uit en auto rijdt weer als een zonnetje Ik heb er geen verstand van, dealer kan donderdag pas uitlezen en eigen garage heeft vrijdag pas tijd. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 4 juni 2019 @ 00:11 |
Vieze ABS sensor(en)? | |
nanuk | dinsdag 4 juni 2019 @ 08:18 |
Iets wat zo nu en dan optreed is vaak een los of versleten draadje. Laat je garage daar eens naar zoeken. | |
Lidl | woensdag 12 juni 2019 @ 19:36 |
Het bleek trouwens een defecte ABS ring te zijn die om de as zit. Ring kostte 15 euro en alle problemen zijn daarmee verholpen | |
Miniem | zaterdag 6 juli 2019 @ 13:59 |
Welk merk kleppendekselpakking is het beste? Of maakt het niet uit? Elring, Blue Print, Payen of Viktor reinz? Is voor een Toyota Corolla Verso. | |
Zolderkamer | zaterdag 6 juli 2019 @ 14:22 |
Die het meest dichtbij ligt.. merken zeggen niets.. De specificaties zijn veranderlijk | |
Miniem | zaterdag 6 juli 2019 @ 14:38 |
Die het meest dichtbij ligt? Wat bedoel je? | |
Zolderkamer | zaterdag 6 juli 2019 @ 14:41 |
Nou waar je het minst ver voor hoeft te rijden of te rekken in het magazijn... Das het beste.. Een universele onderdelenhandelaar als Brezan ofzo heeft altijd prima spul | |
Miniem | zaterdag 6 juli 2019 @ 14:46 |
Oh ik bestel het bij Winparts, en dit zijn de opties. Vandaar mijn vraag. Moet toch nog wat andere zooi mee bestellen. | |
Zolderkamer | zaterdag 6 juli 2019 @ 14:49 |
Tja je zou even kunnen vragen naar "wat is goed spul" of de beste optie.. Dat is altijd wat ik vraag als er meerdere opties zijn.. Ze hebben vast wel een chat daar.. (Zitten hier praktisch om de hoek trouwens, was eerder (of nog steeds) een sloperij.. prima lui wel) https://www.dvhn.nl/archi(...)er-zit-20656309.html [ Bericht 10% gewijzigd door Zolderkamer op 06-07-2019 14:57:18 ] | |
Miniem | zaterdag 6 juli 2019 @ 15:09 |
Heb maar een appje gestuurd met de vraag wat de beste optie is. Leuk om te lezen! Wist niet dat de naam afkomstig is van de plaatsnaam waar ze gevestigd zijn. | |
Zolderkamer | zaterdag 6 juli 2019 @ 15:18 |
Ja zitten op een prachtig plekje.. (Japoto zit er vlakbij trouwens)
| |
house_is_a_feeling | vrijdag 20 september 2019 @ 08:55 |
Ik heb een beetje startissues met m'n BMW 316ti (2002) (inb4 compact is geen ekte). Probleem is eigenlijk merkbaar sinds ik een uurtje bezig was de laptop er aan om wat opties te activeren. Kort daarna wou de auto niet meer starten, instrumentcluster flipte 'm, redelijk dood allemaal. Startkabels er aan, toen aangeslingerd, 15km gereden en daarna leek 't goed te gaan. Paar dagen later stond ik op een parkeerplaats, moest heel even wat afhandelen op de telefoon maar had de auto op contact en merkte dat de radio uitviel. Yep, startte niet meer. Wederom startkabels eraan, eerst tikkende startmotor dus met rust gelaten en paar minuten later kon ik 'm weer wegrijden. Heb de accu er uit gehaald, gemeten met m'n super duper lidl multimeter en gaf iets boven 12v aan. Daarna opgeladen met m'n super duper lidl acculader en na 2,5 uur gaf die aan dat ie vol was. Gemeten, 13.2v (zonder lader er aan). Ik liet 'm nog een tijdje eraan, volgens mij schakelt ie op druppelladen over. Voor de nacht van de lader er af gehaald, immers geeft ie vol aan. Vandaag nogmaals even gemeten voordat ik 'm de auto in sleep, 12.9v. Dus hij is wat kwijt geraakt gedurende de nacht. Volgens mij loopt ie best snel leeg uitzichzelf, maar ik weet niet wat acceptabel is. Kan ik uit deze cijfers opmaken dat die accu aan het doodgaan is of stel ik me aan? | |
ColtZ40 | vrijdag 20 september 2019 @ 08:57 |
Accu kapot. Is al snel als hij een keer geheel ontladen is. | |
oldford | vrijdag 20 september 2019 @ 09:39 |
Met hoeveel ampere laad die Lidl acculader? En hoeveel Ah is de accu? | |
house_is_a_feeling | vrijdag 20 september 2019 @ 09:49 |
Dat vermoeden heb ik ook, maar wil zo veel mogelijk uitsluiten. Heb de auto paar weken geleden gekocht en de rit naar huis was zo'n goede 150km. Ook in de dagen erna geen issues gehad totdat ik zelf aan het kloten ging. Ik had op voorhand nog de ventilatie uitgezet en alleen de radio aangehad in dat uurtje. Maar alles kan. 56Ah accu, Output van de lader: 0,8/3,8A. Dit is m. | |
oldford | vrijdag 20 september 2019 @ 10:39 |
Met 3,8A duurt het bijna 15 uur voor de accu vol is. In 2,5 uur laad je maximaal 9,5 Ah bij. Dat is slechts 17%. Ik ben bang dat de accu bijna dood is. | |
house_is_a_feeling | zondag 22 september 2019 @ 11:03 |
Mja vond ook dat ie iets te snel vol aangaf. Heb 'm vervangen. | |
daNpy | zondag 29 september 2019 @ 09:55 |
Bij de Opel Corsa B van mijn zusje is de distributieriem eraf gelopen (spanner kapot oid, exacte oorzaak onbekend). Heeft dit blok vrij lopende kleppen of is het sowieso een enkeltje sloop? 1.2 of 1.4 benzine trouwens. | |
ColtZ40 | zondag 29 september 2019 @ 09:57 |
1.2 ketting, 1.4 riem In beide gevallen enkeltje sloop | |
daNpy | zondag 29 september 2019 @ 09:57 |
Okay bedankt. 't is een riem, 1.4 dus. | |
Sjoegerd | zondag 29 september 2019 @ 16:45 |
Ik heb banden aangeboden kregen voor weinig. Ze hebben een goed profiel alleen al wel een aantal jaar oud (2011). Op de foto's zijn geen scheuren te zien. Verstandige keus of toch verder kijken? | |
oldford | zondag 29 september 2019 @ 16:51 |
Tja, 8 jaar oud en kennelijk weinig gebruikt, want anders kun je geen goed profiel meer hebben. Dan komt bij mij de vraag: hoelang zijn deze banden al opgeslagen en onder welke omstandigheden? De juiste of zijn ze ondertussen uitgedroogd? Enne, foto's zeggen niets. Je kunt de banden pas beoordelen als je ze in handen hebt. | |
Miniem | zondag 29 september 2019 @ 16:53 |
Zou lekker verder kijken. | |
Hyperdude | zondag 29 september 2019 @ 16:53 |
8 jaar is wel erg oud. Ik zou er niet meer aan beginnen. Bij mij in de Bruksanvisnung wordt max. 6 jaar oud geadviseerd. | |
Zolderkamer | zondag 29 september 2019 @ 17:13 |
Verstandige keus voor een stortaanhangertje of stadsautootje ofzo.. niet echt top voor langere afstanden of op snelwegen.. Ze zijn vaak zo vierkant als de pest | |
Isane | woensdag 2 oktober 2019 @ 20:14 |
Sinds een paar dagen kan het voorkomen dat het olielampje gaat knipperen bij het starten van de motor. Als ik de auto uit zet en opnieuw start dan is het olielampje weg. Er zit genoeg olie in de motor dus dat kan het niet zijn. Het kan eventueel de oliedruk zijn maar ik hoor geen zoemer. In het boekje staat: Ik heb een VW Polo uit 1997 (Polo 6N) Iemand een idee wat het kan zijn? | |
Miniem | woensdag 2 oktober 2019 @ 20:16 |
De olie eens verversen misschien? Gecheckt of het goudgeel of zwart/bruin is? | |
Isane | maandag 14 oktober 2019 @ 19:44 |
Moest het olie verversen, thnx! | |
Little_Acorn | zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:29 |
Hi, m'n auto doet niks meer, als ik de sleutel omdraai hoor ik geen klik, helemaal niks. Zelfs de alarmlichten doen het niet. Kan het een zekering zijn? De zekeringen onder het dashboard zijn allemaal nog goed op het eerste oog. De hoofdzekering ziet er zo uit: Is die aan vervanging toe? Zo ja, moet ik die volgens mij eerst losschroeven want hij zit muurvast. Het gaat trouwens om een Suzuki Swift uit 2002. | |
Hyperdude | zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:32 |
Hoeveel spanning geeft je accu? Zekering ziet er, op foto goed uit. Kan dat dekseltje er ook af, kan je het beter zien. | |
pvdplanet | zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:32 |
Accu naar de kloten Vast iets aan laten staan (binnenlicht, radio etc) | |
Little_Acorn | zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:36 |
Geen idee, ik heb geen spanningsmeter. Er is een half jaar geleden een nieuwe accu in geplaatst. Ik zal eerst maar eens met startkabels aan de gang gaan denk ik. Zal straks even kijken of het dekseltje er makkelijk af gaat. | |
Hyperdude | zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:44 |
Die zekering zou ik eerst even zo laten. Accu is hoofdverdachte. Waarschijnlijk ontladen door lampie oid., zoals PvdP al schreef. | |
Rob310 | zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:22 |
Had ik laatst ook, accu van net 1 jaar oud, bleek defect te zijn. Zat ook beetje zandkleurig poeder rondom Plus pool. Alles kan kapot..... Proberen met startkabels en motor laten lopen. Als ie dan na kwartiertje lopen weer wel zelf start is accu gewoon leeg gelopen. | |
Little_Acorn | zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:53 |
Helaas is het niet gelukt, zojuist met kabels proberen de accu op te laten. Nog steeds niks, zelfs de claxon en het digitale klokje doen het niet. Weet niet of het de kosten waard zijn om er iemand naar te laten kijken.... | |
Miniem | zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:29 |
IK zou een nieuwe accu halen . | |
Schuifpui | maandag 28 oktober 2019 @ 20:36 |
Advies nodig. Ik heb een Clio IV. Daar liggen nu 4 normale (zomer) banden onder, waarvan de voorste nog net geen slicks zijn. Normaal zou ik alleen de twee voorste kunnen vervangen. De achterste zien er nog als nieuw uit en doen toch vrijwel niets. Alleen heb ik er liever all season banden onder, vooral ook omdat ik wellicht nog naar Dld ga deze winter. Dan toch maar alle 4 vervangen? Vind het een beetje zonde van de achterbanden. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 28 oktober 2019 @ 21:21 |
Ik zou lekker op marktplaats een goede winterbanden set scoren en dan in de zomer weer 2 nieuwe voorbanden nemen. Ik heb zelf een paar jaar op Michelin CrossClimates gereden en die voldeden zeer goed in NL. Maar met sneeuw waren ze wel een stuk minder dan echte winterbanden. Dus voor wintersport etc. zou ik toch echte winterbanden nemen. Blijven je tripjes in DLD beperkt toch de Autobahn en de grote steden zou je inderdaad voor allseasons kunnen gaan. Achterbanden kun je los verkopen eventueel. | |
Schuifpui | donderdag 31 oktober 2019 @ 20:03 |
Zoiets? https://www.marktplaats.n(...)0c1b&previousPage=lr Ziet er wel uit als een goede deal toch? | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 31 oktober 2019 @ 20:54 |
Ik ben niet zo van after market velgen, maar als dat je niet boeit ziet het er wel goed uit. Bedenk wel dat winterbanden met minder dan 4mm hun winter eigenschappen zo goed als kwijt zijn. Dus met 6mm kun je niet nog heel wat jaren voort. | |
house_is_a_feeling | donderdag 31 oktober 2019 @ 20:57 |
Het houdt niet op, niet vanzelf. Ik moet afleren om knakenbakken te kopen . Zoals eerder vermeld, gaat om een BMW 316ti (2002), N42 blok. Rij dagelijks ongeveer 240km. De afgelopen tijd merkte ik olieverbruik op, laten we zeggen een goede 0.5l om de tankbeurt a 800km. Sensortje gaat af, ik vul braaf bij en google en kom op veel gezeik met klepseals uit. Zo ook vandaag maar toen zag ik gelige troep aan de peilstok. Onder de vuldop niets raars, maar weer in het blok leek ik meer van die troep te zien. Eergister op de snelweg liep de temperatuur ineens af en in de file weer op, ik vermoedde de thermostaat. Maar gisteren en vandaag weer niets aan de hand daarmee. Verder wat mij vandaag opviel is tijdens het rijden een redelijk ruisend geluid wat meeging met gas geven, leek op wind maar m'n ramen zaten goed dicht. Symptomen: - olieverbruik, 0,5l op 800km~ - temperatuur kvs ging op de snelweg op een dag ineens omlaag, in de file omhoog - rookt soms grijzig/wittig stationair, niet verward met condens - geen koelvloeistofverbruik tot nu toe - geen performance verlies Ik rijd niet als een idioot, het ding krijgt lange ritten. Waar moet ik aan denken, het ergste? Koppakking? Ik lees ook carterventilatie, de klepseals kunnen een issue zijn. Wat denken jullie vanuit de glazen bol? | |
Schuifpui | donderdag 31 oktober 2019 @ 21:05 |
Een seizoen of twee wellicht? Die velgen vind ik op zich niet zo'n probleem. Beter dan die zwarte dingen in ieder geval. Dit is de enige set die ik in de buurt (<25km) ben tegengekomen die er normaal uitzien en nog redelijk wat profiel over hebben. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 31 oktober 2019 @ 21:30 |
Ligt uiteraard hoeveel je gaat rijden. Maar als je alleen op wintersport gaat kun je ze ook alleen dan er onder gooien, dan kun je er uiteraard wel een tijdje mee doen. Verder zijn het Continentals dus dat is over het algemeen prima. Als je de velgen goed vind zou ik dat doen en dan pas van de zomer nieuwe bandjes op de zomerset gooien. | |
Rob310 | vrijdag 1 november 2019 @ 06:33 |
Wil je perse 2 aparte sets winter/zomer banden? Voor hetzelfde bedrag als deze set koop je ook 4 nieuwe Vredestein Quatrac5 (allseason banden) Heb je nieuw, prima band met goede nat-weer eigenschappen en zit je niet met banden wissels. Bovendien hebben deze banden, net als eerder genoemde Michelin crossclimate, het sneeuwvlok/berg symbool waarmee je officieel toegelaten bent in Duitsland. Dit lijkt mij een betere deal dan deze gebruikte set die al bijna op de helft van de levensduur is. | |
daNpy | vrijdag 1 november 2019 @ 08:21 |
2 aparte sets is wel makkelijker, en all seasons zijn het toch altijd nét niet in de winter en net niet in de zomer. | |
DrDarwin | vrijdag 1 november 2019 @ 08:35 |
Vanuit de glazen bol is er weinig van te zeggen, laat er eens een techneut naar kijken? | |
Schuifpui | vrijdag 1 november 2019 @ 08:47 |
Ik twijfel wat handiger is, vandaar m'n eerdere vraag. Ik moet in ieder geval nu iets nieuws, want de huidige voorbanden zijn wel echt op. Ik kan zelf thuis wel wisselen en heb ook genoeg ruimte om een set op te slaan. | |
Little_Acorn | maandag 4 november 2019 @ 16:20 |
Gedaan en rijdt weer als een zonnetje! | |
1marcelfilms | dinsdag 5 november 2019 @ 22:52 |
De trommel achterremmen van mijn swift maken echt enorm kabaal als het regent. Kan ik nou alleen de remschoenen vervangen of moet ik ook gelijk trommels ook vervangen? | |
Miniem | dinsdag 5 november 2019 @ 23:20 |
Ligt eraan of beide versleten is. | |
1marcelfilms | donderdag 7 november 2019 @ 16:42 |
als het droog is dan hoor je niks | |
Schuifpui | zondag 10 november 2019 @ 15:31 |
Vraagje: Gisteren m'n winterbanden eronder gezet en direct even bandenspanning, motorolie, koelvloeistof, sproeivloeistof e.d. nagelopen. Ik zag dat m'n koelvloeistof redelijk laag stond, nog wel ruim boven minimum, maar een stuk lager dan een paar maanden terug. Een maand of 3-4 geleden stond hij precies op de helft. Nu stond het tankje op een kwart. Aangezien het tankje het hoogste punt is, denk ik dat er zo'n 100-200ml bij gaat om op het originele niveau te komen. Dat is natuurlijk geen probleem. De grote vraag is: Waar is het heen? Komt dit door uitzetten/krimpen bij temperatuurwisselingen? Oftewel, is het een normale variatie? Ik heb in mei een lekke koelslang gehad waardoor m'n vloeistof helemaal weg was. Ben een beetje bang dat er weer iets is. Aan de andere kant is het nu wel zo weinig, dat een vergelijkbare lekkage me sterk lijkt. Maar het hoort wel een gesloten systeem te zijn, dus er mag eigenlijk niets weggaan. Gaat om een Clio IV. | |
vannelle | maandag 11 november 2019 @ 16:21 |
Misschien dat er na het vervangen van de slang en het vullen van het systeem er nog een beetje lucht in zat die er nu uit is. Of dat er via de overloop een klein beetje verdwenen is...... Maar het is zo enorm minimaal dat ik me er absoluut niet druk om zou maken. | |
Schuifpui | maandag 11 november 2019 @ 21:07 |
Oké thanks. Ik kreeg precies dezelfde reactie van m'n garage. Sinds ik stil heb gestaan langs de snelweg, ben ik een beetje bang voor alles wat daaruit verdwijnt of onder m'n auto ligt. Ik houd het wel even in de gaten de komende weken en dan zal het wel gewoon goed zijn. | |
vannelle | dinsdag 12 november 2019 @ 16:29 |
Ja, snap ik wel dat je extra voorzichtig bent na zo'n ervaring. Maar voor nu ben je een beetje gerustgesteld? | |
valentijn101 | zondag 17 november 2019 @ 22:12 |
Ik stel mijn vraag even hier omdat het een beetje te maken heeft met onderhoud. Als het goed is krijg ik over een paar dagen mijn nieuwe Kia Ceed en daar zit dus road assist bij. Ik kan online helaas niet vinden hoe dat nu helemaal werkt en wat je eventueel wel en niet betaald. Volgens mij komen ze mij kosteloos helpen een band te verwisselen als ik een lekke band heb. Nu had ik het er laats met een vriendin over en ze denk dat de meeste dingen kosteloos zijn. Accu doet het niet meer-> roadassist zet er gratis een nieuwe in. (ik denk dat ze er wel een andere accu in zetten maar dat je de accu wel betaald) band wisselen gratis is, band “plakken” daar krijg je de rekening voor. Heeft iemand een overzicht van hoe het nu precies zit? | |
oldford | maandag 18 november 2019 @ 09:00 |
Volgens de FAQ op de KIA website: Informatie over de geldigheidsduur en de dekking van de Kia Internationale Wegenhulpgarantie staat vermeldt op de MijnKia klantenkaart. De MijnKia klantenkaart kunt u vinden achter de zonneklep aan de bestuurderszijde van uw Kia. De voorwaarden kun je hier downloaden: https://www.kia.com/conte(...)/kiw-brochure-19.pdf Voor wat betreft de kosten van een nieuwe accu: Als die nog onder de fabrieks-garantie valt is dat gratis. Daar kan een leeftijdbeperking op zitten. Is de accu leeg omdat de dynamo defect is, dan valt reparatie van de dynamo onder de garantie. | |
valentijn101 | maandag 18 november 2019 @ 11:18 |
Ahh, dat is wat ik zocht. Dank je wel | |
Hupje | vrijdag 29 november 2019 @ 21:55 |
Welke velgenreiniger gebruiken jullie? Ik was altijd teveden over de velgenreiniger van Kruidvat (werkte goed en niet duur) maar die gaat uit de handel. Ik ben vooral op zoek naar iets wat goed werkt, maar betaal liefst niet de hoofdprijs. | |
Miniem | zaterdag 30 november 2019 @ 15:09 |
Ik gebruik velgenreiniger van Jemako. Niet perse goedkoop maar wel goed. Je hebt er ook een speciale borstel (cleanstick) voor. [ Bericht 0% gewijzigd door Miniem op 30-11-2019 15:16:33 ] | |
1marcelfilms | zondag 1 december 2019 @ 11:23 |
remt prima verder en apk was goed. Welke lampen zijn eigenlijk de beste? er zitten nou chinese troep lampen in die wit licht geven maar je ziet echt bijna niks in het donker. Ziet er wel mooi uit. Ik dacht https://www.amazon.com/dp/B00EPLCP3U?tag=garach2-20 goed of is of zijn er beter? En geen xenon of led troep AUB. | |
Charged | vrijdag 14 februari 2020 @ 19:57 |
Iemand ervaring met een flesje injector cleaner? M'n Lupootje 1 hele liter staat net 0,1% te hoog qua uitlaatgas om door de apk te komen. Begrijpelijk aangezien ik normaal een auto koop van apk tot apk en en helemaal niks aan doe qua onderhoud. Echter kwam het beestje er met vlag en wimpel doorheen op de uitstoot na...die was tijdens meting 8.0 en na vervanging van de lambda sonde 0.6. Ik rij dagelijks 12 km max dus komt ie nooit lekker op temperatuur. Zat dus te denken om een kleine beurt te doen en een flesje cleaner in de tank te mikken en eens goed warm rijden,km-tje of 50. Welk merk is een beetje oke,Wynn's of is er een beter iets op de markt? | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 14 februari 2020 @ 20:10 |
Monteur doet dat meestal ook wel bij de APK als het daar op stuk loopt, althans bij mij. Had je ‘m voor de APK wel goed warm gereden? Toen ik mijn auto had geïmporteerd en naar de eerste APK ging kwam ‘ie er doorheen (motor warm) en moest toen 2 uur ofzo op de steekproef wachten en toen lukte het niet meer. Gingen ze even een tijdje rijden en daarna ging het prima. | |
Charged | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:19 |
Nee,ik moet het dingetje zelf eigenlijk eens goed warm rijden,ik had totaal niet verwacht dat alleen dat het euvel zou zijn,met de km's die ik per dag met deze auto rij weet ik dat het fout (kan) gaan, vandaar apk tot apk auto's...anyway,ze denken dat het met een flesje cleaner gedaan kan zijn,ik neem het zekere voor het onzekere en plak er een beurt tegenaan. Vandaar ook de vraag of zo'n flesje (en welk merk) verschil uit kan maken. Helemaal in combinatie met een beurtje..verse lucht en vonkjes kan nooit slecht zijn.. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:31 |
Flesje kan wel helpen volgens mij. Ik weet dus dat ze het in het verleden weleens in m'n auto (andere auto's) hebben gekieperd om 'm door de APK te krijgen. Zelf gooi ik ook weleens zoiets in m'n auto. Heb zelf niet zoveel verschil gemerkt omdat ik niet met een meetapparaat in het achterste... eeh de uitlaat zit Mijn broer had het laatst toevallig in z'n Renault R5 gegooid en zei dat 'ie merkbaar lekkerder liep. Baadt het niet schaadt het niet, zou het gewoon er in kieperen. Wynn's is inderdaad een grote, 5 in 1 kom je ook vaak tegen. Welke beter is, geen idee. Koop meestal gewoon wat ik in de Brezan zie staan. | |
Charged | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:33 |
Top,thnx,en je broer een 5-je? tof ! | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:37 |
Had! Net paar weken terug verkocht Was wel pijnlijk na 3 jaar. Hij is er vaak mee naar Frankrijk geweest. Was een R5 1.7 GTX, dus nog best een 'dikke'. Maar vanwege de komst van een kleine heeft 'ie een wat grotere auto gekocht (E36 320iA). Hier samen met mijn 540i in France: | |
Charged | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:39 |
Och jammer,leuk ding...maar goed,prioriteiten.. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 14 februari 2020 @ 21:53 |
Zeker leuke wagen! Alhoewel er al wat roest was opgelapt, kwamen er op andere plekken weer wat blaasjes. Z'n nieuwe baasje gaat 'm helemaal opknappen dus dat is ook wel gaaf. Inderdaad trio's! De E36 is ook leuk als youngtimerliefhebber. | |
Notorious_Roy | zaterdag 14 maart 2020 @ 09:21 |
Mijn auto staat de komende weken stil i.v.m. thuiswerken. Kan ik 'm gewoon lekker laten staan, of is het beter om er wekelijks ff een stukkie mee te gaan rijden? | |
daNpy | zaterdag 14 maart 2020 @ 09:36 |
Gewoon laten staan, als de accu slecht is af en toe opladen. | |
Notorious_Roy | zondag 15 maart 2020 @ 17:02 |
Die is nog geen half jaar oud, dus dat zal geen probleem zijn. Thnx | |
Diqiu-Long | dinsdag 24 maart 2020 @ 00:38 |
Ik ben ook weleens twee weken op vakantie met het vliegtuig, dat heeft nog nooit problemen opgeleverd met de auto. Ondanks dat hij zolang stil gestaan heeft, start de auto direct. Lijkt mij in algemene zin, dus geen probleem om een tijdje niet met de auto te rijden. Al is het wel beter om een langer stukje te rijden, als je uiteindelijk toch met de auto gaat rijden. Die korte stukjes zou je eigenlijk gewoon moeten vermijden, daar word de accu niet genoeg van opgeladen en het is slecht voor de auto. | |
daNpy | dinsdag 24 maart 2020 @ 08:04 |
Twee weken is toch ook helemaal niet lang? Mijn daily staat in de zomer een maand of langer stil en de racer en oldtimer in de winter een paar maanden. En die starten gewoon, alleen ff op de accu letten. | |
Diqiu-Long | woensdag 25 maart 2020 @ 09:47 |
Wie roteert er hier nog daadwerkelijk zijn banden? Ik heb mij dit vorige week overlegd, maar daar de voorbanden er 10.000km minder lang op zitten en het verschil in profiel niet heel groot is: dacht ik laat het voor wat het is. De beste banden horen namelijk achterop gemonteerd te zijn en dat is nu het geval: daarna kost het enorm veel en geld, als ik nog een fatsoenlijke krik zou moeten kopen. Ik heb namelijk enkel de krik die met de auto meegeleverd is. Ik heb ook begrepen dat het roteren bij moderne auto's niet meer gedaan wordt, omdat het problemen met de tmps sensoren kan geven. | |
daNpy | woensdag 25 maart 2020 @ 10:22 |
Ik doe dat nog ja. Voor-achter en/of link-rechts (igv een breedset). Ik kijk ook naar het loopvlak, waar is de slijtage het meest en op welke plek komt dat wiel dan (of waar komt die vandaan igv een probleem). Beste banden achter klopt nog steeds, dat is veiliger voor het gros van de mensen. Maar bij de verkeerdwielaandrijvers slijten die juist het meest. | |
pitboer | zaterdag 6 juni 2020 @ 20:14 |
Weet iemand wat het kost om een midden en einddemper te vervangen van een mazda 323f uit 2000?Of wat zo iets max mag kosten? | |
WcPot | zaterdag 6 juni 2020 @ 21:24 |
Ik heb na 70.000km mijn banden laten wisselen van linksvoor naar rechtsachter en rechtsvoor naar linksachter. Alleen na 70dkm waren mijn achterbanden licht gaan cuppen. Hierdoor had ik veel meer banden geluid in de auto alsof je over de witte kantstreep aan het rijden was. Dit had ik vrij eenvoudig en snel kunnen laten herstellen door de banden te laten trimmen en toen was het weer goed | |
pitboer | woensdag 10 juni 2020 @ 22:15 |
Midden en einddemper kost gemiddeld 450,- euro.Voorbeen Mazda 323 f. | |
ColtZ40 | woensdag 10 juni 2020 @ 22:25 |
Dat is meer dan de waarde van de auto. | |
Hyperdude | woensdag 10 juni 2020 @ 22:31 |
Das de tragiek van de oudeautobezitter. | |
pitboer | woensdag 10 juni 2020 @ 23:02 |
Jup.Shit happens. | |
klawie | woensdag 10 juni 2020 @ 23:28 |
Soms kan je op de sloop nog iets tegenkomen een aanvraag op onderdelenlijn is nooit verkeerd | |
OxygeneFRL | donderdag 11 juni 2020 @ 08:17 |
Want met je achterbanden stuur en rem jij? | |
daNpy | donderdag 11 juni 2020 @ 10:35 |
Je kan het ook gewoon vragen als je niet begrijpt waarom | |
OxygeneFRL | donderdag 11 juni 2020 @ 11:11 |
https://www.taaltelefoon.(...)0dan%20bij%20ironie. | |
daNpy | donderdag 11 juni 2020 @ 11:15 |
Als je het onderwerp zou begrijpen zou je inzien dat ook deze post nergens op slaat | |
Fer | donderdag 11 juni 2020 @ 12:15 |
Voor de gemiddelde bestuurder is grip achter beter dan voor. Maar jij bent natuurlijk een ervaren rally meester. Maar ontopic, roteren is vaak niet nodig bij normale kilometer aantallen. Dan is achter als verdroogd, onrond of gecupt als voor 2x vervangen is wegens te weinig profiel. | |
daNpy | donderdag 11 juni 2020 @ 12:17 |
Dan is het toch juist wel handig te roteren. Ofja, kost natuurlijk teveel "moeite" want het is meer werk | |
pvdplanet | donderdag 11 juni 2020 @ 18:01 |
Middendemper 35 Euro Einddemper 40 Euro Verzenden 15 Euro Poolse uitlaat op Ebay.de Niets mis mee, pakkingen zitten er vaak ook al bij. | |
pitboer | donderdag 11 juni 2020 @ 18:56 |
Thanx. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 11 juni 2020 @ 19:00 |
Heb ook een keer een Poolse uitlaat bestelde maar paste voor geen meter. Kreeg gelukkig deels m’n geld terug en heb het doorverkocht aan iemand die het wel wilde gebruiken voor z’n project. | |
BlackLining | donderdag 18 juni 2020 @ 20:23 |
Misschien niet zo eenvoudig maar anderzijds ook (nog) geen eigen topic waard wat nog niet klaar met zoeken Mijn Lancia Y840 (ga maar uit van Fiat Panda 1.2 2002, zelfde basis) viel terug op de snelweg, zakt steeds in toeren tijdens het rijden. Ook wel in stationair, maar dan trekt ie net op tijd weer bij. De manier waarop echter verdient geen schoonheidsprijs OBD scanner aan gehangen. Drie foutcodes: P0500 (Speed sensor, is inderdaad wat wonky. Lijkt me voor de motorloop weinig relevant in zo'n houtje-touwtje auto) P0170 (Fuel trim bank 1) P0130 (O2 sensor circuit, bank 1 sensor 1) Short-term fuel trim uitgelezen. Schommelt tussen -110 en 96 (!). Nou sta ik eigenlijk al op het punt om een nieuwe lambdasensor te bestellen, maar dit gezeik begon enkele kilometers nadat ik bij een vrij shady pompje had getankt. Zou zoiets kunnen voorkomen door wat troep in de benzine? Ik ga sowieso nog even wat connectoren schoonmaken, mogelijk even benzinesysteem flushen (heb geloof ik nog ergens zo'n flesje). Codes gecleared overigens, komen niet direct terug maar probleem blijft wel. Vergeten te kijken wat LTFT doet.. [ Bericht 2% gewijzigd door BlackLining op 18-06-2020 20:31:51 ] | |
pvdplanet | donderdag 18 juni 2020 @ 20:39 |
Begin met 98 te tanken ipv die E10 rommel. Injectiecleaner erbij en rijden maar. Dan verder kijken | |
xaban06 | woensdag 1 juli 2020 @ 21:11 |
Twee maanden geleden nieuwe banden onder mijn auto. Net onderweg, brand plotseling een waarschuwingslampje (banden). Doorgereden om de spanning te meten + pompen. Allemaal op spanning, behalve 1 (1.9 bar ipv 3.0 bar). Goed gekeken en jahoor, er zit precies in het midden een schroef/spijker. Morgen bellen met de bandenspecialist, maar ben benieuwd, is zoiets te repareren? Bijvoorbeeld door middel een prop, of zijn dat noodoplossingen? | |
Miniem | woensdag 1 juli 2020 @ 21:16 |
Een prop ja. En nee dat is geen noodoplossing. Kun je veilig mee verder. | |
house_is_a_feeling | zaterdag 20 februari 2021 @ 16:06 |
120d e87 2004 Auto heeft een tijdje stilgestaan en stottert nu bij lichte load (cruise, 50/60/80vmax). Korte bonk af en toe tijdens het rijden, geen foutmeldingen. Ook merkbaar bij stationair. Geef ik goed gas dan merk ik niets, geen gestotter en geen vermogensverlies. Nu heb ik voor het laatst op 10-12-20 getankt, en door een stommiteit de bumper er af gereden. Ik had geen zin om dit op de oprit te moeten fixen in de winter dus auto weggezet en geschorst. Vandaag alles hersteld en gaan rijden maar nu heb ik dus dit issue. Ik lees zo snel over bevroren diesel, vlokvorming en verstopte filters. Met die temperaturen van twee weken terug niet gek. Denken jullie dat ik in de goede richting zit hiermee? Kan 'm deze week niet wegbrengen om te na te kijken, maar ben wel benieuwd. | |
klawie | zaterdag 20 februari 2021 @ 19:01 |
Nieuw dieselfilter en flesje injectiereiniger kan nooit kwaad en denk dat je het daarmee oplost | |
Smelfie | maandag 22 februari 2021 @ 09:11 |
Geen idee of deze vraag hier thuis hoort, maar is een keyless entry systeem zelf uit te zetten? Of moet je daar echt voor naar de garage? | |
JF_ | maandag 22 februari 2021 @ 12:28 |
Genoeg over te vinden op internet, beste banden achter voor het meest voorspelbare gedrag. Als je optimaal rijgedrag belangrijk vind is de hele discussie waar de beste banden horen niet aan de orde want al je banden zijn dan gewoon goed en gelijk in slijtage. En verdorie zie nu pas dat ik op oude post reageer... [ Bericht 4% gewijzigd door JF_ op 22-02-2021 12:30:15 (Oud...) ] | |
vannelle | maandag 22 februari 2021 @ 16:19 |
Ach, deze discussie is net als die over zomer- en winterbanden van alle tijden. En ik ben het met je eens, áls er verschil in de banden zit dan de beste banden achter. | |
diadakan | zondag 14 maart 2021 @ 12:44 |
Mijn automaakt een tikkend geluid tijdens het rijden (snelheid van tikken is direct gerelateerd aan snelheid van rijden) . Het maakt niet uit of de auto in z'n versnelling staat. Wat wel uitmaakt is een sturen. Wanneer ik stuur is het tikkende geluid weg.. Wat kan het zijn? | |
daNpy | zondag 14 maart 2021 @ 12:49 |
Het tegenovergestelde is eigenlijk homokineten (tikken bij sturen), maar wellicht ook voor dit. Anders vermoed ik iets in/aan je band wat onder zijdelingse belasting niet meer tikt oid. | |
MrDrako | dinsdag 6 april 2021 @ 00:01 |
Wil de discussie niet te lang rekken, maar toch even een eigen ervaring toevoegen: Bij de auto van m'n zusje 4 C merk banden, had ze de voorbanden vervangen want dat ding gleed in de regen echt alle kanten op, achter leek nog redelijk OK dus niet meegenomen (oude megane van net 2000 euro oid) Tot ik op de snelweg wilde invoegen op nat wegdek, zo'n lekker ruime bocht waar je best hard doorheen kan, en me de achterkant uitbrak Had dat nog niet eerder mee gemaakt met een voorwielaangedreven auto. Als je voor grip verliest schuif je eigenlijk een soort van rechtdoor, achter gleed de achterkant als het ware de auto voorbij. Best leuk om eens mee te maken als je op de juiste manier reageert en er geen ongeluk gebeurt | |
daNpy | dinsdag 6 april 2021 @ 09:11 |
Dit is dus precies waarom de beste banden achter moeten. De meeste auto's zijn FWD en als die voor uitbreken is gas los voldoende om hem weer in het spoor te krijgen. Ook remmen is geen probleem. Breekt hij achter uit, moet je de voorkant gaan versnellen om hem op te vangen; gas geven dus. En dat is heel onnatuurlijk. Laat je gas los of ga je remmen, wordt het alleen maar erger | |
Kriegel | vrijdag 23 april 2021 @ 15:44 |
Dit is meer een schoonmaakvraag: ik was m'n auto normaliter handmatig, maar nu moet ik wel even door de wasstraat vanwege de bodem waar nog wat pekel op moet zitten uit de vriesperiode. Met een lans kom ik gewoon niet overal goed bij. Nou lijkt het me wel zo handig om m'n antenne eraf te schroeven, dat wordt overal aangeraden, maar dan zit je natuurlijk wél met een open antennebasis in een nogal natte ruimte. Een gat. Kan dat geen kwaad, of moet het afgedekt worden? Kan er echt 0,0 over terugvinden op internet, alleen maar dát je antenne eraf moet. | |
daNpy | vrijdag 23 april 2021 @ 15:58 |
Als je antenne schroefbaar is zit er toch geen gat? Dan zit daar gewoon een gevalkaniseerde "moer" die het signaal geleid. | |
Kriegel | vrijdag 23 april 2021 @ 16:41 |
Klopt, maar die zit een beetje verborgen in dat schroefgat ofzo. Hebt het nu even niet direct voor ogen. Maar het is idd niet dat er letterlijk een buis rechtstreeks m'n dak in loopt nee. Afijn, ik wist niet zeker of dat zooitje tegen water kan, maar gegalvaniseerd zal wel lukken dus. Daar lekt dus ook niks tussendoor? [ Bericht 2% gewijzigd door Kriegel op 23-04-2021 17:07:09 ] | |
vannelle | vrijdag 23 april 2021 @ 17:23 |
Als je een dakantenne hebt die je min of meer plat kunt leggen hebben de meeste wasstraten zuignapjes om je antenne tegen het dak te houden en dat werkt best goed. Onder de plek van de zuignapjes wordt natuurlijk niet schoongemaakt dus dat moet je eerder of later zelf even doen maar je antenne is iig veilig. Als het een schroefantenne is: Geen zorgen, gewoon er afschroeven en de wasstraat in. Een opgeschroefde antenne heeft van zichzelf ook al geen waterdichte afsluiting dus daar zou ik me niet druk om maken. Dat spul is er op gemaakt om jaren lang in weer en wind buiten te zijn, me dunkt dat het de wasstraat dan ook wel overleeft. | |
Kriegel | vrijdag 23 april 2021 @ 18:14 |
Het is er zo'n eentje (0:44), gewoon zo'n doorsnee veel te lang flexibel schroefding inderdaad. Dan zal het dus wel lukken als ik het zo lees, dank! | |
LangeTabbetje | maandag 13 september 2021 @ 08:02 |
Hallo allemaal, Vandaag even de auto van mijn schoonvader (12 jaar oude Mitsubishi Monterosport) naar de wasstraat gebracht. Wat mij opviel dat - als je wilt remmen - je voor je gevoel het pedaal heel diep moet intrappen eer er enige respons van de rem komt. Volgens Google, is dat de remdruk (?), of remvloeistof (?). En is dit iets waar de Mitsubishi garage wel raad mee weet, of - gezien de leeftijd van de auto - een beetje overkill, en een kwik fit achtige garage zou dit ook kunnen oplossen. De auto heeft vrij lang geen regulier onderhoud gehad, dus ik geef ook geen garanties voor remschijven, klauwen etc, dus ik neig naar een algehele check up door Mitsubishi, maar heb er te weinig verstand van, dus vraag even jullie input. Dank, | |
daNpy | maandag 13 september 2021 @ 09:02 |
Rembekrachtiger lek? | |
pvdplanet | maandag 13 september 2021 @ 09:36 |
Als er nog vlees op de blokken zit en alles gangbaar is dan de vloeistof vervangen en ontluchten. De remmen zijn waarschijnlijk van Sumitomo, dat kan elke werkplaats die bekend is met Toyota/Mazda/Honda etc wel handelen. | |
LangeTabbetje | maandag 13 september 2021 @ 10:38 |
Okay, dus naar een goede werkplaats, en de remmen dus na laten kijken en vloeistof vervangen en ontluchten . Dank voor jullie hulp ! | |
LangeTabbetje | maandag 13 september 2021 @ 10:39 |
Ik mag het niet hopen, maar ik denk dat het goed is om de remmen even goed na te laten kijken door een goed garage . | |
Isane | vrijdag 17 september 2021 @ 21:46 |
Kan een nieuw gemonteerde trekhaak hetzelfde trekken als een standaard-vanaf-de-fabriek trekhaak? | |
Rob310 | zaterdag 18 september 2021 @ 00:28 |
De specificatie van de auto, bepaalt welk gewicht de auto mag trekken. Als je after market trekhaak voor jouw auto gemaakt is blijft dat gelijk. Alleen de maximale kogeldruk zou anders kunnen zijn omdat die juist weer door de constructie van de trekhaak zélf bepaald wordt. | |
gearfour | zondag 19 september 2021 @ 10:43 |
In dit plaatje heb ik met oranje omcirkeld. Wat is dat. en is dit achterop de auto of voor bij het motorblok? | |
daNpy | zondag 19 september 2021 @ 10:49 |
De benzine tank? | |
Dunnevandale | zondag 19 september 2021 @ 11:05 |
De kuip van het reservewiel? | |
daNpy | zondag 19 september 2021 @ 13:56 |
Dat lijkt er idd meer op, de tank zit voor de achteras. Maar wat wil @gearfour nou met deze vraag. Is dit een raadjeplaatje topic? | |
Dunnevandale | zondag 19 september 2021 @ 14:18 |
Wist ik het maar hahaha! | |
gearfour | zondag 19 september 2021 @ 21:36 |
Neehoor ik weet niet hoe auto's werken en ben gewoon benieuwd Ik heb nog ene vraagje. Hoe gedraagt de achteras bij het sturen? Gaat die zwarte as dan heen en weer in de richting waar ik dat pijltje heb getekend als je van links naar rechts stuurt? Dank | |
daNpy | zondag 19 september 2021 @ 22:10 |
Ja, ga maar een boek lezen dan. Dit topic is voor onderhoud niet voor je studie | |
DrDarwin | zondag 19 september 2021 @ 22:50 |
Nee. | |
Hojdhopper | maandag 20 september 2021 @ 10:29 |
In mijn oude VW T4 klingt een krassend/slijpend geluid in lichte links-bochten (bijv. op een N-weg). Geluid komt van linksvoor en is snelheidsafhankelijk. Het is een soort van kgg-kgg-kgg-kgg, dus bij iedere omwenteling. Wat zou dit kunnen zijn? Wiellager? Bij de APK vorig jaar had mijn vaste monteur het erover dat volgend jaar de fuseekogels aan vervanging toe zijn, maar dat zou het niet kunnen zijn denk ik. | |
NoComment | maandag 20 september 2021 @ 13:52 |
Ik had je tweede alinea nog niet gelezen en dacht al fusee.. Dus daar blijf ik bij. Al maken die vaak meer een kloppend geluid. Feit is dat het vorig jaar kennelijk al aangegeven was dat ie eraan zat te komen, dus dan zal ie nu wel zover zijn lijkt me? Edit: fuck, helemaal niet de fusee... Ik bedoel de homokineet van een aandrijfas. Hoezo kom ik nu weer op fusee.. Maargoed, klinkt mij in de oren als een homokineet die aan z'n eind is. | |
daNpy | maandag 20 september 2021 @ 14:22 |
I second that | |
Hojdhopper | maandag 20 september 2021 @ 16:46 |
Even gegoogled en klinkt plausibel. Wat ik alleen wel vreemd: ik hoor het tikken/schuren als ik naar links stuur, en dan zou het volgens "het internet" de buitenste homokineet zijn. Ik hoor dit tikken echter aan de linker, en dus binnenkant. Maar goed, kan wel aan mij liggen. "Hoewel u de auto niet direct aan de kant hoeft te zetten, is het niet slim om te blijven rijden met een kapotte homokineet." - Inmiddels ben ik 10.000 verder. Wordt een flink dure beurt en APK dit jaar, vrees ik. Bedankt in ieder geval! | |
Vjenne12345 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:30 |
Heb vocht in/achter de koplamp linksvoor. Dealer zei dat het vanzelf weg zou trekken bij het plaatsen van een nieuwe lamp. Vocht zit er 2 maanden later nog steeds. Kan ik dit makkelijk oplossen? | |
Notorious_Roy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:42 |
Zolang het alleen bij de koplamp zit valt het wel mee. Mijn hele auto lijkt onder water te staan door alle regen en het vocht. Vrees voor een lek ergens, tijd voor acht vochtvreters | |
Sounddragon | vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:24 |
als je weet waar het vandaan komt wel. Je kunt met kit gaan klooien, maar doorgaans gaan dingen in de koplamp ook roesten, dan krijg je allerlei geneuzel.. Beste oplossing is een andere unit. | |
Watuntrik | zondag 10 oktober 2021 @ 16:02 |
Hangt beetje af van type koplamp, bouwjaar etc. maar de meeste standaard koplampen hebben glazen frontje en kunststof behuizing. Daartussen zit een afdichtingsrubber... Dan moet je even kijken wat voor klemmen er op zitten, mogelijk dit soort klem. Die wip je er met een schroevendraaier voorzichtig eraf aan de kunststofzijde, vervang het rubber indien nog voorradig en plaats glas en de klemmen terug. Dus eerst even vragen of de rubber nog voorradig is, is wel gemakkelijk... Wanneer het demontabel is vind je alles bij de dealer. Die uit zijn nek lult, want dat vocht trekt er niet uit. Zal verdampen als het licht lang brand en warm genoeg wordt. Maar na afkoelen zal alles weer condenseren en mogelijk je contacten corroderen. Krijg ej uiteindelijk het bekende slechte massa prbleempje. | |
loveli | maandag 11 oktober 2021 @ 13:47 |
Geen pro-tip, maar toen er een gat in het glas van mijn koplamp zat, heb ik 'em drooggeföhnd en dichtgeplakt met tape. Een half jaar (herfst, winter) later bij de APK wist ik zeker dat er een nieuwe in zou moeten. Het lichtbeeld was goed, de reflector was (nog) niet aangetast, het ding kwam gewoon glansrijk door de apk. Komende januari is de apk en ik verwacht weer dat er een nieuwe in moet. | |
DX11 | maandag 11 oktober 2021 @ 15:14 |
Weet iemand toevallig wat een goed merk is qua wielbouten? Ik heb een BMW, en die heeft zwarte bouten (in LM velgen) en echt mooi vind ik het toch niet. Maar BMW verkoopt alleen maar zwarte bouten. Ik weet wel de maat, M12 x 1,5 x 26mm, maar die is in grijs in veel merken te koop, waarvan ik eigenlijk vrij weinig merken herken. Iemand een idee wat goed is? | |
Watuntrik | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:49 |
Febi Bilstein is wel een goed gerenommeerd Duits bedrijf die al heel lang aftermarket OEM kwaliteit auto onderdelen produceert met name voor veel Europese automerken. https://www.febi.com/nl/pkw/wielbevestiging/ | |
Hyperdude | woensdag 13 oktober 2021 @ 12:00 |
Titanium is the way to go https://www.ecstuning.com(...)m_Wheel_Bolts_27296/ | |
capuchon_jongen | donderdag 14 oktober 2021 @ 20:08 |
Weet er iemand waar je goede ruitenwissers kan halen. De vorige keer was het meuk en maken enorm lawaai Ik heb een Renault kangoo uit 2014 | |
DX11 | donderdag 14 oktober 2021 @ 20:10 |
Valeo silencio bevallen mij erg goed, ook veel beter dan de dure Bosch enz. | |
Rob310 | donderdag 14 oktober 2021 @ 22:01 |
Tsja, ik had voorheen op mijn Citroën C5 altijd de 'originele' Valeo's maar nu al 2 keer de ruitenwissers van de Action die mij beter bevallen dan die van de dealer. Voor de prijs is het zeker de moeite van het proberen waard. | |
PzKpfw | dinsdag 9 november 2021 @ 18:53 |
Ik heb de stoeprandschade op m'n aluminium velgen weggewerkt met een schuurmachine. Iemand nog tips over hoe ik dit blanke aluminium nu kan beschermen? Op het internet lees je veel over het spuiten van een blanke lak maar dat deze ook snel weer beschadigd en er dan vocht tussen de velg en de lak kan kruipen... | |
daNpy | dinsdag 9 november 2021 @ 19:59 |
Motip wheelspray | |
Schuifpui | woensdag 2 februari 2022 @ 21:46 |
kickje! Ik wilde een afspraak maken voor een grote beurt van mijn Clio IV. Hij is 5 jaar oud en op de my Renault site staat als aanbeveling dat na 5 jaar de koelvloeistof vervangen moet worden à ¤193. Is dat nou echt nodig? Vind het vrij prijzig en de ANWB geeft aan dat koelvloeistoffen met de aanduiding G12 of G12+ in principe een autoleven meegaan. Geen idee wat erin zit. Is het eventueel zelf te doen? Waarschijnlijk wel gedoe met afvoeren enzo. M'n vorige auto had na 5 jaar z'n koelvloeistof zelf vast geloosd op de snelweg, dat was eigenlijk wel praktisch. | |
oldford | donderdag 3 februari 2022 @ 09:36 |
Ook Kroon geeft aan vervangen na 60 maanden (of te wel 5 jaar). Volgens Kroon zit er overigens SP16 in. Waarschijnlijk werken de anti-roest toevoegingen na 5 jaar niet meer zoals het moet. | |
-Richard- | donderdag 3 februari 2022 @ 15:31 |
Koelvloeistof verouderd en het is daarom zeker van belang deze te vervangen. Dat er genoeg werkplaatsen zijn die het niet vervangen zegt meer over de nauwkeurigheid van hen dan over het belang van het vervangen. Door de aanwezigheid van zuurstofatomen in het koelwater en door redoxreacties tussen verschillende metalen en opgeloste metaaldeeltjes in het koelwater, ontstaat corrosie. Water gecombineerd met een hoge temperatuur werkt roestvorming in de hand. De leeftijd die jij noemt is niet bij alle auto's gelijk door gebruik van verschillende materialen en de hoeveelheid gebruikte vloeistof. Koelvloeistof bestaat onder andere uit antivries, een middel tegen schuimvorming, een smeermiddel en een anti-corrosiemiddel. Bron: https://www.blekochemie.nl/blog/wat-is-een-coolant-precies | |
daNpy | donderdag 3 februari 2022 @ 15:34 |
Vervangen is verstandig. De prijs is belachelijk. | |
Schuifpui | donderdag 3 februari 2022 @ 21:40 |
Oke, toch maar vervangen dan. Snap wel waarom leasemaatschappijen auto's in 4 jaar afschrijven, misschien moet ik ook maar voor een nieuwe gaan. Bij 6 jaar komt de multiriem en ongetwijfeld komen er ook dingen als remblokken/schijven, banden, en andere onverwachte dingen bij. Wat zou het moeten kosten? Ik wil eigenlijk wel voor onderhoud naar de Renault dealer, zodat de onderhoudshistorie helemaal netjes is voor waarde behoud. Als het echt veel scheelt, zou de koelvloeistof nog wel ergens anders kunnen. | |
daNpy | donderdag 3 februari 2022 @ 22:37 |
Wat kost G12 per liter? Hoeveel liter gaat er in? + 40 euro arbeid (half uurtje) | |
daNpy | zaterdag 14 mei 2022 @ 10:17 |
Uhm.. aanhaalmoment wielbouten voor stalen velgen op de caravan. 120 Nm of hoger? | |
Rob310 | zaterdag 14 mei 2022 @ 15:26 |
https://lmgtfy.app/?q=Aanhaalmoment+stalen+velg+caravan Graag gedaan 🤗 Zo te zien beetje verschillend van 90-110 | |
daNpy | zaterdag 14 mei 2022 @ 15:29 |
Ah het is lager dus. Ik wist dat er verschil in zat maar niet welke kant op. Thanks. |