abonnement Unibet Coolblue
pi_177027726
Bij mij is er een kloof gemeten tussen het zogenaamde verbale IQ en het performale IQ (een verschil van ca. 38 punten, terwijl dit gemiddeld 10-15 is). Echter wat ik wel van mezelf merk dat ik een natuurlijke (enorme) aversie heb tegen taken waarvoor ik m'n performale IQ moet aanspreken. Waar ik m'n verbale IQ graag veel gebruik en 'prikkel' , ontwijk ik (onbewust en bewust) alles wat ook maar met ruimtelijk inzicht en praktisch toepassen etc. te maken heeft: ik begin er niet eens aan, of ik stop ik snel gefrustreerd met de 'taak'.

Intelligentie is voor een groot deel genetische aanleg en voor een deeltje de omstandigheden waarin je opgroeit. Maar hoeveel marge is er ongeveer te winnen qua 'intelligentie' door functies te trainen (ook al moet je uit je comfort zone en is het niet leuk)?
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 8 februari 2018 @ 01:35:43 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_177027749
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:30 schreef Roland010 het volgende:
Bij mij is er een kloof gemeten tussen het zogenaamde verbale IQ en het performale IQ (een verschil van ca. 38 punten, terwijl dit gemiddeld 10-15 is).
Grappig. Hier ook. Aangeboren?

tvp
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_177027761
Toevoeging: die kloof zal ik nooit naar 10 gaan verkleinen, maar aangezien je de hersenen als een spier kan zien die getraind moet worden om fit te blijven, en ik m'n performale hersenfunties m'n hele leven eigenlijk al totaal 'verwaarloos'. Niet omdat IQ alles zegt, maar omdat die disbalans voor problemen zorgt in het dagelijkse leven.
pi_177027822
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:35 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Grappig. Hier ook. Aangeboren?

tvp
Aangeboren idd. Maar de vraag is dus eigenlijk voor hoe een groot deel.
Herken je het ook, dat 'ontwijken'?
pi_177027834
Wat bedoel je met intelligentie? Als je een tijdje oefent met Sudoku's, of je leert jezelf de hoofdsteden van de wereld aan, dan zal je die specifieke taken na verloop van tijd beter kunnen uitvoeren. Er is ook aangetoond dat je fysieke gezondheid invloed kan hebben op je mentale vermogen; je kan je lichaam, en dus ook je hersenen voorzien van goede voeding of lichaamsbeweging om het zo goed mogelijk te laten presteren. In muizen bijvoorbeeld waren ze cognitief het sterkst na een sessie op de loopband.

Maar ik denk dat je intelligentie bedoelt zoals je vermogen om informatie te verwerken, probleem-oplossend te denken, en met nieuwe ideëen komen. Als je je daarin zou kunnen verbeteren heeft dat invloed op veel meer dan alleen wat specifieke taken. De vraag is: kan dat?

Daar is nog geen unaniem antwoord op. Er was laatst wel een studie die meende dat je slimmer kan worden door dingen te doen waar je slecht in bent, en er net zo lang mee door te gaan tot je er niet meer slecht in bent, hoe oncomfortabel dat ook kan zijn.

Anderen adviseren om een instrument te leren spelen, of om (meer) boeken te lezen.

Het ene einde van het spectrum beweert dat je letterlijk iedereen een bepaald beroep kan aanleren als je maar jong genoeg begint (iedereen kan arts, of componist, of ingenieur worden), en het andere einde van het spectrum beweert dat je gebonden bent aan je genen en er dus een limiet zit op wat je kan bereiken.

Dus helaas, er is geen sluitend antwoord op. Wat zijn praktische dingen waar je nu tegenaan loopt?
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 8 februari 2018 @ 01:56:13 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_177027844
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:50 schreef Roland010 het volgende:

[..]

Aangeboren idd. Maar de vraag is dus eigenlijk voor hoe een groot deel.
Herken je het ook, dat 'ontwijken'?
Heb je bepaalde voorbeelden in het dagelijks leven dan? Van situaties waar je je performale vermogens moet gebruiken?

Ik merk nou niet echt dat ik het bewust ontwijk namelijk, bij mij gaat het ook gepaard met een oogafwijking dus ik ben me gewoon bewust van mijn vermogens en gebreken. Maar of ik het ook echt bewust ontwijk..
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_177027906
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:30 schreef Roland010 het volgende:
Bij mij is er een kloof gemeten tussen het zogenaamde verbale IQ en het performale IQ (een verschil van ca. 38 punten, terwijl dit gemiddeld 10-15 is). Echter wat ik wel van mezelf merk dat ik een natuurlijke (enorme) aversie heb tegen taken waarvoor ik m'n performale IQ moet aanspreken. Waar ik m'n verbale IQ graag veel gebruik en 'prikkel' , ontwijk ik (onbewust en bewust) alles wat ook maar met ruimtelijk inzicht en praktisch toepassen etc. te maken heeft: ik begin er niet eens aan, of ik stop ik snel gefrustreerd met de 'taak'.

Intelligentie is voor een groot deel genetische aanleg en voor een deeltje de omstandigheden waarin je opgroeit. Maar hoeveel marge is er ongeveer te winnen qua 'intelligentie' door functies te trainen (ook al moet je uit je comfort zone en is het niet leuk)?
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:37 schreef Roland010 het volgende:
Toevoeging: die kloof zal ik nooit naar 10 gaan verkleinen, maar aangezien je de hersenen als een spier kan zien die getraind moet worden om fit te blijven, en ik m'n performale hersenfunties m'n hele leven eigenlijk al totaal 'verwaarloos'. Niet omdat IQ alles zegt, maar omdat die disbalans voor problemen zorgt in het dagelijkse leven.
Waarom maak je je zo druk om die kloof?

Stel je zogenaamde verbale IQ is 138 en je performale IQ is 'slechts' 100, dan ben je toch even goed beter af dan iemand met IQ-deelscores van 100 en 100?
pi_177027923
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:50 schreef Roland010 het volgende:

[..]

Aangeboren idd. Maar de vraag is dus eigenlijk voor hoe een groot deel.
Herken je het ook, dat 'ontwijken'?
Dat 'ontwijken', zou dat vergelijkbaar met cognitieve dissonantie kunnen zijn? Dat het een soort inflexibiliteit is (als een arm die bij een slangenmens veel makkelijker (en minder pijnlijk) gebogen kan worden dan bij een stijve oude man) en dat het 'er niet aan willen denken' in dit geval veroorzaakt wordt doordat het zwaarder denkwerk vereist.

In zekere zin is het denk ik wel braintraining als je dan toch probeert hieraan te denken, ook al wil je 't liever niet.

Bij 't lastigere denkwerk is een soort coach misschien wel een idee (iemand waarvan je kunt leren en die je op weg kan helpen, waaraan je je kunt spiegelen..beetje zoals bij een docent of zo) maar niks doen zal je denkvermogen niet veel goeds doen :P
pi_177028367
Ik heb dit ook, al is mijn verbale iq iets van in de 80 en mijn performale iq tussen de 60 en 80, of zoiets dergelijks. Ik plaats dit hier omdat ik me inmiddels te weinig meer van psychologen en hun onderzoeken aantrek om me ervoor te schamen. Ja, mijn twee momentopnames van algemene ontwikkeling en voortgang in rekenen konden beter, so what. Genoeg te verbeteren. Ga er dus gewoon van uit dat je iq score komt omdat je niet genoeg je best hebt gedaan. Blijkt achteraf dat je als mens toch niet 100% maakbaar bent en je iq je beperking was, dan weet je in ieder geval zeker dat je er zelf alles aan hebt gedaan om jezelf te verbeteren.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177028465
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:53 schreef MrAero het volgende:
Wat bedoel je met intelligentie? Als je een tijdje oefent met Sudoku's, of je leert jezelf de hoofdsteden van de wereld aan, dan zal je die specifieke taken na verloop van tijd beter kunnen uitvoeren.
Maar dat zijn, zoals je zelf zegt, specifieke taken. Echter pak je dan de volgende (soortgelijke) taken steeds wat sneller/beter op?

quote:
Er is ook aangetoond dat je fysieke gezondheid invloed kan hebben op je mentale vermogen; je kan je lichaam, en dus ook je hersenen voorzien van goede voeding of lichaamsbeweging om het zo goed mogelijk te laten presteren. In muizen bijvoorbeeld waren ze cognitief het sterkst na een sessie op de loopband.
Goede voeding, beweeg en slaap schelen idd enorm, qua algemeen functioneren van je brein. Je hele gemiddelde IQ, redeneringsvermogen en geheugen kunnen daar echt beïnvloed door worden.
quote:
Maar ik denk dat je intelligentie bedoelt zoals je vermogen om informatie te verwerken, probleem-oplossend te denken, en met nieuwe ideëen komen. Als je je daarin zou kunnen verbeteren heeft dat invloed op veel meer dan alleen wat specifieke taken. De vraag is: kan dat?

Daar is nog geen unaniem antwoord op. Er was laatst wel een studie die meende dat je slimmer kan worden door dingen te doen waar je slecht in bent, en er net zo lang mee door te gaan tot je er niet meer slecht in bent, hoe oncomfortabel dat ook kan zijn.
Zoiets bedoelde ik dus idd.
quote:
Anderen adviseren om een instrument te leren spelen, of om (meer) boeken te lezen.
Vooral een instrument leren bespelen, dat is iets totaal nieuws voor je brein idd.
quote:
Het ene einde van het spectrum beweert dat je letterlijk iedereen een bepaald beroep kan aanleren als je maar jong genoeg begint (iedereen kan arts, of componist, of ingenieur worden), en het andere einde van het spectrum beweert dat je gebonden bent aan je genen en er dus een limiet zit op wat je kan bereiken.
Je kunt ver komen door een goede scholing en inzet, maar daarvoor heb je wel een bepaald minimaal niveau/talent nodig. Maar tegelijkertijd zou een intelligente arts moeite kunnen hebben om een beroep als stratenmaker te leren..
quote:
Dus helaas, er is geen sluitend antwoord op. Wat zijn praktische dingen waar je nu tegenaan loopt?
Als een vriend me verteld over z'n MSc thesis of vraagt of ik de scriptie even wil proeflezen dan volg ik zonder veel moeite de structuur, methodieken, inhoud. Maar als dezelfde vriend me voor een biertje uitnodigde in z'n huis, waar ie al maanden woont en ik al 3 keer geweest ben, dan heb ik GPS nodig om het te vinden :') (tenzij ik de buurt ken).

Ik haal een 8 of 9 op taal-toetsen op het Hbo, maar vraag me een simpel sommetje uit m'n hoofd snel uit te rekenen of een strik na te maken dan lukt dat nauwelijks.
pi_177028575
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:56 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Heb je bepaalde voorbeelden in het dagelijks leven dan? Van situaties waar je je performale vermogens moet gebruiken?
-De weg vinden, ook al ben ik ergens eerder geweest
-Ruimtelijk inzicht (achteruit parkeren b.v.)
-Een planning maken, tijdig plannen en vertrekken
-Fijne motoriek is slecht (schrijven b.v.)
-Visueel iets inbeelden en systematisch werken (een meubel met veel onderdelen, schroeven etc. in elkaar zetten of planken aan de muur hangen b.v.)
- Niet altijd goed nadenken voordat ik iets doe, hoewel het geheugen soms heel goed is vergeet ik soms echt domme details (standaard dingen die ik wel weet, maar die pas later naar 'boven komen')

Ik vraag me dus af of deze dingen enigzins te verbeteren aan de hand van oefeningen.
quote:
Ik merk nou niet echt dat ik het bewust ontwijk namelijk, bij mij gaat het ook gepaard met een oogafwijking dus ik ben me gewoon bewust van mijn vermogens en gebreken. Maar of ik het ook echt bewust ontwijk..
Hoe ga jij er mee om dan, met die zwakke punten?
pi_177028637
quote:
5s.gif Op donderdag 8 februari 2018 02:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
Stel je zogenaamde verbale IQ is 138 en je performale IQ is 'slechts' 100, dan ben je toch even goed beter af dan iemand met IQ-deelscores van 100 en 100?
Als dat performale IQ 100, of zelfs 90, was geweest, dan was er weinig aan de hand geweest.
Onder de 90 echter begint het problematisch te worden, in de huidige maatschappij.
Zeker als je verbale IQ flink boven de 100 zit (en b.v. logisch redeneren + algemene kennis) want dan word je constant overschat door jezelf en vooral anderen. Je kan beter 100 performaal en 100 verbaal hebben dan 120 verbaal en 80-85 verbaal.

Daar ging eigenlijk de hele vraag over. Hoeveel rek zit er in je performale IQ?
pi_177029119
1 à 2 punten; tijdens je leven doe je kennis op, maar niet meer vaardigheid om dit te verwerken.

Zo'n iq-kloof, dat is toch een autistendingetje?
1 + 1 = blauw
pi_177029147
Mijn dochter is getest, verbale iq 68, performale 117, ze blijkt een taalontwikkelingsstoornis te hebben, ze verwerkt de taal niet goed in haar hoofd. Dit zal altijd zo blijven, alleen ze zal er beter mee leren omgaan. waardoor ze haar zwakke punten kan verbergen, of dan de punten van verbaal zal stijgen weet ik niet, dat zien we straks wel weer als ze naar voortgezet onderwijs moet.
pi_177030036
Genetisch staat het vast. Maar de hersenen zijn behoorlijk plastisch, zeker op jonge leeftijd. Dus omgeving heeft enorm veel invloed. Je kunt alleen nooit slimmer worden dan biologisch voor jou mogelijk is. In zoverre staat je maximale IQ vast, maar je IQ zeker niet.
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:53:33 #16
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_177033563
Ik heb zelf gemerkt dat ik laatste jaren een stuk intelligenter ben geworden op meerdere gebieden waar ik mijzelf in vast heb gebeten. Qua het opdoen van kennis kun jij jouzelf in principe zo intelligent mogelijk maken als die wil er daadwerkelijk is. Maar toch zul je ergens in wat voor gebied jij jou ook ontwikkelt tegen een grens aanlopen wat betreft jouw eigen kunnen. Ikzelf ben bijvoorbeeld erg slecht in wiskunde en ruimtelijk inzicht, maar dit zijn vooral de gebieden die het systeem jou toereikt om juist daar intelligenter in te worden omdat het haast standaard in elk pakket zit, het voelt niet authentiek aan.

Als jij in jouw vrije uurtjes boeken gaat lezen over zelf specifiek gekozen onderwerpen zonder dat daar een of andere verplichting aan vastzit dan zul jij ongetwijfeld intelligenter worden al had ik toen ik dit deed voor mijzelf telkens het gevoel dat ik wat met alle geleerde informatie moest doen anders dan is het ook maar een soort van opgekropte brei van informatie die jij dan uiteindelijk ook nergens voor gebruikt.
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_177038892
quote:
5s.gif Op donderdag 8 februari 2018 02:13 schreef magnetronkoffie het volgende:


Stel je zogenaamde verbale IQ is 138 en je performale IQ is 'slechts' 100, dan ben je toch even goed beter af dan iemand met IQ-deelscores van 100 en 100?
Ik denk dat je dan door de bank genomen beter af bent. Toch zit er wel een bepaald nadeel aan, zo heb ik gemerkt.

Verbaal scoor ik in het hoogbegaafde gebied. Mijn performale IQ heeft slechts twee cijfers. Daardoor ben ik erg onpraktisch. En omdat ik in de ogen van veel mensen slim genoeg ben, wordt het me extra hard aangerekend als ik iets niet al te handig aanpak.

Men ziet iemand die tijdens theoretische discussies in de kroeg vaak het hoogste woord heeft, maar het af laat weten wanneer er een praktische klus gedaan moet worden. Ik wil dan heus wel helpen, maar ik loop iedereen in de weg, zie het werk niet liggen en ruim steevast het verkeerde gereedschap op.

Het is me meer dan eens verweten dat ik iets onhandig heb aangepakt. Als ik nou 'even' had nagedacht, dan had ik toch óók gezien dat dit niet snugger was? Mevrouw had zeker haar hoofd er weer eens niet bij. Vast aan het nadenken over een wetenschappelijk vraagstuk.

Ik heb zo vaak staan uitleggen dat ik het niet zo bedoelde, maar het helpt allemaal niets. Men blijft me zien als een verstrooide professor, die zich te goed voelt om zich bezig te houden met dagelijkse klusjes.

Ik merk dat men met minder slimme mensen veel meer geduld heeft. Men snapt dat die over bepaalde dingen geen overzicht hebben. Ik word geacht dat overzicht wel te hebben.

Overigens ben ik nu wel veel praktischer dan ik vroeger was, doordat ik nu een hobby heb waar veel praktische dingen bij komen kijken. Dus zoiets is wel in enige mate te trainen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Brandaris01 op 08-02-2018 20:41:23 ]
pi_177042726
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 07:35 schreef Roland010 het volgende:

-De weg vinden, ook al ben ik ergens eerder geweest
-Ruimtelijk inzicht (achteruit parkeren b.v.)
-Een planning maken, tijdig plannen en vertrekken
-Fijne motoriek is slecht (schrijven b.v.)
-Visueel iets inbeelden en systematisch werken (een meubel met veel onderdelen, schroeven etc. in elkaar zetten of planken aan de muur hangen b.v.)
- Niet altijd goed nadenken voordat ik iets doe, hoewel het geheugen soms heel goed is vergeet ik soms echt domme details (standaard dingen die ik wel weet, maar die pas later naar 'boven komen')

Ik vraag me dus af of deze dingen enigzins te verbeteren aan de hand van oefeningen.

plannen zeker, gewoon ruim de tijd nemen, weet ik uit ervaring. ik was altijd slecht in plannen en nu plan ik alles.
de weg vinden lijkt mij een kwestie van veel google maps bekijken. fijne motoriek schrijven, gewoon oefenen. visueel iets inbeelden, van die iq quizzen dat je de juiste figuur moet kiezen, zal vast wel een game ofzo van zijn. games helpen trouwens sowieso om performale kant te verbeteren. Domme fouten maken in plaats van altijd alles perfect doen, sorry maar dat heeft iedereen. En zo niet tja, dan is er denk ik niemand die dit weet en niemand die zin heeft om je ermee te helpen. Psychologen, die dit zouden moeten weten, vinden afhankelijk van hun standpunt of mening over je waarschijnlijk dat je je aanstelt of dat als je 'mazzel' hebt je ADHD hebt en dan krijg je cocaïne ritalin voorgeschreven.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177047990
Een jaar of 10 geleden heb ik de officiële Mensa test gedaan en na afloop vroeg ik me ook af of niet iedereen kon slagen als ze maar genoeg oefenden. Na een hoop uitzoekwerk bleek de wetenschappelijke consensus dat je met veel oefenen je IQ maximaal maar met een paar punten kon opkrikken bij een goede IQ-test (bagger testjes kun je natuurlijk veel makkelijker "misleiden" met oefenen). Je IQ verlagen is wel goed te doen. B:)B
IQ is een vreselijk complex onderwerp dus er kan in 10 jaar veel veranderd zijn, maar toen was in ieder geval de gedachte dat meer dan een paar punten niet mogelijk was, tenzij er een oorzaak was waardoor je IQ lager leek dan het echt was.
pi_177048988
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 01:24 schreef Dally het volgende:
Een jaar of 10 geleden heb ik de officiële Mensa test gedaan en na afloop vroeg ik me ook af of niet iedereen kon slagen als ze maar genoeg oefenden. Na een hoop uitzoekwerk bleek de wetenschappelijke consensus dat je met veel oefenen je IQ maximaal maar met een paar punten kon opkrikken bij een goede IQ-test (bagger testjes kun je natuurlijk veel makkelijker "misleiden" met oefenen). Je IQ verlagen is wel goed te doen. B:)B
IQ is een vreselijk complex onderwerp dus er kan in 10 jaar veel veranderd zijn, maar toen was in ieder geval de gedachte dat meer dan een paar punten niet mogelijk was, tenzij er een oorzaak was waardoor je IQ lager leek dan het echt was.
Maximale IQ opkrikken door oefening zal idd nooit 10 punten zijn. Maar dat betekent niet dat je je maximale IQ niet op andere manieren kunt opkrikken (gezond leven, sporten). En scholing is heel belangrijk. Je brein blijven uitdagen.
pi_177049287
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 08:15 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maximale IQ opkrikken door oefening zal idd nooit 10 punten zijn. Maar dat betekent niet dat je je maximale IQ niet op andere manieren kunt opkrikken (gezond leven, sporten). En scholing is heel belangrijk. Je brein blijven uitdagen.
Je spreekt jezelf tegen, vooral als je je vorige post bijpakt. Tenzij maximale iq een verzamelnaam is voor heleboel dingen.
pi_177049559
Bij een onderdeel scoor ik ook nu bovengemiddeld hbo niveau terwijl dat eerst net bovengemiddeld was jaren terug. Hoeveel is bovengemiddeld hbo niveau? 120-130?
FOK! is net een groot tijdschrift
  vrijdag 9 februari 2018 @ 09:49:12 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177050131
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 01:24 schreef Dally het volgende:
Een jaar of 10 geleden heb ik de officiële Mensa test gedaan en na afloop vroeg ik me ook af of niet iedereen kon slagen als ze maar genoeg oefenden. Na een hoop uitzoekwerk bleek de wetenschappelijke consensus dat je met veel oefenen je IQ maximaal maar met een paar punten kon opkrikken bij een goede IQ-test (bagger testjes kun je natuurlijk veel makkelijker "misleiden" met oefenen). Je IQ verlagen is wel goed te doen. B:)B
IQ is een vreselijk complex onderwerp dus er kan in 10 jaar veel veranderd zijn, maar toen was in ieder geval de gedachte dat meer dan een paar punten niet mogelijk was, tenzij er een oorzaak was waardoor je IQ lager leek dan het echt was.
Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat iemand zijn IQ lager uitziet dan dat het echt is.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 9 februari 2018 @ 09:57:05 #24
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_177050229
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 06:39 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Ik heb dit ook, al is mijn verbale iq iets van in de 80 en mijn performale iq tussen de 60 en 80, of zoiets dergelijks. Ik plaats dit hier omdat ik me inmiddels te weinig meer van psychologen en hun onderzoeken aantrek om me ervoor te schamen. Ja, mijn twee momentopnames van algemene ontwikkeling en voortgang in rekenen konden beter, so what. Genoeg te verbeteren. Ga er dus gewoon van uit dat je iq score komt omdat je niet genoeg je best hebt gedaan. Blijkt achteraf dat je als mens toch niet 100% maakbaar bent en je iq je beperking was, dan weet je in ieder geval zeker dat je er zelf alles aan hebt gedaan om jezelf te verbeteren.
Het zal wel ontzettend naïef zijn van me, maar wat bijzonder dat je met een iq van lager dan 80 beter formuleert en kunt spellen dan het gros van de users hier.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 9 februari 2018 @ 10:06:25 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_177050391
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 18:37 schreef Brandaris01 het volgende:
Ik merk dat men met minder slimme mensen veel meer geduld heeft. Men snapt dat die over bepaalde dingen geen overzicht hebben. Ik word geacht dat overzicht wel te hebben.

Dit vind ik wel een leuke :) Ik heb me heel bewust moeten realiseren dat anderen niet de stappen A-D-G-K nemen bij het nadenken over iets maar A-B-C-D-enz. denken. Dat heeft mij geholpen om meer geduld op te brengen bij het uitleggen van dingen die ik veel sneller inzie of begrijp.

Wat niet wegneemt dat ik net als jij soms heel hard moet nadenken over praktische dingen. Ik moet het eerst voor me zien en snappen wat er moet gebeuren.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:24:59 #26
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177050703
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 01:53 schreef MrAero het volgende:
In muizen bijvoorbeeld waren ze cognitief het sterkst na een sessie op de loopband.

ik vind proefdieren echt zielig. zeker als er nutteloze proeven mee gedaan worden. en die nutteloze proeven op proefdieren zouden wat mij betreft gestopt mogen worden.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177050815
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:57 schreef Tinkepink het volgende:

Het zal wel ontzettend naïef zijn van me, maar wat bijzonder dat je met een iq van lager dan 80 beter formuleert en kunt spellen dan het gros van de users hier.
Tja, dank je. Ik weet het ook niet. Misschien is goed kunnen spellen overrated wat intelligentie betreft en weegt goed kunnen rekenen zwaarder. Daarnaast zorgt een iq van richting de 90 op taalgebied dat het gemiddelde hoger wordt, en een iq van in de 80 is nog steeds redelijk, je bent dan slechts zwakbegaafd ipv geestelijk gehandicapt wat officieel inhoudt dat je je net kunt redden in de samenleving zonder ondersteuning. Op mijn onderzoeksverslag staat "score tussen de 67 en 90". Er zijn immers verschillende onderdelen. En voor het onderdeel taal had ik dan geloof ik 87 of zo. Maar waarom ze het wilden meten, geen idee. Want er werd verder echt nooit meer iets mee gedaan dat ik weet. Volgens mij was het ter ondersteuning van 1 of andere diagnose die ze vermoedden, die ik uiteindelijk nooit heb gekregen of alleen in het dossier, wat niet voor een gerichte behandeling of andere ondersteuning zorgde. Ook niet voor "psycho educatie" aan de mensen om mij heen. Het had er wel aan bijgedragen dat ik eerder bij het UWV in aanmerking kwam voor ondersteuning bij zoeken naar werk, wat ik uiteindelijk gelukkig niet nodig heb gehad.

[ Bericht 11% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 09-02-2018 10:50:00 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177051099
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:06 schreef Rewimo het volgende:
A-D-G-K
In mijn vriendengroep zitten veel slimme mensen. Voor hen is het inderdaad bijna vanzelfsprekend om de stappen A-D-G-K te nemen. Gevolg, men wordt ongeduldig als ik eerst langs A B en C moet. :Y
pi_177053081
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:06 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dit vind ik wel een leuke :) Ik heb me heel bewust moeten realiseren dat anderen niet de stappen A-D-G-K nemen bij het nadenken over iets maar A-B-C-D-enz. denken. Dat heeft mij geholpen om meer geduld op te brengen bij het uitleggen van dingen die ik veel sneller inzie of begrijp.

Wat niet wegneemt dat ik net als jij soms heel hard moet nadenken over praktische dingen. Ik moet het eerst voor me zien en snappen wat er moet gebeuren.
Maar neem je wel daadwerkelijk de stappen A-D-G-K? En niet A-B-C-D-E-F-etc maar dan sneller dan een minder begaafd persoon? Ik zit hier nu namelijk even over na te denken, maar volgens mij is het in de praktijk niet mogelijk om stappen over te slaan. Je begint bij denkstap A, daar volgt een conclusie uit, dat is het einde van denkstap A, en de premisse van denkstap B. Vervolgens komt er een conclusie uit denkstap B, die weer de input gaat vormen van denkstap C. Als je de conclusie van denkstap A, gebruikt als input voor denkstap C, loop je vast omdat je er een logische stap ontbreekt, het matcht niet. Dus volgens mij moet je altijd alle logische stappen doorlopen maar is alleen de snelheid verschillend.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 12:38:38 #30
460494 naoomx
pi_177054294
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:57 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Het zal wel ontzettend naïef zijn van me, maar wat bijzonder dat je met een iq van lager dan 80 beter formuleert en kunt spellen dan het gros van de users hier.
IQ behelst dan ook lang niet alle vlakken van intelligentie... En dit is ook algemeen bekend. Eigenlijk wordt van alle omgevingen waarin ik me op dit moment bevind (ja, fora waarin ik (redelijk) actief ben vallen wat mij betreft ook onder) op FOK het IQ nog het meest serieus genomen, naar mijn idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door naoomx op 09-02-2018 13:30:44 ]
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 13:00:31 #31
460494 naoomx
pi_177054890
Ik zou alles niet zo aan je IQ ophangen, TS. Verbeter gewoon vaardigheden waar je slecht in bent en die je echt nodig hebt en/of graag wilt hebben en laat de rest gewoon zitten. Maak hooguit zo'n test nadat je vaardigheden verbeterd hebt om eens te kijken of de twee IQ-delen wat gelijkwaardiger geworden zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 18:37 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan door de bank genomen beter af bent. Toch zit er wel een bepaald nadeel aan, zo heb ik gemerkt.

Verbaal scoor ik in het hoogbegaafde gebied. Mijn performale IQ heeft slechts twee cijfers. Daardoor ben ik erg onpraktisch. En omdat ik in de ogen van veel mensen slim genoeg ben, wordt het me extra hard aangerekend als ik iets niet al te handig aanpak.

Men ziet iemand die tijdens theoretische discussies in de kroeg vaak het hoogste woord heeft, maar het af laat weten wanneer er een praktische klus gedaan moet worden. Ik wil dan heus wel helpen, maar ik loop iedereen in de weg, zie het werk niet liggen en ruim steevast het verkeerde gereedschap op.

Het is me meer dan eens verweten dat ik iets onhandig heb aangepakt. Als ik nou 'even' had nagedacht, dan had ik toch óók gezien dat dit niet snugger was? Mevrouw had zeker haar hoofd er weer eens niet bij. Vast aan het nadenken over een wetenschappelijk vraagstuk.

Ik heb zo vaak staan uitleggen dat ik het niet zo bedoelde, maar het helpt allemaal niets. Men blijft me zien als een verstrooide professor, die zich te goed voelt om zich bezig te houden met dagelijkse klusjes.

Ik merk dat men met minder slimme mensen veel meer geduld heeft. Men snapt dat die over bepaalde dingen geen overzicht hebben. Ik word geacht dat overzicht wel te hebben.

Overigens ben ik nu wel veel praktischer dan ik vroeger was, doordat ik nu een hobby heb waar veel praktische dingen bij komen kijken. Dus zoiets is wel in enige mate te trainen. :)
Ik herken me ergens wel in jouw verhaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik krijg ook veel onbegrip. Zelfs op theoretisch vlak verwachten sommige mensen veel teveel van me, en anderen dan weer te weinig. Of allebei tegelijkertijd. Maar ik weet zelf niet wat ik er nou nog aan kan gaan doen, want mensen hebben nou eenmaal een beeld in hun hoofd van intelligentie.
Echt, probeer jezelf qua praktijk aan te leren wat echt belangrijk voor je is, en probeer ook te leren om beter uit te leggen aan mensen hoe jouw intelligentie precies in elkaar zit. En probeer voor de rest maar hun onbegrip en alles te accepteren.

[ Bericht 1% gewijzigd door naoomx op 09-02-2018 13:14:38 ]
pi_177054947
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 07:47 schreef Roland010 het volgende:

[..]

Als dat performale IQ 100, of zelfs 90, was geweest, dan was er weinig aan de hand geweest.
Onder de 90 echter begint het problematisch te worden, in de huidige maatschappij.
Zeker als je verbale IQ flink boven de 100 zit (en b.v. logisch redeneren + algemene kennis) want dan word je constant overschat door jezelf en vooral anderen. Je kan beter 100 performaal en 100 verbaal hebben dan 120 verbaal en 80-85 verbaal.
Daar ging eigenlijk de hele vraag over . Hoeveel rek zit er in je performale IQ?
Vetgedrukte, duidelijk 14.gif

Wat die rek betreft, strawberry zegt 't al een beetje in onderstaande quote.

Die plasticiteit vermindert bij 't ouder worden (even in 't algemeen he?), maar deze vermindering verschilt van persoon tot persoon en leefsteil heeft er vast ook wel invloed op (al weet ik dit laatste minder zeker dan dat eerste).

De hersenen van autisten zijn over het algemeen gesproken ook plastischer dan de hersenen van niet-autisten, maar ook deze hersenen zullen in de loop van hun leven minder plastisch worden. Wel duurt dit meestal langer dan bij niet-autisten. Helaas heb je geen keus in je genen, je zal 't daarmee moeten doen en 't maximum eruit proberen te halen.

Of je beter 100-100 kunt zijn dan 120-85, dat kan ik niet zeggen. Zelf vind ik de mensen met 120-85 interessanter.

Ik vind 't jammer dat veel mensen zich door die 1e indruk laten misleiden, waardoor de 120/85 voorbeeldmensen chronisch overschat worden. Maar aan de andere kant lukt dit leugenaars/manipulateurs ook, dus dat staat op zich los van deze IQ kwestie.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 18:37 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan door de bank genomen beter af bent. Toch zit er wel een bepaald nadeel aan, zo heb ik gemerkt.

Verbaal scoor ik in het hoogbegaafde gebied. Mijn performale IQ heeft slechts twee cijfers. Daardoor ben ik erg onpraktisch. En omdat ik in de ogen van veel mensen slim genoeg ben, wordt het me extra hard aangerekend als ik iets niet al te handig aanpak.

Men ziet iemand die tijdens theoretische discussies in de kroeg vaak het hoogste woord heeft, maar het af laat weten wanneer er een praktische klus gedaan moet worden. Ik wil dan heus wel helpen, maar ik loop iedereen in de weg, zie het werk niet liggen en ruim steevast het verkeerde gereedschap op.

Het is me meer dan eens verweten dat ik iets onhandig heb aangepakt. Als ik nou 'even' had nagedacht, dan had ik toch óók gezien dat dit niet snugger was? Mevrouw had zeker haar hoofd er weer eens niet bij. Vast aan het nadenken over een wetenschappelijk vraagstuk.

Ik heb zo vaak staan uitleggen dat ik het niet zo bedoelde, maar het helpt allemaal niets. Men blijft me zien als een verstrooide professor, die zich te goed voelt om zich bezig te houden met dagelijkse klusjes.

Ik merk dat men met minder slimme mensen veel meer geduld heeft. Men snapt dat die over bepaalde dingen geen overzicht hebben. Ik word geacht dat overzicht wel te hebben.

Overigens ben ik nu wel veel praktischer dan ik vroeger was, doordat ik nu een hobby heb waar veel praktische dingen bij komen kijken. Dus zoiets is wel in enige mate te trainen. :)
Ik ken meerdere mensen die zo'n kloof hebben. Ik heb de mazzel dat ik niet een dergelijke kloof heb en 't maakt me idd een stuk denk-efficiënter. Voelt soms als een geoliede denkmachine :P
Wel heb ik soms vastlopers, maar dat heeft andere oorzaken.

Ik werd ook gezien als een verstrooide professor, maar bij mij kwam 't er niet uit omdat ik zeg maar niet durfde, niet omdat ik simpelweg niet kon.

Het is zeker wel te trainen, maar de beste 'resultaten' boek je als je je max behaalt door bottlenecks weg te halen dan wanneer je al op je max zit en dat probeert op te rekken. Dan kan je denk ik beter op stabilisatie mikken en 't uitbouwen van (bijvoorbeeld) je ervaring. Dat is deels ook een beetje wat wijzer worden inhoudt, denk ik.
pi_177055039
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 01:24 schreef Dally het volgende:
Een jaar of 10 geleden heb ik de officiële Mensa test gedaan en na afloop vroeg ik me ook af of niet iedereen kon slagen als ze maar genoeg oefenden. Na een hoop uitzoekwerk bleek de wetenschappelijke consensus dat je met veel oefenen je IQ maximaal maar met een paar punten kon opkrikken bij een goede IQ-test (bagger testjes kun je natuurlijk veel makkelijker "misleiden" met oefenen). Je IQ verlagen is wel goed te doen. B:)B
IQ is een vreselijk complex onderwerp dus er kan in 10 jaar veel veranderd zijn, maar toen was in ieder geval de gedachte dat meer dan een paar punten niet mogelijk was, tenzij er een oorzaak was waardoor je IQ lager leek dan het echt was.
Er is wel 1 uitzondering hier, denk ik.

Als 't goed is, maak je zo'n IQ test en daaruit rolt dan een resultaat, toch?
Dat resultaat wordt vervolgens dan weggezet tegen die van je leeftijdsgenoten en geslachtsgenoten (zoiets in elk geval) en daar rolt dan je cijfer uit.

Naarmate iemand ouder wordt, zal gemiddeld genomen de prestatie dalen, maar aangezien het gemiddelde 100 blijft, zal je IQ stijgen als jij zelf steeds op exact hetzelfde prestatieniveau zou blijven zitten.

Dit zou een hypothetische manier kunnen zijn waarop het IQ van mensen toch kan stijgen, zonder dat deze persoon daadwerkelijk intelligenter wordt.

Tis wel geinig om hierover na te denken.
pi_177055108
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:08 schreef Vimbavimba het volgende:
Bij een onderdeel scoor ik ook nu bovengemiddeld hbo niveau terwijl dat eerst net bovengemiddeld was jaren terug. Hoeveel is bovengemiddeld hbo niveau? 120-130?
Ruwe schatting: op of iets boven de 110?
VWO was dacht ik meer richting de 120.

Als je autistisch bent, zou dit door de vertraagde veroudering van het autistische brein veroorzaakt kunnen worden, aangezien IQ (volgens mij?) tegen je leeftijdsgenoten wordt afgezet.

Eigenlijk is dit best lullig wat ik zeg, want ik impliceer onbedoeld en ongericht dat jouw IQ omhoog gegaan zou kunnen zijn door iets wat niet een persoonlijke prestatie van je is :P
pi_177055448
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:08 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ruwe schatting: op of iets boven de 110?
VWO was dacht ik meer richting de 120.

Als je autistisch bent, zou dit door de vertraagde veroudering van het autistische brein veroorzaakt kunnen worden, aangezien IQ (volgens mij?) tegen je leeftijdsgenoten wordt afgezet.

Eigenlijk is dit best lullig wat ik zeg, want ik impliceer onbedoeld en ongericht dat jouw IQ omhoog gegaan zou kunnen zijn door iets wat niet een persoonlijke prestatie van je is :P
Ik denk ook rond die getallen.
Ja, eigenlijk maakt het niet uit. Het is nog steeds zo hoog. Was snel klaar en hoefde amper na te denken
FOK! is net een groot tijdschrift
  vrijdag 9 februari 2018 @ 14:03:45 #36
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177056469
Ik heb ook een disharmonieuze IQ-profiel. Mijn informatieverwerkingsnelheid is onder gemiddeld. Dit hoort bij schizofrenie. Totale IQ is 118. Informatieverwerkingsnelheid is 89.

Mensen schatten mij ook hoog in.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 9 februari 2018 @ 14:39:45 #37
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_177057294
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Maar neem je wel daadwerkelijk de stappen A-D-G-K? En niet A-B-C-D-E-F-etc maar dan sneller dan een minder begaafd persoon? Ik zit hier nu namelijk even over na te denken, maar volgens mij is het in de praktijk niet mogelijk om stappen over te slaan. Je begint bij denkstap A, daar volgt een conclusie uit, dat is het einde van denkstap A, en de premisse van denkstap B. Vervolgens komt er een conclusie uit denkstap B, die weer de input gaat vormen van denkstap C. Als je de conclusie van denkstap A, gebruikt als input voor denkstap C, loop je vast omdat je er een logische stap ontbreekt, het matcht niet. Dus volgens mij moet je altijd alle logische stappen doorlopen maar is alleen de snelheid verschillend.
Het verschil is denk ik dat de stappen B en C voor mij logisch volgen uit A. Ik kan dus meteen verder met D. Of misschien gaan B en C inderdaad wel razendsnel voor mij. Ik hoef over die stappen niet bewust na te denken in elk geval, terwijl een ander ze daadwerkelijk moet door-denken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_177057314
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 08:15 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maximale IQ opkrikken door oefening zal idd nooit 10 punten zijn. Maar dat betekent niet dat je je maximale IQ niet op andere manieren kunt opkrikken (gezond leven, sporten). En scholing is heel belangrijk. Je brein blijven uitdagen.
Precies! Maar ik zou het net iets anders formuleren.
Door ongezond te leven en je brein te verwaarlozen verlaag je niet je maximale IQ maar presteer je slechter waardoor je IQ lager lijkt/is. Door gezond te leven komt je IQ dichter bij je maximale IQ.

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat iemand zijn IQ lager uitziet dan dat het echt is.
Zie hierboven, vrijwel alles wat je concentratievermogen aantast. Stress, slecht geslapen, lange tijd je brein niet uitgedaagd, etc. Iedereen kan deze lijst aanvullen met nog tig voorbeelden.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 14:46:15 #39
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177057423
wat gebeurd er eigenlijk als een mens een IQ van 300 heeft? is die dan gevaarlijk?
Maar niet heus.....Daaaag.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:02:51 #40
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177057819
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 14:46 schreef Samuel24 het volgende:
wat gebeurd er eigenlijk als een mens een IQ van 300 heeft? is die dan gevaarlijk?
De hoogste gemeten IQ is can Christopher Michael Langdan, geschat rond 210.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177057940
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:08 schreef Vimbavimba het volgende:
Bij een onderdeel scoor ik ook nu bovengemiddeld hbo niveau terwijl dat eerst net bovengemiddeld was jaren terug. Hoeveel is bovengemiddeld hbo niveau? 120-130?
Men roept.110. maar dat zegt niet zoveel.
Whatever...
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:10:33 #42
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177057998
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:02 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

De hoogste gemeten IQ is can Christopher Michael Langdan, geschat rond 210.
en was hij gevaarlijk?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177058003
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:31 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Tja, dank je. Ik weet het ook niet. Misschien is goed kunnen spellen overrated wat intelligentie betreft en weegt goed kunnen rekenen zwaarder.

Want er werd verder echt nooit meer iets mee gedaan dat ik weet. Volgens mij was het ter ondersteuning van 1 of andere diagnose die ze vermoedden, die ik uiteindelijk nooit heb gekregen of alleen in het dossier, wat niet voor een gerichte behandeling of andere ondersteuning zorgde.
Spellen is inderdaad een vaardigheid. Een hoog IQ helpt om het sneller onder de knie te krijgen maar motivatie is veel belangrijker. Mijn interesses liggen op andere gebieden waardoor ik nog steeds veel moeite heb met d's en t's. Ik probeer er op te letten omdat ik mezelf daarmee voor lul zet en een verkeerde indruk geef en dat is belangrijk, maar de correcte spelwijze vint ik gewoon arbitrair en daarom saai. Vanwege Mensa heb ik veel geleerd over intelligentie, voordelen, nadelen (ja, die zijn er echt waardoor veel hoogbegaafden het meer als handicap ervaren dan als voordeel), eigenschappen en helemaal vooroordelen. Motivatie is veel belangrijker!

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:00 schreef naoomx het volgende:
Ik zou alles niet zo aan je IQ ophangen, TS. Verbeter gewoon vaardigheden waar je slecht in bent en die je echt nodig hebt en/of graag wilt hebben en laat de rest gewoon zitten. Maak hooguit zo'n test nadat je vaardigheden verbeterd hebt om eens te kijken of de twee IQ-delen wat gelijkwaardiger geworden zijn.
Dit is de belangrijkste opmerking in dit topic!
IQ is een gebruiksmiddel, meer niet! Als je goed om kan gaan met je hoge IQ is dat een groot voordeel om dingen sneller door te hebben. In sommige complexe gevallen kom je op een niveau waar anderen niet kunnen komen, maar in vrijwel alle gevallen kom je met ervaring en motivatie een heel stuk verder dan alleen IQ. Alle drie is natuurlijk nog beter.
quote:
Ik krijg ook veel onbegrip. Zelfs op theoretisch vlak verwachten sommige mensen veel teveel van me.
Precies, de schuld van Hollywood! Hoogbegaafdheid op tv is heel anders dan in het echt!
Hoogbegaafden zijn absoluut niet goed in alles. Ze kiezen een paar interesses en worden daar heel erg goed in, soms lijkt dat zelfs onmogelijk (is het niet, net goochelen). Op vele andere vlakken zijn ze weer veel slechter dan anderen, maar die kant zie je niet vaak. Ook maken hoogbegaafden heel veel fouten. Veel te veel of complex redeneren. Dingen betrekken die eigenlijk niet relevant zijn. Sommige studenten van mij maken weleens "stomme" fouten. Bij sommige kon ik echt aflezen dat ze superslim waren vanwege het soort fouten dat ze maakte, hoe dom die fouten ook leken.

Een hoog IQ kan heel handig zijn als je ermee om kan gaan, maar het is niet veel anders dan lengte. Lang zijn heeft voordelen maar een kort persoon met meer motivatie komt vaak een stuk verder. Behalve als ze op de bovenste plank moeten zijn, maar dat is maar een klein deel van het leven.
pi_177058009
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:38 schreef naoomx het volgende:

[..]

IQ behelst dan ook lang niet alle vlakken van intelligentie... En dit is ook algemeen bekend. Eigenlijk wordt van alle omgevingen waarin ik me op dit moment bevind (ja, fora waarin ik (redelijk) actief ben vallen wat mij betreft ook onder) op FOK het IQ nog het meest serieus genomen, naar mijn idee.
Iq is op zich ook wel.gecorreleerd met veel zaken.

Iq wordt vaak ook gebagatelliseerd, vooral door mensen die hoger hadden willen scoren.

Het is zeker niet heilig. Ook een.momentopname. maar het zegt zeker iets over intelligentie. Behalve bij mensen met enorme afwijkingen waarbij er meer niet helemaal in balans is.
Whatever...
pi_177058125
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 10:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Genetisch staat het vast. Maar de hersenen zijn behoorlijk plastisch, zeker op jonge leeftijd. Dus omgeving heeft enorm veel invloed. Je kunt alleen nooit slimmer worden dan biologisch voor jou mogelijk is. In zoverre staat je maximale IQ vast, maar je IQ zeker niet.
Zeg hoe kan het dan dat er een verschil in IQ bestaat tussen volkeren? Dit zou toch bijna suggereren dat mensen met meer pigment in het huid een lager IQ hebben vanwege genetica.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177058320
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 14:46 schreef Samuel24 het volgende:
wat gebeurd er eigenlijk als een mens een IQ van 300 heeft? is die dan gevaarlijk?
Kan helemaal niet. IQ is een statistisch nummer en werkt anders dan veel mensen denken.
Een meting bepaald hoe slim je bent vergeleken anderen. Ben je slimmer dan 50% dan zit je in het 50ste percentiel en kan je dat omrekenen naar 100 (want dat is gemiddeld). Scoor je beter dan 98% van de mensen dan ben je hoogbegaafd. het 98ste percentiel betekent 2 standaard deviaties boven het gemiddelde (statistiek en lastig uit te leggen). Om hier een IQ score van te maken moet je een getal kiezen, bijvoorbeeld 16 maar kan alles zijn. 2 standaard deviaties boven gemiddeld is 2 x 16 (+100) dus een IQ van 132. Als we in plaats van 16 het getal 25 gebruiken heb je opeens een IQ van 150. Als je het getal 100 neemt heb je een IQ van 300. Verschillende testen gebruiken verschillen getallen dus kan je niet vergelijken. Mijn ex had een officieel IQ van 156 of zo, ik 134 geloof ik. Na wat rekenen bleken we allebei in het 99ste percentiel te vallen dus hetzelfde IQ te hebben ondanks dat zij 22 punten meer had (in een ander land). Het nummer zegt dus niet zoveel. Je IQ hangt af van hoeveel procent van de mensen slimmer is. Als jij de slimste bent zijn er 7 miljard mensen minder slim. Wordt jij opeens 10x zo slim, dan ben je nog steeds de slimste en verandert je IQ niet. Ik heb ook eens uitgerekend dat het maximale IQ iets van 200 was als je alle mensen die ooit bestaan hebben meetelt en een standaarddeviatie van 15 of 16 gebruikt.
pi_177058398
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zeg hoe kan het dan dat er een verschil in IQ bestaat tussen volkeren? Dit zou toch bijna suggereren dat mensen met meer pigment in het huid een lager IQ hebben vanwege genetica.
Zal ook met stimulering te maken hebben. In Afrika hoef je nou niet bepaald constant na te denken als je niet naar school gaat. Daarnaast zijn die testen soms onbegrijpbaar/niet afgesteld voor/op hen heb ik ooit gelezen.

Het zou me overigens niets verbazen als bepaalde groepen nu eenmaal minder slim zijn. Vaak hoor ik wanneer iemand zegt dat groep x slimmer is dan groep y, als tegenreactie dat het belachelijk is om zo'n uitspraak te doen. Dat slaat natuurlijk nergens op want je sluit die mogelijkheid uit (en dat is op niks gebaseerd). Maar goed, ze gaan natuurlijk nooit zoiets in de media gooien want dat zorgt alleen maar voor ophef
pi_177058436
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:24 schreef Dally het volgende:

[..]

Kan helemaal niet. IQ is een statistisch nummer en werkt anders dan veel mensen denken.
Een meting bepaald hoe slim je bent vergeleken anderen. Ben je slimmer dan 50% dan zit je in het 50ste percentiel en kan je dat omrekenen naar 100 (want dat is gemiddeld). Scoor je beter dan 98% van de mensen dan ben je hoogbegaafd. het 98ste percentiel betekent 2 standaard deviaties boven het gemiddelde (statistiek en lastig uit te leggen). Om hier een IQ score van te maken moet je een getal kiezen, bijvoorbeeld 16 maar kan alles zijn. 2 standaard deviaties boven gemiddeld is 2 x 16 (+100) dus een IQ van 132. Als we in plaats van 16 het getal 25 gebruiken heb je opeens een IQ van 150. Als je het getal 100 neemt heb je een IQ van 300. Verschillende testen gebruiken verschillen getallen dus kan je niet vergelijken. Mijn ex had een officieel IQ van 156 of zo, ik 134 geloof ik. Na wat rekenen bleken we allebei in het 99ste percentiel te vallen dus hetzelfde IQ te hebben ondanks dat zij 22 punten meer had (in een ander land). Het nummer zegt dus niet zoveel. Je IQ hangt af van hoeveel procent van de mensen slimmer is. Als jij de slimste bent zijn er 7 miljard mensen minder slim. Wordt jij opeens 10x zo slim, dan ben je nog steeds de slimste en verandert je IQ niet. Ik heb ook eens uitgerekend dat het maximale IQ iets van 200 was als je alle mensen die ooit bestaan hebben meetelt en een standaarddeviatie van 15 of 16 gebruikt.
Veel taalfouten voor iemand met zo'n iq ;)
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:31:57 #49
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177058503
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:24 schreef Dally het volgende:

[..]

Kan helemaal niet. IQ is een statistisch nummer en werkt anders dan veel mensen denken.
Een meting bepaald hoe slim je bent vergeleken anderen. Ben je slimmer dan 50% dan zit je in het 50ste percentiel en kan je dat omrekenen naar 100 (want dat is gemiddeld). Scoor je beter dan 98% van de mensen dan ben je hoogbegaafd. het 98ste percentiel betekent 2 standaard deviaties boven het gemiddelde (statistiek en lastig uit te leggen). Om hier een IQ score van te maken moet je een getal kiezen, bijvoorbeeld 16 maar kan alles zijn. 2 standaard deviaties boven gemiddeld is 2 x 16 (+100) dus een IQ van 132. Als we in plaats van 16 het getal 25 gebruiken heb je opeens een IQ van 150. Als je het getal 100 neemt heb je een IQ van 300. Verschillende testen gebruiken verschillen getallen dus kan je niet vergelijken. Mijn ex had een officieel IQ van 156 of zo, ik 134 geloof ik. Na wat rekenen bleken we allebei in het 99ste percentiel te vallen dus hetzelfde IQ te hebben ondanks dat zij 22 punten meer had (in een ander land). Het nummer zegt dus niet zoveel. Je IQ hangt af van hoeveel procent van de mensen slimmer is. Als jij de slimste bent zijn er 7 miljard mensen minder slim. Wordt jij opeens 10x zo slim, dan ben je nog steeds de slimste en verandert je IQ niet. Ik heb ook eens uitgerekend dat het maximale IQ iets van 200 was als je alle mensen die ooit bestaan hebben meetelt en een standaarddeviatie van 15 of 16 gebruikt.
oke, maar is zo iemand gevaarlijk dan? ik bedoel...het kan toch nooit goed zijn als je zo slim bent?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177058655
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:31 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

oke, maar is zo iemand gevaarlijk dan?
Nee. Dat staat los van IQ.
quote:
ik bedoel...het kan toch nooit goed zijn als je zo slim bent?
Waarom kan dat NOOITNEVERABSOLUUTNOPENEINNIEMALS goed zijn?

Omdat deze 2 dingen een gevaar voor jou persoonlijk zijn?

Ben je ook bang voor mensen die een stuk sterker zijn dan jij? Of mensen die een zwarte band hebben? Of mensen die sneller zijn, of rijker?

Ben je ook banger voor iemand die meer invloed heeft? Of deel is van een groter kliekje? Of betere diploma's? Zo gaat dat lijstje nog even door :P
pi_177058680
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zeg hoe kan het dan dat er een verschil in IQ bestaat tussen volkeren? Dit zou toch bijna suggereren dat mensen met meer pigment in het huid een lager IQ hebben vanwege genetica.
Mag je niet vragen, want dat is racisme!
Ben ik het sterk mee oneens maar ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk nooit goed meten valt. Andere volken gebruiken andere denkwijzen dus kan je niet dezelfde IQ test voor iedereen gebruiken. Een praktisch probleem dus. IQ is deels genetisch dus ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het constant kan zijn tussen volkeren. Hoe kan evolutie een manier gevonden hebben om dat constant te houden terwijl er al gigantische verschillen zijn tussen families in hetzelfde dorp? Daar zou echt een revolutionair mechanisme achter moeten zitten wat gewoon heel onlogisch lijkt. Heel veel energie voor een negatief resultaat, niet echt de manier hoe evolutie werkt. Jammer dat veel mensen een volk met een lager IQ als minderwaardig beschouwen want dat is een complete dooddoener (en gevaarlijk) in deze discussie.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:40:06 #52
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177058694
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom kan dat NOOITNEVERABSOLUUTNOPENEINNIEMALS goed zijn?

Omdat deze 2 dingen een gevaar voor jou persoonlijk zijn?

Ben je ook bang voor mensen die een stuk sterker zijn dan jij? Of mensen die een zwarte band hebben? Of mensen die sneller zijn, of rijker?
ja tuurlijk. :') is dat niet logisch dan?? dat ik daar bang voor ben?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177058731
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 12:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar neem je wel daadwerkelijk de stappen A-D-G-K? En niet A-B-C-D-E-F-etc maar dan sneller dan een minder begaafd persoon? Ik zit hier nu namelijk even over na te denken, maar volgens mij is het in de praktijk niet mogelijk om stappen over te slaan. Je begint bij denkstap A, daar volgt een conclusie uit, dat is het einde van denkstap A, en de premisse van denkstap B. Vervolgens komt er een conclusie uit denkstap B, die weer de input gaat vormen van denkstap C. Als je de conclusie van denkstap A, gebruikt als input voor denkstap C, loop je vast omdat je er een logische stap ontbreekt, het matcht niet. Dus volgens mij moet je altijd alle logische stappen doorlopen maar is alleen de snelheid verschillend.
Als iets wordt gezien als feitje omdat men de dankstappen a tm d al doorlopen heeft dan kun je die wel degelijk overslaan... Mensen die het feitje niet kennen raken dan verward.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177058740
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:39 schreef Dally het volgende:

[..]

Mag je niet vragen, want dat is racisme!
Ben ik het sterk mee oneens maar ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk nooit goed meten valt. Andere volken gebruiken andere denkwijzen dus kan je niet dezelfde IQ test voor iedereen gebruiken. Een praktisch probleem dus. IQ is deels genetisch dus ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het constant kan zijn tussen volkeren. Hoe kan evolutie een manier gevonden hebben om dat constant te houden terwijl er al gigantische verschillen zijn tussen families in hetzelfde dorp? Daar zou echt een revolutionair mechanisme achter moeten zitten wat gewoon heel onlogisch lijkt. Heel veel energie voor een negatief resultaat, niet echt de manier hoe evolutie werkt. Jammer dat veel mensen een volk met een lager IQ als minderwaardig beschouwen want dat is een complete dooddoener (en gevaarlijk) in deze discussie.
IQ is best universeel te meten/bepalen als je het toepast op dingen die universeel slimmer zijn, zoals iemands probleemoplossend vermogen, iemands snelheid in denken, het zien van verbanden, etc.

Als je 100 klimmers hebt, zullen die misschien ook wel 20 net even verschillende klimtechnieken gebruiken of andere spullen, maar van alle 100 klimmers kan je meten hoe lang 't duurt voor ze op de top van de berg zijn :P
pi_177058754
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:29 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Veel taalfouten voor iemand met zo'n iq ;)
Haha, geloof ik graag! Normaal proofread ik mijn tekst een stuk beter, maar ik zit nu achter een onhandige laptop. Bovendien is taal inderdaad niet mijn sterke kant. Het is wel een mooie bevestiging van wat ik eerder zei. Een hoog IQ zegt absoluut niet dat je overal goed in bent!
pi_177058775
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:40 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ja tuurlijk. :') is dat niet logisch dan?? dat ik daar bang voor ben?
Je stelt je vraag alsof het een universeel iets zou zijn dat een veel hoger IQ per definitie gevaarlijk zou moeten zijn. Maar je laat daarbij in het midden dat het hier om een mens gaat net zoals jij en ik.

Je doet die persoon tekort. OOk hoogbegaafden zijn mensen met hun makkes en hun emoties. Maar ze zijn wel reteslim en dat is wel gaaf _O_

Ik ben niet bang voor mensen die sterker zijn dan ik, of slimmer of wijzer of sneller. Ik zie ze vooral als leermateriaal zodat ik mezelf verder kan verbeteren (want ik zit vol fouten).
pi_177058795
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:42 schreef Dally het volgende:

[..]

Haha, geloof ik graag! Normaal proofread ik mijn tekst een stuk beter, maar ik zit nu achter een onhandige laptop. Bovendien is taal inderdaad niet mijn sterke kant. Het is wel een mooie bevestiging van wat ik eerder zei. Een hoog IQ zegt absoluut niet dat je overal goed in bent!
of dat je overal een antwoord voor klaar hebt liggen :')
Of automatisch elke taal meteen spreekt _O-
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:45:01 #58
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177058809
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:43 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je stelt je vraag alsof het een universeel iets zou zijn dat een veel hoger IQ per definitie gevaarlijk zou moeten zijn. Maar je laat daarbij in het midden dat het hier om een mens gaat net zoals jij en ik.

Je doet die persoon tekort. OOk hoogbegaafden zijn mensen met hun makkes en hun emoties. Maar ze zijn wel reteslim en dat is wel gaaf _O_
ooh, ja dan valt het misschien nog wel mee he. ;)
ben jij ook al zo onwijs slim magnetronkoffie?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177058817
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:45 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ooh, ja dan valt het misschien nog wel mee he. ;)
ben jij ook al zo onwijs slim magnetronkoffie?
Zie mijn edit :P
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:48:27 #60
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177058887
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:43 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

(want ik zit vol fouten).
ach ja, helaas hebben we daar allemaal last van he. ;) ik helaas ook. ik had sommige dingen ook graag anders gewild bij mezelf. (om te beginnen mijn oogkleur) en zo heb ik nog een heel lijstje met dingen die ik bij mezelf anders had gewild. ik had ook graag een goede baan gewild enzo...maar helaas heb ik dat niet. terwijl ik om mij heen mensen zie die dat wel hebben. en dan word ik echt super jaloers. :Y
Maar niet heus.....Daaaag.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 15:49:04 #61
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177058910
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zie mijn edit :P
ja nu zag ik het. ;)
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177058937
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:42 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

IQ is best universeel te meten/bepalen als je het toepast op dingen die universeel slimmer zijn, zoals iemands probleemoplossend vermogen, iemands snelheid in denken, het zien van verbanden, etc.

Als je 100 klimmers hebt, zullen die misschien ook wel 20 net even verschillende klimtechnieken gebruiken of andere spullen, maar van alle 100 klimmers kan je meten hoe lang 't duurt voor ze op de top van de berg zijn :P
Deels waar, maar dat is echt veel moeilijker dan het lijkt. De ideale IQ test bestaat (nog) niet, zelfs niet voor mensen van hetzelfde volk. Wat is IQ? Wat is kennis? Wat is ervaring? Snelheid is inderdaad een belangrijke en makkelijker te bepalen, maar verbanden? In wat voor een categorie? Figuurtjes lijken universeel maar dat kan heel erg verschillen tussen volkeren. Een perfecte IQ test ontwikkelen zal vast ooit kunnen, maar momenteel weten we nog te weinig voor een echt goede test. Dat betekent natuurlijk niet dat de huidige testen slecht zijn, maar zeker niet perfect.
pi_177058959
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:48 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ach ja, helaas hebben we daar allemaal last van he. ;) ik helaas ook. ik had sommige dingen ook graag anders gewild bij mezelf. (om te beginnen mijn oogkleur) en zo heb ik nog een heel lijstje met dingen die ik bij mezelf anders had gewild. ik had ook graag een goede baan gewild enzo...maar helaas heb ik dat niet. terwijl ik om mij heen mensen zie die dat wel hebben. en dan word ik echt super jaloers. :Y
Jaloers? Op wat?
Waarom had je die goede baan ook wel willen hebben?

Soms lopen dingen in 't leven niet zoals je zelf had gewild.

Ik heb helaas ook geen goeie baan (maar ik blijf doorvechten). Gelukkig ben ik wel slim, maar ik ben ook slim genoeg te beseffen dat ik daar dan ook gebruik van moet maken.

Je hebt (bijna) niks aan talent dat onderontwikkeld blijft.
pi_177059091
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:50 schreef Dally het volgende:

[..]

Deels waar, maar dat is echt veel moeilijker dan het lijkt. De ideale IQ test bestaat (nog) niet, zelfs niet voor mensen van hetzelfde volk. Wat is IQ? Wat is kennis? Wat is ervaring? Snelheid is inderdaad een belangrijke en makkelijker te bepalen, maar verbanden? In wat voor een categorie?
Vetgedrukte: De ideale berg bestaat ook nog niet, maar dat zal niemand beletten wel metingen te kunnen doen ;)

Verbanden? Ik begrijp niet waarom je dat als een probleem ziet. Lijkt me evident waarom verbanden kunnen trekken wel belangrijk is? In de natuur ook, maar ook als je problemen wilt kunnen oplossen.

Data filteren op de relevante informatie lijkt me ook een belangrijke eigenschap voor intelligentie.

Ervaring is het kunnen toepassen van bestaande kennis op misschien wel nieuwe dingen. Op een correcte manier het projecteren en uitproberen van reeds opgedane kennis.
quote:
Figuurtjes lijken universeel maar dat kan heel erg verschillen tussen volkeren. Een perfecte IQ test ontwikkelen zal vast ooit kunnen, maar momenteel weten we nog te weinig voor een echt goede test. Dat betekent natuurlijk niet dat de huidige testen slecht zijn, maar zeker niet perfect.
Figuurtjes verschillen per cultuur? Een driehoek is en blijft gewoon een driehoek. Mensen die te lang vast blijven klampen aan de lokaal eventueel culturele symbolische betekenis van een driehoek, zijn dan dus toch meetbaar ietsje dommer?

Soms moet je ook niet in eenzelfde hokje blijven hangen maar moet je ook daarbuiten kunnen kijken. Mensen die in hun eigen cultuur vastgeroest zitten, zullen misschien gewoonweg minder intelligent zijn. Kan dus prima, juist vanwege cultuurverschillen ^O^

Om eerlijk te zijn vind ik de beste bestaande tests al behoorlijk goed. Grootste nadeel is dat ze erg lang duren, lastig af te nemen zijn (een stopwatch zou makkelijker geweest zijn) en door ongerelateerde dingen (zoals bijvoorbeeld stress of niet-goed-geslapen of whatever) vatbaar zijn voor meetfouten.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:04:22 #65
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177059237
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:10 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

en was hij gevaarlijk?
Nee. Het meest indrukwekkende wat hij heeft gedaan is een theorie bedenken dat God en de hiernamaals bewijst.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:04:54 #66
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177059250
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:51 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jaloers? Op wat?
Waarom had je die goede baan ook wel willen hebben?
omdat ik dan meer plezier zou hebben in mijn werk en omdat ik dan meer geld zou verdienen, en ik zou meer zelfverzekerd zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:51 schreef magnetronkoffie het volgende:

Soms lopen dingen in 't leven niet zoals je zelf had gewild.

Ik heb helaas ook geen goeie baan (maar ik blijf doorvechten). Gelukkig ben ik wel slim, maar ik ben ook slim genoeg te beseffen dat ik daar dan ook gebruik van moet maken.

Je hebt (bijna) niks aan talent dat onderontwikkeld blijft.
als je slim bent dan zou je daar al een heel eind mee moeten komen he. maar ja dan moet je wel eerst slim zijn. en uuh....dat ben ik niet helaas ;(
Maar niet heus.....Daaaag.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:07:23 #67
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177059295
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:04 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nee. Het meest indrukwekkende wat hij heeft gedaan is een theorie bedenken dat God en de hiernamaals bewijst.
dat meen je niet. :o maar hoe heeft hij dat bewezen dan?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177059298
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:51 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jaloers? Op wat?
Waarom had je die goede baan ook wel willen hebben?

Soms lopen dingen in 't leven niet zoals je zelf had gewild.

Ik heb helaas ook geen goeie baan (maar ik blijf doorvechten). Gelukkig ben ik wel slim, maar ik ben ook slim genoeg te beseffen dat ik daar dan ook gebruik van moet maken.

Je hebt (bijna) niks aan talent dat onderontwikkeld blijft.
Je zou eens moeten weten hoe succesvol de gemiddelde hoogbegaafde is.
Echt een heel groot deel kan nog geen jaar een baan vasthouden. Er wordt weleens de vergelijking gemaakt dat een normaal IQ een zaag is en hoogbegaafdheid een kettingzaag. Weinigen die daar goed mee om kunnen gaan en dus alles kapot maken. Een hoog IQ hebben en het nuttig kunnen gebruiken zijn twee compleet verschillende dingen. Velen zien het als een handicap en voelen zich een slachtoffer en willen hulp. Maar ja, je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze niet begrijpen dat je slechter af kan zijn doordat je slimmer bent. Deze mensen worden dus weggezet als aanstellers en zullen nooit de steun krijgen die ze nodig hebben. Resultaat, een kut, onsuccesvol en verspilde talenten leven. Heel naar maar volkomen logische reacties. Dit is één van Mensa's belangrijkste onderwerpen. Geldt maar voor een deel hoor. Ik kan helemaal los in de wetenschap dus loop nooit tegen dat soort problemen aan. Ik heb veel geluk gehad dat mijn interesses op dat vlak lagen. Anderen zijn helaas een stuk minder bevoorrecht...
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:10:50 #69
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177059350
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vetgedrukte: De ideale berg bestaat ook nog niet, maar dat zal niemand beletten wel metingen te kunnen doen ;)

Verbanden? Ik begrijp niet waarom je dat als een probleem ziet. Lijkt me evident waarom verbanden kunnen trekken wel belangrijk is? In de natuur ook, maar ook als je problemen wilt kunnen oplossen.

Data filteren op de relevante informatie lijkt me ook een belangrijke eigenschap voor intelligentie.

Ervaring is het kunnen toepassen van bestaande kennis op misschien wel nieuwe dingen. Op een correcte manier het projecteren en uitproberen van reeds opgedane kennis.

[..]

Figuurtjes verschillen per cultuur? Een driehoek is en blijft gewoon een driehoek. Mensen die te lang vast blijven klampen aan de lokaal eventueel culturele symbolische betekenis van een driehoek, zijn dan dus toch meetbaar ietsje dommer?

Soms moet je ook niet in eenzelfde hokje blijven hangen maar moet je ook daarbuiten kunnen kijken. Mensen die in hun eigen cultuur vastgeroest zitten, zullen misschien gewoonweg minder intelligent zijn. Kan dus prima, juist vanwege cultuurverschillen ^O^

Om eerlijk te zijn vind ik de beste bestaande tests al behoorlijk goed. Grootste nadeel is dat ze erg lang duren, lastig af te nemen zijn (een stopwatch zou makkelijker geweest zijn) en door ongerelateerde dingen (zoals bijvoorbeeld stress of niet-goed-geslapen of whatever) vatbaar zijn voor meetfouten.
IQ testen zijn vooral heel toepasbaar in Westerse maatschappijen. Daarbuiten zijn ze niet echt geldig.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:14:10 #70
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177059417
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:07 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

dat meen je niet. :o maar hoe heeft hij dat bewezen dan?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177059435
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:24 schreef Dally het volgende:

[..]

Kan helemaal niet. IQ is een statistisch nummer en werkt anders dan veel mensen denken.
Een meting bepaald hoe slim je bent vergeleken anderen. Ben je slimmer dan 50% dan zit je in het 50ste percentiel en kan je dat omrekenen naar 100 (want dat is gemiddeld). Scoor je beter dan 98% van de mensen dan ben je hoogbegaafd. het 98ste percentiel betekent 2 standaard deviaties boven het gemiddelde (statistiek en lastig uit te leggen). Om hier een IQ score van te maken moet je een getal kiezen, bijvoorbeeld 16 maar kan alles zijn. 2 standaard deviaties boven gemiddeld is 2 x 16 (+100) dus een IQ van 132. Als we in plaats van 16 het getal 25 gebruiken heb je opeens een IQ van 150. Als je het getal 100 neemt heb je een IQ van 300. Verschillende testen gebruiken verschillen getallen dus kan je niet vergelijken. Mijn ex had een officieel IQ van 156 of zo, ik 134 geloof ik. Na wat rekenen bleken we allebei in het 99ste percentiel te vallen dus hetzelfde IQ te hebben ondanks dat zij 22 punten meer had (in een ander land). Het nummer zegt dus niet zoveel. Je IQ hangt af van hoeveel procent van de mensen slimmer is. Als jij de slimste bent zijn er 7 miljard mensen minder slim. Wordt jij opeens 10x zo slim, dan ben je nog steeds de slimste en verandert je IQ niet. Ik heb ook eens uitgerekend dat het maximale IQ iets van 200 was als je alle mensen die ooit bestaan hebben meetelt en een standaarddeviatie van 15 of 16 gebruikt.
Tjah ieder zo zijn hobby.... Maareh, dat percentiel is wél verschillend per land en correleert 1:1 met het getal van je IQ zogezegd.... Dus je verhaal kan niet kloppen.


Verder is dit een bell curve, de verdeling van IQ ziet er wel een beetje zo uit, de standaard deviatie is +- wat de gemiddelde observatie afwijkt van het gemiddelde. Dus eigenlijk een soort van de meest logische afwijking die je zou moeten meten meten als je een variabele meet...
(mja okay, taaltechnisch is dit wel lastig uitleggen)

Maar de interpretatie is wat gemakkelijker... 1 standaarddeviatie brengt je bij percentiel 68.. 2 naar 95.... 3 naar 99... Dat zegt iets over de hoeveelheid mensen dus die een bepaald iq hebben als je het afleest van die bellcurve. Namelijk dat 32% van de mensen slimmer is bij IQ x, of 5% bij IQ Y of 1% bij een IQ Z...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 16:17:01 #72
460494 naoomx
pi_177059477
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Iq is op zich ook wel.gecorreleerd met veel zaken.

Iq wordt vaak ook gebagatelliseerd, vooral door mensen die hoger hadden willen scoren.

Het is zeker niet heilig. Ook een.momentopname. maar het zegt zeker iets over intelligentie. Behalve bij mensen met enorme afwijkingen waarbij er meer niet helemaal in balans is.
Misschien is die "lang", die ik voor de "niet" schreef wel overdreven inderdaad, want IQ-testen zijn ook weer verre van op niets gebaseerd. Het zijn echt wel goed gefundeerde testen, die wat zeggen over een breed scala van intelligentie, eigenlijk zo'n beetje alles wat überhaupt meetbaar is, gok ik (creativiteit is bvb niet goed meetbaar).
Dat het een momentopname is en dat het creativiteit niet meet, zijn eigenlijk nog wel de enige belangrijke minpunten van de IQ-test waar ik op kan komen. (Maar moet wel erbij zeggen dat ik me er niet goed over ingelezen heb oid, anders was ik misschien wel op meer gekomen.)

Ik merk overigens dat in mijn omgeving zowel mensen die laag als hoog op de IQ scoren, zeggen dat het niet zo belangrijk is.
En ikzelf ben juist "specialer" doordat mijn IQ een stuk lager is dan mijn intelligentie ingeschat wordt, dus het ik kan voor mij persoonlijk iig zeggen dat mijn mening over IQ niet op mijn eigen ego gebaseerd is. ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:10 schreef Dally het volgende:

[..]

Motivatie is veel belangrijker!
Dit ook zeker inderdaad. Nog een reden waarom TS zich niet zo vast zou moeten binden op zijn IQ.

quote:
Precies, de schuld van Hollywood! Hoogbegaafdheid op tv is heel anders dan in het echt!
Hoogbegaafden zijn absoluut niet goed in alles. Ze kiezen een paar interesses en worden daar heel erg goed in, soms lijkt dat zelfs onmogelijk (is het niet, net goochelen). Op vele andere vlakken zijn ze weer veel slechter dan anderen, maar die kant zie je niet vaak. Ook maken hoogbegaafden heel veel fouten. Veel te veel of complex redeneren. Dingen betrekken die eigenlijk niet relevant zijn. Sommige studenten van mij maken weleens "stomme" fouten. Bij sommige kon ik echt aflezen dat ze superslim waren vanwege het soort fouten dat ze maakte, hoe dom die fouten ook leken.

Een hoog IQ kan heel handig zijn als je ermee om kan gaan, maar het is niet veel anders dan lengte. Lang zijn heeft voordelen maar een kort persoon met meer motivatie komt vaak een stuk verder. Behalve als ze op de bovenste plank moeten zijn, maar dat is maar een klein deel van het leven.
Uhm, ik ben het opzich wel eens met je post in het algemeen hoor, maar hij slaat echt niet op mij. Ik ben verre van hoogbegaafd (perfomenaal IQ van 98 en verbaal IQ van 110), ik word alleen vaak zo ingeschat (of iig in de buurt daarvan) vanwege voornamelijk mijn vermogen om relatief genomen heel creatief te denken en te analyseren (voor mijn leeftijd).

[ Bericht 0% gewijzigd door naoomx op 09-02-2018 16:22:04 ]
pi_177059483
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:10 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

IQ testen zijn vooral heel toepasbaar in Westerse maatschappijen. Daarbuiten zijn ze niet echt geldig.
Precies! Een volk dat een 12 getal stelsel (in plaats van onze 10) zal veel slechter presteren in getallen reeksen die op ons systeem gebaseerd zijn. Misschien zullen culturele verschillen niet heel groot zijn, het kan zo 2 punten verschillen waardoor ze dom lijken. Lijkt makkelijk op te lossen, maar kom maar eens met een paar goede vragen.
pi_177059505
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:27 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Zal ook met stimulering te maken hebben. In Afrika hoef je nou niet bepaald constant na te denken als je niet naar school gaat. Daarnaast zijn die testen soms onbegrijpbaar/niet afgesteld voor/op hen heb ik ooit gelezen.

Het zou me overigens niets verbazen als bepaalde groepen nu eenmaal minder slim zijn. Vaak hoor ik wanneer iemand zegt dat groep x slimmer is dan groep y, als tegenreactie dat het belachelijk is om zo'n uitspraak te doen. Dat slaat natuurlijk nergens op want je sluit die mogelijkheid uit (en dat is op niks gebaseerd). Maar goed, ze gaan natuurlijk nooit zoiets in de media gooien want dat zorgt alleen maar voor ophef
Ghehe, ik heb ook van die onethische discussies.... Maar genen aan IQ verbinden en verschillen onder volkeren daar komt echt weerstand bij kijken.

Maar er is in Amerika ook een verschil van 15 punten schijnt tussen zwart / blanke bevolking.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177059556
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:39 schreef Dally het volgende:

[..]

Mag je niet vragen, want dat is racisme!
Ben ik het sterk mee oneens maar ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk nooit goed meten valt. Andere volken gebruiken andere denkwijzen dus kan je niet dezelfde IQ test voor iedereen gebruiken. Een praktisch probleem dus. IQ is deels genetisch dus ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het constant kan zijn tussen volkeren. Hoe kan evolutie een manier gevonden hebben om dat constant te houden terwijl er al gigantische verschillen zijn tussen families in hetzelfde dorp? Daar zou echt een revolutionair mechanisme achter moeten zitten wat gewoon heel onlogisch lijkt. Heel veel energie voor een negatief resultaat, niet echt de manier hoe evolutie werkt. Jammer dat veel mensen een volk met een lager IQ als minderwaardig beschouwen want dat is een complete dooddoener (en gevaarlijk) in deze discussie.
Tjah, ik krijg het niet uitgelegd hoor dat IQ voornamelijk genetisch is als je gelijke ontplooiingskansen hebt gehad..... En dat er dan nog een verschil blijft bestaan.
In de states schijnt er echt een 15 punt verschil te bestaan tussen zwart / blank....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:22:05 #76
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177059560
quote:
wauw! hij gelooft wel dat er meer is tussen hemel en aarde. ik eigenlijk ook wel. ;)
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177059586
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:04 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

omdat ik dan meer plezier zou hebben in mijn werk en omdat ik dan meer geld zou verdienen, en ik zou meer zelfverzekerd zijn.

[..]

als je slim bent dan zou je daar al een heel eind mee moeten komen he. maar ja dan moet je wel eerst slim zijn. en uuh....dat ben ik niet helaas ;(
Vetgedrukte is dus ook zo'n (domme) misconceptie over intelligent zijn.
Misschien dat je ook wel 'gewoon' jaloers bent op intelligentere mensen, omdat dat iets is wat niet haalbaar is voor jou?
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:07 schreef Dally het volgende:

[..]

Je zou eens moeten weten hoe succesvol de gemiddelde hoogbegaafde is.
Echt een heel groot deel kan nog geen jaar een baan vasthouden.
Ja, echt? Hoe echt? heb je een bron?

En hoe verhoudt zich dit tot het een jaar lang kunnen vasthouden van een normaalbegaafd persoon?
quote:
Er wordt weleens de vergelijking gemaakt dat een normaal IQ een zaag is en hoogbegaafdheid een kettingzaag.
uhm...oké.
quote:
Weinigen die daar goed mee om kunnen gaan en dus alles kapot maken. Een hoog IQ hebben en het nuttig kunnen gebruiken zijn twee compleet verschillende dingen. Velen zien het als een handicap en voelen zich een slachtoffer en willen hulp. Maar ja, je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze niet begrijpen dat je slechter af kan zijn doordat je slimmer bent. Deze mensen worden dus weggezet als aanstellers en zullen nooit de steun krijgen die ze nodig hebben. Resultaat, een kut, onsuccesvol en verspilde talenten leven. Heel naar maar volkomen logische reacties. Dit is één van Mensa's belangrijkste onderwerpen. Geldt maar voor een deel hoor. Ik kan helemaal los in de wetenschap dus loop nooit tegen dat soort problemen aan. Ik heb veel geluk gehad dat mijn interesses op dat vlak lagen. Anderen zijn helaas een stuk minder bevoorrecht...
Vetgedrukte, mwah...nee je vergelijking gaat niet echt op. Vergeet niet dat de hoogbegaafde zichzelf normaal vindt en de meeste anderen traag/dom/koppig/onwillend.

Je bent niet slechter af als je slimmer bent -per definitie-. Das weer zo'n broodje aap. Natuurlijk heeft hoogbegaafd zijn grotere voordelen! Dat het door de maatschappij niet bepaald gewaardeerd wordt (bijvoorbeeld uit jaloezie of iets anders met een soortgelijk effect), is een zwaktebod van de maatschappij zelf.

Verspilde talenten zijn er genoeg ja.

Ze krijgen idd minder steun, maar dit is dus deels gewoon jaloezie (en onprofessioneel).
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:10 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

IQ testen zijn vooral heel toepasbaar in Westerse maatschappijen. Daarbuiten zijn ze niet echt geldig.
Ik had het niet over IQ testen van tegenwoordig, maar over wat volgens mij onderdelen van intelligentie zijn.

De toepasbaarheid is meer een praktisch probleem (hoe maak je een universele IQ-test?) en niet zozeer een kwestie van de absolute meetbaarheid van mensen die wellicht gemiddeld genomen minder intelligent zijn (wat ook weer zo'n stom taboe is).
pi_177059609
quote:
Die theorie van hem was wel apart.

Hij probeerde religie met wetenschap te lijmen, maar het was vooral veel schema's en dure woorden. Was heel lastig doorheen te komen, maar ik had een stuk naar 't boerennederlands vertaald :P
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:25:47 #79
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177059638
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vetgedrukte is dus ook zo'n (domme) misconceptie over intelligent zijn.
Misschien dat je ook wel 'gewoon' jaloers bent op intelligentere mensen, omdat dat iets is wat niet haalbaar is voor jou?

ja dat sowieso.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177059663
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tjah ieder zo zijn hobby.... Maareh, dat percentiel is wél verschillend per land en correleert 1:1 met het getal van je IQ zogezegd.... Dus je verhaal kan niet kloppen.

[ afbeelding ]
Verder is dit een bell curve, de verdeling van IQ ziet er wel een beetje zo uit, de standaard deviatie is +- wat de gemiddelde observatie afwijkt van het gemiddelde. Dus eigenlijk een soort van de meest logische afwijking die je zou moeten meten meten als je een variabele meet...
(mja okay, taaltechnisch is dit wel lastig uitleggen)

Maar de interpretatie is wat gemakkelijker... 1 standaarddeviatie brengt je bij percentiel 68.. 2 naar 95.... 3 naar 99... Dat zegt iets over de hoeveelheid mensen dus die een bepaald iq hebben als je het afleest van die bellcurve. Namelijk dat 32% van de mensen slimmer is bij IQ x, of 5% bij IQ Y of 1% bij een IQ Z...
Heel erg bedankt voor je duidelijke aanvulling! Daar was ik te lui voor.
Maar wat bedoel je precies met dat mijn verhaal niet kan kloppen? Heb ik een grove fout gemaakt (lastig proofreaden op dit moment)?
IQ en percentiel zijn inderdaad 1:1, maar het IQ-getal hangt af van de standaarddeviatie die je kiest. Als iedereen standaard hetzelfde getal zou gebruiken zou er inderdaad geen discussie zijn, maar dat is dus niet zo. Dat probeerde ik duidelijk te maken wat me dus niet gelukt is. :)
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:27:59 #81
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177059677
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ghehe, ik heb ook van die onethische discussies.... Maar genen aan IQ verbinden en verschillen onder volkeren daar komt echt weerstand bij kijken.

Maar er is in Amerika ook een verschil van 15 punten schijnt tussen zwart / blanke bevolking.
Inmiddels is het verschil veel kleiner. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177059693
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:25 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

ja dat sowieso.
Als je slim bent, laat je slimmere mensen zich ook maximaal ontwikkelen, net zoals jijzelf ook maximaal zou willen ontwikkelen ^O^

Beetje "laat alle bloemen bloeien"-iets :P
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:34:35 #83
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177059815
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als je slim bent, laat je slimmere mensen zich ook maximaal ontwikkelen, net zoals jijzelf ook maximaal zou willen ontwikkelen ^O^

Beetje "laat alle bloemen bloeien"-iets :P
ik snap het niet. ;(
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177059824
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:04 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

omdat ik dan meer plezier zou hebben in mijn werk en omdat ik dan meer geld zou verdienen, en ik zou meer zelfverzekerd zijn.

[..]

als je slim bent dan zou je daar al een heel eind mee moeten komen he. maar ja dan moet je wel eerst slim zijn. en uuh....dat ben ik niet helaas ;(
Also je afwijkt van de norm is dat niet perse makkelijker.

Het is een beetje alsof je 2.10 bent maar wel in dezelfde vliegtuistoel moet... Of onder dezelfde deurpost door.

Je moet je voorstellen dat iemand met een IQ van 145 dus baarnboven afwijkt wat iemand.met een score van 55 naar beneden afwijkt.

Bij een IQ onder de 60 ga je vaak naar het ZMLK onderwijs. Zegmaar dezelfde school.waar.veel mongooltjes zitten en andere kinderen met een serieuze aandoening of syndroom waardoor ze niet meekomen.

Overigens niet zielig hoor, die hoogbegaafden. Maar niet perse makkelijker.

Mensen die niet heel slim zijn zien zoiets vaak als oplossing voor hun zelfbeeld. Want daar kun je niets aan doen.

Hoogbegaafden hebben heel vaak geen goede baan, Schoolloopbaan oid. Wat dat betreft kun je beter bovengemiddeld slim zijn.

Natuurlijk zijn er wel veel die het ook goed doen.
Whatever...
  vrijdag 9 februari 2018 @ 16:37:24 #85
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177059877
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Also je afwijkt van de norm is dat niet perse makkelijker.

Het is een beetje alsof je 2.10 bent maar wel in dezelfde vliegtuistoel moet... Of onder dezelfde deurpost door.

Je moet je voorstellen dat iemand met een IQ van 145 dus baarnboven afwijkt wat iemand.met een score van 55 naar beneden afwijkt.

Bij een IQ onder de 60 ga je vaak naar het ZMLK onderwijs. Zegmaar dezelfde school.waar.veel mongooltjes zitten en andere kinderen met een serieuze aandoening of syndroom waardoor ze niet meekomen.
maar als je een IQ hebt van ongeveer 80 tot 90? ben je dan slim? of ben je dan zwakbegaafd?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177059897
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Vetgedrukte is dus ook zo'n (domme) misconceptie over intelligent zijn.
Misschien dat je ook wel 'gewoon' jaloers bent op intelligentere mensen, omdat dat iets is wat niet haalbaar is voor jou?

[..]

Ja, echt? Hoe echt? heb je een bron?

En hoe verhoudt zich dit tot het een jaar lang kunnen vasthouden van een normaalbegaafd persoon?

[..]

uhm...oké.

[..]

Vetgedrukte, mwah...nee je vergelijking gaat niet echt op. Vergeet niet dat de hoogbegaafde zichzelf normaal vindt en de meeste anderen traag/dom/koppig/onwillend.

Je bent niet slechter af als je slimmer bent -per definitie-. Das weer zo'n broodje aap. Natuurlijk heeft hoogbegaafd zijn grotere voordelen! Dat het door de maatschappij niet bepaald gewaardeerd wordt (bijvoorbeeld uit jaloezie of iets anders met een soortgelijk effect), is een zwaktebod van de maatschappij zelf.

Verspilde talenten zijn er genoeg ja.

Ze krijgen idd minder steun, maar dit is dus deels gewoon jaloezie (en onprofessioneel).

[..]

Ik had het niet over IQ testen van tegenwoordig, maar over wat volgens mij onderdelen van intelligentie zijn.

De toepasbaarheid is meer een praktisch probleem (hoe maak je een universele IQ-test?) en niet zozeer een kwestie van de absolute meetbaarheid van mensen die wellicht gemiddeld genomen minder intelligent zijn (wat ook weer zo'n stom taboe is).
Je stelt hele goede vragen en hebt hele goede opmerkingen! Het grappige is dat alle antwoorden ook in jouw tekst is terug te vinden. Ik heb vele bronnen maar kan die niet delen vanwege privacy. Wat wel heel belangrijk is dat mijn ervaringen gebaseerd zijn op leden van Mensa. Iemand die problemen heeft is veel sneller geneigd lid te worden van een club met soortgenoten (die hebben daar veel meer behoefte aan) dus krijg je een oneerlijk beeld. Helaas kun je mensen die onder de radar blijven niet meenemen in je analyse. Ik heb nu helaas geen tijd meer voor een uitgebreidere reactie, ik hoop die later te kunnen geven.
pi_177059933
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:17 schreef naoomx het volgende:

[..]

Misschien is die "lang", die ik voor de "niet" schreef wel overdreven inderdaad, want IQ-testen zijn ook weer verre van op niets gebaseerd. Het zijn echt wel goed gefundeerde testen, die wat zeggen over een breed scala van intelligentie, eigenlijk zo'n beetje alles wat überhaupt meetbaar is, gok ik (creativiteit is bvb niet goed meetbaar).
Dat het een momentopname is en dat het creativiteit niet meet, zijn eigenlijk nog wel de enige belangrijke minpunten van de IQ-test waar ik op kan komen. (Maar moet wel erbij zeggen dat ik me er niet goed over ingelezen heb oid, anders was ik misschien wel op meer gekomen.)

Ik merk overigens dat in mijn omgeving zowel mensen die laag als hoog op de IQ scoren, zeggen dat het niet zo belangrijk is.
En ikzelf ben juist "specialer" doordat mijn IQ een stuk lager is dan mijn intelligentie ingeschat wordt, dus het ik kan voor mij persoonlijk iig zeggen dat mijn mening over IQ niet op mijn eigen ego gebaseerd is. ;)

[..]

Dit ook zeker inderdaad. Nog een reden waarom TS zich niet zo vast zou moeten binden op zijn IQ.

[..]

Uhm, ik ben het opzich wel eens met je post in het algemeen hoor, maar hij slaat echt niet op mij. Ik ben verre van hoogbegaafd (perfomenaal IQ van 98 en verbaal IQ van 110), ik word alleen vaak zo ingeschat (of iig in de buurt daarvan) vanwege voornamelijk mijn vermogen om relatief genomen heel creatief te denken en te analyseren (voor mijn leeftijd).
Ik zie het meer als een talent. Net zoals sommige sporters talent hebben. Maar naast talent hebben moet je er ook werk van maken.

Een talentvolle voetballer komt niet bij Barcelona zonder daar volledig voor te gaan qua trainen en leefstijl en een gezonde dosis geluk.

Zonder dat talent haal je het nooit, echter zit de kroeg vol met mensen die wel bij Ajax hadden kunnen spelen (vinden ze zelf). Met een beetje talent kun je alsnog heel ver komen. Maar eenmdasis heb je nodig
Whatever...
pi_177059982
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Inmiddels is het verschil veel kleiner. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence
Tering wat heerlijk dat jij daar een heel onderzoek van hebt om uit te neuzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177060030
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:26 schreef Dally het volgende:

[..]

Heel erg bedankt voor je duidelijke aanvulling! Daar was ik te lui voor.
Maar wat bedoel je precies met dat mijn verhaal niet kan kloppen? Heb ik een grove fout gemaakt (lastig proofreaden op dit moment)?
IQ en percentiel zijn inderdaad 1:1, maar het IQ-getal hangt af van de standaarddeviatie die je kiest. Als iedereen standaard hetzelfde getal zou gebruiken zou er inderdaad geen discussie zijn, maar dat is dus niet zo. Dat probeerde ik duidelijk te maken wat me dus niet gelukt is. :)
Hmm, ah, wacht, okay, ja ik snap hem ;) Je zit beide in hetzelfde percentiel maar datzelfde percentiel in een ander land krijgt een andere IQ waarde... Dus jullie hebben verschillend IQ maar zitten in jullie eigen land bij hetzelfde percentiel..

Dan nog is de test niet te vergelijken want er kan een verschil zitten tussen de complete bevolkingen, eigenlijk zou je gewoon dezelfde test moeten doen qua moeilijkheidsgraad en daar op becijferd moeten worden volgens de maatstaven van één land.

Gr gr ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 17:19:07 #90
460494 naoomx
pi_177060710
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zie het meer als een talent. Net zoals sommige sporters talent hebben. Maar naast talent hebben moet je er ook werk van maken.

Een talentvolle voetballer komt niet bij Barcelona zonder daar volledig voor te gaan qua trainen en leefstijl en een gezonde dosis geluk.

Zonder dat talent haal je het nooit, echter zit de kroeg vol met mensen die wel bij Ajax hadden kunnen spelen (vinden ze zelf). Met een beetje talent kun je alsnog heel ver komen. Maar eenmdasis heb je nodig
Een hoog IQ betekent wel zeker dat je een (nuttig) talent hebt ja, klopt. Echter, het hoeft niet te betekenen dat je, indien je IQ hoog is op alle vlakken, je intelligentie dat ook is. En dat was dus iets wat ik duidelijk heb proberen te maken in dit topic. :)
  vrijdag 9 februari 2018 @ 17:22:48 #91
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177060775
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:19 schreef naoomx het volgende:

[..]

Een hoog IQ betekent wel zeker dat je een (nuttig) talent hebt ja, klopt. Echter, het hoeft niet te betekenen dat je, indien je IQ hoog is op alle vlakken, je intelligentie dat ook is. En dat was dus iets wat ik duidelijk heb proberen te maken in dit topic. :)
Je hebt een IQ van 110, maar je doet universiteit?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177060876
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hmm, ah, wacht, okay, ja ik snap hem ;) Je zit beide in hetzelfde percentiel maar datzelfde percentiel in een ander land krijgt een andere IQ waarde... Dus jullie hebben verschillend IQ maar zitten in jullie eigen land bij hetzelfde percentiel..

Dan nog is de test niet te vergelijken want er kan een verschil zitten tussen de complete bevolkingen, eigenlijk zou je gewoon dezelfde test moeten doen qua moeilijkheidsgraad en daar op becijferd moeten worden volgens de maatstaven van één land.

Gr gr ;)
Klopt, maar het ging er helemaal niet om wie slimmer was. Toen ik haar IQ hoorde vond ik dat erg vreemd. Volgens onze schaalverdeling was dat namelijk wel heel erg hoog. Slimmer dan 99.99 van de mensen of zo (bijna 4 stdevs, hoeveel is dat? Heb nu de statistiek niet bij de hand). Aan de hand daarvan kwamen we erachter dat ze een heel andere standaard deviatie gebruikten en we dus ongeveer hetzelfde IQ hadden. Ik zou eerlijk gezegd niet eens willen weten wie er net iets slimmer was. Als je kan zeggen dat je net zo slim bent is dat echt veel fijner in een relatie. Het creëert nogal wat ongelijkheid als de één officieel slimmer is, en dat is niet wat ik zoek in een relatie.
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 17:33:36 #93
460494 naoomx
pi_177060985
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:22 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Je hebt een IQ van 110, maar je doet universiteit?
Ja. Plus dat ik op de universiteit (bij filosofie, en net als op de studie antropologie, die ik vorig jaar deed, en het categoriaal gymnasium waar ik op zat) bekend sta als heel erg slim en als degene met waarschijnlijk nog de meest bijzondere (naast hele goede) filosofische visie van het school-/ studiejaar. Dus ik word niet eens gezien als mediocre of zoiets (al zouden mijn cijfers dit wel suggereren)...

Ik heb overigens nooit niet-verplichtte (dus niet voor school) filosofische teksten gelezen. Dus daar ligt het ook niet aan.

Ik wilde dit verhaal van mij laten weten in dit topic, omdat het heel duidelijk laat zien dat IQ weliswaar veel zegt, maar niet álles over je intelligentie.
Wat het IQ zegt is wel degelijk waar bij mij, ik merk het ook wel bij mezelf. Maar bijvoorbeeld de creativiteit, die ik heb, zie er niet in terug, maar die wordt dan ook niet gemeten door het IQ.
pi_177061096
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:19 schreef naoomx het volgende:

[..]

Een hoog IQ betekent wel zeker dat je een (nuttig) talent hebt ja, klopt. Echter, het hoeft niet te betekenen dat je, indien je IQ hoog is op alle vlakken, je intelligentie dat ook is. En dat was dus iets wat ik duidelijk heb proberen te maken in dit topic. :)
Precies!
De begrippen IQ, intelligentie en dergelijke zijn erg lastig in discussies. Voor sommigen zijn het synoniemen voor anderen niet dus dit soort argumenten worden vaak verkeerd begrepen. De onderliggende gedachte staat in ieder geval als een huis. Een hoog IQ is geen garantie voor het maken van verstandige beslissingen!

Een hoog IQ kan super handig zijn maar is absoluut geen wondermiddel of de belangrijkste factor. Als je het goed aanpakt kan je met een laag IQ makkelijk een stuk verder komen. Misschien geen carrière in de kwantum mechanica, maar er zijn zat andere gebieden waar je kan uitblinken en een veel productiever leven hebt. Met slechte ogen kan je geen piloot worden maar dat maakt iemand echt niet onsuccesvol.
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 17:44:46 #95
460494 naoomx
pi_177061200
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:39 schreef Dally het volgende:

[..]

Precies!
De begrippen IQ, intelligentie en dergelijke zijn erg lastig in discussies. Voor sommigen zijn het synoniemen voor anderen niet dus dit soort argumenten worden vaak verkeerd begrepen. De onderliggende gedachte staat in ieder geval als een huis. Een hoog IQ is geen garantie voor het maken van verstandige beslissingen!

Een hoog IQ kan super handig zijn maar is absoluut geen wondermiddel of de belangrijkste factor. Als je het goed aanpakt kan je met een laag IQ makkelijk een stuk verder komen. Misschien geen carrière in de kwantum mechanica, maar er zijn zat andere gebieden waar je kan uitblinken en een veel productiever leven hebt. Met slechte ogen kan je geen piloot worden maar dat maakt iemand echt niet onsuccesvol.
Wederom, in het algemeen ben ik het wel met je eens, maar het slaat niet op wat ik zeg.

Ik probeer juist in dit topic juist duidelijk te maken dat IQ niet alle vormen van intelligentie omvat.

Mijn verhaal:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik voeg dus nog een extra moeilijkheidsgraad toe aan de discussie, namelijk: intelligentie is meer dan IQ. Er is dus, naast dat een hoog IQ met voor- en nadelen komt, ook nog eens het ding dat bij mensen van hetzelfde IQ gradaties zijn in hoe intelligent ze zijn, simpelweg omdat er nog andere facetten van intelligentie zijn die het IQ weglaat.
pi_177061316
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:00 schreef naoomx het volgende:

Ik krijg ook veel onbegrip. Zelfs op theoretisch vlak verwachten sommige mensen veel teveel van me, en anderen dan weer te weinig. Of allebei tegelijkertijd. Maar ik weet zelf niet wat ik er nou nog aan kan gaan doen, want mensen hebben nou eenmaal een beeld in hun hoofd van intelligentie.
Echt, probeer jezelf qua praktijk aan te leren wat echt belangrijk voor je is, en probeer ook te leren om beter uit te leggen aan mensen hoe jouw intelligentie precies in elkaar zit. En probeer voor de rest maar hun onbegrip en alles te accepteren.
Voor mij is het verder geen zwaar ding dat mijn leven verpest of zo. Maar wel een klein nadeel waar ik tegen aan loop. En daarom past het wel om dit te noemen in deze discussie. :)
Verder valt er met training een hoop te verbeteren, bij mij is er al een hoop gewonnen doordat ik een hobby ben gaan doen die veel praktische vaardigheden vereist.
pi_177061497
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:44 schreef naoomx het volgende:

[..]

Wederom, in het algemeen ben ik het wel met je eens, maar het slaat niet op wat ik zeg.

Ik probeer juist in dit topic juist duidelijk te maken dat IQ niet alle vormen van intelligentie omvat.

Mijn verhaal:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik voeg dus nog een extra moeilijkheidsgraad toe aan de discussie, namelijk: intelligentie is meer dan IQ. Er is dus, naast dat een hoog IQ met voor- en nadelen komt, ook nog eens het ding dat bij mensen van hetzelfde IQ gradaties zijn in hoe intelligent ze zijn, simpelweg omdat er nog andere facetten van intelligentie zijn die het IQ weglaat.
Je hebt helemaal gelijk, sorry. De discussie waar jij op doelt ben ik inderdaad ook veel vaker tegen gekomen en die kant van het verhaal heb ik inderdaad genegeerd in dit topic omdat ik te gefocussed was op de andere kant.

Wat jij bedoelt (ik hoop dat ik het nu goed heb) zou ik liever omschrijven als "cognitieve vaardigheden" in plaats van intelligentie, maar daar verschillen natuurlijk de meningen over.
Cognitieve vaardigheden betekent (voor mij) alle denkprocessen/mentale vaardigheden waarvan intelligentie er maar één is die toevallig het makkelijkste te meten is. Andere zijn creativiteit, geheugen en nog een aantal die jij al goed behandeld hebt die niet aan bod komen bij een IQ test maar misschien nog wel belangrijker zijn (afhankelijk wat je nodig hebt in jouw leven).
pi_177061662
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als iets wordt gezien als feitje omdat men de dankstappen a tm d al doorlopen heeft dan kun je die wel degelijk overslaan... Mensen die het feitje niet kennen raken dan verward.
Nee. Dat zie je verkeerd. Een feitje oplepelen is geen denkstap.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177061715
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 14:39 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Het verschil is denk ik dat de stappen B en C voor mij logisch volgen uit A. Ik kan dus meteen verder met D. Of misschien gaan B en C inderdaad wel razendsnel voor mij. Ik hoef over die stappen niet bewust na te denken in elk geval, terwijl een ander ze daadwerkelijk moet door-denken.
Dat is precies mijn punt. Voor jou is het logisch. Om logica toe te passen moet je redeneren, hoe kort en onbewust ook. Als je niet hoeft te redeneren is het geen logica maar routine.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 9 februari 2018 @ 18:14:49 #100
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177061729
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:33 schreef naoomx het volgende:

[..]

Ja. Plus dat ik op de universiteit (bij filosofie, en net als op de studie antropologie, die ik vorig jaar deed, en het categoriaal gymnasium waar ik op zat) bekend sta als heel erg slim en als degene met waarschijnlijk nog de meest bijzondere (naast hele goede) filosofische visie van het school-/ studiejaar. Dus ik word niet eens gezien als mediocre of zoiets (al zouden mijn cijfers dit wel suggereren)...

Ik heb overigens nooit niet-verplichtte (dus niet voor school) filosofische teksten gelezen. Dus daar ligt het ook niet aan.

Ik wilde dit verhaal van mij laten weten in dit topic, omdat het heel duidelijk laat zien dat IQ weliswaar veel zegt, maar niet álles over je intelligentie.
Wat het IQ zegt is wel degelijk waar bij mij, ik merk het ook wel bij mezelf. Maar bijvoorbeeld de creativiteit, die ik heb, zie er niet in terug, maar die wordt dan ook niet gemeten door het IQ.
Hoe uit jouw creativiteit?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177061755
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:02 schreef magnetronkoffie het volgende:

Ik vind 't jammer dat veel mensen zich door die 1e indruk laten misleiden, waardoor de 120/85 voorbeeldmensen chronisch overschat worden. Maar aan de andere kant lukt dit leugenaars/manipulateurs ook, dus dat staat op zich los van deze IQ kwestie.

Door mijn hoge verbale IQ word ik vaak op het performale vlak onderschat.

Maar dat betekent niet dat een piek in het verbaal IQ een soort ‘misleiding’ is, waardoor je mensen slimmer inschat dat ze daadwerkelijk zijn.

Op schools gebied ben ik wel degelijk intelligent. Ik ken niet alleen een hoop dure woorden, ik begrijp de concepten daarachter ook werkelijk. Het is dus meer dan een misleidende vlotte babbel.

Alleen op praktisch vlak wil het niet zo vlotten. En mensen nemen aan dat dat er ook automatisch bij hoort.
pi_177061806
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:16 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Door mijn hoge verbale IQ word ik vaak op het performale vlak onderschat.

Maar dat betekent niet dat een piek in het verbaal IQ een soort ‘misleiding’ is, waardoor je mensen slimmer inschat dat ze daadwerkelijk zijn.

Op schools gebied ben ik wel degelijk intelligent. Ik ken niet alleen een hoop dure woorden, ik begrijp de concepten daarachter ook werkelijk. Het is dus meer dan een misleidende vlotte babbel.

Alleen op praktisch vlak wil het niet zo vlotten. En mensen nemen aan dat dat er ook automatisch bij hoort.
verbale intelligentie is idd een voorspeller voor alle schoolvakken.
FOK! is net een groot tijdschrift
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 18:21:52 #103
460494 naoomx
pi_177061848
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:00 schreef Dally het volgende:

[..]

Wat jij bedoelt (ik hoop dat ik het nu goed heb) zou ik liever omschrijven als "cognitieve vaardigheden" in plaats van intelligentie, maar daar verschillen natuurlijk de meningen over.
Cognitieve vaardigheden betekent (voor mij) alle denkprocessen/mentale vaardigheden waarvan intelligentie er maar één is die toevallig het makkelijkste te meten is. Andere zijn creativiteit, geheugen en nog een aantal die jij al goed behandeld hebt die niet aan bod komen bij een IQ test maar misschien nog wel belangrijker zijn (afhankelijk wat je nodig hebt in jouw leven).
Dat vind ik ook wel een prima benadering. ^O^

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Hoe uit jouw creativiteit?
Vooral hoe ik een beetje "anders" omga met het dagelijkse leven dan de meeste mensen. Maar ook wel andere dingen.

Een paar voorbeelden:
- Ik denk in verschillende denkkaders. Die denkkaders zijn allemaal interpretaties van mij van de werkelijkheid. Eentje is bijvoorbeeld het pyrronisme (kreeg ik op school op m'n 17de, maar de theorie had ik op m'n 15de al voor mezelf uitgedacht eigenlijk), wat er praktisch op neerkomt dat ik de wereld zie als een blur zegmaar.
- Ik doe creatieve dingen met mainstream culture, die tegenstrijdigheid vind ik prachtig. Echt een belangrijke gebeurtenis uit mijn leven verbinden met een oppervlakkig popliedje (wel met allemaal redenen erbij, met verwijzingen in het liedje aan bepaalde aspecten van de gebeurtenissen enzo) bijvoorbeeld.
- Ik schrijf ook weleens, soms echt verhalen en vroeger ook weleens liedjes.
- Ik heb een beetje twee levens, aan de ene kant van een heel burgerlijk meisje en aan de andere kant van een heel eigenzinnig type. En die twee kanten gebruik ik ook wel om met allerlei soorten mensen om te kunnen gaan zegmaar.
- Ik sta open voor heel veel dingen en mensen, en ben bovendien ruimdenkend genoeg om ook te beseffen dat ik nog erg beperkt ben in mijn denken (af en toe heb ik ook echt zo'n moment van "oeh ja daar sta ik niet open voor... close minded eigenlijk zeg").
pi_177062091
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:16 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Door mijn hoge verbale IQ word ik vaak op het performale vlak onderschat.

Maar dat betekent niet dat een piek in het verbaal IQ een soort ‘misleiding’ is, waardoor je mensen slimmer inschat dat ze daadwerkelijk zijn.

Op schools gebied ben ik wel degelijk intelligent. Ik ken niet alleen een hoop dure woorden, ik begrijp de concepten daarachter ook werkelijk. Het is dus meer dan een misleidende vlotte babbel.

Alleen op praktisch vlak wil het niet zo vlotten. En mensen nemen aan dat dat er ook automatisch bij hoort.
Als mensen je 85 beoordelen op je 120 (en er dus 120 van maken), dan is dat in zekere zin toch exact wel wat er gebeurt?
pi_177064347
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:19 schreef naoomx het volgende:

[..]

Een hoog IQ betekent wel zeker dat je een (nuttig) talent hebt ja, klopt. Echter, het hoeft niet te betekenen dat je, indien je IQ hoog is op alle vlakken, je intelligentie dat ook is. En dat was dus iets wat ik duidelijk heb proberen te maken in dit topic. :)
Is maar net wat je als intelligentie definieert. Dan maak je er meer een semantische kwestie van.

Een IQ test (een goede) correleert heel goed met veel 'soorten' intelligentie. Het meet eigenlijk factor g. Die correleert goed met allerlei taken en functies van de hersenen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

Zeker bij gezonde mensen (geestelijk) klopt dit gemiddeld wel. Dus is je IQ hoog, is je intelligentie dat ook.
Whatever...
  vrijdag 9 februari 2018 @ 20:50:37 #106
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177065170
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 20:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is maar net wat je als intelligentie definieert. Dan maak je er meer een semantische kwestie van.

Een IQ test (een goede) correleert heel goed met veel 'soorten' intelligentie. Het meet eigenlijk factor g. Die correleert goed met allerlei taken en functies van de hersenen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

Zeker bij gezonde mensen (geestelijk) klopt dit gemiddeld wel. Dus is je IQ hoog, is je intelligentie dat ook.
En bij ongezonde mensen? Geestelijk
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177065369
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 20:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

En bij ongezonde mensen? Geestelijk
Voor zover ik weet komt daar meer verschil voor. Bijvoorbeeld dat bepaalde functies minder goed werken en anderen 'normaal'.
Whatever...
pi_177067023
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:10 schreef Dally het volgende:

Spellen is inderdaad een vaardigheid. Een hoog IQ helpt om het sneller onder de knie te krijgen maar motivatie is veel belangrijker. Mijn interesses liggen op andere gebieden waardoor ik nog steeds veel moeite heb met d's en t's. Ik probeer er op te letten omdat ik mezelf daarmee voor lul zet en een verkeerde indruk geef en dat is belangrijk, maar de correcte spelwijze vint ik gewoon arbitrair en daarom saai. Vanwege Mensa heb ik veel geleerd over intelligentie, voordelen, nadelen (ja, die zijn er echt waardoor veel hoogbegaafden het meer als handicap ervaren dan als voordeel), eigenschappen en helemaal vooroordelen. Motivatie is veel belangrijker!
Tja mensen hebben vaak een minachting voor taal. Ik zelf had dat eerst ook. Ik ergerde me aan leraren die urenlang doordramden over bepaalde spelling. Ik dacht wat maakt het nou uit, als je het maar begrijpt. Je kunt beter goed kunnen rekenen, daar heb je meer aan. Ik ben ook niet enorm goed in taal, ik maak af en toe spelfouten. Maar het gaat mij wel het gemakkelijkst af en krijg er af en toe complimenten over, daarom heb ik geleerd het te waarderen. Het belangrijkste, het helpt me bij mijn passie schrijven. Daarom zou ik het niet in willen ruilen. Als intelligentie wat ik sowieso een vaag begrip vind een middel is om een doel te bereiken dan vind ik wel dat naoomx gelijk heeft dat er meerdere vormen van "intelligentie" zijn en zou je het eigenlijk gewoon eerder aanleg/automatisme kunnen noemen op een bepaald gebied waardoor iets makkelijker afgaat, en heb je er iets aan afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Want anders zou het natuurlijk niet mogelijk moeten zijn dat hoogbegaafde mensen dingen niet kunnen die minder begaafden wel kunnen, tenzij het echt heel praktisch lichaamswerk is. En dan nog vind ik de zo'n iq test niet veelomvattend genoeg als het iets algemeens zou moeten meten. Waarom meet het dan geen handvaardige talenten. Waarom wordt dat niet gemeten en mentale intelligentie wel. En als motivatie zo belangrijk is, waarom meten ze dat dan niet ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 10-02-2018 08:58:36 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177067163
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ghehe, ik heb ook van die onethische discussies.... Maar genen aan IQ verbinden en verschillen onder volkeren daar komt echt weerstand bij kijken.

Maar er is in Amerika ook een verschil van 15 punten schijnt tussen zwart / blanke bevolking.
Je zou zo'n mogelijk onderzoek dan ook nooit moeten publiceren. Gewoon subtiele maatregelen treffen op de achtergrond. Bijvoorbeeld groepen die fysiek sterker zijn vaker fysiek zwaar laten werken en groepen die goed zijn in denken complexer werk te laten doen. Maar dat is natuurlijk niet echt realistisch, wel ideaal.
pi_177068310
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als mensen je 85 beoordelen op je 120 (en er dus 120 van maken), dan is dat in zekere zin toch exact wel wat er gebeurt?
Men verwacht bij mij meer intellectuele vermogens dan er in werkelijkheid aanwezig zijn. Dus in principe heb je gelijk, ja. Ik word overschat.

Maar die term kan je ook weer op verschillende manieren interpreteren.

Meestal denk je bij 'overschatten' aan een situatie waarbij iemands intellect hoger wordt in geschat dan het in werkelijkheid is. Bijvoorbeeld iemand die dure woorden gebruikt, maar het abstracte inzicht achter die woorden blijkt te missen. Denk aan verstandelijk beperkt iemand waar je op het eerste gezicht niets aan merkt, doordat die persoon heeft geleerd de mensen op TV na te praten. Of een zelfbenoemde cybersecurity-expert, die zich overal naar binnen bluft door heel vaak het woord 'blockchain' te laten vallen.

Bij mij ligt het echter net iets anders. Ik word niet te hoog in geschat, maar te breed.

Op theoretisch gebied lijk ik niet alleen bovengemiddeld slim, ik ben het waarschijnlijk ook (hoop ik). Ik kan goed abstract redeneren, verbanden leggen en grote hoeveelheden informatie verwerken. Mensen schatten de hoogte van dat deel van mijn intelligentie dan ook redelijk accuraat in (denk ik).

Het probleem ontstaat wanneer mensen op basis van mijn 'book smarts' aannemen dat ik ook wel praktisch zal zijn. Ik word dus vooral in de breedte overschat.

Maar hoewel het een beperkt talent is, is mijn schoolse intelligentie wel een 'echt' soort van inzicht. Ik heb althans niet het gevoel dat ik mijn omgeving om de tuin leid met een vlotte babbel.

Een subtiel verschil, maar voor mij wel belangrijk. Ik hoop dat ik het een beetje uit heb kunnen leggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Brandaris01 op 10-02-2018 00:21:42 ]
  † In Memoriam † vrijdag 9 februari 2018 @ 23:17:06 #111
460494 naoomx
pi_177069392
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 20:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is maar net wat je als intelligentie definieert. Dan maak je er meer een semantische kwestie van.
Daar heb je wel gelijk in ja.
Opzich hoeven wat mij betreft de aspecten, die mogelijk als intelligentie beschouwd worden maar niet onder het IQ vallen, ook niet eens als "intelligentie" beschouwd te worden. Zolang er maar wel een goede alternatieve term is waaronder zowel intelligentie als deze facetten vallen zegmaar.

quote:
Een IQ test (een goede) correleert heel goed met veel 'soorten' intelligentie. Het meet eigenlijk factor g. Die correleert goed met allerlei taken en functies van de hersenen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

Zeker bij gezonde mensen (geestelijk) klopt dit gemiddeld wel. Dus is je IQ hoog, is je intelligentie dat ook.
Ah oké, dat is wel interessant (denk btw dat ik zelfs dat G-ding al een keer gelezen had, maar gewoon vergeten :') ). Nouja, IQ is natuurlijk ook niet voor niets al zo lang de standaard voor intelligentie; ik neem het echt wel serieus hoor (en ik maakte mijn IQ-test bij de psycholoog, dus dat is ook wel een goede dan).
pi_177072666
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:28 schreef Dally het volgende:

[..]

Klopt, maar het ging er helemaal niet om wie slimmer was. Toen ik haar IQ hoorde vond ik dat erg vreemd. Volgens onze schaalverdeling was dat namelijk wel heel erg hoog. Slimmer dan 99.99 van de mensen of zo (bijna 4 stdevs, hoeveel is dat? Heb nu de statistiek niet bij de hand). Aan de hand daarvan kwamen we erachter dat ze een heel andere standaard deviatie gebruikten en we dus ongeveer hetzelfde IQ hadden. Ik zou eerlijk gezegd niet eens willen weten wie er net iets slimmer was. Als je kan zeggen dat je net zo slim bent is dat echt veel fijner in een relatie. Het creëert nogal wat ongelijkheid als de één officieel slimmer is, en dat is niet wat ik zoek in een relatie.
Why not, beetje bdsm leuk joh
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177072711
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee. Dat zie je verkeerd. Een feitje oplepelen is geen denkstap.
Voor hen die het zien als feitje niet nee, er kunnen echter wel wat denkstappen aan zo een feitje ten grondslag liggen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177074501
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 02:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Voor hen die het zien als feitje niet nee, er kunnen echter wel wat denkstappen aan zo een feitje ten grondslag liggen.
Ja, dat zeg ik. Dus welk punt maak je nu?


Of je lepelt een feit op.
Of je doet een denkstap om tot dat feit te komen. Meer opties zijn er niet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177074603
IQ is 80% genetisch en 20% kans/omgeving/eigen invloed.
pi_177094404
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:44 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]
Want anders zou het natuurlijk niet mogelijk moeten zijn dat hoogbegaafde mensen dingen niet kunnen die minder begaafden wel kunnen, tenzij het echt heel praktisch lichaamswerk is.
Deze opmerking heeft een simpele kant en een hele diepe kant die me echt aan het denken heeft gezet over iets wat ik eigenlijk al heel lang afvraag.
Ten eerste: Hoogbegaafdheid betekent niet dat je zomaar piano kan spelen omdat een minder slim iemand dat toevallig wel kan. Alles moet je oefenen.

Ten tweede: Bestaan er echt dingen die een hoogbegaafde wel kan begrijpen die normale mensen niet kunnen begrijpen of nooit kunnen leren? Dat iemand iets een stuk sneller doorheeft waardoor een investering in dat onderwerp wel de moeite waard is, en voor een ander niet, dat snap ik wel.
Dat ik bepaalde concepten niet aan een duif kan uitleggen snap ik ook wel, maar met genoeg tijd en uitleg kan er toch nooit iets zijn dat ik wel kan begrijpen maar dat een normaal, geestelijk gezond individu daar gewoon de capaciteiten niet voor heeft? Motivatie, kennis, eigenwijsheid, snelheid en dergelijke niet meegeteld. Beetje vreemde vraag misschien, maar zoiets kan ik nooit zelf beantwoorden. Aangezien ikzelf nog nooit een situatie heb meegemaakt waarbij een ander een concept wel kan begrijpen dat ik nooit zou kunnen begrijpen (ook al heb ik alle feiten, tijd en hulp) ben ik er altijd vanuit gegaan dat zoiets gewoon onmogelijk is bij mensen (met gezonde hersenen). "Beter of slechter" prima, maar "wel of niet" dat kan toch helemaal niet?
pi_177095385
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 22:09 schreef Dally het volgende:

[..]

Deze opmerking heeft een simpele kant en een hele diepe kant die me echt aan het denken heeft gezet over iets wat ik eigenlijk al heel lang afvraag.
Ten eerste: Hoogbegaafdheid betekent niet dat je zomaar piano kan spelen omdat een minder slim iemand dat toevallig wel kan. Alles moet je oefenen.

Ten tweede: Bestaan er echt dingen die een hoogbegaafde wel kan begrijpen die normale mensen niet kunnen begrijpen of nooit kunnen leren? Dat iemand iets een stuk sneller doorheeft waardoor een investering in dat onderwerp wel de moeite waard is, en voor een ander niet, dat snap ik wel.
Dat ik bepaalde concepten niet aan een duif kan uitleggen snap ik ook wel, maar met genoeg tijd en uitleg kan er toch nooit iets zijn dat ik wel kan begrijpen maar dat een normaal, geestelijk gezond individu daar gewoon de capaciteiten niet voor heeft? Motivatie, kennis, eigenwijsheid, snelheid en dergelijke niet meegeteld. Beetje vreemde vraag misschien, maar zoiets kan ik nooit zelf beantwoorden. Aangezien ikzelf nog nooit een situatie heb meegemaakt waarbij een ander een concept wel kan begrijpen dat ik nooit zou kunnen begrijpen (ook al heb ik alle feiten, tijd en hulp) ben ik er altijd vanuit gegaan dat zoiets gewoon onmogelijk is bij mensen (met gezonde hersenen). "Beter of slechter" prima, maar "wel of niet" dat kan toch helemaal niet?
Ik kan je alleen vertellen wat voor mij geldt, maar ik ben nog niemand tegen gekomen bij wie het echt anders is. Ben zelf zogenaamd hoogbegaafd, iq is 145 (bij de hoogste 0,1%), ik ben heel creatief en mijn geheugen is erg goed. Ik heb nooit echt hoeven leren, een keer het boek open doen betekent dat ik het wel snap en onthoud. Ik heb gemerkt dat ik alles kan leren, zelfs extreem moeilijke dingen, maar daar moet ik wel echt tijd in steken. Overigens ben ik ook lui, heb nooit echt geleerd te studeren, voor sport wel hard leren werken gelukkig. Maargoed...

Merk ook wel dat sommige zaken te complex zijn voor mensen om te zien zoals ik ze doe. Vaak blijkt dat het klopt wat ik bedenk, ik zie patronen snel, goed en ik snap hoe je kunt ingrijpen in dat patroon om het naar je hand te zetten. Het gaat wel vooral om snelheid, een ander kan er waarschijnlijk met voldoende tijd ook wel achter komen. Maar in sommige gevallen denk ik dat het zo complex is dat ze het gewoon niet zien, ook niet snappen waar ze de aandacht moeten heen sturen. En zaken waar ik weken aan werk, ik merk gewoon dat ook mensen met universiaire graden, zelfs phd's soms echt moeite hebben om me te volgen. En ja, achteraf blijkt het allemaal vaak zeer goed te kloppen.

Sommige mensen gaan echt nooit zaken begrijpen op dezelfde manier als ik doe, sommigen met wat moeite wel en anderen snappen het wat sneller. Een enkele keer kom ik iemand tegen die net zo slim is of op vlakken zelfs veel slimmer. Dat is best leuk trouwens. Je moet je toch voorstellen dat mijn IQ dus vanaf honderd even ver weg ligt als dat van een gemiddelde persoon met syndroom van down. Sommigen daarvan kunnen redelijk fucntioneren, maar de meesten gaan nooit zelfstandig kunnen leven. Qua intelligentie zit iemand die op 100 zit dus ongeveer op dezelfde afstand (of die afstanden helemaal lineair zijn nemen we maar even aan) voor mij als een ZMLK scholier (die hebben normaliter IQ<60) voor diezelfde persoon met IQ 100.

Je kunt je dan misschien een betere voorstelling maken van wat het betekent, ook qua begrip van sommige zaken. Iemand met een IQ van 55 leert vaak net een beetje lezen, of net niet.... daar kun je geen opiniestuk over klimaatverandering mee bespreken. Terwijl je er waarschijnlijk best een voetbalwedstrijd mee kan bekijken.Er zit trouwens voor mij geen waardeoordeel in over die mensen. IQ is iets waar je zelf maar weinig invloed op hebt. Het is een talent.

Overigens kan ik over het algemeen prima met mensen ppschieten, alleen praten over wat ik zelf echt interessant vind is wel lastiger. Ik heb geleerd me aan te passen. iedereen moet dat, ik een beetje meer.

Maargoed, vanuit mijn eigen ervaring: ja, als HB'er moet je voor sommige dingen wel moeite doen, voor veel dingen is alleen blootgesteld worden eraan voldoende het je eigen te maken. Een aantal zaken die heel complex zijn gaan anderen niet zomaar begrijpen, tenzij ze er heel veel tijd en moeite aan besteden. Andersom kan het dus ook best dat ik iets niet snap dat een minder slim persoon wel snapt. Over het algemeen ben ik wel instaat het te gaan snappen. Dat zegt trouwens niet dat HBérs geen fouten maken. Maar op cognitief vlak wel minder.

Overigens kan ik dit in mijn normale leven eigenlijk met niemand bespreken, behalve mijn vrouw en vader. Want wat ik schrijf zal op sommigen enorm arrogant overkomen. In NL zeker is dat erg not-done. Dus anderen moeten dan maar zeggen dat ik slim ben, dus mijn baas grapt dan tegen de CEO dat hij me probeert bij te houden.... dat is genoeg. Ik stel me expres veel nederiger op, want vroeger heb ik daar veel gezeik mee gehad. Op een forum boeit het wat minder.
Whatever...
pi_177096158
Heel herkenbaar verhaal!
Maar uiteindelijk kan dan wel iedereen een complex concept begrijpen toch? Misschien niet zelfstandig of zonder stappen over te slaan, maar via die andere route zou iedereen uiteindelijk het concept kunnen begrijpen toch? Zolang er maar genoeg tijd is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 22:53 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens kan ik over het algemeen prima met mensen ppschieten, alleen praten over wat ik zelf echt interessant vind is wel lastiger. Ik heb geleerd me aan te passen. iedereen moet dat, ik een beetje meer.

Overigens kan ik dit in mijn normale leven eigenlijk met niemand bespreken, behalve mijn vrouw en vader. Want wat ik schrijf zal op sommigen enorm arrogant overkomen. In NL zeker is dat erg not-done. Dus anderen moeten dan maar zeggen dat ik slim ben, dus mijn baas grapt dan tegen de CEO dat hij me probeert bij te houden.... dat is genoeg. Ik stel me expres veel nederiger op, want vroeger heb ik daar veel gezeik mee gehad. Op een forum boeit het wat minder.
Maar ben je geen lid van Mensa dan? Daar is dit juist de standaard en snapt iedereen meteen waar je het over hebt. Ik heb jouw verhaal in ieder geval al tientallen keren gehoord van mensen en herken mezelf daar ook veel in.
Al is 99,9 zelfs bij Mensa erg hoog, een vergelijkbaar levensverloop is doodnormaal.
pi_177096463
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 22:09 schreef Dally het volgende:

Deze opmerking heeft een simpele kant en een hele diepe kant die me echt aan het denken heeft gezet over iets wat ik eigenlijk al heel lang afvraag.
Ten eerste: Hoogbegaafdheid betekent niet dat je zomaar piano kan spelen omdat een minder slim iemand dat toevallig wel kan. Alles moet je oefenen.

Ten tweede: Bestaan er echt dingen die een hoogbegaafde wel kan begrijpen die normale mensen niet kunnen begrijpen of nooit kunnen leren? Dat iemand iets een stuk sneller doorheeft waardoor een investering in dat onderwerp wel de moeite waard is, en voor een ander niet, dat snap ik wel.
Dat ik bepaalde concepten niet aan een duif kan uitleggen snap ik ook wel, maar met genoeg tijd en uitleg kan er toch nooit iets zijn dat ik wel kan begrijpen maar dat een normaal, geestelijk gezond individu daar gewoon de capaciteiten niet voor heeft? Motivatie, kennis, eigenwijsheid, snelheid en dergelijke niet meegeteld. Beetje vreemde vraag misschien, maar zoiets kan ik nooit zelf beantwoorden. Aangezien ikzelf nog nooit een situatie heb meegemaakt waarbij een ander een concept wel kan begrijpen dat ik nooit zou kunnen begrijpen (ook al heb ik alle feiten, tijd en hulp) ben ik er altijd vanuit gegaan dat zoiets gewoon onmogelijk is bij mensen (met gezonde hersenen). "Beter of slechter" prima, maar "wel of niet" dat kan toch helemaal niet?
Bedankt voor je antwoord. Als intelligentie hetgeen zou zijn dat anders of tegenovergesteld is aan oefenen /motivatie, dus ervoor zorgt dat deze dingen minder nodig zullen zijn, dan is het dus zo dat mensen die een hoger IQ hebben sneller en gemakkelijker dingen leren als ik je post goed begrijp. Dat scheelt tijd, je kunt meer doen in je leven, wat voor mensen met een lager IQ dus onhaalbaar is, die met veel moeite misschien enkele doelen kunnen bereiken die voor mensen met een normaal IQ en hoger vanzelfsprekend zijn zoals zelfstandig leven en werken (en natuurlijk de hele ernstige gevallen die zelfs dat niet kunnen en aangewezen zijn op 24/7 zorg van anderen). Het leven is kort en wordt veelal ingevuld met basisdingen als werken, huishoudelijke taken en afspraken met familie/vrienden, dus voldoende tijd is er niet. Dan maakt het denk ik ook niet uit of iemand die minder begaafd is iets misschien na 10 jaar zou snappen wat iemand die hoogbegaafd is in een maand snapt, want dan heeft de zwakbegaafde er al weinig meer aan. Ik begrijp dat er minder aansluiting is met anderen, maar ik denk dat als je kunt kiezen tussen een zwakbegaafde zijn met weinig aansluiting daardoor bij andere mensen of een hoogbegaafd persoon zijn die daardoor minder aansluiting heeft bij andere mensen. Dan kun je toch onmogelijk hoogbegaafdheid een handicap noemen. Denk ook maar niet dat die ondersteuning en hulp aan zwakbegaafden zoveel voorstelt. Echt specifieke, gerichte hulp is er niet, behalve gesprekken met als doel acceptatie van beperkingen en hulp bij het vinden van een baan (hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt dus ik kan niet zeggen hoeveel dit toevoegt, maar het is natuurlijk mooi dat dit er is). Ja, je krijgt begrip en ik zou liegen als ik zei dat ik daar helemaal niets aan heb gehad. Maar uiteindelijk krijg je geen hulp bij het zelfstandiger worden (dat bestaat niet dat is überhaupt tegenstrijdig, alhoewel er dan wel zoiets als een coach bestaat waar ik zelf veel aan heb gehad). Het scheelt wel enorm als familie behulpzaam is, maar bij alle hulp die andere mensen bieden hebben zij macht over je en het recht om dingen voor je te beslissen en zo. Volgens mij hoe lager je IQ, hoe minder aangenaam en bevredigend het leven wordt. Vreselijk hoe weinig privacy en eigen keuze mensen met bijvoorbeeld een syndroom hebben. Maar misschien dat mensen met een hoger IQ een soort depressie krijgen die mensen met een lager IQ niet zo snel hebben, vanwege gevoel van verantwoordelijkheid die ze met hun gave hebben of zo?

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 11-02-2018 00:26:38 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177096878
Mja alles kunnen leren...

Ik zou er nooit op kunnen komen dat m=c^2... Het blijkt waar te zijn maar Einstein wist dit blijkbaar al door simpelweg na te denken..? Hoe dan? Geloof niet dat dit simpele logica is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177102578
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 22:53 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik kan je alleen vertellen wat voor mij geldt, maar ik ben nog niemand tegen gekomen bij wie het echt anders is. Ben zelf zogenaamd hoogbegaafd, iq is 145 (bij de hoogste 0,1%), ik ben heel creatief en mijn geheugen is erg goed. Ik heb nooit echt hoeven leren, een keer het boek open doen betekent dat ik het wel snap en onthoud. Ik heb gemerkt dat ik alles kan leren, zelfs extreem moeilijke dingen, maar daar moet ik wel echt tijd in steken. Overigens ben ik ook lui, heb nooit echt geleerd te studeren, voor sport wel hard leren werken gelukkig. Maargoed...

Merk ook wel dat sommige zaken te complex zijn voor mensen om te zien zoals ik ze doe. Vaak blijkt dat het klopt wat ik bedenk, ik zie patronen snel, goed en ik snap hoe je kunt ingrijpen in dat patroon om het naar je hand te zetten. Het gaat wel vooral om snelheid, een ander kan er waarschijnlijk met voldoende tijd ook wel achter komen. Maar in sommige gevallen denk ik dat het zo complex is dat ze het gewoon niet zien, ook niet snappen waar ze de aandacht moeten heen sturen. En zaken waar ik weken aan werk, ik merk gewoon dat ook mensen met universiaire graden, zelfs phd's soms echt moeite hebben om me te volgen. En ja, achteraf blijkt het allemaal vaak zeer goed te kloppen.

Sommige mensen gaan echt nooit zaken begrijpen op dezelfde manier als ik doe, sommigen met wat moeite wel en anderen snappen het wat sneller. Een enkele keer kom ik iemand tegen die net zo slim is of op vlakken zelfs veel slimmer. Dat is best leuk trouwens. Je moet je toch voorstellen dat mijn IQ dus vanaf honderd even ver weg ligt als dat van een gemiddelde persoon met syndroom van down. Sommigen daarvan kunnen redelijk fucntioneren, maar de meesten gaan nooit zelfstandig kunnen leven. Qua intelligentie zit iemand die op 100 zit dus ongeveer op dezelfde afstand (of die afstanden helemaal lineair zijn nemen we maar even aan) voor mij als een ZMLK scholier (die hebben normaliter IQ<60) voor diezelfde persoon met IQ 100.

Je kunt je dan misschien een betere voorstelling maken van wat het betekent, ook qua begrip van sommige zaken. Iemand met een IQ van 55 leert vaak net een beetje lezen, of net niet.... daar kun je geen opiniestuk over klimaatverandering mee bespreken. Terwijl je er waarschijnlijk best een voetbalwedstrijd mee kan bekijken.Er zit trouwens voor mij geen waardeoordeel in over die mensen. IQ is iets waar je zelf maar weinig invloed op hebt. Het is een talent.

Overigens kan ik over het algemeen prima met mensen ppschieten, alleen praten over wat ik zelf echt interessant vind is wel lastiger. Ik heb geleerd me aan te passen. iedereen moet dat, ik een beetje meer.

Maargoed, vanuit mijn eigen ervaring: ja, als HB'er moet je voor sommige dingen wel moeite doen, voor veel dingen is alleen blootgesteld worden eraan voldoende het je eigen te maken. Een aantal zaken die heel complex zijn gaan anderen niet zomaar begrijpen, tenzij ze er heel veel tijd en moeite aan besteden. Andersom kan het dus ook best dat ik iets niet snap dat een minder slim persoon wel snapt. Over het algemeen ben ik wel instaat het te gaan snappen. Dat zegt trouwens niet dat HBérs geen fouten maken. Maar op cognitief vlak wel minder.

Overigens kan ik dit in mijn normale leven eigenlijk met niemand bespreken, behalve mijn vrouw en vader. Want wat ik schrijf zal op sommigen enorm arrogant overkomen. In NL zeker is dat erg not-done. Dus anderen moeten dan maar zeggen dat ik slim ben, dus mijn baas grapt dan tegen de CEO dat hij me probeert bij te houden.... dat is genoeg. Ik stel me expres veel nederiger op, want vroeger heb ik daar veel gezeik mee gehad. Op een forum boeit het wat minder.
En daar heb je dan een groot probleem van hoogbegaafden te pakken.

Als iemand met een gemiddeld IQ zou moeten functioneren in een samenleving met alleen mensen die functioneren op het niveau van een mongooltje, dan worden zij gillend gek. Je naaste collega, je leidinggevende, je medewerkers, je klasgenoten, je leerkrachten, je familie, mensen die je inhuurt voor klusjes, medewerkers in winkels en ga zo maar door.

Maar zij kunnen zich niet voorstellen dat dat het dagelijkse leven van een hoogbegaafde is. En als het de hoogbegaafde dan niet goed lukt om zich in dat sociale leven aan te passen dan worden zij sociaal-akward of sociaalgestoord genoemd. En dan komt dus dat EQ naar voren waarmee mensen het idee van het IQ onderuit willen halen. Mensen met een extreem hoog IQ hebben tenslotte vaak een laag EQ. Gek hé? Als je mijn tekst goed leest is dat juist heel logisch.

Hoogbegaafden zullen dus altijd tegen dat EQ oplopen en worden daar constant op afgerekend. Dat is ook de oorzaak dat zij vaak moeite hebben opleidingen af te ronden en banen vast te houden.
pi_177102697
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 23:28 schreef Dally het volgende:
Heel herkenbaar verhaal!
Maar uiteindelijk kan dan wel iedereen een complex concept begrijpen toch? Misschien niet zelfstandig of zonder stappen over te slaan, maar via die andere route zou iedereen uiteindelijk het concept kunnen begrijpen toch? Zolang er maar genoeg tijd is.

[..]

Maar ben je geen lid van Mensa dan? Daar is dit juist de standaard en snapt iedereen meteen waar je het over hebt. Ik heb jouw verhaal in ieder geval al tientallen keren gehoord van mensen en herken mezelf daar ook veel in.
Al is 99,9 zelfs bij Mensa erg hoog, een vergelijkbaar levensverloop is doodnormaal.
Ik ben lid maar niet actief.heb het niet perse nodig, mijn leven is prima.
Whatever...
pi_177106019
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 23:28 schreef Dally het volgende:

[..]

Maar ben je geen lid van Mensa dan? Daar is dit juist de standaard en snapt iedereen meteen waar je het over hebt. Ik heb jouw verhaal in ieder geval al tientallen keren gehoord van mensen en herken mezelf daar ook veel in.
Al is 99,9 zelfs bij Mensa erg hoog, een vergelijkbaar levensverloop is doodnormaal.
Ben je daar iets mee? Ik heb één jaar het tijdschrift ontvangen (van de Belgische afdeling), maar was niet echt boeiend. Agenda's, uitstapjes, en een artikel van iemand die z'n inzichten wilde delen, blijkbaar denkend dat hij of zij iets nieuws verkondigde (herinner me het topic niet, het soort bespiegelingen dat je in een opiniestuk tegenkomt).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177106609
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ben je daar iets mee? Ik heb één jaar het tijdschrift ontvangen (van de Belgische afdeling), maar was niet echt boeiend. Agenda's, uitstapjes, en een artikel van iemand die z'n inzichten wilde delen, blijkbaar denkend dat hij of zij iets nieuws verkondigde (herinner me het topic niet, het soort bespiegelingen dat je in een opiniestuk tegenkomt).
Nee dus. Maar voor sommige mensen wel prettig aansluiting te krijgen die ze normaal missen.

Voor mij ook niet echt boeiend.En al helemaal niets om eigenwaarde uit te halen. Mijn uw is voor mij geen enkele reden om trots te zijn.

De patenten die ik heb geschreven daarentegen wél. Dat heb ik namelijk zelf gedaan.
Whatever...
pi_177118217
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En daar heb je dan een groot probleem van hoogbegaafden te pakken.

Als iemand met een gemiddeld IQ zou moeten functioneren in een samenleving met alleen mensen die functioneren op het niveau van een mongooltje, dan worden zij gillend gek. Je naaste collega, je leidinggevende, je medewerkers, je klasgenoten, je leerkrachten, je familie, mensen die je inhuurt voor klusjes, medewerkers in winkels en ga zo maar door.

Maar zij kunnen zich niet voorstellen dat dat het dagelijkse leven van een hoogbegaafde is. En als het de hoogbegaafde dan niet goed lukt om zich in dat sociale leven aan te passen dan worden zij sociaal-akward of sociaalgestoord genoemd. En dan komt dus dat EQ naar voren waarmee mensen het idee van het IQ onderuit willen halen. Mensen met een extreem hoog IQ hebben tenslotte vaak een laag EQ. Gek hé? Als je mijn tekst goed leest is dat juist heel logisch.

Hoogbegaafden zullen dus altijd tegen dat EQ oplopen en worden daar constant op afgerekend. Dat is ook de oorzaak dat zij vaak moeite hebben opleidingen af te ronden en banen vast te houden.
Klopt wel een beetje. Echter is het ook niet zomaar mogelijk voor 'normale' mensen om zich aan te passen. Zij kunnen er niets aan doen dat ze mij niet altijd begrijpen.

Wat niet klopt is dat HBérs geen EQ zouden hebben. EQ is gecorreleerd met IQ. Echter HBérs zijn toch anders. En dat kun je niet altijd verbergen, of juist met dat verbergen komt onecht over. Ik wilde lange tijd normaal zijn. Maarja, dat ben ik nu eenmaal niet.

Waar HB'ers op worden afgerekend is dat ze anders zijn. JE zult bovengemiddeld van sociaal moeten zijn om daarmee om te gaan. Jaloezie en onbehagen dat iemand duidelijk slimmer is dan jij... dat leidt soms tot nare dingen.
Whatever...
  maandag 12 februari 2018 @ 06:28:56 #126
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177122500
Je "intellectuele vermogen" is wel te meten ja.
Zelfs op jonge leeftijd, sommige mensen kunnen bepaalde niveaus niet eens aan en zullen dat gewoon ook fysiek (qua hersen vermogen) nooit kunnen.

Was denk ik een jaartje of 2 geleden in het nieuws.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_177142017
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:28 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nee dus. Maar voor sommige mensen wel prettig aansluiting te krijgen die ze normaal missen.

Voor mij ook niet echt boeiend.En al helemaal niets om eigenwaarde uit te halen. Mijn uw is voor mij geen enkele reden om trots te zijn.

De patenten die ik heb geschreven daarentegen wél. Dat heb ik namelijk zelf gedaan.
Ik ben ook een passief lid, maar het heeft me wel een waardevolle extra sociale kring met veel vrienden opgeleverd. In het begin wel rondgekeken maar voor een vrolijke optimist als ik zijn pessimistische mensen niet echt leuk om mee rond te hangen. Het mooie is dat alles vrijblijvend is en je alleen ergens heen hoeft als je daar zin in hebt. De rest volg ik ook al bijna 10 jaar niet meer.

Helemaal mee eens dat het geen status dingetje is, daarom weet bijna niemand in mijn andere sociale kringen dat ik lid ben. Zoiets vermelden zonder goede reden voelt ongelooflijk arrogant. Een anoniem forum is in ieder geval iets heel anders zoals jezelf ook al zei. :P
Patenten zijn inderdaad wel iets om echt trots op te zijn, ik heb daar mijn PhD voor.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 09:34:09 #128
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177145336
Voor mij is belangrijk of iemand gelukkig is. Ikzelf en de mensen om mij heen. En soms heb ik de indruk dat je om gelukkig te zijn maar beter niet al te intelligent kunt zijn.
Soms denk ik zelfs, je kunt (als vrouw) beter dikke tieten hebben dan intelligent zijn. En als man beter een dikke beurs hebben dan een hoog IQ.

Als ik dit zo teruglees dan vind ik mijzelf eigenlijk toch redelijk intelligent.

:Y *O*
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 09:53:06 #129
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177145675
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 09:34 schreef LeesFoknl het volgende:
Voor mij is belangrijk of iemand gelukkig is. Ikzelf en de mensen om mij heen. En soms heb ik de indruk dat je om gelukkig te zijn maar beter niet al te intelligent kunt zijn.
Soms denk ik zelfs, je kunt (als vrouw) beter dikke tieten hebben dan intelligent zijn. En als man beter een dikke beurs hebben dan een hoog IQ.

Als ik dit zo teruglees dan vind ik mijzelf eigenlijk toch redelijk intelligent.

:Y *O*
dat is echt onzin. ook mensen die niet zo slim zijn kunnen nog steeds ongelukkig zijn. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 09:59:02 #130
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177145757
Je draait het om. Ik zeg dat mensen die niet zo intelligent zijn vaker gelukkiger zijn, net daarom. Ik zeg toch niet dat mensen die niet slim zijn ook ongelukkig kunnen zijn. Ik bedoel dat hoe meer doorsnee je bent hoe meer kans je hebt om gelukkig te zijn. En gelukkig zijn betekent bij mij vooral tevreden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 13-02-2018 11:30:22 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 10:10:22 #131
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177145956
Niet waar. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177146304
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 09:59 schreef LeesFoknl het volgende:
Je draait het om. Ik zeg dat mensen die niet zo intelligent zijn vaker gelukkiger zijn, net daarom. Ik zeg toch niet dat mensne die niet slim zijn ook onjgelukkig kunnen zijn. IK bedoel dat hoe meer doorsnee je bent hoe meer kans je hebt om gelukkig te zijn. En gelukkig zijn betekent bij mij vooral tevreden zijn.
Denk dat je best een punt hebt.

Echter iedereen is op andere vlakken wel niet gemiddeld. Dus ben je heel lelijk... Maar verder gemiddeld heb je daar echt wel last van. Zelfde geldt voor heel knap. Is ook een groot voordeel, maar ik denk niet dat heel mooie mensen makkelijk gelukkig worden.

Intelligentie is belangrijk, maar ook maar een vannde vele aspecten die meetellen in het leven.


Bij slimme mensen zie je vaak dat je alle mogelijkheden makkelijker ziet, dus ook negatieve uitkomsten. Daar heb ik wel mee moeten leren omgaan. Als je daar gevoelig voor bent dan heb je kans over veel Nate dingen te piekeren. Ik ben wel jaloers geweest op die gasten die gewoon kunnen stoppen met denken en hun leven leiden.
Whatever...
  dinsdag 13 februari 2018 @ 10:32:45 #133
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177146359
wat een onzin weer. niet alleen slimme mensen denken de hele tijd over van alles en nog wat hoor. ook mensen die wat minder slim zijn kunnen soms ook heel erg veel piekeren over veel dingen hoor. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 11:29:00 #134
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177147457
Ik zou willen dat ik zo gemiddeld zou zijn als de doorsnee man, die gelukkig is als het voetbalseizoen en de tour de France begint, een mooie tv heeft en een sportabbonnement, en twee luie stoelen voor hem en zijn kameraad, 3 kratjes pils per week fijn in de koeling.
Buiten een tuinsetje waar zijn vrouw en de vrouw van zijn beste kameraad lekker kunnen zitten praten (en hen dus in rust laten sport kijken). Lekker makkelijk tevreden zijn, niet teveel nadenken over de zin des levens enz.
en daar kun je beter niet al te intelligent voor zijn maar vooral tamelijk doorsnee voor zijn.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 11:34:22 #135
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177147616
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:29 schreef LeesFoknl het volgende:
Ik zou willen dat ik zo gemiddeld zou zijn als de doorsnee man, die gelukkig is als het voetbalseizoen en de tour de France begint, een mooie tv heeft en een sportabbonnement, en twee luie stoelen voor hem en zijn kameraad, 3 kratjes pils per week fijn in de koeling.
Buiten een tuinsetje waar zijn vrouw en de vrouw van zijn beste kameraad lekker kunnen zitten praten (en hen dus in rust laten sport kijken). Lekker makkelijk tevreden zijn, niet teveel nadenken over de zin des levens enz.
en daar kun je beter niet al te intelligent voor zijn maar vooral tamelijk doorsnee voor zijn.
dat is echt onzin. als je anders bent dan andere mensen dan hoor je er sowieso niet bij. en dan maakt het niet uit of je wel of niet intelligent bent.
en mensen die anders zijn als andere mensen hoeven ook niet perse intelligent te zijn. maar wel anders...en dat maakt je als persoon dan ook niet echt gelukkig.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 11:46:36 #136
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177147958
Je onderschrift klopt; je bent een aardige jongen. Komt wel goed met jou. Op den duur zeker!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 12:00:05 #137
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177148378
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:46 schreef LeesFoknl het volgende:
Je onderschrift klopt; je bent een aardige jongen. Komt wel goed met jou. Op den duur zeker!
veel fokkers denken daar anders over. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 13:47:21 #138
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177151490
Om eerlijk te zijn, denk ik ook anders erover. Ik geloof dat je een trollenvrouw bent ipv een "jongen".

:r
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_177151576
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:34 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

dat is echt onzin. als je anders bent dan andere mensen dan hoor je er sowieso niet bij. en dan maakt het niet uit of je wel of niet intelligent bent.
en mensen die anders zijn als andere mensen hoeven ook niet perse intelligent te zijn. maar wel anders...en dat maakt je als persoon dan ook niet echt gelukkig.
Ben jij wel gelukkig dan, Samuel?
  dinsdag 13 februari 2018 @ 13:53:07 #140
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177151659
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:50 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Ben jij wel gelukkig dan, Samuel?
zo zo. en jij?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177151798
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:53 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

zo zo. en jij?
Geen idee. Het leven is toch zinloos voor nagenoeg iedereen. Wat ik ook doe, het zal niet veel uitmaken
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:00:07 #142
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177151839
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:58 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Geen idee. Het leven is toch zinloos voor nagenoeg iedereen. Wat ik ook doe, het zal niet veel uitmaken
waarom ben je opeens zo aardig tegen mij? gisteren zei je nog tegen me dat ik een asso was en een mongool omdat ik ooit heb gerookt. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:01:19 #143
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177151865
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:47 schreef LeesFoknl het volgende:
Om eerlijk te zijn, denk ik ook anders erover. Ik geloof dat je een trollenvrouw bent ipv een "jongen".

:r
helemaal niet. ik ben gewoon een jongeman hoor.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_177152296
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:00 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

waarom ben je opeens zo aardig tegen mij? gisteren zei je nog tegen me dat ik een asso was en een mongool omdat ik ooit heb gerookt. :')
Vind dat nog steeds. En ik stel gewoon een vraag
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:23:42 #145
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177152347
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:21 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Vind dat nog steeds. En ik stel gewoon een vraag
oke, of ik gelukkig ben dus? nou soms wel...maar soms ook niet. maar erg eenzaam voel ik mij vaak wel ..maar dat is altijd al zo geweest in mijn leven dus blijkbaar verdien ik dat.
Doei.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:24:25 #146
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177152361
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:58 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Geen idee. Het leven is toch zinloos voor nagenoeg iedereen. Wat ik ook doe, het zal niet veel uitmaken
Klopt !! Maakt helemaal niks uit, wat je ook doet. Behalve natuurlijk ..... voor jezelf. Voor jezelf maakt het heel veel uit. Daarom mijn advies: het maakt helemaal niks uit, niemand die het ook maar een hol interesseert (zolang je niet al te bont de wetten overtreedt). Dus, doe WAT JE LEUK VINDT. Voor jezelf is het een verschil van dag en nacht, en de rest van de wereld interesseert het toch geen ene bal.

Wie ben jij? Ben je ook nog maagd? Dan snel op naar de sex sauna´s in Limbabwe. Ben je karnavalist? Nu, morgen(aswoensdag) is er (gratis) haring happen. In een sexsauma is dat natuurlijk beffen, maar dat had je natuurlijk wel al begrepenn! hahaha

:Y _O- ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 13-02-2018 14:44:27 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:28:16 #147
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177152441
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:23 schreef Samuel24 het volgende:

[..]
Heb ook 20 jaar gerookt, en nu al 30 jaar niet meer. Dus ben ik ook een aso en mongool. Mijn kameraad heeft in zijn smederij een sm kelder ingericht. Primitief edoch effectief. Kunnen we het daar eens uit"praten".

~O> o|O oO/

En hier heb je een link, kun je "edoch" opzoeken. Kun je je iq of tenminste toch je kennis opkrikken.
https://www.google.nl/sea(...)eCWr-hPKvL8gfO85mACA
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:33:47 #148
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177152568
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:28 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Heb ook 20 jaar gerookt, en nu al 30 jaar niet meer. Dus ben ik ook een aso en mongool. Mijn kameraad heeft in zijn smederij een sm kelder ingericht. Primitief edoch effectief. Kunnen we het daar eens uit"praten".

~O> o|O oO/
???

excusez moi. :') ik weet niet precies wat je bedoelt. maar uuh....ik wil er toch nog even (voor de zekerheid) bij vermelden dat ik een relatie heb. dus sm kelders zijn aan mij niet besteed.
en nu ga ik wandelen.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:34:31 #149
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177152589
Jullie zijn zeker niet katholiek daar in het noorden? Niet zo slim!! Daarom zijn er alleen in Limburg sexsauna´s (en vlaai en carnaval natuurlijk).

*O* >:O <O) :B B:)B 8}
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:37:09 #150
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177152646
ja joh :') ...Limburgia en Brabant zijn natuurlijk helemaal het einde en geweldig en de mensen daar zijn hartstikke leuk en lekker carnavalen. maar Noord Holland is natuurlijk weer een domme provincie en saai en iedereen daar is stom. boe boe!! :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Samuel24 op 13-02-2018 14:45:33 ]
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:37:37 #151
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_177152655
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:33 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

???

excusez moi. :') ik weet niet precies wat je bedoelt. maar uuh....ik wil er toch nog even (voor de zekerheid) bij vermelden dat ik een relatie heb. dus sm kelders zijn aan mij niet besteed.
en nu ga ik wandelen.
Had het tegen mr. Maul. Het zijn geen sm kelders maar sauna´s met horeca en hoereca. Jij bent een meisje. Ga maar lekker wandelen, wij trekken nu met zijn allen naar de sex sauna´s.

>:O >:O ~:) }) <O) 8} B:)B :B B:)B B:)B ^) *O* })
Wordt gezellig vandaag, en de geiligheid druipt er weer vanaf.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')