abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176999894
hoi, ik wil heel erg graag piano leren spelen. wat voor piano/keyboard raden jullie aan voor een beginner? en hoe hebben jullie het geleerd?
  dinsdag 6 februari 2018 @ 20:51:30 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_176999969
ik kan je wel wat leren :)
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  dinsdag 6 februari 2018 @ 20:52:20 #3
242879 Onnoman
The On And Only
pi_176999993
Roland RD64 aanschaffen
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_177000648
Ik ben heel wat jaren geleden begonnen op een Eminent Solina van mijn vader en heb daarna op veel verschillende orgels en keyboards gespeeld. Als je nu wil beginnen zou ik een midrange Yamaha keyboard zoals de PSR-E453 aanraden. Maar het ligt er ook aan of je meer neigt naar piano dan naar keyboard en wat je budget is.
pi_177000890
Koop een 2e hands piano via marktplaats. Ze gaan soms voor 100,- weg. Er is geen techniek die de feel en sound van een echte piano kan evenaren/nabootsen.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:27:38 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_177001073
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:21 schreef Faazz het volgende:
Koop een 2e hands piano via marktplaats. Ze gaan soms voor 100,- weg. Er is geen techniek die de feel en sound van een echte piano kan evenaren/nabootsen.
Als je een piano koopt en hij wordt aangeleverd, moet hij dan altijd gestemd worden?

Ik hoorde laatst dat dat altijd moet gebeuren nadat zo'n ding op transport is geweest.

Kan ook ff googelen natuurlijk, maar wat kost zoiets?
pi_177001225
ik durf niet te veel uit te geven, ik ben een beetke bang dat ik het niet onder de knie krijg en dan staat dat ding er maar.

[ Bericht 30% gewijzigd door koekje31 op 06-02-2018 22:45:01 ]
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:34:42 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177001318
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:27 schreef Tengano het volgende:

[..]

Als je een piano koopt en hij wordt aangeleverd, moet hij dan altijd gestemd worden?

Ik hoorde laatst dat dat altijd moet gebeuren nadat zo'n ding op transport is geweest.

Kan ook ff googelen natuurlijk, maar wat kost zoiets?
En dan moet je je nog afvragen waarom die piano voor een prikkie weggat.
And so is the past
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:35:01 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_177001327
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:32 schreef koekje31 het volgende:
ik durf niet te veel uit te geven, ik ben een beetke bang dat ik het niet onder de knie krijg en dan staat dat ding er maar.
toen ik googlde kreeg ik deze gelijk te zien: yamaha l85wh. voor 100 euro, maar geen idee of die goed is.
Voor 5 of 6 tientjes heb je al een leuk keyboardje waarmee je al genoeg kunt klooien.

Dan kun je kijken of je het echt leuk vindt, of het je genoeg voldoening geeft en je kunt gewoon leren spelen.

Na verloop van tijd ontdek je bij jezelf of je er dan mee wilt stoppen of het zo leuk vindt, dat je dan een wat vetter keyboard wilt kopen.

Mocht het niet bevallen, kun je dat ding zo weer op Markplaats keilen en maak je wellicht nog winst ook.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:36:12 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_177001367
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:34 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

En dan moet je je nog afvragen waarom die piano voor een prikkie weggat.
Altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest, en altijd zijn beurtjes gehad, zo eentje :7
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:38:05 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177001421
Altijd binnen staan lijkt mij wel belangrijk bij een piano. :D.

Maar dat inderdaad.
And so is the past
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:39:56 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_177001490
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:38 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Altijd binnen staan lijkt mij wel belangrijk bij een piano. :D.

Maar dat inderdaad.
Maar ik geloof niet dat ik, om te proberen of ik het leuk vind om piano te spelen,

zo'n apparaat naar mijn zolderkamer zou willen slepen :7
  dinsdag 6 februari 2018 @ 21:44:58 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_177001706
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:32 schreef koekje31 het volgende:
ik durf niet te veel uit te geven, ik ben een beetke bang dat ik het niet onder de knie krijg en dan staat dat ding er maar.
toen ik googlde kreeg ik deze gelijk te zien: yamaha l85wh. voor 100 euro, maar geen idee of die goed is.
_O- _O_
pi_177002800
Piano moet je wel laten stemmen omdat het hout gaat werken tijdens transport vanwege temperatuur, luchtvochtigheid etc. Het moet sowieso elk (half) jaar een keer gebeuren.

Stemmen kost zo iets als 60,-

Ik heb geen spijt van mijn keus gehad. Ik wilde eerst een digitale piano maar uit ervaring komt daar gewoon niet die sound uit die je verwacht of wilt hebben. Het is gewoon net niet. Of je wilt meteen een paar duizend euro neertellen.

Voordeel van een echte piano is ook dat je er zo veel moeite in hebt gestoken dat het enthousiasme er ook goed aan doet. Je wilt gewoon lawaai maken!

Via mp heb ik wel goede ervaring, gewoon goed en veel zoeken en langs gaan, vragen stellen. Kijken of het mechaniek niet versleten is en of er geen toetsen blijven hangen, of de hamertjes nog mooi zijn etc. Je kan voor 100eu best iets moois vinden, gewoon tijd in steken.

Aan de andere kant is het wel een enorm lomp ding waar je de ruimte voor nodig hebt. Ze wegen ook tussen de 200 en 300kg of zo. Dat til je niet even naar je slaapkamer.

Een ander idee is dan misschien een midi-klavier met gewogen toetsen. Dat kan je aansluiten op je computer en evt, zelf samples voor zoeken. Het is digitaal dus je kan er werkelijk alles mee.

Het ding dat telt is dat je noten moet gaan kunnen lezen en toepassen en alle trucjes uit je hoofd wilt leren. Het ligt aan je stijl en alles maar het vergt vooral tijd. Les volgen is een pre.

Ga er voor want het is echt fantastisch als je een stuk uit je hoofd hebt geleerd dat je foutloos kan overspelen.
pi_177003637
Een echte piano is natuurlijk heel mooi maar een goede die mooi klinkt is meestal niet goedkoop en kost ook wat aan onderhoud, daarnaast krijg je er misschien ruzie door met je buren. Een elektrische piano (dat is dus iets anders dan een keyboard) heeft als voordeel dat je er een koptelefoon in kan prikken zodat niemand last van je heeft. En je hoeft die dingen nooit te stemmen. Voor een paar honderd euro heb je nieuw al een best goede elektrische piano met een volledig gewogen klavier dat qua aanslag vrijwel hetzelfde aanvoelt als een echte piano. De klank is dan misschien niet helemaal hetzelfde als een concert-steinway ofzo maar daar staat tegenover dat je hem ook via midi aan je computer kan hangen en dan zijn er nauwelijks nog beperkingen mbt de klanken die je eruit kan halen.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 22:49:49 #16
242879 Onnoman
The On And Only
pi_177003682
ik zou niet kiezen voor een yamaha, maar voor een Roland..
Roland vind ik iets betere gewogen toetsen hebben dan de Yamaha.
Als je namelijk echt klassiek piano wilt leren.. dus noten lezen.. dan kan het fijner zijn qua aanslag om gewogen toetsen te nemen..
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  dinsdag 6 februari 2018 @ 22:51:56 #17
242879 Onnoman
The On And Only
pi_177003732
als je max 100 euro over hebt voor een piano neem ik je vraag per direct niet meer serieus
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_177003814
Ik heb zelf een casio cdp-230 en die is erg betaalbaar. 450 euro, echt fantastisch. Je hebt zelfs nog een goedkoper model dat op zich dezelfde hardware en klanken heeft. Het klavier vind ik prima, met realistisch aanvoelende toetsen waar de lage toetsen ook iets zwaarder aanvoelen dan de hoge. De klank is wel okay maar niet geweldig. Maar ja dat is een beetje te verwachten van casio. Heb hem gekocht om te leren spelen, niet om mee op te treden.
pi_177005049
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:51 schreef Onnoman het volgende:
als je max 100 euro over hebt voor een piano neem ik je vraag per direct niet meer serieus
Er zitten soms pareltjes tussen hoor. Die van mij voor 100,- opgehaald. Speelt prima, niks op aan te merken, heb er al een paar jaar plezier van.
pi_177014441
ik ga voor een roland, in overleg met een piano docent besloten. beetje prijzig, maar het enige wat me tegenhield is de angst om het niet onder de knie te krijgen. maar met veel oefenen moet het uiteindelijk wel goedkomen. :) bedankt voor jullie reacties
pi_177030549
Ik heb op marktplaats ongezien een piano gekocht die gratis weg ging omdat ze gingen verhuizen. Was 250 euro kwijt voor de pianoverhuizer en 65 euro voor het stemmen. Als ik hem nu wil inruilen in de winkel zou ik er 750 euro voor terugkrijgen.
Ik raad je wel een piano met studiepedaal aan. Beter voor je buren en je huisgenoten.

Ik heb mezelf leren spelen via het YouTube kanaal van muziekschool Roos. Je betaalt dan 5 euro voor de bladmuziek en de lessen zijn gratis.

Daarna ben ik op pianoles gegaan en dat was wel een stuk fijner omdat je er veel meer leer over de houding van je handen enzo. Dat leer je jezelf al snel verkeerd aan.

Nu ben ik verhuisd en heb ik hier helaas nog geen leraar kunnen vinden.
  woensdag 28 februari 2018 @ 11:30:21 #22
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_177499751
Mijn dochter van 12 zoekt ook een keyboard. Het is een intelligent creatief meisje maar ze is in het verleden wel erg grillig geweest, dingen die ze dan dolgraag wilde, lagen vaak niet lang daarna stof te vergaren in de kast of schuur. Ze zit nu op een middelbare school waar veel aandacht aan creatieve vakken gegeven wordt en nu heeft ze dus bedacht dat ze wel een keyboard zou willen.

Ik denk dat een instapmodel met veel basismogelijkheden iets voor haar zou zijn, dus niet direct een analoge of digitale piano, maar meer een keyboard met verschillende ritmes en klanken. Uiteraard ook een hoofdtelefoonaansluiting, zodat we niet allemaal onnodig hoeven mee te genieten.

Wie heeft er een tip voor een instapmodel keyboard met veel mogelijkheden maar niet te ingewikkeld voor de beginnende gebruiker? Ik dacht zelf aan een keyboard met een maximale tweedehandsprijs van ongeveer 100 euro. Als het keyboard bevalt en ze zoekt extra mogelijkheden, kunnen we altijd nog upgraden. Zit er op basic modellen tegenwoordig ook een vorm van sampling op?

(disclaimer: vergeef me mijn n00bness; heb nul verstand van instrumenten)
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')