abonnement Unibet Coolblue
pi_176988679
Laatste post uit deel dertien:

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 16:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ach, 1 dag bewolking en dan 20 jaar zon is toch ook goed?
pi_176988787
Sinds gisteren liggen bij mij nu ook 18x BenQ 327wp panelen. En de Elga warmtepomp draait sinds vrijdag. Meerdere mensen met een Elga?
  dinsdag 6 februari 2018 @ 11:52:10 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176989184
Gisteren even gekeken bij op de omvormer; totaal 31,5 kW opgewekt, waarvan enkel gisteren 16,7 kW.
Op de (Enexis)meters staat nog 0. Ik vermoed dat het verbruik dus hoger is dan de zonnepanelen op kunnen wekken :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177004163
Ik dacht dat ik geen verbinding meer had met solaredge, maar systeem heeft niks opgeleverd sinds halverwege December.


Update:

Bij nader inzien bleek het draaiknopje onderop de verkeerde kant op te staan.

[ Bericht 32% gewijzigd door Fer op 06-02-2018 23:27:14 ]
.
  zondag 11 februari 2018 @ 13:18:38 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177106398
Afgelopen vrijdag lagen de panelen er 1 week op. In die week 80kW opgewekt :)
52*80 = 4160kW :9

Nu had ik gisteren nog een gesprek met mijn neef. Zij hebben nog een analoge meter en willen dus geen digitale. Deze meter draait dus terug op het moment dat de zonnepanelen meer opwekken dan het momentane verbruik.
In theorie kun je aan het eind van het jaar dus lager uitkomen dan de beginstand. Daarvoor krijg je echter veel minder geld terug; maar wat je hebt verbruikt wordt weggestreept tegen wat je het opgewekt.

Nu heb ik een digitale meter. Deze telt 4 verschillende "standen":
Verbruik hoog tarfief; verbruik laag tarief;
terug levering hoog tarief; terug levering laag tarief.

Nu ben ik van mening dat aan het eind van het jaar de som van de teruglevering afgetrokken wordt van de som van de verbruikstellers en dit resultaat moet ik afrekenen.

Volgens mijn neef wordt mij echter een factuur gestuurd voor het verbruik, verminderd met de tellerstand van de teruglevering á 6 ct per kW.

Volgens mij werken de regels momenteel zo (tot 2024?) dat de saldering tegen het tarief is wat je betaald zo lang je minder opwekt als je verbruikt. Echter in het voorbeeld van mijn neef wordt dit niet toegepast en wordt er 21 ct/kW berekend voor verbruik en 6ct/kW voor saldering.

Welke van bovenstaande klopt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 11 februari 2018 @ 13:23:14 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177106522
je neef heeft het fout. door dit soort angstpraatjes blijft iedereen aan de analeoge meter.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 11-02-2018 13:34:37 ]
Tot nooit .......
pi_177106641
Je neef heeft ht fout.

4 getallen is juist beter. Je levert voornamelijk terug tegen dagtarief en neemt veel af volgens nachttarief.

Hoe komen jullie aan zoveel dakoppervlak? Ik heb nu 2600Wpen ga een stukje dak erbij bouwen, waar dan nog 4 panelen op kunnen, 1100Wp extra. Dan kom ip op -400KWh en kan ik misschien een LLWP voor de woonkamer plaatsen.
.
  zondag 11 februari 2018 @ 13:30:30 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177106665
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:29 schreef Fer het volgende:
Je neef heeft ht fout.

4 getallen is juist beter. Je levert voornamelijk terug tegen dagtarief en neemt veel af volgens nachttarief.

Hoe komen jullie aan zoveel dakoppervlak? Ik heb nu 2600Wpen ga een stukje dak erbij bouwen, waar dan nog 4 panelen op kunnen, 1100Wp extra. Dan kom ip op -400KWh en kan ik misschien een LLWP voor de woonkamer plaatsen.
Ik heb 10x350Wp liggen op 2 woonunits.
Op 1 unit liggen er 6 en de andere 4 (vanwege 2 schoorsteentjes).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177106802
Het verhaal van je neef klopt niet helemaal. Je hebt vanuit je energieleverancier verschillende tarieven gekregen voor stroom normaal, stroom dal en teruglevering (wellicht hier ook twee stuks).

Bij de mijne (Oxxio) heb je de volgende tarieven voor stroom, alle bedragen gelden tot 10.000 kWh per jaar:

Normaaltarief: ¤0,19191
Daltarief: ¤0,17886
Teruglevertarief: ¤0,04415

Dus ja, als ik energie terug zou leveren dan zou ik dat niet veel opleveren. Echter heb ik (nog) geen zonnepanelen.
  zondag 11 februari 2018 @ 13:39:39 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177106866
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:36 schreef ArnosL het volgende:
Normaaltarief: ¤0,19191
Daltarief: ¤0,17886
Teruglevertarief: ¤0,04415
dat teruglevertarief is voor wat je meer teruglevert per jaar dan verbruikt. zolang je meer verbruikt dan verwekt wordt er gesaldeerd. zowel analoog, digitaal als slim.

het prijverschil zit hem voornamelijk in de energiebelasting die je niet terugkrijgt als je meer opwekt dan verbruikt.
Tot nooit .......
pi_177106916
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

dat teruglevertarief is voor wat je meer teruglevert per jaar dan verbruikt. zolang je meer verbruikt dan verwekt wordt er gesaldeerd. zowel analoog, digitaal als slim.
Goeie, ik zie het nu in de kleine letters in de overeenkomst staan ja. Ben benieuwd hoe dat na 2020 gaat.
  zondag 11 februari 2018 @ 13:44:42 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177106975
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2018 13:42 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Goeie, ik zie het nu in de kleine letters in de overeenkomst staan ja. Ben benieuwd hoe dat na 2020 gaat.
in 2020 zullen de drie bedragen ongeveer gelijk zijn (dankzij subsidie) en in stappen naar dit niveau terugkeren. (de subsidie zal verdwijnen)

maar het tarief is dan voor alles wat je teruglevert. Het wordt niet meer per verbruiksjaar bekeken.

(gokje)

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 11-02-2018 13:53:19 ]
Tot nooit .......
  zondag 11 februari 2018 @ 14:23:24 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177107938
Net nog even op de meter gekeken, maar ze staan beide nog steeds op 0.
Het is mogelijk, omdat ik per dag veel meer verbruik dan de panelen opwekken (vooral dat laatste wisselt), maar het wil ook zeggen dat er geen enkel moment is geweest waarbij de zonnepanelen meer vermogen opwekken dan er op dat moment verbruikt werd en daar heb ik wel vraagtekens bij. Overdag staan de kachels niet continue aan en hebben we verder weinig verbruikers.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177108315
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 14:23 schreef daNpy het volgende:
Net nog even op de meter gekeken, maar ze staan beide nog steeds op 0.
Het is mogelijk, omdat ik per dag veel meer verbruik dan de panelen opwekken (vooral dat laatste wisselt), maar het wil ook zeggen dat er geen enkel moment is geweest waarbij de zonnepanelen meer vermogen opwekken dan er op dat moment verbruikt werd en daar heb ik wel vraagtekens bij. Overdag staan de kachels niet continue aan en hebben we verder weinig verbruikers.
Zijn ze wel aangemeld bij de netbeheerder?

Ik lever op dit moment 300-800w terug.
.
  zondag 11 februari 2018 @ 14:52:00 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177108645
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 14:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Zijn ze wel aangemeld bij de netbeheerder?

Ik lever op dit moment 300-800w terug.
Volgens mij wel. Maar als ik niks verbruik en volle bak op ga wekken moet die meter toch gewoon opstarten? Aangemeld of niet... of zit daar het addertje onder het gras waarom men de digitale meters niet vertrouwt??

Ik heb momenteel 1111W maar de kachel staat aan (1250W) :P

Edit:
quote:
Geachte heer of mevrouw daNpy,

U heeft zojuist op de website [www.energieleveren.nl]www.energieleveren.nl aangegeven dat er bij u een productie-installatie voor elektriciteit is of wordt geplaatst. Met deze e-mail bevestigen wij deze aanmelding en geven wij u meer informatie.

Uw installatiegegevens
Van uw aangemelde productie-installatie zijn de volgende gegevens geregistreerd:

Type installatie
: Zonnepanelen
Bouwjaar
: 2017
Vermogen
: 3500 Wp
[foutief adres]
E-mail/EAN code/Refnr

Deze gegevens zijn doorgestuurd naar ons. Bij het verwerken van deze aanmelding zal de productie-installatie voorzien worden van een unieke (productie-installatie) EAN-code.

Uw meter in de meterkast
Het is zowel voor u als voor ons van belang dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte hoofdmeter. Wij beoordelen of uw huidige hoofdmeter geschikt is om levering en teruglevering apart te registreren. Mocht uw meter niet geschikt zijn, dan nemen wij hierover apart contact met u op. U kunt uw meter dan gratis door ons laten vervangen.

Uw Leverancier
Als Netbeheerder stellen wij uw Leverancier op de hoogte van de aangemelde productie-installatie. Uw Leverancier saldeert de teruggeleverde energie. Leveranciers kunnen op verschillende manieren salderen. Kijk daarom op de website van uw Leverancier voor meer informatie en eventuele voorwaarden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 11 februari 2018 @ 15:08:04 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177108953
Die site energieleveren.nl heeft maar één doel, en dat is zorgen dat de netbeheerder je een slimme meter kan aanbieden zodra je zonnepanelen hebt.
Verder is de site nog steeds zo brak als 2 jaar geleden (privacy-statement? Neuh... dat vinden we niet nodig) en staan er nog steeds dezelfde infantiele spelfouten als waar ik ze ruim 2 jaar geleden al op gewezen heb, waardoor de site meer weg heeft van een scamsite van een Nigeriaanse prins dan van een site van de gezamenlijke netbeheerders (ja, daar is hij echt van).

Als je een slimme meter geweigerd hebt dan is je aanmelden op die site voldoende om weer een gratis aanbod voor een slimme meter te krijgen trouwens.
Ik ben blij dat mijn zonnepanelenleverancier me niet aangemeld heeft, want die site is gewoon te triest voor woorden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 februari 2018 @ 15:13:08 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177109059
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 14:23 schreef daNpy het volgende:
Net nog even op de meter gekeken, maar ze staan beide nog steeds op 0.
Het is mogelijk, omdat ik per dag veel meer verbruik dan de panelen opwekken (vooral dat laatste wisselt), maar het wil ook zeggen dat er geen enkel moment is geweest waarbij de zonnepanelen meer vermogen opwekken dan er op dat moment verbruikt werd en daar heb ik wel vraagtekens bij. Overdag staan de kachels niet continue aan en hebben we verder weinig verbruikers.
Wat doen je gewone meters, die voor het verbruik dus? Staan die ook min of meer stil?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177109577
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:08 schreef Leandra het volgende:
Die site energieleveren.nl heeft maar één doel, en dat is zorgen dat de netbeheerder je een slimme meter kan aanbieden zodra je zonnepanelen hebt.
Verder is de site nog steeds zo brak als 2 jaar geleden (privacy-statement? Neuh... dat vinden we niet nodig) en staan er nog steeds dezelfde infantiele spelfouten als waar ik ze ruim 2 jaar geleden al op gewezen heb, waardoor de site meer weg heeft van een scamsite van een Nigeriaanse prins dan van een site van de gezamenlijke netbeheerders (ja, daar is hij echt van).

Als je een slimme meter geweigerd hebt dan is je aanmelden op die site voldoende om weer een gratis aanbod voor een slimme meter te krijgen trouwens.
Ik ben blij dat mijn zonnepanelenleverancier me niet aangemeld heeft, want die site is gewoon te triest voor woorden.
Moah Greenchoice kijkt er wel naar, nadat hier een slimme meter hing, telde deze wel netjes terug, maar Greenchoice deed er niks mee.

Toen maar alsnog aangemeld.
.
  zondag 11 februari 2018 @ 15:37:26 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177109677
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Moah Greenchoice kijkt er wel naar, nadat hier een slimme meter hing, telde deze wel netjes terug, maar Greenchoice deed er niks mee.

Toen maar alsnog aangemeld.
Ik heb nog gewoon mijn Ferrarismeter hangen, dus die draait vrolijk terug als de panelen meer opleveren dan ik op dat moment verbruik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 februari 2018 @ 15:43:34 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177109823
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 14:52 schreef daNpy het volgende:

[..]

Volgens mij wel. Maar als ik niks verbruik en volle bak op ga wekken moet die meter toch gewoon opstarten? Aangemeld of niet... of zit daar het addertje onder het gras waarom men de digitale meters niet vertrouwt??

Ik heb momenteel 1111W maar de kachel staat aan (1250W) :P

Edit:

[..]

Volgens deze pagina: https://energieanders.nl/(...)n-omvormer-fout.html zou het moeten kunnen dat ze nog steeds op 0 staan, indien je op het moment dat ze stroom leveren meer (of net zoveel) verbruikt als ze leveren, en dat zou met dit weer natuurlijk prima kunnen, als je elektrisch verwarmt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 februari 2018 @ 16:54:45 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177111958
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat doen je gewone meters, die voor het verbruik dus? Staan die ook min of meer stil?
Nee helaas niet, die lopen flink op :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 11 februari 2018 @ 16:56:33 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177112015
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens deze pagina: https://energieanders.nl/(...)n-omvormer-fout.html zou het moeten kunnen dat ze nog steeds op 0 staan, indien je op het moment dat ze stroom leveren meer (of net zoveel) verbruikt als ze leveren, en dat zou met dit weer natuurlijk prima kunnen, als je elektrisch verwarmt.
Dat wil zeggen dat er geen 1 moment is geweest waarbij de kachels toevallig even uitstonden en de zon scheen. Wat raar is, want de zon verwarmt de unit enorm snel en dan zouden kachels dus enige periode uit moeten zijn. Of de 1000W is nog niet bereikt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177112346
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 15:08 schreef Leandra het volgende:
Die site energieleveren.nl heeft maar één doel, en dat is zorgen dat de netbeheerder je een slimme meter kan aanbieden zodra je zonnepanelen hebt.
Verder is de site nog steeds zo brak als 2 jaar geleden (privacy-statement? Neuh... dat vinden we niet nodig) en staan er nog steeds dezelfde infantiele spelfouten als waar ik ze ruim 2 jaar geleden al op gewezen heb, waardoor de site meer weg heeft van een scamsite van een Nigeriaanse prins dan van een site van de gezamenlijke netbeheerders (ja, daar is hij echt van).

Als je een slimme meter geweigerd hebt dan is je aanmelden op die site voldoende om weer een gratis aanbod voor een slimme meter te krijgen trouwens.
Ik ben blij dat mijn zonnepanelenleverancier me niet aangemeld heeft, want die site is gewoon te triest voor woorden.
Inderdaad is de site lelijk te noemen. Het ziet er naar uit dat niemand er naar om kijkt.

Privacy statement niet nodig, als er niks getrackt wordt, toch.
  zondag 11 februari 2018 @ 19:43:02 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177115799
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:09 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Inderdaad is de site lelijk te noemen. Het ziet er naar uit dat niemand er naar om kijkt.

Privacy statement niet nodig, als er niks getrackt wordt, toch.
Dit meen je toch niet op een site van de gezamenlijke netbeheerders?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177116100
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet op een site van de gezamenlijke netbeheerders?
[ afbeelding ]
Uh ja, dat meen ik wel :) https://nl.wikipedia.org/(...)_gegevensbescherming
  zondag 11 februari 2018 @ 19:56:41 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177116160
quote:
Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde de inhoud van dat plaatje.... dat is toch te triest voor woorden voor een site die van de gezamenlijke netbeheerders is?

Als je op een webshop met zulk taalgebruik iets bestelt en je ontvangt het niet dan vindt iedereen je een sukkel dat je er überhaupt besteld hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 11 februari 2018 @ 20:07:02 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177116361
Het geeft mij iig niet het vertrouwen dat ze persoonsgegevens met de benodigde zorgvuldigheid zullen behandelen, en in het geval van Stedin is heb ik dat al persoonlijk ondervonden.
Ik vind het voor een site die persoonsgegevens verwerkt iig te triest voor woorden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177134064
Vandaag weer een 'mijlpaal' bereikt.
Ik heb nu dit "jaar" (contract jaar) 5000kWh verbruikt en 4600 opgewekt.
Ik moet nog 36 dagen voor het einde van het jaar.
Vorig jaar in die periode 620 verbruikt en 360 opgewekt (met 9 panelen minder dan nu).

Met een beetje mazzel kom ik dus op 600 en 400 dus 200 te weinig extra.

Dan zou ik 600kWh als eind verbruik hebben dit contractjaar.
Netbeheer: 225 ofzo
Vastrecht: 6 (budget energie had toen 0,50 per maand)
Heffingskorting -375
Verbruik 600 * 0.185 (ongeveer) = 110 euro

Netto: -34 euro
Voorschot: 10 p/m (120)
Netto retour: 154 euro

Ben benieuwd of het ook zo uit komt :D

Volgend jaar (nieuwe contract) zal het nog voordeliger zijn door de extra panelen en compleet nieuwe voor en achtergevel (aluminium) met triple glas.
Al ben ik nu ook samen gaan wonen, dus zal het verbruik uiteindelijk niet veel schelen.

Netto:
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 14 februari 2018 @ 10:22:13 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177172694
Gisteren nog even gekeken op de Enexis meter. Daar staat nu 1 kW op *O*
Totaal was gisteren 120kW.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177172768
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:22 schreef daNpy het volgende:
Gisteren nog even gekeken op de Enexis meter. Daar staat nu 1 kW op *O*
Totaal was gisteren 120kW.
Deze maand is sowieso leuk!
december: 30,07 kWh
januari: 52,32 kWh
februari (tm gisteren): 76,3 kWh

Ons systeem (half augustus 2017 geinstalleerd) zit nu op een totaal van 814 kWh. Kom maar op met de zomer.
  woensdag 14 februari 2018 @ 10:26:11 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177172807
quote:
17s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:24 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Deze maand is sowieso leuk!
december: 30,07 kWh
januari: 52,32 kWh
februari (tm gisteren): 76,3 kWh

Ons systeem (half augustus 2017 geinstalleerd) zit nu op een totaal van 814 kWh. Kom maar op met de zomer.
Valt niet tegen idd. 120kW in 12 dagen :s)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177172845
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Valt niet tegen idd. 120kW in 12 dagen :s)
Hoeveel panelen heb jij liggen joh :D
  woensdag 14 februari 2018 @ 10:28:15 #33
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177172868
quote:
17s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:27 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hoeveel panelen heb jij liggen joh :D
10 :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177172876
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

10 :)
Ow dan heb je vast met wat meer WP? Wij hebben 10x300 WP liggen.
  woensdag 14 februari 2018 @ 10:33:50 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177172971
quote:
17s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:28 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ow dan heb je vast met wat meer WP? Wij hebben 10x300 WP liggen.
10 x 350 8-)

Het is nu natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar ik moet deze maand dus wel lager uitkomen dan de afgelopen 3. Ik heb alle standen per begin van elke maand opgeschreven dus ik kan het in de gaten houden. Dat de terugtel meter niet (hard) oploopt is nog verklaarbaar door ons vrij hoge verbruik. Maar eind van deze maand zou het verschil (met dit weer dus ca 200kW+) wel zichtbaar moeten zijn op het maandverbruik (normaal 1000kW). Afgelopen weekend zag ik dit verschil nog niet terug...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177177021
Wij zitten nu ook al op ongeveer dezelfde opbrengst in februari als over heel januari. Het lijkt wel alsof het nu elke dag ietsjes meer wordt.

Laat de lente/zomer maar komen!
pi_177205602
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Valt niet tegen idd. 120kW in 12 dagen :s)
Dat is hoog. Ik heb 33 panelen (waarvan 15 nog in de schaduw op dit moment) en heb in februari 140kW opgewekt.

18 voorop liggen ook deels in de schaduw, pas als ze voorbij een boom zijn krijg ik volle zon.
Beste dag was gisteren met bijna 17kW. Wat nog steeds "bagger" is vergeleken met de zomer. Maar alle beetjes helpen.

33.5 was tot nog toe beste dag (in mei) maar toen had ik 24 panelen op 1 omvormer. Nu 33 op 2 (18 om 15). Dus ik verwacht deze zomer wel een keer in de buurt van de 50 te komen.

1 omvormer topte toen af op 4500W dus daar miste ik wel wat. Dat ziet er zo uit:


Kan nu 9000W hebben dus dat moet goed komen :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 15 februari 2018 @ 15:08:02 #38
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177206083
https://www.energievergel(...)sregeling-vanaf-2020

Slechte zaak dit. Gewoon een regeling met 3 jaar terugdraaien :r
Nu worden de analoge meters écht interessant. Helaas heb ik geen keuze, nieuwbouw = nieuwe digitale meter.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177206167
quote:
13s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:08 schreef daNpy het volgende:
https://www.energievergel(...)sregeling-vanaf-2020

Slechte zaak dit. Gewoon een regeling met 3 jaar terugdraaien :r
Nu worden de analoge meters écht interessant. Helaas heb ik geen keuze, nieuwbouw = nieuwe digitale meter.
Tijd dat die accu's betaalbaar worden :{
pi_177206188
quote:
13s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:08 schreef daNpy het volgende:
https://www.energievergel(...)sregeling-vanaf-2020

Slechte zaak dit. Gewoon een regeling met 3 jaar terugdraaien :r
Nu worden de analoge meters écht interessant. Helaas heb ik geen keuze, nieuwbouw = nieuwe digitale meter.
Dit is niet echt nieuws en al een paar maanden bekend.

Zolang een digitale meter niet verplicht is voor mensen met zonnepanelen, zal er echter niets veranderen. Of de mensen die nu een digitale meter hebben moeten terug kunnen naar een draaischijfmeter. De overheid moet immers iedereen gelijk behandelen.
pi_177206302
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit is niet echt nieuws en al een paar maanden bekend.

Zolang een digitale meter niet verplicht is voor mensen met zonnepanelen, zal er echter niets veranderen. Of de mensen die nu een digitale meter hebben moeten terug kunnen naar een draaischijfmeter. De overheid moet immers iedereen gelijk behandelen.
Die digitale meters worden toch sowieso verplicht vanaf 2020 als 20% van de mensen deze weigert?
  donderdag 15 februari 2018 @ 15:24:26 #42
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177206429
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit is niet echt nieuws en al een paar maanden bekend.

Zolang een digitale meter niet verplicht is voor mensen met zonnepanelen, zal er echter niets veranderen. Of de mensen die nu een digitale meter hebben moeten terug kunnen naar een draaischijfmeter. De overheid moet immers iedereen gelijk behandelen.
Draaischijfmeters zijn een reliek uit het verleden, leuk en handig als je er nog een hebt maar het is gewoon een techniek van toen terugleveren nog niet bestond.
Maar als je er echt zo graag een wil ruilen kan dat wel, krijg je er een voor de afname en een voor de teruglevering :P
  donderdag 15 februari 2018 @ 15:30:42 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177206609
quote:
17s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:11 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Tijd dat die accu's betaalbaar worden :{
Ja ik had de hoop dat dat over een jaar of 7 wel verbeterd zou zijn en dan een accu te nemen, aan het eind van deze regeling.

Voor nu heb ik nog het idee dat je ondanks een accu nog steeds stroom nodig hebt in de winter.
En als in de zomer je accu vol is, heeft (verder) bijladen dus ook geen zin meer. Je zit nu eenmaal aan 2 grenzen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 15 februari 2018 @ 15:53:54 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177207240
Waarom zou je off-grid willen gaan van een van de beste netwerken ter wereld. Zo'n accu werkt uitstekend als buffer en als je het slim speelt kun je er nog een zakcentje mee verdienen ook.
pi_177207334
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:53 schreef Erasmo het volgende:
Waarom zou je off-grid willen gaan van een van de beste netwerken ter wereld. Zo'n accu werkt uitstekend als buffer en als je het slim speelt kun je er nog een zakcentje mee verdienen ook.
Reden van een accu zou voor mij de warmtepomp zijn wanneer salderen wordt afgeschaft. Zo kan hij op een zonnige winterdag mijn huis in de avond 'gratis' verwarmen :)
pi_177207463
quote:
17s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:57 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Reden van een accu zou voor mij de warmtepomp zijn wanneer salderen wordt afgeschaft. Zo kan hij op een zonnige winterdag mijn huis in de avond 'gratis' verwarmen :)
Denk dat de warmte in een opslag pompen goedkoper zal zijn.

Wie weet gebruiken we over 10 jaar toch allemaal een WP-boiler om ‘s avonds het huis warm te stoken.
.
pi_177207724
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Denk dat de warmte in een opslag pompen goedkoper zal zijn.

Wie weet gebruiken we over 10 jaar toch allemaal een WP-boiler om ‘s avonds het huis warm te stoken.
Ik heb een hybride pomp die samenwerkt met mijn ketel dus dat is geen optie.
  donderdag 22 februari 2018 @ 21:53:09 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177378795
Vandaag volgens de omvormer een record gehaald, 28 kWh. In totaal nu 271 kWh in 20,5 dagen. Gemiddeld dus meer dan 10 kWh per dag.

[ Bericht 6% gewijzigd door daNpy op 22-02-2018 22:23:36 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 22 februari 2018 @ 22:17:45 #49
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177379578
quote:
17s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:12 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ik heb een hybride pomp die samenwerkt met mijn ketel dus dat is geen optie.
Een elga toevallig?

quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2018 21:53 schreef daNpy het volgende:
Vandaag volgens de omvormer een record gehaald, 28 kW. In totaal nu 271 kW in 20,5 dagen. Gemiddeld dus meer dan 10 kW per dag.
kWh ;)
pi_177385926
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Denk dat de warmte in een opslag pompen goedkoper zal zijn.

Wie weet gebruiken we over 10 jaar toch allemaal een WP-boiler om ‘s avonds het huis warm te stoken.
Een boiler is voor tapwater. En die zullen niet voldoende warmte kunnen leveren voor een woning.

De enige manier zou dan een groot buffervat zijn die de warmtepomp overdag warm maakt als er zon is. Maar dan moet je dus beetje mazzel hebben met zonnig weer in de winter. Gebeurd niet veel (zodat je die stroom kan gebruiken, niet om de warmte van de zon).

Hoe dan ook zal iedereen salderen, ook over 10 jaar.
De enige oplossing is stroom opslag.
En dan moet je accu's hebben die ongeveer hetzelfde kunnen opslaan als dat je totaal verbruik maal 60-70%.

Ik verbruik ongeveer 5500kWh dan moet ik dus accu's hebben voor ongeveer 3500kWh.
Dan kan ik het hele jaar met 0 salderen rond komen.

Maar dat soort accu's bestaan nog lang niet. Daar moet eerst een nieuwe breakthrough voor komen die dat qua formaat ook klein houdt. Net als bij USB opslag waar je vroeger blij was met 1-2GB en nu al een TB kwijt kan, ok die kosten een vermogen, maar het kan.

Een Powerwall kan 7 of 10kWh opslaan. En kost ruim 2000 dollar.
Als ik er dan 350 nodig heb, ben ik dus 7 ton verder :D
En 4 garages van 10x10 om ze kwijt te kunnen.

Dus zodra er een nieuw type cell uitgevonden is, dus een accu van 60 hoog bij 30 bij 30 1000-2000-5000kWh kan opslaan dan heeft het zin. En die mogen dan best 10k kosten. Dat verdien je bij een dure salderingsregeling wel terug.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 10:11:56 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177386183
Er zijn toch al buffervaten die in de kruipruimte kunnen?
Als ze accu's daar ook kunnen plaatsen zou dat wel wat zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 23 februari 2018 @ 10:56:19 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177387012
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 10:11 schreef Leandra het volgende:
Er zijn toch al buffervaten die in de kruipruimte kunnen?
Als ze accu's daar ook kunnen plaatsen zou dat wel wat zijn.
dan zit je nog steeds net die 7 ton he. (althans, voor mij is dat nog een drempeltje)
Tot nooit .......
pi_177387109
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 09:58 schreef bambino het volgende:

[..]

Een boiler is voor tapwater. En die zullen niet voldoende warmte kunnen leveren voor een woning.

De enige manier zou dan een groot buffervat zijn die de warmtepomp overdag warm maakt als er zon is. Maar dan moet je dus beetje mazzel hebben met zonnig weer in de winter. Gebeurd niet veel (zodat je die stroom kan gebruiken, niet om de warmte van de zon).

Hoe dan ook zal iedereen salderen, ook over 10 jaar.
De enige oplossing is stroom opslag.
En dan moet je accu's hebben die ongeveer hetzelfde kunnen opslaan als dat je totaal verbruik maal 60-70%.

Ik verbruik ongeveer 5500kWh dan moet ik dus accu's hebben voor ongeveer 3500kWh.
Dan kan ik het hele jaar met 0 salderen rond komen.

Maar dat soort accu's bestaan nog lang niet. Daar moet eerst een nieuwe breakthrough voor komen die dat qua formaat ook klein houdt. Net als bij USB opslag waar je vroeger blij was met 1-2GB en nu al een TB kwijt kan, ok die kosten een vermogen, maar het kan.

Een Powerwall kan 7 of 10kWh opslaan. En kost ruim 2000 dollar.
Als ik er dan 350 nodig heb, ben ik dus 7 ton verder :D
En 4 garages van 10x10 om ze kwijt te kunnen.

Dus zodra er een nieuw type cell uitgevonden is, dus een accu van 60 hoog bij 30 bij 30 1000-2000-5000kWh kan opslaan dan heeft het zin. En die mogen dan best 10k kosten. Dat verdien je bij een dure salderingsregeling wel terug.
Je powerwall hoeft toch niet het stroomverbruik voor een heel jaar in 1x op te slaan?
Van voorjaar tot herfst kan je sowieso dagelijks genoeg opwekken als je de ruimte op je dak hebt.
Je hoeft dus alleen de donkere dagen te "overleven".

Scheelt alweer 3,5 ton :P
pi_177387233
Maar sowieso is een powerwall na 2020 waarschijnlijk wel een interessante optie.

Ten eerste omdat de salderingsregeling versoberd wordt, ten tweede omdat de capaciteit hoger wordt en ten derde omdat de prijzen van een powerwall zullen dalen naarmate er meer concurrentie komt.

Een powerwall die voor een paar dagen kan opslaan is meer dan genoeg.

Voordelen:
- je kan je zonne-energie opslaan
- je kan in de winter goedkopere nachtstroom opslaan

In de winter heb je er minder aan maar je weet iig zeker dat je zelf al je opgewekte energie kan verbruiken.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 11:35:06 #55
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177388098
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je powerwall hoeft toch niet het stroomverbruik voor een heel jaar in 1x op te slaan?
Van voorjaar tot herfst kan je sowieso dagelijks genoeg opwekken als je de ruimte op je dak hebt.
Je hoeft dus alleen de donkere dagen te "overleven".

Scheelt alweer 3,5 ton :P
probleem is dat 80% van je jaarlijks energieverbruik voor verwarming is. en dat doe je net in de donkere maanden. je moet dus je hele winterverbruik in de zomer opslaan.
Tot nooit .......
pi_177388853
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

probleem is dat 80% van je jaarlijks energieverbruik voor verwarming is. en dat doe je net in de donkere maanden. je moet dus je hele winterverbruik in de zomer opslaan.
Als je verwarmt met een warmtepomp is dat wel een goed punt :P
pi_177388911
Ik verwacht wel een grote klap voor de zonne-energie branche.

Bij de laatste verjaardag waar ik was (en dat zijn vaak wel goede graadmeters :P) kwam het onderwerp "afschaffen / versoberen salderingsregeling" ter sprake en over het algemeen was de sfeer van "ik wacht nog wel even met de aanschaf van panelen" tot "die ga je straks nooit meer terugverdienen".

Ook wel logisch, mensen kunnen al moeilijk 1 jaar vooruit kijken, laat staan 15 jaar aan terugverdientijd.

Als je weet dat je in 7 of 8 jaar je panelen terugverdient en je denkt er nog wel zo lang te wonen, dan is een investering sneller gemaakt dan wanneer het 15 jaar of langer duurt.

En die kant gaan we misschien wel op, afhankelijk van hoe de versobering eruit gaat zien.

Nu ga ik binnenkort bij mijn "nieuwe" woning het dak nog wel volplempen (ligt al wat op) ivm warmtepomp e.d. maar of ik er achteraf blij van ga worden durf ik nog niet te zeggen.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 12:11:53 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177389189
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:07 schreef MaGNeT het volgende:
Maar sowieso is een powerwall na 2020 waarschijnlijk wel een interessante optie.

Ten eerste omdat de salderingsregeling versoberd wordt, ten tweede omdat de capaciteit hoger wordt en ten derde omdat de prijzen van een powerwall zullen dalen naarmate er meer concurrentie komt.

Een powerwall die voor een paar dagen kan opslaan is meer dan genoeg.

Voordelen:
- je kan je zonne-energie opslaan
- je kan in de winter goedkopere nachtstroom opslaan

In de winter heb je er minder aan maar je weet iig zeker dat je zelf al je opgewekte energie kan verbruiken.
Het idee van een powerwall (voor mij) is om minder afhankelijk te zijn van het net.
Zoals je nu al ziet gaan energieleveranciers rare sprongen maken omdat de omzet terug loopt met mensen die zonnepanelen hebben. Je wil dus uiteindelijk geen aansluiting meer en zelfvoorzienend zijn :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 12:12:14 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177389208
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:02 schreef MaGNeT het volgende:
Ik verwacht wel een grote klap voor de zonne-energie branche.

Bij de laatste verjaardag waar ik was (en dat zijn vaak wel goede graadmeters :P) kwam het onderwerp "afschaffen / versoberen salderingsregeling" ter sprake en over het algemeen was de sfeer van "ik wacht nog wel even met de aanschaf van panelen" tot "die ga je straks nooit meer terugverdienen".

Ook wel logisch, mensen kunnen al moeilijk 1 jaar vooruit kijken, laat staan 15 jaar aan terugverdientijd.

Als je weet dat je in 7 of 8 jaar je panelen terugverdient en je denkt er nog wel zo lang te wonen, dan is een investering sneller gemaakt dan wanneer het 15 jaar of langer duurt.

En die kant gaan we misschien wel op, afhankelijk van hoe de versobering eruit gaat zien.

Nu ga ik binnenkort bij mijn "nieuwe" woning het dak nog wel volplempen (ligt al wat op) ivm warmtepomp e.d. maar of ik er achteraf blij van ga worden durf ik nog niet te zeggen.
Eens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177389380
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

probleem is dat 80% van je jaarlijks energieverbruik voor verwarming is. en dat doe je net in de donkere maanden. je moet dus je hele winterverbruik in de zomer opslaan.
Als 80% voor verwarming is, dan moet je dringend gaan isoleren.

In mijn geval kom ik dit jaar rond de 4500kWh uit. Zo'n 500kWh is nodig om de boiler (gekoppeld aan warmtepomp) warm te houden. Daarnaast gaat er zo'n 1500kWh op aan huishoudelijk gebruik en inductie-koken.

Daarmee komt dus ongeveer 2500 kWh voor rekening van verwarming. Dat is dus 55%.

Maar dat is met een nu nog slecht geïsoleerde benedenverdieping. Ik verwacht dat na isolatie de warmtepomp nog maar 1500 kWh nodig heeft voor verwarming. Dat wordt dan 1500kWh van 3500kWh totaalverbruik = 43%. In een woning uit 1902.
pi_177389715
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als 80% voor verwarming is, dan moet je dringend gaan isoleren.

In mijn geval kom ik dit jaar rond de 4500kWh uit. Zo'n 500kWh is nodig om de boiler (gekoppeld aan warmtepomp) warm te houden. Daarnaast gaat er zo'n 1500kWh op aan huishoudelijk gebruik en inductie-koken.

Daarmee komt dus ongeveer 2500 kWh voor rekening van verwarming. Dat is dus 55%.

Maar dat is met een nu nog slecht geïsoleerde benedenverdieping. Ik verwacht dat na isolatie de warmtepomp nog maar 1500 kWh nodig heeft voor verwarming. Dat wordt dan 1500kWh van 3500kWh totaalverbruik = 43%. In een woning uit 1902.
Over een jaar gezien is het misschien 55%
Maar in de wintermaanden is het >80% en dan heb je juist te weinig zonlicht voor een goede opbrengst.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 12:24:08 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177389723
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als 80% voor verwarming is, dan moet je dringend gaan isoleren.

In mijn geval kom ik dit jaar rond de 4500kWh uit. Zo'n 500kWh is nodig om de boiler (gekoppeld aan warmtepomp) warm te houden. Daarnaast gaat er zo'n 1500kWh op aan huishoudelijk gebruik en inductie-koken.

Daarmee komt dus ongeveer 2500 kWh voor rekening van verwarming. Dat is dus 55%.

Maar dat is met een nu nog slecht geïsoleerde benedenverdieping. Ik verwacht dat na isolatie de warmtepomp nog maar 1500 kWh nodig heeft voor verwarming. Dat wordt dan 1500kWh van 3500kWh totaalverbruik = 43%. In een woning uit 1902.
oh ik, als ik de wp-boiler er af trek zit ik op 500kwh huishoudelijk. Ik dacht dat dat normaal was.

mijn wasmachine gebruikt geen stroom voor verwarming (miele all-water op wp-boiler) en mijn droger is op (nog) gronings gas (miele T478G).

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 23-02-2018 12:30:38 ]
Tot nooit .......
pi_177390225
Wat mij zelf wellicht voor de toekomst mogelijk interessant lijkt is een kleine windturbine van een paar honderd watt zoals je ook wel op zeilboten ziet. Kosten zijn te overzien.

Is het alleen de vraag hoe effectief zoiets in een bebouwde omgeving is. Als het redelijk werkt is het in elk geval een leuke aanvulling voor de dagen dat er weinig tot geen zon is.

In de weekenden ga ik in de toekomst op echt koude dagen over op houtstook in een kachel met veel massa (speksteen, leem oid). Door langzame warmteafgifte heb je dan van een avondje houtstook er de volgende dag nog de hele dag profijt van, wat flink zal schelen in het verbruik van de warmtepomp.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 17:57:47 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177397108
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:02 schreef MaGNeT het volgende:
Ik verwacht wel een grote klap voor de zonne-energie branche.

Bij de laatste verjaardag waar ik was (en dat zijn vaak wel goede graadmeters :P) kwam het onderwerp "afschaffen / versoberen salderingsregeling" ter sprake en over het algemeen was de sfeer van "ik wacht nog wel even met de aanschaf van panelen" tot "die ga je straks nooit meer terugverdienen".

Ook wel logisch, mensen kunnen al moeilijk 1 jaar vooruit kijken, laat staan 15 jaar aan terugverdientijd.

Als je weet dat je in 7 of 8 jaar je panelen terugverdient en je denkt er nog wel zo lang te wonen, dan is een investering sneller gemaakt dan wanneer het 15 jaar of langer duurt.

En die kant gaan we misschien wel op, afhankelijk van hoe de versobering eruit gaat zien.

Dat is ook de grootste reden dat ik ze voorlopig op korte termijn in ieder geval niet neem.
Teveel onduidelijkheid in het algemeen :G
pi_177398170
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is ook de grootste reden dat ik ze voorlopig op korte termijn in ieder geval niet neem.
Teveel onduidelijkheid in het algemeen :G
Denk dat het zal uitkomen op een regeling die je een vergelijkbare subsidie geeft als saldering voor 8 jaar ofzo tot je de installatie hebt terugverdient en dan verder met de brutoprijs van 5ct per teruglevering.
.
pi_177400267
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is ook de grootste reden dat ik ze voorlopig op korte termijn in ieder geval niet neem.
Teveel onduidelijkheid in het algemeen :G
Je kunt ook een stuk of 2-4-6 nemen die verdienen zich nog steeds in een paar jaar terug. Kan later altijd nog worden uitgebouwd. Er staat ook meer dan genoeg op marktplaats, het kan erg goedkoop.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 21:42:17 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177401364
Vandaag het record verbeterd met 28,5 kWh. Totaal 300 kWh in 3 weken :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177409739
Ik heb sinds augustus 2017 9 x 290 wp liggen. Op het zuiden, geen schaduw. Hoe weet ik nu of deze optimaal opleveren?

Opbrengst tot nu toe: 1.179MWh
Februari: 141.56kWh
23 februari: 12.3kWh

[ Bericht 1% gewijzigd door _The_General_ op 24-02-2018 11:08:04 ]
pi_177409928
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 10:28 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb sinds augustus 2017 9 x 290 wp liggen. Op het zuiden, geen schaduw. Hoe weet ik nu of deze optimaal opleveren?

Opbrengst tot nu toe: 1179Mwh
Februari: 141.56Kwh
23 februari: 12.3Kwh
Als je daadwerkelijk 1179Mwh hebt opgewekt, neem ik graag die panelen van je over.
Eerst denken, dan typen
pi_177410222
pi_177410279
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 10:42 schreef Piger het volgende:

[..]

Als je daadwerkelijk 1179Mwh hebt opgewekt, neem ik graag die panelen van je over.
:D
pi_177410307
Puntje vergeten :)
pi_177411159
Los van het vergeten puntje nog reacties? Hoe kan ik vergelijken of dit een goede opbrengst is?
pi_177411410
Hier gaat februari als een speer. Nu al 128kWh met 9x300Wp op ZO met kleine dakhelling. Het compenseert mooi voor de slechte maanden november, december en januari (tov het jaar er voor)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 12:05:29 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177411629
Ja februari is geweldig vergeleken met de maanden ervoor, hier ook een zonneboiler dus ik zie het verschil bij het gasverbruik ook duidelijk.
Nog 4 van die dagen als gisteren en februari heeft meer stroom opgeleverd dan de voorgaande 3 maanden bij elkaar :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177426890
Het is weer genieten inderdaad :). Ik ben Oktober '17 al voorbij.


quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:02 schreef MaGNeT het volgende:
Ik verwacht wel een grote klap voor de zonne-energie branche.

Bij de laatste verjaardag waar ik was (en dat zijn vaak wel goede graadmeters :P) kwam het onderwerp "afschaffen / versoberen salderingsregeling" ter sprake en over het algemeen was de sfeer van "ik wacht nog wel even met de aanschaf van panelen" tot "die ga je straks nooit meer terugverdienen".

Ook wel logisch, mensen kunnen al moeilijk 1 jaar vooruit kijken, laat staan 15 jaar aan terugverdientijd.

Als je weet dat je in 7 of 8 jaar je panelen terugverdient en je denkt er nog wel zo lang te wonen, dan is een investering sneller gemaakt dan wanneer het 15 jaar of langer duurt.

En die kant gaan we misschien wel op, afhankelijk van hoe de versobering eruit gaat zien.

Nu ga ik binnenkort bij mijn "nieuwe" woning het dak nog wel volplempen (ligt al wat op) ivm warmtepomp e.d. maar of ik er achteraf blij van ga worden durf ik nog niet te zeggen.
In 2012 moest men de kat ook nog uit de boom kijken toen ik op verjaardagen vertelde dat ik PV had aangeschaft. "Even afwachten nog"

De beste mensen wachten nog steeds en mijn installatie is inmiddels terugverdiend :D
En ondertussen maar klagen dat de energierekening zo in de papieren loopt :')

[ Bericht 45% gewijzigd door Revolution-NL op 24-02-2018 22:50:34 ]
pi_177433480
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je powerwall hoeft toch niet het stroomverbruik voor een heel jaar in 1x op te slaan?
Van voorjaar tot herfst kan je sowieso dagelijks genoeg opwekken als je de ruimte op je dak hebt.
Je hoeft dus alleen de donkere dagen te "overleven".

Scheelt alweer 3,5 ton :P
Je hebt gelijk hoor, maar ik probeerde een punt te maken.

En ik heb meer dan de helft nodig. Mijn verbruik zit hem in de winter (warmtepomp). In de zomer verbruik ik amper. Dus ik zal 65% ofzo nodig hebben voor opslag.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:07 schreef MaGNeT het volgende:
Maar sowieso is een powerwall na 2020 waarschijnlijk wel een interessante optie.

Ten eerste omdat de salderingsregeling versoberd wordt, ten tweede omdat de capaciteit hoger wordt en ten derde omdat de prijzen van een powerwall zullen dalen naarmate er meer concurrentie komt.

Een powerwall die voor een paar dagen kan opslaan is meer dan genoeg.

Voordelen:
- je kan je zonne-energie opslaan
- je kan in de winter goedkopere nachtstroom opslaan

In de winter heb je er minder aan maar je weet iig zeker dat je zelf al je opgewekte energie kan verbruiken.
Hoe komen jullie nu weer bij 2020? Ik lees dat vaker hier maar nog niet op gereageerd.
Het laatste nieuws wat bij mij bekend is, is dat Min. Kamp het heeft verplaatst naar 2023 (dan is nog de discussie of het tot of t/m is). Mijn beleving is dat het t/m is. Dus dat het in 2024 veranderd. Dat was toen het nieuws.

Maar op meerdere sites kom ik nu verschillende antwoorden tegen.

Dan over de powerwall opslag. Je moet niet net genoeg nemen voor de zomer opslag. Je moet genoeg nemen voor de opslag in de zomer die je de winter door kan halen.

Om even met een voorbeeld te komen:


Dat is mijn verbruik/opwek de afgelopen 12 maanden (met uitzondering van de komende 3 dagen in februari).

Ik kom 5 maanden tekort en heb dus 7 maanden overschot.
Die 7 maanden overschot heb ik 2390kWh verbruikt en 4050kWh opgewekt.
Nu is dit heel kort door de bocht dus 1660kWh over.

Als ik het per dag uit ga rekenen zal het waarschijnlijk iets hoger zitten (dus excel invullen vanaf dag 1 tot 365 om te kijken wat mijn absolute piek is aan overschot op 1 dag). Maar voor het voorbeeld even door.

Dan heb ik 166 powerwalls nodig om op te slaan.
Dan heb ik op 1 oktober dus al mijn powerwalls vol.
Ik heb oktober er ff bij gepakt, en de 1e 2 dagen heb ik toevallig stroom over, daarna een paar achter elkaar te kort, laat ik er even van uitgaan dat ik direct te kort heb.

Vanaf 1 oktober ga ik dus 1 voor 1 mijn powerwalls leegtrekken tot het moment dat het op is.
Vanaf 1 oktober tot nu staat mijn teller op: -2281kWh (dus ik kom 621kWh te kort dit jaar wat ik bij moet kopen).
Teller 1-10 tot 25-1 = 1657 te kort.
Dat betekend dat op 26 januari mijn laatste powerwall leeg is. En ik dus eindelijk iets stroom afneem.

Om terug te komen op mijn punt. Je zei 1 powerwall voor een paar dagen is meer dan genoeg.
Daar heb je dus geen klap aan.
Ja het zal op jaarbasis een beetje schelen. Maar in de zomer zit die in 1 dag vol, en verbruik je in de nacht amper stroom.
Als je een elektrische auto hebt is het handig, maar die kun je ook zo instellen dat op moment dat accu vol is (en er stroom over is) hij dan oplaadt. Is er geen stroom over, dan accu, is die leeg, dan kopen.
Maar zelfs dan zal de totale vermindering saldering een enkele honderdtal kWh schelen per jaar.

Laat saldering ons straks 4 cent per kWh kosten. Dan bespaart dat bij 400kWh minder salderen 16 euro per jaar.

Investering van 2k is een terugverdientijd van 'infinity'.

Je hebt dus een besparing van 16 euro per jaar. Mocht het interessant worden (tvt van 10 jaar) betekend dat die accu's straks 160 euro mogen kosten.

Saldering zal nooit 20 cent per kWh gaan kosten, en zelfs dan is de berekening als volgt.
400x 0,20 = 80 euro per jaar.
2000/80 = 25 jaar.

Niet rendabel.

Accu's moeten dus
1. 100-1000kWh per stuk gaan opslaan
2. Prijs per kWh moet naar maximaal "prijs saldering kosten maal 10" (tvt van 10 jaar).
3. Levensduur van minimaal 15 jaar zodat er dus daadwerkelijk verdiend kan worden
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 25 februari 2018 @ 11:17:05 #78
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177433554
Lang verhaal, maar inderdaad precies wat het probleem is met energie opslaan in accu's.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177433780
Een beetje in oplossingen denken mensen. De nieuwe Nissan Leaf heeft vehicle to grid functionaliteit. Straks kan je op de zaak je 60kWh accupakket volpompen en daar thuis je huishouden mee voeden :D

Hieronder een interessante video van fullycharged over de inzetbaarheid van de Tesla Powerwal.

pi_177435438
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 11:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Een beetje in oplossingen denken mensen. De nieuwe Nissan Leaf heeft vehicle to grid functionaliteit. Straks kan je op de zaak je 60kWh accupakket volpompen en daar thuis je huishouden mee voeden :D

Hieronder een interessante video van fullycharged over de inzetbaarheid van de Tesla Powerwal.

Kan maar dan moet er meer gefocussed worden op zonnepanelen bij bedrijfspanden dan bij woningen.

Wellicht dat opslag via waterstof toch handiger is. Rendement is nu natuurlijk nog lager, maar je kan gemakkelijker grote capaciteit opslaan.
Eerst denken, dan typen
  zondag 25 februari 2018 @ 14:49:04 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177438972
Als Delft toch bezig is met het ontwikkelen van die zoutwater batterij dan zou het wel mooi zijn als ze dat tzt kunnen leveren in een formaat dat in de kruipruimte past.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177439153
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 12:45 schreef Piger het volgende:

[..]

Kan maar dan moet er meer gefocussed worden op zonnepanelen bij bedrijfspanden dan bij woningen.

Wellicht dat opslag via waterstof toch handiger is. Rendement is nu natuurlijk nog lager, maar je kan gemakkelijker grote capaciteit opslaan.
Het een sluit het ander niet uit ;). Ik denk dat we al een heel eind komen met stationair batterij opslag icm de EV en decentrale opwek. Technische implementatie die nu al erg eenvoudig te realiseren zijn en steeds betaalbaarder worden. Bij ons op de zaak ligt al 75MWh op het dak :)

Met vehicle to grid i.c.m. een powerwall zou ik voor thuis in de winter dus al prima uit de voeten kunnen.
pi_177440698
Accu zie ik vooral voor de dagopbrengst ‘s avonds verbruiken. Voor zomer/winter denk eerder aan zonnecollectoren die een flinke warmteopslag onder je huis opwarmen.
.
pi_177454173
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:17 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een elga toevallig?

[..]

kWh ;)
Jups Elga.
  maandag 26 februari 2018 @ 13:09:36 #85
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177458949
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 12:05 schreef Leandra het volgende:
Ja februari is geweldig vergeleken met de maanden ervoor, hier ook een zonneboiler dus ik zie het verschil bij het gasverbruik ook duidelijk.
Nog 4 van die dagen als gisteren en februari heeft meer stroom opgeleverd dan de voorgaande 3 maanden bij elkaar :X
Dat heb ik ook qua betere stroom opbrengst en de zonneboiler.
Lach me rot nu :)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 26 februari 2018 @ 18:38:32 #86
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_177465962
quote:
17s.gif Op maandag 26 februari 2018 09:06 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Jups Elga.
Leuk ding, boven de 2-3 graden buitentemperatuur hoeft je gasketel vaak niet eens aan te slaan.
  woensdag 14 maart 2018 @ 21:08:27 #87
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177824563
Mensen hier wel eens nagedacht over een bodemenergiesysteem i.p.v. een warmtepomp?
pi_177824855
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:08 schreef Mishu het volgende:
Mensen hier wel eens nagedacht over een bodemenergiesysteem i.p.v. een warmtepomp?
Hoe diep moet je dan graven voordat er water van 60c uitkomt? De meeste bodemsystemen werken gewoon met WP.
.
  woensdag 14 maart 2018 @ 21:54:16 #89
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177825693
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:20 schreef Fer het volgende:

[..]

Hoe diep moet je dan graven voordat er water van 60c uitkomt? De meeste bodemsystemen werken gewoon met WP.
Weet ik niet, hier in ieder geval al veel info hierover: https://www.infomil.nl/on(...)ergiesystemen/welke/
pi_177825950
Een hoop vergunningen met een hoop administratie erbij.
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:28:13 #91
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_177826627
Ik overweeg een X aantal warmteboiler panelen op onze te renoveren schuur te zetten; heeft iemand een goed beeld van hoe de opbrengst van die dingen verdeeld over het jaar uit valt?

Ik zou ze naast inzetten voor warm tapwater juist ook interessant vinden voor besparen op stoken, maar krijg nog niet zo goed uitgeplozen wat er in de meer donkere maanden nog aan GJ-tjes uit die dingen komt.
pi_177826779
quote:
99s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:28 schreef TR08 het volgende:
Ik overweeg een X aantal warmteboiler panelen op onze te renoveren schuur te zetten; heeft iemand een goed beeld van hoe de opbrengst van die dingen verdeeld over het jaar uit valt?

Ik zou ze naast inzetten voor warm tapwater juist ook interessant vinden voor besparen op stoken, maar krijg nog niet zo goed uitgeplozen wat er in de meer donkere maanden nog aan GJ-tjes uit die dingen komt.
In Nederland vrij weinig. Mede omdat het in onze “koude” maanden vaak ook bewolkt is en niet superkoud is. Deze systemen functioneren vaak goed in bijvoorbeeld het Alpengebied, waar de huizen op zonnige heuvels staan terwijl het buiten -22 is. Dan vang je veel zonnewarmte en heb je het ook nodig voor de verwarming van het huis.

In Nederland (ook met onze grote ramen) heb je vaak meer verwarming nodig omdat het donker/bewolkt is en op die momenten levert een zonneboiler niks op.
.
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:42:50 #93
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_177826997
Vraag is niet helemaal helder: Ik zoek een antwoord wat lijkt op deze afbeelding:


Maar dan dus met een staafje dat de GJ/paneel per maand aan geeft :)
pi_177828468
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 21:20 schreef Fer het volgende:

[..]

Hoe diep moet je dan graven voordat er water van 60c uitkomt? De meeste bodemsystemen werken gewoon met WP.
60? Hahaha. Ik denk een aantal kilometer. En dan nog zal het tegen de tijd dat het boven is alweer dermate zijn afgekoeld.

Het verschil met een grond en lucht warmtepomp is de stabiliteit van aanvoer temperatuur.
Grond is altijd tussen de 7 en 11 graden. Hoe meer je in de zomer gaat koelen (warmte uit je woning in de grond stoppen) hoe warmer je de bron houdt.

De warmtepomp gebruikt daarna stroom om het te verwarmen naar de benodigde aanvoer temperatuur in huis, tussen de 33-45 graden afhankelijk van hoe koud het is, of je vloerverwarming hebt of lage temperatuur radiatoren, etc.

Bij lucht is de aanvoertemperatuur altijd buitenlucht. In Nederland vaak tussen de -10 en +18 (boven de 18 graden verwarm je in principe niet).

Het rendement is dus hoger omdat je nooit onder de 7 graden aanvoer krijgt met grond. Investering is echter een stuk hoger, gemiddeld zal een installatie kant en klaar tussen de 20 en 25k kosten. Met lucht kan dit al vanaf 7 ongeveer.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_177828888
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 00:05 schreef bambino het volgende:

[..]

60? Hahaha. Ik denk een aantal kilometer. En dan nog zal het tegen de tijd dat het boven is alweer dermate zijn afgekoeld.

Het verschil met een grond en lucht warmtepomp is de stabiliteit van aanvoer temperatuur.
Grond is altijd tussen de 7 en 11 graden. Hoe meer je in de zomer gaat koelen (warmte uit je woning in de grond stoppen) hoe warmer je de bron houdt.

De warmtepomp gebruikt daarna stroom om het te verwarmen naar de benodigde aanvoer temperatuur in huis, tussen de 33-45 graden afhankelijk van hoe koud het is, of je vloerverwarming hebt of lage temperatuur radiatoren, etc.

Bij lucht is de aanvoertemperatuur altijd buitenlucht. In Nederland vaak tussen de -10 en +18 (boven de 18 graden verwarm je in principe niet).

Het rendement is dus hoger omdat je nooit onder de 7 graden aanvoer krijgt met grond. Investering is echter een stuk hoger, gemiddeld zal een installatie kant en klaar tussen de 20 en 25k kosten. Met lucht kan dit al vanaf 7 ongeveer.
Theoretisch klopt het aardig. Alleen is het aantal uren in Nederland dat het kouder is dan 7 graden relatief beperkt en een groot gedeelte nog 's nachts ook. Als je in een goed geïsoleerd huis 's nachts de thermostaat 1 of 2 graden lager zet, slaat de warmtepomp al zelden tot nooit 's nachts aan en verwarm je alleen maar overdag.
De warmwaterboiler opwarmen gebeurt bij mij op het warmst van de dag (tussen 11:00 u en 14.00u).

Aangezien het voor mij 's ochtends geen 20,5 graden in huis hoeft te zijn, duurt de 'nachtverlaging' tot 14:00 uur. Vanaf 14.00 uur gaat de temperatuur van minimaal 18 graden langzaam omhoog naar 20,5 graden. Voordat het buiten echt afkoelt, is het huis alweer warm en kan de warmtepomp op een laag vermogen verder pruttelen om 's avonds het huis warm te houden. 22u30 gaat de thermostaat weer automatisch naar een lagere temperatuur.

Ik denk niet dat je bij een woonhuis het verschil in investeringskosten zult terugverdienen...

Bij een pand met redelijke behoefte aan koeling in de zomer ligt het anders. Denk aan bedrijfspanden waar de hele dag machines of computers staan die warmte produceren, daar loopt de temperatuur zonder koeling snel op. Daar kun je dan in de zomer veelvuldig koud water uit de grond gebruiken als vloer-koeling door alleen maar een simpele circulatiepomp te laten draaien. Bijna gratis dus. Bij een lucht-water warmtepomp zal de compressor aan het werk moeten om het water uit het systeem af te koelen. Dat kost wat meer energie. Maar de meeste jaren heb ik met de Nederlandse zomers niet meer dan 10 dagen behoefte aan koeling van de woning.

Een goed geïsoleerd huis warmt immers ook niet zo heel snel op tot tropische temperaturen wanneer het buiten warm is (en je instraling van zonlicht en open ramen/deuren zo veel mogelijk beperkt). Als het dan niet heel lang achter elkaar warm is, kun je als het na een paar wat warmere dagen weer koeler wordt de temperatuur in huis alweer naar beneden halen door 's avonds en 's ochtends vroeg een paar ramen open te zetten. 's nachts de ventilatieroosters helemaal open zetten en de mechanische ventilatie op een hoge stand laten draaien zorgt ook voor aardig wat verkoeling in huis.
  donderdag 15 maart 2018 @ 09:04:33 #96
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_177831894
Zelf maar even i
quote:
99s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:42 schreef TR08 het volgende:
Vraag is niet helemaal helder: Ik zoek een antwoord wat lijkt op deze afbeelding:
[ afbeelding ]

Maar dan dus met een staafje dat de GJ/paneel per maand aan geeft :)
Zelf maar even iets gebeund obv instraling J/cm2 uurwaarden van het KNMI bij weerstation Twente:
KNMI Weerdata: Instraling J/cm2 1990-2010
%/tot
januari 1.9%
februari 3.4%
maart 7.3%
april 11.3%
mei 14.8%
juni 15.2%
juli 15.4%
augustus 12.9%
september 8.7%
oktober 5.2%
november 2.3%
december 1.5%

Voor wie het interesseert :)
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:24:57 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177833364
Ah, een soort van gasbadkuip maar dan voor zonnekracht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177842983
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 00:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Theoretisch klopt het aardig. Alleen is het aantal uren in Nederland dat het kouder is dan 7 graden relatief beperkt en een groot gedeelte nog 's nachts ook. Als je in een goed geïsoleerd huis 's nachts de thermostaat 1 of 2 graden lager zet, slaat de warmtepomp al zelden tot nooit 's nachts aan en verwarm je alleen maar overdag.
De warmwaterboiler opwarmen gebeurt bij mij op het warmst van de dag (tussen 11:00 u en 14.00u).

Aangezien het voor mij 's ochtends geen 20,5 graden in huis hoeft te zijn, duurt de 'nachtverlaging' tot 14:00 uur. Vanaf 14.00 uur gaat de temperatuur van minimaal 18 graden langzaam omhoog naar 20,5 graden. Voordat het buiten echt afkoelt, is het huis alweer warm en kan de warmtepomp op een laag vermogen verder pruttelen om 's avonds het huis warm te houden. 22u30 gaat de thermostaat weer automatisch naar een lagere temperatuur.

Ik denk niet dat je bij een woonhuis het verschil in investeringskosten zult terugverdienen...

Bij een pand met redelijke behoefte aan koeling in de zomer ligt het anders. Denk aan bedrijfspanden waar de hele dag machines of computers staan die warmte produceren, daar loopt de temperatuur zonder koeling snel op. Daar kun je dan in de zomer veelvuldig koud water uit de grond gebruiken als vloer-koeling door alleen maar een simpele circulatiepomp te laten draaien. Bijna gratis dus. Bij een lucht-water warmtepomp zal de compressor aan het werk moeten om het water uit het systeem af te koelen. Dat kost wat meer energie. Maar de meeste jaren heb ik met de Nederlandse zomers niet meer dan 10 dagen behoefte aan koeling van de woning.

Een goed geïsoleerd huis warmt immers ook niet zo heel snel op tot tropische temperaturen wanneer het buiten warm is (en je instraling van zonlicht en open ramen/deuren zo veel mogelijk beperkt). Als het dan niet heel lang achter elkaar warm is, kun je als het na een paar wat warmere dagen weer koeler wordt de temperatuur in huis alweer naar beneden halen door 's avonds en 's ochtends vroeg een paar ramen open te zetten. 's nachts de ventilatieroosters helemaal open zetten en de mechanische ventilatie op een hoge stand laten draaien zorgt ook voor aardig wat verkoeling in huis.
Zo was ik in eerste instantie ook onder indruk van water/water systemen met een water/ijs opslag ipv een put. Je kan een enorme energie halen uit water van 0c terwijl het zich omvormt tot ijs. Vervolgens gebruik je op zonnige dagen een zonnecollector om het ijs weer te ontdooien. Het rendement is dan hoger op zeer koude dagen maar op een week als deze zal lucht/water niet onder doen. Het klinkt mooi, als een vorm van lange termijn opslag, maar de efficientie in de praktijk valt nog een beetje tegen.
.
pi_177893457
Mijn panelen liggen er sinds twee dagen op, 3,7Kwh opgewekt vandaag met het kleine beetje zon wat er door kwam. Ik ben benieuwd wat een zonnige dag als, hoop ik, morgen gaat brengen.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 21:50:49 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177894165
Grappig, hier vandaag ook precies 3,7 opgewekt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177896622
Huh zo weinig, ik zit op 8,3 en ik heb slechts een 2660Wp installatie.
.
pi_177896850
Dat is inderdaad echt heel weinig, dat haalt een 1600 watt installatie die net niet op het zuiden staat al.

Ik wou het niet zeggen want dat wordt dan weer niet gewaardeerd maar het is wel heel erg karig.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 23:45:13 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177896870
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:34 schreef Fer het volgende:
Huh zo weinig, ik zit op 8,3 en ik heb slechts een 2660Wp installatie.
De mijne liggen dan ook nagenoeg plat ;)
De schaduw in de ochtend op de helft van de panelen zal vandaag niet echt van belang zijn geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177897093
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

De mijne liggen dan ook nagenoeg plat ;)
De schaduw in de ochtend op de helft van de panelen zal vandaag niet echt van belang zijn geweest.
Plat heeft een hoog rendement. Maar hoeveel watt heb je liggen en hoeveel heb je ervoor betaald ?
  zondag 18 maart 2018 @ 00:07:59 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177897347
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:55 schreef machtpen het volgende:

[..]

Plat heeft een hoog rendement. Maar hoeveel watt heb je liggen en hoeveel heb je ervoor betaald ?
In de winter niet.
12*265
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177897461
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

In de winter niet.
12*265
Dan ben je opgelicht 6 * 260 had vandaag een hogere produktie en nog meer het binnenland in. Wat heb je nu betaalt voor je zonnepanelen ?
pi_177897643
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:13 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dan ben je opgelicht 6 * 260 had vandaag een hogere produktie en nog meer het binnenland in. Wat heb je nu betaalt voor je zonnepanelen ?
Wat snap je niet aan dat platte panelen niet werken in de winter? De zon staat nog relatief laag, dus blijft de opbrengst nog achter.
.
pi_177897901
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan dat platte panelen niet werken in de winter? De zon staat nog relatief laag, dus blijft de opbrengst nog achter.
Dat valt best nog wel mee, het is geen winter meer, er is zon en de panelen blijven een stuk koeler maar er is een hoge instraling, Het zijn gewoon kerncijfers die bij een 1500 watt installatie passen in dit jaargetijde.

Ga eens en keer bij pvoutputput kijken en analyseren en geef dan eens iets van kritiek. Dan kom je ook niet over als een snotneus.
pi_177898155
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:37 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dat valt best nog wel mee, het is geen winter meer, er is zon en de panelen blijven een stuk koeler maar er is een hoge instraling, Het zijn gewoon kerncijfers die bij een 1500 watt installatie passen in dit jaargetijde.

Ga eens en keer bij pvoutputput kijken en analyseren en geef dan eens iets van kritiek. Dan kom je ook niet over als een snotneus.
Gelijk oplichting lopen schreeuwen en met autisten-cijfertjes zwaaien komt lekker volwassen over. Vaak zijn zaken technisch eenvoudig te verklaren.
.
pi_177899257
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:34 schreef Fer het volgende:
Huh zo weinig, ik zit op 8,3 en ik heb slechts een 2660Wp installatie.
2610wp hier, dak op oost zuiden met een klein beetje zon gisteren.
pi_177899340
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:34 schreef Fer het volgende:
Huh zo weinig, ik zit op 8,3 en ik heb slechts een 2660Wp installatie.
Ligt eraan waar in het land jullie zitten natuurlijk, en ik zie liever data over de langere termijn.
Febr 245kwh met 3200wp op het zuiden met optimizers en verhoogde steunen voor extra koeling in de zomer in het midden van het land.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 18 maart 2018 @ 19:45:04 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177914921
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:13 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dan ben je opgelicht 6 * 260 had vandaag een hogere produktie en nog meer het binnenland in. Wat heb je nu betaalt voor je zonnepanelen ?
Klets toch niet zo dom man, met je "opgelicht", behalve 12*265 weet je niets van mijn installatie, dat hij nagenoeg plat ligt lijk je al niet serieus te nemen, daarbij weet je helemaal niet hoeveel zon we hier gisteren hadden en op welk moment van de dag.
Tenzij je de buurman van 2 huizen verderop bent met een dubbele productie kun je er helemaal niets over zeggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177914969
11,56 vandaag
.
  zondag 18 maart 2018 @ 19:52:48 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177915121
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:46 schreef Fer het volgende:
11,56 vandaag
7,5 hier.
En vanmorgen dus wel last van se schaduw van het huis op de achterste 6 panelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177915213
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klets toch niet zo dom man, met je "opgelicht", behalve 12*265 weet je niets van mijn installatie, dat hij nagenoeg plat ligt lijk je al niet serieus te nemen, daarbij weet je helemaal niet hoeveel zon we hier gisteren hadden en op welk moment van de dag.
Tenzij je de buurman van 2 huizen verderop bent met een dubbele productie kun je er helemaal niets over zeggen.
Het is gewoon ronduit waardeloos aangesloten als je zo een lage produktie hebt. Echt wel sprake van wanprestatie van de installateur. Op pvoutput of iets dergelijks moet je zo kunnen zien wat dergelijke systemen in de buurt moeten produceren.

Panelen die plat liggen produceren trouwens meer dan panelen die op een schuin dak zitten.
  zondag 18 maart 2018 @ 19:59:55 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177915319
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:56 schreef machtpen het volgende:

[..]

Het is gewoon ronduit waardeloos aangesloten als je zo een lage produktie hebt. Echt wel sprake van wanprestatie van de installateur. Op pvoutput of iets dergelijks moet je zo kunnen zien wat dergelijke systemen in de buurt moeten produceren.

Panelen die plat liggen produceren trouwens meer dan panelen die op een schuin dak zitten.
In de zomer ja, voor de winter praat je gewoon blaat.
Misschien kun je ook nog even beweren dat de schaduw die iedere ochtend op de helft van de panelen valt een gunstige invloed op mijn opbrengst zou moeten hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177915555
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Misschien kun je ook nog even beweren dat de schaduw die iedere ochtend op de helft van de panelen valt een gunstige invloed op mijn opbrengst zou moeten hebben.
Dan is het gewoon niet goed aangelegd en dat had je installateur moeten weten. Bij schaduwvorming moet je moet je met optimizers of micro omvormers werken en dan krijg je wel een normaler rendement. Nu doet je hele string het bijna niet door de schaduw. Allemaal opbrengst die je onnodig misloopt. Gewoon prutswerk dus.
  zondag 18 maart 2018 @ 20:11:02 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177915581
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 20:10 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dan is het gewoon niet goed aangelegd en dat had je installateur moeten weten. Bij schaduwvorming moet je moet je met optimizers of micro omvormers werken en dan krijg je wel een normaler rendement. Nu doet je hele string het bijna niet door de schaduw. Allemaal opbrengst die je onnodig misloopt. Gewoon prutswerk dus.
Blaat rustig verder :W
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 18 maart 2018 @ 20:11:26 #119
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_177915592
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:46 schreef Fer het volgende:
11,56 vandaag
13,76 hier.
pi_177915795
Hier 18,95 uit 3640kwh panelen.. Geen slechte score. Veel zon en een koude wind, lekkere combi.

De omvormer heeft een paar weken geen wifi gehad, gelukkig telt het totaal wel door, alleen geen dagscores van midden januari tot midden maart ;)

Als het goed is, gaat de kastanje van de buren binnenkort weg. Die zorgde ervoor dat in de zomer de onderste string iets later opstarte. Scheelt weer een paar kwh..
pi_177916110
10,4 is het hier geworden.
pi_177916574
Mooie dag vandaag, lekker koud en weinig bewolking. 16,36 vandaag, volgens mij is dit nu de beste dag van dit jaar.
pi_177924405
Ik zoek een advies over het volgende:

Ik moet voor een nieuwbouwwoning aangeven of ik zonnepanelen extra wil. De prijs is echter 870 euro per zonnepaneel! Heb gevraagd naar model en typenummer en wattpiek maar daar konden ze niks over zeggen omdat die pas later besteld gaan worden. }:|

Er komen er sowieso 2 op het dak te liggen die inbegrepen zit in de prijs. Als ik op internet zoek zijn de duurste zonnepanelen de helft van die prijs. Kun je later ook zonnepanelen zelf op die 2 zonnepanelen aansluiten? Moeten dat per se dezelfde merk en typenummer zijn ook?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 19 maart 2018 @ 08:38:20 #124
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_177924563
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:13 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dan ben je opgelicht 6 * 260 had vandaag een hogere produktie en nog meer het binnenland in. Wat heb je nu betaalt voor je zonnepanelen ?
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:37 schreef machtpen het volgende:

[..]

Dat valt best nog wel mee, het is geen winter meer, er is zon en de panelen blijven een stuk koeler maar er is een hoge instraling, Het zijn gewoon kerncijfers die bij een 1500 watt installatie passen in dit jaargetijde.

Ga eens en keer bij pvoutputput kijken en analyseren en geef dan eens iets van kritiek. Dan kom je ook niet over als een snotneus.
:')
Iets met klok en klepel.... lees je eerst eens in voordat je hier de grote jongen uit gaat hangen en op de persoon gaat spelen.
  maandag 19 maart 2018 @ 08:52:54 #125
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_177924754
Je dagopbrengst hier neerzetten zonder je aantal wp er bij te vermelden is vrij zinloos trouwens :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_177924834
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 08:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

[..]

:')
Iets met klok en klepel.... lees je eerst eens in voordat je hier de grote jongen uit gaat hangen en op de persoon gaat spelen.
Onderbouw het eens !
pi_177928967
Nu a.s. vrijdag bij ons een 2e pelletkachel wordt geplaatst is de volgende stap: Sparen voor zonnepanelen.

Echter biedt de gemeente Emmen als enige gemeente in noord Nederland een alternatief: Een duurzaamheidslening/zonnelening voor 1,2% rente. Ik heb inmiddels een offerte voor panelen en een omvormer (16 panelen, incl omvormer compleet geïnstalleerd ¤ 4200). Dit zou me bij mijn huidige energierekening 64 euro per maand opleveren, terwijl de premie voor de eventuele zonnelening +/- 37 euro per maand zou kosten (bij 10 jaar looptijd). Ik ga dus meteen 27 per maand besparen. Daarnaast mag ik boetevrij tussendoor aflossen met de keuze lagere maandpremie of kortere looptijd.

Op zich lijkt me dit erg gunstig. Ik was voornemens eerst te sparen, maar nu kan ik meteen al profiteren. Daarnaast is mijn CV-ketel naar verwachting binnen 0-5 jaar aan z'n eind en wil ik deze vervangen voor een boiler voor warm tapwater. Samen met elektrische radiatoren voor het sporadisch verwarmen boven, en de 2 pelletkachels beneden zou ik 100% gasloos kunnen gaan.

Wie heeft ervaring met zulke duurzaamheidsleningen? Ik heb naast m'n hypotheek geen enkele lening, hou ook niet van lenen, maar dit triggert me toch ergens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2018 12:24:23 ]
  maandag 19 maart 2018 @ 12:30:10 #128
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177929090
quote:
2s.gif Op zondag 18 maart 2018 19:56 schreef machtpen het volgende:
Panelen die plat liggen produceren trouwens meer dan panelen die op een schuin dak zitten.
Ja, en om overproductie tegen te gaan legt iedereen ze schuin, ook als ze een plat dak hebben.. :)
Tot nooit .......
pi_177930704
Plat, plat dak, schuin dak, schuin op een plat dak, plat tegen de muur.

Ik heb trouwens optimizers, maar het paneel naast de schoorsteen blijft achter kwa productie. :P
.
  maandag 19 maart 2018 @ 14:56:16 #130
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177933271
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 13:37 schreef Fer het volgende:
Plat, plat dak, schuin dak, schuin op een plat dak, plat tegen de muur.

Ik heb trouwens optimizers, maar het paneel naast de schoorsteen blijft achter kwa productie. :P
Dan heb je de verkeerde. Je moet de Machtpens hebben. Die maken van zonnepanelen zgn. schaduwpanelen. Goede opbrengst in de schaduw en nog eens een verdubbeling in de nacht.
Tot nooit .......
pi_177935498
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, en om overproductie tegen te gaan legt iedereen ze schuin, ook als ze een plat dak hebben.. :)
Nee, die liggen schuin zodat de regen ze schoonspoelt.

Wat een niveau en technische kennis in dit topic, het viva forum kan weer jaloers zijn.
pi_177935635
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 20:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier 18,95 uit 3640kwh panelen.. Geen slechte score. Veel zon en een koude wind, lekkere combi.
Vandaag nog beter: nu al boven de 20kWh. Dat tikt lekker aan!
pi_177935684
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2018 16:34 schreef machtpen het volgende:

[..]

Nee, die liggen schuin zodat de regen ze schoonspoelt.

Wat een niveau en technische kennis in dit topic, het viva forum kan weer jaloers zijn.
Jij blaat anders ook maar het een en ander na, wat je ergens gelezen hebt.

Er is een reden waarom het platter monteren dan de ideale hoek van 36 graden, best goed werkt. Het verlies wordt namelijk ergens door gecompenseerd, als ze plat liggen. Dat is ook de reden dat het nu, nog niet zo goed werkt, afgezien van plaatselijk problemen zoals bomen en schoorstenen.

Machtpen mag uitleggen hoe dit precies zit.
.
pi_177935695
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:23 schreef Bucketwood het volgende:
Nu a.s. vrijdag bij ons een 2e pelletkachel wordt geplaatst is de volgende stap: Sparen voor zonnepanelen.

Echter biedt de gemeente Emmen als enige gemeente in noord Nederland een alternatief: Een duurzaamheidslening/zonnelening voor 1,2% rente. Ik heb inmiddels een offerte voor panelen en een omvormer (16 panelen, incl omvormer compleet geïnstalleerd ¤ 4200). Dit zou me bij mijn huidige energierekening 64 euro per maand opleveren, terwijl de premie voor de eventuele zonnelening +/- 37 euro per maand zou kosten (bij 10 jaar looptijd). Ik ga dus meteen 27 per maand besparen. Daarnaast mag ik boetevrij tussendoor aflossen met de keuze lagere maandpremie of kortere looptijd.

Op zich lijkt me dit erg gunstig. Ik was voornemens eerst te sparen, maar nu kan ik meteen al profiteren. Daarnaast is mijn CV-ketel naar verwachting binnen 0-5 jaar aan z'n eind en wil ik deze vervangen voor een boiler voor warm tapwater. Samen met elektrische radiatoren voor het sporadisch verwarmen boven, en de 2 pelletkachels beneden zou ik 100% gasloos kunnen gaan.

Wie heeft ervaring met zulke duurzaamheidsleningen? Ik heb naast m'n hypotheek geen enkele lening, hou ook niet van lenen, maar dit triggert me toch ergens.
Ik heb er ook 1.
Alleen genomen omdat ik zsm zonnepanelen wou ivm aanstaande afschaffing saldering. Dan is tenminste de investering eruit. Zou wel extra aflossen zodat je binnen een jaar of 2 klaar bent. Anders is het niet interessant.
pi_177937506
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:23 schreef Bucketwood het volgende:
Nu a.s. vrijdag bij ons een 2e pelletkachel wordt geplaatst is de volgende stap: Sparen voor zonnepanelen.

Echter biedt de gemeente Emmen als enige gemeente in noord Nederland een alternatief: Een duurzaamheidslening/zonnelening voor 1,2% rente. Ik heb inmiddels een offerte voor panelen en een omvormer (16 panelen, incl omvormer compleet geïnstalleerd ¤ 4200). Dit zou me bij mijn huidige energierekening 64 euro per maand opleveren, terwijl de premie voor de eventuele zonnelening +/- 37 euro per maand zou kosten (bij 10 jaar looptijd). Ik ga dus meteen 27 per maand besparen. Daarnaast mag ik boetevrij tussendoor aflossen met de keuze lagere maandpremie of kortere looptijd.

Op zich lijkt me dit erg gunstig. Ik was voornemens eerst te sparen, maar nu kan ik meteen al profiteren. Daarnaast is mijn CV-ketel naar verwachting binnen 0-5 jaar aan z'n eind en wil ik deze vervangen voor een boiler voor warm tapwater. Samen met elektrische radiatoren voor het sporadisch verwarmen boven, en de 2 pelletkachels beneden zou ik 100% gasloos kunnen gaan.

Wie heeft ervaring met zulke duurzaamheidsleningen? Ik heb naast m'n hypotheek geen enkele lening, hou ook niet van lenen, maar dit triggert me toch ergens.
Dan zit je alleen met de regels die per 01-01-2019 gaan veranderen voor (pellet)kachels. Deze mag je nu al niet dagelijks aan hebben. Wij zijn al maanden bezig met de Gemeente Emmen voor handhaving en het recht op frisse lucht.
Wij hebben trouwens besloten om niet voor de zonnelenig te gaan van de Gemeente Emmen maar hebben het zelf betaald zonder lening.
  maandag 19 maart 2018 @ 18:32:27 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177938007
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2018 16:34 schreef machtpen het volgende:

[..]

Nee, die liggen schuin zodat de regen ze schoonspoelt.

Wat een niveau en technische kennis in dit topic, het viva forum kan weer jaloers zijn.
De mijne worden dus niet schoongespoeld, er ligt nu aan de onderrand ook een laagje alg op, moet de glazenwasser volgende keer dat hij er is maar meepakken.
Maar goed, dat heeft natuurlijk ook geen enkel effect op de opbrengst hè... oh wacht.
En maar ongefundeerd blijven roepen over oplichting, goed bezig ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177939058
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:12 schreef MeisjeEmmen1986 het volgende:

[..]

Dan zit je alleen met de regels die per 01-01-2019 gaan veranderen voor (pellet)kachels. Deze mag je nu al niet dagelijks aan hebben. Wij zijn al maanden bezig met de Gemeente Emmen voor handhaving en het recht op frisse lucht.
Wij hebben trouwens besloten om niet voor de zonnelenig te gaan van de Gemeente Emmen maar hebben het zelf betaald zonder lening.
Waarom zou ik mijn pelletkachel niet meer aan mogen hebben. De subsidie loopt zelfs nog door tot 2020. De overheid stimuleert de pelletkachel nog steeds. Er komt geen beperking op het gebruik van pelletkachels.
pi_177939401
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:14 schreef Bucketwood het volgende:

[..]

Waarom zou ik mijn pelletkachel niet meer aan mogen hebben. De subsidie loopt zelfs nog door tot 2020. De overheid stimuleert de pelletkachel nog steeds. Er komt geen beperking op het gebruik van pelletkachels.
Subsidie gaat er waarschijnlijk zeer snel af, er is meer uitstoot (fijnstof en ander schadelijke stoffen) dan met gas. En ontzettend veel overlast. Vanaf 01-01-2019 ligt dit bij de gemeente om regels op te stellen en handhaving en kunnen we hopelijk eindelijk weer een raam of luchtrooster openzetten. Maar dit topic gaat over zonnepanelen en gelukkig geven die een stuk minder overlast.
pi_177939570
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:26 schreef MeisjeEmmen1986 het volgende:

[..]

Subsidie gaat er waarschijnlijk zeer snel af, er is meer uitstoot (fijnstof en ander schadelijke stoffen) dan met gas. En ontzettend veel overlast. Vanaf 01-01-2019 ligt dit bij de gemeente om regels op te stellen en handhaving en kunnen we hopelijk eindelijk weer een raam of luchtrooster openzetten. Maar dit topic gaat over zonnepanelen en gelukkig geven die een stuk minder overlast.
Ik heb mijn contacten binnen de rvo. Subsidie blijft tot 2020 gehandhaafd met de huidige sinds 1-1-2018 aangepaste regels. Daarna loopt de subsidie nog door tot 2025 voor lucht-pelletkachels als rechtstreekse vervanging voor houtkachels en moederhaarden. De subsidie op pellet-gestookte cv ketels loopt ook nog door na 2021. Als iemand jou iets anders heeft verteld kan ik je aantonen dat ze je iets op de mouw hebben gespeld.

Geloof me, van een goed afgestelde pelletkachel met gecertificeerde pellets en een rookgasafvoer conform bouwbesluit heb jij geen last. Houtkachels en allesbranders waarin mensen vrolijk nat hout, hardhout of zelfs geverfd of geïmpregneerd hout stoken, dat zijn de boosdoeners.

Maar inderdaad, laten we in ontopic blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2018 19:34:29 ]
  dinsdag 20 maart 2018 @ 08:04:11 #140
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177949162
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:26 schreef MeisjeEmmen1986 het volgende:
Subsidie gaat er waarschijnlijk zeer snel af, er is meer uitstoot (fijnstof en ander schadelijke stoffen) dan met gas. En ontzettend veel overlast. Vanaf 01-01-2019 ligt dit bij de gemeente om regels op te stellen en handhaving en kunnen we hopelijk eindelijk weer een raam of luchtrooster openzetten. Maar dit topic gaat over zonnepanelen en gelukkig geven die een stuk minder overlast.
Er is in NWS een speciaal zuurdraadje over houtstook. Daar kan je onbeperkt mopperen.

Ik had gisteren trouwens 11kWh met een 2000WP set.
Op het 'heetst' van de dag was de opbrengst 1600Watt.
De combinatie van kou en zon doen het goed.
Vandaag zou het nog beter moeten worden als ik de voospellingen zo lees.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 20-03-2018 08:09:51 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 20 maart 2018 @ 10:49:34 #141
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_177951965
Ik had gisteren 19,3 met 3180wp. Mooi dagje. Hopelijk vandaag weer.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 20 maart 2018 @ 10:55:24 #142
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_177952099
Gisteren 16,91 op 3000wp. Blijft leuk om te zien. Ben benieuwd wat er half augustus hebben, dan liggen ze een jaar.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:18:27 #143
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177952591
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 10:55 schreef douche-eendje het volgende:
Gisteren 16,91 op 3000wp. Blijft leuk om te zien. Ben benieuwd wat er half augustus hebben, dan liggen ze een jaar.
Ik lag er een week of twee geleden precies een jaar.
Ik kwam op 2200kwh met een 2000WP setje, door de leverancier was 2100 berekend en ik had een garantie op 1900.
Tot nooit .......
  dinsdag 20 maart 2018 @ 14:36:30 #144
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_177957204
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik lag er een week of twee geleden precies een jaar.
Ik kwam op 2200kwh met een 2000WP setje, door de leverancier was 2100 berekend en ik had een garantie op 1900.
hier is 2850 berekend. Garantie-hieveelheid weet ik zo snel niet meer :)
We zitten nu op 1094 kWh sinds de installatie, maar de mooie maanden moeten nog komen.
pi_177962921
Gisteren en vandaag een prachtige parabool-grafiek kwa dagopbrengst.
.
pi_177977993
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:34 schreef Bucketwood het volgende:

[..]

Ik heb mijn contacten binnen de rvo. Subsidie blijft tot 2020 gehandhaafd met de huidige sinds 1-1-2018 aangepaste regels. Daarna loopt de subsidie nog door tot 2025 voor lucht-pelletkachels als rechtstreekse vervanging voor houtkachels en moederhaarden. De subsidie op pellet-gestookte cv ketels loopt ook nog door na 2021. Als iemand jou iets anders heeft verteld kan ik je aantonen dat ze je iets op de mouw hebben gespeld.

Geloof me, van een goed afgestelde pelletkachel met gecertificeerde pellets en een rookgasafvoer conform bouwbesluit heb jij geen last. Houtkachels en allesbranders waarin mensen vrolijk nat hout, hardhout of zelfs geverfd of geïmpregneerd hout stoken, dat zijn de boosdoeners.

Maar inderdaad, laten we in ontopic blijven.
Dat is net zo generaliserend. Ik stook alleen volledig droog, schoon hout. Mijn houtkachel ruik je echt niet buiten.

Gisteren goede dag: 30,56 KWh :D
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:00:07 #147
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177978329
Wij gisteren 29,5 _O_
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177979812
Gisteren een kwh minder dan maandag..
Morgen gaat de kastanje van de buren eruit. Mooi voordat het verse groen weer dwars ligt voor de onderste string..
  donderdag 29 maart 2018 @ 09:36:28 #149
58560 Oksel
Gezellig.
pi_178165577
Pelletkachels vind ik bijzonder onduurzaam.

Ik draaide met mijn 50 panelen precies quitte op jaarbasis, alleen nu komt er een 64kW auto ipv. een 10kW auto, dus dat wordt over paar jaar al m'n 255-265's vervangen voor 400's ofzo ;)

Ik had ooit ook een mooi parabooltje op zonnige dagen.. maarja, dan ga je uitbreiden op oost, west, plat, etc. Dan is het snel gedaan met je mooie parabool.
pi_178259628
Ik zie door de bomen het bos niet meer! Ben me aan het oriënteren op zonnepanelen, maar wat een hoop keuze.

Daarom ben ik benieuwd welk merk zonnepaneel + omvormer jullie hebben en of dat achteraf een goede keuze was?
  maandag 2 april 2018 @ 16:57:07 #151
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178259791
Panelen van trini Solar en een omvormer en optimizers van solar edge. Als het vermogen klopt wat hij volgens de omvormer opwekt zit ik ruim boven de theoretische opbrengst.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_178261274
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 16:57 schreef daNpy het volgende:
Panelen van trini Solar en een omvormer en optimizers van solar edge. Als het vermogen klopt wat hij volgens de omvormer opwekt zit ik ruim boven de theoretische opbrengst.
Netjes! Ik wist niet dat dat ook kon :) Op internet zie ik allemaal berekeningen met 0,9 x vermogen of zelfs 0,8 x vermogen..
  maandag 2 april 2018 @ 18:57:42 #153
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178262065
Ik heb al twee jaar op rij een opbrengst van meer dan 100% :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 2 april 2018 @ 20:51:02 #154
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178264653
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 18:02 schreef TwinkleStar001 het volgende:

[..]

Netjes! Ik wist niet dat dat ook kon :) Op internet zie ik allemaal berekeningen met 0,9 x vermogen of zelfs 0,8 x vermogen..
Ja klopt, in principe rekenen ze uit adhv gemiddelde zonne uren in jouw regio, ligging en hoek van de panelen etc hoeveel je netto opbrengst ongeveer gaat zijn. Voor onze installatie (3500Wp) moet dit netto op 3150 kWh/jaar uitkomen.
Onze panelen zijn op 2 februari gelegd. In 8 weken tijd hebben wij meer dan 1,0MWh opgewekt.
DIt komt neer op ~120kWh/week. Met 40 van deze gemiddelde weken per jaar komen we dus (ruim) boven de 4000kWh/jaar :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 2 april 2018 @ 21:06:32 #155
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178265176
Dat lijkt me een niet heel realistisch rekenplaatje...
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_178265545
Wij zaten in 2017 op 0,9. Ongeveer volgens verwachting. Maar in de eerste weken ging het soms hard, en dan weer opeens weinig. Februari was hier erg zonnig, maar januari juist weer slechter. Beetje op en af dus. Pas na een jaar kun je echt kijken wat de opbrengst zal zijn..

Hoe maken jullie de zonnepanelen eigenlijk schoon? Ze liggen er nu anderhalf jaar op, en misschien is het tijd voor een schoonmaakbeurt. Ik twijfel tussen laten schoonmaken (hier vanaf 25 euro), of zelf zo'n telescopische slang aanschaffen a 200 euro. We hebben nogal wat mussen en meeuwen op het dak zitten. De mussen nestelen ook onder de dakpannen van de buren, dus ze worden regelmatig vies. Al regelt de regen dat meestal wel.. Er zitten nu een paar hardnekkige vlekjes op.. Als we zelf een slang hebben kunnen we ook nog een keertje extra, als die vogeltje weer hun best hebben gedaan..
pi_178266552
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 21:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Wij zaten in 2017 op 0,9. Ongeveer volgens verwachting. Maar in de eerste weken ging het soms hard, en dan weer opeens weinig. Februari was hier erg zonnig, maar januari juist weer slechter. Beetje op en af dus. Pas na een jaar kun je echt kijken wat de opbrengst zal zijn..

Hoe maken jullie de zonnepanelen eigenlijk schoon? Ze liggen er nu anderhalf jaar op, en misschien is het tijd voor een schoonmaakbeurt. Ik twijfel tussen laten schoonmaken (hier vanaf 25 euro), of zelf zo'n telescopische slang aanschaffen a 200 euro. We hebben nogal wat mussen en meeuwen op het dak zitten. De mussen nestelen ook onder de dakpannen van de buren, dus ze worden regelmatig vies. Al regelt de regen dat meestal wel.. Er zitten nu een paar hardnekkige vlekjes op.. Als we zelf een slang hebben kunnen we ook nog een keertje extra, als die vogeltje weer hun best hebben gedaan..
Wij maken ze zelf eens per jaar even schoon. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe makkelijk je er bij kunt komen. Bij ons rekenen ze overigens aanmerkelijk meer dan 25 euro maar woon dan ook in het buitengebied.
pi_178267194
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 21:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wij maken ze zelf eens per jaar even schoon. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe makkelijk je er bij kunt komen. Bij ons rekenen ze overigens aanmerkelijk meer dan 25 euro maar woon dan ook in het buitengebied.
Ze liggen op het schuine dak, van de zolderverdieping. Zeg 7-11 meter hoog..

Hier zit een glazenwasser die dat doet voor die prijs. De rest is ook echt een paar tientjes duurder, dus weet niet hoe "veilig"dat is..
pi_178269323
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:21 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ze liggen op het schuine dak, van de zolderverdieping. Zeg 7-11 meter hoog..

Hier zit een glazenwasser die dat doet voor die prijs. De rest is ook echt een paar tientjes duurder, dus weet niet hoe "veilig"dat is..
Nou in jou geval zou ik er zelf niet aan beginnen en het lekker laten doen voor die 25 euro.
  dinsdag 3 april 2018 @ 00:52:47 #160
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178269493
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 18:02 schreef TwinkleStar001 het volgende:

[..]

Netjes! Ik wist niet dat dat ook kon :) Op internet zie ik allemaal berekeningen met 0,9 x vermogen of zelfs 0,8 x vermogen..
Ik heb vorig jaar bijna 1,1 gescoord met Solar Frontier + Solar Edge. Kan dus prima :)

Schoonmaken in de 2 jaar dat ze erop liggen nog niet gedaan. Opbrengst blijft goed dus laat het voorlopig zo. Alleen borstels monteren ivm vogels die eronder gaan :(
pi_178278850
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 08:28 schreef habitue het volgende:
Ik zoek een advies over het volgende:

Ik moet voor een nieuwbouwwoning aangeven of ik zonnepanelen extra wil. De prijs is echter 870 euro per zonnepaneel! Heb gevraagd naar model en typenummer en wattpiek maar daar konden ze niks over zeggen omdat die pas later besteld gaan worden. }:|

Er komen er sowieso 2 op het dak te liggen die inbegrepen zit in de prijs. Als ik op internet zoek zijn de duurste zonnepanelen de helft van die prijs. Kun je later ook zonnepanelen zelf op die 2 zonnepanelen aansluiten? Moeten dat per se dezelfde merk en typenummer zijn ook?
Hoeveel? Wij betalen per paneel extra 345 euro. En inderdaad, ze bestellen ze zo laat mogelijk zodat ze zo nieuw mogelijk zijn. Wij hebben het dak zo vol mogelijk gelegd. Daarna bedachten we ze ook op de garage te leggen, maar dat ging in de papieren lopen omdat die anders georiënteerd zijn (west ipv zuid) en dan moest er allerlei extra's worden geïnstalleerd om de opbrengst goed te krijgen. Twee extra paneeltjes op de garage leverden dan ineens 1800 euro aan extra kosten op. Dat doen we niet, we kijken wel of we die er na oplevering nog een keer opleggen en dan met een aparte omvormer.

Als ik het goed begrepen heb moet je nu even kijken of je omvormer wel meer panelen aankan en dan kan je die er later nog op aansluiten. Maar ik ben geen expert, dus misschien zit er naast.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 3 april 2018 @ 15:22:28 #162
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178279488
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 21:06 schreef laziness het volgende:
Dat lijkt me een niet heel realistisch rekenplaatje...
Het zal nog moeten blijken inderdaad. Februari was natuurlijk erg goed dit jaar en januari kl#te, maar toen hadden wij nog niks liggen.

Ik rond 1,1MWh in 8 weken al af naar 120kWh/week en reken ook met slechts 40 weken, dus ik sla al 3 maanden helemaal over in de berekening. Als zouden oktober,november en december slechts 40kWh per maand opwekken, zou januari nog steeds 0 mogen zijn om het gemiddelde te halen. En dan reken ik weken die (veel) meer dan 120kWh opleveren in de zomer dus ook niet mee :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 11 april 2018 @ 11:35:57 #163
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178445017
Ligt het aan mij, of is de opbrengst van de afgelopen weken een stuk lager als in februari?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_178445229
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 14:58 schreef d.k. het volgende:

[..]

Hoeveel? Wij betalen per paneel extra 345 euro. En inderdaad, ze bestellen ze zo laat mogelijk zodat ze zo nieuw mogelijk zijn. Wij hebben het dak zo vol mogelijk gelegd. Daarna bedachten we ze ook op de garage te leggen, maar dat ging in de papieren lopen omdat die anders georiënteerd zijn (west ipv zuid) en dan moest er allerlei extra's worden geïnstalleerd om de opbrengst goed te krijgen. Twee extra paneeltjes op de garage leverden dan ineens 1800 euro aan extra kosten op. Dat doen we niet, we kijken wel of we die er na oplevering nog een keer opleggen en dan met een aparte omvormer.

Als ik het goed begrepen heb moet je nu even kijken of je omvormer wel meer panelen aankan en dan kan je die er later nog op aansluiten. Maar ik ben geen expert, dus misschien zit er naast.
870 euro! :P Uiteindelijk kwamen ze wel met wp vermogen, dat was 275. Wat een afzetters :')
Ik ga mijn eigen installatie wel kopen na oplevering, inderdaad dan kijken hoeveel ik er op de omvormer kan aansluiten, Indien niet voldoende zet ik alles wel te koop.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_178445469
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 11:35 schreef daNpy het volgende:
Ligt het aan mij, of is de opbrengst van de afgelopen weken een stuk lager als in februari?
Hoezo?




6 april was by far mijn beste dag ooit. Maar daar kom ik nog wel overheen dit jaar aangezien ik pas sinds november de laatste 9 panelen erbij heb.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_178445554
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 14:58 schreef d.k. het volgende:

[..]

Hoeveel? Wij betalen per paneel extra 345 euro. En inderdaad, ze bestellen ze zo laat mogelijk zodat ze zo nieuw mogelijk zijn. Wij hebben het dak zo vol mogelijk gelegd. Daarna bedachten we ze ook op de garage te leggen, maar dat ging in de papieren lopen omdat die anders georiënteerd zijn (west ipv zuid) en dan moest er allerlei extra's worden geïnstalleerd om de opbrengst goed te krijgen. Twee extra paneeltjes op de garage leverden dan ineens 1800 euro aan extra kosten op. Dat doen we niet, we kijken wel of we die er na oplevering nog een keer opleggen en dan met een aparte omvormer.

Als ik het goed begrepen heb moet je nu even kijken of je omvormer wel meer panelen aankan en dan kan je die er later nog op aansluiten. Maar ik ben geen expert, dus misschien zit er naast.
Ik weet niet of je garage aan 2 kanten van het dak zonnepanelen kan herbergen, dan kan je een "oost-west" opstelling doen. De opbrengst is lager dan wanneer ze op het zuiden zouden liggen maar je hebt wel weer langer opbrengst (zonsopkomst tot zonsondergang).

Je kan dan ook met een lichtere omvormer toe omdat de panelen niet de hele dag maximaal licht zullen krijgen (begin van de dag oost, eind van de dag west).

Mijn volgende woning heeft al 8 panalen op de garage, na de overdracht wil ik er 8 bij op het westen en 16 nieuwe op het oosten. Er zal dan wel een andere omvormer moeten komen, uiteraard.

Ik ga ook van gas naar warmtepomp dus dan is extra zonne-opbrengst altijd nuttig.

En de investering? Het is nu "dood geld" op m'n spaarrekening, over een jaar denk ik er al niet meer aan maar heb ik nog wel de opbrengsten.
pi_178445635
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 12:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik weet niet of je garage aan 2 kanten van het dak zonnepanelen kan herbergen, dan kan je een "oost-west" opstelling doen. De opbrengst is lager dan wanneer ze op het zuiden zouden liggen maar je hebt wel weer langer opbrengst (zonsopkomst tot zonsondergang).

Je kan dan ook met een lichtere omvormer toe omdat de panelen niet de hele dag maximaal licht zullen krijgen (begin van de dag oost, eind van de dag west).

Mijn volgende woning heeft al 8 panalen op de garage, na de overdracht wil ik er 8 bij op het westen en 16 nieuwe op het oosten. Er zal dan wel een andere omvormer moeten komen, uiteraard.

Ik ga ook van gas naar warmtepomp dus dan is extra zonne-opbrengst altijd nuttig.

En de investering? Het is nu "dood geld" op m'n spaarrekening, over een jaar denk ik er al niet meer aan maar heb ik nog wel de opbrengsten.
Daarbij verdien je een warmtepomp en zonnepanelen altijd terug.
Het bespaart je nu geld, en als je dat lang genoeg doet maak je er winst mee. Mocht je je woning verkopen heeft het een meerwaarde. Links of rechts om dus slim om te doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 11 april 2018 @ 17:46:50 #168
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178452168
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 11:58 schreef bambino het volgende:

[..]

Hoezo?

6 april was by far mijn beste dag ooit. Maar daar kom ik nog wel overheen dit jaar aangezien ik pas sinds november de laatste 9 panelen erbij heb.
Omdat bij mij in februari de opgewekte kWhs omhoog vlogen, met meer dan 120kWh per week, tot halverwege maart zelfs.
Maar sinds ik internet heb kan ik wat beter monitoren, en kom ik rond de 50kWh per week uit. Toch is het totaal over 10 weken nog steeds 1,3MWh.

Omdat ik pas sinds eind maart internet heb zijn de dag/week/maand gegevens van februari niet (meer) opgeslagen. Maar deze worden nog wel bij het totaal geteld. Ergens klopt er iets niet, maar ik moet er even induiken om te kijken waar het zit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 11 april 2018 @ 23:53:12 #169
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178461303
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 15:22 schreef daNpy het volgende:

[..]

Het zal nog moeten blijken inderdaad. Februari was natuurlijk erg goed dit jaar en januari kl#te, maar toen hadden wij nog niks liggen.

Ik rond 1,1MWh in 8 weken al af naar 120kWh/week en reken ook met slechts 40 weken, dus ik sla al 3 maanden helemaal over in de berekening. Als zouden oktober,november en december slechts 40kWh per maand opwekken, zou januari nog steeds 0 mogen zijn om het gemiddelde te halen. En dan reken ik weken die (veel) meer dan 120kWh opleveren in de zomer dus ook niet mee :)
Wacht nou maar af tot je een jaar verder bent, dit is allemaal gissen :P
pi_178464277
As maandag komt er iemand om zonnepanelen te bespreken. Nog tips, dingen waar ik op moet letten, vragen die ik moet stellen?
pi_178464387
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 09:01 schreef TwinkleStar001 het volgende:
As maandag komt er iemand om zonnepanelen te bespreken. Nog tips, dingen waar ik op moet letten, vragen die ik moet stellen?
Tips zijn er altijd ;)

Wat is je gemiddelde stroomverbruik per jaar? Wil je die hoeveelheid opwekken?
Wat verwacht je in de komende 5 jaar aan veranderingen in stroomverbruik? (elektrisch rijden? warmtepomp? airco?)

Als je veel dakoppervlak hebt, zou je kunnen kiezen voor wat goedkopere panelen en er iets meer leggen. Heb je een klein dak, dan kan het interessant zijn om naar een hogere opbrengst per paneel te kijken.

Als je vrij veel kans op schaduw hebt dan kan het interessant zijn om naar panelen met micro-omvormers of optimizers te kijken. Ieder paneel heeft dan z'n eigen omvormer en als er 1 een deel van de dag in de schaduw ligt, heeft dat geen invloed op de opbrengst van de andere panelen.
Zo'n systeem is wel duurder maar als je weinig opties hebt wel een interessante.

Verder is deze site wel handig met tips voor de omvormer:

https://www.zonnepanelen.net/8-punten-om-omvormer-te-kiezen/

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-04-2018 09:21:51 ]
  donderdag 12 april 2018 @ 18:03:22 #172
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178472779
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 23:53 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wacht nou maar af tot je een jaar verder bent, dit is allemaal gissen :P
Nee, ik vind dat er iets niet klopt :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_178480619
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 09:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Tips zijn er altijd ;)

Wat is je gemiddelde stroomverbruik per jaar? Wil je die hoeveelheid opwekken?
Wat verwacht je in de komende 5 jaar aan veranderingen in stroomverbruik? (elektrisch rijden? warmtepomp? airco?)

Als je veel dakoppervlak hebt, zou je kunnen kiezen voor wat goedkopere panelen en er iets meer leggen. Heb je een klein dak, dan kan het interessant zijn om naar een hogere opbrengst per paneel te kijken.

Als je vrij veel kans op schaduw hebt dan kan het interessant zijn om naar panelen met micro-omvormers of optimizers te kijken. Ieder paneel heeft dan z'n eigen omvormer en als er 1 een deel van de dag in de schaduw ligt, heeft dat geen invloed op de opbrengst van de andere panelen.
Zo'n systeem is wel duurder maar als je weinig opties hebt wel een interessante.

Verder is deze site wel handig met tips voor de omvormer:

https://www.zonnepanelen.net/8-punten-om-omvormer-te-kiezen/
Dank!

Je eerste punt is meteen de grote onbekende. Nieuwbouwhuis en ik woon hier nog maar net. Hou wel vanaf het begin mijn verbruik bij. Alles is elektrisch, ook de verwarming dus winter of zomer maakt veel uit.

Ik kan niet goed vinden gemiddeld hoeveel dagen per jaar er nu gestookt wordt, dan zou ik het enigzins kunnen uitrekenen. (google varieert tussen de 4 en 7 maanden) Mocht iemand dit weten hoor ik het graag.

Ik zat daarom zelf te denken om er nu een aantal neer te laten leggen en dan later evt meer erbij. Maar geen idee wat daar de financiële meerkosten van zijn - zal dat maandag ook vragen.
pi_178480814
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 23:24 schreef TwinkleStar001 het volgende:

[..]

Dank!

Je eerste punt is meteen de grote onbekende. Nieuwbouwhuis en ik woon hier nog maar net. Hou wel vanaf het begin mijn verbruik bij. Alles is elektrisch, ook de verwarming dus winter of zomer maakt veel uit.

Ik kan niet goed vinden gemiddeld hoeveel dagen per jaar er nu gestookt wordt, dan zou ik het enigzins kunnen uitrekenen. (google varieert tussen de 4 en 7 maanden) Mocht iemand dit weten hoor ik het graag.

Ik zat daarom zelf te denken om er nu een aantal neer te laten leggen en dan later evt meer erbij. Maar geen idee wat daar de financiële meerkosten van zijn - zal dat maandag ook vragen.
Stook je met een warmtepomp?

Dan zou ik voor eigen gebruik 1500kWh aanhouden en voor de verwarming 2000kWh.
Dan zou je zo'n 3500kWh per jaar wegstoken en kom je met 14 x 250Wp panelen een heel eind (dat is wat er ongeveer op een 16A groep kan, als ik het goed heb, al bepaalt je omvormer uiteindelijk hoeveel er echt wordt afgegeven).

Misschien krijg je dan geen "0" op de meter maar je wekt wel een substantieel deel van je stroom op.

Ik stook meestal vanaf oktober t/m april. Zo'n 6,5 tot 7 maand lijkt me wel veilig om aan te houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-04-2018 23:42:21 ]
  vrijdag 13 april 2018 @ 01:03:47 #175
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178481765
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 18:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nee, ik vind dat er iets niet klopt :P
Valt nog weinig over te zeggen.
pi_178508946
Een familielid heeft een offerte voor een PV-installatie laten maken.

11x JA Solar 300 panelen
1x SE 3000

Totaal komt uit op 1,76 per wP incl.

Ik vind het aan de dure kant. SE is ook geen noodzakelijkheid, want er is nauwelijks schaduw op het dak. De 300w panelen wil hij er graag inhouden omdat hij er maar 11 kwijt kan. Is dit een reeële prijs of is het veel te duur?
  zaterdag 14 april 2018 @ 20:17:48 #177
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_178515655
Ik heb al een paar dagen geen opbrengst :')



Vandaag voor het eerst weer een beetje, maar een raar beeld

Gister was ik op het dak voor schoonmaken panelen en toen zag ik dit



en hoorde om de 30 seconden klik :@

Het betreft een Trannergy PVI 4000TL

Hij is uit 2014 en gekoppeld aan 14 panelen op een groep en er zit gelukkig standaard 10 jaar garantie op

Maar is hij stuk of wat is er aan de hand ?
  zaterdag 14 april 2018 @ 20:20:01 #178
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178515698
Ergens een kabeltje los ofzo? Staat in je handleiding wat de melding precies betekend en wat er aan de hand kan zijn.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 14 april 2018 @ 20:22:17 #179
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178515748
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:00 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een familielid heeft een offerte voor een PV-installatie laten maken.

11x JA Solar 300 panelen
1x SE 3000

Totaal komt uit op 1,76 per wP incl.

Ik vind het aan de dure kant. SE is ook geen noodzakelijkheid, want er is nauwelijks schaduw op het dak. De 300w panelen wil hij er graag inhouden omdat hij er maar 11 kwijt kan. Is dit een reeële prijs of is het veel te duur?
Wat is duur?
En met welke getallen reken je? Is die 1.76 per Wp op basis van de theoretische 3300 Wp totaal? Of van de berekende opbrengst?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 14 april 2018 @ 20:34:49 #180
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_178515950
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:20 schreef daNpy het volgende:
Ergens een kabeltje los ofzo? Staat in je handleiding wat de melding precies betekend en wat er aan de hand kan zijn.
Uit de manual

3.2. Connecting mode
After performing the system tests, which check whether all connection conditions
are met, the inverter goes from waiting mode to connecting mode. During the
specified cut-in time, the inverter continues testing the system values and
connects the inverter to the grid if the system tests are okay. The minimum cut-in
time is specified by the supplier and authorities and can vary from region to
region.

Hij blijft dus hangen in de connecting mode :')
Nee geen kabeltjes los oid, alles zag er piekfijn uit, ben er ook niet aangeweest
Is de opmvormer nu stuk, of is er iets anders aan de hand
\Ik heb al geprobeerd hem te resetten om hem even los te koppelen van de 220V maar dat helpt ook niet
Hellup -O- -O-
  zaterdag 14 april 2018 @ 20:39:28 #181
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178516027
Staat je schakelaar wel op "aan"?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 14 april 2018 @ 21:03:25 #182
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_178516446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:39 schreef daNpy het volgende:
Staat je schakelaar wel op "aan"?
:Y Er is niemand aan geweest ;)
  zaterdag 14 april 2018 @ 23:39:14 #183
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178519353
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 23:53 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wacht nou maar af tot je een jaar verder bent, dit is allemaal gissen :P
Even de gegevens erbij gezocht.
In verband met nieuwbouw (en moeilijkheden bij de glasvezel aansluiting) hadden wij veel later internet dan dat er zonnepanelen lagen. De zonnepanelen zijn gelegd op 2 februari.Internet is aangesloten op 21 maart.
Tot en met maart heb ik op de omvormer gekeken wat de opbrengst was.
Februari: 447,5 kWh
Maart: 647 kWh.

Als ik nu in de Solar edge app kijk geeft hij voor maart slechts 233 kWh aan. Gegevens van februari ontbreken, maar die worden wel meegenomen in het totaal. Ik dacht eerst dat hij de dagen dat er nog geen internet was misschien niet goed weergaf. Maar er is wel voor elke dag data en als ik de weken optel kom ik op 233kWh.
Dat zou voor deze maand dus beter moeten zijn, maar nee:
Voor deze maand geeft de app 135 kWh aan. En als ik op de omvormer kijk staat deze op 422 kWh :?
Ook het dagtotaal is op de omvormer dubbel (28,3) tov de app (14,16).
Volgens mij telt de omvormer te veel, en niet een beetje ook.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_178522909
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:39 schreef daNpy het volgende:

[..]

Even de gegevens erbij gezocht.
In verband met nieuwbouw (en moeilijkheden bij de glasvezel aansluiting) hadden wij veel later internet dan dat er zonnepanelen lagen. De zonnepanelen zijn gelegd op 2 februari.Internet is aangesloten op 21 maart.
Tot en met maart heb ik op de omvormer gekeken wat de opbrengst was.
Februari: 447,5 kWh
Maart: 647 kWh.

Als ik nu in de Solar edge app kijk geeft hij voor maart slechts 233 kWh aan. Gegevens van februari ontbreken, maar die worden wel meegenomen in het totaal. Ik dacht eerst dat hij de dagen dat er nog geen internet was misschien niet goed weergaf. Maar er is wel voor elke dag data en als ik de weken optel kom ik op 233kWh.
Dat zou voor deze maand dus beter moeten zijn, maar nee:
Voor deze maand geeft de app 135 kWh aan. En als ik op de omvormer kijk staat deze op 422 kWh :?
Ook het dagtotaal is op de omvormer dubbel (28,3) tov de app (14,16).
Volgens mij telt de omvormer te veel, en niet een beetje ook.
Vaak werken de omvormers met een string A en string B. Kan het niet zo zijn dat door de Solar edge een van de stringen niet meegeteld is? (Zo maar even een gedachten omdat er ongeveer de helft verschil zit tussen de twee metingen)
  zondag 15 april 2018 @ 08:01:46 #185
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178523130
Ik zie bij het overzicht wel het live vermogen per paneel. Ik zal eens contact opnemen met de installateur.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_178523149
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 23:39 schreef daNpy het volgende:

[..]

Even de gegevens erbij gezocht.
In verband met nieuwbouw (en moeilijkheden bij de glasvezel aansluiting) hadden wij veel later internet dan dat er zonnepanelen lagen. De zonnepanelen zijn gelegd op 2 februari.Internet is aangesloten op 21 maart.
Tot en met maart heb ik op de omvormer gekeken wat de opbrengst was.
Februari: 447,5 kWh
Maart: 647 kWh.

Als ik nu in de Solar edge app kijk geeft hij voor maart slechts 233 kWh aan. Gegevens van februari ontbreken, maar die worden wel meegenomen in het totaal. Ik dacht eerst dat hij de dagen dat er nog geen internet was misschien niet goed weergaf. Maar er is wel voor elke dag data en als ik de weken optel kom ik op 233kWh.
Dat zou voor deze maand dus beter moeten zijn, maar nee:
Voor deze maand geeft de app 135 kWh aan. En als ik op de omvormer kijk staat deze op 422 kWh :?
Ook het dagtotaal is op de omvormer dubbel (28,3) tov de app (14,16).
Volgens mij telt de omvormer te veel, en niet een beetje ook.
Het is niet minus verbruik?
pi_178523406
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 20:51 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja klopt, in principe rekenen ze uit adhv gemiddelde zonne uren in jouw regio, ligging en hoek van de panelen etc hoeveel je netto opbrengst ongeveer gaat zijn. Voor onze installatie (3500Wp) moet dit netto op 3150 kWh/jaar uitkomen.
Onze panelen zijn op 2 februari gelegd. In 8 weken tijd hebben wij meer dan 1,0MWh opgewekt.
DIt komt neer op ~120kWh/week. Met 40 van deze gemiddelde weken per jaar komen we dus (ruim) boven de 4000kWh/jaar :D
Ik reken met
Jan 2,6%
Feb 4,3%
Mrt 8,5%
Apr 12,1%
Mei 13,4%
Jun 13,2%
Jul 13,0%
Aug 11,4%
Sep 9,2%
Okt 7,0%
Nov 3,3%
Dec 2,0%

Succes met uitrekenen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 15 april 2018 @ 09:02:02 #188
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178524094
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:00 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een familielid heeft een offerte voor een PV-installatie laten maken.

11x JA Solar 300 panelen
1x SE 3000

Totaal komt uit op 1,76 per wP incl.

Ik vind het aan de dure kant. SE is ook geen noodzakelijkheid, want er is nauwelijks schaduw op het dak. De 300w panelen wil hij er graag inhouden omdat hij er maar 11 kwijt kan. Is dit een reeële prijs of is het veel te duur?
Als je het extra rendement en de langere garantie meeneemt in je berekening is SE altijd een goede optie. Kijk niet alleen naar de terugverdientijd maar ook naar de jaren nadat je het systeem hebt terugverdiend!

1,76 euro (incl BTW en montage) / Wp is zeker aan de prijs voor deze set. Je zou rond de 1,50 moeten kunnen komen.
  zondag 15 april 2018 @ 09:02:42 #189
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_178524111
647 in maart? Met 3500Wp lijkt het me echt wel heel erg hoog. Ik weet niet wat je voor super opstelling hebt maar mijn 3180wp komt niet in de buurt en ik heb wel een jaarlijks rendement van meer dan 100%.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_178524276
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 09:02 schreef laziness het volgende:
647 in maart? Met 3500Wp lijkt het me echt wel heel erg hoog. Ik weet niet wat je voor super opstelling hebt maar mijn 3180wp komt niet in de buurt en ik heb wel een jaarlijks rendement van meer dan 100%.
Volgens mij dat het totaal tot nu toe.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 15 april 2018 @ 10:15:33 #191
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178526323
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 08:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is niet minus verbruik?
Nee dat weet de omvormer niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 15 april 2018 @ 10:15:55 #192
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178526337
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 09:08 schreef halfway het volgende:

[..]

Volgens mij dat het totaal tot nu toe.
Nee dat is 1,5MWh.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_178542780
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:22 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wat is duur?
En met welke getallen reken je? Is die 1.76 per Wp op basis van de theoretische 3300 Wp totaal? Of van de berekende opbrengst?
Met je vraag: wat is duur? Kan ik niet zoveel. Je begrijpt vast wel dat ik bedoel dat de relatieve waarde hoog lijkt in vergelijking met het gemiddelde voor een dergelijke installatie bij een andere leverancier.

Die 1,76 is per theoretische wP, ik heb nog nooit een panelenleverancier met een berekende opbrengst zien werken.

quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 09:02 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Als je het extra rendement en de langere garantie meeneemt in je berekening is SE altijd een goede optie. Kijk niet alleen naar de terugverdientijd maar ook naar de jaren nadat je het systeem hebt terugverdiend!

1,76 euro (incl BTW en montage) / Wp is zeker aan de prijs voor deze set. Je zou rond de 1,50 moeten kunnen komen.
Bedankt voor je feedback. Dat SE een meerwaarde is, is zeker waar. We hebben nu vnl. naar de tvt gekeken. Tussen 1,50 en 1,76 zit echt een groot verschil, maar zelf zat ik ook meer in die regionen te kijken. Heb jij, of iemand anders in dit topic, misschien een adres waar ze scherpere prijzen hanteren? (evt. via PB)
  maandag 16 april 2018 @ 12:08:28 #194
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178549947
quote:
3s.gif Op zondag 15 april 2018 23:13 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Met je vraag: wat is duur? Kan ik niet zoveel. Je begrijpt vast wel dat ik bedoel dat de relatieve waarde hoog lijkt in vergelijking met het gemiddelde voor een dergelijke installatie bij een andere leverancier.

Die 1,76 is per theoretische wP, ik heb nog nooit een panelenleverancier met een berekende opbrengst zien werken.

[..]

Bedankt voor je feedback. Dat SE een meerwaarde is, is zeker waar. We hebben nu vnl. naar de tvt gekeken. Tussen 1,50 en 1,76 zit echt een groot verschil, maar zelf zat ik ook meer in die regionen te kijken. Heb jij, of iemand anders in dit topic, misschien een adres waar ze scherpere prijzen hanteren? (evt. via PB)
Je hebt een DM
  maandag 16 april 2018 @ 13:07:41 #195
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_178551358
quote:
3s.gif Op zondag 15 april 2018 23:13 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Met je vraag: wat is duur? Kan ik niet zoveel. Je begrijpt vast wel dat ik bedoel dat de relatieve waarde hoog lijkt in vergelijking met het gemiddelde voor een dergelijke installatie bij een andere leverancier.

Die 1,76 is per theoretische wP, ik heb nog nooit een panelenleverancier met een berekende opbrengst zien werken.

Ik heb 1,82 in de BTW per Wp betaald. En bij ons zaten bij alle offertes een berekening voor de daadwerkelijke opbrengst, die afhangt van de plaatsing van de zonnepanelen en de omgeving.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 16 april 2018 @ 13:23:34 #196
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_178551800
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 13:07 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb 1,82 in de BTW per Wp betaald. En bij ons zaten bij alle offertes een berekening voor de daadwerkelijke opbrengst, die afhangt van de plaatsing van de zonnepanelen en de omgeving.
Ik 8000 incl. BTW / 5100 = 1,57

Wel SF+SE dus hoge opbrengst van bijna factor 1,1
  maandag 16 april 2018 @ 13:52:41 #197
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_178552641
Zojuist bericht gehad van de installateur hij is officieel kapot :D
Nieuwe wordt besteld want 10 jaar garantie *O*
Eb als hij binnen is wordt hij gemonteerd 8-)
pi_178605532
Hier geeft de omvormer sinds gisteren ook ineens problemen... zoeken op de foutcode levert tot nu toe weinig op, morgen de leverancier maar eens contacteren.
pi_178605613
Welk merk wat stuk is?
.
pi_178605728
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 19:26 schreef Fer het volgende:
Welk merk wat stuk is?
Solaredge HD wave. Gisteren ineens hele rare daling en vandaag bijna niks aan opbrengst.
SPOILER: foto's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omvormer geeft code 18xBF HW error.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')