abonnement Unibet Coolblue
pi_176983009
Hoi,

Wilde net nog even een spiegel ophangen dus even gemeten en opgetekend waar de spijker in de muur moet. Enfin, ik kijk nog even en oh ja, stopcontact verticaal onder de plek die ik had gemarkeerd. Ander punt zoeken dus.

Op dat moment roept mijn vriendin of ik even met wat kon helpen en een kwartier later kom ik terug, denk er niet meer aan en sla die spijker in de muur.

*PATS* donker

Oh ja shit, liep natuurlijk die leiding. Spijker eruit getrokken, zekering weer omgezet en alles doet het weer.

Vraag is nu, is dat nu wel veilig daar in de muur? Het is een bakstenen muur waar denk ik (niet mijn werk) een voeg is uitgefreesd, leiding erin is gelegd, dicht geplamuurd en geschilderd is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 5 februari 2018 @ 23:13:32 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_176983429
Ik heb de foto van het voorval even bekeken en het ziet er prima uit.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_176983443
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2018 23:13 schreef RingBewoner het volgende:
Ik heb de foto van het voorval even bekeken en het ziet er prima uit.
Ja, volgens mij ook. Niks aan de hand.
pi_176983469
Gewoon ff 3 nieuwe draden trekken en klaar.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_176983526
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 23:15 schreef Chinless het volgende:
Gewoon ff 3 nieuwe draden trekken en klaar.
pi_176983611
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 23:15 schreef Chinless het volgende:
Gewoon ff nieuwe draden trekken en klaar.
pi_176983836
Denk dat er van enkele draden de isolatie beschadigd is. Een goede kortsluiting is niet erg, dan vliegt de groep/aardlek eruit. Maar spannend wordt het als de draden heel licht contact gaan maken en smeulen.
.
pi_176984428
nee dit is niet veilig... kun je ergens bij de centraaldoos? in dat geval is het niet zo moeilijk. knoop 3 draden aan 1 die nu in de muur zit. trek de andere 2 er uit en trek de draden door het gootje.
pi_176984649
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2018 23:13 schreef RingBewoner het volgende:
Ik heb de foto van het voorval even bekeken en het ziet er prima uit.
Foto? Van je zusje? :*

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 00:15 schreef Nico987 het volgende:
nee dit is niet veilig... kun je ergens bij de centraaldoos? in dat geval is het niet zo moeilijk. knoop 3 draden aan 1 die nu in de muur zit. trek de andere 2 er uit en trek de draden door het gootje.
Hm, niet zo makkelijk. Geen idee waar die leiding heen loopt of waar ie afbuigt.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176984798
dat hoef je ook helemaal niet te weten. zoek gewoon de centraaldoos. meestal in de ruimte waar het contact zit in het plafond boven je lamp.
pi_176986073
Weet je toevallig wat de standaard plek is als het een plafond betreft dat uit gipsplaten bestaat en aan het werkelijke plafond is opgehangen? :p

(We wonen sinds twee maanden in een souterrainwoning, eigenlijk een halve kelder die twee jaar geleden is gerenoveerd naar modern appartement.)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176986158
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 08:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet je toevallig wat de standaard plek is als het een plafond betreft dat uit gipsplaten bestaat en aan het werkelijke plafond is opgehangen? :p

(We wonen sinds twee maanden in een souterrainwoning, eigenlijk een halve kelder die twee jaar geleden is gerenoveerd naar modern appartement.)
Waar hangt de plafondlamp? Als de de draden daarvan volgt, kom je misschien wel bij de centraaldoos uit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 6 februari 2018 @ 09:10:28 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176986636
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 08:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet je toevallig wat de standaard plek is als het een plafond betreft dat uit gipsplaten bestaat en aan het werkelijke plafond is opgehangen? :p

(We wonen sinds twee maanden in een souterrainwoning, eigenlijk een halve kelder die twee jaar geleden is gerenoveerd naar modern appartement.)
Als de installatie aangelegd is volgens de geldende normen en regels dan zou het uit moeten komen in de dichtstbijzijnde centraal-doos. Op de centraal doos hang je vaak de lamp op. Heb je daar al onder gekeken?
pi_176991193
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 09:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als de installatie aangelegd is volgens de geldende normen en regels dan zou het uit moeten komen in de dichtstbijzijnde centraal-doos. Op de centraal doos hang je vaak de lamp op. Heb je daar al onder gekeken?
De centraaldoos hangt toch meestal in het midden van de ruimte, evt in de aangrenzende ruimte.
pi_176991646
Tering jantje natuurlijk is dat niet veilig meer....
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 6 februari 2018 @ 14:27:48 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176991747
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 13:48 schreef Nico987 het volgende:

[..]

De centraaldoos hangt toch meestal in het midden van de ruimte, evt in de aangrenzende ruimte.
Een centraal doos hoeft zeker niet altijd centraal in het midden van een ruimte of aanliggende ruimte te zitten.

Vaak wel op de plek daar waar een lamp hangt. :)
pi_176996053
en wat als je er nou met geen "fatsoenlijke" mogelijkheid nieuwe draden in krijgt?
en je dus ook de huidige draden niet spanningsloos kan maken.. omdat T. Beunhaas aan het werk geweest is?

zijn er dan nog "veilige" oplossingen? al zijn die natuurlijk nooit conform regels.... ?
pi_176999345
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 18:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
en wat als je er nou met geen "fatsoenlijke" mogelijkheid nieuwe draden in krijgt?
en je dus ook de huidige draden niet spanningsloos kan maken.. omdat T. Beunhaas aan het werk geweest is?

zijn er dan nog "veilige" oplossingen? al zijn die natuurlijk nooit conform regels.... ?
tegels (ik gok dat het in de badkamer was) er voorzichtig uithakken. de muur open breken en vervangen.

veilig maar niet volgens de tegel op de plaats van de spijker er uit halen. gat hakken. de draad boven de spijker afknippen doos in de muur, draden verbinden, dicht stuken tegel er over en huilen als de draad toch eens vervangen moet worden.
pi_177007726
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 08:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Waar hangt de plafondlamp? Als de de draden daarvan volgt, kom je misschien wel bij de centraaldoos uit.
Er zijn twee aansluitingspunten in het plafond. Of beter gezegd, op twee plaatsen in het plafond komt er gewoon een draad uit het plafond (geen doos) omdat er zo'n 20 cm zit tussen het echte betonnen (?) plafond en het "voorzet"plafond, dat gemaakt is van gips.

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 09:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als de installatie aangelegd is volgens de geldende normen en regels dan zou het uit moeten komen in de dichtstbijzijnde centraal-doos. Op de centraal doos hang je vaak de lamp op. Heb je daar al onder gekeken?
Zie quote boven. Overigens wonen we in Duitsland, geen idee of de standaarden hier hetzelfde zijn als in Nederland.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 18:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
en wat als je er nou met geen "fatsoenlijke" mogelijkheid nieuwe draden in krijgt?
en je dus ook de huidige draden niet spanningsloos kan maken.. omdat T. Beunhaas aan het werk geweest is?

zijn er dan nog "veilige" oplossingen? al zijn die natuurlijk nooit conform regels.... ?
Nou ja, spanningsloos kan altijd toch... hoofdschakelaar omzetten. Maar ik heb in ieder geval een leidingzoeker besteld. Dan kan ik misschien een idee krijgen van waar de leidingen heen lopen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_177008003
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 08:51 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Er zijn twee aansluitingspunten in het plafond. Of beter gezegd, op twee plaatsen in het plafond komt er gewoon een draad uit het plafond (geen doos) omdat er zo'n 20 cm zit tussen het echte betonnen (?) plafond en het "voorzet"plafond, dat gemaakt is van gips.

[..]

Zie quote boven. Overigens wonen we in Duitsland, geen idee of de standaarden hier hetzelfde zijn als in Nederland.

[..]

Nou ja, spanningsloos kan altijd toch... hoofdschakelaar omzetten. Maar ik heb in ieder geval een leidingzoeker besteld. Dan kan ik misschien een idee krijgen van waar de leidingen heen lopen.
In Duitsland smeren ze soms xmvk kabel zo in de muur. Als dat het geval is wordt het hakken..
pi_177010168
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 09:11 schreef tux87 het volgende:

[..]

In Duitsland smeren ze soms xmvk kabel zo in de muur. Als dat het geval is wordt het hakken..
zelfs installatiedraad toch?
pi_177011770
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 09:11 schreef tux87 het volgende:
In Duitsland smeren ze soms xmvk kabel zo in de muur. Als dat het geval is wordt het hakken..
Dat dus. Zelfs gewoon VD-draad los in de muur in de stuclaag weggesmeerd. Dus geheel anders dan het Nl. systeem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')