abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176954152
BULGARIJE

Waar kennen we de Bulgaren van?

Van de zonnige stranden aan de Zwarte Zee natuurlijk. Verder van de hoofdstad Sofia, de munteenheid Lev, de communistische tijd, als een grote wijnexporteur in de eigen regio, voetballers als Berbatov en Stoichkov, hoogspringster en langdurig recordhoudster Stefka Kostidinova, het aangename klimaat, de stad Plovdiv, de clubs Lokomotiv, Levski, Slavia en CSKA Sofia en natuurlijk ook als n van de armste landen in Europa.



Hoe doen ze het op het ESF?

Bulgarije debuteerde in 2005 op het ESF, en deed sindsdien telkens mee, behalve in 2014 en 2015 en 2019. Voor de onderbreking waren de resultaten bedroevend, met slechts n kwalificatie naar de finale. Sinds hun return hebben de Bulgaren drie keer meegestreden om de winst en lijkt het een ander land geworden. In 2019 schitterden de Bulgaren echter weer door afwezigheid.

Er komt geregeld Bulgaarse (dance)muziek onze kant op, maar het land slaagde er lange tijd niet in om dat ook te vertalen naar goede ESF-inzendingen. Oubolligheid en matigheid troefden elkaar af in de beginjaren. Met de betere prestaties in de recente jaren, lijkt het erop dat het festival serieuzer genomen wordt en dat de wens om te winnen echt aanwezig is.

Bij de puntenverdeling komen en gaan de punten vooral naar Zuidoost-Europa. De meeste punten gingen naar Griekenland, Armeni en Rusland. Uit Noord-Macedoni en Malta kwam het meeste binnen.

Nederland en Bulgarije geven elkaar niet zo veel punten. Ze hebben beide natuurlijk ook niet zo vaak aan de finale deelgenomen. Er gingen punten naar Poli Genova (1 (p)) en Kristian Kostov (10 (j) + 8 (p)). Kristian had in de halve finale overigens twee keer 12 punten van jury en publiek gekregen.
Andersom was er liefde voor Douwe Bob (2 (j)) en OG3NE (10 (j)). Opvallend was dat de 3JS ook nog 5 punten kregen in de halve finale.

Hoe ging het door de jaren heen?

Laat ons opgewekt aanvangen met het leegeten van het bord zand, dat gevormd wordt door de Bulgaarse inzendingen uit de beginjaren. Het is gewoon even doorbijten. De Bulgaren hadden een soort van primeur dat er bij de allereerste voorronde in 2005 al gedoe was met geruchten over omkoping. Meestal moet daar toch wat tijd overheen gaan. De eerste winnaars waren de leden van de groep Kaffe. En het moet gezegd worden dat hun liedje Lorraine nogal matig is, en daarbuiten ook totaal niet aantrekkelijk voor jury of publiek. Dit maakt het nogal moeilijk te geloven dat er echt niets aantrekkelijkers meedeed. The harder the rain, the sweeter the pain, I can still remember Lorraine in the rain. Spreek deze tekst uit alsof u een grote boodschap probeert te produceren en het niet lukt, et voil, dat is min of meer het liedje, dat 19e werd in de halve finale.

In 2006 deed Mariana Popova mee met Let Me Cry. Met de 2e startpositie in een halve finale met 24 deelnemers was er alle aanleiding voor deze titel. Het liedje was niets, maar folkartiest en transgender Azis, die op de achtergrond meegalmde, was wel een zeer opmerkelijke verschijning.


Azis.

In 2007 kwam het succes opeens uit de lucht vallen. Het duo Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov boekte een monsterzege in de voorronde. Maar ondanks die prestatie bleef hun ogenschijnlijk ontoegankelijke Water lang onder de radar. Het lied was een combinatie van dance- en drumklanken en gezongen in het Bulgaars. Toen de loting de 1e startpositie in de halve finale opleverde, leek het erop dat de twee vliegtickets Helsinki-Sofia voor vrijdagochtend al wel geboekt konden worden.

Dat hoefde niet. Bulgarije kwam uit n van de fel begeerde enveloppen en kwalificeerde zich voor het eerst voor de grote finale, naar later bleek als nummer 6. Daarin mochten ze als 21e en tot verbazing van velen stroomden de punten binnen uit alle hoeken van Europa. Het duo werd uiteindelijk 5e.

De Europese televoters amuseerden zich prima met het enthousiasme van Stoyan op de drums en Elitsa op de zang. Naar het einde toe ging Elitsa meedrummen, en we wisten toen nog niet dat ze dat al-tijd doet, en dat maakte het optreden alleen maar indrukwekkender. Hoewel het geen wereldwijde doorbraak heeft bewerkstelligd, hebben de twee in eigen land veel indruk gemaakt en op het ESF van 2007 sowieso de originaliteitsprijs verdiend.


In 2008 bleven de Bulgaren enigszins in dezelfde hoek, zij het dat het dance nummer DJ, Take Me Away van Deep Zone & DJ Balthazar een stuk toegankelijker was. Zij wonnen een 12 weken durende marathonvoorselectie. Verrassend genoeg bleef het lied steken op de 11e plaats in de halve finale. Het samenwerkingsverband werkte blijkbaar alleen in eigen land, want daar scoren ze nu nog steeds top 10-hits. Op het ESF lijken liedjes met een t lange intro niet te werken bij het publiek.


Ook in 2009 was er weer een ellenlange voorselectie. Vervolgens won Krassimir's Illusion de finale met liefst 56% van de stemmen, wat meteen het nutteloze van meer dan n voorronde aantoont.

Zijn optreden op het ESF dan. Tsja... Ik zou eigenlijk niet weten hoe dit te omschrijven. Als een kattengevecht, aanschouwd door een stel huilende baby’s misschien? Laten we zeggen dat hij een uniek geluid naar het ESF bracht. Als u het nog niet kent, is het wellicht beter zelf even te kijken. Het kreeg in totaal 7 punten en dat is nog best veel.


In 2010 was het de beurt aan Miro. Hij had in 2009 drie nummer 1-hits gescoord in eigen land, dus het was een logische keuze. Maar dan het liedje. Oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh oh wat een waardeloze plaat. Hij eindigde nog achter Sieneke.

Na het debacle van de jaren ervoor, werd met Poli Genova in elk geval een goede zangeres gestuurd in 2011. Na Inat was ook niet zo'n heel slecht lied. Maar als eventuele borderline qualifier bleef het op de 12e plaats steken. De combinatie van de eigen taal en opzichtige tattoo's waren er toch te veel aan voor zowel publiek als jury. Poli’s tijd zou later nog komen.

Ook in 2012 ging het met een redelijke inzending weer fout. Sofi Marinova was een uitstekende zangeres met een bereik van vijf octaven en een bezit van twee pluspunten. Ondanks haar wat ordinaire uitstraling op het ESF, zong ze Love Unlimited feilloos. Voor kwalificatie kwam ze drie punten tekort, vooral door een zeer opmerkelijke en niet echt verdiende voorlaatste plaats bij de vakjury's.


In 2013 waren Elitsa & Stoyan terug. Europa had zich doorontwikkeld, maar zij helaas niet. Samo Shampioni was op alle fronten een mindere versie van Water en met een vergelijkbaar optreden, deze keer aangevuld met een doedelzak, redden ze het niet.

In 2014 en 2015 was er geen geld, en met deze resultaten vermoedelijk ook geen prioriteit, en daarom sloegen de Bulgaren twee jaar over. In 2016 kwamen ze terug en dat deden ze sterker dan ooit. Poli Genova mocht nog een keer naar het ESF afreizen. Dat was bijzonder, want ze was vier jaar eerder ook al geweest, en toen in de halve finale blijven steken. Deze keer had ze echter een veel beter liedje. If Love Was A Crime hoorde absoluut in de finale thuis. En dat gebeurde ook. Ze werd 5e in de tweede halve finale. In de finale werd ze op de ogenschijnlijk ongunstige 8e startpositie gezet, meteen voor de Zweedse Frans, een favoriet voor de overwinning. Maar dat deerde Poli niet. Met een nog beter optreden scoorde ze goed op alle fronten, en werd het uiteindelijk een prachtige 4e plaats. De beste prestatie allertijden voor de Bulgaren en heel Europa kent nu de kreet day mi lyubovta (geef me je liefde).


Daarmee hadden de Bulgaren eindelijk de smaak te pakken. De Bulgaarse Nationale Televisie, afgekort de BNT, wat eigenlijk de afkorting is van Bŭlgarska Natsionalna Televiziya, wilde niet dat het net als bij Water weer bij een one-hit-wonder zou blijven, en wilde in 2017 voor goud gaan. De voorronde werd geskipt. Er werd direct gekozen voor talententenjachtdeelnemer Kristian Kostov. Een flink team schreef voor hem Beautiful Mess. Dit was een absoluut meesterwerk, dat voorafgaand aan het ESF als een schaduwfavoriet achter Itali werd beschouwd. Met de afwezigheid van Rusland, werd Kristian vanwege zijn deels Russische bloed als plaatsvervangend deelnemer van dat land beschouwd door de Russische ESF-betrokkenen, onder leiding van Philipp Kirkorov, zelf ook half Russisch, half Bulgaars. Zijn afkomst werd door de Bulgaren ook tactisch uitgespeeld, in de hoop op punten uit de voormalige Sovjetlanden.

In de tweede halve finale maakte Kristian het direct waar, door zowel bij de jury als het publiek bij alle landen in de Top 5 te eindigen, en dus eenvoudig te winnen, met bijna twee keer zo veel punten als runner-up Hongarije.

Toen kwam de grote finale. Portugal had zich ondertussen als derde favoriet bij Itali en Bulgarije gevoegd. Het was na Salvador Sobral's indrukwekkende optreden in de eerste halve finale een publiek geheim dat hij deze had gewonnen. Portugal en Itali hadden ondertussen geloot voor de finale, en hadden beide de ongunstige eerste helft gepakt. Daarmee was het niet alleen voor de Bulgaren zelf, maar ook voor de EBU wenselijk dat Bulgarije de tweede helft zou loten, anders zouden alle favorieten al in het begin komen. Na de uitkomst van de eerste halve finale waren er nog maar 3 van de 10 plaatsen in de tweede helft over, dus het zou lastig worden. Niet geheel toevallig kwam Bulgarije dan ook uit de allereerste envelop bij de bekendmaking van de qualifiers, en daarom mocht Kristian als eerste een balletje uit de bak trekken. Je zou zeggen, hou dan in elk geval de schijn op dat het willekeurig is, maar Kristian pakte zonder aarzelen het achterste balletje uit de bak. Je verwacht het niet, maar hij “lootte” op deze manier de tweede helft.

De 'loting' op 39.07.

Op het finale optreden was wederom niets aan te merken. Soms is er gewoon iemand net even beter, en dat bleek dit jaar Portugal te zijn. Zowel bij de jury als het publiek was de volgorde 1.Portugal 2.Bulgarije. Het enige wat nog opvalt, is dat het verschil vooral gemaakt werd door een aantal lage scores voor Bulgarije van vakjury's van ogenschijnlijk bevriende landen, zoals Armeni (0), Azerbeidzjan (2), Griekenland (2), Montenegro (2) en Tsjechi (2). Maar een tweede plaats is nog altijd de beste score voor Bulgarije, en met een volgorde in resultaten van 4-2-.. waren de verwachtingen hooggespannen voor 2018.


De Bulgaren voedden het enthousiasme voor 2018 ook, door bekend te maken dat ze bezig waren een supergroep samen te stellen, die op het ESF een geweldig lied gingen zingen. Ze noemden het zelf een Common Framework, en er gingen de nodige geruchten over wie er onderdeel van dit gezelschap zouden worden. De meest prominente naam die regelmatig terugkwam, was van de Zweedse oud-winnares Loreen. Geld was geen probleem, dus dat zou prima hebben gekund.

De uiteindelijke naam van het gezelschap werd Equinox. Dat is genoemd naar de dag waarop de zon loodrecht op de evenaar staat, waarop de dag precies 12 uur duurt.

Om niets aan het toeval over te laten, besloot de BNT het liedje eens te laten horen aan een geselecteerd gezelschap van Songfestivaldeskundigen, zoals Jan Smit vloggers en professionele gokkers. Die eerste test overleefde het nummer glansrijk, want zij reageerden laaiend enthousiast. Dit leidde naar een eerste plaats bij de bookmakers, met odds van ruim onder de 10-1, nog voordat de inzending zelf bekend was gemaakt. De deelnemers werden ondertussen wel voorgesteld. Dat waren vijf relatief onbekende namen uit Bulgarije en de VS. Vier zangers en n zangeres.

De titel werd Bones. Het was moeilijk bij dit unieke nummer de juiste stemmen te vinden. Alles veranderde toen zanger Georgi een stukje voorzong. Elke stem die daarna werd toegevoegd, bracht een extra emotie en verhaal bij het geheel, waardoor het lied beter en beter werd. Vanaf dat punt was er geen weg meer terug. Het was onmogelijk n van de artiesten nog te vervangen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit, de emotie en het gevoel van het lied. Dit is het eerste project van dit type, waarbij zowel het lied gemaakt lijkt voor de uitvoerenden als de uitvoerenden gemaakt leken voor het lied. Bones toonde aan dat muziek groter is dan welk individu dan ook en hoe alles samenkomt met artiesten van verschillende afkomst met een verschillende blik op de wereld. Aldus Borislav Milanov, de immer bescheiden componist van Bones.

Zoals dat bij toppers hoort, werd het lied fashionably late bekendgemaakt. Op 12 maart, toen bijna alle andere landen hun pogingen om een ereplaats te bereiken al hadden vertoond, was het grote moment daar en kreeg het grote publiek het Bulgaarse meesterwerk voor het eerst te horen.

——————————————————

En hier creren wij maar eens een mooi open einde.

(SPOILER: Het jaar erna deed Bulgarije niet meer mee).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier is een net overzicht van alle Bulgaarse inzendingen en hun resultaten te vinden of kijk naar het filmpje hieronder of klik anders op de spoiler:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is jouw favoriete Bulgaarse inzending?
:)

In deze reeks verschenen de volgende topics:
Albani - Armeni - Australi - Azerbeidzjan - Belgi - Bulgarije - Cyprus - Denemarken - Duitsland - Estland - Finland - Frankrijk - Georgi - Griekenland - Hongarije - Ierland - IJsland - Israel - Itali - Kroati - Letland - Litouwen - Malta - Moldavi - Montenegro - NEDERLAND (Jaren '50-60-70) - NEDERLAND (Jaren '80 en '90) - NEDERLAND (Jaren '00) - NEDERLAND (Het jaar 2010) - NEDERLAND (2011-2019) - Noord-Macedoni - Noorwegen - Oekrane - Oostenrijk - Polen - Portugal - Roemeni - Rusland - San Marino - Servi - Sloveni - Spanje - Tsjechi - Verenigd Koninkrijk (1957-1987) - Verenigd Koninkrijk (1988-2019) - Wit-Rusland - Zweden - Zwitserland


[ Bericht 4% gewijzigd door Fred_B op 18-03-2022 20:15:26 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.
  † In Memoriam † zondag 4 februari 2018 @ 22:10:26 #2
368283 ato
pi_176959077
Ik vind de meeste Bulgaarse inzendingen best aangenaam om te horen en zien.
Beste vind ik toch, 2016, 2017, 2012 (ondergewaardeerd) en 2013 (ook ondergewaardeerd).

2006, 2007 en 2008 vind ik ook zeker niet slecht.
En Azis is geen trans gender hoor Fred, was travestiet maar tegenwoordig laat hij zijn travestiekleding hangen aan de wilgen en treed meer op als man.
Life can be a bitch, so like it..
pi_176959271
Ik ben niet zo'n fan van hun inzendingen. Vooral Elitsa & Stoyan verschrikkelijke muziek maken. Nouja, mijn favoriet is van zeer recent: Poli Genova - If love was a crime.
~The present is all there is~
  Moderator zondag 4 februari 2018 @ 22:34:50 #4
375570 crew  Cyan9
pi_176959613
If Love Was a Crime was echt zo'n bazen nummer, had van mij mogen winnen. Maar ja, 2016 was sowieso een heel sterk jaar. Beautiful Mess was een jaar later ook heel sterk, maar minder m'n smaak.

Van voorgaande jaren vind ik de inzendingen van 2008 en 2012 wel aardig, maar ik vond het niet heel erg dat ze niet in de finale terecht kwamen.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  maandag 5 februari 2018 @ 11:52:06 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_176968028
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa eindelijk Bulgarije _O_

Dit jaar zou Papi Hans mee moeten doen _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_176968414
Bulgarije is niet bepaald mijn favoriete ESF land. Eigenlijk is er maar 1 lied dat er voor mij echt met kop en schouders bovenuit steekt en dat is Beautiful Mess van Kristian Kostov afgelopen jaar. Uiteraard was Amar Pelos Dois de verdiende winnaar, maar de 2e plaats van Bulgarije was ook zeker verdiend.

If Love Was a Crime is een goed nummer, maar niet helemaal mijn ding. Wel vond ik het leuk voor Poli Genova dat ze zo goed scoorde, want ik vond haar nummer in 2011 erg ondergewaardeerd. Na Inat is geen briljant nummer, maar had toch zeker wel in de finale gehoord.

Tot slot vind ik Water, de eerste poging van Elitsa & Stoyan in 2007, qua nummer ook wel interessant. Het is alleen dat Elitsa zo'n vreselijk onaangenaam stemgeluid heeft.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  dinsdag 6 februari 2018 @ 00:14:39 #7
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_176984419
Het grappige bij Bulgarije is dat ze in mijn hoofd veel minder vaak meegedaan hadden dan dat daadwerkelijk het geval was. Plus dat ik dacht dat ze veel langer dan twee jaar weg waren geweest. Ook dacht ik dat de inzendingen van voor de pauze allemaal even waardeloos waren, maar ook dat is niet echt het geval. Nou ja, er zitten wel een paar enorme draken tussen, maar had het nog slechter in mijn hoofd zitten.

Dat ik de meeste Bulgaarse inzendingen alweer vergeten ben, is eigenlijk niet zo heel vreemd. Want Lorraine in 2005, Let Me Cry 2006, Angel Si Ti 2010 en Na Inat 2011 zijn te weinig opvallende nummers. Eigenlijk geen van allen echt slecht en ook meestal vrij behoorlijk gezongen. Ik was zelfs helemaal vergeten dat Poli Genova al een keer had meegedaan.

Op zich is het niet heel vreemd dat ik die nummers allemaal vergeten was en dat ik dacht dat Bulgarije voor 2016 alleen maar drek had gestuurd. Want kattengejank lijkt haast wel in Bulgarije uit te zijn gevonden. In die buurt kwam het eigenlijk in 2007 al. Water vind ik een goed nummer en het optreden met de drums is echt heel tof. Maar de zang van Elitsa Todorova vind ik echt wel op het randje zitten hoor. Daarom is het als geheel ook wel een nummer wat ik toch niet zo snel op zal zetten.

Waar dat nog op het randje was, zat het in 2009 toch wel heel ver erover. Ik denk zover erover dat de zanger en zangeres het randje niet eens meer kunnen zien. Man, man, man wat doet Illusion pijn aan de oren zeg. En het nummer is ook nog eens heel oubollig. Dan 2012, een van de weinige nummers die ik mij nog van het eerdere Bulgarije kan herinneren. Al komt dat vooral door de zangeres zelf. Wat een ordinair mens om te zien. Plus dat ik ook haar zang weer erg schreeuwerig vind. Ze kan blijkbaar wel heel erg goed zingen. Maar toch doet het refrein behoorlijk pijn aan de oren.

En ook de tweede keer Elitsa Todorova en Stoyan Yankulov is weer erg fel gezongen. Die Elitsa vond ik ook de tweede keer niet heel fijn klinken. Het nummer was daarbij ook nog eens teveel van het goede, waardoor het ook niet goed overkwam. Je kreeg er juist een kermis idee bij. Hetzelfde (teveel van het goede) gold ook al voor Take Me Away uit 2008 die ik nog niet had genoemd. Best een aardig nummer namelijk en heel behoorlijk gezongen. Het leek wel alsof er een live remix van twee nummers en twee artiesten plaatsvond. Want de zangeres en haar zang paste totaal niet bij die andere mannen op het podium.

Dat een pauze een land goed kan doen, blijkt gelukkig de laatste twee jaren wel. Want beide keren hebben ze een dijk van een inzending gestuurd. Afgelopen jaar stalen ze de show met Kristan Kostov en Beautiful Mess. Misschien wel een ode aan de nummers van 2008 en 2013. Maar daar waar ze qua aankleding bij die twee zo'n beetje alles fout deden, klopte alles bij dit nummer. Het is bijzonder eigentijds, kan zo prima op de radio worden uitgezonden. Het was erg goed gezongen door Kristian en hij had een goede uitstraling. Ondanks dat het een erg goed nummer is, vind ik het zelf toch net even wat te gelikt en overgeproduceerd om het echt heel hoog in mijn all time favorietenlijstjes te zetten.

Dat geld absoluut voor hun inzending uit 2016, want was vind ik If Love Was a Crime toch een lekker nummer zeg _O_ Het is ook eens een keer wat minder doorsnee dan veel nummers. Plus dat de tekst inhoudelijk zelfs nog wat te bieden heeft, zonder dat het aanvoelt als een 'we moeten een vredesliedje voor het ESF schrijven' gehalte had. De act vind ik ook erg tof. Plus dat ik Poli heel erg goed vind overkomen. Veel charisma en binding met het publiek. Voor mij klopte alles hieraan.

Zo zijn de Bulgaren de afgelopen twee jaar wel weer helemaal goed bezig. Maar ik raad ze wel aan om zoveel mogelijk in het Engels te zingen. Want op de een of andere manier klinken hele teksten in het Bulgaars, vooral als ze gezongen zijn door een vrouw, bijzonder scherp, schel en onprettig.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 00:17:47 #8
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_176984441
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:12 schreef Aoibhin het volgende:
Tot slot vind ik Water, de eerste poging van Elitsa & Stoyan in 2007, qua nummer ook wel interessant. Het is alleen dat Elitsa zo'n vreselijk onaangenaam stemgeluid heeft.
Ik had jouw post nog niet gelezen. Ik ben gelukkig niet de enige die haar stemgeluid niet echt prettig vind :X
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel hl snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_190018310
Deze is nu ook gepdatet.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 19 november 2019 @ 15:24:12 #10
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_190021892
Na Inat is duidelijk mijn favoriet. Onbegrijpelijk dat die niet, maar het veel zwakkere If Love Was A Crime wel goed scoorde. Doodzonde dat sterke inzendingen in de eigen taal zo worden afgestraft.
pi_190025622
Die foto van Azis zie ik nu pas _O-

2016 was mijn favoriete inzending van de Bulgaren, daarna vond ik ze vervelend worden, niet zozeer de liedjes, maar dat hele gepush erom heen :r . Blij dus dat ze in 2018 buiten de top 10 eindigden. Wel erg nieuwsgierig naar het komend jaar. Ik hoop op een artiest die bij mij wat meer sympathie weet op te roepen.
~The present is all there is~
  donderdag 21 november 2019 @ 23:17:53 #12
351614 ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_190061007
Tja. De altijd vervelende Bulgaren.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  † In Memoriam † vrijdag 22 november 2019 @ 02:23:55 #13
368283 ato
pi_190062834
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 19:57 schreef grazz het volgende:
Die foto van Azis zie ik nu pas _O-

2016 was mijn favoriete inzending van de Bulgaren, daarna vond ik ze vervelend worden, niet zozeer de liedjes, maar dat hele gepush erom heen :r . Blij dus dat ze in 2018 buiten de top 10 eindigden. Wel erg nieuwsgierig naar het komend jaar. Ik hoop op een artiest die bij mij wat meer sympathie weet op te roepen.
Ongelofelijk dat hij zo bekend is in Bulgarije, gezien bv deze clips. Ik vind hem goed, hij is tegenwoordig de 'mannelijke' kant opgegaan.

Life can be a bitch, so like it..
  vrijdag 22 november 2019 @ 03:06:36 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_190062903
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 02:23 schreef ato het volgende:

[..]

Ongelofelijk dat hij zo bekend is in Bulgarije, gezien bv deze clips. Ik vind hem goed, hij is tegenwoordig de 'mannelijke' kant opgegaan.

Al dat soort figuren zijn bekend in Bulgarije _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:30:58 #15
375570 crew  Cyan9
pi_195614829
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 17:50:22 #16
375570 crew  Cyan9
pi_201030102
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator vrijdag 24 juni 2022 @ 19:41:50 #17
375570 crew  Cyan9
pi_205139946
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 25 juni 2022 @ 13:22:33 #18
478909 molloot200
alles muziek.
pi_205146186
De vader van Victoria, waarover zij het nummer Growing Up Is Getting Old had geschreven, en die ook op de foto staat die zij vast had tijdens haar act, is deze week overleden.


De inzendingen van Victoria vind ik denk ik de mooiste Bulgaarse inzendingen die er zijn geweest. Zeker GUIGO voelde wat mij betreft niet zo pretentieus aan als de inzendingen uit de periode 2016-2018. Die EP, A Little Dramatic, met al die "mogelijke" Eurovisieliedjes vind ik nog steeds een heel fijne EP. Nog steeds wel jammer van Tears Getting Sober want die vond ik zelf nog wel een stukje beter dan GUIGO.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')