abonnement Unibet Coolblue
  zondag 4 februari 2018 @ 11:19:03 #1
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176944148
Ik wil een contactslot vervangen.. Maar ik zoek me de pleuris naar coderingen, ik geloof dat een aantal van jullie dat zo uit je hoofd kunnen..

De oude situatie:

L1
L2
IG
T
BAT

Nieuw contactslot:
30 30
56
57
58
15
54

Het gaat om een tractor, met aparte start/voorgloeiknop, het contactslot gebruik je niet om te starten.

Wie kan me vertellen hoe ik het nieuwe contactslot aansluit?
Evt heb ik foto's van het slot en een schema van de tractor mocht dat nodig zijn..

Ik vraag het ff hier omdat ik denk dat er hier wat meer kennis aanwezig is over het onderwerp

[ Bericht 0% gewijzigd door Zolderkamer op 04-02-2018 12:44:09 ]
pi_176945361
Ik denk dat het in PTA sneller zal gaan.

Ik heb dit gevonden

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

En waarschijnlijk gaat BAT op 30 en IG op 15. Voor de rest moet je het schema even posten.
.
  zondag 4 februari 2018 @ 12:30:38 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176945508
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 12:19 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat het in PTA sneller zal gaan.

Ik heb dit gevonden

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

En waarschijnlijk gaat BAT op 30 en IG op 15. Voor de rest moet je het schema even posten.
Ah dat is al een begin..

(Beetje wazig) schema:
Gaat dus om de keyswitch
Ik ben hier een ontzettende kneus in... (al kan ik het schema wel lezen)


[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 04-02-2018 12:46:44 ]
  Moderator zondag 4 februari 2018 @ 13:56:35 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 4 februari 2018 @ 14:26:49 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176947489
Als ik weet waar T voor staat dan ben ik al een heel eind verder.. (schema word groter als je even klikt)
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Op verzoek TS een schopje richting PTA
Dank ;)
pi_176947692
quote:
14s.gif Op zondag 4 februari 2018 14:26 schreef Zolderkamer het volgende:
Als ik weet waar T voor staat dan ben ik al een heel eind verder.. (schema word groter als je even klikt)

[..]

Dank ;)
Trailer?

Ik heb nog nooit een tractor van dichtbij gezien (stadse jongen 8-) ) maar ik begrijp dat het een gecombineerde contact/lichtschakelaar is en L1/L2 dimlicht grootlicht zijn?
.
pi_176948213
Ik zou zeggen:

BAT = 30 (Constant 12V)
IG = 15 (Geschakeld 12V voor de startmotor, controlelampjes en knipperlicht)
L1 = 57 (Dimlicht)
L2 = 56 (Groot licht)
T = 58 (Aanhanger verlichting gaat branden samen met 57 Dimlicht)

of

T = 54 (Aanhanger verlichting gaat al branden samen met 15 contact)

Dat is afhankelijk van hoe het nu gaat.
.
pi_176948237
Vraagjes:
1, Hoeveel posities, inclusief de terugverende, heeft het nieuwe contactslot?

2, Heb je een multimeter? Dan kun je met de doorgangtester de verbindingen op het contactslot bepalen van alle posities. Het resultaat is een tabel met horizontaal de contactpunten, verticaal de schakelposities en verbindingen met kruisjes waar de verbonden contacten zitten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Ridocar op 04-02-2018 15:07:33 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 4 februari 2018 @ 15:14:16 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176948568
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:02 schreef Ridocar het volgende:
Vraagjes:
1, Hoeveel posities, inclusief de terugverende, heeft het nieuwe contactslot?

2, Heb je een multimeter? Dan kun je met de doorgangtester de verbindingen op het contactslot bepalen van alle posities. Het resultaat is een tabel met horizontaal de contactpunten, verticaal de schakelposities en verbindingen met kruisjes waar de verbonden contacten zitten.
Geen terugveerstanden, 2 draaistanden en 1 als je de sleutel indrukt:

Ik heb zo 123 geen werkende multimeter, wel gewoon een spanningstester.. Alleen de opzet van het topic was, dat ik er zo wel uit zou komen.. :7
  zondag 4 februari 2018 @ 15:16:29 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176948616
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 14:36 schreef Fer het volgende:

[..]

Trailer?

Ik heb nog nooit een tractor van dichtbij gezien (stadse jongen 8-) ) maar ik begrijp dat het een gecombineerde contact/lichtschakelaar is en L1/L2 dimlicht grootlicht zijn?
Dat klopt idd.. (alleen is er in de huidige situatie een schakelaar tussen gezet, maar dat maakt op zich weinig uit)
pi_176949325
quote:
14s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:14 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Geen terugveerstanden, 2 draaistanden en 1 als je de sleutel indrukt:
[ afbeelding ]
Ik heb zo 123 geen werkende multimeter, wel gewoon een spanningstester.. Alleen de opzet van het topic was, dat ik er zo wel uit zou komen.. :7
Ah, so.

Ik heb ook geen verstand van tractoren, alleen van elektriciteit en storingzoeken enzo.

Ook van een spanningzoeker (ik neem aan dat je zo'n lampje in een prikker met een draadje bedoelt) kun je met behulp van een accu een doorgangtester maken.

VLNR: schema doorgangtester, blanco tabel, voorbeeld contacten
En met een tabel kun je zelf bepalen hoe je je contactslot overzet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 4 februari 2018 @ 15:44:28 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176949345
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:01 schreef Fer het volgende:
Ik zou zeggen:

BAT = 30 (Constant 12V)
IG = 15 (Geschakeld 12V voor de startmotor, controlelampjes en knipperlicht)
L1 = 57 (Dimlicht)
L2 = 56 (Groot licht)
T = 58 (Aanhanger verlichting gaat branden samen met 57 Dimlicht)

of

T = 54 (Aanhanger verlichting gaat al branden samen met 15 contact)

Dat is afhankelijk van hoe het nu gaat.
Nu zit BAT en IG waarschijnlijk bij elkaar op.. (morgen even kijken)

Het ding lekt stroom sinds ik hem heb..
Als ik de accukabel aansluit dan tikt direct het relais met de sleutel in 0 (of er helemaal uit) maar kan ik niet gloeien.
Zet ik de sleutel in stand 1 dan gaat het accuspanningslampje branden en kan ik wel gloeien (het lampje gaat dan weer uit als de motor draait)

Volgens mij is het de bedoeling dat het relais pas tikt als ik de sleutel omdraai en dan ook direct kan gloeien..

Het is nogal een bende onder het dashboard met div. stukjes kabel van 1 kleur, en daarbij is het huidige slot lam en heeft een kromme sleutel.. Dus op zich wel eer aan te behalen..

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 04-02-2018 15:55:06 ]
  zondag 4 februari 2018 @ 15:51:37 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176949519
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:43 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ah, so.

Ik heb ook geen verstand van tractoren, alleen van elektriciteit en storingzoeken enzo.

Ook van een spanningzoeker (ik neem aan dat je zo'n lampje in een prikker met een draadje bedoelt) kun je met behulp van een accu een doorgangtester maken.
[ afbeelding ]
VLNR: schema doorgangtester, blanco tabel, voorbeeld contacten
En met een tabel kun je zelf bepalen hoe je je contactslot overzet.
Ja ik ga morgen eerst even onorthodox proberen.. mocht ik fout gokken dan ga ik idd meten..
Iig wel een handig tabelletje.. bij mij is dat altijd twee kantjes van een a4tje en snap ik er op het einde zelf ook niets meer van.. _O-
pi_176951851
Maar 1 is contact, 2 lichten aan?


Dan zouden 15/54 op 1 aan gaan en 56-58 op 2?
.
  zondag 4 februari 2018 @ 17:18:41 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176951969
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 17:15 schreef Fer het volgende:
Maar 1 is contact, 2 lichten aan?

Dan zouden 15/54 op 1 aan gaan en 56-58 op 2?
Nee, bij de nieuwe is sleutel indrukken contact waarschijnlijk.. (dat is vaker zo bij tractoren, je steekt de sleutel in, en dan kun je hem een tikje indrukken en uittrekken)
Ik meet morgen wel ff
  maandag 5 februari 2018 @ 12:37:52 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_176968836
BAT is altijd +30 (directe + van accu)
IGN is altij +15 (contactgeschakelde + van accu)
In jouw schema is L1 de rood/witte kabel naar de lamp en L2 de rode kabel. Er staat niet gespecificeerd welke functie deze hebben (stadslicht/dimlicht bijv) Daarvoor heb je een beschrijving van componenten L1 en L2 nodig.
Logischerwijs zou ik zeggen dat stand L1 de achterlichten + stadslichten zijn, en L2 de achterlichten + dimlichten.

Vervolgens ga je op je nieuwe schakelaar meten wat wanneer schakelt. Ik neem aan in zowel indrukken als stand 1 + 2 allemaal 30 naar 15 schakelt.
In stand 1 zal waarschijnlijk kleine verlichting (L1) aangezet worden, dus bijv 58+57. En in stand 2 waarschijnlijk 56 (L2). Maar daar kom je alleen maar achter door te meten of het schema van de schakelaar zelf op te zoeken.

In jouw schema gaat T naar een ongedefinieerd component, daarvoor zul je een uitgebreider schema moeten plaatsen met definities van T bijv.

In het schema gaat het gloeien en starten via een aparte schakelaar, niet via de contactschakelaar (die eigenlijk verlichtingschakelaar is). Die schakelaar krijgt spanning van de IGN stand van de eerste schakelaar
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  maandag 5 februari 2018 @ 13:07:49 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176969382
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:37 schreef Barcaconia het volgende:
BAT is altijd +30 (directe + van accu)
IGN is altij +15 (contactgeschakelde + van accu)
In jouw schema is L1 de rood/witte kabel naar de lamp en L2 de rode kabel. Er staat niet gespecificeerd welke functie deze hebben (stadslicht/dimlicht bijv) Daarvoor heb je een beschrijving van componenten L1 en L2 nodig.
Logischerwijs zou ik zeggen dat stand L1 de achterlichten + stadslichten zijn, en L2 de achterlichten + dimlichten.

Vervolgens ga je op je nieuwe schakelaar meten wat wanneer schakelt. Ik neem aan in zowel indrukken als stand 1 + 2 allemaal 30 naar 15 schakelt.
In stand 1 zal waarschijnlijk kleine verlichting (L1) aangezet worden, dus bijv 58+57. En in stand 2 waarschijnlijk 56 (L2). Maar daar kom je alleen maar achter door te meten of het schema van de schakelaar zelf op te zoeken.

In jouw schema gaat T naar een ongedefinieerd component, daarvoor zul je een uitgebreider schema moeten plaatsen met definities van T bijv.

In het schema gaat het gloeien en starten via een aparte schakelaar, niet via de contactschakelaar (die eigenlijk verlichtingschakelaar is). Die schakelaar krijgt spanning van de IGN stand van de eerste schakelaar
Het begon met, oh.. allemaal letters ipv cijfers.. laat ik eens op google kijken of er een overzichtje is die het converteert.. Toen dacht ik.. er zijn vast wel lui op FOK! die het wat langer uit hebben gehouden tijdens electroles..

Als ik gewoon direct even was gaan meten had me dat net zoveel tijd gekost..
Maar ik ben altijd van het moeilijk doen... :P

Ik begrijp verder gewoon wat wat is op het schema..
Verlichting is niet zo van belang.. Het ding komt niet van het erf af..
Het enige wat er nog op zit zijn twee koplampen.. Er hebben (zoals je ook ziet op het schema) nooit achterlichten op gezeten, enkel richtingaanwijzers, de koplampen zijn ook enkel uitgevoerd, dus geen dim of grootlicht..
Het schema is zoals het op de tractor zit.. er is niet meer.. Misschien eentje die wat specifieker is qua componenten, maar die zijn redelijk makkelijk toegankelijk..

Ik zal eens even speuren wat T is.. want ik ben nog nooit een stekker voor een aanhanger tegengekomen.. En ik denk ook niet dat dat er op zit..

Wat ik nog wel even moet uitvogelen, is, of de olie- en temperatuursensoren werken..
Tot nu toe heb ik enkel het laadstroom lampje zien branden, en dat is best een goed teken.. maar het kan ook heel goed dat de lampjes stuk zijn..
Er missen wat glaasjes en ze zitten bovenop het "dashboard" in weer en wind.. Dus het is altijd een beetje spannend werken zo.. _O-
pi_176969564
Zomaar nieuwsgierig, maar ik zie nergens de dieselafsluiter. Waarschijnlijk heb je zo’n stopknop, maar als je met draaiende motor de sleutel eruit trekt, blijft hij dan draaien?
.
  maandag 5 februari 2018 @ 13:31:17 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176969779
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 13:18 schreef Fer het volgende:
Zomaar nieuwsgierig, maar ik zie nergens de dieselafsluiter. Waarschijnlijk heb je zo’n stopknop, maar als je met draaiende motor de sleutel eruit trekt, blijft hij dan draaien?
Jup hij blijft dan draaien.. dat gaat via de gashendel.. die druk je dicht en op het laatste stukje sluit ie de dieseltoevoer..

Hier zit geen aparte stopknop op.. ook geen voetgas btw.. (lekker karige tractor)
  maandag 5 februari 2018 @ 13:37:10 #20
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_176969882
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 13:18 schreef Fer het volgende:
Zomaar nieuwsgierig, maar ik zie nergens de dieselafsluiter. Waarschijnlijk heb je zo’n stopknop, maar als je met draaiende motor de sleutel eruit trekt, blijft hij dan draaien?
Oude lijnpompen hebben een mechanische afsluiter geen elektrische. Vaak gewoon aan het einde van je gasstang.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  maandag 5 februari 2018 @ 13:41:57 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_176969975
Als verlichting je niks interesseert is het makkelijk: Gewoon de accu op +30 en alles van IGN op +15. Dan doet ie het gewoon door de sleutel in te drukken.
Eventueel al je verlichting op 56 zetten zodat je werklampen hebt als je de sleutel draait.

T lijkt me niet meer dan een controlefunctie bijv een lampje oid om aan te geven dat contact aanstaat.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  maandag 5 februari 2018 @ 15:00:10 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176971448
Oke... als ik het slot niet aangesloten heb, word alsnog het relais geactiveerd, zodra ik de accu aansluit.. :?

Ik kan niets anders bedenken dan dat het relais de accu leegtrekt.. ik heb de bedrading nagelopen en dat lijkt allemaal juist te zijn..

Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo hoort.. dan zou er een massaslot op moeten en dat heeft er nooit opgezeten oid..
pi_176972078
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2018 15:00 schreef Zolderkamer het volgende:
Oke... als ik het slot niet aangesloten heb, word alsnog het relais geactiveerd, zodra ik de accu aansluit.. :?

Ik kan niets anders bedenken dan dat het relais de accu leegtrekt.. ik heb de bedrading nagelopen en dat lijkt allemaal juist te zijn..

Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo hoort.. dan zou er een massaslot op moeten en dat heeft er nooit opgezeten oid..
Welk relais dan?
.
  maandag 5 februari 2018 @ 15:48:53 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176972596
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 15:26 schreef Fer het volgende:

[..]

Welk relais dan?
Van/in de spanningsregelaar (de spanningsregelaar tikt zodra ik de accu aansluit)

[ Bericht 3% gewijzigd door Zolderkamer op 05-02-2018 15:55:37 ]
  dinsdag 6 februari 2018 @ 22:10:35 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177002658
Maargoed.. lang verhaal kort:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')