abonnement Unibet Coolblue
pi_176935600
Zijn hier mensen waarvan één van hun ouders of allebei autisme hebben? Hoe hebben jullie dat beleefd?

-------

Overigens is dit niet bedoeld om kwaad te spreken over mensen die autisme hebben. Dat is namelijk iets waar je niks aan kan doen.

Dit topic is evenmin bedoeld om te stellen dat mensen met ASS geen goede ouders zouden kunnen zijn. En zeker niet om te zeggen dat ze gesteriliseerd zouden moeten worden.

Het gaat over hoe kinderen van het hebben beleefd.

Misschien worden er schrijnende verhalen gepost. Als jij autisme hebt en je leest het, bedenk dan dat dit niet over jou gaat! Ieder mens is anders en elke situatie is ook anders.

Mocht het gebeuren dat jij je hierdoor rot gaat voelen, vertel dat dan gerust en blijf er niet alleen over piekeren. Als je er erg boos door wordt, is het wellicht wel verstandig te spuien in het ASS-topic of in een ander topic dan dit, omdat anders twee onderwerpen door elkaar gaan lopen en dan krijg je strijd waar niemand iets aan heeft. Als je gewoon vragen hebt die hierop aansluiten of je wilt er rustig wat over zeggen, dan zou je dat wel hier kunnen doen.

Nogmaals: probeer dit niet te interpreteren als aanval op jou. Als je ondanks dat ik dit zeg je je toch gekwetst voelt, is dat overigens niet gek, want gevoel en verstand zijn twee verschillende dingen die niet altijd in verhouding tot elkaar staan.

http://www.kindvanauti.nl
  zaterdag 3 februari 2018 @ 21:18:26 #2
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_176936028
Goed topic. Ben benieuwd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 3 februari 2018 @ 21:23:05 #3
474362 Sadcopter
Is er leven op Pluto?
pi_176936151
Volgens mij heeft mijn moeder een vorm van autisme. En ze is ook de 70 gepasseerd. Haar kinderachtige (pest-)trekken worden naar waarschijnlijkheid alleen maar erger. Mijn grootste probleem met dat mens is dat ze 0 kan inleven in anderen. Hoe erg een ander het ook heeft. Ik, mn broertjes, anderen. Ze blijft je de schuld toeschuiven. Erger nog het is alleen dan dat ze je ahw. extra op je wonden inwrijft. Ipv medeleven houd ze er bijna van om kil en hard te doen. Zeer sadistische natuur heeft dat mens. Ze lijkt wel een fokker.

Ook belt ze op om ruzie te maken. Ze belt bijv. op met de shitvraag of ik 'het geld' wel heb ontvangen. Omdat ik niet per direkt terugbel dat het geld op mn rekening staat belt ze me plat. Als Ze me te pakken krijgt en ik zucht gaat ze los. En hangt ze op. Ze doet het erom. Heel moeilijk. Het is een soort dementie bij haar.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 21:26:21 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_176936263
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 21:23 schreef Sadcopter het volgende:
Volgens mij heeft mijn moeder een vorm van autisme. En ze is ook de 70 gepasseerd. Haar kinderachtige (pest-)trekken worden naar waarschijnlijkheid alleen maar erger. Mijn grootste probleem met dat mens is dat ze 0 kan inleven in anderen. Hoe erg een ander het ook heeft. Ik, mn broertjes, anderen. Ze blijft je de schuld toeschuiven. Erger nog het is alleen dan dat ze je ahw. extra op je wonden inwrijft. Ipv medeleven houd ze er bijna van om kil en hard te doen. Zeer sadistische naf
tuur heeft dat mens. Ze lijkt wel een fokker.
Klinkt niet direct als het beeld dat ik heb bij autisme
pi_176936358
Ik vermoed dat mijn pa een of andere variant heeft. Slecht oogcontact tijdens het praten, sociaal onhandig, kan niet werken in een afgesloten omgeving maar alleen buiten.

Hij is ondanks dat wel een enorm slimme en behulpzame man, en ik zou hem voor geen goud willen missen.
pi_176937532
De rigide patronen en dagelijkse routines zijn lastig. Omdat er geen ruimte is voor verandering. Maar bijkomende problemen als gevolg van het autisme zijn lastiger dan het autisme zelf. En gebrek aan wederkerigheid of tonen van emoties en dergelijke.
pi_176937787
Mijn situatie:

Mijn moeder is autistisch. Dit is nog niet officieel gediagnosticeerd, maar er zijn zoveel aanwijzingen dat hierover niet getwijfeld hoeft te worden. Ze vindt hulp aanvaarden en over haar gevoelens praten sowieso heel eng. Vorig jaar was het bijna gelukt dat ze getest zou worden. Het lukte mij om haar te overtuigen naar de huisarts te gaan. Het gaf haar ontzettend veel stress en ze was heel erg boos op mij, maar omdat ze wel begrijpt dat ik dat wil omdat ik mij zorgen maak, stemde ze in. Het gaat niet goed met haar en ze verzorgt zichzelf en haar huishouden slecht, dus om die reden wil ik graag dat er hulp komt. Als die hulp er niet komt, dan blijven mensen achter haar rug om roddelen of ze geven haar allemaal verschillende goede doch kortzichtige raad waar ze alleen maar van in de war raakt. Ze zit niet te wachten op mensen die maar blijven aandringen dat ze op Facebook etc moet komen etc. Daarom denk ik dat het goed is dat er een coach komt die haar kan helpen te leven op de manier die ze zelf het prettigst vindt, maar wel in de gaten blijft houden of het goed gaat met haar zelfzorg etc.

Haar eigen huisarts was er niet, maar de vervangster was zowel begripvol naar haar als naar mij. Tot mijn positieve verrassing leek mijn moeder het heel fijn te vinden dat iemand wel oprechte belangstelling in haar toonde. Ik vond dat heel mooi om te zien en ik hoopte dat het balletje ging rollen.

Helaas gooide haar eigen huisarts roet in het eten. Mijn moeder heeft weinig zelfreflectie en heeft weinig inzicht in haar problemen. Dus zei ze tegen haar eigen huisarts "ik ben hier omdat mijn zoon dat wilt". Dat mens heeft geloof ik al de pik op mij, dus kwam ze met dat ik haar leven domineer, dat ze niks autistisch aan haar kan zien (alsof dat persé meteen zichtbaar moet zijn) en dat mijn moeder naar de huisartsenpsycholoog kan als ze daar zelf behoefte aan heeft. Dat laatste is nou verdomme het probleem: ze zoekt geen hulp op momenten dat ze die wel nodig heeft! Ik heb een keer meegemaakt dat bijna haar huis was afgefikt toen ze in slaap was gevallen terwijl er eten op het fornuis stond te koken.

Ik denk dat haar broer en haar twee zussen ook autisme hebben. Mijn oom is erg op zichzelf, maar hij is tevreden met zijn leven, dus dit zie ik persoonlijk niet als probleem. Haar twee zussen zijn beiden getrouwd met een heel sociale en ondernemende man, dus die vullen hun aan en dat gaat goed.

Mijn moeder had de pech dat mijn vader alleen maar werkte en verder gewoon deed waar hij zin in had. Mijn opvoeding liet hij geheel aan haar over. Mijn moeder vond dat hij zijn enige zoon - mij dus - verwaarloosde. Ze probeerde dat te compenseren. Mijn moeder heeft echt heel veel voor mij gedaan! Aan haar inzet valt niks te verwijten, want wat betreft oprechte moederliefde is zij het ultieme voorbeeld.

Achteraf terugkijkend naar toen herinner ik mij wel dat ze zich ontzettend ongemakkelijk en zenuwachtig voelde als ze bijvoorbeeld meehielp met rijden tijdens schoolreisjes. Dus het feit dat ze het überhaupt deed is wel erg aan haar te prijzen!

Met mij was ook iets aan de hand. Dat blijkt ADHD te zijn, maar dat werd aangezien voor autisme. Mensen zeiden mijn moeder dat ik een raar apart kind was en mijn moeder zei dat vervolgens tegen mij. Nog steeds snapt ze gewoon niet dat dat heel erg kwetsend voor mij was en dat ik daar nog steeds een heel erg minderwaardigheidscomplex aan heb overgehouden. Dit is trouwens één van de aanwijzingen waaruit ikzelf vermoed dat het bij haar autisme is: dingen die ze niet kan bevatten of begrijpen neemt ze gewoon over van anderen.

Toen ik 12 was, besloot mijn vader van haar te scheiden en met een andere vrouw verder te gaan. Tijdens diezelfde periode verloor ze haar beide ouders. Begrijpelijk dat ze daar helemaal kapot van raakte. Ze heeft veel te weinig steun gekregen van haar eigen familie. Nota bene de ouders van mijn vader waren samen met iemand anders de enigen die uit zichzelf regelmatig vroegen hoe het met haar was en haar bleven bezoeken. Mijn vader voelde en voelt zich nog steeds wel schuldig dat hij haar verwaarloosde, dus hij blijft haar financieel ondersteunen en haar belastingen doen. Heel veel mensen prijzen dat in hem, maar ik zie dat anders. Ik denk dat hij dat onder anderen doet voor zijn eigen ego, namelijk dat zijn ex hem nog steeds nodig heeft en dat hij het toch allemaal zo fantastisch heeft opgelost. Maar hij ontneemt haar daarmee wel de gelegenheid om van hem los te kunnen komen. Ze blijft hiermee de hoop koesteren dat hij nog van haar houdt.

Ik denk persoonlijk dat ze het gevoel dat ze belazerd is en zich aan haar lot overgelaten voelt verwardt met het idee dat ze nog van mijn vader houdt. Als ik met haar probeer te praten, houdt ze dat af. Ik zie aan haar dat het haar anders zou overspoelen. Rationeel kan ze het ergens wel begrijpen. Maar nadenken over de situatie en zich nieuwe mogelijkheden in haar leven voorstellen lukt haar niet. Dat geeft 'error' in haar hoofd. Ze klampt zich vast aan alles wat nog vertrouwd voor haar is. Om de gevoelens de baas te kunnen, begon ze met drinken. Ik heb haar heel vaak horen zeggen dat ze eigenlijk niet meer wilt leven en alleen voor er geen einde aan maakt.

Ze is nu 66. Drinken doet ze niet meer en relatief gaat het goed met haar. Maar alles heeft zijn diepe sporen op haar achtergelaten. Ze ziet er oud uit voor haar leeftijd. Ik gun haar een beter leven en omdat ze mij nooit heeft laten vallen, wil ik haar ook helpen. We botsen heel erg. Ik heb veel behoefte aan nieuwe impulsen, maar zij wil die juist ontwijken. Ik kan nooit 100% contact met haar krijgen. Ik moet continu vechten tegen een monoloog. Ik weet dat ik rustig moet blijven, maar dat lukt mij niet als ik elke keer in alles word tegengehouden en ze echt overal tot in de kleinste dingetjes heel dwars reageert. Ik moet altijd meegaan in haar beleving. Als het mij teveel wordt, dan raakt zij daarvan overstuur.

Het ergste vind ik het onbegrip van de omgeving. Dat mensen niet weten wat autisme inhoudt, dat kan ik ze niet verwijten. Als ik ze vertel dat ik autisme vermoed, zouden ze bijvoorbeeld wat informatie erover kunnen lezen en bekijken of ze daar wat herkennen in haar. Maar in plaats daarvan hebben ze meteen hun oordeel al klaar. De meesten zeggen dat mijn moeder gewoon depressief is en te slap om aan zichzelf te werken. En dat ik aan autisme denk, komt volgens hen omdat ikzelf ook op autisme zou worden getest, dus daarom zou ik dus denken dat iedereen met problemen ook autisme heeft. Zo godverdomme onbeschoft!!! Zowel respectloos naar mij als naar haar.
pi_176937818
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 21:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Zijn hier mensen waarvan één van hun ouders of allebei autisme hebben? Hoe hebben jullie dat beleefd?

-------

Overigens is dit niet bedoeld om kwaad te spreken over mensen die autisme hebben. Dat is namelijk iets waar je niks aan kan doen.

Dit topic is evenmin bedoeld om te stellen dat mensen met ASS geen goede ouders zouden kunnen zijn. En zeker niet om te zeggen dat ze gesteriliseerd zouden moeten worden.

Het gaat over hoe kinderen van het hebben beleefd.

Misschien worden er schrijnende verhalen gepost. Als jij autisme hebt en je leest het, bedenk dan dat dit niet over jou gaat! Ieder mens is anders en elke situatie is ook anders.

Mocht het gebeuren dat jij je hierdoor rot gaat voelen, vertel dat dan gerust en blijf er niet alleen over piekeren. Als je er erg boos door wordt, is het wellicht wel verstandig te spuien in het ASS-topic of in een ander topic dan dit, omdat anders twee onderwerpen door elkaar gaan lopen en dan krijg je strijd waar niemand iets aan heeft. Als je gewoon vragen hebt die hierop aansluiten of je wilt er rustig wat over zeggen, dan zou je dat wel hier kunnen doen.

Nogmaals: probeer dit niet te interpreteren als aanval op jou. Als je ondanks dat ik dit zeg je je toch gekwetst voelt, is dat overigens niet gek, want gevoel en verstand zijn twee verschillende dingen die niet altijd in verhouding tot elkaar staan.

http://www.kindvanauti.nl
Reactie op PabstBlueRibbon:
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 20:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Misschien moet je het hele idee van autisme eens loslaten, tis een obsessie voor je geworden en niet een autistische obsessie.

je maakte zelfs een topic aan met als TT R&P / Onderzoek autisme positief, wat sterk misleidend was.
Je bent een zweefkop en misschien ook een romanticus, maar je bent niet realistisch en wilt veel te graag ergens bij horen.

Ik vond je hoge kling-on gehalte niet alleen irritant, maar het belemmert ook je zoektocht naar jouw -ik-.
Iets hiermee te maken?

En beter vul je ook niet zoveel in, wat een hoop escape-clausules bouw je in _O-
quote:
Dit topic is evenmin bedoeld om te stellen dat mensen met ASS geen goede ouders zouden kunnen zijn. En zeker niet om te zeggen dat ze gesteriliseerd zouden moeten worden.

Misschien worden er schrijnende verhalen gepost. Als jij autisme hebt en je leest het, bedenk dan dat dit niet over jou gaat! Ieder mens is anders en elke situatie is ook anders.

Mocht het gebeuren dat jij je hierdoor rot gaat voelen, vertel dat dan gerust en blijf er niet alleen over piekeren. Als je er erg boos door wordt, is het wellicht wel verstandig te spuien in het ASS-topic of in een ander topic dan dit, omdat anders twee onderwerpen door elkaar gaan lopen en dan krijg je strijd waar niemand iets aan heeft.

Nogmaals: probeer dit niet te interpreteren als aanval op jou. Als je ondanks dat ik dit zeg je je toch gekwetst voelt, is dat overigens niet gek, want gevoel en verstand zijn twee verschillende dingen die niet altijd in verhouding tot elkaar staan.
je link zegt me niks.

Voel je je gekwetst door je moeder?
pi_176937835
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 21:29 schreef Lokasenna het volgende:
Ik vermoed dat mijn pa een of andere variant heeft. Slecht oogcontact tijdens het praten, sociaal onhandig, kan niet werken in een afgesloten omgeving maar alleen buiten.

Hij is ondanks dat wel een enorm slimme en behulpzame man, en ik zou hem voor geen goud willen missen.
Je vermoedt 't bij jezelf niet?
pi_176938065
quote:
5s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je vermoedt 't bij jezelf niet?
Enigszins, maar vind het moeilijk om te onderscheiden of dat gedrag aangeleerd is via hem, of dat het nu eenmaal in de genen zit.
pi_176938109
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:32 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Enigszins, maar vind het moeilijk om te onderscheiden of dat gedrag aangeleerd is via hem, of dat het nu eenmaal in de genen zit.
Misschien beide?
pi_176938111
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 21:26 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Klinkt niet direct als het beeld dat ik heb bij autisme
Ik kan er wel autisme in zien hoor. Iedereen met autisme heeft een andere persoonlijkheid.

Er wordt vaak gezegd dat iemand autistisch is, maar autisme HEEFT iemand.

Waarschijnlijk compenseert zijn moeder het met een narcistische houding.

Ik herken dat 'demente' ook in mijn moeder. Dat is vooral het ergst als ze slecht in haar vel zit. Dan gebeuren er dingen waar ik mij echt zorgen over maak en denk "wat gaat er nou gebeuren"!

Ik weet hoe kut het is. Ik heb dan het geluk dat mijn moeder als persoon heel zorgzaam en betrokken is. Ze heeft wel inlevingsvermogen, maar daar 'zitten gaten in'. Sommige dingen snapt ze, maar andere dingen weer totaal niet.
pi_176938141
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:33 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik kan er wel autisme in zien hoor. Iedereen met autisme heeft een andere persoonlijkheid.

Er wordt vaak gezegd dat iemand autistisch is, maar autisme HEEFT iemand.

Waarschijnlijk compenseert zijn moeder het met een narcistische houding.

Ik herken dat 'demente' ook in mijn moeder. Dat is vooral het ergst als ze slecht in haar vel zit. Dan gebeuren er dingen waar ik mij echt zorgen over maak en denk "wat gaat er nou gebeuren"!

Ik weet hoe kut het is. Ik heb dan het geluk dat mijn moeder als persoon heel zorgzaam en betrokken is. Ze heeft wel inlevingsvermogen, maar daar 'zitten gaten in'. Sommige dingen snapt ze, maar andere dingen weer totaal niet.
Narcisme als soort coping zou best kunnen. Maar ik lees ook niet direct autistische kenmerken. Kan ook gewoon een gemeen en narcistisch karakter zijn.
pi_176938153
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Misschien beide?
Waarschijnlijk.
pi_176938329
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:32 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Enigszins, maar vind het moeilijk om te onderscheiden of dat gedrag aangeleerd is via hem, of dat het nu eenmaal in de genen zit.
Tis ook lastig als je verder geen of te weinig vergelijkingsmateriaal hebt.
De laatste keer dat we hebben gemeet, wist ik veeeel minder over autisme bij vrouwen dan nu, maar als ik nu terug denk (moet dan wel op m'n meer langetermijngeheugen afgaan wat (gezien de context) wat minder betrouwbaar is) zou 't me niet veel verbazen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Misschien beide?
Ik bedoel niet het (aangeleerde) gedrag, maar de (genetische) kern.

Het aangeleerde deel is maar een masker.

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 03-02-2018 22:54:15 ]
pi_176938538
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:35 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Narcisme als soort coping zou best kunnen. Maar ik lees ook niet direct autistische kenmerken. Kan ook gewoon een gemeen en narcistisch karakter zijn.
Kan idd ook heel goed.

Een narcist heeft de sociale antenne wel en gebruikt dat nou juist om de ander pijn te doen. Als je echt voelt dat die ander expres dat soort opmerkingen maakt om je naar beneden te trappen, is het waarschijnlijk geen autisme maar narcisme.
pi_176938559
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:12 schreef -Strawberry- het volgende:
De rigide patronen en dagelijkse routines zijn lastig. Omdat er geen ruimte is voor verandering. Maar bijkomende problemen als gevolg van het autisme zijn lastiger dan het autisme zelf. En gebrek aan wederkerigheid of tonen van emoties en dergelijke.
De rigide patronen betreffen hier vooral de dagelijkse routine. Maar kijk ik naar de wat mee brede kijk, dan zie ik autisten juist als ruimdenkender en meer open voor nieuwe dingen die zelfs een fundamentele verandering van de kijk op de maatschappij. Als ik kijk naar autisten, zit er bijvoorbeeld veel minder homofobie en minder vastgeroeste maatschappelijke normen en waarden dan bij niet-autisten.

Homo/hetero/bi? Kan ze meestal niet zoveel schelen want het gaat ze vaker meer om de persoon.

Er is wel ruimte voor verandering, maar die ruimtes zie je zelf niet omdat jij daar juist meer rigide bent. Dus bestaat het niet. Maar daarmee doe je mensen die wel ruimdenkender zijn daar waar jij rigide denkt, tekort.

Gebrek aan wederkerigheid zie ik niet. Het uit zich op een andere manier, maar een manier die jij misschien als kil of zou zou ervaren. Maar dat is misschien meer omdat je 't niet op die manier gewend bent.

Autisten tonen net zoveel emotie, maar ze doen dat op een minder extreme manier. Je moet meer letten op subtiele signalen (wat hier helpt is als je de ander al aardig goed persoonlijk kent), maar die signalen worden makkelijk gemist als je niet weet waarop je moet letten en als je sowieso minder gevoelig bent.
Ik weet waarover ik 't heb, ik vind je best wel kortzichtig oordelen over autisme. Ga er maar vanuit dat ik er ondertussen veel meer over weet dan jij.

Zelf ervaar ik het grootste probleem van autisme nog de (soms extreme) gevoeligheid, ook voor prikkels. 40 uur/week werken? Hoe?!? :'(
pi_176938611
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

De rigide patronen betreffen hier vooral de dagelijkse routine. Maar kijk ik naar de wat mee brede kijk, dan zie ik autisten juist als ruimdenkender en meer open voor nieuwe dingen die zelfs een fundamentele verandering van de kijk op de maatschappij. Als ik kijk naar autisten, zit er bijvoorbeeld veel minder homofobie en minder vastgeroeste maatschappelijke normen en waarden dan bij niet-autisten.

Homo/hetero/bi? Kan ze meestal niet zoveel schelen want het gaat ze vaker meer om de persoon.

Er is wel ruimte voor verandering, maar die ruimtes zie je zelf niet omdat jij daar juist meer rigide bent. Dus bestaat het niet. Maar daarmee doe je mensen die wel ruimdenkender zijn daar waar jij rigide denkt, tekort.

Gebrek aan wederkerigheid zie ik niet. Het uit zich op een andere manier, maar een manier die jij misschien als kil of zou zou ervaren. Maar dat is misschien meer omdat je 't niet op die manier gewend bent.

Autisten tonen net zoveel emotie, maar ze doen dat op een minder extreme manier. Je moet meer letten op subtiele signalen (wat hier helpt is als je de ander al aardig goed persoonlijk kent), maar die signalen worden makkelijk gemist als je niet weet waarop je moet letten en als je sowieso minder gevoelig bent.
Ik weet waarover ik 't heb, ik vind je best wel kortzichtig oordelen over autisme. Ga er maar vanuit dat ik er ondertussen veel meer over weet dan jij.

Zelf ervaar ik het grootste probleem van autisme nog de (soms extreme) gevoeligheid, ook voor prikkels. 40 uur/week werken? Hoe?!? :'(
Ik heb het niet over alle autisten hè. Gewoon mijn ervaring in deze.
pi_176938682
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:56 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb het niet over alle autisten hè.
Waar heb je 't eigenlijk over?
quote:
Gewoon mijn ervaring in deze.
En wat is deze ervaring waard dan? Hoe realistisch is deze denk je?

Misschien een idee om 't wat duidelijker te specificeren? De algemene dingen die je hebt benoemd, (zie mijn feedback daarop).
pi_176938719
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waar heb je 't eigenlijk over?

[..]

En wat is deze ervaring waard dan? Hoe realistisch is deze denk je?

Misschien een idee om 't wat duidelijker te specificeren? De algemene dingen die je hebt benoemd, (zie mijn feedback daarop).
De topictitel?
pi_176938804
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 23:01 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

De topictitel?
Je gaf zelf aan dat jouw posts niets met autisme te maken hadden maar meer met wat uitzonderingsgevallen of zo?

Zelf heb ik meer de indruk dat je "de autist" meer als een soort hopeloos geval als deezer wilt zien, maar dan weet je niks (en hij was een troll, waarom had niemand dat door? :? ).
  zaterdag 3 februari 2018 @ 23:23:09 #22
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_176939084
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Mijn situatie:

Mijn moeder is autistisch. Dit is nog niet officieel gediagnosticeerd, maar er zijn zoveel aanwijzingen dat hierover niet getwijfeld hoeft te worden. Ze vindt hulp aanvaarden en over haar gevoelens praten sowieso heel eng. Vorig jaar was het bijna gelukt dat ze getest zou worden. Het lukte mij om haar te overtuigen naar de huisarts te gaan. Het gaf haar ontzettend veel stress en ze was heel erg boos op mij, maar omdat ze wel begrijpt dat ik dat wil omdat ik mij zorgen maak, stemde ze in. Het gaat niet goed met haar en ze verzorgt zichzelf en haar huishouden slecht, dus om die reden wil ik graag dat er hulp komt. Als die hulp er niet komt, dan blijven mensen achter haar rug om roddelen of ze geven haar allemaal verschillende goede doch kortzichtige raad waar ze alleen maar van in de war raakt. Ze zit niet te wachten op mensen die maar blijven aandringen dat ze op Facebook etc moet komen etc. Daarom denk ik dat het goed is dat er een coach komt die haar kan helpen te leven op de manier die ze zelf het prettigst vindt, maar wel in de gaten blijft houden of het goed gaat met haar zelfzorg etc.

Haar eigen huisarts was er niet, maar de vervangster was zowel begripvol naar haar als naar mij. Tot mijn positieve verrassing leek mijn moeder het heel fijn te vinden dat iemand wel oprechte belangstelling in haar toonde. Ik vond dat heel mooi om te zien en ik hoopte dat het balletje ging rollen.

Helaas gooide haar eigen huisarts roet in het eten. Mijn moeder heeft weinig zelfreflectie en heeft weinig inzicht in haar problemen. Dus zei ze tegen haar eigen huisarts "ik ben hier omdat mijn zoon dat wilt". Dat mens heeft geloof ik al de pik op mij, dus kwam ze met dat ik haar leven domineer, dat ze niks autistisch aan haar kan zien (alsof dat persé meteen zichtbaar moet zijn) en dat mijn moeder naar de huisartsenpsycholoog kan als ze daar zelf behoefte aan heeft. Dat laatste is nou verdomme het probleem: ze zoekt geen hulp op momenten dat ze die wel nodig heeft! Ik heb een keer meegemaakt dat bijna haar huis was afgefikt toen ze in slaap was gevallen terwijl er eten op het fornuis stond te koken.

Ik denk dat haar broer en haar twee zussen ook autisme hebben. Mijn oom is erg op zichzelf, maar hij is tevreden met zijn leven, dus dit zie ik persoonlijk niet als probleem. Haar twee zussen zijn beiden getrouwd met een heel sociale en ondernemende man, dus die vullen hun aan en dat gaat goed.

Mijn moeder had de pech dat mijn vader alleen maar werkte en verder gewoon deed waar hij zin in had. Mijn opvoeding liet hij geheel aan haar over. Mijn moeder vond dat hij zijn enige zoon - mij dus - verwaarloosde. Ze probeerde dat te compenseren. Mijn moeder heeft echt heel veel voor mij gedaan! Aan haar inzet valt niks te verwijten, want wat betreft oprechte moederliefde is zij het ultieme voorbeeld.

Achteraf terugkijkend naar toen herinner ik mij wel dat ze zich ontzettend ongemakkelijk en zenuwachtig voelde als ze bijvoorbeeld meehielp met rijden tijdens schoolreisjes. Dus het feit dat ze het überhaupt deed is wel erg aan haar te prijzen!

Met mij was ook iets aan de hand. Dat blijkt ADHD te zijn, maar dat werd aangezien voor autisme. Mensen zeiden mijn moeder dat ik een raar apart kind was en mijn moeder zei dat vervolgens tegen mij. Nog steeds snapt ze gewoon niet dat dat heel erg kwetsend voor mij was en dat ik daar nog steeds een heel erg minderwaardigheidscomplex aan heb overgehouden. Dit is trouwens één van de aanwijzingen waaruit ikzelf vermoed dat het bij haar autisme is: dingen die ze niet kan bevatten of begrijpen neemt ze gewoon over van anderen.

Toen ik 12 was, besloot mijn vader van haar te scheiden en met een andere vrouw verder te gaan. Tijdens diezelfde periode verloor ze haar beide ouders. Begrijpelijk dat ze daar helemaal kapot van raakte. Ze heeft veel te weinig steun gekregen van haar eigen familie. Nota bene de ouders van mijn vader waren samen met iemand anders de enigen die uit zichzelf regelmatig vroegen hoe het met haar was en haar bleven bezoeken. Mijn vader voelde en voelt zich nog steeds wel schuldig dat hij haar verwaarloosde, dus hij blijft haar financieel ondersteunen en haar belastingen doen. Heel veel mensen prijzen dat in hem, maar ik zie dat anders. Ik denk dat hij dat onder anderen doet voor zijn eigen ego, namelijk dat zijn ex hem nog steeds nodig heeft en dat hij het toch allemaal zo fantastisch heeft opgelost. Maar hij ontneemt haar daarmee wel de gelegenheid om van hem los te kunnen komen. Ze blijft hiermee de hoop koesteren dat hij nog van haar houdt.

Ik denk persoonlijk dat ze het gevoel dat ze belazerd is en zich aan haar lot overgelaten voelt verwardt met het idee dat ze nog van mijn vader houdt. Als ik met haar probeer te praten, houdt ze dat af. Ik zie aan haar dat het haar anders zou overspoelen. Rationeel kan ze het ergens wel begrijpen. Maar nadenken over de situatie en zich nieuwe mogelijkheden in haar leven voorstellen lukt haar niet. Dat geeft 'error' in haar hoofd. Ze klampt zich vast aan alles wat nog vertrouwd voor haar is. Om de gevoelens de baas te kunnen, begon ze met drinken. Ik heb haar heel vaak horen zeggen dat ze eigenlijk niet meer wilt leven en alleen voor er geen einde aan maakt.

Ze is nu 66. Drinken doet ze niet meer en relatief gaat het goed met haar. Maar alles heeft zijn diepe sporen op haar achtergelaten. Ze ziet er oud uit voor haar leeftijd. Ik gun haar een beter leven en omdat ze mij nooit heeft laten vallen, wil ik haar ook helpen. We botsen heel erg. Ik heb veel behoefte aan nieuwe impulsen, maar zij wil die juist ontwijken. Ik kan nooit 100% contact met haar krijgen. Ik moet continu vechten tegen een monoloog. Ik weet dat ik rustig moet blijven, maar dat lukt mij niet als ik elke keer in alles word tegengehouden en ze echt overal tot in de kleinste dingetjes heel dwars reageert. Ik moet altijd meegaan in haar beleving. Als het mij teveel wordt, dan raakt zij daarvan overstuur.

Het ergste vind ik het onbegrip van de omgeving. Dat mensen niet weten wat autisme inhoudt, dat kan ik ze niet verwijten. Als ik ze vertel dat ik autisme vermoed, zouden ze bijvoorbeeld wat informatie erover kunnen lezen en bekijken of ze daar wat herkennen in haar. Maar in plaats daarvan hebben ze meteen hun oordeel al klaar. De meesten zeggen dat mijn moeder gewoon depressief is en te slap om aan zichzelf te werken. En dat ik aan autisme denk, komt volgens hen omdat ikzelf ook op autisme zou worden getest, dus daarom zou ik dus denken dat iedereen met problemen ook autisme heeft. Zo godverdomme onbeschoft!!! Zowel respectloos naar mij als naar haar.
Ik merk als ik je post doorlees dat je graag wilt dat je moeder met autisme wordt gediagnosticeerd, omdat het voor jou haar gedrag laat verklaren. Wat nu als ze uiteindelijk niet wil meewerken voor wat voor reden dan ook met deze diagnose, kun je daar dan ook rust in vinden ? Ouders hebben natuurlijk door hun rol een grote invloed op hun kinderen en afstotend gedrag kan sporen op kinderen nalaten. Toch denk ik dat het niet zo slecht is om je moeder in eerste instantie gewoon als mens te zien ipv. zo achter een diagnose aan te gaan, al dan niet als een mens met ietwat eigenaardige trekjes.
pi_176939246
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 23:23 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Ik merk als ik je post doorlees dat je graag wilt dat je moeder met autisme wordt gediagnosticeerd, omdat het voor jou haar gedrag laat verklaren. Wat nu als ze uiteindelijk niet wil meewerken voor wat voor reden dan ook met deze diagnose, kun je daar dan ook rust in vinden ? Ouders hebben natuurlijk door hun rol een grote invloed op hun kinderen en afstotend gedrag kan sporen op kinderen nalaten. Toch denk ik dat het niet zo slecht is om je moeder in eerste instantie gewoon als mens te zien ipv. zo achter een diagnose aan te gaan, al dan niet als een mens met ietwat eigenaardige trekjes.
Misschien moet jij voortaan eens wat beter lezen en wat minder met aannames komen.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 23:40:54 #24
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_176939321
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 23:35 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Misschien moet jij voortaan eens wat beter lezen en wat minder met aannames komen.
Ik lees prima, jij schrijft diktedrukte. Ik meen me bij een ander topic te herinneren dat jij dacht dat je autisme had en na een aantal tests bij de psycholoog bleek het wat anders te zijn. Zolang nog geen diagnose is gesteld kun je het alleen maar vermoeden, maar zeker weten doe je het niet. Vandaar mijn vraag, stel dat ze niet wil meewerken, het niet krijgt of wellicht een andere diagnose, wat dan ?

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 22:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Mijn situatie:

Mijn moeder is autistisch. Dit is nog niet officieel gediagnosticeerd, maar er zijn zoveel aanwijzingen dat hierover niet getwijfeld hoeft te worden. Ze vindt hulp aanvaarden en over haar gevoelens praten sowieso heel eng. Vorig jaar was het bijna gelukt dat ze getest zou worden. Het lukte mij om haar te overtuigen naar de huisarts te gaan. Het gaf haar ontzettend veel stress en ze was heel erg boos op mij, maar omdat ze wel begrijpt dat ik dat wil omdat ik mij zorgen maak, stemde ze in. Het gaat niet goed met haar en ze verzorgt zichzelf en haar huishouden slecht, dus om die reden wil ik graag dat er hulp komt. Als die hulp er niet komt, dan blijven mensen achter haar rug om roddelen of ze geven haar allemaal verschillende goede doch kortzichtige raad waar ze alleen maar van in de war raakt. Ze zit niet te wachten op mensen die maar blijven aandringen dat ze op Facebook etc moet komen etc. Daarom denk ik dat het goed is dat er een coach komt die haar kan helpen te leven op de manier die ze zelf het prettigst vindt, maar wel in de gaten blijft houden of het goed gaat met haar zelfzorg etc.



[ Bericht 0% gewijzigd door Buurtzwaan op 03-02-2018 23:51:55 ]
pi_176939622
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 23:40 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Ik lees prima, jij schrijft diktedrukte. Ik meen me bij een ander topic te herinneren dat jij dacht dat je autisme had en na een aantal tests bij de psycholoog bleek het wat anders te zijn. Zolang nog geen diagnose is gesteld kun je het alleen maar vermoeden, maar zeker weten doe je het niet. Vandaar mijn vraag, stel dat ze het niet krijgt of wellicht een andere diagnose, wat dan ?

[..]

Als ze een andere diagnose krijgt. Ik vind het prima. Omdat er echt zo ontzettend veel aanwijzingen toch daarnaar refereren, vind ik autisme het meest logische. En omdat er een uitgebreid onderzoek voor nodig is om dat te kunnen vaststellen, komt er sowieso wat uit.

Je kan niet stellen dat er niks aan de hand is met een vrouw die nog steeds wegkwijnt n.a.v. een scheiding die 25 jaar geleden plaatsvond maar daar somehow in wilt blijven hangen. Het is trouwens wel verder in haar familie gediagnosticeerd, maar dan zijn het kleinkinderen van haar zussen. Een van haar zussen beweert zelf dat ze het heeft, maar net als mijn moeder is dat niet haar eigen mening maar neemt ze dat gewoon over van wat anderen tegen haar zeggen.

Tuurlijk zou ik er persoonlijk ook mee geholpen zijn als ze gediagnosticeerd word. Dat zou mijn situatie ook verklaren. En de reden waarom ik dat verklaard wil hebben, is omdat ik ondanks dat ik al twee jaar bij PsyQ zit nog steeds geen behandeling krijg, want "ze zijn op zoek naar een passende behandeling". En ik ben waarschijnlijk zo dwangmatig aan het piekeren, omdat het fokking zoveel pijn doet om je te realiseren dat de enige die van mij hield zich niet laat helpen, de rest bij voorbaat negatief over mij denkt. En er is een mooie wereld om mij heel met allemaal leuke aardige mensen, maar ik durf mij aan niemand te binden. En in plaats van behandeling staren behandelaars zich blind op oppervlakkige trekjes zoals "maakt moeilijk oogcontact", "schrijft lange mails en wijdt uit in zijn verwoording" dus hij zal wel autistisch zijn tot het tegendeel is bewezen.
  zondag 4 februari 2018 @ 00:41:33 #26
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_176940527
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 00:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Als ze een andere diagnose krijgt. Ik vind het prima. Omdat er echt zo ontzettend veel aanwijzingen toch daarnaar refereren, vind ik autisme het meest logische. En omdat er een uitgebreid onderzoek voor nodig is om dat te kunnen vaststellen, komt er sowieso wat uit.

Je kan niet stellen dat er niks aan de hand is met een vrouw die nog steeds wegkwijnt n.a.v. een scheiding die 25 jaar geleden plaatsvond maar daar somehow in wilt blijven hangen. Het is trouwens wel verder in haar familie gediagnosticeerd, maar dan zijn het kleinkinderen van haar zussen. Een van haar zussen beweert zelf dat ze het heeft, maar net als mijn moeder is dat niet haar eigen mening maar neemt ze dat gewoon over van wat anderen tegen haar zeggen.

Tuurlijk zou ik er persoonlijk ook mee geholpen zijn als ze gediagnosticeerd word. Dat zou mijn situatie ook verklaren. En de reden waarom ik dat verklaard wil hebben, is omdat ik ondanks dat ik al twee jaar bij PsyQ zit nog steeds geen behandeling krijg, want "ze zijn op zoek naar een passende behandeling". En ik ben waarschijnlijk zo dwangmatig aan het piekeren, omdat het fokking zoveel pijn doet om je te realiseren dat de enige die van mij hield zich niet laat helpen, de rest bij voorbaat negatief over mij denkt. En er is een mooie wereld om mij heel met allemaal leuke aardige mensen, maar ik durf mij aan niemand te binden. En in plaats van behandeling staren behandelaars zich blind op oppervlakkige trekjes zoals "maakt moeilijk oogcontact", "schrijft lange mails en wijdt uit in zijn verwoording" dus hij zal wel autistisch zijn tot het tegendeel is bewezen.
Uiteraard wil ik niet de problemen van je moeder bagatelliseren en ik hoop ook voor jou dat ze passende hulp bij haar problematiek vinden. Er wordt snel naar autisme gegrepen als verklaring als mensen in een bepaald patroon blijven hangen of emotioneel onbereikbaar lijken te zijn. Je moeder is misschien door de scheiding en het overlijden van haar ouders kort daarop zodanig getraumatiseerd, dat ze misschien nu zo is zoals ze is. Bij ons in de omgeving woonde eens iemand die haar kind had verloren en was daar jaren overstuur van, dus zo gek is het niet dat sommige mensen in een bepaalde gebeurtenis blijven hangen.

Dan met betrekking tot je laatste punt. Vervelend dat er zo met jouw problemen wordt omgegaan en er geen onduidelijkheid is. Heb je dit al eens tegen je moeder gezegd, dat een diagnose, wat de uitkomst ook mag zijn, bij haar jou ook verder zou kunnen helpen ? Haar overtuigen dat jullie er allebei gebaat zijn zou haar verder kunnen motiveren een hulp traject in te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Buurtzwaan op 04-02-2018 01:13:12 ]
pi_176940713
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 00:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Als ze een andere diagnose krijgt. Ik vind het prima. Omdat er echt zo ontzettend veel aanwijzingen toch daarnaar refereren, vind ik autisme het meest logische. En omdat er een uitgebreid onderzoek voor nodig is om dat te kunnen vaststellen, komt er sowieso wat uit.

Je kan niet stellen dat er niks aan de hand is met een vrouw die nog steeds wegkwijnt n.a.v. een scheiding die 25 jaar geleden plaatsvond maar daar somehow in wilt blijven hangen. Het is trouwens wel verder in haar familie gediagnosticeerd, maar dan zijn het kleinkinderen van haar zussen. Een van haar zussen beweert zelf dat ze het heeft, maar net als mijn moeder is dat niet haar eigen mening maar neemt ze dat gewoon over van wat anderen tegen haar zeggen.
Het hoeft echter ook geenszins te betekenen dat ze een psychische stoornis heeft.

quote:
Tuurlijk zou ik er persoonlijk ook mee geholpen zijn als ze gediagnosticeerd word. Dat zou mijn situatie ook verklaren. En de reden waarom ik dat verklaard wil hebben, is omdat ik ondanks dat ik al twee jaar bij PsyQ zit nog steeds geen behandeling krijg, want "ze zijn op zoek naar een passende behandeling". En ik ben waarschijnlijk zo dwangmatig aan het piekeren, omdat het fokking zoveel pijn doet om je te realiseren dat de enige die van mij hield zich niet laat helpen, de rest bij voorbaat negatief over mij denkt. En er is een mooie wereld om mij heel met allemaal leuke aardige mensen, maar ik durf mij aan niemand te binden. En in plaats van behandeling staren behandelaars zich blind op oppervlakkige trekjes zoals "maakt moeilijk oogcontact", "schrijft lange mails en wijdt uit in zijn verwoording" dus hij zal wel autistisch zijn tot het tegendeel is bewezen.
Het gaat je helemaal niet om haar, dat zij hulp krijgt. Het gaat jou om jou. Jij hebt de onrealistische verwachting dat je ineens op magische wijze geholpen zal worden als je moeder gediagnosticeerd wordt met een stoornis.
pi_176941229
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 00:51 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het hoeft echter ook geenszins te betekenen dat ze een psychische stoornis heeft.

[..]

Het gaat je helemaal niet om haar, dat zij hulp krijgt. Het gaat jou om jou. Jij hebt de onrealistische verwachting dat je ineens op magische wijze geholpen zal worden als je moeder gediagnosticeerd wordt met een stoornis.
Ten eerste, jij bent er niet bij. Je kan dus niet oordelen dat ik er helemaal naast zit. Daarbij is het ook uitermate respectloos om van een situatie die je niet kent er vanuit te gaan dat ik er met mijn door jou vermeende gedachtekronkels het bij het verkeerde eind heb.

Verder is de stelling dat ik verwachtingen heb ook een aanname van jou.

Ook dat ik het allemaal alleen maar voor mezelf doe.... Ik ken mezelf inmiddels al een klein beetje en ik weet echt wel wat ik voel en dat ik het zeker niet alleen maar in eigenbelang doe.

https://lh3.googleusercon(...)EepJhD4UkomlOe-=h310

Deze is voor jou.

[ Bericht 4% gewijzigd door Samzz op 04-02-2018 07:04:29 ]
pi_176941419
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 01:44 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ten eerste, jij bent er niet bij. Je kan dus niet oordelen dat ik er helemaal naast zit. Daarbij is het ook uitermate respectloos om van een situatie die je niet kent er vanuit te gaan dat ik er met mijn door jou vermeende gedachtekronkels het bij het verkeerde eind heb.

Het enige wat ik zei, is dat een vrouw die nog steeds die na +25 jaar nog steeds wegkwijnt vanwege haar scheiding en daar in 'wil' blijven hangen, niet perse een psychische stoornis heeft.


quote:
Verder is de stelling dat ik verwachtingen heb ook een aanname van jou.

Ook dat ik het allemaal alleen maar voor mezelf doe.... Ik ken mezelf inmiddels al een klein beetje en ik weet echt wel wat ik voel en dat ik het zeker niet alleen maar in eigenbelang doe.

https://lh3.googleusercon(...)EepJhD4UkomlOe-=h310

Deze is voor jou.
Ik baseer me op de dingen die jij zelf zegt. Jij zegt letterlijk dat je jouw situatie verklaard wil hebben omdat je denkt dat je dan een passende behandeling zal krijgen en dat jouw situatie verklaard zal worden als je moeder een diagnose krijgt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Samzz op 04-02-2018 07:04:48 ]
pi_176941578
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 02:10 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het enige wat ik zei, is dat een vrouw die nog steeds die na +25 jaar nog steeds wegkwijnt vanwege haar scheiding en daar in 'wil' blijven hangen, niet perse een psychische stoornis heeft.

[..]

Ik baseer me op de dingen die jij zelf zegt. Jij zegt letterlijk dat je jouw situatie verklaard wil hebben omdat je denkt dat je dan een passende behandeling zal krijgen en dat jouw situatie verklaard zal worden als je moeder een diagnose krijgt.
Lul je hier nou eens niet uit. Daarbij, al zou ik het alleen maar in eigenbelang doen: wie denk je wel niet dat je bent om mij daarop te veroordelen?!

Denk je nou echt dat ik een Wikipedia-pagina heb gelezen over autisme en daarop al mijn conclusies baseer? Ik ben dan misschien geen psycholoog, maar achterlijk ben ik ook niet. Ik werk ook op een plek waar toevallig een heel groot deel in meer of mindere mate ASS hebben. Ik herken zoveel van hen terug in mijn moeder. En andere mensen die ook bekend zijn met autisme, omdat ze het zelf hebben of anderen die het hebben goed kennen, denken ook dat zij het heeft. Alleen de meeste mensen inclusief die arrogante huisarts denken: autisme = introvert, geen oogcontact, alles hetzelfde willen, monotoon praten, goed in wiskunde, "rare maniertjes"

[ Bericht 1% gewijzigd door Samzz op 04-02-2018 07:08:17 ]
  zondag 4 februari 2018 @ 07:07:51 #31
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176941749
Offtopic berichten verwijderd. Ook wil ik TS met klem vragen normaal en zonder persoonlijk te worden te reageren op andere users
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_176941832
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 23:06 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je gaf zelf aan dat jouw posts niets met autisme te maken hadden maar meer met wat uitzonderingsgevallen of zo?

Zelf heb ik meer de indruk dat je "de autist" meer als een soort hopeloos geval als deezer wilt zien, maar dan weet je niks (en hij was een troll, waarom had niemand dat door? :? ).
Ik heb het over mijn ervaring met een ouder.
  zondag 4 februari 2018 @ 08:25:09 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176941958
Hm. Lastig. De generatie van mijn ouders (65+) is opgegroeid met normen en waarden die veel meer in lijn zijn met autisme, zoals rust (niet gewend aan prikkels) en regelmaat (steeds dezelfde patronen: maandag wasdag, woensdag gehaktdag, flexwerk bestond niet), niet extreem in je emoties zijn en zo. Moeilijk te zeggen of hun gedrag door autisme komt of door de naoorlogse opvoeding. Niet alleen mij ouders, maar vrijwel iedereen die ik ken van die generatie.
  zondag 4 februari 2018 @ 08:35:22 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176942067
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 03:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Lul je hier nou eens niet uit. Daarbij, al zou ik het alleen maar in eigenbelang doen: wie denk je wel niet dat je bent om mij daarop te veroordelen?!
Niemand veroordeelt je.
Jij schrijft dat je zelf een diagnose hebt, maar dat er nog naar een passende behandeling wordt gezocht. Je schrijft ook dat een diagnose van je moeder jou kan helpen. Dat is onrealistisch: een diagnose van je moeder laat PsyQ niet miraculeus een passende behandeling voor jou vinden.

Verder: zoals ik hierboven schreef, de generatie 65+ kan heel goed door opvoeding "autistische trekjes" hebben gekregen. In elk van ons zitten autistische trekjes, en bij die generatie werden die gestimuleerd omdat dat gedrag de norm was.
Het verschil met een echte autist is dat ander gedrag de autist extreem veel energie kost, en dat is iets waar ik je niet over hoor.
  PR en moderator zondag 4 februari 2018 @ 09:30:40 #35
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_176942452
Beetje rare OP imo.

Mja, ik heb een vader met autisme. Lichte vorm van Asperger. Verder is hij ook hoogbegaafd dus kan dingen verder wel goed in perspectief zetten en is gewoon een wijze oude man :P
Wat ik er vroeger van gemerkt heb is dat hij het soms lastig vond om zich in te leven in mijn situatie (soms ging dat wel en kwam hij voor me op, en soms zat hij rigide vast in zijn eigen denkbeeld), dat hij soms ineens prikkelbaar kan raken van dingen, dat hij niet goed tegen ‘spontane’ veranderingen kan en je ‘m er altijd ff van te voren op moet voorbereiden, en dat hij nooit/zelden meegaat naar drukke plekken.
Was/is allemaal heel normaal voor mij om daar gewoon rekening mee te houden mbt m’n vader, nooit echt last van ondervonden en hij volgens mij ook niet echt.

Mijn vader O+
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_176945574
ik denk dat mn pa autist is mn moeder borderline en me broer een narcist. Altijd wel gezellig gehad met elkaar dus het was niet nodig om het verder te onderzoeken
pi_176945959
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 12:35 schreef handkant het volgende:
ik denk dat mn pa autist is mn moeder borderline en me broer een narcist. Altijd wel gezellig gehad met elkaar dus het was niet nodig om het verder te onderzoeken
pi_176955847
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 03:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Lul je hier nou eens niet uit. Daarbij, al zou ik het alleen maar in eigenbelang doen: wie denk je wel niet dat je bent om mij daarop te veroordelen?!
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik me ergens uit probeer te lullen.. En waar veroordeel ik je precies?


quote:
Denk je nou echt dat ik een Wikipedia-pagina heb gelezen over autisme en daarop al mijn conclusies baseer? Ik ben dan misschien geen psycholoog, maar achterlijk ben ik ook niet. Ik werk ook op een plek waar toevallig een heel groot deel in meer of mindere mate ASS hebben. Ik herken zoveel van hen terug in mijn moeder. En andere mensen die ook bekend zijn met autisme, omdat ze het zelf hebben of anderen die het hebben goed kennen, denken ook dat zij het heeft. Alleen de meeste mensen inclusief die arrogante huisarts denken: autisme = introvert, geen oogcontact, alles hetzelfde willen, monotoon praten, goed in wiskunde, "rare maniertjes"
Jij bent geen psycholoog en zelfs al was je een psycholoog dan nog zou je geen diagnose kunnen stellen zonder uitgebreid onderzoek.

Het is best mogelijk dat je moeder autisme heeft, maar het kan ook zo zijn dat er geen sprake is van een stoornis. Het feit dat iemand bepaalde kenmerken van een stoornis heeft, hoeft niet te betekenen dat iemand ook daadwerkelijk een stoornis heeft.

Ik snap sowieso niet hoe je erbij komt dat een diagnose voor je moeder, ervoor zal zorgen dat er voor jou een passende behandeling gevonden wordt.
pi_176956075
Hm... even puur vanuit de vraag uit het de OP: Ja, ik ben opgevoed door een moeder met asperger en soms is dat knap lastig geweest. Als kind, maar nu ook, krijg ik regelmatig vragen over wat normaal sociaal gedrag is, waarom contacten fout lopen, maar ook met het niet aanvoelen van grenzen. Soms ben ik meer ouder dan kind in de relatie. Desondanks houd ik enorm veel van mijn moeder, ze doet altijd haar best. Alleen soms lukken dingen niet
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_176959671
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:00 schreef madam-april het volgende:
Jij bent geen psycholoog en zelfs al was je een psycholoog dan nog zou je geen diagnose kunnen stellen zonder uitgebreid onderzoek.
En wat is je punt? Ga je er zodoende meteen vanuit dat ik het bij het verkeerde eind heb, dat er niks met mijn moeder aan de hand is en dat ik dus gewoon vreemde dingen in mijn hoofd haal? Want zo komt het over namelijk.
pi_176959845
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hm... even puur vanuit de vraag uit het de OP: Ja, ik ben opgevoed door een moeder met asperger en soms is dat knap lastig geweest. Als kind, maar nu ook, krijg ik regelmatig vragen over wat normaal sociaal gedrag is, waarom contacten fout lopen, maar ook met het niet aanvoelen van grenzen. Soms ben ik meer ouder dan kind in de relatie. Desondanks houd ik enorm veel van mijn moeder, ze doet altijd haar best. Alleen soms lukken dingen niet
Maak jij ook mee dat ze jou vaak onderbreekt en ook niet lijkt te begrijpen dat jij je door zoiets genegeerd kan voelen? Kan er alleen een dialoog plaatsvinden als jij meegaat in haar beleving?

Ik vind dit heel erg ontzettend moeilijk. Ik was mij er voorheen niet eens bewust van, maar mensen zeiden tegen mij dat mijn moeder erg overheersend is, terwijl ik altijd het idee heb gehad dat ik degene ben die dwars is. Ik ben nu meer bewust van hoe het contact nou eigenlijk gaat en er is nooit wederkerigheid. En dat voelt erg kut, want het gaat ook nooit komen.
pi_176960137
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 22:37 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

En wat is je punt? Ga je er zodoende meteen vanuit dat ik het bij het verkeerde eind heb, dat er niks met mijn moeder aan de hand is en dat ik dus gewoon vreemde dingen in mijn hoofd haal? Want zo komt het over namelijk.
Mijn punt is, dat jij die diagnose niet kan stellen. Ik ga er helemaal niet vanuit dat jij het bij het verkeerde eind hebt, maar ik ga er net zo min vanuit dat je het bij het goede eind hebt.

Ik kan niet beoordelen of je moeder een stoornis heeft, maar jij ook niet.


Waarom denk je dat jij geholpen zou zijn als je moeder een diagnose krijgt?
pi_176961674
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 22:58 schreef madam-april het volgende:

[..]

Mijn punt is, dat jij die diagnose niet kan stellen. Ik ga er helemaal niet vanuit dat jij het bij het verkeerde eind hebt, maar ik ga er net zo min vanuit dat je het bij het goede eind hebt.

Ik kan niet beoordelen of je moeder een stoornis heeft, maar jij ook niet.

Waarom denk je dat jij geholpen zou zijn als je moeder een diagnose krijgt?
Ik ga deze discussie niet met jou voeren. Voor dit soort stellingen zit je in het verkeerde topic. Voor jou ben ik een anoniem internet-persoon, maar hier zit wel een mens met gevoel. Je hebt de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld. Er zijn een hoop FOK!-nerds met het empathisch vermogen van een amoebe die dit gewoon niet begrijpen en uitermate dom en lomp zijn, maar van jou had ik dit niet verwacht.

En hou er nou over op! :(
pi_176962444
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 00:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik ga deze discussie niet met jou voeren. Voor dit soort stellingen zit je in het verkeerde topic. Voor jou ben ik een anoniem internet-persoon, maar hier zit wel een mens met gevoel. Je hebt de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld. Er zijn een hoop FOK!-nerds met het empathisch vermogen van een amoebe die dit gewoon niet begrijpen en uitermate dom en lomp zijn, maar van jou had ik dit niet verwacht.

En hou er nou over op! :(
Adem eens in en uit. Ik heb het topic ff doorgelezen en het valt me op hoe snoeihard je naar iedereen lijkt uit te halen die een mening heeft die niet meteen de jouwe is. Het kan niet zo zijn dat iedereen met je eens is, dan is het geen discussie meer maar een stelletje ja-knikkers. Ben je daar echt mee gebaat?

Serieus, adem in en uit en probeer in te zien dat er eerlijke goed bedoelde reacties geschreven zijn in dit topic, ook al strookt dat niet helemaal met hoe jij zelf erover denkt. Zelfs met die van madam-april is er niks mis mee. Jazeker zijn er FOKkers met de empathisch vermogen van een amoebe maar die zie ik hier echt niet reageren en geloof me maar, ik ken een aardig lijstje ondertussen.

Sta je eigenlijk wel open voor een discussie?
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_176964906
Ik denk dat autisme en dergelijke in de jaren waarin veel ouders opgroeiden nog niet echt werd (h)erkend.

Om die reden blijft het gissen, maar ik heb wel een sterk vermoeden dat mijn pa een vorm van autisme heeft: Hij heeft in zijn jeugd nooit echt vrienden gehad, nooit eens uit geweest, altijd bij zijn ouders thuis aan het studeren, ook op de zaterdagavond.

Toen hij begon met werken heeft hij wel wat contacten aangelegd met collega's, maar inmiddels gepensioneerd en hij slijt zijn dagen voor 99% binnen achter zijn computer, luisterend naar klassieke muziek.

Hij is weinig / niet geïnteresseerd in andere mensen (valt tijdens een bezoek gerust in slaap /knikkebollen) en ook met ons als kind wist hij zich moeilijk een houding te geven (moeite met intimiteit). Dat zie ik gewoon terug op foto's waarop hij ons als kind vasthoudt en dergelijke. Hij kan ook heel lang praten (zwammen) over vroeger of over de meest onzinnige dingen zoals de wasmachine die kapot is. Op vakantie gaan (afwisseling) doet hij liever niet, en eenmaal op vakantie interesseert hij zich meer in bijvoorbeeld verkeersborden / de landkaart / wagenroutes dan van de schoonheid op locatie. Plekken zoals schiphol etc. wordt hij zenuwachtig van.

Desondanks wel een hele lieve vader waar geen kwaad in zit. Had geen andere willen hebben, behalve dan op het punt dat er gewoon weinig te beleven is met hem, hij vindt niets echt leuk en wordt overal zenuwachtig van behalve van thuis zitten :P
pi_176965412
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 22:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Maak jij ook mee dat ze jou vaak onderbreekt en ook niet lijkt te begrijpen dat jij je door zoiets genegeerd kan voelen? Kan er alleen een dialoog plaatsvinden als jij meegaat in haar beleving?

Ik vind dit heel erg ontzettend moeilijk. Ik was mij er voorheen niet eens bewust van, maar mensen zeiden tegen mij dat mijn moeder erg overheersend is, terwijl ik altijd het idee heb gehad dat ik degene ben die dwars is. Ik ben nu meer bewust van hoe het contact nou eigenlijk gaat en er is nooit wederkerigheid. En dat voelt erg kut, want het gaat ook nooit komen.
Het is wel dat ze een dialoog aangaat, maar heel heftig wil discussiëren wanneer ik een andere mening heb. Daarnaast is empathie en omgaan met emoties een enorm punt. Ze kan me enorm eenzaam laten voelen. Aan de ene kant wil ze dat ik deel wat ik beleef, maar ze weet er niet mee om te gaan, waardoor ze woedeaanvallen krijgt. Dit koopt ze vervolgens weer af, terwijl ik liever een knuffel zou krijgen. Alleen dat snapt ze niet.

De wederkerigheid is er wel, maar dat kost vooral vanuit mijn kant veel energie.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_176965532
Lijken jullie ook veel op je autistische ouder, of juist helemaal niet?
pi_176965612
TS, als je moeder het diagnosetraject niet in wilt houd het daarbij op. Je kan haar niet dwingen om geholpen te worden. Als je dat wel doet is het enige wat het op levert dat jullie band nog slechter wordt.
Ik heb ook een ouder die weigert om hulp te aanvaarden en je kan wel vertellen dat je graag wilt dat hij/zij hulp zoekt maar daarbij houd het op. Je kan niet je moeder meesleuren naar de huisarts en dan verwachten dat zij mee gaat werken als ze niet wilt.
Wellicht voelt ze alsof ze als een klein kind behandeld wordt en daarin tegenwerkt, omdat het niet meer op volwassen niveau is.

Bovendien, wat denk je dat er gaat veranderen, als ze eenmaal de diagnose heeft? Dan veranderd er niks, je moeder is nog steeds hetzelfde namelijk.
Twiddel
  PR en moderator maandag 5 februari 2018 @ 10:02:20 #49
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_176966398
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 00:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik ga deze discussie niet met jou voeren. Voor dit soort stellingen zit je in het verkeerde topic. Voor jou ben ik een anoniem internet-persoon, maar hier zit wel een mens met gevoel. Je hebt de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld. Er zijn een hoop FOK!-nerds met het empathisch vermogen van een amoebe die dit gewoon niet begrijpen en uitermate dom en lomp zijn, maar van jou had ik dit niet verwacht.

En hou er nou over op! :(
Heh? Ze zegt alleen dat het kán dat je moeder autisme heeft maar dat het niet hóéft, aangezien er nog geen officiele diagnose is gesteld. Dat klopt ook gewoon. Niks doms/lomps aan.

Wat ben jij gevoelig, mèn. Ook die rare apologetic OP al.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_176967056
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 08:42 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Het is wel dat ze een dialoog aangaat, maar heel heftig wil discussiëren wanneer ik een andere mening heb. Daarnaast is empathie en omgaan met emoties een enorm punt. Ze kan me enorm eenzaam laten voelen. Aan de ene kant wil ze dat ik deel wat ik beleef, maar ze weet er niet mee om te gaan, waardoor ze woedeaanvallen krijgt. Dit koopt ze vervolgens weer af, terwijl ik liever een knuffel zou krijgen. Alleen dat snapt ze niet.

De wederkerigheid is er wel, maar dat kost vooral vanuit mijn kant veel energie.
:X :X :X

Pfffff wat is dit herkenbaar zeg! Heb jij wel een vader waar je terechtkan met je emoties of ook dat niet?

Ik heb dan wat meer geluk denk ik dan jij dat mijn moeder wel qua persoonlijkheid erg zorgzaam is. Woede-aanvallen krijgt ze niet, want ze trekt een soort schild om zich heen. Als dit niet lukt of wanneer iemand op zo'n moment aan haar gaat trekken, begint ze serieus als een kind van drie te janken. Dan is alles haar teveel.

Ik vind het vooral zielig voor haar. Ik neem het haar familie kwalijk dat ze geen initiatief hebben genomen om haar op te vangen. Los van of ze wel of geen autisme zou hebben, iedereen kent haar wel als een kwetsbare gevoelige vrouw. Hoe ze zich de eerste jaren door haar scheiding heeft geslagen, is heel bewonderingswaardig, want ze ging dingen zoals reizen want dat kon ze niet toen ze nog met mijn vader getrouwd was, want hij heeft vliegangst en sowieso bepaalde hij wat er moest gebeuren. Maar met name haar emoties kan ze niet begrijpen en ze durfde er niet over te praten. En dit kan ze tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Ik zeg "begrijpen" maar "bevatten" is eigenlijk een beter woord. Het is too much. Ze hoopte eigenlijk dat die emoties zouden slijten, maar dat gebeurde dus niet en toen is het met drinken etc heel erg bergafwaarts met haar gegaan.

De laatste jaren heb ik bij haar familie vaak aan de bel getrokken hoe de situatie is. Dit is gelukkig wel wat meer doorgekomen bij haar oudste zus en haar man. Zij komen ook af en toe langs of ze nodigen haar uit. Ik ben daar heel blij om!

Mijn vader is een ontzettende manipulatieve lafaard. Op zich vind ik het wel goed dat hij wel bezorgd is om zijn ex-vrouw en ervoor gezorgd heeft dat ze financieel nooit iets tekort zal komen. Pas afgelopen jaar heeft hij mij daar wat meer over uitgelegd. De jaren ervoor kreeg ik alleen standaard te horen dat ik dat toch niet begrijp en mij er niet mee hoor te bemoeien. Dat resulteerde alleen maar in strijd dat ik zei dat hij haar gewoon met rust moet laten - niks geen financien of whatever - laat haar met rust en geef haar de kans zich van hem los te maken. Maar net als bij mijn moeder is het alsof je tegen dovemansoren schreeuwt. Alleen bij hem is het narcisme.

Maar dat hij zich schuldig voelt, is zijn probleem, maar als hij verder niks met haar te maken wilt hebben, moet hij daar concreet in zijn tegen haar en niet de ene keer makkelijk doen om haar met administratieve dingetjes te helpen en de andere keer zeggen dat ze een onverzorgde domme trut is die hem elke keer lastigvalt.

Ik vind het zelf erg moeilijk, want eigenlijk betekent dit dus dat ik echt niemand heb. Het beste zou zijn om het contact met hen allemaal te verbreken en van nul af aan een nieuw leven beginnen, maar ik voel mij daar met mijn eigen issues niet sterk genoeg voor. Ik heb nu gelukkig - na twee jaar! - toestemming gekregen om mee te mogen doen met trainingen van PsyQ om met mijn ADHD om te kunnen gaan. Ik hoop dat ik daarmee wat zelfstandiger kan functioneren en van daaruit mijn leven kan opbouwen. Ik zou eigenlijk ook wel wat hulp willen voor alle emotionele shit, maar n.a.v. mijn vele ervaringen met de psychische hulpverlening vrees ik dat het in mijn geval zelfs averechts gaat werken. The world is a tough place en je redt dat alleen als je zelf sterker bent. Het is net als met bodybuilden of afvallen - je moet lijden om er uiteindelijk sterker door te worden. Ik heb het idee dat ze dat idee in de psychiatrie niet echt snappen.
pi_176967257
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 01:27 schreef Kloonhommel het volgende:
Sta je eigenlijk wel open voor een discussie?
Daar sta ik best voor open, maar niet hier in dit specifieke topic.

Het zal best dat ik dit in de verkeerde context interpreteer. Maar ik zie deze situatie echt al jaren aan. Het is echt niet zo dat ik denk - heeee, misschien heeft mijn moeder autisme - en dat ik vervolgens dat idee heel dogmatisch vasthou en niet wil aanhoren of het wat anders zou kunnen zijn. In de loop der jaren worden mijn vermoedens wel elke keer bevestigd. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ze daarmee autistisch is en dat er wat anders aan de hand zou kunnen zijn.

Het komt waarschijnlijk te stellig over van mij.

In mijn omgeving krijg ik te horen - joh, je moeder is gewoon depressief en zou een stuk opknappen als ze een keer op vakantie gaat - of - je moeder is gewoon te laf om aan zichzelf te werken. Ik ben het gewoon zat om elke keer maar tegengesproken te worden en in de zorg naar mijn moeder dus tegengewerkt. En ik neem mezelf inmiddels wel iets serieuzer en durf wel te denken dat ik het wel beter zal weten dan dit soort kortzichtige lui.

Ik weet dat ik niet correct reageer en waarschijnlijk heel onhandig reageer. Maar het wordt mij ff teveel als ik hier ook nog eens tegengas krijg.
  maandag 5 februari 2018 @ 11:07:18 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176967286
Het zou handig zijn als TS antwoord gaf op de vraag wat een autisme-diagnose van de ouder voor invloed heeft op de behandeling van het autistische kind.
  maandag 5 februari 2018 @ 11:09:26 #53
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_176967317
ja mijn vader is volgens mij wel autistisch.
Maar niet heus.....Daaaag.
  Moderator maandag 5 februari 2018 @ 11:22:05 #54
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_176967468
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 11:09 schreef Samuel24 het volgende:
ja mijn vader is volgens mij wel autistisch.
Zou dat erfelijk zijn denk je?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  maandag 5 februari 2018 @ 11:29:16 #55
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_176967567
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 11:22 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Zou dat erfelijk zijn denk je?
ja ik denk het wel ja. net zoals mensen die bijvoorbeeld een bolle kop hebben. die zijn ook erfelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Samuel24 op 05-02-2018 12:36:04 ]
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_176968221
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 11:07 schreef Lunatiek het volgende:
Het zou handig zijn als TS antwoord gaf op de vraag wat een autisme-diagnose van de ouder voor invloed heeft op de behandeling van het autistische kind.
Erkenning voor mezelf en duidelijkheid voor mijn behandelaar wat betreft mij eigen situatie.

En mijn moeder kan in aanmerking komen voor een coach. Mijn idee is dat zoiets heel goed is voor haar. Niet om van anderen te horen wat ze moet doen, maar dat iemand haar helpt uit te vinden wat ze zelf graag wilt.

En als zij wilt spuien dat ze problemen heeft met haar dominante zoon die haar leven bepaalt, dan is dat OK. Want dan spuit ze tenminste wel en blijft het niet malen in haar kop.

Maar ik ben het met Summer2Bird eens: ik moet de situatie eigenlijk accepteren zoals die is en er geen verwachtingen aan koppelen.
  maandag 5 februari 2018 @ 12:39:01 #57
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_176968856
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Erkenning voor mezelf en duidelijkheid voor mijn behandelaar wat betreft mij eigen situatie.

En mijn moeder kan in aanmerking komen voor een coach. Mijn idee is dat zoiets heel goed is voor haar. Niet om van anderen te horen wat ze moet doen, maar dat iemand haar helpt uit te vinden wat ze zelf graag wilt.

En als zij wilt spuien dat ze problemen heeft met haar dominante zoon die haar leven bepaalt, dan is dat OK. Want dan spuit ze tenminste wel en blijft het niet malen in haar kop.

Maar ik ben het met Summer2Bird eens: ik moet de situatie eigenlijk accepteren zoals die is en er geen verwachtingen aan koppelen.
Maar waarom heb je dit topic dan geopend? Want over ervaringen met ouders met autisme gaat niet echt heel erg. Jouw eigen ervaringen vallen daar ook niet onder, want je moeder is niet gediagnosticeerd. Het gaat dus vooral om jouw verwachtingen voor wat betreft een eventuele diagnose, dat is op zich ook prima, maar dan moet je wel de mensen die daarop doorvragen netjes te woord staan, of zelf ophouden met posten over je eigen ouders.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 5 februari 2018 @ 13:38:55 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176969918
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 11:22 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Zou dat erfelijk zijn denk je?
Allang bekend dat autisme een erfelijkheidsaspect heeft - naast mogelijk een deel aangeleerd.
  maandag 5 februari 2018 @ 13:41:09 #59
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_176969956
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 13:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Allang bekend dat autisme een erfelijkheidsaspect heeft - naast mogelijk een deel aangeleerd.
autisme kan je niet aanleren hoor.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_176970654
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef Samzz het volgende:

[..]

Maar waarom heb je dit topic dan geopend? Want over ervaringen met ouders met autisme gaat niet echt heel erg. Jouw eigen ervaringen vallen daar ook niet onder, want je moeder is niet gediagnosticeerd. Het gaat dus vooral om jouw verwachtingen voor wat betreft een eventuele diagnose, dat is op zich ook prima, maar dan moet je wel de mensen die daarop doorvragen netjes te woord staan, of zelf ophouden met posten over je eigen ouders.
De website die ik heb gepost gaat over mensen met autistische ouders, los van of dat gediagnosticeerd is. Als die diagnose niet gesteld, ben je er weliswaar niet zeker van, maar het gaat over wat het met jou hebt gedaan.

Ik ben zelf bezig met lotgenotencontact om zodoende uit te vinden of het ten eerste klopt maar vooral hoe ik ermee om moet gaan.

Als je door autistische ouders wordt opgevoed, komt het vaak voor dat je emotioneel wordt verwaarloosd. Maar dit is wel anders dan wanneer je door bijvoorbeeld narcistische ouders wordt opgevoed. Wat ik bij mijn moeder wel altijd heb gemerkt, is de onvoorwaardelijke moederliefde.

Het gaat mij er niet om om haar als zondebok aan te wijzen voor wat er gebeurd is. Maar ik wil voor mezelf duidelijk krijgen hoe dit in relatie staat met de dingen waar ik nu last van heb. En ook wilde ik weten of mensen met autistische ouders weleens zelf voor autistisch aangezien worden, terwijl dit niet het geval is. Uit het contact wat ik tot nu toe heb gehad, blijkt dit heel vaak voor te komen en ook dat ze altijd blijven twijfelen of ze zelf ook autistisch zijn.

Ik heb heel lang het dilemma gehad dat diagnosen, mijn gedrag en hoe mensen mij zien niet in overeenstemming kan komen met hoe ik mij voel. De diagnose autisme is voor veel mensen heel moeilijk om te kunnen aanvaarden. En dat is ook erg begrijpelijk, want de maatschappij stigmatiseerd en onderschat mensen die dat hebben.

Maar ik denk dat wanneer de diagnose klopt je het op den duur wel kan aanvaarden, omdat het je juist verheldering gaat geven met hoe jij in elkaar zit. En dan lukt het je om jezelf te gaan ontwikkelen. Tuurlijk komen er nog steeds momenten dat het moeilijk is en dat je zou willen dat je het niet hebt, maar je hoeft niet meer tegen jezelf te vechten.

Ik heb altijd gevoeld dat mijn diagnose autisme niet klopt en dat het in mijn geval anders in elkaar steekt. Als ik dat aangeef, gaan mensen vaak automatisch er vanuit dat ik het gewoon niet wil accepteren. Ik denk nu nog steeds weleens "dat zal best een kunnen kloppen" en dan probeer ik dat idee te aanvaarden. Maar in plaats van dat ik daar rust bij ga vinden, ga ik me juist nog meer klote voelen en heel erg ontzettend leeg.
pi_176974722
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 08:56 schreef Lokasenna het volgende:
Lijken jullie ook veel op je autistische ouder, of juist helemaal niet?
Zeker wel. Wat bepaalde autistische trekjes aangaat, is 't een feest van herkenning. Zelfs van die kleine dingetjes :')

Ik heb ook zeker trekjes van m'n niet-autistische ouder overgenomen, maar die staan toch wel los van autisme.
pi_176975370
Ik heb een goede dag gehad dus ik ben wat rustiger. Excuses aan Magnetronkoffie en Marijke. Er werd een gevoelige snaar bij mij geraakt, maar dit konden jullie natuurlijk niet weten. Ik wist ergens wel dat ik onredelijk was, maar mijn emoties werden te groot. Maar dat is geen vrijbrief om dit te mogen doen.
  maandag 5 februari 2018 @ 17:58:24 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176975539
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 13:41 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

autisme kan je niet aanleren hoor.
Nee, maar je kunt wel autistisch gedrag aanleren. Als je ouders problemen hebben met het uiten van emoties, als voorbeeld, hoe kun je dat dan van hen leren in je eerste levensjaren?
  maandag 5 februari 2018 @ 18:02:16 #64
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_176975613
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt wel autistisch gedrag aanleren. Als je ouders problemen hebben met het uiten van emoties, als voorbeeld, hoe kun je dat dan van hen leren in je eerste levensjaren?
je kan het toch ook van andere mensen leren? op school leer je toch ook van alles enzo?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_176975961
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt wel autistisch gedrag aanleren. Als je ouders problemen hebben met het uiten van emoties, als voorbeeld, hoe kun je dat dan van hen leren in je eerste levensjaren?
Dat denk ik ook.

Ik heb op babyfoto's t/m een jaar of één van mezelf gezien dat ik veel drukker, vrolijker en actiever leek.

Vanaf een jaar of twee leek bij mij de dynamiek helemaal te veranderen. Veel angstiger en banger. En in plaats van dat ik nieuwsgierig overal om mij heen keek, zie ik mijn hoofd meer naar beneden hangen en een meer bedachtzame en passieve uitstraling.

Ik was als kind altijd bang. Ik was ook heel erg bang om door mijn moeder alleen gelaten te worden. Verder weet ik nog dat ik als kind altijd droomde dat ik achterna gezeten werd door een soort zwarte stok.

Vanaf mijn vroegste herinneringen ben ik dat bange passieve kind, maar die baby- en peuterfoto's laten iets anders zien.

Ik heb dit ook verteld en laten zien aan de mensen die mij op autisme gingen onderzoeken, maar dan zeiden ze bot "aan foto's kunnen we niks aflezen".
pi_176976012
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:02 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

je kan het toch ook van andere mensen leren? op school leer je toch ook van alles enzo?
Naar mijn weten zijn de eerste drie jaren het belangrijkst en die vormen de basis van je gedrag. Als je in die periode bijvoorbeeld traunatische ervaringen meemaakt, komt het niet meer goed en blijf je altijd hechtingsproblemen houden en emotionele instabiliteit
  maandag 5 februari 2018 @ 21:06:43 #67
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_176979847
Interessant topic. Ik vermoed dat dat mijn vader autistisch is. Ik heb zelf wel de diagnose en ik lijk erg op mijn vader. Hij heeft moeite met onverwachte veranderingen, onverwacht bij iemand op visite gaan of spontaan even een stukje wandelen zijn altijd lastig. Op vakantie gaan doet hij wel maar wel erg goed voorbereid zodat hij niet voor verrassingen komt te staan. Hij houdt zich aan vaste patronen en mijn moeder is denk ik ook een stabiele factor waardoor alles goed loopt. Zelf ben ik ook een ouder maar dat loopt minder goed, ik heb helaas niet de stabiele factor naast mij die mij kan helpen met de opvoeding van mijn kinderen. En ik ben heel eerlijk, als ik 10 jaar geleden wist wat ik nu wist was ik niet aan kinderen begonnen. Niet omdat ik niet van ze hou, juist wel. Ik had hun graag alle ellende willen besparen

[ Bericht 5% gewijzigd door krijtlijk op 05-02-2018 21:31:16 (Toevoeging) ]
pi_176996102
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 21:06 schreef krijtlijk het volgende:
Interessant topic. Ik vermoed dat dat mijn vader autistisch is. Ik heb zelf wel de diagnose en ik lijk erg op mijn vader. Hij heeft moeite met onverwachte veranderingen, onverwacht bij iemand op visite gaan of spontaan even een stukje wandelen zijn altijd lastig. Op vakantie gaan doet hij wel maar wel erg goed voorbereid zodat hij niet voor verrassingen komt te staan. Hij houdt zich aan vaste patronen en mijn moeder is denk ik ook een stabiele factor waardoor alles goed loopt. Zelf ben ik ook een ouder maar dat loopt minder goed, ik heb helaas niet de stabiele factor naast mij die mij kan helpen met de opvoeding van mijn kinderen. En ik ben heel eerlijk, als ik 10 jaar geleden wist wat ik nu wist was ik niet aan kinderen begonnen. Niet omdat ik niet van ze hou, juist wel. Ik had hun graag alle ellende willen besparen

Tegen welke problemen loop je het meest aan? Heb je weleens hulp gekregen of zou je dat willen?

Je zal er waarschijnlijk niet in de buurt wonen - of wie weet toevalligerwijs wel - maar zou iets op de volgende website je aanspreken? http://www.tienwerk.nl

Mijn grootste verdriet in mijn jeugd was dat ik dacht dat ik alles fout deed. Pas veel later kwam ik erachter dat het mijn moeder was die dingen aan mij raar vond, terwijl ze eigenlijk vrij normaal zijn. Dat betekent trouwens niet dat het gedrag van mijn moeder daarmee automatisch raar is.

Ik heb deze struggles met haar nog steeds. Als ze dingen die ik doe niet begrijp, geeft ze daar commentaar op en dan komt bij mij het gevoel weer dat ik een raar kind ben.

Maar soms zegt ze ook "ik begrijp je niet". En dat voelt voor mij veel prettiger, want dan heb ik geen schuldgevoelens meer. Maar het is ook fijn, omdat er op dat moment wel wederkerig contact is.

Met een paar tips van zo'n coach kan het voor jou en je kinderen wel een stuk makkelijker worden. Dat merk je misschien niet meteen, maar over 10 jaar kan je misschien wel zien dat het baat heeft gehad.
pi_177003265
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 08:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niemand veroordeelt je.
Jij schrijft dat je zelf een diagnose hebt, maar dat er nog naar een passende behandeling wordt gezocht. Je schrijft ook dat een diagnose van je moeder jou kan helpen. Dat is onrealistisch: een diagnose van je moeder laat PsyQ niet miraculeus een passende behandeling voor jou vinden.

Verder: zoals ik hierboven schreef, de generatie 65+ kan heel goed door opvoeding "autistische trekjes" hebben gekregen. In elk van ons zitten autistische trekjes, en bij die generatie werden die gestimuleerd omdat dat gedrag de norm was.
Het verschil met een echte autist is dat ander gedrag de autist extreem veel energie kost, en dat is iets waar ik je niet over hoor.
Maakt het überhaupt uit wat de oorzaak is van het probleem van autisme, als blijkbaar opvoeding ervoor kan zorgen dat een hele generatie voor de buitenwereld autistisch wordt?
Vind het wel interessant want inderdaad de mensen die ik ken van deze generatie noemen zich ook vaak autistisch of worden zo genoemd door anderen zonder officieel een diagnose te hebben, gewoon omdat ze de trekken bij zichzelf herkennen.
Autistisch is een woord geworden om een set gedragskenmerken te beschrijven, net als introvert of extravert of dwangmatig. Net als borderline, ADHD enzovoort.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177005234
Als ik zo vrij mag zijn: daar ben ik het niet mee eens. Autisme houdt echt wel in dat de hersenen informatie op een andere manier verwerken dan mensen die dat niet hebben. Het is niet beter of slechter; het is anders.

Waar mensen met ASS in worden benadeeld, is dat de wereld om hen heen niet is afgesteld op hun behoeften en kwaliteiten. Er komen steeds meer prikkels, alles moet sneller, er wordt meer flexibiliteit verwacht en dan zijn er ook communicatieproblemen met anderen, omdat de meeste mensen dingen kunnen inschatten op basis van intuitie en gevoel, terwijl zij dat meer doen door de dingen die ze waarnemen te beredeneren. Wat overigens niet wil zeggen dat mensen met ASS geen gevoel hebben - integendeel zelfs! - ze hebben wel meer moeite om dat te kunnen uiten en ook om zowel die van henzelf als die van andere mensen goed te kunnen inschatten.

Maar ik denk dat jij bedoelt dat mensen op basis van bepaalde gedragskenmerken in een hokje worden gezet en aan de kant worden gezet, is het niet?
pi_177007102
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 00:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn: daar ben ik het niet mee eens. Autisme houdt echt wel in dat de hersenen informatie op een andere manier verwerken dan mensen die dat niet hebben. Het is niet beter of slechter; het is anders.

Waar mensen met ASS in worden benadeeld, is dat de wereld om hen heen niet is afgesteld op hun behoeften en kwaliteiten. Er komen steeds meer prikkels, alles moet sneller, er wordt meer flexibiliteit verwacht en dan zijn er ook communicatieproblemen met anderen, omdat de meeste mensen dingen kunnen inschatten op basis van intuitie en gevoel, terwijl zij dat meer doen door de dingen die ze waarnemen te beredeneren. Wat overigens niet wil zeggen dat mensen met ASS geen gevoel hebben - integendeel zelfs! - ze hebben wel meer moeite om dat te kunnen uiten en ook om zowel die van henzelf als die van andere mensen goed te kunnen inschatten.

Maar ik denk dat jij bedoelt dat mensen op basis van bepaalde gedragskenmerken in een hokje worden gezet en aan de kant worden gezet, is het niet?
Dat laatste bedoel ik ja, maar ook dat ik dan vind, als het zo is dat autistische kenmerken bij mensen voor kunnen komen zonder dat zij daadwerkelijk autistisch zijn, de 'voordelen' van een autisme diagnose (coaching, aanpassing werkomgeving) ook voor deze doelgroep zou moeten gelden. En dan ben je nog wel even bezig, dan zijn er bijna geen mensen meer zonder extra begeleiding denk ik. Want iemand met die klachten heeft er last van. Zoals je zelf zegt, het leven is sneller geworden. Iedereen die dat niet aankan, ongeacht waar het vandaan komt, heeft dan recht op conpensatie. Tenzij autisme lichamelijk aantoonbaar wordt, zodat er daadwerkelijk bewijs is wie wel en niet autistisch is.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_177097922
Ik hoop gewoon dat de herkenning er ook voor zorgt dat je zelf dit achter je kunt laten en door kunt met je eigen leven... je moeder wil immers geen hulp, dus je kunt het wel blijven proberen maar haar niet dwingen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zondag 11 februari 2018 @ 06:50:01 #73
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_177099486
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 07:07 schreef Samzz het volgende:
Offtopic berichten verwijderd. Ook wil ik TS met klem vragen normaal en zonder persoonlijk te worden te reageren op andere users
Nog maar een keer }:|.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 11 februari 2018 @ 07:03:57 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177099498
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 22:31 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maakt het überhaupt uit wat de oorzaak is van het probleem van autisme, als blijkbaar opvoeding ervoor kan zorgen dat een hele generatie voor de buitenwereld autistisch wordt?
Vind het wel interessant want inderdaad de mensen die ik ken van deze generatie noemen zich ook vaak autistisch of worden zo genoemd door anderen zonder officieel een diagnose te hebben, gewoon omdat ze de trekken bij zichzelf herkennen.
Autistisch is een woord geworden om een set gedragskenmerken te beschrijven, net als introvert of extravert of dwangmatig. Net als borderline, ADHD enzovoort.
Ja, ik heb het over twee verschillende dingen:
1. Autisme. Is aangeboren, hersenen werken anders.
2. Gedrag dat voor de buitenwereld als "autisme" wordt gezien. Vaak geen officiële diagnose, oorzaak kan van alles zijn, dus niet per se een autist.

Om een oplossing voor gedragsproblemen te vinden is de oorzaak van belang. Niet-autisten met autistisch gedrag kun je ander gedrag aanleren (al vraag ik me af wat het nut is bij 65+). Echte autisten maak je ziek als je ze tot ander gedrag dwingt, omdat hun hersenen dat niet trekken, het kost ze teveel energie.

De oudere generatie heeft dingen aangeleerd die nu als typisch autistisch gelden, of meer: introvert zijn. In Stil van Susan Cain kun je lezen hoe de wereld wat dat betreft de laatste 100 jaar is veranderd.
Merk op dat sommigen introvert zijn als onderdeel van het autistisch spectrum beschouwen.
  zondag 11 februari 2018 @ 07:08:34 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177099503
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 07:09 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Dat laatste bedoel ik ja, maar ook dat ik dan vind, als het zo is dat autistische kenmerken bij mensen voor kunnen komen zonder dat zij daadwerkelijk autistisch zijn, de 'voordelen' van een autisme diagnose (coaching, aanpassing werkomgeving) ook voor deze doelgroep zou moeten gelden.
Onzin. Het is allang bewezen dat *iedereen* baat heeft bij een autisme-vriendelijke werkomgeving, dus productiever is.
pi_177100177
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 07:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Onzin. Het is allang bewezen dat *iedereen* baat heeft bij een autisme-vriendelijke werkomgeving, dus productiever is.
Niet mee eens. Flexibele werkomgevingen, agile werken, is in sommige bedrijven absoluut handig.
pi_177102877
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 07:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Onzin. Het is allang bewezen dat *iedereen* baat heeft bij een autisme-vriendelijke werkomgeving, dus productiever is.
_O- Ik kan uit eigen ervaring op mijn werk zeggen dat dit niet altijd waar is.

Ik mag op mijn werkplek de radio niet aanzetten, want dan raken mensen overprikkeld. Ik moet bepaalde dingen exact doen zoals het altijd gedaan wordt, bijvoorbeeld bij het schoonmaken van de plek waar de computers staan moet ik persé een emmer sop gebruiken. Doe ik het bijvoorbeeld met glassex omdat het daarmee sneller gaat en vooral dat ik daarmee voorkom dat de computers nat kunnen worden, dan kan ik rekenen op gezeik van diverse mensen gezeik en het hen uitleggen waarom is verspilde moeite want ze willen toch niks van mij aannemen.

Een "autisme-vriendelijke" omgeving die prikkelarm is en waarbij alles strak volgens planning moet, is voor mij persoonlijk juist moeilijker dan een omgeving waarin een beetje reuring en gezelligheid is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')