abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176929949
Sinds 2012 zijn wij de trotse eigenaars van een lief en mooi zwart labradorteefje; Nori. Al vanaf de aanschaf wisten we dat we t.z.t. graag ook zelf een nestje wilden fokken, en toen Nori 3 werd, was het daar eindelijk tijd voor.



Inmiddels heeft ze op 20 mei 2017 haar tweede nest gekregen:



Waarvan we een geel teefje hebben gehouden, onze Lovely Lily.

In 2015 kreeg Nori al haar eerste nestje:



Daar hebben we een bruin teefje uit gehouden, onze Cookie.

En daarmee hebben we de kleurenset compleet :+


In de voorgaande topics is alles te lezen van planning tot conceptie en geboorte van beide nesten van Nori.

Inmiddels is Cookie oud genoeg om zelf puppy's te krijgen, en hopen we dat ze begin februari gedekt gaat worden door Moose.


Als alles gaat zoals wij hopen dan zou Nori in april oma kunnen worden van een nestje zwarte en heel misschien ook bruine pupjes O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_176929973
Holy fuck. Wat een achterlijke idioten zeg. Zeker om dat de eigenaren van de reu te bellen om die lastig te vallen met een absoluut ongevraagde en ongenuanceerde mening. :{

Ik zou oprecht woest zijn, denk ik. :')
Your opinion of me is none of my business.
pi_176930092
Wat een mafkezen.. Het is de natuur ze zijn er voor gemaakt..

Ik zou echt honderd keer liever een pup willen waarvan ik weet dat het allemaal relaxed is gegaan enzo dan dat de ouders als een product behandeld worden want zo voelt die eerste situatie een beetje voor mij :@ ik vind het mooi dat je die twee een paar romantische daagjes samen gunt ;)

Wat een idioten om de baasjes van Moose te bellen zeg. Man man man,

Ik hou trouwens wel van een iets bredere reu. Maar dat komt misschien omdat ik een tikje bevooroordeeld ben :Y
I solemnly swear i'm up to no good
pi_176930522
Ja ik was behoorlijk woest ja :Y Ik heb eerst even gevloekt, toen even gejankt, toen weer gevloekt en nu ben ik nog steeds verontwaardigd maar heb ik besloten me er niet zo veel van aan te trekken :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nouja genoeg er over want had me voorgenomen er niet meer te veel over na te denken :P

Ik ga gewoon nu voor een leuke dekking (liever nog een paar leuke dekkingen) voor de lovebirds en straks hopelijk een positieve echo en een lief nestje pups O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 3 februari 2018 @ 17:06:45 #5
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_176930784
Fokkers hebben wel vaker een steekje los, in mijn ervaring met toekijken vanaf de zijlijn bij katten dan.

Geen reet van aantrekken, doen wat jij denkt dat het beste is voor je dieren die alleen jij kent. Het is vaak een kwestie van dat ze je om te beginnen al niks gunnen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_176931020
Het lijkt mij, als leek, voor de honden ook gewoon leuker om een paar daagjes samen te zijn, elkaar te leren kennen, en dan min of meer zelf besluiten om te dekken.
pi_176932250
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 17:15 schreef mootie het volgende:
Het lijkt mij, als leek, voor de honden ook gewoon leuker om een paar daagjes samen te zijn, elkaar te leren kennen, en dan min of meer zelf besluiten om te dekken.
Ja, dat is denk ik ook zo, dat lijkt mij ook. Uiteraard liggen niet alle honden elkaar, soms klikt het niet en dan vinden ze elkaar waarschijnlijk ook niet zo leuk als ze langer bij elkaar zijn. Dan irriteren ze elkaar bv. Daarom wil ik graag dat ze elkaar ook vooraf even zien om kennis te maken, gewoon om te zien of ze elkaar wel OK vinden, dat vind ik een prettig idee. Ik probeer zelf bij eigenlijk al mijn dieren altijd te bedenken hoe het in een natuurlijke situatie zou gaan, en dat als uitgangspunt te nemen. Uiteraard zijn mijn Labradors geen wilde honden maar ik denk dat het voor elk dier prettig is om de ruimte te krijgen voor natuurlijke instincten, ook op dit vlak.

En ik denk eigenlijk dat te veel betutteling op dit gebied ook niet goed is voor een ras. Grappige anekdote die ik daarover hoorde van een fokker van een ander ras; zij klaagde dat er in haar ras nog zo weinig natuurlijke dekkingen waren dat de reuen bijna waren vergeten hoe het moest. Hele lijnen reuen waren er in dat ras die je achter een hoogloops teefje kon zetten en dan keken ze niet op of om. Maar als er iemand aan kwam met een latex handschoen en een plastic bekertje dan stonden ze direct paraat :+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_176934143
Wauw....... wat een ongelooflijke onbeschoftheid......

Laat ik het zo zeggen; er is een goede reden waarom de meeste dierenartsen en assistenten die ik ken een diepe zucht slaken en met hun ogen rollen als er weer een gemiddelde fokker belt....... 8)7

(En dan weet ik dat die eersten ook niet heilig zijn en er bestaan ook echt wel een paar leuke en fatsoenlijke fokkers hoor - zie dit topic ;) - , maar mèn, hier krijg je toch meer jeuk van dan van een vlooienplaag? :X

Dus, Miss_Isis, ik duim voor gewoon een paar heel fijne dagen en een prettige dekking! ^O^
pi_176934612
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 20:06 schreef Candaasje het volgende:
Wauw....... wat een ongelooflijke onbeschoftheid......

Laat ik het zo zeggen; er is een goede reden waarom de meeste dierenartsen en assistenten die ik ken een diepe zucht slaken en met hun ogen rollen als er weer een gemiddelde fokker belt....... 8)7

(En dan weet ik dat die eersten ook niet heilig zijn en er bestaan ook echt wel een paar leuke en fatsoenlijke fokkers hoor - zie dit topic ;) - , maar mèn, hier krijg je toch meer jeuk van dan van een vlooienplaag? :X

Dus, Miss_Isis, ik duim voor gewoon een paar heel fijne dagen en een prettige dekking! ^O^
Oh over dierenartsen ken ik ook nog wel wat leuke verhalen ja :+ Die willen allemaal onze lieve kleine met zorg gefokte puppy's veel te weinig voer geven (en brokken, uiteraard!), volstouwen met het complete pakket aan vaccinaties plus ontworming en Bravecto, en vervolgens voor de eerste loopsheid castreren! :+ Het is een soort haat/liefde verhouding tussen DA's en fokkers volgens mij ;)

En bedankt voor het duimen, ik ben echt zoooo benieuwd hoe het zal gaan! Stom ook eigenlijk dat je over zoiets vanzelfsprekends waarvan eigenlijk iedere nitwit die een nestje pups wil weet hoe het werkt je zo moeilijk kan doen :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_176935347
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 20:25 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Oh over dierenartsen ken ik ook nog wel wat leuke verhalen ja :+ Die willen allemaal onze lieve kleine met zorg gefokte puppy's veel te weinig voer geven (en brokken, uiteraard!), volstouwen met het complete pakket aan vaccinaties plus ontworming en Bravecto, en vervolgens voor de eerste loopsheid castreren! :+ Het is een soort haat/liefde verhouding tussen DA's en fokkers volgens mij ;)

En bedankt voor het duimen, ik ben echt zoooo benieuwd hoe het zal gaan! Stom ook eigenlijk dat je over zoiets vanzelfsprekends waarvan eigenlijk iedere nitwit die een nestje pups wil weet hoe het werkt je zo moeilijk kan doen :D
Haha, ja het is een beetje over-en weer ja. En de slechten (beide zijden) verknallen het voor de goeden, want er is vaak voor de theorieën/visies van zowel goede DA's als goede fokkers echt wel wat te zeggen :Y . (Ik ben een onschuldige assistente, dus ik zit er qua mening vaak een beetje tussenin. Dat is wel eens lastig)

Maar als je je DA chagrijnig wil krijgen, moet je openen met de zin "Maar mijn fokker zegt.....' :+
Werkt gegarandeerd!

Het is dat je zo ver weg woont en al een goede DA hebt geloof ik, maar anders kende ik er nog wel eentje waarmee het denk ik wel heel erg goed zou klikken. Die staat enorm open voor verschillende en nieuwe visies, toepassing van verschillende voedingen voor verschillende problemen (ja ook vers enzo, naast ook brok) en probeert veel bij te leren over gedrag. (Heeft daarom ook in de praktijk een kleinschalig kattenpension, inclusief lage bakjes tegen de snorharen-stress ;) ).

Anyway, niet te veel stressen. Je hebt genoeg kennis en kunde om wat vertrouwen in jezelf te mogen hebben hoor :* . Maar ik begrijp je zorgen wel hoor, ik overanalyseer ook altijd alles en wil altijd 100% voorbereid zijn.
  Spellchecker zaterdag 3 februari 2018 @ 20:50:58 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_176935350
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 20:06 schreef Candaasje het volgende:
Wauw....... wat een ongelooflijke onbeschoftheid......

Laat ik het zo zeggen; er is een goede reden waarom de meeste dierenartsen en assistenten die ik ken een diepe zucht slaken en met hun ogen rollen als er weer een gemiddelde fokker belt....... 8)7

(En dan weet ik dat die eersten ook niet heilig zijn en er bestaan ook echt wel een paar leuke en fatsoenlijke fokkers hoor - zie dit topic ;) - , maar mèn, hier krijg je toch meer jeuk van dan van een vlooienplaag? :X

Dus, Miss_Isis, ik duim voor gewoon een paar heel fijne dagen en een prettige dekking! ^O^
En een succesvolle zwangerschap en bevalling en veel live-feed om van te genieten hier :)
pi_176948274
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 16:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: Wat een mafkezen.. Het is de natuur ze zijn er voor gemaakt..

Ik zou echt honderd keer liever een pup willen waarvan ik weet dat het allemaal relaxed is gegaan enzo dan dat de ouders als een product behandeld worden want zo voelt die eerste situatie een beetje voor mij :@ ik vind het mooi dat je die twee een paar romantische daagjes samen gunt ;)

Wat een idioten om de baasjes van Moose te bellen zeg. Man man man,

Ik hou trouwens wel van een iets bredere reu. Maar dat komt misschien omdat ik een tikje bevooroordeeld ben :Y
Ja, precies: als een produkt.
Bevreemdend hoeveel mensen denken dat die strikt gestuurde methodes de beste zijn. Dat zie je op alle gebieden. Daarbij vergeten ze dat ze slechts een aantal elementen sturen en het geheel over het hoofd zien.
Helaas zitten daar te fanatieke mensen bij.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 20:25 schreef Miss_Isis het volgende: [..]

Oh over dierenartsen ken ik ook nog wel wat leuke verhalen ja :+ Die willen allemaal onze lieve kleine met zorg gefokte puppy's veel te weinig voer geven (en brokken, uiteraard!), volstouwen met het complete pakket aan vaccinaties plus ontworming en Bravecto, en vervolgens voor de eerste loopsheid castreren! :+ Het is een soort haat/liefde verhouding tussen DA's en fokkers volgens mij ;)

En bedankt voor het duimen, ik ben echt zoooo benieuwd hoe het zal gaan! Stom ook eigenlijk dat je over zoiets vanzelfsprekends waarvan eigenlijk iedere nitwit die een nestje pups wil weet hoe het werkt je zo moeilijk kan doen :D
Je kijkt toch ook of twee honden bij elkaar passen voordat je ze laat dekken?

Wat die vaccinaties betreft, dat is wel een pijnpunt. Zo'n 40 jaar geleden kon je rustig zeggen niet doen, geen extra vaccinaties als mazelen nemen. Maar inmiddels is er zoveel veranderd. Het compromis is dan: wel vaccineren, maar later zodat de baby een betere afweer heeft. In de praktijk zie je artsen aandringen op éérder vaccineren. Dat is de verblindheid van de maakbare wereld. In de VS zijn er nog veel meer vaccenaties tegelijk of kort op elkaar en ik las jaren geleden dat ze alle verplicht geworden zijn. Op dit moment vraag ik me af: de volledige VS of in diverse staten?
pi_176948419
Oh wat een leuke updates zeg!

Nou ja leuk is niet voor ieder stukje van toepassing, weirdo die fokker die de eigenaar van je dekreu gaat contacten... Pffff.... Beoeienissen van mensen... Alsof alleen hun eigen mening het enige juiste is...

Maar leuk dat er nu mini-cookies gaan komen zeg als alles volgens plan verloopt!
pi_176949943
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:03 schreef Teslynd het volgende:


Wat die vaccinaties betreft, dat is wel een pijnpunt. Zo'n 40 jaar geleden kon je rustig zeggen niet doen, geen extra vaccinaties als mazelen nemen. Maar inmiddels is er zoveel veranderd. Het compromis is dan: wel vaccineren, maar later zodat de baby een betere afweer heeft. In de praktijk zie je artsen aandringen op éérder vaccineren. Dat is de verblindheid van de maakbare wereld. In de VS zijn er nog veel meer vaccenaties tegelijk of kort op elkaar en ik las jaren geleden dat ze alle verplicht geworden zijn. Op dit moment vraag ik me af: de volledige VS of in diverse staten?
Een hondje wordt doorgaans niet tegen mazelen geënt hoor... Dat is een totaal andere discussie (8>
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_176949960
Wat een gedoe allemaal miss_isis! Maar hoera voor kleine koekjes O+ O+ O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_176993634
Nou, even goed nieuws delen :D

Inmiddels hebben Cookie en Moose twee 'halve' dekkingen gehad gisteren en vanochtend, waarbij er wel serieus gepenetreerd werd, en er in ieder geval een gedeeltelijke zaad- of voorvochtlozing was maar niet 'zoals het hoort' een koppeling was. En naast die twee halve pogingen is het vanmiddag helemaal gelukt!

Ze waren samen buiten aan het spelen en ik stond te kijken vanachter de (dichte) glazen schuifpui. Cookie daagde Moose uit, hij deed een serieuze poging, prikte raak, en voor ik het wist zaten ze echt gekoppeld. Cookie schrok behoorlijk en had duidelijk pijn, dus ik ben er direct naar toe gelopen (geen tijd om schoenen of een jas aan te doen, stond op mijn sokken er bij) en heb haar omhelst en getroost, zodat ze niet zo in paniek zou blijven en zodat ze niet zichzelf of hem zou blesseren doordat ze misschien zou proberen zich los te rukken. Moose was ondertussen al zelfstandig overgestapt (dat wil zeggen dat ze kont aan kont staan) en Cookie leunde helemaal tegen mij aan, terwijl ik haar aaide en geruststelde. Moose stond er bij alsof hij dit dagelijks deed, hij was na de eerste paar beetje paniekerige seconden perfect rustig en bleef heel braaf stil staan.

Ik heb er ongeveer een minuut of 5 à 10 bij gestaan en op mijn knieën bij gezeten, en net toen ik een filmpje maakte van Moose om te laten zien aan zijn baasjes hoe relaxt hij was (dat ze niet bang hoeven te zijn dat hij geestelijk of lichamelijk beschadigd raakt) kwamen ze weer los. Het ging echt volgens het boekje gewoon, super goed, en ik ben er heel blij mee. Alleen al om die bozige oude garde fokkers dit onder de neus te kunnen wrijven, een geslaagde dekking van een reu en teef die beiden nog geen enkele ervaring hadden, en dit helemaal zelfstandig hebben gedaan O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 februari 2018 @ 16:04:20 #17
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_176993661
Ah, wat goed! *G* En nu afwachten hoe goed ze het gedaan hebben ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Spellchecker dinsdag 6 februari 2018 @ 16:07:42 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_176993716
Goed nieuws :D
Hope the dough is in the oven.
Can't wait to see the little cookies! :D
pi_176993724
GO MOOSE EN COOKIE! *O* O+
Your opinion of me is none of my business.
  dinsdag 6 februari 2018 @ 16:12:58 #20
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_176993825
Oh goed nieuws O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_176994554
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 16:07 schreef maily het volgende:
Goed nieuws :D
Hope the dough is in the oven.
Can't wait to see the little cookies! :D
:D

En die fokkers..........tsja.......... die vinden zichzelf gewoon een tikkie te belangrijk denk ik. De natuur redt het al een paar miljoen jaar zonder onze hulp..... :+
pi_176994709
"Nou ja, laten we wel wezen, Cookie heeft 't alsnog niet helemaal alleen gedaan, dus zie je wel dat 't eigenlijk helemaal niet natuurlijk kan!" - de fokker die z'n ongelijk niet wil toegeven straks o|O
Your opinion of me is none of my business.
pi_176995222
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 16:53 schreef Sarasi het volgende:
"Nou ja, laten we wel wezen, Cookie heeft 't alsnog niet helemaal alleen gedaan, dus zie je wel dat 't eigenlijk helemaal niet natuurlijk kan!" - de fokker die z'n ongelijk niet wil toegeven straks o|O
Haha, nou dit kwalificeert volgens bijna iedereen wel als helemaal natuurlijk hoor ;) Ik heb alleen geaaid en gesteund toen alles al gebeurt was, ik heb verder niks vastgehouden of aangeduwd, en ik stond er zelfs niet eens vlak naast toen het gebeurde (nouja, opzich wel in de buurt natuurlijk maar binnen achter een dichte deur). En op deze manier zijn de kreten 'de reu weet/leert zo nooit wanneer hij mag dekken', 'geen enkele reu, echt geen enkele! die voor het eerst dekt kan dat helemaal alleen' en 'je maakt je reu kapot en hij dekt straks nooit' toch echt al wel van tafel :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_176995744
*O* heel goed ^O^ en hopen dat het een leuk nestje oplevert!

Bij welke rassen zijn fokkers over het algemeen wat relaxter? Het lijkt me best leuk om ooit in de verre verre toekomst eens een hond een nestje te laten krijgen maar in dit soort gezever zou ik geen trek hebben :P
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_176997089
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 17:22 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Haha, nou dit kwalificeert volgens bijna iedereen wel als helemaal natuurlijk hoor ;) Ik heb alleen geaaid en gesteund toen alles al gebeurt was, ik heb verder niks vastgehouden of aangeduwd, en ik stond er zelfs niet eens vlak naast toen het gebeurde (nouja, opzich wel in de buurt natuurlijk maar binnen achter een dichte deur). En op deze manier zijn de kreten 'de reu weet/leert zo nooit wanneer hij mag dekken', 'geen enkele reu, echt geen enkele! die voor het eerst dekt kan dat helemaal alleen' en 'je maakt je reu kapot en hij dekt straks nooit' toch echt al wel van tafel :)
Mijn familie is streng christelijk - ik ga er bij irrationele standpunten vaak vanuit dat geen enkel bewijs of tegenargument echt helpt om dat soort mensen over te halen. :') Maar ik hoop dat ze er wat van leren, natuurlijk! Lijkt me voor beide honden ook veel relaxter en prettiger. :)
Your opinion of me is none of my business.
pi_176998182
Hoe zijn de twee dekkingen bij Nori eigenlijk gegaan?
pi_177000330
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 17:57 schreef Lot_1 het volgende:
*O* heel goed ^O^ en hopen dat het een leuk nestje oplevert!

Bij welke rassen zijn fokkers over het algemeen wat relaxter? Het lijkt me best leuk om ooit in de verre verre toekomst eens een hond een nestje te laten krijgen maar in dit soort gezever zou ik geen trek hebben :P
Haha, ik denk niet dat je hier je ras op uit moet zoeken hoor :P Je kan beter het ras kiezen dat bij je past, en dan gewoon een fokker zoeken die jouw ideeën deelt. Die fokker weet dan vast wel andere fokkers en dekreu eigenaren die er ongeveer hetzelfde over denken, en zo kom je er dan vanzelf wel :) Volgens mij heb je in bijna elk ras wel meer en minder leuke/relaxte mensen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 19:09 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Mijn familie is streng christelijk - ik ga er bij irrationele standpunten vaak vanuit dat geen enkel bewijs of tegenargument echt helpt om dat soort mensen over te halen. :') Maar ik hoop dat ze er wat van leren, natuurlijk! Lijkt me voor beide honden ook veel relaxter en prettiger. :)
Mja, misschien heb je wel een punt... :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 19:49 schreef Tegan het volgende:
Hoe zijn de twee dekkingen bij Nori eigenlijk gegaan?
Het is ergens in de vorige delen wel terug te lezen, maar niet zo heel relaxt dus. Voor het eerste nest werd Nori vastgehouden en werd de reu toen hij sprong er aan de achterkant vast tegenaan geduwd door iemand anders, dus met twee man (vrouw) sterk werden ze aan elkaar gehouden. Daarbij werd Nori nogal streng toegesproken en tegen gehouden door degene die haar vast had toen ze probeerde los te worstelen uit angst/pijn bij het koppelen. Voor het tweede nest ging het makkelijker, dat was een behoorlijk ervaren al wat oudere reu. De eerste poging lukte toen niet, maar het progesteron gehalte was toen al heel erg hoog dus ik zat behoorlijk te stressen. Ongeveer 36u later hadden we tijd om het nog een keer proberen en toen was het binnen 5 minuten raak, maar Nori piepte en jankte wel de boel helemaal bij elkaar. Ze moest toen stevig vastgehouden worden, en de reu werd ook vastgehouden en geholpen met overstappen.

Nou is Nori ook gewoon een ander hondje dan Cookie, zachter, wat meer 'pieperig', maar de dekkingen van Nori waren de reden dat ik het deze keer graag eens anders wilde proberen. En hoewel ik hier eerlijk is eerlijk gisterochtend ook wel even zenuwachtig bij werd omdat ik zo weinig serieuze pogingen zag en ik dacht dat het misschien toch niet zou lukken, is dit toch vele malen relaxter en meer ontspannen dan het bij Nori ging. Deze keer geen tijdsdruk van de progesteron waarden die zeggen dat er echt NU NU NU! gedekt moet worden, ik kan gewoon kijken naar de hond zelf, de honden hebben samen alle tijd om te kiezen wanneer ze zin hebben en hoe vaak ze willen, en last but not least hoeft er deze keer niemand in een houdgreep vastgehouden of aangeduwd. Dat is waarschijnlijk ook ten dele omdat Nori misschien gewoon wat angstiger was voor de pijn dan Cookie, maar ik denk ook omdat Cookie nu de tijd heeft gehad om Moose goed te leren kennen en een paar 'nep' dekkingen te doen, en zo langzaam te wennen aan het idee voordat ze vanmiddag daadwerkelijk vast stonden. Ik denk dat ze er veel baat bij heeft om helemaal op haar eigen tijd en eigen manier de reu te versieren als het ware (want zo gaat het dus, hij versierd haar eigenlijk niet maar zij dringt zichzelf bijna letterlijk aan hem op, duwt tegen hem aan, drukt haar kont in zijn gezicht, springt tegen hem op, tot ze hem zo ver heeft uitgedaagd dat hij springt en haar dekt). Dat moet voor haar ook wel relaxter zijn dan andersom.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_177003965
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 21:03 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Haha, ik denk niet dat je hier je ras op uit moet zoeken hoor :P Je kan beter het ras kiezen dat bij je past, en dan gewoon een fokker zoeken die jouw ideeën deelt. Die fokker weet dan vast wel andere fokkers en dekreu eigenaren die er ongeveer hetzelfde over denken, en zo kom je er dan vanzelf wel :) Volgens mij heb je in bijna elk ras wel meer en minder leuke/relaxte mensen :)

[..]

Mja, misschien heb je wel een punt... :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Het is ergens in de vorige delen wel terug te lezen, maar niet zo heel relaxt dus. Voor het eerste nest werd Nori vastgehouden en werd de reu toen hij sprong er aan de achterkant vast tegenaan geduwd door iemand anders, dus met twee man (vrouw) sterk werden ze aan elkaar gehouden. Daarbij werd Nori nogal streng toegesproken en tegen gehouden door degene die haar vast had toen ze probeerde los te worstelen uit angst/pijn bij het koppelen. Voor het tweede nest ging het makkelijker, dat was een behoorlijk ervaren al wat oudere reu. De eerste poging lukte toen niet, maar het progesteron gehalte was toen al heel erg hoog dus ik zat behoorlijk te stressen. Ongeveer 36u later hadden we tijd om het nog een keer proberen en toen was het binnen 5 minuten raak, maar Nori piepte en jankte wel de boel helemaal bij elkaar. Ze moest toen stevig vastgehouden worden, en de reu werd ook vastgehouden en geholpen met overstappen.

Nou is Nori ook gewoon een ander hondje dan Cookie, zachter, wat meer 'pieperig', maar de dekkingen van Nori waren de reden dat ik het deze keer graag eens anders wilde proberen. En hoewel ik hier eerlijk is eerlijk gisterochtend ook wel even zenuwachtig bij werd omdat ik zo weinig serieuze pogingen zag en ik dacht dat het misschien toch niet zou lukken, is dit toch vele malen relaxter en meer ontspannen dan het bij Nori ging. Deze keer geen tijdsdruk van de progesteron waarden die zeggen dat er echt NU NU NU! gedekt moet worden, ik kan gewoon kijken naar de hond zelf, de honden hebben samen alle tijd om te kiezen wanneer ze zin hebben en hoe vaak ze willen, en last but not least hoeft er deze keer niemand in een houdgreep vastgehouden of aangeduwd. Dat is waarschijnlijk ook ten dele omdat Nori misschien gewoon wat angstiger was voor de pijn dan Cookie, maar ik denk ook omdat Cookie nu de tijd heeft gehad om Moose goed te leren kennen en een paar 'nep' dekkingen te doen, en zo langzaam te wennen aan het idee voordat ze vanmiddag daadwerkelijk vast stonden. Ik denk dat ze er veel baat bij heeft om helemaal op haar eigen tijd en eigen manier de reu te versieren als het ware (want zo gaat het dus, hij versierd haar eigenlijk niet maar zij dringt zichzelf bijna letterlijk aan hem op, duwt tegen hem aan, drukt haar kont in zijn gezicht, springt tegen hem op, tot ze hem zo ver heeft uitgedaagd dat hij springt en haar dekt). Dat moet voor haar ook wel relaxter zijn dan andersom.
Mijn hemel...dat filmpje van die fokker.....wat wil 'ie nou bereiken? Het is zelf net een dwarse peuter die zijn zin niet heeft gekregen zeg :') .

En fijn dat het zo goed is gegaan!
Gewoon dus op je eigen gevoel blijven vertrouwen en varen, het werkt meer dan prima!
pi_177004538
Dan klinkt deze dekking een stuk natuurlijk en aangenamer. ^O^

Wat een gedoe nog, zat er even op te googlen. Ze kunnen zomaar een minuut of 40 gekoppeld zijn?
En dan staan ze daar gewoon maar een beetje te staan?
pi_177005473
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 23:00 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Mijn hemel...dat filmpje van die fokker.....wat wil 'ie nou bereiken? Het is zelf net een dwarse peuter die zijn zin niet heeft gekregen zeg :') .
Heb nog eens navraag gedaan bij anderen en het kan zijn dat ik te snel conclusies heb getrokken. In ieder geval één iemand anders heeft dat zelfde filmpje ook gekregen en vertelde me dat deze persoon vaker zonder verder commentaar een beetje onhandig mensen privé filmpjes toestuurt. Het zou dus goed kunnen dat dit gewoon onschuldig was en ik het alleen heel verkeerd heb opgevat door de timing, het onderwerp van het filmpje en het 'clubje' waar hij bij hoort. Bij deze dus een rectificatie! :+

quote:
En fijn dat het zo goed is gegaan!
Gewoon dus op je eigen gevoel blijven vertrouwen en varen, het werkt meer dan prima!
Ja, tot nu toe gaat het goed! :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 23:26 schreef mootie het volgende:
Dan klinkt deze dekking een stuk natuurlijk en aangenamer. ^O^

Wat een gedoe nog, zat er even op te googlen. Ze kunnen zomaar een minuut of 40 gekoppeld zijn?
En dan staan ze daar gewoon maar een beetje te staan?
Ja, dat kan inderdaad een hele poos duren. Een minuutje of 5-10 buiten in de kou op je sokken is al niet zo tof maar een half uur of drie kwartier (ik heb ook wel eens uitzonderingen gehoord van anderhalf uur) is helemaal niet zo leuk. Want eigenlijk moet je er wel bij blijven en even vasthouden of in ieder geval opletten, zodat ze elkaar niet blesseren.

Nou hoeft dat blesseren niet perse zo'n vaart te lopen, de boel is nogal flexibel, maar reuen kunnen theoretisch hun penisbotje breken en teven kunnen hun vagina uitscheuren door te wild te doen of door in paniek zich los proberen te rukken. Of de honden kunnen in paniek zijn en naar elkaar bijten door de pijn of schrik. Dat overleven ze dan wel allemaal en op een gegeven moment snappen ze vanzelf dat stil staan minder pijn doet dan trekken, maar ja, als eigenaar ben je toch een beetje zuinig op je hond natuurlijk ;)

Dus ja, na de eerste schrik staan ze dus maar een beetje te staan.Of ze kunnen gaan lopen, zeker als je ze niet vast houdt, maar dat is niet zo comfortabel.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_177005553
Oh god, nu heb ik beeld van twee gekoppelde honden aan de wandel :D
  woensdag 7 februari 2018 @ 06:01:59 #32
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_177006764
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 01:01 schreef mootie het volgende:
Oh god, nu heb ik beeld van twee gekoppelde honden aan de wandel :D
"Die ene heeft zand in z'n ogen gekregen...."
  Spellchecker woensdag 7 februari 2018 @ 06:56:18 #33
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177007021
quote:
10s.gif Op woensdag 7 februari 2018 06:01 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

"Die ene heeft zand in z'n ogen gekregen...."
Oja :D
  woensdag 7 februari 2018 @ 07:18:33 #34
386633 Adnap
I love Life !
pi_177007139
De duimen draaien!! Hopenlijk straks kleine cookies 💕
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_177007154
En wanneer kun je bekijken of cookie zwanger is? Is dan direct middels een echo oid?
Shine bright like a diamond.
pi_177018594
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 01:01 schreef mootie het volgende:
Oh god, nu heb ik beeld van twee gekoppelde honden aan de wandel :D
Haha, ja... Kont aan kont en met een heel ongemakkelijke blik in hun ogen :D

Vanochtend weer een dekking, deze keer geen piep gehoord. Ze waren weer super snel, ik was de voerbakken aan het afspoelen na hun ontbijt, en ik hield ze door het raam een beetje in de gaten. Toen moest ik ineens toch nog snel op blote voeten naar buiten omdat ze gekoppeld stonden (was koud...). Ze stonden eigenlijk best goed stil, maar ik heb Cookie toch maar een beetje tegen gehouden omdat ze na de eerste paar seconden alweer op de grond aan het snuffelen was en op zoek wilde naar brokjes (ik had daar eerder die ochtend een handje kattenbrokjes gestrooid). Dat is toch niet zo comfortabel voor Moose dus vandaar even vasthouden. Gelukkig duurde het ook deze keer relatief kort, met 5 a 10 minuten plopte de boel los (klettert meteen een halve liter vocht op de stenen) en kon ik weer rechtop staan. Gelukkig al niet meer op blote voeten, want mijn vader had me al een paar klompen gebracht toen ik met een hand een help-appje stuurde :P

En over 4 weken kunnen we een echo laten maken, dan weten we of Cookie echt drachtig is :) mijn voorspelling nu is van wel. Ze heeft De Blik, vind ik (oehh hoop dat ik het niet jinx zo!).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 februari 2018 @ 19:27:44 #37
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_177019141
Ze doen in elk geval goed hun best ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_177019588
Leuk om te lezen hoe het verschil is bij Nori. Ik was inderdaad te lui om terug te lezen.

Hoeveel weken zijn honden 'zwanger'?
pi_177019909
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 19:12 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Haha, ja... Kont aan kont en met een heel ongemakkelijke blik in hun ogen :D

Vanochtend weer een dekking, deze keer geen piep gehoord. Ze waren weer super snel, ik was de voerbakken aan het afspoelen na hun ontbijt, en ik hield ze door het raam een beetje in de gaten. Toen moest ik ineens toch nog snel op blote voeten naar buiten omdat ze gekoppeld stonden (was koud...). Ze stonden eigenlijk best goed stil, maar ik heb Cookie toch maar een beetje tegen gehouden omdat ze na de eerste paar seconden alweer op de grond aan het snuffelen was en op zoek wilde naar brokjes (ik had daar eerder die ochtend een handje kattenbrokjes gestrooid). Dat is toch niet zo comfortabel voor Moose dus vandaar even vasthouden. Gelukkig duurde het ook deze keer relatief kort, met 5 a 10 minuten plopte de boel los (klettert meteen een halve liter vocht op de stenen) en kon ik weer rechtop staan. Gelukkig al niet meer op blote voeten, want mijn vader had me al een paar klompen gebracht toen ik met een hand een help-appje stuurde :P

En over 4 weken kunnen we een echo laten maken, dan weten we of Cookie echt drachtig is :) mijn voorspelling nu is van wel. Ze heeft De Blik, vind ik (oehh hoop dat ik het niet jinx zo!).
Ik zou toch ook binnenshuis even schoenen gaan dragen, haha! _O-
Your opinion of me is none of my business.
pi_177046790
Ze doen heel goed hun best, vanochtend zelfde tijd weer een dekking. Begint vaste prik ( :P ) te worden :D Een hond is overigens ongeveer 9 weken drachtig, bij Nori was het 60 en 59 dagen geloof ik na de dekkingen dat ze beviel.

Foto van vanochtend, stond mijn man er bij dus kon ik een beetje redelijke foto maken (en had ik tijd om iets aan mijn voeten te doen ;) ):


Achterpootjes staan zo lief verstrengeld tijdens een koppeling, vandaar de foto :) Heb ook nog een filmpje van een beetje 'voorspel' maar weet niet of dat zo werkt:

edit: nee werkt dus niet, helaas...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_177047047
Dit is voor hun toch veel relaxter. Beetje spelen in de tuin, beetje flirten, beetje seksen. O+
pi_177047087
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 23:57 schreef mootie het volgende:
Dit is voor hun toch veel relaxter. Beetje spelen in de tuin, beetje flirten, beetje seksen. O+
Ja, zouden we allemaal wel willen toch? :+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_177047462
quote:
12s.gif Op donderdag 8 februari 2018 23:59 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja, zouden we allemaal wel willen toch? :+
Maar dan slaan we het koppelen over :{w
  vrijdag 9 februari 2018 @ 09:34:36 #44
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_177049898
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 23:41 schreef Miss_Isis het volgende:
Ze doen heel goed hun best, vanochtend zelfde tijd weer een dekking. Begint vaste prik ( :P ) te worden :D Een hond is overigens ongeveer 9 weken drachtig, bij Nori was het 60 en 59 dagen geloof ik na de dekkingen dat ze beviel.

Foto van vanochtend, stond mijn man er bij dus kon ik een beetje redelijke foto maken (en had ik tijd om iets aan mijn voeten te doen ;) ):
[ afbeelding ]

Achterpootjes staan zo lief verstrengeld tijdens een koppeling, vandaar de foto :) Heb ook nog een filmpje van een beetje 'voorspel' maar weet niet of dat zo werkt:

edit: nee werkt dus niet, helaas...
Aww zo lief.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_177062380
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 23:41 schreef Miss_Isis het volgende:
Ze doen heel goed hun best, vanochtend zelfde tijd weer een dekking. Begint vaste prik ( :P ) te worden :D Een hond is overigens ongeveer 9 weken drachtig, bij Nori was het 60 en 59 dagen geloof ik na de dekkingen dat ze beviel.

Foto van vanochtend, stond mijn man er bij dus kon ik een beetje redelijke foto maken (en had ik tijd om iets aan mijn voeten te doen ;) ):
[ afbeelding ]

Achterpootjes staan zo lief verstrengeld tijdens een koppeling, vandaar de foto :) Heb ook nog een filmpje van een beetje 'voorspel' maar weet niet of dat zo werkt:

edit: nee werkt dus niet, helaas...
Awww, mooi plaatje zo wel.
Ik ben echt benieuwd of de dekking gelukt is. En hoeveel puppies er kunnen gaan komen.
Had ik het goed dat je al een wachtlijst had voor dit nestje? Was die wachtlijst gebaseerd op de vorige reu of maakt dat voor de potentiële eigenaren niet uit dat het een andere reu is geworden?

En als ik een beetje kan rekenen dat is het verstandig om vanaf ongeveer 10 april weer naar een puppycam uit te kijken? O-) O-)

Ik ga het ook weer proberen wat actiever te volgen. Dat was de laatste keer met Nori helaas niet zo makkelijk voor mij.
pi_177064038
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 00:16 schreef mootie het volgende:

[..]

Maar dan slaan we het koppelen over :{w
Mental image... :D Nee laten we dat maar niet doen idd :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:49 schreef Lingue het volgende:

[..]

Awww, mooi plaatje zo wel.
Ik ben echt benieuwd of de dekking gelukt is. En hoeveel puppies er kunnen gaan komen.
Had ik het goed dat je al een wachtlijst had voor dit nestje? Was die wachtlijst gebaseerd op de vorige reu of maakt dat voor de potentiële eigenaren niet uit dat het een andere reu is geworden?

En als ik een beetje kan rekenen dat is het verstandig om vanaf ongeveer 10 april weer naar een puppycam uit te kijken? O-) O-)

Ik ga het ook weer proberen wat actiever te volgen. Dat was de laatste keer met Nori helaas niet zo makkelijk voor mij.
Ik zet zelf in op 9 puppy's, zaterdag 7 of zondag 8 april. Of midden in de nacht ergens rond die data 8-) (en voor bonuspunten gok ik 4 bruin 5 zwart, 5 teefjes 4 reutjes. Gewoon omdat het kan.) Maar voor de puppy-kopers houden we denk ik 11 of 12 april maar aan als uitgerekende datum. Dan duurt het wachten op bericht van ons voor hen niet zo lang.

Maar nu eerst maar aftellen tot aan de echo... die wil ik woensdag 7 maart plannen. Dan zitten we precies 4 weken na de tweede dekking, dan zou er hopelijk al wel iets te zien moeten zijn. Ben nu al zenuwachtig!

Wat betreft de pupkopers/geïnteresseerden, de overgrote meederheid maakt het echt niets uit welke reu we kiezen. Waarschijnlijk maakt het het merendeel ook vrijwel niets uit bij welke fokker ze een pup kunnen krijgen. Mensen zoeken vaak gewoon een fokker die een beetje in de buurt zit en die via de rasvereniging een nestje fokt, en dat is het wel. Als er maar een Labrador pup uit komt in de kleur en van het geslacht dat zij willen is het al lang goed. Wij zijn wel behoorlijk kritisch in ons wensenlijstje met eisen waar kopers aan moeten voldoen, daardoor vallen er best veel mensen al nu in de voorrondes af want die willen wat minder gedoe en gezeur bij hun pup :P En er zijn er een paar die zulk gedoe en gezeur (de best strenge eisen) als iets positiefs zien, dus dat matcht dan weer mooi bij ons :) Maar kritisch navragen over de reu die we hebben gekozen en de combinatie en dergelijke, dat gebeurt eigenlijk niet. Deze keer heb ik één kritische pupkoper die dat wel doet, en dat is omdat die zelf een achtergrond in de hondenwereld heeft en al eens zelf een nest heeft gefokt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_177064331
Ohja en had nog twee lieve foto's O+





Genomen door een (vieze...) glazen deur, dus niet helemaal mooi maar wel schattig vond ik O+

Inmiddels is Moose vanmiddag opgehaald door zijn bazin. Voor zijn vertrek heeft hij het er vanochtend nog één laatste keer van genomen, wat het totaal aantal goede dekkingen op 4 brengt. Toen zijn eigenaresse hem kwam halen was hij gematigd enthousiast, hij vond het leuk om haar weer te zien maar was niet echt van plan om mee naar huis te gaan. Hij bleef terwijl we buiten aan het praten waren eigenlijk vooral rond Cookie hangen en kwam af en toe bij mij staan voor een knuffel. Toen ze zijn spullen naar de auto bracht liep hij ook niet achter haar aan maar met Cookie en mij mee naar binnen (ik moest zijn riem nog even pakken). Pas toen ze hem had aangelijnd liep hij mee, maar hij bleef steeds even stilstaan en achterom naar Cookie kijken. Het was bijna een beetje sneu om te zien, hij wilde eigenlijk echt niet bij haar weg. Wel fijn voor zijn eigenaresse om te zien dat hij dus niet getraumatiseerd uit deze ervaring is gekomen en dat hij het prima naar zijn zin heeft gehad hier :) Ik hoorde dat hij de hele terugweg had geslapen, en kreeg later vanmiddag al een foto van hem languit op zijn rug thuis in zijn mand. Ze te zien was hij zijn liefje al weer helemaal vergeten.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Spellchecker vrijdag 9 februari 2018 @ 20:33:47 #48
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177064633
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 20:20 schreef Miss_Isis het volgende:
Ohja en had nog twee lieve foto's O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Genomen door een (vieze...) glazen deur, dus niet helemaal mooi maar wel schattig vond ik O+

Inmiddels is Moose vanmiddag opgehaald door zijn bazin. Voor zijn vertrek heeft hij het er vanochtend nog één laatste keer van genomen, wat het totaal aantal goede dekkingen op 4 brengt. Toen zijn eigenaresse hem kwam halen was hij gematigd enthousiast, hij vond het leuk om haar weer te zien maar was niet echt van plan om mee naar huis te gaan. Hij bleef terwijl we buiten aan het praten waren eigenlijk vooral rond Cookie hangen en kwam af en toe bij mij staan voor een knuffel. Toen ze zijn spullen naar de auto bracht liep hij ook niet achter haar aan maar met Cookie en mij mee naar binnen (ik moest zijn riem nog even pakken). Pas toen ze hem had aangelijnd liep hij mee, maar hij bleef steeds even stilstaan en achterom naar Cookie kijken. Het was bijna een beetje sneu om te zien, hij wilde eigenlijk echt niet bij haar weg. Wel fijn voor zijn eigenaresse om te zien dat hij dus niet getraumatiseerd uit deze ervaring is gekomen en dat hij het prima naar zijn zin heeft gehad hier :) Ik hoorde dat hij de hele terugweg had geslapen, en kreeg later vanmiddag al een foto van hem languit op zijn rug thuis in zijn mand. Ze te zien was hij zijn liefje al weer helemaal vergeten.
Aah ... ik lees alleen maar dat het ammaal naar wens is gegaan ... ben blij voor jullie!
pi_177065714
Wat leuk om te lezen hoe jullie het deze keer hebben aangepakt. Klinkt allemaal veel fijner voor mens en dier. En lieve foto's O+ Nu koekjes bakken! :D
  zaterdag 10 februari 2018 @ 09:52:46 #50
386633 Adnap
I love Life !
pi_177074765
Wat zijn ze verliefd ❤❤
Nu maar wachten...en aftellen
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')