abonnement Unibet Coolblue
pi_176892434
Ik heb na een eerste tijdelijke contract een verlenging aangeboeden gekregen, maar weet niet of ik er blij mee moet zijn/er meer uit kan halen. Ik vraag me af of er mensen met vergelijkbaren ervaringen zijn die hier iets zinnings over willen zeggen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176892865
Hebben ze ook een duidelijke uitleg gegeven waarom je geen vast contract krijgt?

Wellicht gewoon goed om eens over in gesprek te gaan?
pi_176892991
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 21:36 schreef Archan het volgende:
Hebben ze ook een duidelijke uitleg gegeven waarom je geen vast contract krijgt?

Wellicht gewoon goed om eens over in gesprek te gaan?
Er is helemaal geen uitleg gegeven. Manager zei dat mijn contract verlengs werd en een week later er een envelop met deze mededeling op mijn bureau. Manager heb ik er nog niet over kunnen aanschieten maar ik plan iets in voor komende maandag.

Dat gesprek wil ik alleen niet te emotioneel instappen, vandaar dat ik hier vraag om wat relativering/ervaringen.
pi_176894165
23 maanden is de grens waarna (na 2 jaar) ze jou een transitievergoeding moeten gaan uitbetalen.. dat het om 11 maanden gaat betekent dus dat ze er ernstig rekening mee houden om je niet in dienst te houden daarna.
dag
pi_176894661
Ja, dat is inderdaad ook waar ik bang voor ben. Ik ga verhaal halen, maar dit voelt al zo slecht dat ik op dit moment geen zin heb om die 11 maanden uberhaupt nog uit te gaan zitten
pi_176894824
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 22:40 schreef lunamatic het volgende:
Ja, dat is inderdaad ook waar ik bang voor ben. Ik ga verhaal halen, maar dit voelt al zo slecht dat ik op dit moment geen zin heb om die 11 maanden uberhaupt nog uit te gaan zitten
Gelijk heb je. Maar als jij wel een maand opzegtermijn hebt in dat 11-maandencontract, dan kun je ook eerst rustig op zoek en dan vertrekken toch?
dag
pi_176894881
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 22:40 schreef lunamatic het volgende:
Ja, dat is inderdaad ook waar ik bang voor ben. Ik ga verhaal halen, maar dit voelt al zo slecht dat ik op dit moment geen zin heb om die 11 maanden uberhaupt nog uit te gaan zitten
Het klinkt inderdaad als 'je mag nog 11 maanden blijven maar daarna werk je hier niet meer'. Die 100 euro extra per maand is natuurlijk te verwaarlozen (ook meer belasting). Dit komt gewoon over als geen zin hebben om een nieuw iemand te werven, dus bij gebrek aan beter houden ze je aan. Of ze zijn er nog niet uit als je functie volgend jaar nog bestaat of er geld voor is.
pi_176895074
Onzin, want er zijn genoeg bedrijven die vrijwel altijd eerst die 23 maanden uitzitten zodat ze als bedrijf minder risico lopen als het wat minder goed gaat. Hoeft niet per se aan de medewerker te liggen.
Eerst denken, dan typen
  donderdag 1 februari 2018 @ 23:17:14 #9
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_176895406
Ik zou kijken of je een goed gesprek kan voeren met je manager. Wat ik zou adviseren is probeer objectief te blijven in dat gesprek, en het ook niet op jezelf te betrekken (emoties kunnen een dergelijk gesprek vertroebelen). En vooral nog geen aannames doen in dit stadium, er kunnen tig redenen zijn hiervoor. Succes!
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_176895751
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 22:58 schreef Piger het volgende:
Onzin, want er zijn genoeg bedrijven die vrijwel altijd eerst die 23 maanden uitzitten zodat ze als bedrijf minder risico lopen als het wat minder goed gaat. Hoeft niet per se aan de medewerker te liggen.
Dus of TS past niet in hun plaatje (want anderen hebben na 12 maanden wel een vaste aanstelling); of een aantal projecten zijn tijdelijk en men wil geen risico nemen en/of men zit niet zo ruim in het geld om dat 'risico' te kunnen nemen.
dag
pi_176898103
Kijk of er mogelijkheid tot tussentijds opzeggen in dat nieuwe contract-voor-bepaalde-tijd staat. Dan kan jij in elk geval tussentijds weg (zij kunnen je dan nog steeds niet tussentijds ontslaan behalve bij echte noodsituaties).

Ik zou als ik jou was vragen om een vast contract, en wil men dat niet dan om tijdelijk contract met tussentijdse opzegmogelijkheid - dan maak je ook je punt duidelijk.

Geven ze je geen vast contract: zoek het komende jaar een betere werkgever. Mensen als jij zijn gezocht genoeg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_176908064
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 21:41 schreef lunamatic het volgende:

Manager heb ik er nog niet over kunnen aanschieten maar ik plan iets in voor komende maandag.

En dát vind ik mooi, daarom heb ik ook het idee dat het met jou wel goed komt. :)
  vrijdag 2 februari 2018 @ 17:19:02 #13
474664 FlatEarther
De aarde is plat
pi_176908119
Ik denk dat je eerst moet vragen aan je manager wat de reden is voordat er hier iets zinnigs over gezegd kan worden.
Een TV is geen TV. Een Mobiel is geen Mobiel. Een Laptop is geen Laptop. Met Meltdown en Spectre zit je naar pixels te kijken. Of eigenlijk elektriciteit. Voel je je al dom?
pi_176911542
Dank voor jullie reacties!

quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 23:36 schreef Peter het volgende:

[..]

Dus of TS past niet in hun plaatje (want anderen hebben na 12 maanden wel een vaste aanstelling); of een aantal projecten zijn tijdelijk en men wil geen risico nemen en/of men zit niet zo ruim in het geld om dat 'risico' te kunnen nemen.
Hier kan ik natuurlijk een hoop over speculeren maar het is misschien een combinatie van beide. Team is afgelopen jaar sterk gegroeid, dus misschien beginnen ze zich nu te beseffen dat het allemaal wel erg duur is... Bovendien wordt werk hier altijd alleen maar op de korte termijn gepland, dus er is ook niet een overzicht van voor hoe lang er nog projecten liggen voor de developers. Aan de andere kant lopen we momenteel eigenlijk over qua werk (ook dankzij slecht vooruitkijken en plannen).

Kan ook nog zijn dat dit komt doordat het niet altijd goed botert tussen een bepaalde collega en mijzelf. Is nog nooit echt een probleem geweest en we zijn beide volwassen mensen dus ik wil het mijn werk verder niet in de weg laten staan, maar de communicatie verloopt af en toe wat stroef en we begrijpen elkaar soms niet. Zelf probeer ik daar geen probleem van te maken maar het kan zijn dat hij het een en ander over mij heeft lopen blaten, dat weet ik verder niet. Anyway, als het een probleem was geweest had ik dat liever tijdens mijn beoordelingsgesprek een aantal weken geleden gehoord dan nu op deze manier.

quote:
7s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 07:56 schreef sigme het volgende:
Kijk of er mogelijkheid tot tussentijds opzeggen in dat nieuwe contract-voor-bepaalde-tijd staat. Dan kan jij in elk geval tussentijds weg (zij kunnen je dan nog steeds niet tussentijds ontslaan behalve bij echte noodsituaties).

Ik zou als ik jou was vragen om een vast contract, en wil men dat niet dan om tijdelijk contract met tussentijdse opzegmogelijkheid - dan maak je ook je punt duidelijk.

Geven ze je geen vast contract: zoek het komende jaar een betere werkgever. Mensen als jij zijn gezocht genoeg.
Dit klinkt als een elegante oplossing. Ik zou het behoorlijk brutaal van mezelf vinden om zo hard om een vast contract te vragen, het is een grote stap buiten mijn comfort zone. Maar als ik het niet doe, weten ze natuurlijk ook niet dat ik het wil... Het nieuwe contract heeft trouwens een opzegtermijn van twee maanden, in tegenstelling tot mijn huidige contract waarin dat maar één maand was. Ik kan altijd proberen ze dat weer terug te laten draaien, denk dat het voor hen dan inderdaad heel duidelijk gaat zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 17:16 schreef vannelle het volgende:

[..]

En dát vind ik mooi, daarom heb ik ook het idee dat het met jou wel goed komt. :)
Euh, dank je? Afspraak staat inmiddels in zijn agenda dus zou goed moeten komen.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 08:35:03 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176921703
Het hoeft niet zoveel te zeggen. Het kan prima zijn dat jouw manager gebonden is aan regels en dat dit gewoon de procedure is.

En je geeft al aan dat er onzekerheden zijn. Dan is dit inderdaad een middel om te zorgen dat ze ook in mindere tijden niet in de problemen komen. Dus of je een vast contract krijgt zal vooral afhangen van of het over 11 maanden goed gaat.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 09:19:11 #16
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_176921991
Zoals Hexagon hierboven zegt, hoeft het allemaal niks te betekenen. Waar ik me over verbaas is het volledige gebrek aan communicatie met je leidinggevende.

In het gesprek maandag zou dat bij mij het belangrijkste onderwerp zijn. Meer overleg met je manager, zodat jij ook veel beter zicht heb op je presteren, de verwachtingen die leven bij je manager en het gevoel dat je krijgt.

Nu is het allemaal een black box, waar je maar wat aannames gaat doen over wat ze allemaal wel niet van je denken. Heb je helemaal niks aan.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_176931863
Kom op man... Hoe oud ben je?

Het is duidelijk dat je slechts "gebruikt" wordt. En dat salaris?

En gezien het feit dat je manager blijkbaar geen vinger heeft uitgestoken en ze je nu een 11 maanden contract hebben aangeboden zegt genoeg.

Ik zou lekker weggaan, werk in aanbod en er zijn genoeg werkgevers die wel goed met hun werknemers omgaan.
Meer of minder Meeuwen?
pi_176932133
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 08:35 schreef Hexagon het volgende:
Het hoeft niet zoveel te zeggen. Het kan prima zijn dat jouw manager gebonden is aan regels en dat dit gewoon de procedure is.

En je geeft al aan dat er onzekerheden zijn. Dan is dit inderdaad een middel om te zorgen dat ze ook in mindere tijden niet in de problemen komen. Dus of je een vast contract krijgt zal vooral afhangen van of het over 11 maanden goed gaat.
Uit de OP:
quote:
Ik weet dat een aantal collega's na hun eerste contract een vast contract kregen en er was me vorig jaar ook tijdens de sollicitatieprocedure verteld dat dit de normale gang van zaken was.
Dat zit gewoon niet lekker. Of ze 'm nou belogen hebben bij de sollicitatie of de procedure aangepast zonder dat te bespreken of nog wat anders.. het zit niet lekker.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 3 februari 2018 @ 19:49:26 #19
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_176933743
Je bent enorm aan het hopen, aan het denken-wat-ze-denken, en drama aan het maken wat er misschien niet is.

Je gaat naar hem toe en zegt: "Nou, ik ben wel teleurgesteld met dat aanbod, Sjaak. Waarom krijg ik niet gewoon een vast contract? En die 100 euro, is dat alles? Wat een tegenvaller."

En dan is hij aan het woord.

Wat jij van tevoren moet bepalen, is: wat wil je minimaal hebben? Wat ga je zeggen dat je wilt hebben? Als ze geen geld hebben, wat kunnen ze dan aanbieden? Wat is je alternatief als je er niet uit gaat komen?

Dat soort dingen. Besef je wel dat de IT markt nijpend is, en dat je erg snel elders aan de slag kunt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 4 februari 2018 @ 11:54:19 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176944827
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 18:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Uit de OP:

[..]

Dat zit gewoon niet lekker. Of ze 'm nou belogen hebben bij de sollicitatie of de procedure aangepast zonder dat te bespreken of nog wat anders.. het zit niet lekker.
Oke dat is inderdaad vreemd.

Maar het kan natuurlijk nog steeds zijn dat men een beetje een slag om de arm wil houden omdat ze willen afwachten hoe het bedrijf er over een jaar voor staat.
pi_176946185
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 11:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oke dat is inderdaad vreemd.

Maar het kan natuurlijk nog steeds zijn dat men een beetje een slag om de arm wil houden omdat ze willen afwachten hoe het bedrijf er over een jaar voor staat.
Zeker.

Maar ik als werknemer vertrek dan. Een bedrijf dat zo met z'n personeel omgaat -ik heb er meerdere gezien- vind ik niet geschikt om langer dan een jaar te werken. Voor 1 jaar vind ik het wel prima.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_176958439
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 22:20 schreef Peter het volgende:
23 maanden is de grens waarna (na 2 jaar) ze jou een transitievergoeding moeten gaan uitbetalen.. dat het om 11 maanden gaat betekent dus dat ze er ernstig rekening mee houden om je niet in dienst te houden daarna.
Dit, en het feit dat je na 24 maanden een vast contract moet krijgen zal betekenen dat je werkgever twijfelt of ie je in vaste dienst moet nemen of dat na die periode helemaal niet meer wil.
pi_177168408
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 20:03 schreef lunamatic het volgende:
Dank voor jullie reacties!

[..]

Hier kan ik natuurlijk een hoop over speculeren maar het is misschien een combinatie van beide. Team is afgelopen jaar sterk gegroeid, dus misschien beginnen ze zich nu te beseffen dat het allemaal wel erg duur is... Bovendien wordt werk hier altijd alleen maar op de korte termijn gepland, dus er is ook niet een overzicht van voor hoe lang er nog projecten liggen voor de developers. Aan de andere kant lopen we momenteel eigenlijk over qua werk (ook dankzij slecht vooruitkijken en plannen).

Kan ook nog zijn dat dit komt doordat het niet altijd goed botert tussen een bepaalde collega en mijzelf. Is nog nooit echt een probleem geweest en we zijn beide volwassen mensen dus ik wil het mijn werk verder niet in de weg laten staan, maar de communicatie verloopt af en toe wat stroef en we begrijpen elkaar soms niet. Zelf probeer ik daar geen probleem van te maken maar het kan zijn dat hij het een en ander over mij heeft lopen blaten, dat weet ik verder niet. Anyway, als het een probleem was geweest had ik dat liever tijdens mijn beoordelingsgesprek een aantal weken geleden gehoord dan nu op deze manier.

[..]

Dit klinkt als een elegante oplossing. Ik zou het behoorlijk brutaal van mezelf vinden om zo hard om een vast contract te vragen, het is een grote stap buiten mijn comfort zone. Maar als ik het niet doe, weten ze natuurlijk ook niet dat ik het wil... Het nieuwe contract heeft trouwens een opzegtermijn van twee maanden, in tegenstelling tot mijn huidige contract waarin dat maar één maand was. Ik kan altijd proberen ze dat weer terug te laten draaien, denk dat het voor hen dan inderdaad heel duidelijk gaat zijn.

[..]

Euh, dank je? Afspraak staat inmiddels in zijn agenda dus zou goed moeten komen.
Hoe is het afgelopen?
  woensdag 14 februari 2018 @ 08:08:21 #24
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177171165
Ik zou verder zoeken. Stemmen met je voeten.
  donderdag 15 februari 2018 @ 02:53:41 #25
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177193204
Persoonlijk vind ik dat als je ergens een jaar werkt. Een manager/werkgever je prima heeft kunnen beoordelen dus dan echt al wel kan zeggen of ze je een vast contract willen geven. Zo niet moet je niet iemand nog laten lijden voor enkele maanden.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_177193298
Voordat je over onderhandelingen spreekt moet je jezelf afvragen, als ik niet krijg wat ik wil, laat ik de boel dan schieten en loop weg ?

Zo niet, is het geen onderhandelingen maar vragen cq braaf je handje ophouden.

M.a.w., leg op tafel wat je wil, hou een beetje ruimte voor wat weles nietes en wat geven en nemen .... en als je niet tot elkaar komt, wordt het contract niet verlengd en kan je een andere baan zoeken.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_177210801
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 03:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Voordat je over onderhandelingen spreekt moet je jezelf afvragen, als ik niet krijg wat ik wil, laat ik de boel dan schieten en loop weg ?

Zo niet, is het geen onderhandelingen maar vragen cq braaf je handje ophouden.

M.a.w., leg op tafel wat je wil, hou een beetje ruimte voor wat weles nietes en wat geven en nemen .... en als je niet tot elkaar komt, wordt het contract niet verlengd en kan je een andere baan zoeken.
Hoe zit het dan met WW? Je hebt een aanbod (gelijk aan de lopende voorwaarden of met een voor TS niet acceptabele verhoging) geweigerd...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Redactie Frontpage donderdag 15 februari 2018 @ 19:43:23 #28
38148 crew  Innisdemon
pi_177212019
TS, wat voor taal programmeer je in? En waar woon je? :)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_177212182
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met WW? Je hebt een aanbod (gelijk aan de lopende voorwaarden of met een voor TS niet acceptabele verhoging) geweigerd...
Hangt van de situatie af. Verlenging onder zelfde voorwaarden weigeren komt neer op verwijtbaar werkloos raken en dan heb je geen recht op WW.
Als bij verlenging de voorwaarden verslechteren, mag je wel weigeren zonder recht op WW te verliezen.
pi_177212916
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 19:48 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Hangt van de situatie af. Verlenging onder zelfde voorwaarden weigeren komt neer op verwijtbaar werkloos raken en dan heb je geen recht op WW.
Als bij verlenging de voorwaarden verslechteren, mag je wel weigeren zonder recht op WW te verliezen.
Makes sense. Maar de voorwaarden verslechteren niet, anders dan een tijdelijk contract met een iets kortere duur. Telt dat als verslechteren?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177223890
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 20:12 schreef baskick het volgende:

[..]

Makes sense. Maar de voorwaarden verslechteren niet, anders dan een tijdelijk contract met een iets kortere duur. Telt dat als verslechteren?
Daar zat ik ook aan te denken, maar durf ik eigenlijk niet te zeggen. Persoonlijk zou ik verwachten van wel, maar ik weet het niet zeker. Zou het handigst zijn om met een RBV of i.i.g. een arbeidsjurist te overleggen (of direct met UWV).
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:17:59 #32
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_177225040
als je niet tevreden bent over je huidige voorwaardes, is dit natuurlijk een mooi moment om verder te gaan kijken. Check ook eens het topic op tweakers.

Maar ik zie dat dit al 2 weken geleden speelde.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_177239141
Ik ben er nog steeds niet uit, mede omdat ik in eerste instantie ook niet wist hoe hard ik het wilde spelen. Zoals hierboven gezegd werd als ik het hard ga spelen betekent dat ook dat ik bereid moet zijn om weg te lopen.


Ik had dus die afspraak ingepland, was geaccepteerd door mijn manager, maar toen ik daar die dag kwam zat hij nog in een andere bespreking die uit liep. Rest van de dag zat ook vol dus dat werd hem niet. Overigens geen enkele piep van zijn kant of initiatief om de meeting te verplaatsen. Dus uiteindelijk ben ik twee dagen later binnen gelopen om te vragen hoe het zat.

Hij mompelde iets over dat dat de regels van HR wren en dat er niets aan te doen was. Hij wist ook niet meer dat het vorig jaar tijdens de onderhandelingen ter sprake was gekomen.. ik heb gevraagd of het aan mijn functioneren lag, dat was niet zo volgens hem.


Toen wist ik dus even niet meer wat ik moest doen omdat ik niet wist hoe hard ik dit wilde spelen. Verder vind ik dit namelijk nog een leuke werkplek. Ik had dus nog niet getekend, maar was ook nog niet een onderhandeling ingegaan.

Dat veranderde vandaag toen ik van een collega die een paar maanden geleden is aangenomen te horen kreeg dat ze hem ook een vast contract hebben beloofd bij goed functioneren in het eerste jaar. Het lijkt me dus sterk dat het beleid dan veranderd is. Verder weet ik dat er meer collega's zijn die momenteel niet tevreden zijn over hun vernieuwde arbeidsvoorwaarden en nu ook dreigen op te stappen.

Vandaag was de manager er helaas weer niet, en ook niemand van HR, maar ik heb allen een mail gestuurd waarin ik aangeeft dat ik het aanbod teleurstellend vind, dat ik gelijk behandeld wil worden en dat hun acties mij er toe aanzetten dat ik nu iets anders zal gaan zoeken. In die mail vraag ik ook expliciet wie er verantwoordelijk is voor dit aanbod en of diegene zsm contact met me op wil nemen om te kijken of er nog iets te onderhandelen valt.

Ondertussen heb ik ook voorzichtig wat lijntjes uitgezet in mijn netwerk. Nu ga ik kijken wat er gebeurt....
pi_177240189
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:30 schreef lunamatic het volgende:
Ik ben er nog steeds niet uit, mede omdat ik in eerste instantie ook niet wist hoe hard ik het wilde spelen. Zoals hierboven gezegd werd als ik het hard ga spelen betekent dat ook dat ik bereid moet zijn om weg te lopen.


Ik had dus die afspraak ingepland, was geaccepteerd door mijn manager, maar toen ik daar die dag kwam zat hij nog in een andere bespreking die uit liep. Rest van de dag zat ook vol dus dat werd hem niet. Overigens geen enkele piep van zijn kant of initiatief om de meeting te verplaatsen. Dus uiteindelijk ben ik twee dagen later binnen gelopen om te vragen hoe het zat.

Hij mompelde iets over dat dat de regels van HR wren en dat er niets aan te doen was. Hij wist ook niet meer dat het vorig jaar tijdens de onderhandelingen ter sprake was gekomen.. ik heb gevraagd of het aan mijn functioneren lag, dat was niet zo volgens hem.


Toen wist ik dus even niet meer wat ik moest doen omdat ik niet wist hoe hard ik dit wilde spelen. Verder vind ik dit namelijk nog een leuke werkplek. Ik had dus nog niet getekend, maar was ook nog niet een onderhandeling ingegaan.

Dat veranderde vandaag toen ik van een collega die een paar maanden geleden is aangenomen te horen kreeg dat ze hem ook een vast contract hebben beloofd bij goed functioneren in het eerste jaar. Het lijkt me dus sterk dat het beleid dan veranderd is. Verder weet ik dat er meer collega's zijn die momenteel niet tevreden zijn over hun vernieuwde arbeidsvoorwaarden en nu ook dreigen op te stappen.

Vandaag was de manager er helaas weer niet, en ook niemand van HR, maar ik heb allen een mail gestuurd waarin ik aangeeft dat ik het aanbod teleurstellend vind, dat ik gelijk behandeld wil worden en dat hun acties mij er toe aanzetten dat ik nu iets anders zal gaan zoeken. In die mail vraag ik ook expliciet wie er verantwoordelijk is voor dit aanbod en of diegene zsm contact met me op wil nemen om te kijken of er nog iets te onderhandelen valt.

Ondertussen heb ik ook voorzichtig wat lijntjes uitgezet in mijn netwerk. Nu ga ik kijken wat er gebeurt....
Ik vind dit een hele domme reactie
pi_177240869
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:02 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik vind dit een hele domme reactie
ik niet, zijn manager vindt het kennelijk niet boeiend om zich er druk over te maken. Nu wellicht wel.
dag
  vrijdag 16 februari 2018 @ 22:52:00 #36
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177243237
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:30 schreef lunamatic het volgende:
Ik ben er nog steeds niet uit, mede omdat ik in eerste instantie ook niet wist hoe hard ik het wilde spelen. Zoals hierboven gezegd werd als ik het hard ga spelen betekent dat ook dat ik bereid moet zijn om weg te lopen.


Ik had dus die afspraak ingepland, was geaccepteerd door mijn manager, maar toen ik daar die dag kwam zat hij nog in een andere bespreking die uit liep. Rest van de dag zat ook vol dus dat werd hem niet. Overigens geen enkele piep van zijn kant of initiatief om de meeting te verplaatsen. Dus uiteindelijk ben ik twee dagen later binnen gelopen om te vragen hoe het zat.

Hij mompelde iets over dat dat de regels van HR wren en dat er niets aan te doen was. Hij wist ook niet meer dat het vorig jaar tijdens de onderhandelingen ter sprake was gekomen.. ik heb gevraagd of het aan mijn functioneren lag, dat was niet zo volgens hem.


Toen wist ik dus even niet meer wat ik moest doen omdat ik niet wist hoe hard ik dit wilde spelen. Verder vind ik dit namelijk nog een leuke werkplek. Ik had dus nog niet getekend, maar was ook nog niet een onderhandeling ingegaan.

Dat veranderde vandaag toen ik van een collega die een paar maanden geleden is aangenomen te horen kreeg dat ze hem ook een vast contract hebben beloofd bij goed functioneren in het eerste jaar. Het lijkt me dus sterk dat het beleid dan veranderd is. Verder weet ik dat er meer collega's zijn die momenteel niet tevreden zijn over hun vernieuwde arbeidsvoorwaarden en nu ook dreigen op te stappen.

Vandaag was de manager er helaas weer niet, en ook niemand van HR, maar ik heb allen een mail gestuurd waarin ik aangeeft dat ik het aanbod teleurstellend vind, dat ik gelijk behandeld wil worden en dat hun acties mij er toe aanzetten dat ik nu iets anders zal gaan zoeken. In die mail vraag ik ook expliciet wie er verantwoordelijk is voor dit aanbod en of diegene zsm contact met me op wil nemen om te kijken of er nog iets te onderhandelen valt.

Ondertussen heb ik ook voorzichtig wat lijntjes uitgezet in mijn netwerk. Nu ga ik kijken wat er gebeurt....
Wat ik goed vind:
- je komt voor jezelf op
- je gaat de confrontatie aan
- je gaat in gesprek
- er op wijzen dat ongelijke behandeling oneerlijk en schofterig is (je bent vrouw zie ik, denk je dat het daar mee te maken heeft?)

Minder goed:
- aansturen op conflict
- je baan weggooien voordat je nieuwe schoenen hebt

Maar het is nu zo gegaan. Het begon goed, maar nu wordt het wel even wat ongemakkelijk denk ik. Het was mooier geweest om te accepteren, een opzegtermijn te vragen, en ondertussen stiekem verder te zoeken.
pi_177248998
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:52 schreef Mishu het volgende:

[..]

Wat ik goed vind:
- je komt voor jezelf op
- je gaat de confrontatie aan
- je gaat in gesprek
- er op wijzen dat ongelijke behandeling oneerlijk en schofterig is (je bent vrouw zie ik, denk je dat het daar mee te maken heeft?)

Minder goed:
- aansturen op conflict
- je baan weggooien voordat je nieuwe schoenen hebt

Maar het is nu zo gegaan. Het begon goed, maar nu wordt het wel even wat ongemakkelijk denk ik. Het was mooier geweest om te accepteren, een opzegtermijn te vragen, en ondertussen stiekem verder te zoeken.
Vanuit mijn werk als HR adviseur eens met bovenstaande.
Alius aliud dicit
pi_177254207
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:52 schreef Mishu het volgende:

[..]

Wat ik goed vind:
- je komt voor jezelf op
- je gaat de confrontatie aan
- je gaat in gesprek
- er op wijzen dat ongelijke behandeling oneerlijk en schofterig is (je bent vrouw zie ik, denk je dat het daar mee te maken heeft?)

Minder goed:
- aansturen op conflict
- je baan weggooien voordat je nieuwe schoenen hebt

Maar het is nu zo gegaan. Het begon goed, maar nu wordt het wel even wat ongemakkelijk denk ik. Het was mooier geweest om te accepteren, een opzegtermijn te vragen, en ondertussen stiekem verder te zoeken.
Ik begrijp je punt. In eerste instantie was het ook mijn plan geweest om te accepteren en dan in stilte verder te zoeken, maar de complete passiviteit van mijn manager, in combinatie met de ongelijke behandeling die ik blijkbaar krijg zorgt ervoor dat ik toch de confrontatie aan ga.

Ik ben normaal iemand die heel makkelijk over zich heen laat lopen en hoe stom het misschien ook is, ik zie dit als een kans om te leren dat ik voor mezelf op moet komen. Bovendien schat ik mijn kansen iets hoger in nu ik weet dat mijn manager nog een aantal berichten in zijn inbox heeft staan maandag die hem in een lastige positie brengen.

Mijn werkgeven heeft mij overigens een getekend contract gegeven. Ik heb dus hier de kopie met hun handtekening er op. Ik ben me er volkomen van bewust dat het niet goed voor de verstandhouding is, maar als het echt nodig is kan ik alsnog tekenen en dan gebruik maken van de opzegtermijn. In mijn mail heb ik heel bewust nergens gezegd dat ik niet ga tekenen. Heb dat verder in het midden gelaten. Heb alleen gezegd dat ik nog niet getekend heb omdat ik het te mager vind en er nog over wil onerhandelen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:02 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik vind dit een hele domme reactie
Dank voor je input. Mag ik vragen waarom? Ik heb het hier met veel mensen in mijn omgeving over gehad en met uitzondering van mijn moeder vind iedereen dat ik om meer moet vragen dan het aanbod. Dat is precies wat ik nu aan het doen ben. De duur van het tweede contract laat weinig ruimte voor onderhandeling, want ze kunnen er niet veel bovenop doen om niet automatisch binnen een vast contract te vallen. Dit zorgt ervoor dat ik nu heb gevraagd om een vast contract of anders ga ik weg. Ik had het ook niet kunnen vragen en dan toch weg gaan, Dat was wat mij betreft het andere scenario geweest. Ik heb er nu voor gekozen om de confrontatie aan te gaan en vind dat ongelovelijk moeilijk.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 16:38:46 #39
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_177257878
Zoveel mensen zoveel meningen. Ik snap je overweging en goed dat je voor jezelf opgekomen bent, ongeacht de uitkomst ^O^
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_177258856
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:42 schreef lunamatic het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt. In eerste instantie was het ook mijn plan geweest om te accepteren en dan in stilte verder te zoeken, maar de complete passiviteit van mijn manager, in combinatie met de ongelijke behandeling die ik blijkbaar krijg zorgt ervoor dat ik toch de confrontatie aan ga.

Ik ben normaal iemand die heel makkelijk over zich heen laat lopen en hoe stom het misschien ook is, ik zie dit als een kans om te leren dat ik voor mezelf op moet komen. Bovendien schat ik mijn kansen iets hoger in nu ik weet dat mijn manager nog een aantal berichten in zijn inbox heeft staan maandag die hem in een lastige positie brengen.

Mijn werkgeven heeft mij overigens een getekend contract gegeven. Ik heb dus hier de kopie met hun handtekening er op. Ik ben me er volkomen van bewust dat het niet goed voor de verstandhouding is, maar als het echt nodig is kan ik alsnog tekenen en dan gebruik maken van de opzegtermijn. In mijn mail heb ik heel bewust nergens gezegd dat ik niet ga tekenen. Heb dat verder in het midden gelaten. Heb alleen gezegd dat ik nog niet getekend heb omdat ik het te mager vind en er nog over wil onerhandelen.

[..]

Dank voor je input. Mag ik vragen waarom? Ik heb het hier met veel mensen in mijn omgeving over gehad en met uitzondering van mijn moeder vind iedereen dat ik om meer moet vragen dan het aanbod. Dat is precies wat ik nu aan het doen ben. De duur van het tweede contract laat weinig ruimte voor onderhandeling, want ze kunnen er niet veel bovenop doen om niet automatisch binnen een vast contract te vallen. Dit zorgt ervoor dat ik nu heb gevraagd om een vast contract of anders ga ik weg. Ik had het ook niet kunnen vragen en dan toch weg gaan, Dat was wat mij betreft het andere scenario geweest. Ik heb er nu voor gekozen om de confrontatie aan te gaan en vind dat ongelovelijk moeilijk.
Ik krijg vanwege dit:

Verder weet ik dat er meer collega's zijn die momenteel niet tevreden zijn over hun vernieuwde arbeidsvoorwaarden en nu ook dreigen op te stappen.

Het idee dat je jezelf enorm loopt op te jutten, het is namelijk nog maar de vraag hoe serieus je collega's hierin zijn en op de manier hoe jij je e-mail ingaat heb je misschien je beste kaarten al verspeelt want straks trekken ze het aanbod ook nog in vanwege de toonzetting in je e-mail:

en dat hun acties mij er toe aanzetten dat ik nu iets anders zal gaan zoeken.

Maar goed, misschien denk ik te pessimistisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2018 17:44:52 ]
pi_177259150
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 17:43 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik krijg vanwege dit:

Verder weet ik dat er meer collega's zijn die momenteel niet tevreden zijn over hun vernieuwde arbeidsvoorwaarden en nu ook dreigen op te stappen.

Het idee dat je jezelf enorm loopt op te jutten, het is namelijk nog maar de vraag hoe serieus je collega's hierin zijn en op de manier hoe jij je e-mail ingaat heb je misschien je beste kaarten al verspeelt want straks trekken ze het aanbod ook nog in vanwege de toonzetting in je e-mail:

en dat hun acties mij er toe aanzetten dat ik nu iets anders zal gaan zoeken.

Maar goed, misschien denk ik te pessimistisch.
Intrekken gaat niet meer, TS hoeft alleen nog maar zijn handtekening te zetten en zij zitten er aan vast.
dag
pi_177259200
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 17:56 schreef Peter het volgende:

[..]

Intrekken gaat niet meer, TS hoeft alleen nog maar zijn handtekening te zetten en zij zitten er aan vast.
Dan kun je op zich wel rellen ja maar dan hoef je nadat dat contract eindigt sowieso nergens meer op te rekenen denk ik.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 19:27:43 #43
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177260758
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 17:58 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan kun je op zich wel rellen ja maar dan hoef je nadat dat contract eindigt sowieso nergens meer op te rekenen denk ik.
Dat is al zo. Ze gaan haar echt geen vast contract geven hoor. Ook daarvoor niet. Te veel risico (straks wil ze kindjes etc.).
  zaterdag 17 februari 2018 @ 19:29:11 #44
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177260786
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:42 schreef lunamatic het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt. In eerste instantie was het ook mijn plan geweest om te accepteren en dan in stilte verder te zoeken, maar de complete passiviteit van mijn manager, in combinatie met de ongelijke behandeling die ik blijkbaar krijg zorgt ervoor dat ik toch de confrontatie aan ga.

Ik ben normaal iemand die heel makkelijk over zich heen laat lopen en hoe stom het misschien ook is, ik zie dit als een kans om te leren dat ik voor mezelf op moet komen. Bovendien schat ik mijn kansen iets hoger in nu ik weet dat mijn manager nog een aantal berichten in zijn inbox heeft staan maandag die hem in een lastige positie brengen.

Mijn werkgeven heeft mij overigens een getekend contract gegeven. Ik heb dus hier de kopie met hun handtekening er op. Ik ben me er volkomen van bewust dat het niet goed voor de verstandhouding is, maar als het echt nodig is kan ik alsnog tekenen en dan gebruik maken van de opzegtermijn. In mijn mail heb ik heel bewust nergens gezegd dat ik niet ga tekenen. Heb dat verder in het midden gelaten. Heb alleen gezegd dat ik nog niet getekend heb omdat ik het te mager vind en er nog over wil onerhandelen.

[..]

Dank voor je input. Mag ik vragen waarom? Ik heb het hier met veel mensen in mijn omgeving over gehad en met uitzondering van mijn moeder vind iedereen dat ik om meer moet vragen dan het aanbod. Dat is precies wat ik nu aan het doen ben. De duur van het tweede contract laat weinig ruimte voor onderhandeling, want ze kunnen er niet veel bovenop doen om niet automatisch binnen een vast contract te vallen. Dit zorgt ervoor dat ik nu heb gevraagd om een vast contract of anders ga ik weg. Ik had het ook niet kunnen vragen en dan toch weg gaan, Dat was wat mij betreft het andere scenario geweest. Ik heb er nu voor gekozen om de confrontatie aan te gaan en vind dat ongelovelijk moeilijk.
Zit er wel een opzegtermijn in? Even checken.
pi_177261112
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 17:58 schreef MCH het volgende:

[..]

Dan kun je op zich wel rellen ja maar dan hoef je nadat dat contract eindigt sowieso nergens meer op te rekenen denk ik.
Ik had al voor mezelf besloten dat ik het contract niet ga uitzitten als het bij dit aanbod blijft.

Ik ben je er van bewust dat ik inderdaad niet weet hoe mijn collega's in de race zitten. Het enige dat ik weet is dat ze een salarisverhoging aangeboden kregen en het daar niet mee eens zijn. Zij hebben een vast contract dus bij hen zal de soep minder heet gegeten worden gok ik. Ik neem aan dat geen van hen echt op zoek gaat naar ander werk.
pi_177261159
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 19:27 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dat is al zo. Ze gaan haar echt geen vast contract geven hoor. Ook daarvoor niet. Te veel risico (straks wil ze kindjes etc.).
Ik heb al een kindje, er is best een kans dat ik een tweede wil. hoop niet dat dat de onderliggende reden is...

En de opzegtermijn is 2 maanden voor mij, dat heb ik idd gecheckt
pi_177262047
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:42 schreef lunamatic het volgende:

[..]


... Mag ik vragen waarom? Ik heb het hier met veel mensen in mijn omgeving over gehad en met uitzondering van mijn moeder vind iedereen dat ik om meer moet vragen dan het aanbod. Dat is precies wat ik nu aan het doen ben...
Meet vragen hoeft niet direct op zo'n kamikaze manier. Dat je meer wil is prima en dat je eventueel wil vertrekken wanneer je het niet krijgt ook. Maar nu heb je zelfmoord gepleegd door er zo in te vliegen.

Ik zou als werkgever direct afscheid nemen van mensen die om het minste of geringste gaan dreigen met vertrek ipv het gesprek aan te gaan. Daarnaast zie ik ook geen enkele reden waarom mensen hetzelfde behandeld moeten worden als het geen Cao afspraken / of officiële regels zijn.

Dit is geen onderhandelingstactiek, dit is je gedragen als een klein verongelijkt kind dat geen snoepje krijgt.

Gelukkig heb je al lijntjes uitgezet, want denk dat de sfeer heel raar gaat worden als je hier blijft. Dit ook wanneer ze er nog wel paar centen bij je salaris doen
pi_177265509
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 20:27 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Meet vragen hoeft niet direct op zo'n kamikaze manier. Dat je meer wil is prima en dat je eventueel wil vertrekken wanneer je het niet krijgt ook. Maar nu heb je zelfmoord gepleegd door er zo in te vliegen.

Ik zou als werkgever direct afscheid nemen van mensen die om het minste of geringste gaan dreigen met vertrek ipv het gesprek aan te gaan. Daarnaast zie ik ook geen enkele reden waarom mensen hetzelfde behandeld moeten worden als het geen Cao afspraken / of officiële regels zijn.

Dit is geen onderhandelingstactiek, dit is je gedragen als een klein verongelijkt kind dat geen snoepje krijgt.

Gelukkig heb je al lijntjes uitgezet, want denk dat de sfeer heel raar gaat worden als je hier blijft. Dit ook wanneer ze er nog wel paar centen bij je salaris doen
Dank voor je reactie! Ik vind zelf ook dat ik best hard ben geweest in die mail. Ik ben niet goed in onderhandelen, dus heb mijn partner de mail laten lezen voor ik hem verstuurde. Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt zonder te hard/onbeleefd te zijn, maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik wellicht wat fel uit de hoek ben gekomen. Normaal ben ik heel erg conflictmijdend en ik vind deze situatie daarom enorm lastig.
pi_177266057
Hoe lig je in de markt? Heb je het naar je zin? Hoe belangrijk is een vast contract voor je?
Staar je niet blind op je huidige aanbieding, stuk makkelijker onderhandelen als je weet dat het beter kan.
pi_177266566
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:54 schreef lighted het volgende:
Hoe lig je in de markt? Heb je het naar je zin? Hoe belangrijk is een vast contract voor je?
Staar je niet blind op je huidige aanbieding, stuk makkelijker onderhandelen als je weet dat het beter kan.
Ik zou geen problemen moeten hebben met het vinden van een andere baan. Qua salaris denk ik dat ik nu iets onder marktconform zit, maar ik hoor zulke uiteenlopende bedragen dat ik dat moeilijk vind te peilen. Bovendien weet ik niet of ik heel gelukkig zou worden van een hoger salaris. Denk dat het voor mij ook wel in andere dingen zit.

Ik denk dat er zeker ruimte voor verbetering is. Mijn huidige werkgever biedt geen mogelijkheden tot het volgen van opleidingen of cursussen, overwerk is onbetaald maar wordt wel van je verwacht en ik heb het idee dat het allemaal niet heel erg professioneel is qua management. Daar staat tegenover dat ik een uitdagende functie heb met veel verantwoordelijkheden en dat mijn directe collega's allemaal leuk zijn. Heb het dus over het algemeen naar mijn zin, daarom wist ik in eerste instantie niet of ik akkoord moest gaan met dit of niet. Het voelt echter een beetje ongelijk nu, een beetje als een relatie waar ik meer in heb gestoken dan ik ervoor terug krijg.
  zondag 18 februari 2018 @ 12:51:23 #51
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177274634
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 23:21 schreef lunamatic het volgende:
Ik zou geen problemen moeten hebben met het vinden van een andere baan.
Dat weet ik wel zeker. De IT markt is voor veel specialisaties zeer, zeer krap.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 19 februari 2018 @ 10:56:12 #52
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177293941
En, TS, hoe is het nu op je werk? Nog een reactie gehad?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')