abonnement Unibet Coolblue
pi_176888006
Ik heb een paar kamertjes op zolder en de wand waar de deur in zit bestaat uit houten platen met lucht daartussen. In het kamertje heb ik MDF panelen gemonteerd dus de totale dikte is zo'n 2 cm.

Nu wil ik aan die wand een 32 inch tv ophangen die 4 cm dik is en 6 kg. weegt.

Ik geloof best dat deze wand dit gewicht kan houden maar ik weet niet wat voor pluggen er nodig zijn. moet ik hier holle wand pluggen voor gebruiken of toch een ander soort ?
pi_176888199
die kan je gerust met een paar spaanplaatschroeven in mdf vastzetten
mijn tv hangt al jaren aan een raggeltje van 2 cm dik met die dingen :)
pies on joe toe
pi_176888686
Wel even voorboren met een klein boortje.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_176897121
hollewandplug van metaal, zit draad al in getapt en komen met bijbehorende bout zie:



daar zou ik als ik er vier op de hoeken van de beugel zou hebben mezelf totaal niet druk meer over maken . Eerder dat het mdf het gaat begeven ;)

Dingen zijn o.a van het merk Fisher, maar zijn er ook van copycatfabrikanten :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_176897135
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_176909886
Dat ziet er robuust uit. Die ga ik morgen ff halen.
Is er een maximale wanddikte van toepassing ?
het filmpje laat een gipsplaat zien van ong. 1cm. mijn wand is 2 cm dik. werkt die holle wand plug dan ook nog ?

Ik zie op filmpjes dat ze mooi gereedschap hebben om die bout naar voren te trekken zodat de plug zich spreid, hoe doe je dat zonder dat gereedschap ? gewoon met een schroevendraaier aandraaien ?

[ Bericht 43% gewijzigd door Piet200 op 02-02-2018 18:58:00 ]
pi_176911557
Ik heb zelf ook goede ervaring met deze hollewandankers van Toggler:


Je steekt dat stuk metaal door het gat, kantelt het en trekt de plastic strips strak. Materiaaldikte maakt helemaal niets uit en er is ook geen speciaal gereedschap bij benodigd. De enige eis is dat je genoeg ruimte in de wand hebt om het ding te kunnen kantelen.

Is als het ooit nodig is ook makkelijker te verwijderen dan voorgenoemd exemplaar, gewoon het plastic breken en het restant verdwijnt in de muur. ;)

Hangt zeker te weten als een huis dan. Maar ik denk dat het overkill is en dat je net zo goed een paar spaanplaatschroeven in die wand kunt draaien.
pi_176914541
In hout nog een plug. voor 6 kg?

Je zou het met gerust hart aan 1 schroef kunnen hangen. ws moeten er minstens 4 in de muurplaat. 1,5 kilo per schroef. Dan is er echt niks aan de hand.

idd wel even voorboren of mdf schroeven gebruiken
pi_176915719
Bij MDF zou ik de tv-beugel er eigenlijk gewoon in schroeven met normale schroeven. Volgens mij houdt dat zo'n tv makkelijk.

Alleen bij gipswandjes zou ik met hollewandpluggen gaan werken, omdat normale schroeven daar niet stevig in vast blijven zitten. Bij MDF is dit niet het geval.
pi_176915782
Geld dat ook voor een MDF wandje van 1 cm ?
dit zijn van die wandpanelen die ik gemonteerd heb op de plank waarmee de wand is gemaakt (geen idee wat dat voor hout is precies)

Dus zo'n 2 cm hout waarvan 1 MDF. is het dan nog steeds met normale schroeven te doen ?
Zo ja zijn spaanplaat schroeven daarvoor geschikt ?
pi_176919451
Ter vergelijking:
Aan een Fermacell 1cm (gips)plaat kun je aan 1 schroef met doorlopende schroefdraad (zonder plug) 20 kg ophangen. Jij gaat nu 6kg ophangen aan meerdere schroeven in 2cm plaatmateriaal.

Gebruik wel schroeven zonder vlak deel, dus met doorlopende schroefdraad.
pi_176920502
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 22:48 schreef Piet200 het volgende:
Geld dat ook voor een MDF wandje van 1 cm ?
dit zijn van die wandpanelen die ik gemonteerd heb op de plank waarmee de wand is gemaakt (geen idee wat dat voor hout is precies)

Dus zo'n 2 cm hout waarvan 1 MDF. is het dan nog steeds met normale schroeven te doen ?
Zo ja zijn spaanplaat schroeven daarvoor geschikt ?
Als het gaat om een hout plaat maakt het niet veel uit qua sterkte. vermoedelijk is het osb wat er is gebruikt. google maar uiterlijk is onmiskenbaar. dat is gelijkwaardig aan mdf qua trekkracht.

Je hebt 2 keuzes spaanplaat schroeven of mdf schroeven. het maakt niet echt wat uit welke je neemt. behalve dat je spaanplaat even moet voorboren. Ik zou de mdf schroeven ook voorboren trouwens.
pi_176931239
Ik heb toch maar hollewand pluggen gekocht van Fisher. wellicht overkill maar dan zit het in ieder geval goed.

Nu mijn vraag, hoe krijg ik de plug zo dat ie aan het uiteinde uitklapt ?
Ik heb niet zo'n mooie tang zoals op het plaatje te zien is, kan dat ook op een andere manier ?


pi_176932887
ik ken deze pluggen niet. maar het lijkt er op dat je een gat moet boren. dat de plug zichzelf borg met het haakje. dus je geeft deze een klein tikje het hout in. en dan draai je de schroef aan.

Het is wel een beetje categorie keilbouten kopen voor een fotolijstje trouwens.
pi_176933722
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 17:25 schreef Piet200 het volgende:
Ik heb toch maar hollewand pluggen gekocht van Fisher. wellicht overkill maar dan zit het in ieder geval goed.

Nu mijn vraag, hoe krijg ik de plug zo dat ie aan het uiteinde uitklapt ?
Ik heb niet zo'n mooie tang zoals op het plaatje te zien is, kan dat ook op een andere manier ?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Gat boren, plug er in, pinnetjes goed t hout in drukken, dan met de schroef machine de bout laten draaien, gelijk met veel vaart doen. Anders heb je kans dat de hele plug gaat draaien IPV dat ie uit zet. Daarna boutje er weer uit en je soul ophangen.
pi_176933888
Ik heb daar een tang voor die de schroef naar voren trekt. Bij het aandraaien gebruiken om hem vast te trekken verdraai je dat frame.
pi_176934003
Op plaatje nummer 3 van de foto die ik hierboven heb geplaatst staat inderdaad zo'n tang afgebeeld. Maar voor 1x gebruik is het een beetje overdreven om zo'n tang aan te schaffen.

Denk toch dat ik het advies van Makrolon op volg, want een andere methode zou ik niet weten.

[ Bericht 30% gewijzigd door Piet200 op 04-02-2018 09:33:21 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')