abonnement Unibet Coolblue
pi_176861197
Goeiemiddag leden,

Ik heb sindskort een Fujifilm S9600 en deze loopt op AA batterijen. Ik stop er alkaline batterijen in van Panasonic wat goed genoeg moet zijn toch? Als ik op 1 dag iets van 80 foto's achter elkaar maak met nieuwe batterijen zijn ze achteraf meteen leeg, maar als ik het fotograferen zuinig verspreid en niet te veel foto's op 1 dag achter elkaar maak kan ik wel 2 weken doen met de batterijen. Zal ik toch betere batterijen moeten kopen (rechargeable) of is dit een issue van mijn camera?

Groetjes
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
pi_176861265
Welke batterijen? Dat scheelt heel veel per type...
Don't let my username fool you...
pi_176861333
normale AA batterijen gaan vrij snel leeg in een camera. zeker als je de flitser gebruik.

let bij het kopen van de batterijen op hoeveel mAh ze zijn.
oplaadbare zijn sowieso (op termijn voor je beurs) beter
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_176862558
Helaas is het pakketje al weggegooid en op de batterijen staan geen gegevens van mAh:( Het enige
wat er wel op staat is Alkaline power en de maten AA en LR06.

http://budgetlightforum.com/node/53903

^^ Ik heb hier een link staan naar een website over een review van precies dezelfde batterijen, ik weet niet of jullie er wat aan hebben.
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
pi_176862760
Ik zou gewoon een paar setjes oplaadbare batterijen met een redelijk hoge mAh-waarde aanschaffen. Met die paar cent die het opladen kost, heb je dat er zo weer uit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176867479
Okay dan zit er niets anders op. Bedankt voor de tips mensen en nog een goeie avond!
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
pi_176867550
Toch nog een vraag.... Hoeveel mAh moeten de batterijen minstens hebben?
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 31 januari 2018 @ 19:39:19 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176868157
Eén van de problemen met alkaline batterijen is dat de ontlaadcurve niet erg vlak loopt. Dus de spanning neemt realtief veel af als je ze gebruikt. Sommige apparaten concluderen relatief snel dat een batterij "leeg" is als de spanning onder een bepaalde waarde daalt. Soms zijn ze dan nog lang niet leeg. Tussen gebruik door stijgt de spanning weer iets, daarom zie je dat de batterijen langer mee gaan als je minder foto's achter elkaar maakt.

Je zou goede oplaadbare NiMH kunnen gebruiken (zoals Eneloop). Die beginnen weliswaar op een iets lagere spanning maar de ontlaadcurve is veel vlakker dus de spanning blijft vrijwel constant totdat hij echt bijna leeg is. Daarom gaan NiMH bij gelijke capaciteit in de praktijk vaak langer mee dan Alkaline. Een ander voordeel is dat NiMH bij lage temperaturen veel beter presteert dan Alkaline. En je kunt ze natuurlijk honderden keren opladen.



Edit: plaatje toegevoegd ter verduidelijking

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 31-01-2018 19:56:11 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 januari 2018 @ 20:55:00 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_176870097
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:15 schreef zitzakkerig het volgende:
Toch nog een vraag.... Hoeveel mAh moeten de batterijen minstens hebben?
Die mAh is van minder belang als je oplaadbare accu's in een camera gebruikt. Wat meer invloed heeft is de spanning die de accu geeft.
Camera's hebben een minimale spanning uit hun voeding nodig om goed te functioneren en het verschil tussen een goedkope accu en een wat duurdere is nou net die spanning die wat hoger is (zo bij de 1,3V)die wat langer geleverd wordt.
Goedkopere accu's hebben een wat lager voltage(zo'n 1,2V) dat gedurende het gebruik ook nog eens zakt. Komt die spanning nou onder een bepaald minimum, dan meldt de camera dat ze leeg zijn terwijl qua energie de accu misschien nog maar half ontladen is.

Advies is dus om niet teveel op die accu's te bezuinigen en een A-merk te kopen.
Goedkopere accu's kun je trouwens weer prima in een flitser gebruiken. Flitsers zijn totaal niet kritisch op de spanning uit de accu, willen alleen maar heel veel energie. Mijn flitsers draaien dan ook als een tierelier op de accu's van de Action óf op accu's die voor gebruik in een camera iets te oud worden, in een flitser kunnen ze dan hun tweede leven beginnen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_176870124
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:15 schreef zitzakkerig het volgende:
Toch nog een vraag.... Hoeveel mAh moeten de batterijen minstens hebben?
Het maakt op zich niet uit, het is alleen een maat voor hoe lang de batterijen stroom leveren.

Omdat je probleem is dat de batterijen te snel leeg raken, zou ik niet onder de 2000 mAh gaan zitten en wat ouwesok ook aanraadt, niet teveel bezuinigen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176870322
Voor fototoestellen is het sowieso aan te raden geen alkaline maar NiMH (oplaadbare dus) te gebruiken.
Zie het grafiekje hierboven: die geven veel langer voldoende spanning af.

Voor zaken als zaklampen is dat niet zo’n punt, die functioneren ook wel met een lagere spanning (maar iets minder vel), elektronica heeft gewoon een minimale spanning nodig die bij alkaline-batterijen al vrij snel niet meer gehaald kan worden.
pi_176910014
Okay bedankt voor alle tips. Wat is een A merk oplaadbare batterij? Ik wil graag een setje kopen
van een lader en vier batterijen erbij.
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 2 februari 2018 @ 18:57:53 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176910109
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:54 schreef zitzakkerig het volgende:
Okay bedankt voor alle tips. Wat is een A merk oplaadbare batterij? Ik wil graag een setje kopen
van een lader en vier batterijen erbij.
Eneloop
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_176910308
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
pi_176912855
quote:
Ja, maar ik zou als ik jou was wel voor twee setjes batterijen gaan, omdat opladen tijd kost.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176923469
Oke prima dan doe ik dat.
Mensen met fantasie vervelen zich nooit
  zaterdag 3 februari 2018 @ 11:15:56 #17
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_176923689
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die mAh is van minder belang als je oplaadbare accu's in een camera gebruikt. Wat meer invloed heeft is de spanning die de accu geeft.
Camera's hebben een minimale spanning uit hun voeding nodig om goed te functioneren en het verschil tussen een goedkope accu en een wat duurdere is nou net die spanning die wat hoger is (zo bij de 1,3V)die wat langer geleverd wordt.
Goedkopere accu's hebben een wat lager voltage(zo'n 1,2V) dat gedurende het gebruik ook nog eens zakt. Komt die spanning nou onder een bepaald minimum, dan meldt de camera dat ze leeg zijn terwijl qua energie de accu misschien nog maar half ontladen is.

Advies is dus om niet teveel op die accu's te bezuinigen en een A-merk te kopen.
Goedkopere accu's kun je trouwens weer prima in een flitser gebruiken. Flitsers zijn totaal niet kritisch op de spanning uit de accu, willen alleen maar heel veel energie. Mijn flitsers draaien dan ook als een tierelier op de accu's van de Action óf op accu's die voor gebruik in een camera iets te oud worden, in een flitser kunnen ze dan hun tweede leven beginnen.
Een nimh en alle aanverwante loodzuur achtige systemen draaien allemaal op 1,2v, dit heeft met de chemische samenstelling. Ik snap niet waar jij 1,3v batterijen vandaan zou halen. Het enige wat nog invloed heeft is de interne weerstand, als deze erg hoog is kan bij piekbelasting (flitsen bijvoorbeeld) de spanning inzakken.
pi_176946159
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 18:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eneloop
Deze man weet.

Voordeel van de Eneloops is ook dat je ze rustig een jaar op de plank kan laten liggen, ze verliezen nauwelijks wat van hun lading.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')