abonnement Unibet Coolblue
pi_176856309
In theorie besteden onze televisienetten wekelijks vele uren aan gesprekken en debatten. Zelfbewust zetten ze de journalistieke nieuwsgaring even stil en maken zendtijd vrij voor interviews, debatten en bespiegelingen. Deze pompeuze minicolleges vanuit de hoofdstad onzer natie zijn een belediging van de kijker, en wel op drie manieren.

Ten eerste zijn ze vrijwel niet te onderscheiden in stijl. Ze bieden drie identieke merken audiovisuele kauwgom voor de lege geest. Ten tweede zijn ze zo ingericht dat ze perfect functioneren als echokamers voor politici en een klein clubje deskundologen. Ten derde zijn ze fixed. Doorgestoken kaart.

Het Nederlandse televisieaanbod is oppervlakkig
Het kan nooit kwaad om oude stukken uit de scherpe pen van wijlen Christopher Hitchens te lezen. De vorige twee alinea’s komen, vertaald, uit één van zijn columns in Harper’s Magazine uit 1987, getiteld ‘Blabscam’ (vrij vertaald: kiftklets). Hij schreef daarin over de belangrijkste politieke talkshows in Washington in die tijd, de jaren van president Ronald Reagan, maar Hitchens’ kritiek gaat nog net zo goed op voor het Nederlandse televisieaanbod van 2018.

Jinek, Pauw, De Wereld Draait Door, RTL Late Night – ze zijn beeldbepalend voor het debat, maar opereren grofweg in dezelfde stijl: veel entertainment, weinig inhoud. De items zijn kort en als ze al enige diepgang hebben, dan moeten ze snel weer naar de oppervlakte worden gebracht met een fragmentje, een grap of de oninteressante mening van één of andere derderangs artiest die ook aan tafel is beland om een cd’tje te pluggen.

Inteelt, afspraakjes en wederzijdse afhankelijkheid
En het inteeltgehalte is enorm. De talkshow hosts en hun sidekicks kennen hun gasten vaak persoonlijk, al dan niet via half-aristocratische liefdes- en huwelijksverbanden of het netwerk van een politieke partij. En als de echte macht moet worden ondervraagd, bijvoorbeeld een minister, een Kamerlid of een machtige CEO, dan is dat item van begin tot eind voorgekookt.

Dat begint al met de voorbereiding: de gasten committeren zich aan één programma (toezeggingen doen aan de concurrent is een doodzonde, dan word je nooit meer uitgenodigd). Met de redactie- en de productieteams spreken de gasten – vaak geflankeerd door een legertje voorlichters van hun partij of ministerie – de hele uitzending door. Hoe verloopt het gesprek? Welke fragmenten worden getoond? Wie zitten er nog meer aan tafel? Hè, toch niet die dwarse columnist?! Dan komt de minister niet, podia genoeg. (Duidelijk: exit columnist.)

Talkshows drijven op entertainment, want kijkcijfers, niet op journalistiek bijtwerk. Beeldvorming is heilig, voor programma en gast. Daarom zijn spannende interviews zeldzaam. De compleet doorgespinde promotiepraatjes van politici en bestuurders worden slechts af en toe, heel voorzichtig, onderbroken voor een mild-kritisch tegengeluid. Je zou bijna fan worden van Business Class, want de totaal ongeïnteresseerde Harry Mens heeft in elk geval niet te pretentie om de kritische journalist uit te hangen of zijn doorgestoken kaarten te verhullen.

DWDD ging ‘Jesse brengen’
Zelf werd ik een tijdje geleden op audiëntie geroepen bij de DWDD-redactie. Een ‘kennismaking’. Even aftasten. Het gesprek duurde korter dan ik mijn koffie kon opdrinken, want de twee dames waren druk druk druk, maar ik zou zéker nog van ze horen. Tot op heden niets, natuurlijk.

Nu ben ik daar niet zo rouwig om. Via een ingewijde begreep ik dat het politieke panel van DWDD in de zomer van 2016 had besloten om in de naderende verkiezingscampagne niet de PvdA te steunen – een primeur in de dieprode geschiedenis van het programma, als ik het goed begreep –, maar om ‘Jesse’ te gaan ‘brengen’. DWDD zou subtiel Jesse Klaver (GroenLinks) als de nieuwe sterke man op links presenteren. En zo geschiedde.

Tendentieuze poppenkasten
Lodewijk Asscher en zijn PvdA hadden het ongetwijfeld ook aan zichzelf te wijten, maar het is jammer dat we nooit zullen weten hoeveel van die 29 zetels verlies de PvdA op het conto kan schrijven van een handjevol politieke ‘deskundigen’ aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. En omgekeerd, hoeveel van de veertien zetels voor GroenLinks het gevolg waren van onbeschaamde manipulatie door ’s lands best bekeken praatprogramma.

Hoe sneller al die tendentieuze talkshow-poppenkasten verdwijnen hoe beter. Omlaag met die kijkcijfers. Zoek uw toevlucht tot het internet, bijvoorbeeld tot de lange, diepgaande gesprekken op YouTube-kanaal Café Weltschmerz. Of lees desnóóds weer eens een boek…

https://www.elsevierweekb(...)0661-580661/#new_tab
  woensdag 31 januari 2018 @ 10:30:51 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_176856792
De VARA is een linkse omroep dus niet zo raar dat ze linkse kandidaten in het zonnetje zet.

Goedkope poging dus om hen de mond te willen snoeren.
  woensdag 31 januari 2018 @ 10:41:30 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_176856991
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 10:30 schreef Hexagon het volgende:
Goedkope poging dus om hen de mond te willen snoeren.
Misschien eerst de tekst even lezen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 31 januari 2018 @ 12:12:11 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_176858440
Dat links-rechts vind ik niet zo boeiend, dat weet je van tevoren bij verschillende omroepen.
Wat wel kwalijk is; het steeds uitnodigen van dezelfde mensen. Liever iemand uit hun eigen clubje dan iemand die er echt verstand van heeft. Dan neem je de kijker niet serieus.
  woensdag 31 januari 2018 @ 12:53:08 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_176859327
Ik denk bij Jinek inderdaad weleens 'wéér Joost Vullings/Jort Kelder/enzovoort'. Ze kan uberhaupt wat eentonig zijn, zoals afgelopen zomer, toen het vele uitzendingen achter elkaar over fipronil-eieren ging.

Daarom hoop ik dat Rtl Late Night, ondanks de lage kijkcijfers, gewoon blijft. Daar zitten ook regelmatig dezelfde mensen, en soms zit er een dommig item tussen (zoals dat met de ex-hockey-dames), maar dan valt er iig nog wat te kiezen.

[ Bericht 28% gewijzigd door Eightyone op 31-01-2018 13:08:59 ]
pi_176860906
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 12:12 schreef BasEnAad het volgende:
Dat links-rechts vind ik niet zo boeiend, dat weet je van tevoren bij verschillende omroepen.
Wat wel kwalijk is; het steeds uitnodigen van dezelfde mensen. Liever iemand uit hun eigen clubje dan iemand die er echt verstand van heeft. Dan neem je de kijker niet serieus.
Ik vind dat dus wel kwalijk, het hele links/rechts verhaal in de publieke omroepen. Zeker programma's als DWDD, met een grote achterban, dienen journalistiek objectief te zijn. De hele zwartepietendiscussie is er een mooi voorbeeld van. Steeds weer komen figuren als Prem en Sylvana aan het woord, terwijl daar nooit een tegenhanger voor wordt ingezet. Op de publieke omroep hoeven geen politieke ideeën te worden opgedrongen, daar is de zendtijd politieke partijen voor.

Jinek pakt het wat dat betreft beter aan. Eva modereert goed in gesprekken, vaak zitten er voor- en tegenstanders aan tafel. Ook al heeft ze inderdaad vaak dezelfde deskundigen, het zijn wel mensen die over het algemeen van wanten weten. Geen Twan Huys die bij DWDD als Amerika-kenner om mag komen draven om over de vermeende affaire van Trump te praten?

Dat is btw iets waar zowel Jinek als Matthijs zich schuldig aan maken; Trump bashen. Die man is democratisch verkozen, vertegenwoordigd een deel van de samenleving wat zich eerst ongehoord voelde. Hij is nu een jaar president en er is nog geen kernoorlog uitgebroken. Zodra hij nieuwswaardig is mag hij best besproken worden, maar iedere handdruk, misstap of scheet van die man wordt tot in den treure behandeld. Get a life.
't Echte en 't ware!
pi_176864441
Dat opstel in de OP is van de rechtse columnist Geerten Waling.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_176895338
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 12:53 schreef Eightyone het volgende:
Ik denk bij Jinek inderdaad weleens 'wéér Joost Vullings/Jort Kelder/enzovoort'. Ze kan uberhaupt wat eentonig zijn, zoals afgelopen zomer, toen het vele uitzendingen achter elkaar over fipronil-eieren ging.
De keren dat ik heb gekeken vond ik haar een slecht interviewer. Ik snap ook niet dat ze zo'n interview prijs gekregen heeft.
pi_176895435
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 14:17 schreef Japepk het volgende:
Hij is nu een jaar president en er is nog geen kernoorlog uitgebroken. Zodra hij nieuwswaardig is mag hij best besproken worden, maar iedere handdruk, misstap of scheet van die man wordt tot in den treure behandeld. Get a life.
Om het niet in een Trumpdiscussie te zetten, maar sinds Nixon is dit wel een man die nogal nieuwswaardig is. De republeinen proberen nu zelfs de FBI te ondermijnen.
pi_176898143
Dat gaan ze ook niet veranderen.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 08:19:53 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_176898268
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 23:14 schreef Deckard het volgende:

[..]

De keren dat ik heb gekeken vond ik haar een slecht interviewer. Ik snap ook niet dat ze zo'n interview prijs gekregen heeft.
Vergeleken met Pauw voelt het op de een of andere manier wat stroever en meer ingestudeerd aan. Zijn uitzendingen vind ik lekkerder weg kijken.
pi_176961717
Hetgeen dat mij erg stoort aan een talkshow ongeacht de politieke kleur is het bashen van een persoon in plaats van iemand een eerlijke kans te geven. Als je een tegenstander uitnodigt, zorg er dan op zijn minst voor dat de persoon zich kan verdedigen en geef zo'n persoon ruggensteun van intellectuele gelijkgestemden. Breng het debat in balans zodat het interessant wordt om het te bekijken. Vaak worden gasten nu geframed ( het beeld bepalen van een persoon ) om er zelf beter van te worden en dat vind ik jammer.
pi_176988476
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 14:17 schreef Japepk het volgende:

Steeds weer komen figuren als Prem en Sylvana aan het woord, terwijl daar nooit een tegenhanger voor wordt ingezet.
Prem is er juist uitgegooid vanwege zijn ZP-standpunt.

quote:
Op de publieke omroep hoeven geen politieke ideeën te worden opgedrongen, daar is de zendtijd politieke partijen voor.
Ik vind het onzin dat ze neutraal zouden moeten zijn, dat gaat dwars tegen het concept van een pluriform stelsel in. De NOS zou objectief moeten zijn, en die zou de horizontaal geprogrammeerde dagelijkse nieuwsprogramma's dan ook moeten doen. Het opdringen is wel een probleem, dat komt niet door het perspectief maar door het drammen. De macht van de herhaling wordt gewoon uitgespeeld.

Het werkelijke probleem zijn de tafels, die zijn te groot. Er zitten teveel mensen aan en daardoor zitten we te luisteren naar mensen die praten over iets waar ze helemaal geen verstand van hebben. Daardoor krijgen we heel veel meningen die losgeslagen zijn van enige deskundigheid, en die meningen gaan zich daardoor naar elkaar voegen, alles moet richting het gemiddelde, het grote niets van het midden. Een van de domste uitspraken ooit, 'de waarheid zal wel in het midden liggen' is de leidraad voor de mediatafelindustrie. Industrie ja, want als je niet het juiste zegt hoef je niet meer terug te komen en voor velen is het meepraten aan tafel een belangrijke bron van inkomsten geworden, direct of indirect.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_176990828
Ik vind het anders wel van belang dat dergelijke talkshows enige objectiviteit waarborgen. Het is een van de redenen waarom ik bij DWDD ben afgehaakt en waarom Jinek zo succesvol is. Zij geeft wederhoor en een wederwoord. Zo komt een verhaal duidelijk uit de verf. Ik denk niet dat dwdd boze oliebollenbakkers had uitgenodigd als Hans Nijenhuis was komen praten.
't Echte en 't ware!
pi_176991648
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 13:32 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het anders wel van belang dat dergelijke talkshows enige objectiviteit waarborgen. Het is een van de redenen waarom ik bij DWDD ben afgehaakt en waarom Jinek zo succesvol is. Zij geeft wederhoor en een wederwoord. Zo komt een verhaal duidelijk uit de verf. Ik denk niet dat dwdd boze oliebollenbakkers had uitgenodigd als Hans Nijenhuis was komen praten.
Ik weet niet of je weleens een interview van Jinek met Baudet hebt gezien? continue woorden in zn mond leggen en totaal niet objectief. ik ben geen fan van Baudet maar Jinek is net zo erg als ze bij dwdd zijn.
This is financial advice. Do not do your own due diligence.
pi_177009548
Al die shows (behalve rtl late night :')) pretenderen intellectueel te zijn, maar zijn allemaal zo oppervlakkig als maar zijn kan.

Wanneer er bijna een interessante discussie (dus niet elkaar een beetje napraten) op gang komt, dit is al niet vaak, maargoed, wordt er of een filmpje ingestart, of een grap gemaakt, of afgekapt.
pi_177019176
Eva Jinek is altijd het moment om te zappen, lang leve de afstandsbediening ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_177029680
Ik vrees dat het onderzocht is en daar uit blijkt dat mensen graag steeds dezelfde vertrouwde gezichten willen zien. Nick en Simon , Jeroen van de Koningskut, Geer en Gordon etc, allen in tientallen formats, series, talkshows en superspelshows soms ook nog tegelijkertijd op verschillende zenders.

Mensen krijgen dan een familiegevoel :')
pi_177029803
Wat een eenzijdige OP.

Als er één incestueuze talkshow is die ik niet kan uitstaan dan is het wel RTL Late night met z'n "light entertainment" waarbij iedere week dezelfde RTL nono's mogen komen vertellen over hoe geweldig RTL wel niet is. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 8 februari 2018 @ 09:59:57 #21
80382 manny
30 is best veel
pi_177029917
quote:
precies ! De snijtafel legt in meerdere aflevering prima bloot hoe matig en amsterdamse grachtengordel dat DWDD werkt. Met als topper deze over Halina van Reijn en die andere


ook de snijtafel aflevering over Jinek en de Dokkumse zwarte pieten mevrouw laat prima zien dat echte journalistiek, met kritische vragen, nadenken en nuance eigenlijk niet meer past in die formats die gehanteerd worden.

Offtopic: Voor iedereen die wat meer tijd heeft. De bespreking van de tegenlicht aflevering over "mensen van nu" door de snijtafel is een pareltje. Ik heb tegenlicht hoog zitten, maar deze aflevering wordt ge-na-de-loos gesnijtafeld...
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_177030064
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 09:59 schreef manny het volgende:

[..]

precies ! De snijtafel legt in meerdere aflevering prima bloot hoe matig en amsterdamse grachtengordel dat DWDD werkt. Met als topper deze over Halina van Reijn en die andere


ook de snijtafel aflevering over Jinek en de Dokkumse zwarte pieten mevrouw laat prima zien dat echte journalistiek, met kritische vragen, nadenken en nuance eigenlijk niet meer past in die formats die gehanteerd worden.

Offtopic: Voor iedereen die wat meer tijd heeft. De bespreking van de tegenlicht aflevering over "mensen van nu" door de snijtafel is een pareltje. Ik heb tegenlicht hoog zitten, maar deze aflevering wordt ge-na-de-loos gesnijtafeld...
mwah denk dat de tv producenten meer verstand hebben hoe je zoveel mogelijk kijkers moeten trekken, dat is het doel ook, bij trage journalistieke tv, zapt jullie interniks generatie al snel weg naar Oh Oh Cherso.
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:45:57 #23
80382 manny
30 is best veel
pi_177033437
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 10:10 schreef Joezi het volgende:

[..]

mwah denk dat de tv producenten meer verstand hebben hoe je zoveel mogelijk kijkers moeten trekken, dat is het doel ook, bij trage journalistieke tv, zapt jullie interniks generatie al snel weg naar Oh Oh Cherso.
eens. it's all about the money en voor de politici die daar komen om te scoren met oneliners. Scoren op TV en in de polls, maar ver weg blijven van nuance of laat staan begrip hebben voor de argumenten / gevoelens van een ander.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  donderdag 8 februari 2018 @ 13:51:19 #24
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_177033528
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 09:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat een eenzijdige OP.

Als er één incestueuze talkshow is die ik niet kan uitstaan dan is het wel RTL Late night met z'n "light entertainment" waarbij iedere week dezelfde RTL nono's mogen komen vertellen over hoe geweldig RTL wel niet is. :')
TV is een soort werkverschaffingsproject voor BN'ers. BN'ers hoeven niks te kunnen of te weten, hun baan is verschijnen in televisieprogramma's als een BN'er. En de ene nodigt de andere uit en andersom en zo houden ze elkaar bekend.
pi_177121971
Gewoon niet kijken. Doe ik ook altijd.
Ciao ciao, doei doei, al het goeie.
pi_177127227
Ik kijk de laatste jaren ook niet meer echt tv omdat de echte leuke nieuwswaardigheden gewoon niet meer op tv bestaan. Of je moet er echt voor gaan zitten op een zeer bepaald tijdstip. Het aanbod is dermate kut.

Het feit dat alles ook met BN-ers moet zegt ook wel iets hoe 2dimensionaal alles is geworden op het tv-landschap.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')