abonnement Unibet Coolblue
pi_176854636
Topic om alle ervaringen over de zwangerschap en het leven met een tweeling (of meer...) te delen!
pi_176854644
Kyara, wel praktisch met kleding als ze zo dichtbij elkaar liggen!

Shivo, leuk weer eens van je te lezen. Vanaf wanneer ging het opvallen dat ze achter liepen met taalontwikkeling?
pi_176855180
kan deze gereekst worden?

Zometeen de termijn echo :%
pi_176855627
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 08:21 schreef Cassandra87 het volgende:
kan deze gereekst worden?

Zometeen de termijn echo :%
Ik heb heb hem gereekst :)

Succes straks met de termijnecho!
pi_176855662
Shivo, wat leuk om weer wat van jou te lezen. Mijn meiden zijn ook net 5 geworden.

Madivi, ja is zeker handig met kleding. Zeker broeken zijn hier inwisselbaar. Andere kleding ook wel maar dat wordt steeds meer echt van 1 kind. Mijn hoofd trekt het niet als de andere ineens in de kleding van haar zus loopt. Net zoals ik nu ook kortsluiting in mijn hoofd krijg nu de een ineens zwaarder is dan de ander. Terwijl ik voor haar juist de smallere kleding uitzocht.

Wij zijn nu wel op het punt dat we ze heel graag een eigen kamer willen geven. Iets teveel gekeet s avonds. Vooral J wil ook wel graag haar eigen plekje. Maar nu dus nog een huis met genoeg kamers om dat mogelijk te maken :X
pi_176856101
Succes straks Cassandra!...

We wachten hier gewoon af, ze zei al dat met tweelingen er vaak eentje kleiner is. Maar de zwangerschap was al spannend, begon net een beetje te ontspannen zovan ‘nu ben ik al zover, nu gaat t vast goed komen’. Maar dat gevoel is nu wel weer ieeetsjes minder geworden :@

Handig Kyara, inwisselbare kleding! Dat heb ik straks niet haha. Maar lijkt me idd gek als de een dan een kledingstuk aan heeft wat de ander meestal draagt. En goed om te weten dat ik nog vier jaar heb om een huis te vinden met minstens 4 slaapkamers :+
pi_176856182
Hier ook twee vijfjarigen. Even groot maar de jongste is een kilo zwaarder. Super gespierde dame met ronde billen. Haar zus is echt een spriet.
Ze hebben één kast en delen alle kleding. Ik koop ook amper iets voor ze (wij zijn een dump punt voor iedereen en ik gebruik alles) dus ze hebben ook geen mix match dingen. Zolang ik geen protesten krijg gaan er door met een garderobe. Wordt nu al gek van kleding sorteren.

Succes met je echo Cassandra!

Eigen kamer zou leuk zijn voor ze Kyara, als ze dat zo graag willen. Zit er bij ons niet in totdat oudste het huis uit gaat :)
Hoe is het op de huizenmarkt?

Mijn meiden slapen sinds we hier wonen samen in een tweepersoonsbed.
Met een meidenkwartet
pi_176856186
Ik vind het hier ook maar raar als m'n man opeens het shirtje van de een bij de ander aantrekt. Dan ga ik meestal wel de mist in met wie wie is :@ ik doe vaste kleding vooral vanwege het weten wie wie is op foto's later, dus zo'n shirtwissel gooit dan alles door de war!

En hier wel een huis met 4 (+1) slaapkamers, maar die extra kamer hebben we vooralsnog wel echt nodig voor alle zooi. En dat wordt de speelkamer straks (ook voor ons :@) dus het zou erg fijn als die in gebruik kan blijven.

Succes vandaag Cass!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_176856610
Wij hebben hier heel lang een kleurcode gehad FF. J heeft een O in haar naam en droeg dus roze en rood. D heeft aan A en kreeg dan blauw en paars. Het fijne vond ik ook dat anderen hen aan de hand van hun kleding direct bij hun naam konden noemen zonder eerst te vragen wie nou wie was. Zeker rond dreumes/peuter leeftijd waarbij ze sws zelf al amper een idee hebben wie ze nou zijn.

Toen ze naar school gingen werd het was lastiger om die code te handhaven aangezien D's lievelingskleur roze is.... maar nog steeds vind ik het verwarrend als ze de "verkeerde" kleur aan hebben terwijl ik ze toch prima uit elkaar kan houden.

Er gaat trouwens ook nog wel het eea over van grote broer naar de meiden. Van die leuke unisex shirts en zo O+ En laatst heb ik ook een van de meiden gematcht met grote broer. Was ook weer eens wat anders.

Wat schattig Cathmar. Hier staan de bedden tegen elkaar aan. Laatst is D wel 2x bij M in bed gekropen s nachts O+ okey, midden in de nacht was hij het zat en heeft hij haar weer uit bed gestuurd :') De huizenmarkt is niet zo best. We hebben ook wel erg specifieke eisen/wensen dus er komt maar heel weinig vrij.
  woensdag 31 januari 2018 @ 16:46:58 #10
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_176864076
Hier begon L van de week al grapjes te maken over dan ze N was. Dat wordt wat als ze naar school gaan 😂.
Hier ook even groot en even zwaar. Alle kleding is uitwisselbaar, maar ook ik heb vaak bepaalde shirts in mijn hoofd voor 1 van de 2. Als J ze dan kleren aantrekt matcht het niet in mijn hoofd 🙈.
pi_177223204
Nou, gister weer een groeiecho gehad bij 28wk en alles was dikke prima. Meisje is idd wat kleiner, werd nu geschat op 1100g en jongetje 1300g. Dusss, niks aan 't handje *O*

Merk wel dat liggen en omdraaien in bed, en er vervolgens drie keer in de nacht uit kunnen om te plassen, echt niet tof zijn. Arm bekken ;( Al is er overdag niks aan de hand qua pijn, dus mag niet klagen denk ik. Nog maar een week of 9 te gaan :o
pi_177224466
Fijn SE!! Lekker doorgroeien de komende weken dat duo.
Met een meidenkwartet
pi_177225920
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:27 schreef SupremeEvil het volgende:
Nou, gister weer een groeiecho gehad bij 28wk en alles was dikke prima. Meisje is idd wat kleiner, werd nu geschat op 1100g en jongetje 1300g. Dusss, niks aan 't handje *O*

Merk wel dat liggen en omdraaien in bed, en er vervolgens drie keer in de nacht uit kunnen om te plassen, echt niet tof zijn. Arm bekken ;( Al is er overdag niks aan de hand qua pijn, dus mag niet klagen denk ik. Nog maar een week of 9 te gaan :o
Fijn dat alles er goed uitzag! ^O^
Moeten ze ondanks dat het goed gaat alsnog eerder gehaald worden?
pi_177228246
Nou, de gyn heeft 't steeds over bevallen bij 36/37 weken, omdat tweelingen gemiddeld 3 a 4 weken eerder komen. Maar ze worden niet per se sowieso eerder gehaald. Maar denk dat ik er tegen die tijd ook wel klaar voor (mee) ben. Mijn buik is nu al vergelijkbaar met een 36 weken eenling buik :+
pi_177228292
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 12:25 schreef SupremeEvil het volgende:
Nou, de gyn heeft 't steeds over bevallen bij 36/37 weken, omdat tweelingen gemiddeld 3 a 4 weken eerder komen. Maar ze worden niet per se sowieso eerder gehaald. Maar denk dat ik er tegen die tijd ook wel klaar voor (mee) ben. Mijn buik is nu al vergelijkbaar met een 36 weken eenling buik :+
Wacht maar de komende weken... Die buik kan véél groter :p

2x 3+ kilo bij 38 weken. Geen idee hoe ik dat heb gedaan toen met een kind op school en een peuter thuis.
Met een meidenkwartet
pi_177232041
Oh my, dat klinkt groot :D en idd hoe heb je dat gedaan!

Ik denk dat 'bevallen bij 36/37 weken' bij mij ook misschien gebaseerd is op de vorige zwangerschap waar ik met 38w5d ben bevallen van 3 kilo kind? En ik ben wel benieuwd waar dit lijf toe in staat is, meestal ben ik niet zo blij met mn lijf, maar dit doet het dan wel weer goed (tot nu toe ;))

[ Bericht 1% gewijzigd door SupremeEvil op 16-02-2018 22:51:22 ]
pi_177239503
Hahah, herkenbaar hoor qua buik. Ik heb een vergelijkingsfoto van mijn 20 weken buik van mijn tweeling en mijn 40 weken buik van mijn eenling. Bijna identiek. Over 38 weken buiken kan ik helaas niet meepraten maar ik vond het met 33 weken ook al huge.
pi_177239616
Ik ben met 13 weken al gigantisch :') gaat echt bizar snel.

SE fijn dat het er zo goed uit zag! *O*
pi_177531621
Cassandra las dat je twee jongetjes verwacht, leuk zeg O+ Hoe gaat t verder?

Ik ben vandaag weer goedgekeurd bij de vk, 30w1d! Bloeddruk en gewicht prima. Buik loopt iets voor op groei (geen idee wat dat betekent) maar verder alles prima. Ik krijg, vanwege mn hoge bmi, alvast 'n consult voor eventuele ruggenprik.

Vorige keer had ik n pompje remifentanil maar ze raadde nu een ruggenprik aan omdat een tweeling bevalling wel eens langer kan duren. Mag zelf keuze maken, wat zijn jullie ervaringen met de ruggenprik? Blijkbaar voel je wel gewoon je benen en kun je je benen nog wel bewegen of er mee lopen, alleen minder stabiel?

Vanaf 34 weken remmen ze een bevalling niet meer af (weet niet of dat landelijk protocol is) maar jongens, DAS AL BIJNA! WAAHH :+ (Al hoop ik, ondanks mn lichamelijke ongemakken, dat ze lekker blijven zitten tot 37 weken.)
pi_177535869
Geen ervaring met een meerling, maar wel met een ruggenprik ;)

In mijn geval voelde m'n linkerbeen normaal en kon ik deze bewegen, maar m'n rechter voelde verdoofd en kon ik niet zelf optillen (ben niet opgestaan, maar lopen was vast niet goed gegaan :P ) M'n vriend stond aan de rechterkant en vergat steeds dat ik em echt niet kon bewegen, waardoor ik een paar keer "nee, laat dat been nou niet ineens los!!" heb moeten roepen :')

Geloof dat het kan verschillen hoe een ruggenprik uitpakt, misschien dat je er soms wel mee kan lopen, maar dat hoeft dus niet.

Spannend allemaal hoor, hoop dat ze nog een poosje willen blijven zitten!
pi_177535990
Hier ook alleen maar ervaring met een ruggenprik bij de oudste. Vond het hemels. Maar rondlopen was er niet bij hoor. Dat ging niet werken. Hier moest ie bij het persen trouwens wel uit maar die protocollen schijnen ook weer te verschillen.
pi_177536525
Fijn dat het goed gaat SE. Nog nooit een ruggenprik gehad. Wilde op zich wel bij de laatste twee maar lukte niet meer om op tijd naar anesthesie te gaan. En ook zonder ruggenprik ging dat goed.

Hier in Afrika kijken mensen met vol ongeloof aan als ze horen dat er een half uur verschil tussen de twee zit.
>90% KS hier. Zo'n cultuur verschil.
Met een meidenkwartet
pi_177536801
Hmm, dan is ‘t maar net hoe het uitpakt dus. Ik vind het een beetje eng idee, dat je je benen niet voelt of kunt bewegen :@ Kyara en Cathmar, welke andere pijnstilling hebben jullie toen gekregen?

En interessant ja, die cultuurverschillen. In Amerika is een inleiding of keizersnede bij 1 kindje al vrij standaard geloof ik.
pi_177537082
Ik kon nog wel mijn benen bewegen hoor. Alleen erop staan zou niet werken denk ik.

Bij de meiden had ik wel een ruggeprik maar dan net even anders want voor een keizersnede.
pi_177537751
Rondlopen lukte trouwens ook zonder ruggenprik niet
meer hoor. Met die hartslag registratie dingen/slangetjes.

Ik ging er vooral heel open in, in de bevallingen. Alles liep anders dan ooit gedacht en toch kijk ik er heel positief op terug.
Met een meidenkwartet
pi_177548327
Ik wacht t consult wel even af dan :D. Probeer er ook zo open mogelijk in te gaan (vind ik wel moeilijk), hoe dit gaat verlopen kun je toch niet weten. Dus dan is het voor mij denk ik beter om geen plan te hebben zodat er ook niet van afgeweken kan worden ;).

Het enige wat ik qua bevalplan in het systeem heb staan is dat een infuus geprikt moet worden door een ervaren prikker, ik ben nogal lastig te prikken. Vorige keer bij de bevalling zat t scheef en eindigde ik met een plek opgehoopt vocht.

Verder heb ik nu mn tweede dag verlof, straks maar wat babykleding wassen ofzo 8-)
pi_177618184
Ok, tweeling voor dummies vraag: een tweelingvoedingskussen, is dat een must of niet? Ik weet nog niet hoe ik ze ga voeden, allebei tegelijk of niet... Of is het sowieso handig een normaal voedingskussen in huis te hebben?
pi_177618412
quote:
5s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:05 schreef SupremeEvil het volgende:
Ok, tweeling voor dummies vraag: een tweelingvoedingskussen, is dat een must of niet? Ik weet nog niet hoe ik ze ga voeden, allebei tegelijk of niet... Of is het sowieso handig een normaal voedingskussen in huis te hebben?
Ik ben van team must! Ik heb deze:



In het begin vaak gebruikt om ze tegelijk een flesje te geven (ik kolfde alle voedingen), of even te laten liggen als ze wakker zijn. Zelfs nu met bijna 2 jaar vinden ze het nog lekker om hem als kussen te gebruiken.
  maandag 5 maart 2018 @ 21:21:25 #29
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177629265
quote:
5s.gif Op maandag 5 maart 2018 12:05 schreef SupremeEvil het volgende:
Ok, tweeling voor dummies vraag: een tweelingvoedingskussen, is dat een must of niet? Ik weet nog niet hoe ik ze ga voeden, allebei tegelijk of niet... Of is het sowieso handig een normaal voedingskussen in huis te hebben?
Hier geen tweelingvoedingskussen gehad. Maar hoor wel hele goede verhalen over het my breastfriend tweeling kussen. Maar met kussens ging het ook best goed vond, zo'n gevaarte om je heen vond ik ook wat onpraktisch met nog een mini dreumes in de buurt.
pi_177629543
Ik heb een my brest friend. Erg stevig soort van zacht tafeltje. Hier was tegelijkertijd voeden te lastig vanwege de slechte start daarvan en een rondlopende peuter, maar mocht je ze tegelijk borstvoeding willen geven af en toe zou ik hem wel aanraden. Voor 1 kind overigens ook prima te gebruiken maar dan voldoet een gewoon voedingskussen ook imo. Mocht je interesse hebben, de mijne mag weg voor ¤50. Voor flesvoeding zou ik het kussen van Madivi aanraden. Die heb ik zelf niet maar de moeders uit mijn tweelinggroepje zijn daar heel enthousiast over en daarin kunnen ze redelijk snel zelfstandig drinken als je er een knuffelbeest onder legt.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_177631422
Wat fijn dat ze het zo goed doen SE!

Hier met de oudste een ruggenprik, naar de prik toe kreeg ik volledige ontsluiting (6cm in 10 minuten, onverwacht dus) en uiteindelijk kwam peuter in nood. Ze hebben mij op mijn zij gedraaid en dat vond ik doodeng want ik voelde totaal niets meer. Leek alsof ik elk moment van het bed kon vallen :') uiteindelijk ook geperst onder verdoving. Ik zou er toch zo weer voor kiezen, als het zkh het aandurft. Alleen het idee aan een ruggenprik zorgt blijkbaar voor totale ontspanning :')

Hier helemaal gewend aan het idee van een echt jongens gezin. Namen zijn zelfs al bedacht. Ik leef nog wel van mijlpaal naar mijlpaal en ben best bang voor een vroeggeboorte. Misschien moet ik de tweeling pagina's maar ontvolgen tot na de bevalling..

Oh ik heb nu best Friend gekocht via mp. Peuter is tzt ruim 2,5 of bijna 3 en vrij communicatief, begrijpt ook veel dus ik ga er half van uit dat ik m kan uitleggen even geduld te hebben tijdens een voeding haha
pi_177668289
Thanks voor de kussen tips :) Ik koop er nu nog even geen (prijzigggg!)... Heb een kleine van Doomoo te leen, als die niet voldoet is het alsnog zo besteld.

En ook super bedankt voor 't aanbod FF, maar ik vrees dat ik 'm niet pas met mijn plussize (tenzij je de plussize versie hebt).

Tof Cassandra, al gewend...en al namen bedacht joh! Das mooi op tijd :) En vroeggeboorte angst heb ik ook nog enigszins hoor! Zeker nu ik af en toe een soort kramp heb en flink wat harde buiken, maar trekt steeds nog weg bij 't rustig liggen of bankhangen. Maar ik ben nu dan ook 31 weken, leef wel echt toe naar de mijlpaal van 32 weken.

Was vandaag bezig met m'n vluchttas :D, voor elk kindje maar een setje in maatje 44 en een een maat 50 erin gestopt (Alles in aparte zakjes als setje, had ik ergens gelezen als tip) Heb al setje kleding voor vriend, nachthemd en ochtendjas voor mij, ondergoed en sokken... Iets van douchespul moet nog...Nog tips voor wat er nog meer in moet?
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:41:27 #33
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177673500
Zorg dat opladers, camera en telefoons binnen handbereik liggen zodat je ze zo erbij kunt gooien in de tas.
pi_177677786
Late reactie maar de eerste keer dat we doorkregen dat de jongens achterlopen met taal was denk ik met hun 'annual' toen ze net drie waren. Voorlopig hebben ze in hun kleine dagopvang (pre-K) sociaal geen enkele moeite. Ik maak me wel eens wat zorgen over hoe dat volgend jaar gaat wanneer ze met school beginnen en naar een aparte klas gaan.

Hoe doen anderen dat eigenlijk: aparte klas of samen? Ik heb een voorkeur voor apart want ze zijn nu altijd samen behalve 's nachts.
Jesus saves but death prevails.
pi_177678904
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 04:42 schreef Shivo het volgende:


Hoe doen anderen dat eigenlijk: aparte klas of samen? Ik heb een voorkeur voor apart want ze zijn nu altijd samen behalve 's nachts.
Bij mij (groep 2) nu nog samen. Ik wil ze eigenlijk ook samen houden. Mijn meiden zijn zo verschillend en gaan in het leven en dus ook op school volledig hun eigen weg. Hebben ook hun eigen vriendjes. Zoals ik er nu over denk zou ik ze alleen uit elkaar halen als er bv een groot verschil zit in leer niveau en dat zou ze frustreren.

Volg vooral je eigen gevoel.
Met een meidenkwartet
pi_177688133
Hier ook samen. Omdat ik zelf een goed idee vond en omdat ze op een kleine school zitten met maar 1 klas per leerjaar. Gaat eigenlijk heel goed. Ze bemoeien zich verder weinig met elkaar en spelen ook niet veel samen op school (muv in de pauze). Wel hebben ze dezelfde vriendinnetjes.

Eigenlijk wil ik ze liever 's nachts uit elkaar halen maar daarvoor hebben we eerst een ander huis nodig.
pi_177688865
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:52 schreef Kyara het volgende:
Hier ook samen. Omdat ik zelf een goed idee vond en omdat ze op een kleine school zitten met maar 1 klas per leerjaar. Gaat eigenlijk heel goed. Ze bemoeien zich verder weinig met elkaar en spelen ook niet veel samen op school (muv in de pauze). Wel hebben ze dezelfde vriendinnetjes.

Eigenlijk wil ik ze liever 's nachts uit elkaar halen maar daarvoor hebben we eerst een ander huis nodig.
Hoop dat dat jullie snel lukt!
Wij zouden een huis met 5 kamers moeten hebben om ze apart te leggen. Eigenlijk 6 want ook een werkkamer nodig. Maar denk dat ze zullen moeten wachten tot hun zus het huis uit gaat. Nog een jaar of 7-8-9 :)
Met een meidenkwartet
pi_177690001
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:29 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Hoop dat dat jullie snel lukt!
Wij zouden een huis met 5 kamers moeten hebben om ze apart te leggen. Eigenlijk 6 want ook een werkkamer nodig. Maar denk dat ze zullen moeten wachten tot hun zus het huis uit gaat. Nog een jaar of 7-8-9 :)
Wij zoeken ook naar een huis met 5 kamers want eigenlijk ook wel een werkkamer nodig. Man en ik werken nog wel eens thuis en als de kinderen dan ook thuis zijn dan zit ik op bed met laptop op schoot. Schiet niet echt op zeg maar.
pi_177869592
Een huis met 5 kamers, dat is voor ons nu op termijn ook de bedoeling... De baby’s komen nu samen op een kamer, en dan zijn de kamers op. Werkplek is opgeofferd voor een slaapkamer voor grote zus. Maar we kijken ondertussen alvast rond voor een wat ruimere woning...

Nog bedankt voor de ziekenhuistas tips, ik moet nog een reminder briefje erop leggen voor de opladers en camera e.d. Verder staat ie klaar!

Hier blij met de 32 weken mijlpaal. Het wordt wel zwaar zeg :@ (bekken auw, slapen ruk, snel huilerig) Ik zie eruit alsof ik elk moment kan bevallen, mensen staren naar m’n buik als ik langsloop. Joehoe ik heb ook een hoofd?

Maar verder gaat alles prima, met de baby’s sowieso, jongetje nog steeds groter dan meisje en zelfs een p99 buik, maar was geen reden zorgen. Hij is alleen ook gedraaid, in stuit, de boef }:| Over twee weken weer een groei echo. Jongetje werd nu geschat op +-2300g en meisje 1700g. Volgende mijlpaal wordt week 34, mocht er dan iets gebeuren houden ze een bevalling niet meer tegen. Oh en, anesthesie consult was een lachertje, maar ik heb wel meer info nu en ga voor de ruggenprik. Remifentanil kan altijd nog... Al met al, niks om over te klagen, we hobbelen nog even door :)

Luiertassen, daar gaat voor twee kids aan spul in. Moet je dan twee tassen, of een extra grote :+ Of voldoet een normale ook gewoon :D
  vrijdag 16 maart 2018 @ 20:14:04 #40
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_177869993
SE, ik had gewoon een normale luiertas. Maar ik was sws niet zo van alles meeslepen. Luiers, doekjes, minipotje sudo, hydrofiel, spuugdoekjes en extra setje kleding. Dat paste makkelijk. Als we echt een hele dag weggingen met z'n allen en er dus ook spullen voor grote broer mee moesten dan gooide ik gewoon alles in een rugzak.

Succes met de laatste loodjes!
pi_177875038
Ik heb ook een normale, voor drie kinderen die nog in de luiers zijn. En ik neem hem ook alleen mee als ik langer weg ga, hou niet van gesleep met tassen. Bij zoon ook eigenlijk nooit gebruikt, alleen bij logeren.

Flink verschil wel tussen de twee. Ligt de onderste nu in stuit of is dat de bovenste?
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_177876751
Nr 1, de onderste is t meisje, die lag al vibi. Jongetje is nr 2 en ligt er boven, in stuit dus...
En idd flink verschil qua gewicht, maar daar is niks over gezegd. Komt omdat z'n buik ineens flink gegroeid is denk ik. De rest van hem was wel gewoon gemiddeld en volgens eigen lijntje gegroeid. Meisje was ook volgens haar eigen curve gegroeid.

En gewone luiertas dus! Check :)
  zaterdag 17 maart 2018 @ 08:18:56 #43
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_177877013
Keurige gewichten hoor SupremeEvil.
Hier was bij 31,2 het grootste meisje 1770 en dat is p80-p90 voor die termijn. Jongens zijn vaak sowieso wat groter.
Hier een luiertas gehad, maar weinig gebruikt. Tussen 1 en 2,5 jaar vooral een rugzak gebruikt voor uitjes. Vond ik handiger.

Hoera. Onze kleine meisjes zijn vandaag 3 🎉. Wat gaat het toch ontzettend snel allemaal.
pi_177877050
Van harte gefeliciteerd Shop!
pi_177878158
Gefeliciteerd Shop. O+
pi_177878557
Gefeliciteerd *O*
Met een meidenkwartet
pi_177886178
Een luierrugzak bestaat blijkbaar ook! :D

*O* Gefeliciteerd Shopaholic! Hoe heb je de laatste drie jaar ervaren? *O*
  zaterdag 17 maart 2018 @ 20:05:07 #48
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_177891615
De laatste 3 jaar. Leuk, vermoeiend, verrassend, genieten. Ik heb niet echt moeilijke meiden gelukkig. (Ok, wie weet komt dit nog 😂, ze zijn het huis voorlopig nog niet uit.)
Ik vind hun verbond zo leuk om te zien. Echt hecht zijn ze, maar ze kunnen ook prima zichzelf goed vermaken zonder de ander.
  woensdag 4 april 2018 @ 14:34:52 #49
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178302003
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 07:16 schreef SupremeEvil het volgende:
lokquote
Hoe gaat het SE?
pi_178304337
Goede vraag :).

Het gaat met ups en downs, 35 weken vandaag! Daar ben ik blij mee. Verder is t lichamelijk prut. De grens is bereikt... Bekken heeft ‘t begeven, dikke opgezwollen enkels en voeten, slapen is hel (van zij naar zij draaien :( auw!). Autorijden gaat niet meer, past niet. Dus ben een beetje aan huis gekluisterd...

Kindjes doen het verder wel goed, werden vorige week op 2800 (j) en 2100 (m) gram geschat, elk kindje volgt nog prima de eigen curve. Ze hebben wel steeds minder ruimte dus bewegingen van ze worden ook minder hard (meer geschuif, minder schoppen), dus soms zit ik in mn buik te porren om te checken of ze t nog wel doen.

20 april weer een afspraak bij de gyn, met groeiecho... En dan zal er ook gesproken worden over een inleiding... Van mij mogen ze volgende week al komen, maar ja elke dag in de buik is beter voor ze.
pi_178308237
Oh dat klinkt pittig inderdaad SE. Lukt het je om je er een beetje aan over te geven mentaal? Zou natuurlijk super zijn als je de 37w haalt, maar het moet wel te doen zijn!

Cassandra, red jij het nog allemaal?

Kyara, hoe gaat het met het tweeling escaleren? Heb je inmiddels wat je weg erin gevonden?

Hier vandaag voor het eerst een écht tweeling moment. Meestal leven ze toch redelijk langs elkaar en is er snel strijd om iets als ze in elkaars buurt zijn. Vandaag wilde grootste niets eten, vooruit dan mag ie rustig gaan spelen. Gaat ie bij kleinste staan en die geeft hem een hapje (met netjes andere handje eronder O+). Ik vroeg of hij meer van broer wilde, ja dus. Heb z'n stoel naast die van broer gezet en bord ging op die manier leeg. O+ O+

Och ja en ze lopen tegenwoordig ook hand aan hand de trap af. Er begint nu echt ook een band tussen die twee samen te komen, mooi om te zien.
pi_178309251
Wat klinkt dat zwaar SE! Maar wat heb je een prachtige termijn betaald tot nu toe O+ fijn dat de tweeling zo netjes groeit en ontwikkeld.

Hier gaat het met de tweeling goed (bedankt voor het vragen Madivi O+).
Ik zelf had te kampen met beginnende BI maar ik zit nu al ongeveer 3 weken met een fiks virus wat in mijn luchtwegen zit. Ik hoest enorm, ook in de nacht, en niets wat ik mag helpt. Dus ik heb 1 week thuis gezeten, 2,5 dag gewerkt en nu zit ik weer thuis. Door de rust heb ik bijna geen last van mijn BI, geluk bij een ongeluk. Maar door het hoesten ernstig slaap te kort en een gekneusde rib.

Vandaag SEO gehad. Nog steeds 2 jochies O+ groeien boven gemiddeld. Baby 1 is p70-p80 en baby 2 is zelfs p80-p90 met een heel groot hoofd (p96) :')
Ze lijken beiden een ander profiel te hebben wat het vermoeden van 2eiig een beetje bevestigd, voor zover dat zichtbaar is op een echo. Baby 1 heeft hetzelfde profiel als onze oudste (en van mij) en baby 2 lijkt een wat haakser neusje te hebben (zoals mijn man). Ik word nu nóg nieuwsgieriger O+

Wat lief Madivi O+ dat lijkt me zo bijzonder om dat steeds bewuster mee te maken!
pi_178442357
Dan kom ik mij hier ook maar eena melden!
Hoi dus! We weten sinds maandag dat we twee kleintjes mogen verwelkomen!! Het nieuws is aardig ingedaald al blijft het een bijzonder idee haha!

Voor nu wat praktische vragen die door mn hoofd schieten : een box willen we graag, maar moeten we nu een grotere aanschaffen?

En kyara het staat mij bij dat jij jouw dames samen in een ledikant had toen ze net thuis waren toch?

Een verhuizing naar zolder om te slapen is onvermijdelijk nu, maar ik zie mezelf niet met dikke tweeling buik de vlizo trap op klimmen haha. Dus daar willen we mee wachten tot ze er zijn. Als ze dan wat groter zijn krijgen ze in die kamer wel hun eigen bedje dus het gaat puur om de eerste tijd..
pi_178443178
aapie, wij zijn verhuisd toen ik 32 weken zwanger was en zijn toen op de 1e verdieping gaan slapen in wat later de meidenkamer zou worden. Dat was een bewuste keuze om zowel voor vóór als vlak na de zwangerschap op dezelfde verdieping als de badkamer te slapen. We hebben die kamer toen wel al geverfd in kinderkleur en met kindergordijnen, maar verder gewoon ons grote bed. De eerste 7 maanden hebben ze hier in co-sleepers geslapen, één aan elke kant van ons bed. Daarna hebben wij ons bed naar onze eigen slaapkamer op de 2e verdieping verhuisd en zijn zij over gegaan naar hun ledikantjes (die we toen pas in elkaar hadden gezet, die hebben al die tijd uit elkaar in onze slaapkamer gestaan. In onze slaapkamer staan nu nog als back-up de co-sleeperwiegjes maar die hebben ze niet meer gebruikt sindsdien.

Wij hebben een gewone eenlingbox. Die hadden we toentertijd voor peuter aangeschaft en ik vond een grotere box sowieso maar niks. Tot een maand of 3 hebben ze hier probleemloos samen in gelegen. Daarna lagen ze vooral op de speelmat op de grond en hebben we de box eigenlijk niet meer gebruikt. Hij staat er nu nog wel, maar vooral voor als ze straks echt gaan kruipen/lopen zodat ik ze dan heel even daar in kan stallen als ik naar de wc moet oid. Veel meerlingouders halen voor de kruip/loopfase een grondbox, dus dat is ook nog een optie op tzt te bekijken. Wij doen dat overigens bewust niet, ik hecht meer waarde aan zelf nog kunnen rondlopen in de woonkamer. Dat ik daarbij soms over speelgoed struikel neem ik voor lief.

Bij ons was het meest praktische punt een nieuwe auto met ruimte voor drie kinderzitjes achterin én een grotere kinderwagen. Bij drie kinderen hoeft de oudste (indien 3+) overigens niet verplicht in een kinderzitje maar mag deze ook in gordels in het midden zitten, al moet je dat zelf ook zien zitten natuurlijk, een kinderzitje is altijd veiliger.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178443437
Qua box hebben wij gewoon onze eenlingbox gehouden. Dat ging prima in het begin en later had ik er nog wel eens 1 in de box en de ander op de grond onder de babygym. Ik zou dan eerder investeren in een grondbox. Die heb ik nooit gehad maar wel gemist. Nu was mijn oudste natuurlijk ook wel een stuk jonger dan jouw dochter.

Hier lagen ze idd samen in een ledikant. Daar zijn ook verschillende mogelijkheden voor. Naast elkaar of elk aan een kant. Dat laatste hadden wij, met de voetjes naar elkaar maar je kan ook kiezen voor de hoofdjes bij elkaar.
pi_178444096
We hebben gelukkig nog even om er over na te denken haha. Vriend was na de geboorte van kleuter ervan overtuigd dat hij geen kinderen meer zou willen dus de box is al een poosje het huis uit en er zal dus echt een nieuwe moeten komen. Zal voornamelijk voor de eerste tijd zijn ook.

Auto hoeven we niet over na te denken. K zit al een poosje op een verhoger, en zal tzt in het midden tussen de maxi cosi's ingaan als we met zn alle weggaan. Zelf heb ik geen auto want doe alles lopend of fietsend dus daar moet nog wel even over worden gedacht. Misschien een bakfiets oid.
pi_178445493
Wij hebben ook maar 1 auto. Ik doe nu nog alles lopend, maar we gaan binnenkort een fietskar kopen (zodra ze goed kunnen zitten, geen zin om nu nog baby-spul voor erin te kopen). Die kun je dan ook gelijk als kinderwagen gebruiken ter plaatse wat ik wel een groot pluspunt vond. En ik vind bakfietsen maar lelijke sta in de weg dingen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178445663
Klinkt heel lief Madivi!

Cassandra fijn dat het allemaal goed gaat! Heb je al fysio voor je bekken? Ik kan het je aanraden, daardoor is het hier lang stabiel gebleven. Is je verkoudheid al over, kinkt pijnlijk!

Welkom bij de club aapieannie :) Wij hebben wel een tweelingbox gemarktplaatst voor een mooi prijsje. Is maar 30cm langer dan een gewone box, of die echt meerwaarde hebben...geen idee.

Ze gaan hier eerst samen in een ledikant bij ons op de slaapkamer, en als dat niet meer past dan gaan ze naar hun eigen kamer...

En, ze zijn er hier bijna! Er staat een inleiding gepland over een week, wat geeft dat rust zeg. *;
pi_178446181
Fijn SupremeEvil! Ik vond dat zelf ook heel fijn, het hebben van een einddatum zelfs al lag die nog drie weken in de toekomst. Nog plannen voor je laatste rustige week? Wij zijn de avond ervoor nog uit eten geweest. Was vooralsnog ook de laatste keer dat we met zn tweeen uit eten zijn geweest :D

Hopelijk kun je deze week nog wat rust pakken en heb je een makkelijke vlotte bevalling!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178447685
Fijn SE!!

Wij hadden een standaard box voor de eerste tijd en ben daarna overgegaan op een grondbox. Heb ik best lang gehad. Vond het afgebakende speelstuk voor ze heel fijn zeker met twee oudere kinderen.

Team fietskar! Heel veel gebruikt. Ook op te klappen en pastte ook in de auto. Vond het ideaal. Passen ook veel boodschappen in.

En de auto... ja de auto. Blijft een uitdaging met vier kinderen. Eerst hadden we ook drie stoelen. En die passen niet naast elkaar (of de deuren gaan niet meer dicht). Wij zijn overgegaan op een zevenzitter.
Nu ze groter worden zijn er met langer wordende benen weer andere uitdagingen. In de kleinere zevenzitters past het met grotere kinderen ook gewoon niet echt lekker.
Met een meidenkwartet
pi_178448769
Geen plannen :D ik kan amper lopen. Dus vooral slapen denk ik... En aftellen :+

(en zenuwachtig worden voor de bevalling)
pi_178448914
De meeste 7-zitters hebben ook erg weinig bergruimte geloof ik. Lijkt me ook wel lastig in combinatie met een tweelingwagen. Wij moeten volgend jaar denk ik aan een andere auto, dan willen we (nou ja, ik) ook een 7-zitter. Maar dan zo'n grand picasso met klapstoelen achterin. Handig als oma een keer meegaat of vriendies/vriendinnetjes.

Wat spannend SE! Het lijkt me raar maar ook wel geruststellend dat de datum staat. Ik heb zelf geen ervaringen met inleiden, dat lijkt me sws wel gek eigenlijk.

Ik kwam in mijn timeline op FB tegen dat wij precies 3 jaar geleden de dna test hebben afgenomen om de zygositeit te bepalen. Zeker achteraf best gek dat we toen echt twijfelden. Ze krijgen wel steeds meer hun eigen gezichtje. Ook anderen kunnen ze steeds beter uit elkaar houden. Gedrag, houding, stem en doen en laten speelt daarbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Als ze slapen zijn het nog steeds kopietjes :D
pi_178449858
Slapen lijkt me ook een erg goede invulling SE :D Dat mis ik nog het meest nu denk ik, gewoon een nacht goed slapen en kunnen uitslapen zolang ik maar wil.

Wij hebben een 7-zitter met klapstoelen, een Toyota Verso. Moet er wel bij zeggen dat we de achterste stoelen nog nooit gebruikt hebben. Ik zou niet eens weten hoe ze omhoog gaan en hoe je daar als passagier dan bij komt... We hebben hem ook niet daarom gekocht, meer omdat het een mooie auto was waar dit toevallig bij zat en in de toekomst vast wel van pas komt. Overigens heeft hij zelfs met die stoelen omhoog nog wel een prima achterbak. De boodschappen zouden er makkelijk in passen en ik denk bij goed uit elkaar halen de dubbele kinderwagen ook nog wel (zonder boodschappen dan).

Ik vind dat verschil tussen onze meiden ook wel mooi om te zien. Ik dacht vroeger dat eeneiig echt identiek was ook qua interesses en dergelijken, maar daar zie ik nu al verschil in en qua karakter lijken het ook twee verschillende kinderen. Maar als ik ze hetzelfde aantrek dan moet ik ook echt even goed kijken wie wie is.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178452394
De grand picasso heeft die klapstoeltjes idd ook. Die hebben wij op het oog al vervolgauto. Volgens mij kun je de middelste stoelen naar voren klappen om op de achterbank te komen. Zoals bij een 3 deurs.

Ik vind dat ook erg interessant moet ik zeggen, de verschillen en de overeenkomsten. Nurture versus nature ook.
pi_178452744
Het zit trouwens ook een beetje in de blik bedenk ik me. Hieronder 2 foto's, op de eerste vind ik ze echt heel verschillend terwijl ze op de tweede juist weer veel op elkaar lijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178453503
Beauties O+


Auto's met klapstoelen is waar het met groter wordende kinderen echt minder comfortabel wordt. Maar met drie hoef je je daar niet echt zorgen over te maken. Dan heb je die extra stoel niet perse nodig.

Wij hadden een Grande Scenic en nu een Toyota Fortuner (niet in NL). Vooral die laatste zou ik zo mee will nemen naar huis. Er is een handige website met de handige naam: 7zitter punt nl

[ Bericht 20% gewijzigd door Cathmar op 11-04-2018 18:59:51 ]
Met een meidenkwartet
pi_178464238
Ik ben wel blij dat we vorig jaar de keus hebben gemaakt om een grotere auto te blijven hebben ipv een kleinere te kopen. Want zoals vriend zei : er hoeft toch nooit meer een kinderwagen in hahaha, gues again darling _O-
pi_178613438
Ik weet niet of ik nog op tijd ben, maar succes SE! Hopelijk hebben jullie een mooie kenismaking!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178669990
Dankje FF, een dag te laat ;)

Ik ben woensdag de 18e bevallen van twee prachtige kindjes. Jongetje woog 2913 en meisje 2430 gram. Sinds vrijdagmiddag zijn we thuis!

Bevalling van meisje was normaal, maar jongetje lag inderdaad in stuit, knieën eerst... Dus die beentjes moesten eerst recht, toen zat hij vast onder z'n oksels en toen met zn hoofd, dus is een tang aan te pas gekomen. Had een apgar van 3, maar na 5 minuutjes wat zuurstof zat ie al op 9.

Ik ben ook supergoed begeleid in het ziekenhuis tijdens alle fases van de bevalling. Ruggenprik is me ook heel erg meegevallen!

De kindjes doen het supergoed, en ik kijk ondanks de heftigheid van de bevalling toch terug op een hele mooie ontmoeting met m'n tweeling O+ !
  zondag 22 april 2018 @ 11:40:32 #70
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_178670471
Gefeliciteerd SE, nu thuis genieten van je mooie duo!
pi_178670813
Gefeliciteerd SE *O*
pi_178673544
Gefeliciteerd SE! Wat een spannende start voor je zoontje, maar gelukkig ging het snel goed. Fijn ook dat jullie al lekker thuis zijn samen!
pi_178673844
Gefeliciteerd SE *O* En wat fijn dat jullie alweer thuis zijn en dat je er goed op terug kijkt. Maak goed gebruik van de kraamhulp zolang het kan, je gaat haar (en vooral de extra handen) nog missen straks!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  zondag 22 april 2018 @ 15:14:00 #74
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178674210
Van harte gefeliciteerd SE! *O* *G* Wat fijn dat jullie al thuis zijn. Hoe vindt grote zus het? Ik ben trouwens wel benieuwd naar de namen.
pi_178675415
Gefeliciteerd SE
pi_178678221
Dank jullie wel! O+
pi_178679148
Gefeliciteerd Supreme *O* *O*
pi_178682095
Gefeliciteerd SE *O* *G*
pi_178682736
Gefeliciteerd SE! *O* *O* Geniet van je mooie duo! O+
pi_178715349
Jaa gefeliciteerd! Benieuwd hoe het nu is!

Hier net terug van de gyn. Twee mooie drukke baby's gezien!

Ze begon wel gelijk over twee keer suikertest en dat dit standaard is bij tweeling zwangerschappen. Hebben jullie dit ook gehad? Ik prik liever 2 keer een curve dan namelijk..
  dinsdag 24 april 2018 @ 16:35:42 #81
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_178715386
Ik heb maar 1x de suikertest moeten doen. Maar zo kreeg ik ook ijzertabletten voor geschreven en de afspraak erna met mijn eigen gyn mocht ik weer stoppen, want dat was een ouderwets advies. Ik denk dat het per ziekenhuis weer anders is.
Wel fijn dat je weer 2 druk bewegende baby’s hebt gezien 😍
pi_178715446
Ja ze gaan nu eerst naar mn bloed kijken of extra ijzer nodig is. En dan bij 24 weken weer geloof ik. Nu over 4 weken weer een afspraak en echo.

Met bijna 100% zeker twee eiig, gevoel voor jongen meisje haha
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:02:10 #83
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178720804
Ik heb wel suiker geprikt. En dan idd nuchter en na ontbijt. Extra ijzer moest ik ook slikken, ondanks erg hoog hb,
pi_178721099
Bij mij is op dezelfde dingen bloedgeprikt als bij mn 1e (eenling) zwangerschap, heb ook niets extra's gekregen om te slikken, alleen het advies om de dubbele hoeveelheid foliumzuur te slikken (bij de gyn, volgens de verloskundige was extra vitamine/foliumzuur niet nodig). Ook later geen extra bloed meer geprikt. Maar daar zit erg veel variatie in per ziekenhuis heb ik gemerkt.

Suikertest heb ik wel gedaan maar dat was vooral omdat mn zoon een erg grote baby was (4580) en het dan bij een volgende eenling ook gedaan zou worden (aldus mijn gyn). Ik vond het overigens wel meevallen. Het drankje was vies, maar wel weg te krijgen.

Nog iemand naar de meerlingendag geweest btw? Ik vond het voor mijn meiden nog niet de moeite waard, wellicht volgend jaar afhankelijk van de bestemming.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:22:56 #85
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178721439
Wij zijn niet geweest. Ik vond de locatie erg leuk maar het is zo druk en massaal. We hebben dus maar via social deal tickets gekocht met 50% korting om op een rustige dag te gaan.
pi_178722658
Wij zijn ook niet geweest. Ik ben een keer geweest en vond het veel te druk. En eerlijkgezegd ook niet de moeite waard ofzo.
Zo was ik ook lid van de NVOM, maar daar deed ik eigenlijk ook te weinig mee, de tijdschriften las ik niet en de informatiebijeenkomsten ging ik ook niet heen. Ik heb dat lidmaatschap toevallig een paar weken geleden opgezegd.

Sowieso ben ik een beetje, hoe moet je het zeggen, tweelingmoe. Ofzo. Laat T lekker T zijn en S lekker S zijn en ieder lekker zijn eigen ding doen, zoiets. Ze zijn niet één, het zijn twee aparte individuen en veel mensen vergeten dat. Nouja de frustratie over wat andere mensen vinden wat 'hoort' enzo zit momenteel een beetje hoog dus. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178729092
Och Nikki, wat verdrietig.

Tweeling is ook helemaal geen woord dat ik zelf gebruik om mijn meiden te omschrijven. Mijnes zijn ook echt totaal verschillend en delen hun verjaardag. Ze zijn het afgelopen jaar echt vriendinnen geworden en hebben zoveel lol samen.

(Hoe plaats je een foto...? Ik ben zo'n kluns daarmee... Of kijk even op Instagram als je wil, pm me)

[ Bericht 5% gewijzigd door Cathmar op 25-04-2018 11:24:27 ]
Met een meidenkwartet
pi_178730204
Op school worden mijn meiden toch nog wel vaak "de tweeling" genoemd. Hun vriendinnetjes kunnen ze ook nog niet zo goed uit elkaar houden. Ze hebben op school sws nooit dezelfde kleding aan maar ze lijken ook qua doen en laten en voorkeuren nog net teveel op elkaar denk ik. Dwz, voor ons zijn de verschillen erg groot maar voor anderen blijkbaar niet. Ik verwacht wel dat dat steeds meer zal komen.

Wel vragen ze steeds vaker om een eigen kamer. Ik hoop dat we het komende jaar een huis kunnen kopen om dat te realiseren. Maar goed, daar zijn we ook al bijna 2 jaar naar op zoek :X
pi_178875900
SE hoe gaat t met jullie?

En hoe is t met Cassandra en aapieannie?

Late reactie: ik moest ook prikken tijdens zwangerschap en helaas nét niet door de suikertest. Heb me netjes aan de voedingsrichtlijnen gehouden en prikte daarna zelden afwijkende waarden. Kindjes na de geboorte extra vaak getest, maar hadden geen problemen daarvan gelukkig.

Nikki, wat vreselijk voor je vrienden. Wat voor dingen vinden mensen dan dat bij een tweeling hoort?

Hier zijn ze zo verschillend qua uiterlijk en gedrag dat het snel duidelijk is dat ze wel echt eigen persoonlijkheden zijn.

Kyara.. Huizenmarkt is echt een moeilijke nu, hopelijk vinden jullie iets. Hoe gaat het met het escaleren?

Iets heel anders: maken jullie fotoboeken? Zo ja, voor elk kind een persoonlijke?
pi_178876839
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 21:06 schreef Madivi het volgende:
Nikki, wat vreselijk voor je vrienden. Wat voor dingen vinden mensen dan dat bij een tweeling hoort?

Hier zijn ze zo verschillend qua uiterlijk en gedrag dat het snel duidelijk is dat ze wel echt eigen persoonlijkheden zijn.

Ik bedoel daarmee een beetje het praten in meervoud 'de jongens', 'de tweeling'. Of het feit dat ze niet op elkaar lijken, want dat 'hoort' blijkbaar bij een tweeling. Of 'oh hebben ze niet dezelfde kleding aan?'. Ehhh nee, ze gaan tegenwoordig zelf mee winkelen of kijken online mee en kiezen dan zelf hun kleding uit. En ja, dat is in 99% van de gevallen verschillend.

Qua fotoboeken, ik heb ze nog niet, maar ik ga voor ieder apart een boek maken. Als ze later uit huis gaan wil ik ze ieder eigen boeken mee kunnen geven.
pi_178878946
Ik heb voor alle meiden en eigen boek. Losse bladen in een map. Niet het mooist, maar wel meest makkelijk voor mij. Ik zet iedere maand nieuwe foto's er in een 1 is 2 keer per jaar bestel ik. Ik maak ook per jaar een klein foto boekje. Vinden de kinderen leuk om in te kijken.
Met een meidenkwartet
pi_178879539
Ik denk dat dat bij een twee-eiige tweeling ook net wat anders is Nikki. Dat zijn gewoon twee losse kinderen die toevallig even oud zijn. En ik ben voorlopig vooral heel blij dat ze samen één grote stapel kleding hebben! Ik krijg ze ook regelmatig met omgewisselde shirtjes terug van het kdv :D

Wij hadden een geboortefotograaf maar zouden daarvan maar 1 album krijgen. Bij het bestellen was echter wat mis gegaan dus we konden met veel korting een 2e album overnemen wat we dan ook hebben gedaan. Eventueel kunnen ze dus later allebei een eigen album mee krijgen (al was het oorspronkelijke album voor onze eigen collectie, maar dat zien we dan wel weer). In de toekomst krijgen ze eigen albums maar dat zal wel voor een groot deel overeen komen, net als dat het album van hun broer ook voor een groot deel overeen zal komen. Ze gaan nou eenmaal meestal met zn allen op vakantie of een dagje weg.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  dinsdag 1 mei 2018 @ 23:08:35 #93
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_178879818
Ik plak al jaren foto's per jaar in en dat ben ik ook blijven doen. (okey, vroeger waren het 5 jaar in 1 album en nu zijn het 2 albums per jaar). Maar ik plak ook echt voor mezelf in en niet zozeer voor de kinderen. Ik heb wat digitale albums per kind van het eerste jaar dus die kunnen ze wel krijgen.
pi_178986857
Ben even opzoek naar advies over een goede duo wagen. Vereiste dat de kindjes naast elkaar kunnen zitten!

Welke wagen hadden jullie en waarom?
We hebben nu eentje gezien online, daar gaan we binnenkort even heen om te voelen hoe die rijd. Ik zie het niet zo zitten om 1200+ uit te geven aan een wagen...
pi_178988697
Wij hebben een bugaboo Donkey. Heerlijke wagen, alleen een beetje duur... En de boodschappenmand is slecht bereikbaar als je de wiegen erop hebt.

Ik wilde ook zitjes naast elkaar en zitjes die naar je toe konden kijken en dan zijn er vrij weinig andere opties...
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_178990443
Ik had een Easywalker. Oud model, hou van mp. Maar het ding was echt zwaar! Stond me tegen om in de auto te tillen. En je moet je ook afvragen waar je thuis de wagen zet. En hoe klein je ze in kunt klappen en of dat past (en ik je auto).
Met een meidenkwartet
pi_178991333
Team Bugaboo hier. Wij begonnen met een Easywalker, maar toen de wiegjes eraf gingen en de zittingen erop gezet waren bleek dat de kinderen een soort van in halve ligstand in de wagen zitten. Daarnaast was het een groot en log ding vond ik. Reed wel prima overigens.
Daarna hebben we een Donkey aangeschaft via Marktplaats. Het grote voordeel is dat kinderen naar je toe gedraaid kunnen zitten, je hem kleiner kunt maken als je met maar één kind op stap gaat en hij rijdt heel soepel. Qua vervoer kan hij indien nodig best klein worden en dat vond ik fijn. Zo bleef er nog wat van de ruimte in de achterklep over. Het kost wat geld, maar ze zijn best waardevast en over een jaar of 3 kun je er best nog wat geld voor terugkrijgen als je hem weer via Marktplaats verkoopt.
Ter indicatie, ik kocht de onze voor 1200 euro en verkocht hem 3 jaar later voor 900 euro.
pi_178992607
Oja om de Easywalker in ligstand te zetten was echt enorm onhandig: met ritsen. Vond ik zelf erg irritant.
Met een meidenkwartet
pi_178996281
Bedankt voor de input! We gaan er nog eens goed over nadenken!
  maandag 7 mei 2018 @ 22:06:17 #100
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179000936
Qua tweelingwagens eigenlijk geen idee, wij hadden een wagen voor 3 kindjes ivm oudste die te jong was voor meerijplankjes etc. Maar ik denk dat ik anders voor de Bugaboo zou gaan, en dan tweedehands of zo.

Mijn kinderen zijn alledrie begonnen met zwemles. Bij het opnoemen van de namen bleek dat er nog een meisje was met D's naam. Toen de zwemleraar "en de andere D' riep was het antwoord van mijn D meteen "nee, dat is J!"
pi_179001171
quote:
2s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:06 schreef Kyara het volgende:
Qua tweelingwagens eigenlijk geen idee, wij hadden een wagen voor 3 kindjes ivm oudste die te jong was voor meerijplankjes etc. Maar ik denk dat ik anders voor de Bugaboo zou gaan, en dan tweedehands of zo.


Oja! Je drieling wagen O+
Met een meidenkwartet
  maandag 7 mei 2018 @ 22:17:25 #102
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_179001362
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:12 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Oja! Je drieling wagen O+
Kindertank O+

Ik heb dat ding verkocht aan een pleeggezin waarvan 1 jongetje bij mijn meiden in de klas zit. Dus ik struikel nu alsnog dagelijks over dat ding :')
pi_179002913
quote:
2s.gif Op maandag 7 mei 2018 22:06 schreef Kyara het volgende:
Qua tweelingwagens eigenlijk geen idee, wij hadden een wagen voor 3 kindjes ivm oudste die te jong was voor meerijplankjes etc. Maar ik denk dat ik anders voor de Bugaboo zou gaan, en dan tweedehands of zo.

Mijn kinderen zijn alledrie begonnen met zwemles. Bij het opnoemen van de namen bleek dat er nog een meisje was met D's naam. Toen de zwemleraar "en de andere D' riep was het antwoord van mijn D meteen "nee, dat is J!"
Jouw D O+
pi_180723373
Hoi! Tijd voor een update *)

De tweeling is nu ruim drie maanden, holy moly wat gaat dat snel. Ze doen het supergoed!
Grote zus (6jr) is nu ook gewend, die had in t begin nog wat last van het minder aandacht (en soms heus nog wel momenten maar niet zo dramatisch elke dag meer)

Het is echt wel intensief, ineens twee baby’s, maar toch minder zwaar dan ik vantevoren had bedacht. Scheelt dat er al een rondloopt en je die ervaring al hebt (en geen depressie). Dus op zich prima te doen, ze slapen ook nog best veel, alleen niet altijd tegelijk. En ze zijn zo leuk O+.

Ik denk dat t pas echt superdruk wordt als ze gaan kruipen? Ik zit nog een beetje te wachten op de horror dagen van de verhalen die ik lees bijv. op reddit parents of multiples (sowieso wel humor om te lezen soms, zó amerikaans, the drama)

Nu het volgende... J heeft meer slaap nodig dan M.
J slaapt door (na een avond clusteren) van een uur of 22/23 t/m 9 of 10u,
M van +-21.30u tot 6u, en daarna ook nog tot 9 a 10 uur.
J krijgt dus bv en M voornamelijk fv en een keer of twee per dag bv.
Overdag kan J ook wel een ruk van vier vijf uur slaap maken terwijl M soms drie uur of soms hazeslaapjes doet.

Ik ben doordeweeks alleen met de kids van 7u t/m 18u dus ik kan ze niet precies tegelijk voeden.
En J slaapt dus veeeel langer dan M. Maar we hebben dus nog steeds geen ‘vast’ ritme.
Hoe breng je dat erin? Toch maar de ander wakker maken elke keer dat er een wakker wordt?

Want het zou wel praktischer zijn als ze samen slapen, dan heb ik mn handen vrij voor grote zus, of ergens naar toe ipv telkens met een van de twee bezig. Maar kun je dat afdwingen?

Oh en qua tweelingwagen, we hebben de bugaboo donkey twin en hij is echt superfijn! De reiswiegen passen niet bij mij in de auto. Maar ik loop veel, en voor korte boodschapjes met de auto blijven de baby’s even in de maxi cosi op t onderstel. Voor langere stukken gaan we met vriends stationwagen en daar past alles als een puzzel in de kofferbak. Wel moeten bij hem dan de wielen van t onderstel af. Bij mijn fiesta (geen station versie) past t onderstel gewoon in duo modus ingeklapt met wielen eraan in de kofferbak, alleen dan wel zonder hoedenplank (ok, en er past dan ook niks meer bij in de kofferbak, dus boodschappen bij de achterbank op de grond). Maar verder: *O*
  woensdag 25 juli 2018 @ 19:27:16 #105
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_180725895
Ik heb zoveel mogelijk hun individuele behoeften gevolgd. Het zijn tenslotte individuen met elk hun eigen behoeften. En die individuele aanpak vond ik bv belangrijker dan het al dan niet hetzelfde kleden. Maar heb ook gemerkt dat ik daar vrij alleen in stond ;) Als je weer aan het werk moet dan moet je de kinderen sws meer in een ritme "duwen".

Ik vond persoonlijk die babytijd ook niet de meest heftige. Wel intensief maar op zich viel het allemaal wel goed te plannen enzo. Maar het is echt voor iedereen verschillend natuurlijk. Afhankelijk van je kinderen en van de gezinssituatie.
pi_180753304
Se 3 maand alweer, wat vliegt de tijd!

Mijn zoontjes liepen ook niet helemaal gelijk snachts. In het begin volgde ik heel erg het ziekenhuis ritme voor beide, later sliep één al meer door en kreeg de ander nog een tijd een extra nachtvoeding. De één was dus ook iets eerder wakker maar dat waren dan even onze fijne één op één momentjes.

Ik vond zelf de prille dreumestijd vrij druk, ze moesten overal nog in /op getild worden en zagen nergens gevaar in. Nu met bijna 2,5 gaat het eigenlijk ook best redelijk. Het vermoeiendste vind ik denk ik de ruzies en het continu alert zijn in het openbaar.

Hier ook de bugaboo, ik vond de wagenbak ook heel fijn. De zitjes vind ik persoonlijk iets minder. Helemaal rechtop zitten ze niet lekker lijkt het en m'n ene zoontje is er al een tijd uitgegroeid qua lengte (z'n hoofd zit bovenaan tegen de stang, terwijl ze beide ondergemiddeld zijn). Gebruik 'm nu alleen nog bij grote uitjes (dierentuin /pretpark etc).
pi_180755173
Fijn dat het zo goed gaat SE!

Ik vond de baby-tijd juist verschrikkelijk. Maar ik had dan ook erg slechte slapers. Ben blij dat we die tijd gehad hebben. Nu kruipen/slepen ze zich het hele huis door en doen soms wat stapjes aan bank of tafel. Maar ze kunnen nu ook spelen en doen dat ook regelmatig zelfstandig en ook echt met elkaar. Hoewel ze nu ook al ruzie kunnen maken om speelgoedjes. Alleen de 'allemaal op mama'-momentjes zijn soms wat vermoeiend, zeker met dit plakweer (en omdat peuter ook altijd mee doet als z'n zusjes beginnen en die is wat klunzig soms). Maar verder loopt het hier nu erg soepel! Ben van de week zelfs voor het eerst met ze alle drie naar de kinderboerderij geweest in m'n eentje! Die was qua afstand altijd buiten bereik maar nu met de fietskar wel te doen.

Hier sliepen ze wel ongeveer gelijk, alleen s nachts wakker was om en om. Niet bewust overigens maar van nature. Soms gaat de een wel iets eerder naar bed bij het middagslaapje, maar dat zijn uitzonderingen en op een hand te tellen. Ze zijn wel vrijwel altijd tegelijk wakker omdat ze elkaar wakker maken. We hebben hier nu s avonds een poppenkast tussen de bedjes staan zodat ze elkaar niet meer kunnen zien want ze lagen altijd nog een uur elkaar wakker te houden, en Lala had duidelijk meer slaap nodig dan Em.

Mijn peuter past met bijna 3 en gemiddelde lengte nog wel in de bugaboo trouwens. De zonnekap zit niet zo comfortabel voor hem, maar daar moet hij het maar mee doen als hij wil zitten. Afgezien van het gepruts als je een band op moet pompen zijn wij er erg blij mee!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_180755647
Leuk om te lezen als aanstaande tweeling moeder!

Wij zijn qua wagen uiteindelijk voor een mountain buggy duo gegaan. Hij is wat smaller dan de meeste tweeling wagens maar daardoor extra geschikt hier in het dorp met de smalle stoepjes enzo. Past ook makkelijk in de auto en ziet er voor een tweedehandsje prima uit!
pi_181001090
Ik denk dat we gewoon doorgaan met “we doen maar wat” en het gewoon per baby per keer bekijken. Want dat gaat gewoon prima, het is meer dat het onhandig is als je ff weg wilt. Maar dan moeten ze maar in de kinderwagen slapen. De reiswieg van de bugaboo wordt alleen wel al wat krap voor mn jongetje... Hopelijk past t nog tot ie kan zitten.

Als ik t zo lees komen de drukkere tijden nog :D Al heb ik er ook wel zin in, ben zo benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen! Ze hebben nu nog niet echt interesse naar elkaar, je moet ze echt bewust naar elkaar toe houden willen ze wat gaan kijken en (soms) kletsen tegen elkaar. M kan zich al omdraaien sinds twee weken, die ligt dus alleen nog maar op haar buik. Ze slapen best makkelijk gelukkig, kan ze wakker in bed leggen. Dat was bij de oudste wel anders, wat een drama slaper was dat zeg :D

Leuk om te lezen hoe het er bij jullie aan toe gaat!

En gefeliciteerd Cassandra! Ik ben benieuwd naar je verhaal :) Hoe gaat het met jullie?
pi_181023810
Ik las laatst terug wanneer jij werd ingeleid SE en die tijd is ook omgevlogen! Nog even en aapieannie is aan de beurt!

Hier even een korte reactie, ik ben te moe om het hele verhaal te swypen. En eerlijk gezegd ging de bevalling dusdanig vlot (2 uur) dat ik ook bijna niets herinner, vooral omdat de voorbereiding heel rommelig en gewoon eng was op een gegeven moment. Maar ze zijn natuurlijk te wereld gekomen, R. Ligt nog op de neo en M. Ligt naast ons. De eerste 24 uur was M. Vooral suffig en misselijk, sinds het avondeten kan ik hem goed aanleggen en drinkt hij flink.

Vraagje, M. Ligt nu op mijn blote borst te slapen. In het wiegje was hij te onrustig en heel erg zoekend naar drinken. Dit bovenop mij slapen was bij de oudste ook ideaal. Maar wat als ik zometeen 2 baby's heb? Hoe laat ik die veilig bij mij slapen? Ik heb ze liever op mij dan huilerig in de cosleeper.
pi_181024417
Een op je man, een op jou. Dat was wat we hier meestal deden. Twee op mijn buik zorgde ervoor dat ik niks meer kon en paste ook niet goed. Dat is een van de grote nadelen van twee baby's tegelijk.

Nu nog steeds vind ik dat lastig als ze allebei tegelijk bij me willen zijn (en peuter wil dan meestal ook opeens). Mijn vervelendste moment van de week is als ik ze op moet halen bij de opvang met twee heel blije kinderen die vervolgens om en om heel hard gaan huilen omdat ze niet bij mij kunnen (blijven) zitten omdat zus en broer dat ook willen. Broer kan ik meestal paaien met een goede knuffel en aai, maar zus beklimt me. Een normaal gesprek aan gaan met de leidster is praktisch onmogelijk.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_181025234
Ik zorgde dat ik genoeg kussens ter ondersteuning had, vooral onder mijn armen en dan konden ze gewoon allebei bij me liggen. Dan lagen ze zeg maar in mijn armholte op een kussen zeg maar, hoofdjes op mijn borst. Ik heb mijn man wel eens wakker moeten maken als ze gingen verzakken maar als ze ietsje groter zijn dan kun je dat ook zelf. Beetje moeilijk uitleggen maar hier ging het prima.

Toen ze ouder werden zette ik elk op een been en liet ze dan naar me toe zakken. Op elke borst een hoofd. Oudste er gezellig naast en het feest as compleet.

Bij het kdv ging ik meestal even op de grond zitten zodat ik ze allemaal even kon knuffelen, dan waren ze daarna weer blij en konden we rustig vertrekken. En op een gegeven moment til je ze ook gewoon alletwee tegelijk op. Wel onhandig met de 3e want dan heb je echt geen hand meer over.
pi_181025243
Hopelijk heb je ze snel weer samen Cassandra!
pi_181025415
quote:
2s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:31 schreef Kyara het volgende:
Ik zorgde dat ik genoeg kussens ter ondersteuning had, vooral onder mijn armen en dan konden ze gewoon allebei bij me liggen. Dan lagen ze zeg maar in mijn armholte op een kussen zeg maar, hoofdjes op mijn borst. Ik heb mijn man wel eens wakker moeten maken als ze gingen verzakken maar als ze ietsje groter zijn dan kun je dat ook zelf. Beetje moeilijk uitleggen maar hier ging het prima.

Toen ze ouder werden zette ik elk op een been en liet ze dan naar me toe zakken. Op elke borst een hoofd. Oudste er gezellig naast en het feest as compleet.

Bij het kdv ging ik meestal even op de grond zitten zodat ik ze allemaal even kon knuffelen, dan waren ze daarna weer blij en konden we rustig vertrekken. En op een gegeven moment til je ze ook gewoon alletwee tegelijk op. Wel onhandig met de 3e want dan heb je echt geen hand meer over.
Ik heb ze sowieso amper tegelijk bij me gehad, ook tegelijk voeden vond ik maar onhandig (want geen hand meer vrij voor nr 3 of opnieuw goed aanleggen want mijn meiden waren dramatische aanhappers en weer loslaters de eerste maanden), dus ik ben vrijwel direct overgestapt op om en om voeden en dat werkte voor mij beter. Daardoor zijn ze denk ik ook gewend dat ze niet altijd bij me kunnen liggen. Meestal gaat dat ook goed, alleen bij ophalen van de opvang hebben ze daar geen geduld voor. Toen het tijgeren nog niet zo goed ging kwamen ze ook fanatiek aangetijgerd en stortte nummer 2 meestal ergens halverwege huilend ten aarde. Is mijn man ook mee dan is er geen probleem.

Hier is het samen knuffelen op de grond niet voldoende en heb ik dan twee huilende kinderen bij me staan of op me klimmen en zeker voor dat laatste staan ze nog niet stabiel genoeg. Maar meestal doe ik dat alsnog omdat nr twee er dan nog een beetje bij kan of pakt de leidster er nog eentje.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_181036091
Ja < 6 maanden heb ik ze ook alleen tegelijk gevoed als M niet in de buurt was. Anders idd om en om.

Wat lijkt die baby/dreumes tijd toch lang geleden :o
pi_181036669
Bij mijn man laten slapen durf ik niet :+ die heeft ooit beneden met G op de bank geslapen zodat ik kon bijtanken. Ik werd wakker van luid gehuil. Bleek G van man afgegleden te zijn, man sliep zo verder. Gelukkig tussen man en rugleuning in, en niet op de grond gegleden, maar tegenwoordig neem ik extra alert bij slaperige vent :')
Ik word al wakker van de voetstappen op de gang of een vingertje dat beweegt over mijn huid heen. Wonderbaarlijk spul die bv hormonen
pi_181036918
Komt de bv goed op gang Cassandra? Kolf je voor R?
pi_181037643
M. Drinkt heel goed, je hoort hem echt diep slikken. Ik heb vanaf bevalling tot nu gekolft voor R. Maar ik heb echt ruzie met Medela, dus we gaan er straks heen om hem na de fles aan te leggen. Thuis heb ik een fijnere kolf en dan ga ik proberen om een voorraad op te bouwen zodat we daarmee kunnen bijvoeden
pi_181037882
Aah fijn dat dat in elk geval goed loopt. Hopelijk kun je snel een voorraadje opbouwen O+
pi_181341925
Cassandra hoe gaat het nu? Ben heel benieuwd naar al je verhalen haha!

Hier begint de tijd toch ook wel op te schieten. Het blijft een gek idee/gevoel dat er twee kindjes in mijn buik groeien. Zeker omdat die buik die heel groot is, wat ik zelf niet heel erg vind.

Merk dat ik het ook wel lastig vind. Mensen die vragen en hoe wil je het straks gaan doen, hoe zie je de bevalling voor je en meer van dat soort vragen.

Euh ja weet ik het, ik laat het allemaal maar op mij af komen. Ik kan toch niet veel meer doen.
Natuurlijk is de kans aanwezig dat ze er over 4 weken al zijn. Ze kunnen ook nog 13 weken blijven zitten.
Beetje wie dan leeft wie dan zorgt denk ik maar.

Hoe hebben jullie je voorbereid?
pi_181347247
Ik heb een nieuwe auto, extra maxi cosi, extra co-sleeper, tweelingkamer (overgenomen) en een kinderwagen gekocht en dat was het wel qua voorbereiding. Enkel praktische zaken dus. Maar ik heb er ook geen rekening mee gehouden dat ze eerder zouden komen. Zo wel, dan zouden we dat wel zien. Maar ik had wel in theorie 2 setjes schoonouders stand-by staan voor m'n zoontje. Ik denk dat je je hier net zo min echt op kan voorbereiden als op 1 baby. Alleen met 1 baby kun je redelijk snel weer de deur uit, met twee is dat de eerste maanden een hele onderneming, zeker in je eentje. Maar wellicht speelde onze toen nog dreumes daarin ook een grote rol.

Ik zou nu vooral nog veel gaan slapen, en relaxt wat voor jezelf doen. En af en toe even genieten van de stilte.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_181350962
Qua praktische zaken zijn we gelukkig al zo goed als rond. Co sleeper staat klaar om in elkaar gezet te worden. Maar dat vind ik nu nog te vroeg met 27 weken.

Een eigen auto heb ik nu ook niet, en ga ik ook niet aanschaffen. Alles is hier voor mij op loopafstand.

Als kleuter weer naar school is ga ik ook zeker heel veel niksen haha!
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:56:49 #123
403253 Meke
after all this time? always.
pi_181352937
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 17:16 schreef aapieannie het volgende:
Co sleeper
Dit is echt pure noob/lurker nieuwsgierigheid, want ik heb hier oprecht nog nooit over nagedacht :+ Maar hoe doe je dat eigenlijk, cosleepen met een meerling? Heb je dan twee kinderen in een cosleeper, of heb je twee cosleepers? En dan één aan beide kanten van het bed of twee naast elkaar? :D
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_181353191
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:56 schreef Meke het volgende:

[..]

Dit is echt pure noob/lurker nieuwsgierigheid, want ik heb hier oprecht nog nooit over nagedacht :+ Maar hoe doe je dat eigenlijk, cosleepen met een meerling? Heb je dan twee kinderen in een cosleeper, of heb je twee cosleepers? En dan één aan beide kanten van het bed of twee naast elkaar? :D
Ik had aan beide kanten van het bed een cosleeper. In eerste instantie de kleine van Petit Amelie, later een omgebouwd ikea ledikant. Echt ideaal. O+ O+
pi_181353476
Hier geen cosleeper gehad maar wij hadden ze samen in een ledikantje aan het voeteneinde van het bed staan.

En qua voorbereiding, eigenlijk alleen de aanschaf van praktische zaken. Bedjes, extra maxicosi, auto en wagen. We hebben stonden een winkelwagentje vol te laden bij de Prenatal toen ze een week of 2 waren met aankleedkussen, extra hydrofielen en kledingg :')
pi_181353671
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:56 schreef Meke het volgende:

[..]

Dit is echt pure noob/lurker nieuwsgierigheid, want ik heb hier oprecht nog nooit over nagedacht :+ Maar hoe doe je dat eigenlijk, cosleepen met een meerling? Heb je dan twee kinderen in een cosleeper, of heb je twee cosleepers? En dan één aan beide kanten van het bed of twee naast elkaar? :D
ik heb een box naast mijn bed met twee op maat gemaakte matrasjes. Daar slapen ze in. Maar 1 krijgt nog steeds de fles en de ander heeft elke voeding een spuitluier dus ik moet er alsnog om de haverklap uit :')

Hier qua voorbereiding, ehm.. ondanks de dreigende vroeggeboorte heb ik pas met 36 weken de vluchttas gepakt. En de avond voor de inleiding de laatste kleertjes uitgezocht. Verder alles op ons af laten komen. Het enige wat wij moesten regelen was een nieuwe auto. De kinderwagen had mijn man met 8 weken al gekocht. Tweede maxicosi konden wij lenen van mijn schoonzusje, 2e bedje hadden wij al. En verder beleef ik alles nog steeds in een roes. Ik heb nog het meest last van peuter, die laat slaapt en vroeg wakker is, en van vermoeidheid alles schreeuwend of op een zeurderige toon roept, en zodra je hem corrigeert het op een brullen zet :') de tweeling is nog het makkelijkst in deze overgang haha
pi_181353793
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:31 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]


Hier qua voorbereiding, ehm.. ondanks de dreigende vroeggeboorte heb ik pas met 36 weken de vluchttas gepakt. En de avond voor de inleiding de laatste kleertjes uitgezocht. Verder alles op ons af laten komen. Het enige wat wij moesten regelen was een nieuwe auto. De kinderwagen had mijn man met 8 weken al gekocht. Tweede maxicosi konden wij lenen van mijn schoonzusje, 2e bedje hadden wij al. En verder beleef ik alles nog steeds in een roes. Ik heb nog het meest last van peuter, die laat slaapt en vroeg wakker is, en van vermoeidheid alles schreeuwend of op een zeurderige toon roept, en zodra je hem corrigeert het op een brullen zet :') de tweeling is nog het makkelijkst in deze overgang haha
Ah ja. Flashback naar een vijf en twee jarige toen de meiden kwamen. Poeh! Sterkte Cassandra.
Met een meidenkwartet
pi_181353844
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:37 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Ah ja. Flashback naar een vijf en twee jarige toen de meiden kwamen. Poeh! Sterkte Cassandra.
gaat het weer over? Ik mis mijn altijd goedgehumeurde jochie O+
pi_181353945
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:39 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]

gaat het weer over? Ik mis mijn altijd goedgehumeurde jochie O+
Ja natuurlijk O+
Bij mij was het wel een zaak van veel 1:1 aandacht. En dat blijft al 5,5 jaar de grootste uitdaging hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cathmar op 21-08-2018 22:01:07 ]
Met een meidenkwartet
pi_181355059
Ja het blijft balanceren met aandacht verdelen inderdaad. Soms ontzettend vermoeiend met hoe ALLES op een weegschaal wordt gelegd.
pi_181355397
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:56 schreef Meke het volgende:

[..]

Dit is echt pure noob/lurker nieuwsgierigheid, want ik heb hier oprecht nog nooit over nagedacht :+ Maar hoe doe je dat eigenlijk, cosleepen met een meerling? Heb je dan twee kinderen in een cosleeper, of heb je twee cosleepers? En dan één aan beide kanten van het bed of twee naast elkaar? :D
De planning is dat ze samen in een co sleeper komen. We hebben een ikea ledikant wat dients als co sleeper. Even afhankelijk van wat zij zelf prettig vinden komen ze voet aan voet te liggen of juist naast elkaar maar dat weten we pas als ze er zijn.
Mochten ze het nou helemaal niet prettig vinden is er zo een wiegje naast gezet aan de andere kant van het bed en zullen ze om en om in de co sleeper liggen.
pi_181986561
Mijn ouders gaan oppassen op onze baby en die van mijn zus. De baby's zullen hooguit een paar weken schelen, eigenlijk een soort tweeling dus. Nu willen mijn ouders een wandelwagen waar beide kinderen tegelijk in kunnen. Dus eerst als kinderwagen met bak en later met zitjes. Ik zie online heel veel verschillende duowagens. Ik kom hier voor de ervaringen en de do's en don'ts. Wie kan mij helpen?
pi_181986852
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:11 schreef Mrs.Peel het volgende:
Mijn ouders gaan oppassen op onze baby en die van mijn zus. De baby's zullen hooguit een paar weken schelen, eigenlijk een soort tweeling dus. Nu willen mijn ouders een wandelwagen waar beide kinderen tegelijk in kunnen. Dus eerst als kinderwagen met bak en later met zitjes. Ik zie online heel veel verschillende duowagens. Ik kom hier voor de ervaringen en de do's en don'ts. Wie kan mij helpen?
Hier hetzelfde. Ouders passen 1 dag in de week op, we hadden eerst een duowagen 2e hands gekocht met echt reiswiegjes, maar daar hebben ze maar kort in gelegen (was natuurlijk geen tweeling dus normaal gewicht, en ze passen pas op beiden als de jongste 12 weken is, paste dus al snel niet meer).

Dus toen een tijdje met 2 losse kinderwagens gewerkt (ze moesten dan dus met wandelen beiden mee), erna een tweelingbuggy met goede vering en luchtbanden gekocht.

Wel opgelet dat de zitjes goed plat konden en pas gedaan toen we beiden het gevoel hadden dat ons kind het aankon :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  dinsdag 18 september 2018 @ 16:39:58 #134
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181987015
Het is geen antwoord op je vraag, maar Mrs.Peel vind je dat wel relaxed? Ik heb bepleit dat beide baby's hun eigen grootouderdag kregen, met alle aandacht en gewoon in hun eigen huis (geen kind dat hoeft te reizen en elders in een bed moet) en eigen ritme. Bij een tweeling is het de default dat je aandacht deelt maar dan heb je geen keus en zijn ze 24/7 aan elkaar gewend.

/offtopic
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 18 september 2018 @ 16:42:23 #135
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_181987049
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:11 schreef Mrs.Peel het volgende:
Mijn ouders gaan oppassen op onze baby en die van mijn zus. De baby's zullen hooguit een paar weken schelen, eigenlijk een soort tweeling dus. Nu willen mijn ouders een wandelwagen waar beide kinderen tegelijk in kunnen. Dus eerst als kinderwagen met bak en later met zitjes. Ik zie online heel veel verschillende duowagens. Ik kom hier voor de ervaringen en de do's en don'ts. Wie kan mij helpen?
Als ze ook af en toe 1 kind hebben, is een wagen die ook voor 1 te gebruiken is misschien wel handig.
Er zijn diverse varianten. Bugaboo, joolz en ICandy zijn bijvoorbeeld zulke wagens. Maar allemaal redelijk duur.
Het is ook maar net wat je fijn vindt. Naast elkaar, voor elkaar, boven elkaar.
Ik vond luchtbanden heel fijn lopen. Kon met 1 hand sturen.
pi_181987096
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:39 schreef Lemijn het volgende:
Het is geen antwoord op je vraag, maar Mrs.Peel vind je dat wel relaxed? Ik heb bepleit dat beide baby's hun eigen grootouderdag kregen, met alle aandacht en gewoon in hun eigen huis (geen kind dat hoeft te reizen en elders in een bed moet) en eigen ritme. Bij een tweeling is het de default dat je aandacht deelt maar dan heb je geen keus en zijn ze 24/7 aan elkaar gewend.

/offtopic
:D
Mooi als dat kan maar mijn ouders bijvoorbeeld werken gewoon ook nog :+ er is dus 1 dag voor de kleinkinderen 'vrij'.
En wij brengen ze trouwens daar, dus dat 'eigen bed' is ook niet van toepassing ;)

Bij een kdv moeten ze toch ook delen? Ik vind het bovendien super dat ze nu een goede band opbouwen O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_181987176
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:39 schreef Lemijn het volgende:
Het is geen antwoord op je vraag, maar Mrs.Peel vind je dat wel relaxed? Ik heb bepleit dat beide baby's hun eigen grootouderdag kregen, met alle aandacht en gewoon in hun eigen huis (geen kind dat hoeft te reizen en elders in een bed moet) en eigen ritme. Bij een tweeling is het de default dat je aandacht deelt maar dan heb je geen keus en zijn ze 24/7 aan elkaar gewend.

/offtopic
Geen enkel bezwaar, leuk juist dat ze met z'n tweeën opgroeien. Ze zullen 2 dagen met z'n tweeën zijn, en 1 dag met alleen onze baby. Bovendien ga ik niet van mijn ouders vragen om zoveel tijd in mijn huis te zitten. Het zal in de beginfase wel zo zijn dat bv mijn vader naar ons huis komt om rustig met baby op te starten en dan de baby meenemen naar hun huis, omdat wij vroeg moeten vertrekken naar ons werk (6.15u en 7.00u). Mijn ouders doen het gezamenlijk, en het is met 3 dagen ook echt structureel, en dit zal gedurende de jongste fase (hopelijk tot 1,5 jaar oud) zo blijven. Mijn schoonmoeder probeert ook zeer geregeld 1-2 dagen per maand op te vangen, dat zal in ons huis zijn.
  dinsdag 18 september 2018 @ 19:13:16 #138
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181989813
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:45 schreef tombolafan het volgende:
Mooi als dat kan maar mijn ouders bijvoorbeeld werken gewoon ook nog :+ er is dus 1 dag voor de kleinkinderen 'vrij'.
En wij brengen ze trouwens daar, dus dat 'eigen bed' is ook niet van toepassing ;)

Bij een kdv moeten ze toch ook delen? Ik vind het bovendien super dat ze nu een goede band opbouwen O+
Ik realiseer me dat het mazzel is dat er meerdere dagen beschikbaar zijn inderdaad :Y. Maar beide kinderen gaan ook naar het kdv, en Jacob heeft al 2 huizen, anders vond ik het wel erg veel allemaal. Projectie, dat geef ik toe. Maar in praktijk bleken beide baby's een volstrekt ander slaapritme te hebben en hadden ze anders ongeveer nooit op stap gekund.

Mrs.Peel, top dat je het juist leuk vindt. En als iedereen verkast naar hun huis is het ook alweer wat anders, vind ik. Hoop dat het werkt!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181990404
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 16:39 schreef Lemijn het volgende:
Het is geen antwoord op je vraag, maar Mrs.Peel vind je dat wel relaxed? Ik heb bepleit dat beide baby's hun eigen grootouderdag kregen, met alle aandacht en gewoon in hun eigen huis (geen kind dat hoeft te reizen en elders in een bed moet) en eigen ritme. Bij een tweeling is het de default dat je aandacht deelt maar dan heb je geen keus en zijn ze 24/7 aan elkaar gewend.

/offtopic
Ik vind het überhaupt nogal wat om van grootouders te vragen dat ze elke week oppassen, maar dan ook nog bepleiten dat ze 2 dagen moeten 'inleveren' in plaats van één vind ik eigenlijk best wel heel ver gaan. :o

Qua wagen, als je voldoende budget hebt zou ik voor een bugaboo donkey gaan. Die kun je evt. ook voor een enkel kind gebruiken en hij rijdt werkelijk als een zonnetje. O+
  dinsdag 18 september 2018 @ 19:57:58 #140
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181990967
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:34 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik vind het überhaupt nogal wat om van grootouders te vragen dat ze elke week oppassen, maar dan ook nog bepleiten dat ze 2 dagen moeten 'inleveren' in plaats van één vind ik eigenlijk best wel heel ver gaan. :o
Dat is natuurlijk niet hoe het ging, ik hoop dat je begrijpt dat het een genuanceerder proces was dan dat waarbij ik niet dicteerde wat andere mensen moeten doen.
Maar nogmaals, het is offtopic, en al begon ik zelf ik zwaai hier weer af :W .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181994105
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 19:34 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

Ik vind het überhaupt nogal wat om van grootouders te vragen dat ze elke week oppassen, maar dan ook nog bepleiten dat ze 2 dagen moeten 'inleveren' in plaats van één vind ik eigenlijk best wel heel ver gaan. :o
Vragen staat toch vrij? Hebben ze er geen zin in doen ze het niet, maar die beslissing kunnen ze prima zelf nemen. Er vanuitgaande dat de onderlinge band goed genoeg is om ook gewoon "nee" te kunnen zeggen zonder verwijten oid.

Maar wel leuk Mrs.Peel, dan zullen ze misschien gelijk al een goede band gaan krijgen! Praktisch gezien zou ik niet voor reiswiegen gaan. Die gebruik je veel te kort. Wat voor gebruik willen ze er van gaan maken?

Je kunt een gewoon onderstel met daarop maxi-cosi-houders overwegen als het vooral om korte stukjes zal gaan de eerste maanden. Let op dat als het om maxi-cosi's naast elkaar gaat (zoals op de bugaboo) dat je dan geen standaard deuropening meer door komt en je dan eerst de maxi-cosi's weer los moet halen. Qua wendbaarheid is boven elkaar praktischer (vooral in winkels), voor langere stukken vind ik naast elkaar fijner. Let sowieso op of je de zitjes ook naar je toe kunt laten kijken, bij eenlingwagens is dat standaard, bij tweelingwagens zijn dit er maar een paar.

En nog een andere optie wellicht, een fietskar? Daar kun je babyhangmatjes bij kopen voor baby's, je kunt hem als losse loopkar gebruiken in winkels (wel langer dus met grotere draaicirkel), past gewoon door standaard deuren en fijn voor als je ouders regelmatig fietsen. Wij zijn erg tevreden over onze thule coaster, en die kostte ook maar een kwart van wat onze kinderwagen kostte. Maar nadeel hierbij is wel dat ze van je af kijken en ik de gewone zitjes met 1 jaar nog niet goed vond zitten.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_181994558
Bedankt voor de reacties. Het is een best moeilijke overweging, die gepaard gaat met hoge kosten. We gaan eerst inventariseren hoe vaak dit soort uitjes voorkomen, en wat dan passende oplossingen zijn. Ik zag een bugaboo donkey met complete twinset op marktplaats voor 900 euro. De kosten gedeeld door 3 is dan nog wel oké! Maar andere oplossingen (bijvoorbeeld een voor mijn ouders makkelijk te gebruiken draagzak voor de eerste 9-12 maanden en dan een simpele buggy 2x of duobuggy) zijn ook nog een optie.
pi_182008931
Ik vond een duobuggy echt een onding. Ik gebruikte zelf liever mijn lompe duo dan dat ik met die buggy op pad moest. Ik zou dat dus ook even uittesten :)
pi_182008956
quote:
2s.gif Op woensdag 19 september 2018 17:03 schreef Kyara het volgende:
Ik vond een duobuggy echt een onding. Ik gebruikte zelf liever mijn lompe duo dan dat ik met die buggy op pad moest. Ik zou dat dus ook even uittesten :)
Welke wagen had/heb jij dan?
pi_182008996
Ik had een wagen waar 3 kinderen in konden. Tweedehands maar van origine in Engeland gekocht geloof ik. Gebruikt tot 2,5 jaar ongeveer. Daarna gewoon lopen, met een draagzak achter de hand.
pi_182009016
Wij zijn uiteindelijk voor de mountain duet gegaan. Hij is wat smaller dan de meeste tweeling wagens. Hoe hij in de praktijk is weten we natuurlijk nog niet haha!
pi_182115990
Wij zijn op vakantie, en het lijkt wel een meerling-explosie hier. Vandaag zaten we even in de babyclub te spelen met nog twee andere tweelingen (en twee losse kinderen, dus het was niet mega druk ofzo). En afgezien van die twee setjes heb ik al minimaal vijf andere eeneiige setjes gezien (tweeeiig valt minder op) met ook allerlei nationaliteiten. En het is nou niet extreem tweelingvriendelijk ofzo, dus geen idee waarom... maar blijkbaar is Menorca the place to be voor jonge tweelingen...

En een inhoudelijke vraag, wij merken dat onze meiden een steeds sterkere voorkeur krijgen. Em zegt de hele dag door alleen maar papa terwijl Lala alleen mama in haar repertoire lijkt te hebben (papa kan ze ook maar doet ze gewoon niet). Ze laten de voorkeur ook heel duidelijk blijken (vooral Lala), met jaloezie als de ander aandacht krijgt en continu bij je willen zitten. Hebben anderen hier ervaring mee en hoe 'los je het op'? Is het slim om die voorkeur tegen te werken of er maar in mee gaan?
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_182267851
FF, hoe gaat het nu jullie weer thuis zijn? Mijne zijn nog niet zover, maar weet van de oudste dat ze ook zo'n voorkeurs fase had. We hebben t toen niet gestimuleerd, dus als het papa's beurt was om naar bed te brengen dan deed papa het. Maar verder was t vooral uitzitten tot het over was volgens mij.

Wellicht eens een op een met de ander iets gaan doen? Em solo time met mama en Lala met papa? Misschien scheelt het dan qua jaloezie als ze het niet zien... Ik roep maar wat, misschien hebben oudere tweeling ouders nog tips :+
pi_182744444
Hallo allemaal,

Ik ga dit topic actief volgen, erg leuk om dingen te lezen, heb net afgelopen dinsdag in het ziekenhuis te horen gekregen en gezien natuurlijk op de echo, dat ik zwanger ben van een tweeling!
Het zijn mijn eerste kindjes ... eeneiige tweeling... enorme verassing natuurlijk!
Maar ik ben zo nieuw in deze hele wereld, uberhaupt het zwanger zijn.
Dus erg leuk dat er een topic over is.
Het is nog vrij pril op dit moment, bijna 9 week, dus heb het alleen de belangrijkste mensen in mijn leven nog verteld. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en tips en adviezen alleen al tijdens mijn zwangerschap de komende maanden..
Ja ik ben heel enthousiast .... dus ik ga echt flink vaak meelezen hier... Dat wou ik even kwijt! :)
India, ga er na toe!
pi_182985074
Miss Paraplu, van harte! Spannend zo in het begin, maar ook erg bijzonder. Hopelijk heb je een voorspoedige zwangerschap!

Hoe gaat het met de andere (aanstaande) tweelingouders?

Hier zijn de jongens inmiddels alweer 2,5 en echte peuters. Ik vind het zo mooi te zien hoe ze steeds meer echt broers zijn. Steeds minder parallel, maar echt samen spelen, elkaar helpen, samen ondeugend doen. Leuke fase dit! O+ O+
pi_182989425
Voorspoedige zwangerschap gewenst Miss_P!

Mijn meiden hadden vandaag hun kinderfeestje. Zes! Over een week. Bizar. Ze zijn echt zo superduper leuk O+ O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Cathmar op 07-11-2018 12:15:37 ]
Met een meidenkwartet
pi_182992218
Hier alweer ruim een week oud. De tijd vliegt echt voorbij!
De jongens doen het goed samen, get zijn tevreden kereltjes.
De borstvoeding is ook goed op gang, beide jongens drinken sinds maandagmiddag volledig uit de borst!
Morgen gaan we voor het eerst naar buiten, de geboortjekaartjes op de post doen.
pi_193247530
Schop!

Mijn meiden zijn meestal dol op elkaar en goed aan elkaar gewaagd, maar af en toe kunnen ze ook echt gemeen zijn tegen elkaar. Bij Lala zie ik soms een bom ontploffen in haar hoofd waarna ze extreem nijdig wordt richting Em. Vooral gemeen knijpen en bijten doet ze dan, en dat doet ze echt expres om Em pijn te doen. Vorige week is Em (o.a.) in haar bovenarm gebeten, en de blauwe plekken van twee rijtjes tanden zitten daar nog steeds. Lala beseft wel dat wat ze doet niet mag, want zodra ik ingrijp gaat ze 'uit'. Ze staart dan half naar beneden voor zich uit en reageert dan nergens meer op. Dat heeft ze vaker bij strenge correcties of als ze per ongeluk iets kapot maakt. Em moet dan overigens even heel hard huilen, maar is het net zo snel weer vergeten lijkt het. Zodra Lala weer een beetje reageert komt Em haar vaak een knuffel geven en is alles weer over.

Ik weet dat bijten bij kleine kinderen hoort, maar ik vind het lastig hoe ik dit goed kan corrigeren bij Lala, vooral omdat ze van Em zelf niet direct negatieve feedback krijgt en daarna dus 'uit' gaat. Ik zie vaak dat de bom gaat ontploffen en ben er dan meestal meteen bij, maar dit gaat te snel om de bijt te voorkomen. Iemand tips? Ze worden volgende maand 3 btw.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_193249242
Ik heb geen oplossing, meer een variant van hetzelfde probleem. Dus ik lees graag even mee voor tips :)

Jongen wordt heel HEEL boos en bijt Meisje. Maar hij probeert het bij iedereen die over z'n grens gaat, bijten krabben schoppen krijsen. 'Hij wil iets niet dat moet'. Simpel voorbeeld: hij móet worden verschoond. Ik denk een enorm gevoel van onmacht bij hem en dan ontploft hij. Ze zijn net 2.
  maandag 25 mei 2020 @ 11:23:30 #155
379851 KapiteinCupcake
Unicorn chaser
pi_193301777
Wat leuk, een meerlingen topic!

X en N zijn 2,5. Ik merk dat X erg goed aan het ontwikkelen is op het gebied van spraak. N is motorisch juist sterker. Maar, omdat N minder goed kan praten (tot voor kort ongeveer 30 woorden) raakte hij super snel gefrustreerd. Als X een stukje speelgoed afpakte, resulteerde dat dus in bijten of haren trekken.

Mega frustrerend. Ik heb het even ter tafel gebracht bij de cb logopedist, en die vond het zorgelijk. Inmiddels kan N zich steeds beter uitdrukken, en trekt X ook wel eens terug aan haren. Misschien is het een tweeling/jonge kinderen ding. Wij zeggen dat we het gedrag niet lief vinden en dat ze daarom even pauze krijgen en niet meer mee mogen doen. Het werkt meestal wel, maar wij ervaren ook dat andere factoren (zoals slecht slapen, honger etc) meehelpen in hoe ze zich naar elkaar en naar ons gedragen.

Ze zijn nu trouwens wel op een leeftijd dat ik een bijtplek kan laten zien en kan benoemen aan de 'dader' dat hij de ander heeft pijn gedaan. Dat blijft goed gehangen, omdat het visueel wordt voor ze.

FF, ik herken dat je kind dan 'uit' gaat. Wij krijgen in sommige gevallen ook geen contact meer met N. En dan blijft hij ook aan de gang. Ik heb ook nog niet helemaal uitgevonden wat ik daar het best mee kan doen, maar afleiding en de positieve dingen benoemen helpt hier.

Supreme: over dat verschonen he.. wij laten vaak de luier zien en laten ze kiezen welke print ze willen. We hebben die kruidvat luiers waar dan een olifant of een giraf op staat. Daarmee kunnen we ze vaak wel verleiden om zelfstandig te gaan liggen voor een verschoning.
pi_193312369
Het duidelijk laten zien vind ik wel een goede KC, dat doen we eigenlijk nooit omdat het gelijk troosten/straf is. Dat gaan we de volgende keer eens proberen.

Hier is het ook veel meer ruzie als ze moe zijn/honger hebben. Maar mijn eenling was op dat soort momenten ook nooit zo gezellig. En hier gebeurt het bijten ook juist vaak als ze vlak daarvoor wel allebei rustig aan het spelen waren, maar de een zich opeens met het spel van de ander bemoeit.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
  dinsdag 26 mei 2020 @ 22:22:32 #157
379851 KapiteinCupcake
Unicorn chaser
pi_193329168
Ja dat verstoren van het spel is inderdaad vaak directe aanleiding om te bijten/haren trekken. Maar hun reactie is vaker buitenproportioneel als ze honger hebben of moe zijn dan als ze pas gevoederd zijn :s)
  maandag 1 juni 2020 @ 12:06:26 #158
426379 elamanilo
elämänilo
pi_193417020
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 23:24 schreef SupremeEvil het volgende:
Ik heb geen oplossing, meer een variant van hetzelfde probleem. Dus ik lees graag even mee voor tips :)

Jongen wordt heel HEEL boos en bijt Meisje. Maar hij probeert het bij iedereen die over z'n grens gaat, bijten krabben schoppen krijsen. 'Hij wil iets niet dat moet'. Simpel voorbeeld: hij móet worden verschoond. Ik denk een enorm gevoel van onmacht bij hem en dan ontploft hij. Ze zijn net 2.
Over verschonen:
Bij de eenlingen hier heeft het altijd heel erg geholpen om het uit te leggen, hoe klein ook. Dus vertellen dat we gaan verschonen en waarom en bij elke stap vertellen wat we doen.
Bij de tweeling helpt dat ook so far, die zijn nu net 1 jaar. Ik vraag dan ook of ze even willen stil liggen en leg daarbij uit waarom etc. Hoe klein ze ook zijn. En bijvoorbeeld ook dat er een nat lapje aankomt en dat dat dan even koud voelt en zo.

Verder lees ik mee, ik merk nu het volgende:
Soms dingen van elkaar afpakken. De ene moet heel hard huilen als hij het onderspit delft, de ander gaat z'n eigen gang en laat het tafereel achter zich (in beide gevallen, of hij er wel of niet met de buit vandoor gaat). Soms territoriumdrift, dan willen ze allebei als eerst bij mij zitten.

Maar het is allemaal niet expres tegen elkaar gericht. Het is telkens vooral focus op iets dat ze willen hebben en dan willen ze precies hetzelfde ding, het maakt ze niet uit dat de ander het heeft, het gaat om dat ding zelf. Nu lukt de ander afleiden en iets anders geven natuurlijk nog prima. En troosten als de ander er met de buit vandoor gaat helpt ook altijd nog tot nu toe.

Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen! Ik heb wel het vermoeden dat ik nu al (subtiele) dingen kan doen om te voorkomen dat het in de toekomst een strijd wordt. Als mensen daar tips voor hebben zijn die heel welkom!
Ik ga niet van alles zomaar twee dezelfde dingen aanschaffen, dus ik probeer nu al telkens bewust iets anders aan te bieden ipv hetzelfde als er 'fittie' is. Maar soms is dan toch het originele ding het meest favo natuurlijk. Hoe doen anderen dat? Zit je er veel op? Of laat je het ze juist, nu al op jonge leeftijd, meer zelf uitzoeken. Merk je dan dat er vaak eentje is die het onderspit delft of gaat dat heen en weer? Is er iets waar je dan op kunt letten?

Hier reageren ze echt heel verschillend op hetzelfde gebeuren. Ik merk dat ik daardoor ook anders reageer op ze als er iets gebeurd. Hebben jullie dat ook? En hoe zit dat dan? Het zijn natuurlijk twee verschillende kindjes, dus het is ook logisch dat ze anders zijn en andere omgang behoeven, maar hoe zorg je er dan voor dat je niet 1 gaat voortrekken bijvoorbeeld?

Eén van onze tweeling heeft een erg harde stem en zet die ook vaak in. Hij kan zichzelf goed duidelijk maken, maar ik merk dat het bij mij een trigger is. Ik raak er sneller van gefrustreerd en reageer dan ook 'harder' op hem. De ander is veel rustiger/stiller en daar reageer ik dan ook eerder rustiger op... Ik ben me daar erg van bewust en probeer dus dat ook om te buigen. Door juist expres rustiger te gaan reageren. Maar ik vind dat niet altijd makkelijk en ben dan soms bang dat ik dus dingen 'verpest'... Dat z'n gedrag door mij verder in de hand wordt gewerkt of dat de ene zich geliefder voelt dan de ander of zo... :'( :@
  maandag 1 juni 2020 @ 22:21:33 #159
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_193426764
Ik weet nog wel dat ze hier ook zo'n fase hebben gehad dat de een steeds dingen van de ander afpakte. En als dat niet mocht dan was ze ook heel verdrietig. Ze begreep dat gewoon echt niet. Zeker voor die kleintjes is het moeilijk om zichzelf los te zien van hun tweelingbroer/-zus. Dus ook troosten en knuffels voor de afpakker. Want haar verdriet was er net zo goed.

Volgens mij heeft die periode hier niet heel lang geduurd. En nu maken ze vooral verbaal ruzie. "Jij bent echt de allerstomste zus, ik wou dat ik geen zus had!!!"

En die harde stem is ook herkenbaar. Hier overschreeuwen ze zichzelf nog steeds als ze alletwee (of alledrie) tegelijk iets willen vertellen. Nadeel van samen in 1 klas, ze maken steeds hetzelfde mee :')
pi_193524790
Afpakken doen ze hier ook, maar ik laat ze het voor zover mogelijk dan zelf uitzoeken.Tenzij ze gaan slaan en bijten enzo. M(eisje) is supersnel met alles en loopt ook wel voor met dingen, en is dus ook redelijk vaak dan de afpakker. Het is echt een pittige tante waar ik m'n handen vol aan heb. J(ongen) is wat rustiger en doet de dingen meer op zijn eigen leeftijd. Als er dingen worden afgepakt gaat hij los, wat resulteert in krijsen en mogelijk bijten en slaan. Het wordt wel al minder, dat afpakken van elkaar, echt een fase. Scheelt ook dat wij Jongen/Meisje tweeling hebben wellicht.

Ander dingetje is dat ze alleen maar MIJ willen. IK moet ALLES doen. En we laten papa bijvoorbeeld ook wel verschonen maar dat gaat amper door schoppen krijsen :(. Ook andere dingen zoals in en uit stoel tillen of aankleden of naar bed brengen mag papa allemaal niet doen. Is dat ook een herkenbare fase? Moeten we dat op een bepaalde manier aanpakken? Ik merk dat alles doen een beetje veel wordt voor me. En papa vindt het ook niet leuk, want die mag dus niks doen. En als hij het wel probeert heeft hij superboze kinderen en vaak neem ik het dan alsnog van hem over.

Aandacht verdelen is iets wat ik ook nog supermoeilijk vindt. De oudste van bijna 8 is daardoor ook vaak zelf bezig. Merk dat ze nu soort van prepuber fase doormaakt ofzo?. Er is altijd wel een van de andere twee die iets moet of nodig heeft of huilt. Zeker nu M geen middagslaapje meer doet (Serieus, net 2 jaar zet de hele kamer op z'n kop en houdt J wakker...dus dan maar geen middagslaapje en dat gaat prima. Gaat ze 's avonds tenminste ook gewoon slapen) Maar overdag is er dus geen tijd meer voor grote zus alleen, dat missen we allebei wel denk ik.

Gelukkig mag zij dan weer morgen naar school, enigszins normaal ritme. Voor een maand. Ik kijk er naar uit.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:45:34 #161
399061 kuolema
vermaledijd
pi_193549816
Ik stel mijn vraag uit het kinderwagentopic hier ook even:

Hoi, mijn zus is zwanger van een tweeling en een van haar overwegingen voor een duowagen is de Mountain Buggy Duet. Nu is bekend dat deze smalle zittingen heeft en vraagt zij zich af of dat niet oncomfortabel is voor haar kinderen. Ik zag in een video een (gemiddelde?) vierjarige erin zitten en die paste gewoon, de rugleuning was ook lang genoeg.
Het lijkt mij dat het, zolang je geen obees kind hebt, allemaal wel gaat passen.
Mijn zus was slank als kind, van haar vriend weet ik het niet, respectievelijk gemiddelde lengte en iets daarboven (nu).
Wie heeft ervaring met deze kinderwagen - in het algemeen, maar vooral specifiek wat betreft ruimte voor de kinderen in de buggy-inzet betreft? En hoe zit het met de reiswieg qua ruimte?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_193553380
Ik heb geen ervaring met die specifieke kinderwagen, maar naar mijn ervaring zijn kinderwagens waarbij ze naast elkaar zitten sowieso redelijk krap. Toen mijn oudste vanaf een reguliere kinderwagen in de Bugaboo Donkey kwam te zitten zat hij ook opeens veel krapper en paste de kap amper over zijn hoofd heen. Maar een kinderwagen gebruik je vaak ook niet meer zo intensief na hun 2e jaar. Wij hebben onze erg fijne Bugaboo vanaf dat ze goed konden lopen amper meer gebruikt, ik denk nog maar 1 keer per maand vanaf hun 2e verjaardag. En hij is nu alweer een paar maanden de deur uit zonder dat ik hem gemist heb.
Een tweelingwagen is wat dat betreft echt een stuk minder prettig in gebruik vanwege de omvang en daardoor liet ik hem thuis staan als het kon ondanks dat wij altijd lopend boodschappen deden. Of een 4-jarige er comfortabel in zit zou ik dus geen argument vinden, zolang ze er maar tot 2,5 prima in zitten, hij (vrijwel) plat kan en ik ze in de zitjes naar mij toe kan laten zitten.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
  woensdag 12 augustus 2020 @ 09:34:22 #163
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_194516689
Goedemorgen, handig zo'n topic.
Sinds 23 juli vader van twee jongens, laten we ze baby 1 en baby 2 noemen, net als de verloskundige.
[KNE]-Mod
pi_194702145
quote:
6s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 09:34 schreef ThE_ED het volgende:
Goedemorgen, handig zo'n topic.
Sinds 23 juli vader van twee jongens, laten we ze baby 1 en baby 2 noemen, net als de verloskundige.
Gefeliciteerd en welkom bij de club!

Hoe ervaar je het vaderschap? Hoe gaat het met de jongens?
  maandag 31 augustus 2020 @ 22:05:14 #165
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_194818129
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:47 schreef KapiteinCupcake het volgende:

[..]

Gefeliciteerd en welkom bij de club!

Hoe ervaar je het vaderschap? Hoe gaat het met de jongens?
Vermoeiend! :D Maar eigenlijk gaat het heel goed met de jongens, ze eten goed, slapen gied, huilen weinig *klopt af* maar je bent er natuurlijk gewoon veel mee bezig.
[KNE]-Mod
  maandag 23 januari 2023 @ 10:03:20 #166
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_207681009
Ze zijn inmiddels 2,5 jaar en nu wordt het echt werken.
Toch eeneiig denken we nu.
[KNE]-Mod
pi_207729516
Hahaha, dat kan ik me voorstellen. Ik vond rond de 3 nog steeds de "lastigste" leeftijd.

Een van de meiden heeft een BFF. Dat vindt de ander nu ook wel eens ingewikkeld. Voorheen hadden ze gewoon vriendinnen, meestal ook gewoon dezelfde.
pi_213315251
Hallo meerling ouders,

Dit topic is behoorlijk stil maar ook een van de weinige plekken om een vraag te stellen aan de ervaringsdeskundigen! Onze jongens zijn 11 en allebei gek van dezelfde sport. Nummer 1 speelt sinds een paar jaar en tot verdriet/jaloezie van de ander in een elite team. Maar nummer 2 heeft ook een leuk team en het daar gezellig mee. Nu hebben ze hebben samen een tryout gedaan voor een nieuwe en prestigieuze club. Hoera, allebei toegelaten, maar nummer 1 weer in het hoogste team en nummer 2 in het (ook goede) lagere elftal. We verwachten eigenlijk dat ze allebei hartstikke blij zouden zijn met deze nieuwe club maar helaas had nummer 2 een komplete breakdown, met de grote aanklacht dat nummer 1 in alles beter is. We hebben altijd geprobeerd te benadrukken dat het om plezier gaat, en dat ze twee verschillende kinderen met hun eigen eigenschappen zijn, maar de focus blijft vaak hangen op "hoe goed ben ik tot opzichte van mijn tweeling". Overigens kunnen ze het prima met elkaar vinden, in het algemeen.

Dus, lang verhaal, maar hoe helpen we nummer 2 gelukkig te worden?
Jesus saves but death prevails.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')