abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_176850774
registreer om deze reclame te verbergen
Topicreeks: Irritaties op de weg

We ergeren ons nogal wat in het verkeer. Bumperklevers (voor en achter), linksplakkers, langzaamrijders, hardrijders, voorrangnemers, geen voorrangverleners, inhaalverbod negerende vrachtwagenchauffeurs, onnodig gebruik van mistlampen, dagrijverlichting bij nacht (zonder achterlichten), eigenlijk aan alles.

Steek hier je klaagzang af over ergernissen die je tegengekomen bent in het verkeer, en discussieer mee.

En nog een wijze spreuk van George Carlin:

"Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

* Maar hou het wel gezellig aub!

media_xll_5120496.jpg

angry-woman-driver_wide.jpg

Leerzame informatie

• De uitleg over rijbanen en rijstroken kort samengevat met plaatje:

Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan.
Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden.
Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan.
Snelwegindeling.gif
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_176850911
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:11 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Gewoon een paar golfballen bij je hebben. Gebeurd hier in de UK ook regelmatig. Net zoals mensen die je afsnijden op de weg. Effe inhalen en een golfbal op zijn ruiten flikkeren. Vinden ze normaal hier.
Effe uitstappen, en en stuiter op zijn bek verkopen.. zou ik dan ook zomaar ineens heel normaal vinden O-)

Als ik een golfbal op mijn auto gegooid krijg omdat ik iets fout doe, hoop ik serieus voor je dat je behoorlijk uit de voeten kunt met je gympies, anders heb je écht een probleempje :') groot, klein, dik, dun, hulk, sissy, Wim - Lex... /care.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176851023
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Effe uitstappen, en en stuiter op zijn bek verkopen.. zou ik dan ook zomaar ineens heel normaal vinden O-)

Als ik een golfbal op mijn auto gegooid krijg omdat ik iets fout doe, hoop ik serieus voor je dat je behoorlijk uit de voeten kunt met je gympies, anders heb je écht een probleempje :') groot, klein, dik, dun, hulk, sissy, Wim - Lex... /care.
Haha, in Nederland zou ik het inderdaad ook zeker niet normaal vinden. Hier gaat het er echter iets anders aan toe, en is een 'road rage' aan de orde van de dag.
Afsnijden op een rotonde staat gelijk aan een deuk in je zijkant, geen voorrang verlenen staat gelijk aan een golfbal (vooral richting het noorden gaat het er zo aan toe), en afsnijden bij het uitvoegen staat gelijk aan een matpartij aan het einde van de uitvoegstrook.

Not done in Nederland, maar kan me er in sommige gevallen nog wel wat bij voorstellen ook.
pi_176851087
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:36 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Haha, in Nederland zou ik het inderdaad ook zeker niet normaal vinden. Hier gaat het er echter iets anders aan toe, en is een 'road rage' aan de orde van de dag.
Afsnijden op een rotonde staat gelijk aan een deuk in je zijkant, geen voorrang verlenen staat gelijk aan een golfbal (vooral richting het noorden gaat het er zo aan toe), en afsnijden bij het uitvoegen staat gelijk aan een matpartij aan het einde van de uitvoegstrook.

Not done in Nederland, maar kan me er in sommige gevallen nog wel wat bij voorstellen ook.
I'm game.. mijn persoonlijke eigendommen te na komen omdat ik een fout maak is gewoon not done.. dan heb je serieus een serieus probleem van 105 kilo.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176851149
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

I'm game.. mijn persoonlijke eigendommen te na komen omdat ik een fout maak is gewoon not done.. dan heb je serieus een serieus probleem van 105 kilo.
Klopt, ben het ook zeker met je eens. Was voor mij persoonlijk ook even wennen toen ik hier kwam te wonen. Hier beginnen ze al op je te schelden als je in een file staat. Toeteren terwijl je toch niet verder kan en dan verhaal komen halen :')
pi_176851187
Wtf, golfballen :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_176851212
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:40 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Klopt, ben het ook zeker met je eens. Was voor mij persoonlijk ook even wennen toen ik hier kwam te wonen. Hier beginnen ze al op je te schelden als je in een file staat. Toeteren terwijl je toch niet verder kan en dan verhaal komen halen :')
Dat mag.. als het de moeite waard is stap ik ook nog uit.. ik ben wel van het integreren O-)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176864842
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 22:40 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Klopt, ben het ook zeker met je eens. Was voor mij persoonlijk ook even wennen toen ik hier kwam te wonen. Hier beginnen ze al op je te schelden als je in een file staat. Toeteren terwijl je toch niet verder kan en dan verhaal komen halen :')
Mijn ervaring dit voorjaar in Lake District en Anglesey was toch echt anders. Weinig agressiefs gezien en fouten van mij werden netjes opgevangen. Ik vond het juist relaxed rijden (afgezien van links rijden).
pi_176866123
Zat vanmiddag vrij lang vast achter een erg nieuwe Alfa Giulia. Zeer fraai.

Maar de bestuurder trapte elke zoveel honderd meter even op de rem. Bloedirritant.
Wel eens bij zo iemand in de auto gezeten, geeft niet echt een veilig gevoel.
You have to be very clean to get really dirty
pi_176880473
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 18:12 schreef Sometimes het volgende:
Zat vanmiddag vrij lang vast achter een erg nieuwe Alfa Giulia. Zeer fraai.

Maar de bestuurder trapte elke zoveel honderd meter even op de rem. Bloedirritant.
Wel eens bij zo iemand in de auto gezeten, geeft niet echt een veilig gevoel.
Waarschijnlijk iemand die nog moet wennen aan de nieuwe auto.
pi_176881011
Ik heb ook hele andere ervaringen in Engeland. Ik rijd met een verlengde bus en mensen geven me voorrang en seinen als ik er voorbij ben (zoals bij vrachtwagens). Dat kom ik in de rest van Europa amper tegen. Geen slechte ervaringen daar en heb er veeel km’s gemaakt.
pi_176881282
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 12:07 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb ook hele andere ervaringen in Engeland. Ik rijd met een verlengde bus en mensen geven me voorrang en seinen als ik er voorbij ben (zoals bij vrachtwagens). Dat kom ik in de rest van Europa amper tegen. Geen slechte ervaringen daar en heb er veeel km’s gemaakt.
Tijdens een motorvakantie in Schotland verbaasde ik me ook over hoe hoffelijk en vriendelijk de mensen op de weg daar zijn. Maakten plaats, zwaaiden vriendelijk en pastten hun rijgedrag aan terwijl het niet eens nodig was. Heel erg prettig die ervaring.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_176881524
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 12:26 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Tijdens een motorvakantie in Schotland verbaasde ik me ook over hoe hoffelijk en vriendelijk de mensen op de weg daar zijn. Maakten plaats, zwaaiden vriendelijk en pastten hun rijgedrag aan terwijl het niet eens nodig was. Heel erg prettig die ervaring.
Ja heb exact hetzelfde. Heb ook met m’n werkbus door een natuurpark in Ierland gereden en mensen zwaaiden en staken duimpjes op 😄 Als ik dat in Frankrijk doe willen ze dat je ze er zsm voorbij laat.
pi_176886758
Misschien is het anders als je rechts stuur hebt en Britse platen *;
.
pi_176939686
Niet helemaal on topic, maar moet toch even gal spuwen :r Er is hier sinds een paar weken iemand van een andere flat die elke dag bewust bij ons komt parkeren. Als ik 's avonds laat thuiskom heb ik hierdoor vaak net geen parkeerplek waardoor ik helemaal aan het einde van de straat moet parkeren uit het zicht en gehoor. De eerste dag dat het me opviel op een vrije dag hebben ze misschien wel 15-20 keer heen en weer gereden en elke keer kwamen ze weer hier staan. Nu heb ik begin deze week een briefje onder z'n ruitenwisser gedaan of 'ie niet gewoon bij zijn eigen flat kan parkeren, maar blijkbaar heeft 'ie gewoon schijt. Een paar jaar terug ook zo'n geval uit dezelfde flat. Uiteindelijk erachter gekomen waar diegene woonde, een briefje in de bus gedaan en de dag daarna parkeerde hij weer keurig bij zijn eigen flat :)

En ja, het zijn openbare parkeervakken, maar als er bij je eigen flat ruimte is, zie ik geen enkele reden om bij een andere flat te gaan parkeren en daar de boel weer vol te maken met extra auto's :(

Dit was mijn zeer terechte klacht. Goenavud.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_176939858
Hier staat ook al de hele week een auto buiten de vakken geparkeerd, telkens net achter mijn auto waardoor ik drie, vier keer moet steken om mijn eigen plek in en uit te kunnen O+ ik vermoed wie de eigenaar is, nieuwe bewoners in deze flat die geen tweede parkeerplek konden kopen omdat die er niet was, maar hier word ik ook niet vrolijk van en ik vermoed dat dat ook voor m'n directe buren geldt. Maar om nou meteen te gaan zeiken bij nieuwe buren :@
Wel klote, want ik woon in het centrum en als ik overdag bezoek krijg moeten ze dokken om op een parkeerterrein te staan maar vervolgens flikkert iemand anders zijn tweede auto wel achter mijn plek neer zodat die slecht toegankelijk is -O-
NARF
pi_176940438
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 00:11 schreef CherryLips het volgende:
Hier staat ook al de hele week een auto buiten de vakken geparkeerd, telkens net achter mijn auto waardoor ik drie, vier keer moet steken om mijn eigen plek in en uit te kunnen O+ ik vermoed wie de eigenaar is, nieuwe bewoners in deze flat die geen tweede parkeerplek konden kopen omdat die er niet was, maar hier word ik ook niet vrolijk van en ik vermoed dat dat ook voor m'n directe buren geldt. Maar om nou meteen te gaan zeiken bij nieuwe buren :@
Wel klote, want ik woon in het centrum en als ik overdag bezoek krijg moeten ze dokken om op een parkeerterrein te staan maar vervolgens flikkert iemand anders zijn tweede auto wel achter mijn plek neer zodat die slecht toegankelijk is -O-
Mensen die buiten de lijntjes parkeren O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_176941758
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 00:36 schreef Simterklaas het volgende:

[..]

Mensen die buiten de lijntjes parkeren O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar zet ik hem strak langs ongeacht bestuurder of niet bestuurder kant, dan moeten ze maar normaal parkeren.
pi_176941898
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 00:11 schreef CherryLips het volgende:
Hier staat ook al de hele week een auto buiten de vakken geparkeerd, telkens net achter mijn auto waardoor ik drie, vier keer moet steken om mijn eigen plek in en uit te kunnen O+ ik vermoed wie de eigenaar is, nieuwe bewoners in deze flat die geen tweede parkeerplek konden kopen omdat die er niet was, maar hier word ik ook niet vrolijk van en ik vermoed dat dat ook voor m'n directe buren geldt. Maar om nou meteen te gaan zeiken bij nieuwe buren :@
Wel klote, want ik woon in het centrum en als ik overdag bezoek krijg moeten ze dokken om op een parkeerterrein te staan maar vervolgens flikkert iemand anders zijn tweede auto wel achter mijn plek neer zodat die slecht toegankelijk is -O-
Gewoon de parkeerwachter tippen toch.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_176942720
quote:
14s.gif Op zondag 4 februari 2018 08:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Gewoon de parkeerwachter tippen toch.
Priveterrein ;(
NARF
  zondag 4 februari 2018 @ 09:58:33 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176942835
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 11:36 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Waarschijnlijk iemand die nog moet wennen aan de nieuwe auto.
Maar wat doet die voet dan telkens op het rempedaal?
Zet hem gewoon op cruise en blijf overal vanaf denk ik dan....
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 4 februari 2018 @ 11:31:47 #22
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_176944374
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 09:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar wat doet die voet dan telkens op het rempedaal?
Zet hem gewoon op cruise en blijf overal vanaf denk ik dan....
Voor het merendeel van de mensen is de rem aantikken de manier om van CC af te gaan. Vaak zijn dit mensen die op CC rijden maar wel heel graag dicht bij anderen zijn, dus binnen 2 autolengtes van de voorligger zodat ze bij iedere kleine variatie in snelheid van de voorligger van CC af moeten.
En best sneu dat ze dan niet weten dat dit ook kan door de koppeling aan te tikken of door de schakelaar van CC hiervoor te gebruiken.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_176946308
Gewoon een bordje laten maken met "gereserveerd voor - insert kenteken -" en die achter je parkeerplekje op een paal zetten.
  zondag 4 februari 2018 @ 13:19:40 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176946393
quote:
6s.gif Op zondag 4 februari 2018 11:31 schreef JaapB het volgende:

[..]

Voor het merendeel van de mensen is de rem aantikken de manier om van CC af te gaan. Vaak zijn dit mensen die op CC rijden maar wel heel graag dicht bij anderen zijn, dus binnen 2 autolengtes van de voorligger zodat ze bij iedere kleine variatie in snelheid van de voorligger van CC af moeten.
En best sneu dat ze dan niet weten dat dit ook kan door de koppeling aan te tikken of door de schakelaar van CC hiervoor te gebruiken.
Sommigen doen dat idd, maar ik heb ze ook gezien die zo druk in gesprek zijn met de bijrijder (en deze aankijken) dat ze elke keer bij het naar voren kijken even de rem aantikken :')

Sowieso mensen die op een rechte weg de rem aantikken :') Zelfs bij een snelheidsverlaging kun je prima uitrollen met gas los ipv in de ankers te gaan.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_176946649
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:19 schreef daNpy het volgende:

[..]

Sommigen doen dat idd, maar ik heb ze ook gezien die zo druk in gesprek zijn met de bijrijder (en deze aankijken) dat ze elke keer bij het naar voren kijken even de rem aantikken :')

Sowieso mensen die op een rechte weg de rem aantikken :') Zelfs bij een snelheidsverlaging kun je prima uitrollen met gas los ipv in de ankers te gaan.
Sowieso remmen :')
Pay close attention or else you'll miss what's happening
  zondag 4 februari 2018 @ 13:34:54 #26
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176946667
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:34 schreef Simterklaas het volgende:

[..]

Sowieso remmen :')
Remmen = angst.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  zondag 4 februari 2018 @ 17:09:12 #27
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_176951639
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:34 schreef Simterklaas het volgende:

[..]

Sowieso remmen :')
Met een beetje inzicht en goed anticiperen hoef je op de snelweg bijna niet te remmen.
  zondag 4 februari 2018 @ 17:10:06 #28
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_176951681
quote:
6s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Remmen = angst.
Het is af en toe wel een handig pedaal.
pi_176952563
quote:
6s.gif Op zondag 4 februari 2018 11:31 schreef JaapB het volgende:

[..]


En best sneu dat ze dan niet weten dat dit ook kan door de koppeling aan te tikken of door de schakelaar van CC hiervoor te gebruiken.
Verschilt per merk. Als ik de koppeling intrap en (al dan niet) terugschakel trekt ie daarna vanzelf weer op. Was even wennen na jaren een auto weer de koppeling intrappen wel volstond om de cc eraf te krijgen. Tegenwoordig de stuurbediening maar aangeleerd
  zondag 4 februari 2018 @ 19:01:17 #30
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_176954368
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 17:39 schreef alpeko het volgende:

[..]

Verschilt per merk. Als ik de koppeling intrap en (al dan niet) terugschakel trekt ie daarna vanzelf weer op. Was even wennen na jaren een auto weer de koppeling intrappen wel volstond om de cc eraf te krijgen. Tegenwoordig de stuurbediening maar aangeleerd
Best vreemd lijkt me dat. Heb tot nu toe over de afgelopen 16 jaar ervaring met één VW, één BMW en 2 Subaru's die dit in elk geval niet hebben. Lijkt me ook niet logisch.
Met een automaat is dat wel begrijpelijk, maar inderdaad de knoppen aan het stuur zijn er ook nog altijd.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_176955489
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 13:15 schreef ludovico het volgende:
Gewoon een bordje laten maken met "gereserveerd voor - insert kenteken -" en die achter je parkeerplekje op een paal zetten.
Dan ligt die paal heel snel ondersteboven.
NARF
pi_176955496
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 19:44 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dan ligt die paal heel snel ondersteboven.
Dan zet je er een hittesensor bij en schiet je met scherp als die af gaat.
pi_176955578
quote:
6s.gif Op zondag 4 februari 2018 19:01 schreef JaapB het volgende:

[..]

Best vreemd lijkt me dat. Heb tot nu toe over de afgelopen 16 jaar ervaring met één VW, één BMW en 2 Subaru's die dit in elk geval niet hebben. Lijkt me ook niet logisch.
Met een automaat is dat wel begrijpelijk, maar inderdaad de knoppen aan het stuur zijn er ook nog altijd.
Huidige generatie VAG machinerie wel hoor. Ik klik meestal bij 5 de cc erop en schakel ik door naar 6. Tijdens koppeling in geeft hij geen gas bij, maar na opkomen gaat hij gewoon verder op de ingestelde snelheid.
.
pi_176955747
quote:
6s.gif Op zondag 4 februari 2018 19:01 schreef JaapB het volgende:

[..]

Best vreemd lijkt me dat. Heb tot nu toe over de afgelopen 16 jaar ervaring met één VW, één BMW en 2 Subaru's die dit in elk geval niet hebben. Lijkt me ook niet logisch.
Met een automaat is dat wel begrijpelijk, maar inderdaad de knoppen aan het stuur zijn er ook nog altijd.
Als je het eenmaal gewend bent heeft het ook voordelen. Zeker als het rustig is op de snelweg voeg ik in met cc op 130 en dan schakel ik vervolgens op naar 4-5-6.
pi_176955776
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 17:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Met een beetje inzicht en goed anticiperen hoef je op de snelweg bijna niet te remmen.
Dat is afhankelijk van de drukte dus niet per defintie waar, maar er wordt wel veel meer geremd dan noodzakelijk.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_176955933
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 19:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van de drukte dus niet per defintie waar, maar er wordt wel veel meer geremd dan noodzakelijk.
Mja vooral ook meer gas gegeven dan noodzakelijk...
Als je constante rode lichtjes ziet op een meter of 500... Dan weet je dat je +- stil gaat staan.
pi_176956231
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:03 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mja vooral ook meer gas gegeven dan noodzakelijk...
Als je constante rode lichtjes ziet op een meter of 500... Dan weet je dat je +- stil gaat staan.
Zeker die eerste zin is helemaal waar. Ik snap dat bumperhangen ook niet als het druk is, je zal je toch voor en/of na elke werkdag nog zo in de stress willen werken. Ik ga dan ook regelmatig rechts rijden om dat hysterische gedoe te ontwijken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_176956848
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik ga dan ook regelmatig rechts rijden om dat hysterische gedoe te ontwijken.
Mja vaak is net harder rijden dan de rest of net langzamer het meest rustige qua rijstijl. Anders moet je iets vaker in halen....

Tjah, variabele snelheid aanhangen en je voorganger afstand laten nemen als je cruise control aanzet kan ook wel relaxed rijden..

Ik heb weleens gebeld naar een detacheerders bureau waarvan de werknemer zat te kleven bij mij die hebben hem op gesprek laten komen. 8)7 _O-
pi_176957469
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 20:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mja vaak is net harder rijden dan de rest of net langzamer het meest rustige qua rijstijl. Anders moet je iets vaker in halen....

Tjah, variabele snelheid aanhangen en je voorganger afstand laten nemen als je cruise control aanzet kan ook wel relaxed rijden..

Ik heb weleens gebeld naar een detacheerders bureau waarvan de werknemer zat te kleven bij mij die hebben hem op gesprek laten komen. 8)7 _O-
Dat is wel een punt. Ik probeer meestal gewoon de maximum snelheid te rijden en dan ben je altijd te snel voor de ene helft en als je zo iemand gaat inhalen, te langzaam voor de mensen achter je.
.
pi_176958574
Op het werk ook een bus waarbij de cc gewoon aan blijft als je de koppeling intrapt. Weet alleen niet meer welke dat is. Bij mijn werkbus ook, maar die heeft een automaat. Handig na een tolpoortje :P
  zondag 4 februari 2018 @ 22:01:38 #41
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176958883
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 17:39 schreef alpeko het volgende:

[..]

Verschilt per merk. Als ik de koppeling intrap en (al dan niet) terugschakel trekt ie daarna vanzelf weer op. Was even wennen na jaren een auto weer de koppeling intrappen wel volstond om de cc eraf te krijgen. Tegenwoordig de stuurbediening maar aangeleerd
Waarom zou je de koppeling even aantikken om de CC eraf te halen?
Sowieso slechte eigenschap vind ik, even de platen laten slippen. Net als mensen die hun voet op de koppeling laten rusten. Die kunnen elke 10dkm een nieuwe koppeling laten monteren.
Maargoed dat is geen irritatie voor op de weg :P
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_176964857
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 22:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom zou je de koppeling even aantikken om de CC eraf te halen?
Om terug te schakelen om af te remmen bij een rotonde bijv.
  maandag 5 februari 2018 @ 12:27:55 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_176968687
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 07:06 schreef alpeko het volgende:

[..]

Om terug te schakelen om af te remmen bij een rotonde bijv.
Om terug te schakelen trap je hem helemaal in - om af te remmen op de motor kun je dus beter het knopje gebruiken.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_176968731
Je moet ook terugschakelen om fatsoenlijk af te remmen op de motor.
Tis wel een beetje niet-zo-fijn voor je auto om dat vanuit de cc te doen.. Sowieso is uitrollen (500 meter van te voren) zuiniger en beter.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176976705
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 21:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Op het werk ook een bus waarbij de cc gewoon aan blijft als je de koppeling intrapt. Weet alleen niet meer welke dat is. Bij mijn werkbus ook, maar die heeft een automaat. Handig na een tolpoortje :P
Die volg ik niet.

De CC blijft - volgens mij - bij alle auto's "aan" na het intrappen van de koppeling. Alleen de snelheid valt terug. Zelfde effect als "cancel". Tikje op de hendel / knop voor "resume" en dan weer terug naar de oorspronkelijk ingestelde snelheid.

Het beeld wat ik op basis van je beschrijving van jouw werkbus heb is dat het je veel moeite moet kosten om die tot stilstand te krijgen...
You have to be very clean to get really dirty
pi_176976929
De rem- en koppelingsschakelaars van de cc zijn veiligheidsschakelaars, ze zijn er om de cc uit te schakelen als je plots moet remmen of ontkoppelen, om te voorkomen dat je motor volgas gaat revven of tegen de remmen probeert te vechten. Niet om de cc normaal mee uit te schakelen.

Voor het normaal uitschakelen heb je een apart knopje op/aan je stuur.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
  maandag 5 februari 2018 @ 20:31:59 #47
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_176978842
quote:
1s.gif Op zondag 4 februari 2018 19:48 schreef Fer het volgende:

[..]

Huidige generatie VAG machinerie wel hoor. Ik klik meestal bij 5 de cc erop en schakel ik door naar 6. Tijdens koppeling in geeft hij geen gas bij, maar na opkomen gaat hij gewoon verder op de ingestelde snelheid.
Is ook zo, de Golf was de dubbel geblazen uit 2010, sinds die tijd al meer dan 7 jaar verder.
Best vreemd dat de BMW van 2 jaar oud dit dan niet zo heeft? Ach ja, techniek staat zeker niet stil.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  maandag 5 februari 2018 @ 20:34:28 #48
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_176978945
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 22:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom zou je de koppeling even aantikken om de CC eraf te halen?
Sowieso slechte eigenschap vind ik, even de platen laten slippen. Net als mensen die hun voet op de koppeling laten rusten. Die kunnen elke 10dkm een nieuwe koppeling laten monteren.
Maargoed dat is geen irritatie voor op de weg :P
Even aantippen is iets anders dan zover intrappen dat de platen slijten.
En 10k met platen? Mijn WRX had na 200k nog geen nieuwe nodig dus dat geeft wel aan dat die eigenschap minder erg is dan telkens de rem aantikken :D
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_176979957
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:58 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Die volg ik niet.

De CC blijft - volgens mij - bij alle auto's "aan" na het intrappen van de koppeling. Alleen de snelheid valt terug. Zelfde effect als "cancel". Tikje op de hendel / knop voor "resume" en dan weer terug naar de oorspronkelijk ingestelde snelheid.

Het beeld wat ik op basis van je beschrijving van jouw werkbus heb is dat het je veel moeite moet kosten om die tot stilstand te krijgen...
Ok ok, speciaal voor jou: zodra je de koppeling intrapt gaat de cruise control even uit (of 'cancelt' 'ie, zo je wilt) en zodra je 'm weer hebt ontkoppelt in de versnelling gaat 'ie weer door naar de vooraf ingestelde snelheid. Capiche? c_/

En even voor de duidelijkheid (als we dan toch kleine miertjes aanranden): ook als je cruise control aanstaat kun je gewoon stoppen natuurlijk, zelfs als 'ie gas blijft geven kun je 'm in z'n vrij zetten en gewoon remmen :7
pi_176980108
Is dit het rijlestopic of vergis ik me?
Torque makes life easy.
Team Jean
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')