abonnement Unibet Coolblue
pi_176818933
Dit zal niet veel mensen verbazen. Intelligente mensen zullen eerder vraagtekens plaatsen bij bepaalde beweringen. Ze willen bewijs zien.

quote:
'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Mensen die religieus zijn, zijn over het algemeen minder intelligent dan atheïsten. Dat is de uitkomst van een onderzoek onder 63.000 mensen door de Londense universiteit Imperial College.

De deelnemers moesten aangeven of ze zichzelf beschouwden als atheïstisch, gelovig of agnostisch (weet niet of er hogere machten zijn). Daarna moesten ze in een half uur tijd twaalf taken uitvoeren, die te maken hadden met planning, redeneren, concentratie en geheugen.

De ongelovigen presteerden beter dan de gelovigen, zelfs als factoren als leeftijd en opleidingsniveau werden meegewogen, meldt The Independent. De agnosten zaten met hun prestaties tussen de andere twee groepen in.

De onderzoekers gaan ervan uit dat religieuzen gewend zijn meer op hun intuïtie te vertrouwen. Dat bleek ook uit een test waarbij zowel vanuit gevoel als vanuit logica kon worden geantwoord.

https://www.nu.nl/wetensc(...)r-dan-gelovigen.html
  maandag 29 januari 2018 @ 14:41:19 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_176818958
Ach ja, dat weten we nu allemaal wel,
laat mensen gewoon in hun waarde.
  maandag 29 januari 2018 @ 14:43:18 #3
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_176818990
Het verbaast mij inderdaad niet, en ik vind het nogal een open deur. Dat ze hier uberhaupt onderzoek naar doen.
pi_176819087
En toch wordt er in veel samenlevingen erg veel rekening gehouden met gelovigen, wetten en regels zijn vaak gebaseerd op een geloof.

Kijk maar eens naar de landen waar geloof een zeer belangrijke rol speelt in de samenleving, allemaal shithole countries met een zeer laag intelligentie niveau.
  maandag 29 januari 2018 @ 14:49:55 #5
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_176819092
Agnosticisme is iets anders dan 'niet weten of er hogere machten zijn', agnosticisme is de stelling dat dat niet te weten valt. Een bijzonder zwakke positie, maar toch.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_176819153
Correlatie en causaliteit, blijft moeilijk
pi_176819172
Misschien kunnen ze als volgende onderzoek eens gaan kijken of de aarde nou rond of plat is
  maandag 29 januari 2018 @ 14:53:39 #8
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_176819177
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:52 schreef bamibij het volgende:
Correlatie en causaliteit, blijft moeilijk
Ja, de interessante vraag hier is natuurlijk of je dom wordt van in God geloven of dat je in God gelooft omdat je dom bent (of nog een ander smaakje!)
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_176819187
Ach het wordt nogal eens betwist dus wat dat betreft een prima onderzoek. Jammer dat ze het af proberen te schuiven op Intuïtie, terwijl een onderdeel van intelligentie wat mij betreft juist is om niet gelijk op je onderbuik gevoel af te gaan maar even na te denken.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176819206
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:53 schreef JAM het volgende:

[..]

Ja, de interessante vraag hier is natuurlijk of je dom wordt van in God geloven of dat je in God gelooft omdat je dom bent (of nog een ander smaakje!)
Ik denk dat het volgens hem gewoon toeval is.
pi_176819243
quote:
De onderzoekers gaan ervan uit dat religieuzen gewend zijn meer op hun intuïtie te vertrouwen. Dat bleek ook uit een test waarbij zowel vanuit gevoel als vanuit logica kon worden geantwoord.
Dus de onderzoekers weten het niet. En ik vraag me dus af wat voor test dat was.
pi_176819511
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:52 schreef bamibij het volgende:
Correlatie en causaliteit, blijft moeilijk
Er is een causaliteit tussen intelligentie en religie,

Hoe intelligenter een persoon, hoe minder snel hij natuurlijk in de sprookjes van de lokale volksmenner trapt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_176819975
Ook niet onbelangrijk: Intelligentie zegt dus helemaal niks over de mentaliteit van iemand.
pi_176819988
Dat geloof ik
pi_176820021
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:57 schreef Hiddendoe het volgende:
Dus de onderzoekers weten het niet. En ik vraag me dus af wat voor test dat was.
Deze: https://www.frontiersin.o(...)psyg.2017.02191/full

Ik snap alleen niet waarom zo geneuzeld wordt over dat intuïtie, alsof dat de conclusie anders maakt dat gelovigen minder intelligent zijn. Het is een onderdeel van het beredeneren.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176820039
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:33 schreef Hiddendoe het volgende:
Ook niet onbelangrijk: Intelligentie zegt dus helemaal niks over de mentaliteit van iemand.
Net zoals geloof niets zegt over het moraal van iemand.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176820103
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:36 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Deze: https://www.frontiersin.o(...)psyg.2017.02191/full

Ik snap alleen niet waarom zo geneuzeld wordt over dat intuïtie, alsof dat de conclusie anders maakt dat gelovigen minder intelligent zijn. Het is een onderdeel van het beredeneren.
Ik loop nu het risico voor mannenhatende feministe te worden uitgemaakt, terwijl dat niet mijn insteek is.
Vrouwen redeneren over het algemeen vanuit hun gevoel, intuitie dus. Mannen zijn over het algemeen rationeler.
Maar dat zegt niks over de intelligentie.
Juist dat nauwkeurig willen meten wie van de twee groepen het slimste is, vind ik al dubieus.
Mannen versus vrouwen, blanken versus zwarten, gelovigen versus atheisten, het blijft een hekel punt om dat op deze manier te benaderen.
pi_176820116
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:41 schreef BasEnAad het volgende:
Ach ja, dat weten we nu allemaal wel,
laat mensen gewoon in hun waarde.
Precies. Tijd dat religieuzen de atheisten eens met rust laten.
Whatever...
pi_176820199
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:40 schreef polderturk het volgende:
Dit zal niet veel mensen verbazen. Intelligente mensen zullen eerder vraagtekens plaatsen bij bepaalde beweringen. Ze willen bewijs zien.

[..]

https://www.nu.nl/wetensc(...)r-dan-gelovigen.html
Nee helemaal. Zij staan open voor andere antwoorden/mogelijkheden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_176820201
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik loop nu het risico voor mannenhatende feministe te worden uitgemaakt, terwijl dat niet mijn insteek is.
Vrouwen redeneren over het algemeen vanuit hun gevoel, intuitie dus. Mannen zijn over het algemeen rationeler.
Maar dat zegt niks over de intelligentie.
Juist dat nauwkeurig willen meten wie van de twee groepen het slimste is, vind ik al dubieus.
Mannen versus vrouwen, blanken versus zwarten, gelovigen versus atheisten, het blijft een hekel punt om dat op deze manier te benaderen.
Ik zou alleen zoals ik altijd doe de uitzondering willen maken voor gedachtegoed tegenover geboortekenmerken. Ik vind dat er afgerekend mag worden op gedachtegoed, of dat nu religie of iets anders is. Ik vind het dan ook heel vreemd dat religie binnen discriminatie kaders is opgenomen. Maar dat terzijde.

Intelligentie is tot een juiste conclusie komen kort door bocht gezegd, als gevoel niet leidt tot de juiste conclusie dat is dat dus geen factor die bijdraagt aan intelligentie en vind ik dus ook dat je dat niet als excuus voor minder intelligentie kan gebruiken. Bijv: 1 + 1 = 2, maar je geeft als antwoord 3 omdat je voelde dat je dat als antwoord moest geven is natuurlijk een hele rare constructie.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176820228
De Stroop test (hoe snel kan je de kleuren zeggen) lijkt me niet meteen iets over intelligentie te zeggen.

Dat je met advertenties in New Scientist, op het Discovery Channel, in de Daily Telegraph en op facebook misschien vooral intelligente atheïsten en domme gelovigen bereikt lijkt me ook niet uit te sluiten...

(en nee, ik ben niet gelovig)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176820262
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:49 schreef crystal_meth het volgende:
De Stroop test (hoe snel kan je de kleuren zeggen) lijkt me niet meteen iets over intelligentie te zeggen. [ afbeelding ]

Dat je met advertenties in New Scientist, op het Discovery Channel, in de Daily Telegraph en op facebook misschien vooral intelligente atheïsten en domme gelovigen bereikt lijkt me ook niet uit te sluiten...
Zegt iets over je mentale gezondheid geloof ik. Niet per se intelligentie. Maar mensen die discovery/national geographic kijken in plaats van rtl5/sbs6 zijn denk ik bijna altijd wel intelligenter.
pi_176820303
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:47 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik zou alleen zoals ik altijd doe de uitzondering willen maken voor gedachtegoed tegenover geboortekenmerken. Ik vind dat er afgerekend mag worden op gedachtegoed, of dat nu religie of iets anders is. Ik vind het dan ook heel vreemd dat religie binnen discriminatie kaders is opgenomen. Maar dat terzijde.

Intelligentie is tot een juiste conclusie komen kort door bocht gezegd, als gevoel niet leidt tot de juiste conclusie dat is dat dus geen factor die bijdraagt aan intelligentie en vind ik dus ook dat je dat niet als excuus voor minder intelligentie kan gebruiken. Bijv: 1 + 1 = 2, maar je geeft als antwoord 3 omdat je voelde dat je dat als antwoord moest geven is natuurlijk een hele rare constructie.
En dat was dus mijn eerste vraag hier. Wat voor test was dat dan?
quote:
Dat bleek ook uit een test waarbij zowel vanuit gevoel als vanuit logica kon worden geantwoord.
Om bij jouw voorbeeld te blijven. Ooit zag ik eens een western waarin cowboys een indianenjongetje rekensommetjes opgaven.
Ze vroegen hem hoeveel 5 + 5 was. Hiawatha zei 2. Cowboys sloegen zich op de knieën van plezier om zoveel domheid.
Toen stak het jochie een hand in de lucht en zei: Dit is vijf. Twee handen in de lucht. Tweemaal vijf vingers zijn twee handen.
Dat is logica waar geen speld tussen te krijgen is.
pi_176820319
'Intelligenter'. Het klinkt bijna alsof atheïsten non-stop de mensheid vooruit pushen in cultuur en wetenschap :')
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_176820349
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En dat was dus mijn eerste vraag hier. Wat voor test was dat dan?
[..]
Om bij jouw voorbeeld te blijven. Ooit zag ik eens een western waarin cowboys een indianenjongetje rekensommetjes opgaven.
Ze vroegen hem hoeveel 5 + 5 was. Hiawatha zei 2. Cowboys sloegen zich op de knieën van plezier om zoveel domheid.
Toen stak het jochie een hand in de lucht en zei: Dit is vijf. Twee handen in de lucht. Tweemaal vijf vingers zijn twee handen.
Dat is logica waar geen speld tussen te krijgen is.
In beide gevallen is het inderdaad logica en niet gevoel, dus dat zou het verschil niet moeten maken.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176820351
Cultuur is per definitie achterlijk. Kan je hoog of laag springen, het is gewoon een overblijfsel uit de duistere jaren van de mensheid.
pi_176820390
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:57 schreef Hiddendoe het volgende:
Cultuur is per definitie achterlijk. Kan je hoog of laag springen, het is gewoon een overblijfsel uit de duistere jaren van de mensheid.
Onzin, cultuur is onderdeel van de binding tussen personen en draagt bij aan de vorming van normen en waarden bij een persoon. Je hebt tevens ook niet alleen de cultuur van een land, maar ook van een bedrijf bijvoorbeeld.
pi_176820491
Tering zeg.

De nws-kneusjes kloppen zichzelf massaal op de borst zonder de studie ook maar gecontroleerd te hebben. Het gaat hier nota bene om een nieuwsartikel op basis van een nieuwsartikel.

Maar boh, men is hier intelligent zeg!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2018 16:05:03 ]
  maandag 29 januari 2018 @ 16:05:56 #29
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_176820523
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Kijk maar eens naar de landen waar geloof een zeer belangrijke rol speelt in de samenleving, allemaal shithole countries met een zeer laag intelligentie niveau.
Amerika bijvoorbeeld :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_176820546
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Onzin, cultuur is onderdeel van de binding tussen personen en draagt bij aan de vorming van normen en waarden bij een persoon. Je hebt tevens ook niet alleen de cultuur van een land, maar ook van een bedrijf bijvoorbeeld.
Met cultuur bedoel ik dus stierenvechten, vrouwen die gedwongen worden om hun hoofd te bedekken, zoals Zeeuws meisje bijvoorbeeld. Hoeveel vrouwen hebben geen loeiende migraine overgehouden door het klemmende spiegels die het kanten mutsje op zijn plek moest houden?
Hondengevechten, klompendansen, fierljeppen, koekhappen enz.
Allemaal leuk om te doen, maar compleet achterlijk en achterhaald.
Probeer maar eens met klompen je kantoor binnen te lopen. Je bent het gesprek van de dag.
pi_176820558
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:04 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Tering zeg.

De nws-kneusjes kloppen zichzelf massaal op de borst zonder de studie ook maar gecontroleerd te hebben. Het gaat hier nota bene om een nieuwsartikel op basis van een nieuwsartikel.

Maar boh, men is hier intelligent zeg!
Nou je bent iig een goed voorbeeld van iemand die reageert vanuit zijn gevoel :D (Overigens heb ik het onderzoek al gelinkt in dit topic, hoef je niet naar het nieuwsartikel te kijken :P).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176820571
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met cultuur bedoel ik dus stierenvechten, vrouwen die gedwongen worden om hun hoofd te bedekken, zoals Zeeuws meisje bijvoorbeeld. Hoeveel vrouwen hebben geen loeiende migraine overgehouden door het klemmende spiegels die het kanten mutsje op zijn plek moest houden?
Hondengevechten, klompendansen, fierljeppen, koekhappen enz.
Allemaal leuk om te doen, maar compleet achterlijk en achterhaald.
Probeer maar eens met klompen je kantoor binnen te lopen. Je bent het gesprek van de dag.
Misschien bedoel je meer tradities ? (Ook zoiets waar ik niks mee heb).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176820573
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Onzin, cultuur is onderdeel van de binding tussen personen en draagt bij aan de vorming van normen en waarden bij een persoon. Je hebt tevens ook niet alleen de cultuur van een land, maar ook van een bedrijf bijvoorbeeld.
En de Nederlandse cultuur is al eeuwenlang een mengelmoes van allerlei uitheemse culturen.
pi_176820585
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met cultuur bedoel ik dus stierenvechten, vrouwen die gedwongen worden om hun hoofd te bedekken, zoals Zeeuws meisje bijvoorbeeld. Hoeveel vrouwen hebben geen loeiende migraine overgehouden door het klemmende spiegels die het kanten mutsje op zijn plek moest houden?
Hondengevechten, klompendansen, fierljeppen, koekhappen enz.
Allemaal leuk om te doen, maar compleet achterlijk en achterhaald.
Probeer maar eens met klompen je kantoor binnen te lopen. Je bent het gesprek van de dag.
Misschien ook omdat klompen gedragen werden op t platteland door boeren en nooit op t kantoor...
pi_176820610
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:08 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Misschien bedoel je meer tradities ? (Ook zoiets waar ik niks mee heb).
Ja, ook ja. Ligt heel dicht bij elkaar. En tradities veranderen. Kijk maar naar ons Kerstfeest.
Vroeger gingen we massaal naar de kerk, nu gaan we massaal steengrillen of naar de wintersport.
pi_176820622
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Met cultuur bedoel ik dus stierenvechten, vrouwen die gedwongen worden om hun hoofd te bedekken, zoals Zeeuws meisje bijvoorbeeld. Hoeveel vrouwen hebben geen loeiende migraine overgehouden door het klemmende spiegels die het kanten mutsje op zijn plek moest houden?
Hondengevechten, klompendansen, fierljeppen, koekhappen enz.
Allemaal leuk om te doen, maar compleet achterlijk en achterhaald.
Probeer maar eens met klompen je kantoor binnen te lopen. Je bent het gesprek van de dag.
Klompen zijn dan ook geen onderdeel meer van de Nederlandse cultuur zoals ze vroeger waren. Het is, vind ik, wel onderdeel van de historie, maar de cultuur van een land verandert ook steeds. In Nederland is het normaal om in nette kleren naar kantoor te komen, dus dat is dan onderdeel van de cultuur.
pi_176820628
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:09 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Misschien ook omdat klompen gedragen werden op t platteland door boeren en nooit op t kantoor...
Uiteraard. Maar klompen behoren tot de Nederlandse cultuur. Daar komen toeristen op af. Niet op jouw gucci-stappertjes onder je kantooroutfit.
pi_176820705
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:11 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Klompen zijn dan ook geen onderdeel meer van de Nederlandse cultuur zoals ze vroeger waren. Het is, vind ik, wel onderdeel van de historie, maar de cultuur van een land verandert ook steeds. In Nederland is het normaal om in nette kleren naar kantoor te komen, dus dat is dan onderdeel van de cultuur.
Opmhet platteland worden ze nog gedragen hoor.. door boeren dan vooral.
Whatever...
  maandag 29 januari 2018 @ 16:15:33 #39
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_176820706
Ja natuurlijk..lijkt me niet meer dan logisch dit
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_176820739
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:15 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Opmhet platteland worden ze nog gedragen hoor.. door boeren dan vooral.
Ja ik weet het, maar vooral door oudere boeren hoor. Die zonen van een jaar of 20-25 zie ik vaak genoeg met gewone werkschoenen.
pi_176820865
quote:
14s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:05 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Amerika bijvoorbeeld :D
Geloof het of niet, maar ook Amerika is een land waar ik op doelde. :P
pi_176821047
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:57 schreef truthortruth het volgende:

[..]

In beide gevallen is het inderdaad logica en niet gevoel, dus dat zou het verschil niet moeten maken.
Dat hangt toch grotendeels van je referentiekader af. Het zijn de onderzoekers die dan gaan bepalen wat logica is en wat intuitie.
Hoe doen die gasten dat? Nattevingerwerk, door onbewust subjectief te zijn werken naar de door hun gewenste conclusies of resultaten.
Zodat ze kunnen zeggen: Ziet u wel?
pi_176821206
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:31 schreef Hiddendoe het volgende:
Dat hangt toch grotendeels van je referentiekader af. Het zijn de onderzoekers die dan gaan bepalen wat logica is en wat intuitie.
Hoe doen die gasten dat? Nattevingerwerk, door onbewust subjectief te zijn werken naar de door hun gewenste conclusies of resultaten.
Zodat ze kunnen zeggen: Ziet u wel?
Dat is dus mijn punt, ze suggereren dat om het verschil te duiden tussen gelovigen en ongelovigen. Maar dat kan je dus heel slecht onderbouwen, bovendien vind ik het geen 'excuus'.

In jouw voorbeeld worden in beide gevallen logica gebruikt, had het indianenjongetje gezegd ik voelde dat, of de geesten vertelde mij dat ik twee moest zeggen dan is het gevoel en geen logica.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176821208
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:52 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Zegt iets over je mentale gezondheid geloof ik. Niet per se intelligentie. Maar mensen die discovery/national geographic kijken in plaats van rtl5/sbs6 zijn denk ik bijna altijd wel intelligenter.
Ik kreeg ooit te horen dat ze zo'n lage score op de Wisconsin Card Sorting Test enkel bij mensen met hersentumoren hadden gezien...

Ze zeggen dat je bijeenhorende kaarten moet matchen (en er zijn maar drie obvious keuzes: dezelfde figuren, dezelfde kleur, of zelfde aantal figuren), en je verneemt telkens of je antwoord correct of fout was. Wat ze niet zeggen is dat ze de regel na x beurten veranderen.
Ik ben moeilijke puzzels gewoon, toen m'n antwoord plots fout bleek heb ik de rest van de tijd proberen bedenken welke complexe regel er dan wel achter kon zitten, antwoord afhankelijk van de vorige opgave, of de locatie van de vorige correcte kaart etc. Dat ik dan maar twaalf beurten had voltooid, tja..

psychologie :')
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176821314
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Onzin, cultuur is onderdeel van de binding tussen personen en draagt bij aan de vorming van normen en waarden bij een persoon. Je hebt tevens ook niet alleen de cultuur van een land, maar ook van een bedrijf bijvoorbeeld.
Ik wil mijn bedrijf als Noord Korea inrichten.
pi_176821327
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik wil mijn bedrijf als Noord Korea inrichten.
De primark dus?
pi_176821440
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:43 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

De primark dus?
Staan ze daar iedere dinsdag om 9 uur het volkslied, het provincielied en het bedrijfslied te zingen?
pi_176821446
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:07 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nou je bent iig een goed voorbeeld van iemand die reageert vanuit zijn gevoel :D (Overigens heb ik het onderzoek al gelinkt in dit topic, hoef je niet naar het nieuwsartikel te kijken :P).
Raar, dat was juist iets voor die gekke religieuzen en niet voor intelligente atheïsten als ik.

En uit je eigen link:
quote:
We tested multiple predictions regarding the cognitive mechanism underlying the relationship between religiosity and intelligence. The results accord well with the hypothesis that the religiosity effect reflects cognitive-behavioral biases that impair conflict detection (Gervais and Norenzayan, 2012; Pennycook et al., 2014), rather than general intelligence.

Our analyses consistently confirmed that the non-religious groups have an advantage over religious groups in their overall mean performance of cognitive tasks. The scale of these effects was small but significant.
Oftewel: de topictitel wordt in de conclusie juist tegengesproken.

Even later wordt ook nog vermeld dat het gevonden effect niet eens optrad tijdens alle redenerings-opdrachten.

Echt, er zijn honderden studies die TS had kunnen gebruiken om te roepen dat mensen die zichzelf identificeren als atheïst een lichtelijk hoger IQ hebben dan mensen die zichzelf identificeren als religieus en dan kiest hij deze :')

Maar ondertussen houdt hij nog vol dat hij sneller vraagtekens plaatst en eerder bewijs wil zien :')
pi_176821462
Overigens werd dit verschil in renederingsopdrachten groter als de respondent dogmatischer werd.

Oftewel: dit effect zou net zo goed gerelateerd kunnen zijn aan dogmatisme als aan religie specifiek.

Maar hé, ga vooral verder met deze ongenuanceerde circlejerk :')
pi_176821484
quote:
13s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:49 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Raar, dat was juist iets voor die gekke religieuzen en niet voor intelligente atheïsten als ik.

En uit je eigen link:
Oftewel: de topictitel wordt in de conclusie juist tegengesproken.

Even later wordt ook nog vermeld dat het gevonden effect niet eens optrad tijdens alle redenerings-opdrachten.

Echt, er zijn honderden studies die TS had kunnen gebruiken om te roepen dat mensen die zichzelf identificeren als atheïst een lichtelijk hoger IQ hebben dan mensen die zichzelf identificeren als religieus en dan kiest hij deze :')
Volgens mij zijn we het helemaal eens. Met uitzondering dan dat de studie prima is, de conclusie alleen een beetje vreemd.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176821498
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:52 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Volgens mij zijn we het helemaal eens.
mooi
pi_176821520
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:40 schreef polderturk het volgende:
Dit zal niet veel mensen verbazen. Intelligente mensen zullen eerder vraagtekens plaatsen bij bepaalde beweringen. Ze willen bewijs zien.

[..]

https://www.nu.nl/wetensc(...)r-dan-gelovigen.html
Veel plezier met je intelligentie knul.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_176821884
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:40 schreef polderturk het volgende:
Dit zal niet veel mensen verbazen. Intelligente mensen zullen eerder vraagtekens plaatsen bij bepaalde beweringen. Ze willen bewijs zien.

[..]

https://www.nu.nl/wetensc(...)r-dan-gelovigen.html
Waar is het 'bewijs' van dit onderzoek? Mogen wij dat even zien?
pi_176822331
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 17:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Waar is het 'bewijs' van dit onderzoek? Mogen wij dat even zien?
Het is een uitkomst, 1 onderzoek wordt zelden als bewijs gezien.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 29 januari 2018 @ 18:02:23 #55
455560 Logic91
Always stay rational
pi_176822461
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:40 schreef polderturk het volgende:
Dit zal niet veel mensen verbazen. Intelligente mensen zullen eerder vraagtekens plaatsen bij bepaalde beweringen. Ze willen bewijs zien.

[..]

https://www.nu.nl/wetensc(...)r-dan-gelovigen.html
Dit is allang bekend. Het is ook een feit dat hoe hoger het niveau van de educatie is die men heeft gevolgd, hoe kleiner de kans is op religiositeit. Er bestaat een positieve correlatie tussen beide factoren. Dit moet mensen toch wel te denken geven.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
  maandag 29 januari 2018 @ 18:03:35 #56
455560 Logic91
Always stay rational
pi_176822486
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:52 schreef bamibij het volgende:
Correlatie en causaliteit, blijft moeilijk
Correlatie impliceert niet noodzakelijkerwijs causaliteit natuurlijk. Het blijft wel interessant om een vervolgonderzoek in te stellen naar de factoren die een rol spelen zoals hoogst genoten onderwijsniveau en mogelijk genetisch aanleg.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_176822551
Er kunnen (en moeten) altijd vraagtekens gezet worden bij IQ testen want er is gewoon geen perfecte manier voor. Zelfs bij Mensa een belangrijk discussiepunt. Toch is dit probleem voor dit soort vergelijkingsonderzoeken minder groot dan het lijkt. Mensen met een hoog IQ zullen gemiddeld toch wel beter scoren dan mensen met een laag IQ en een paar verkeerde beoordelingen maakt voor een globale vergelijking ook niet zo heel veel uit, dat middelt wel uit.

On topic: Mensen met een hoog IQ kunnen beter logisch redeneren en zijn eerder geneigd dingen uit te zoeken. Hoe beter je begrijpt hoe het universum werkt hoe eerder je aan religieuze opvattingen die niet overeenkomen met de wetenschap begint te twijfelen. Daarnaast zijn intelligente mensen vaker hoogopgeleid met de daarbij behorende status. Religie is soms ook een vangnet voor mensen die in de put zitten en via religie weer ergens bij horen. Dit zal bij hoogopgeleide mensen vast een stuk minder vaak voorkomen.
pi_176822630
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
En toch wordt er in veel samenlevingen erg veel rekening gehouden met gelovigen, wetten en regels zijn vaak gebaseerd op een geloof.

Kijk maar eens naar de landen waar geloof een zeer belangrijke rol speelt in de samenleving, allemaal shithole countries met een zeer laag intelligentie niveau.
Dat is het verlichte denken. Rekening houden met zwakkeren en minder bedeelden, zelfs als je er zelf wat voor moet laten. Jammer dat dit tot een kunst verheven wordt zonder grenzen te stellen, en is het nu een wedstrijd wie het hardste kan wegkijken, in plaats van de beste weg vinden voor vooruitgang van de mensheid.

Deze patronen van vooruitgang gevolgd door achteruitgang zie je overal in de geschiedenis, mensen zijn slecht in leren van fouten.
pi_176823340
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 18:07 schreef Dally het volgende:
Er kunnen (en moeten) altijd vraagtekens gezet worden bij IQ testen want er is gewoon geen perfecte manier voor. Zelfs bij Mensa een belangrijk discussiepunt. Toch is dit probleem voor dit soort vergelijkingsonderzoeken minder groot dan het lijkt. Mensen met een hoog IQ zullen gemiddeld toch wel beter scoren dan mensen met een laag IQ en een paar verkeerde beoordelingen maakt voor een globale vergelijking ook niet zo heel veel uit, dat middelt wel uit.
[..]
De Stroop test is geen IQ test, en een opt-in enquete op internet is geen wetenschappelijk onderzoek.
Stel je voor dat anti-vaxxers claimden dat gevaccineerde kinderen vaker in het hospitaal belanden, op basis van een online enquete...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176823359
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 18:07 schreef Dally het volgende:
Er kunnen (en moeten) altijd vraagtekens gezet worden bij IQ testen want er is gewoon geen perfecte manier voor. Zelfs bij Mensa een belangrijk discussiepunt. Toch is dit probleem voor dit soort vergelijkingsonderzoeken minder groot dan het lijkt. Mensen met een hoog IQ zullen gemiddeld toch wel beter scoren dan mensen met een laag IQ en een paar verkeerde beoordelingen maakt voor een globale vergelijking ook niet zo heel veel uit, dat middelt wel uit.

On topic: Mensen met een hoog IQ kunnen beter logisch redeneren en zijn eerder geneigd dingen uit te zoeken. Hoe beter je begrijpt hoe het universum werkt hoe eerder je aan religieuze opvattingen die niet overeenkomen met de wetenschap begint te twijfelen. Daarnaast zijn intelligente mensen vaker hoogopgeleid met de daarbij behorende status. Religie is soms ook een vangnet voor mensen die in de put zitten en via religie weer ergens bij horen. Dit zal bij hoogopgeleide mensen vast een stuk minder vaak voorkomen.
Het lijkt me dan ook logischer om vast te stellen dat mensen die in een god geloven dom zijn en dat als ijkpunt te nemen voor intelligentietesten. Als gelovigen niet lager scoren dan atheisten dan is het geen test van intelligentie.

Agnosten doen gewoon niet mee, die zijn te week om de conclusie uit een op zich logische redenering te trekken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_176823808
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 18:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De Stroop test is geen IQ test, en een opt-in enquete op internet is geen wetenschappelijk onderzoek.
Stel je voor dat anti-vaxxers claimden dat gevaccineerde kinderen vaker in het hospitaal belanden, op basis van een online enquete...
Helemaal mee eens! Maar bedoel je dat dit onderzoek alleen met een Stroop testje en een opt-in enquete is gedaan? Dat zou wel heel erg slecht en onwetenschappelijk zijn. Ik overschat (uit laksheid) wel vaker onderzoeken die in het nieuws komen, maar zo slecht zou ik van geen enkele nieuwssite verwachten, zelfs Nu.nl niet.
pi_176823942
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:05 schreef Dally het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Maar bedoel je dat dit onderzoek alleen met een Stroop testje en een opt-in enquete is gedaan? Dat zou wel heel erg slecht en onwetenschappelijk zijn. Ik overschat (uit laksheid) wel vaker onderzoeken die in het nieuws komen, maar zo slecht zou ik van geen enkele nieuwssite verwachten, zelfs Nu.nl niet.
Ik zeg niet dat de Stroop test de enige test was, maar die maakte er wel deel van uit (volgens de Independent). Er waren 63000 deelnemers, er werd geadverteerd in New Scientist, op het Discovery Channel, in de Daily Telegraph en op facebook.

Heb heel het onderzoek niet gelezen, de inleiding wekte de indruk dat de onderzoekers niet echt neutraal waren.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176824014
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:10 schreef crystal_meth het volgende:
Ik zeg niet dat de Stroop test de enige test was, maar die maakte er wel deel van uit (volgens de Independent). Er waren 63000 deelnemers, er werd geadverteerd in New Scientist, op het Discovery Channel, in de Daily Telegraph en op facebook.

Heb heel het onderzoek niet gelezen, de inleiding wekte de indruk dat de onderzoekers niet echt neutraal waren.
Vertrouw je het onderzoek niet, of de uitkomst?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176824015
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:

Agnosten doen gewoon niet mee, die zijn te week om de conclusie uit een op zich logische redenering te trekken.
Ik vind het verschil tussen atheïsten en agnosten erg lastig. De definities veranderen te vaak...
Atheïst: "Er is geen god! Onmogelijk"
Agnost: "Alles is te verklaren zonder god, maar bewijzen dat ie daarom dus niet kan bestaan kan ook weer niet".

Is er niet altijd sprake van het tweede? Of zijn de definities zo verschoven dat dit de mening van een atheïst is en een agnost zich helemaal niet meer in de discussie voegt?
pi_176824256
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Vertrouw je het onderzoek niet, of de uitkomst?
De manier waarop het uitgevoerd is maakt het quasi waardeloos. Deelnemers via advertenties zoeken levert onvermijdelijk selection bias op. Dat ze het cohort studies noemen, een term die normaal niet voor dit soort studies gebruikt wordt, bevalt me ook niet.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176824524
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:13 schreef Dally het volgende:

[..]

Ik vind het verschil tussen atheïsten en agnosten erg lastig. De definities veranderen te vaak...
Atheïst: "Er is geen god! Onmogelijk"
Agnost: "Alles is te verklaren zonder god, maar bewijzen dat ie daarom dus niet kan bestaan kan ook weer niet".

Is er niet altijd sprake van het tweede? Of zijn de definities zo verschoven dat dit de mening van een atheïst is en een agnost zich helemaal niet meer in de discussie voegt?
Ook voor atheisme bestaan verschillende definities, maar meestal komt het erop neer dat een agnost een slag om de arm houdt en niet durft te zeggen dat god niet bestaat omdat een opperwezen niet volledig uitgesloten kan worden. Dat vind ik nogal slap, ze beantwoorden de vraag niet maar maken er een andere van die ze niet hoeven beantwoorden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_176824572
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:22 schreef crystal_meth het volgende:
De manier waarop het uitgevoerd is maakt het quasi waardeloos. Deelnemers via advertenties zoeken levert onvermijdelijk selection bias op. Dat ze het cohort studies noemen, een term die normaal niet voor dit soort studies gebruikt wordt, bevalt me ook niet.
Maar twijfel je ook aan de uitkomst?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176824735
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:22 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De manier waarop het uitgevoerd is maakt het quasi waardeloos. Deelnemers via advertenties zoeken levert onvermijdelijk selection bias op. Dat ze het cohort studies noemen, een term die normaal niet voor dit soort studies gebruikt wordt, bevalt me ook niet.
Je hebt helemaal gelijk en als wetenschapper schaam ik me momenteel een beetje voor mijn laksheid. De uitkomst was precies wat ik verwacht dus deed ik geen moeite om te kijken of het wel goed was uitgevoerd. Was het andersom geweest dan had ik wel meteen uitgespit wat er mis kon zijn. Als één van mijn experimenten het tegenovergestelde laat zien ga ik ook altijd alles na om te kijken of er iets is fout gegaan (wat dan meestal ook zo is). Gaat iets zoals verwacht dan doe je dat niet zo snel. Heel erg logisch en je zou een onefficient* persoon zijn als je het anders deed, maar het is wel slecht en zorgwekkend. Altijd goed opblijven letten dus.

*: Je gaat niet op onderzoek uit als iets gaat zoals verwacht. "He, mijn fiets staat precies waar ik hem heb achtergelaten" In Amsterdam zou dat vreemd zijn, maar verder ga je natuurlijk niet uitzoeken waarom hij er nog staat.
pi_176824989
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ook voor atheisme bestaan verschillende definities, maar meestal komt het erop neer dat een agnost een slag om de arm houdt en niet durft te zeggen dat god niet bestaat omdat een opperwezen niet volledig uitgesloten kan worden. Dat vind ik nogal slap, ze beantwoorden de vraag niet maar maken er een andere van die ze niet hoeven beantwoorden.
Maar je kan toch nooit zeggen dat iets niet bestaat? Een heel belangrijk wetenschappelijk principe. Als het zo zwart/wit zou zijn dan zou een goede wetenschapper onmogelijk een atheïst kunnen zijn. Dat is duidelijk niet het geval, dus waar ligt de grens?
pi_176824993
Logischerwijs wordt dit onderzoek natuurlijk in twijfel getrokken, bij deze uit een ander fok topic, een meta studie van 63 studies; http://journals.sagepub.c(...)66?journalCode=psra& .
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176825218
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:33 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar twijfel je ook aan de uitkomst?
In de VS niet, of het in alle landen zo is weet ik niet. Vroeger waren, in mijn ervaring toch, "school dropouts" haast nooit gelovig. Of het relevant/significant is weet ik niet, maar denk dat die bevolkingsgroep zelden of nooit aan zulke onderzoeken deelneemt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176825331
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:49 schreef Dally het volgende:

[..]

Maar je kan toch nooit zeggen dat iets niet bestaat? Een heel belangrijk wetenschappelijk principe. Als het zo zwart/wit zou zijn dan zou een goede wetenschapper onmogelijk een atheïst kunnen zijn. Dat is duidelijk niet het geval, dus waar ligt de grens?
Het gaat dan ook om welk iets, daarin zit hem de crux. De vraag is of een concreet iets bestaat, en dan komt de agnost met het antwoord dat hij dat niet weet of niet kan weten omdat er iets zou kunnen bestaan.

Onzin, als iemand zegt 'god bestaat' dan zeg ik 'onzin, die god van jou is bewezen een verzinsel'. Dat staat verder los van de vraag er ergens iets van een opperwezen zou kunnen zijn, dat was niet de vraag die aan de orde was. De religieuze claimt het bestaan van een tamelijk concrete god en is degene die hem definieert, van die claim kun je vaststellen dat het onzin is, en dan moet je ook de ballen hebben om dat te doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_176825400
quote:
12s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:49 schreef truthortruth het volgende:
Logischerwijs wordt dit onderzoek natuurlijk in twijfel getrokken, bij deze uit een ander fok topic, een meta studie van 63 studies; http://journals.sagepub.c(...)66?journalCode=psra& .
Wat doet
quote:
Dronkers, T. (2002). Bestaat er en samenhang tussen echtscheiding en intelligentie? [Is there a relation between divorce and intelligence?]. Mens en Maatschappij, 77, 25-42
bij de references?

positieve correlatie bij mensen geboren in 1940, negatieve bij mensen geboren in 1958..
http://en.aup.nl/wosmedia(...)echtscheiding_en.pdf
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176825928
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat dan ook om welk iets, daarin zit hem de crux. De vraag is of een concreet iets bestaat, en dan komt de agnost met het antwoord dat hij dat niet weet of niet kan weten omdat er iets zou kunnen bestaan.

Onzin, als iemand zegt 'god bestaat' dan zeg ik 'onzin, die god van jou is bewezen een verzinsel'. Dat staat verder los van de vraag er ergens iets van een opperwezen zou kunnen zijn, dat was niet de vraag die aan de orde was. De religieuze claimt het bestaan van een tamelijk concrete god en is degene die hem definieert, van die claim kun je vaststellen dat het onzin is, en dan moet je ook de ballen hebben om dat te doen.
Eens.
Ik heb nog nooit een goede reden gezien om zelfs te vermoeden dat er een god is en zonder goede aanleiding zal ik het ook nooit overwegen, maar ik zal nooit beweren dat iets niet kan bestaan. Het enige waar ik vrijwel zeker van ben is dat religie een uitvinding van de mens is en geen bovennatuurlijke elementen bevat. De claims van religieuzen zie ik inderdaad ook als nergens op gebaseerde onzin. Het is religieuzen nog nooit gelukt met een goed argument te komen en de bewijslast ligt aan hun kant, maar toch kun je nooit bewijzen dat het een verzinsel is (zelfde principe als boven). Daarom ligt de bewijslast aan hun kant. Wat ben ik?
pi_176826079
Wat een waardeloze bedoeling dan je leeft een x aantal jaar en dan ga je dood dat kan nooit alles zijn
I will do what i must !!
pi_176826186
quote:
3s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:34 schreef BoonDockSaint het volgende:
Wat een waardeloze bedoeling dan je leeft een x aantal jaar en dan ga je dood dat kan nooit alles zijn
Wees gerust, je zal geen bewustzijn meer hebben daarna om erover te rouwen
pi_176826249
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:37 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Wees gerust, je zal geen bewustzijn meer hebben daarna om erover te rouwen
Het is een moeilijk onderwerp
I will do what i must !!
  maandag 29 januari 2018 @ 20:43:55 #78
455560 Logic91
Always stay rational
pi_176826408
quote:
3s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:34 schreef BoonDockSaint het volgende:
Wat een waardeloze bedoeling dan je leeft een x aantal jaar en dan ga je dood dat kan nooit alles zijn
Dat is jouw persoonlijke mening. Dat jij je beter voelt bij een voortzetting van het bewustzijn na de dood wil niet zeggen dat dit gestoeld is op de objectieve realiteit natuurlijk.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_176826629
Toch wel vreemd dat als je opleidingsniveau mee rekent dat bij hetzelfde opleidingsniveau de gelovigen toch nog dommer zijn.. Lijkt mij wel erg vreemd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176828546
Een vergelijking van de resultaten van mannen en vrouwen zou interessant geweest zijn, maar daar wordt niets over gezegd, niet eens of er vrouwen deelnamen.
quote:
Sociodemographic variables are reported in detail in the Supplementary Materials (Supplementary Tables 1–3, N.B. We have previously demonstrated that gender does not have a significant effect on cognitive performance in Owen et al., 2010; Hampshire et al., 2012a).
Beetje vreemd, ze splitsen de gelovigen in 5 groepen op (waarvan ik de definitie niet kan vinden, de ene groep heeft ruim 9000 leden, de andere rond de 400), maar nemen bij voorbaat aan dat geslacht geen verschil zou kunnen maken?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176828877
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
En toch wordt er in veel samenlevingen erg veel rekening gehouden met gelovigen, wetten en regels zijn vaak gebaseerd op een geloof.

Kijk maar eens naar de landen waar geloof een zeer belangrijke rol speelt in de samenleving, allemaal shithole countries met een zeer laag intelligentie niveau.
USA ?
pi_176829784
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
En toch wordt er in veel samenlevingen erg veel rekening gehouden met gelovigen, wetten en regels zijn vaak gebaseerd op een geloof.

Kijk maar eens naar de landen waar geloof een zeer belangrijke rol speelt in de samenleving, allemaal shithole countries met een zeer laag intelligentie niveau.
Inderdaad, ik hoop dat er snel fatsoenlijke landen komen waar geloof helemaal geen rol meer speelt. Dat lijkt me heel wat aangenamer wonen eigenlijk.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_176832603
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:09 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat doet
[..]
bij de references?

positieve correlatie bij mensen geboren in 1940, negatieve bij mensen geboren in 1958..
http://en.aup.nl/wosmedia(...)echtscheiding_en.pdf
Kom op, dat je aan die studie durft te twijfelen prima. Maar de uitkomst van 63 overlappende studies...
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176832608
-

[ Bericht 100% gewijzigd door truthortruth op 30-01-2018 07:40:25 ]
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176832697
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 16:04 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Tering zeg.

De nws-kneusjes kloppen zichzelf massaal op de borst zonder de studie ook maar gecontroleerd te hebben. Het gaat hier nota bene om een nieuwsartikel op basis van een nieuwsartikel.

Maar boh, men is hier intelligent zeg!
:')_!

Waarom zou iemand een studie controleren die slechts zaken concludeert die al beschouwd worden als algemene kennis? Dat is alleen interessant voor wetenschapsfilosofen en voor mensen die zich gekwetst voelen door de conclusie (ja toch Guus?). Zoals je zelf al aangeeft zijn er tientallen studies die dit onderschrijven.

Als er nu morgen een artikel verschijnt over een onderzoek waarin men tot de conclusie komt dat de aarde rond is, verwacht jij dan serieus dat wij die studie gaan controleren?

Totaal onzinnig, maar poeh poeh, jij hebt je weer even intelligenter gevoeld dan de nws-kneusjes :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 30 januari 2018 @ 08:27:52 #86
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_176832949
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:37 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Wees gerust, je zal geen bewustzijn meer hebben daarna om erover te rouwen
quote:
3s.gif Op maandag 29 januari 2018 20:39 schreef BoonDockSaint het volgende:

[..]

Het is een moeilijk onderwerp
Ik denk dat dit inderdaad een onmogelijk onderwerp is om een discussie over te houden.

Geloof in het voortzetten van bewustzijn kan namelijk prima los staan van het wel of niet bestaan van (een) God(en).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_176833814
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 19:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ook voor atheisme bestaan verschillende definities, maar meestal komt het erop neer dat een agnost een slag om de arm houdt en niet durft te zeggen dat god niet bestaat omdat een opperwezen niet volledig uitgesloten kan worden. Dat vind ik nogal slap, ze beantwoorden de vraag niet maar maken er een andere van die ze niet hoeven beantwoorden.
Het getuigd juist van een goede dosis zelfreflectie (wat veel mensen niet lijken te hebben) om toe te geven dat je als mens niet in staat bent om te weten of er iets bovennatuurlijks bestaat, laat staan of zoiets wetenschappelijk te verwerpen valt. Het is zoals een blind geboren persoon verschillende kleuren uitleggen, maar dan nog veel en veel complexer.
pi_176833935
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 15:52 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Zegt iets over je mentale gezondheid geloof ik. Niet per se intelligentie. Maar mensen die discovery/national geographic kijken in plaats van rtl5/sbs6 zijn denk ik bijna altijd wel intelligenter.
helaas heeft Discovery de laatste tijd iets te veel zooi.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  dinsdag 30 januari 2018 @ 09:56:45 #89
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176834006
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:50 schreef spierbal het volgende:
helaas heeft Discovery de laatste tijd iets te veel zooi.
Inderdaad, vroeger was het toch iets meer inhoudelijk dan 'popiejopie' zogezegd.
Ik heb wel eens een preview van Discovery Science gezien, is al wel interessanter, maar helaas niet in het basispakket bij ons. En om speciaal daarvoor een ander zenderpakket te nemen...

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:39 schreef Unlabeled het volgende:
Het getuigd juist van een goede dosis zelfreflectie (wat veel mensen niet lijken te hebben) om toe te geven dat je als mens niet in staat bent om te weten of er iets bovennatuurlijks bestaat, laat staan of zoiets wetenschappelijk te verwerpen valt. Het is zoals een blind geboren persoon verschillende kleuren uitleggen, maar dan nog veel en veel complexer.
Niet mee eens.
Een atheïst zegt, kort door de bocht, 'er is geen bewijs dat er een opperwezen bestaat, en er is geen reden om aan te nemen dát er een kan bestaan'; op grond daarvan wijst hij de hypothese van het bestaan van een godheid af.

Een agnost is wat dat betreft 'bang' om een keuze te maken, als een soort halfzacht compromis om religieuzen niet voor het hoofd te stoten.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176834636
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Inderdaad, vroeger was het toch iets meer inhoudelijk dan 'popiejopie' zogezegd.
Ik heb wel eens een preview van Discovery Science gezien, is al wel interessanter, maar helaas niet in het basispakket bij ons. En om speciaal daarvoor een ander zenderpakket te nemen...

[..]

Niet mee eens.
Een atheïst zegt, kort door de bocht, 'er is geen bewijs dat er een opperwezen bestaat, en er is geen reden om aan te nemen dát er een kan bestaan'; op grond daarvan wijst hij de hypothese van het bestaan van een godheid af.

Een agnost is wat dat betreft 'bang' om een keuze te maken, als een soort halfzacht compromis om religieuzen niet voor het hoofd te stoten.
Alle groepen kunnen hun harde bewijs voor hun stellingen niet leveren. Zowel de atheïst als de gelovige als de agnost. Dat maakt ze allemaal tot een gelovige van hun eigen opvattingen.

Neem geen extra pakket voor de Discovery zenders want wat voorheen interessant leek is een steeds herhalend product van dezelfde bagger geworden. Kijk alleen al naar Discovery History wat alleen nog de verkoop van oude rotzooi door pandjesbazen laat zien.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 11:08:56 #91
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176835216
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 10:40 schreef Elzies het volgende:
Alle groepen kunnen hun harde bewijs voor hun stellingen niet leveren. Zowel de atheïst als de gelovige als de agnost. Dat maakt ze allemaal tot een gelovige van hun eigen opvattingen.
Nee.

Ten eerste: je kunt niet bewijzen dat iets níet bestaat; dat eisen van een atheïst is dus onzinnig.
Ten tweede: een atheïst is geen 'alternatieve gelovige'. Hij verwerpt simpelweg de godshypothese op basis van gebrek aan bewijs. Dat is júist geen religie.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176835271
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:08 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nee.

Ten eerste: je kunt niet bewijzen dat iets níet bestaat; dat eisen van een atheïst is dus onzinnig.
Ten tweede: een atheïst is geen 'alternatieve gelovige'. Hij verwerpt simpelweg de godshypothese op basis van gebrek aan bewijs. Dat is júist geen religie.
Geloven dat God niet bestaat hoeft geen religie te zijn, maar het is wel een eigen geloofsopvatting van hoe jij de realiteit ervaart. Namelijk eentje waarin God niet bestaat.

Maar heb je als atheïst daar het harde bewijs voor? Neuh, net zomin als de religieus die evenmin kan bewijzen dat zijn God bestaat.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 11:19:41 #93
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176835395
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:11 schreef Elzies het volgende:
Geloven dat God niet bestaat hoeft geen religie te zijn, maar het is wel een eigen geloofsopvatting van hoe jij de realiteit ervaart.
Ook hier zit je er weer naast. Atheïsme heeft helemaal niets met een geloofsopvatting te maken, behalve dat het simpelweg iets geloven waar geen bewijs voor is, verwerpt.
Atheïsme is geen religie.

En het heeft ook niets te maken met het 'ervaren van de realiteit'.
Je zegt toch ook niet: ik geloof dat gras paars is?

quote:
Maar heb je als atheïst daar het harde bewijs voor? Neuh, net zomin als de religieus die evenmin kan bewijzen dat zijn God bestaat.
Nogmaals, je kunt in beginsel niet bewijzen dat iets níet bestaat.
Je kunt slechts stellen dat het onzinnig is iets te geloven zonder dat daar (redelijk) bewijs voor is.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176835497
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ook hier zit je er weer naast. Atheïsme heeft helemaal niets met een geloofsopvatting te maken, behalve dat het simpelweg iets geloven waar geen bewijs voor is, verwerpt.
Atheïsme is geen religie.

En het heeft ook niets te maken met het 'ervaren van de realiteit'.
Je zegt toch ook niet: ik geloof dat gras paars is?

[..]

Nogmaals, je kunt in beginsel niet bewijzen dat iets níet bestaat.
Je kunt slechts stellen dat het onzinnig is iets te geloven zonder dat daar (redelijk) bewijs voor is.
Altijd hetzelfde kul argument waar atheïsten mee komen aandraven.

Alsof hun eigen geloofsopvatting in een realiteit zónder God wezenlijk zou verschillen van die andere geloofsopvatting in een realiteit mét God.

Beide kunnen hun eigen geloofsopvattingen niet bewijzen dus spreek je over een geloofsopvatting. In tegenstelling dat je wel kunt aantonen dat gras groen is en niet paars.
pi_176835528
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:19 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ook hier zit je er weer naast. Atheïsme heeft helemaal niets met een geloofsopvatting te maken, behalve dat het simpelweg iets geloven waar geen bewijs voor is, verwerpt.
Atheïsme is geen religie.

En het heeft ook niets te maken met het 'ervaren van de realiteit'.
Je zegt toch ook niet: ik geloof dat gras paars is?

Nogmaals, je kunt in beginsel niet bewijzen dat iets níet bestaat.
Je kunt slechts stellen dat het onzinnig is iets te geloven zonder dat daar (redelijk) bewijs voor is.
Waag je niet aan Elzies, hij begrijpt niet waar de bewijslast ligt voor een stelling.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 30 januari 2018 @ 11:31:19 #96
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176835581
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:25 schreef Elzies het volgende:
Altijd hetzelfde kul argument waar atheïsten mee komen aandraven.
Aldus de droplul die weigert het keiharde bewijs van de schadelijkheid van roken te accepteren.
En dan durf je mij te beschuldigen van het hebben van een religie?
Wauw.

quote:
Alsof hun eigen geloofsopvatting in een realiteit zónder God wezenlijk zou verschillen van die andere geloofsopvatting in een realiteit mét God.
Lees je überhaupt wel?
Atheïsme is geen geloof. Het is niets anders dan het simpelweg verwerpen van de godshypothese.

quote:
Beide kunnen hun eigen geloofsopvattingen niet bewijzen dus spreek je over een geloofsopvatting. In tegenstelling dat je wel kunt aantonen dat gras groen is en niet paars.
Nee hoor, je kunt helemaal niet aantonen dat gras groen is.
Misschien zie ik gras wel als paars, jij kunt niet bewijzen dat ik gras als groen zie.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176835776
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 09:56 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Niet mee eens.
Een atheïst zegt, kort door de bocht, 'er is geen bewijs dat er een opperwezen bestaat, en er is geen reden om aan te nemen dát er een kan bestaan'; op grond daarvan wijst hij de hypothese van het bestaan van een godheid af.

Een agnost is wat dat betreft 'bang' om een keuze te maken, als een soort halfzacht compromis om religieuzen niet voor het hoofd te stoten.
Lol. Dit is dus niet waar he. Het zal mij als agnost een rotzorg wezen of mijn overtuiginging een compromis vormt tussen atheisten en theisten. Grapjas.

Agnostiscisme is een manier van denken. Het zegt niets over het bestaan of niet-bestaan van iets bovennatuurlijks, maar is kritisch in de hoeveelheid kennis die de mens (kan) bezit(ten) om met zekerheid te weten of er iets bovennatuurlijks bestaat.

Als je je daadwerkelijk in de wetenschap verdiept (vooral in de exacte wetenschap) weet je dat wetenschap veel aan uitsluitsel doet, maar geen antwoord heeft op concrete vragen. Wat jij in het eerste alinea als voorbeeld geeft is dus eigenlijk een voorbeeld dat wetenschap overschat wordt. Als je intellectueel wilt zijn dien je ook kritisch te zijn tegenover wetenschappelijke 'bewijzen'. Als je iets niet waarneemt of kan waarnemen wil dat niet zeggen dat het er niet is. Dat noemt men ook the black swan fallacy.

Ik ontken wetenschap niet, maar ik zie het ook niet als the answer of life. Wetenschap heeft geen antwoord op de vraag waarom er iets is en niet niets. Ook heeft wetenschap geen antwoord op de vraag waarom de natuurwetten zijn zoals ze zijn. In die zin is een atheist met zijn verheerlijking van het wetenschap net zo ignorant als een theist die in sprookjes gelooft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Unlabeled op 30-01-2018 12:04:25 (De/het) ]
pi_176835834
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:31 schreef Worteltjestaart het volgende:
ee hoor, je kunt helemaal niet aantonen dat gras groen is.
Misschien zie ik gras wel als paars, jij kunt niet bewijzen dat ik gras als groen zie.
Hoe jij het ziet kunnen we niet aantonen, maar we kunnen wel aantonen dat het groen is.

Wat groen is wordt namelijk gewoon vastgesteld op basis van afspraken. Licht heeft een bepaalde golflengte, er is gewoon afgesproken dat licht tussen golflengte x en golflengte y groen is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 30 januari 2018 @ 11:50:49 #99
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_176835906
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:44 schreef Unlabeled het volgende:
Lol. Dit is dus niet waar he. Het zal mij als agnost een rotzorg wezen of mijn overtuiginging een compromis vormt tussen atheisten en theisten. Grapjas.
Dat het jou een rotzorg is maakt het niet minder waar.

quote:
Als je je daadwerkelijk in het wetenschap verdiept (vooral in het exacte wetenschap) weet je dat wetenschap veel aan uitsluitsel doet, maar geen antwoord heeft op concrete vragen. Wat jij in het eerste alinea als voorbeeld geeft is dus eigenlijk een voorbeeld dat wetenschap overschat wordt.
Nee hoor. Als jij mij nu een onweerlegbaar bewijs geeft van het bestaan van (een) god, ben ik geen atheïst meer. Juist 'de wetenschap' is kritisch naar zichzelf.

quote:
Als je iets niet waarneemt of kan waarnemen wil dat niet zeggen dat het er niet is.
Dat klopt.
Maar er is geen enkele reden om dan maar aan te nemen dat het er wél is. Dáár gaat het om.

quote:
Wetenschap heeft geen antwoord op de vraag waarom er iets is en niet niets. Ook heeft wetenschap geen antwoord op de vraag waarom de natuurwetten zijn zoals ze zijn.
Nogal wiedes ja. Wetenschap geeft geen waarde-oordeel, en het antwoord op een vraag die begint met 'waarom' is in jouw voorbeelden meteen een waarde-oordeel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat groen is wordt namelijk gewoon vastgesteld op basis van afspraken.
Klopt helemaal.
Maar als je nu de afspraak poneert dat god zou bestaan, gewoon omdat we dat dan kunnen aannemen, zou er toch iets niet kloppen in de redenering ;) dat bedoel ik met de opmerking over groen gras.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_176835944
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 11:19 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ook hier zit je er weer naast. Atheïsme heeft helemaal niets met een geloofsopvatting te maken, behalve dat het simpelweg iets geloven waar geen bewijs voor is, verwerpt.
Atheïsme is geen religie.

Dat is enkel een verklaring op de vraag: waarom geloof je of ben je ongelovig?

Het is geen uitleg of antwoord.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')