Doe dan niet zo spastisch. Het museum wilde meer aandacht geven aan hun naamgever , maar niet in de foyer.quote:Op maandag 29 januari 2018 14:48 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ik vind het onzin om daar bij bepaalde historische personen zo spastisch over te doen,
Je kan wel tegen mij zeggen dat ik niet spastisch moet doen, maar het feit is dat dat ding er al stond dus. En nu gaan ze hem weghalen om een bepaalde reden die wellicht te maken heeft met de heersende tendens. Kijk het is hun museum, inrichting moeten ze lekker zelf weten, maar het heeft wel te maken met die discussie die nu tegenwoordig heerst, terwijl het een (nep)beeld is van iemand die gewoon in dat museum thuishoort en al 100'en jaren dood is.quote:Op maandag 29 januari 2018 14:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe dan niet zo spastisch. Het museum wilde meer aandacht geven aan hun naamgever , maar niet in de foyer.
Misschien is er een reden dat men niet de man wilde vereren of de schijn van een verering wilde vermijden. Heel goede reden .... niks mis mee
Lullige is dat mensen idd dat geschiedenisboek wrs niet lezen en zich ook niet in de materie verdiepen, ze gaan ook niet naar het Mauritshuis om de stier van Potter te zien. Of nu de speciale ruimte gewijd juist aan de naamgever van het museum. Iedere discussie hierover is sws een beetje paarlen voor de zwijnen werpen. Users weten niet eens wat ik bedoel met historiografische kwestie versus historische kwestie.quote:Op maandag 29 januari 2018 10:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/cultuur(...)bod-mauritshuis.html
veel mensen op twitter zo boos dat de geschiedenis uitgegumd zou zijn in het mauritshuis, maar nu het tegendeel blijkt, komen ze niet GRATIS ! kijken naar die geschiedenis die ze zo graag verhaald willen zien.
De grote ophef ging dus niet om 'uitgummen' . Dat was een argument voor de politiekcorrecte schijn. ?
Was VVD-kamerlid Antoinette Laan er ook ?Ze zou kamervragen stellen of gesteld hebben . Gaat dat nog door ?twitter:Antoinettelaan twitterde op zondag 14-01-2018 om 21:01:41 Wat is dit slecht, verkeerd en on-Nederlands. In ons land gaan we niet met gevoeligheden om door dingen weg te stoppen, maar door er open over te discussiëren Buste Johan Maurits weg uit foyer Mauritshuis - NRC https://t.co/q6fBOFMU1v reageer retweet
Werkelijk? De meeste boze twitteraars zijn naar mijn idee normaal gesproken nou eenmaal niet zo cultureel geïnteresseerd, tenzij het over Regenboogpiet gaat.quote:Op maandag 29 januari 2018 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt dat weinige bezoek met een twitterscan?
Toch wel, na alle ophef had ik meer mensen verwacht.
Ja, alleen dit argument kunnen we niet meer gebruiken. Dat is het tokkie-argument en dat is sws niet een goed argument. Ik weet dat ook uit eigen ervaring, ik word ook als een nietsnut, nazi en tokkie etc. gezien tegenwoordig.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 21:27 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Werkelijk? De meeste boze twitteraars zijn naar mijn idee normaal gesproken nou eenmaal niet zo cultureel geïnteresseerd, tenzij het over Regenboogpiet gaat.
Ik spreek enkel uit ervaring met Hele Boze Mensen die contact opnemen met het museum.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 21:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, alleen dit argument kunnen we niet meer gebruiken. Dat is het tokkie-argument en dat is sws niet een goed argument. Ik weet dat ook uit eigen ervaring, ik word ook als een nietsnut, nazi en tokkie etc. gezien tegenwoordig.
Ik vind dat niet een goed argument dus, het wordt gebruikt om opponenten de sloot in te kieperen, vanwege hun mening. Hun mening staat me niet aan, o, dat zijn tokkies, nazi's etc.
quote:Op dinsdag 30 januari 2018 20:39 schreef Ryan3 het volgende:
Lullige is dat mensen idd dat geschiedenisboek wrs niet lezen en zich ook niet in de materie verdiepen, ze gaan ook niet naar het Mauritshuis om de stier van Potter te zien.
haha ik was dus te naïef . Ik dacht dat er toch een groter groep mensen was die oprecht vreesde dat de geschiedenis uitgegumd zou worden. Oprecht verontwaardigd. Viel dus tegen.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 21:27 schreef Nibb-it het volgende:
Werkelijk? De meeste boze twitteraars zijn naar mijn idee normaal gesproken nou eenmaal niet zo cultureel geïnteresseerd, tenzij het over Regenboogpiet gaat.
Ik probeer het te snappen... zie boven over hypersensitief reageren op racismeverwijt.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 22:19 schreef Nibb-it het volgende:
Over historische kwesties - Ik snap ook niet dat het ter sprake brengen van dat de slavernij zoveel weerstand opbrengt.
Aha! Goede vraag. Ik ga even kijken wat het corpus zegt.quote:Op woensdag 31 januari 2018 14:20 schreef Bluesdude het volgende:
in het kader van niet-uitgummen van de geschiedenis past het herontdekken en bewaren van de geschiedenis van twee moren die Rembrandt schilderde in 1661.
Het schilderij hangt in het mauritshuis
[ afbeelding ]
https://www.mauritshuis.n(...)-685/detailgegevens/
Kennelijk woonden zij te Amsterdam. Maar bij wie ? En waren zij slaven ?
Waren ze ook slaven in Nederland, terwijl het in 1661 verboden was, dacht ik .
Hoe heette ze.... uit welke kolonie ?
Gingen ze terug? Met hun eigenaar? Of bleven ze in Nederland en hoe ging het verder met hen ?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2018Z00491.htmlquote:Op maandag 29 januari 2018 10:30 schreef Bluesdude het volgende:
Ze zou kamervragen stellen of gesteld hebben . Gaat dat nog door ?
heeeeee dit is nieuwe informatie.... wie weet dat nou ? Kennelijk woonden ze daar als vrije burgers?quote:Op woensdag 31 januari 2018 14:20 schreef Bluesdude het volgende:
in het kader van niet-uitgummen van de geschiedenis past het herontdekken en bewaren van de geschiedenis van twee moren die Rembrandt schilderde in 1661 (vermoedelijk eerder)
Het schilderij hangt in het mauritshuis
[ afbeelding ]
https://www.mauritshuis.n(...)-685/detailgegevens/
Kennelijk woonden zij te Amsterdam. Maar bij wie ? En waren zij slaven ?
Waren ze ook slaven in Nederland, terwijl het in 1661 verboden was, dacht ik .
Hoe heetten ze.... uit welke kolonie ?
Gingen ze terug? Met hun eigenaar? Of bleven ze in Nederland en hoe ging het verder met hen ?
https://overdemuur.org/on(...)-bekende-rembrandts/quote:We kennen Rembrandt vooral van werken als de Nachtwacht en de Joodse bruid, maar hij schilderde en tekende in de loop van zijn carrière ook diverse zwarte vrouwen en mannen. Dat kon hij op zijn meesterlijke wijze doen omdat hij in een multiculturele zeventiende-eeuwse stadswijk woonde: de wijk rondom de huidige Jodenbreestraat waar ook tientallen mensen van Afrikaanse afkomst woonden. Mensen die hij op straat tegenkwam en kon uitnodigen in zijn atelier
Soms werd er wel eens een Portugees schip gekaapt. Staat me bij dat op die manier ook een aantal "slaven" in Middelburg terechtkwamen en slaaf af waren. Maar hebben maar kort in Middelburg verbleven, volgens mij.quote:Op woensdag 31 januari 2018 19:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
heeeeee dit is nieuwe informatie.... wie weet dat nou ? Kennelijk woonden ze daar als vrije burgers?
[..]
https://overdemuur.org/on(...)-bekende-rembrandts/
Tientallen ? Hoe komen ze daar en waarom? Gevlucht ergens ?
zie bericht #66 Ik zat er niet zo ver naast met mijn antwoorden. Zou ik een inspiratiebron geweest zijn voor Ingrid ?quote:2018Z00491
Vragen van het lid Laan-Geselschap (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht dat de buste van Johan Maurits is weggehaald uit de foyer van het Mauritshuis. (ingezonden 17 januari 2018)
1
Bent u bekend met het bericht ‘Buste Johan Maurits weg uit foyer Mauritshuis’? 1)
Antwoord
Ja
2
Wat vindt u van het feit dat het bestuur van het Mauritshuis in Den Haag heeft besloten om de buste van notabene de naamgever van het museum, Johan Maurits, te verplaatsen vanwege de groeiende maatschappelijke discussie over het slavernijverleden?
Antwoord
In de media heeft het bestuur van het Mauritshuis uitgelegd dat de verplaatsing van dit beeld onderdeel is van een bredere herziening door het museum om het verhaal en de betekenis van Johan Maurits in context te presenteren, zowel op zaal, als op hun website en via andere publieksactiviteiten. Ik laat aan het Mauritshuis over op welke wijze zij de kunst en de geschiedenis willen presenteren en integreren in hun publieksactiviteiten.
3
Deelt u de mening dat het verwijderen van beelden van markante figuren uit de Nederlandse geschiedenis geen enkele bijdrage levert aan de maatschappelijke discussie? Zo nee, kunt u een toelichting geven?
Antwoord
Ik stel vast dat in dit geval geen sprake is van het verwijderen van een markant figuur uit de Nederlandse geschiedenis. De presentatie van deze figuur is sinds januari 2017 uitgebreid en in een herziene historische context gepresenteerd.
4
Wat vindt u van het feit dat steeds meer musea en gemeenten overwegen om beelden en namen van onder andere zeehelden te verwijderen of te wijzigen? Deelt u de mening dat de geschiedenis niet uitgewist dient te worden en we moeten stoppen om het verleden naast de huidige maatschappelijk meetlat te leggen? Zo nee, kunt u een toelichting geven?
Antwoord
Het anders bezien van de geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met het debat over geschiedenis zelf. De discussie over de betekenis van figuren en gebeurtenissen uit onze vaderlandse geschiedenis wordt voortdurend gevoed door nieuwe inzichten. Dat gemeenten en publieke culturele organisaties zoals musea reageren op deze maatschappelijke discussie vind ik wenselijk. Musea als het Mauritshuis kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan dergelijke maatschappelijke discussies en deze van extra context, reflectie en verdieping voorzien.
5
Wat gaat u doen om te voorkomen dat dergelijke beelden of namen uit musea of het straatbeeld verdwijnen, omdat een selecte groep van mening is dat de geschiedenis op deze wijze herschreven dient te worden?
Antwoord
Ik stel via de culturele basis infrastructuur musea in staat om de Nederlandse geschiedenis te presenteren voor een breed publiek in samenwerking met tal van andere organisaties en initiatieven. Ik laat het aan de culturele instellingen over op welke wijze zij hier invulling aan geven, zowel binnen als buiten de instellingen. Ik hecht er aan dat zij op deze wijze een eigen bijdrage van reflectie en verdieping leveren aan een open en inclusief maatschappelijk gesprek over de Nederlandse geschiedenis.
1) NRC d.d. 12 januari 2018; https://www.nrc.nl/nieuws(...)mauritshuis-a1588230
Mijn beveiliger zal contact met je opnemen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 12:59 schreef Nibb-it het volgende:
Volgens mij ben jij Ingrid gewoon, Blues.
https://www.omroepwest.nl(...)sitie-over-naamgeverquote:Het Mauritshuis in Den Haag komt volgend jaar met een expositie over Johan Maurits van Nassau-Siegen, de naamgever van het museum. De tentoonstelling geeft een beeld van zijn reputatie als gouverneur van Nederlands-Brazilië in de zeventiende eeuw, maar vertelt ook over zijn rol in de slavenhandel waar begin dit jaar nogal wat over was te doen.
Welke onzin?quote:Op maandag 16 juli 2018 03:27 schreef Metalfrost het volgende:
En zo zwicht ook Nederland voor deze onzin.
het mooie is dat in Brazilië mensen balen dat Nederland vertrokken is toen.quote:Op zondag 15 juli 2018 20:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.omroepwest.nl(...)sitie-over-naamgever
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |