abonnement Unibet Coolblue
pi_176786022
Zoals beloofd hier het badkamer verherbouw topic.

Het begon allemaal toen ik me voor de zoveelste keer stond te ergeren aan de droevige staat van de douchecabine in mijn badkamer. Ik kan wel fijn douchen, maar hij ziet er niet meer mooi uit, er zijn plastic dingen afgebroken. Tijd dus voor iets nieuws.

Omdat ik:

1) geen zin heb om de hele badkamer opnieuw te tegelen
2) de vorige bewoner de boel niet echt op een standaard manier heeft aangelegd
3) ik niet verwacht hier nog 10 jaar te gaan wonen (maar misschien nog wel 3 - 5)

heb ik besloten om weer een vrijstaande, gesloten cabine te plaatsen. Die staat er nu ook en dat principe bevalt me best goed. Alleen jammer dat er bijna niks fatsoenlijks te vinden is, of het gaat gelijk weer in de duizenden euro's lopen. Na lang wikken en wegen ben ik er nu (bijna) zeker van dat het deze moet worden:



Echter, tijdens mijn zoektocht en overwegingen werd ik op het idee gebracht om ook de indeling van de rest van de badkamer aan te passen. Er zit namelijk een hoekbad in wat achterlijk klein is en waar ik dus nog nooit in geweest ben (ik hou niet zo van in bad gaan, en al helemaal niet als alleen m'n benen er in kunnen)

Plattegrondje:



Het plan is om dat bad weg te slopen en daar plek te maken voor de wasmachine en de droger, die staan nu in een van de andere slaapkamers, niet zo handig.

Uiteindelijk zou het dan zoiets moeten worden: (let niet op de rode tegeltjes, ik had even niets beters in sketchup).



De reden dat de machines op zo'n verhoging komen is dat degene die de badkamer aangelegd heeft een beetje een beunhaas was en er wat leidingen (van bijvoorbeeld de wastafel) diagonaal langs lopen. Door dit podium er overheen te zetten werk ik dat allemaal mooi weg.

Het moet natuurlijk wel stevig worden:



Ik ga het geheel maken van 44x44 mm vuren balken, waar ik 18mm multiplex op bevestig.
Als geluidsdemping overweeg ik er nog steenwol oid in te proppen. Iemand daar nog goede tips voor of ik dat beter wel of niet kan doen en zo ja wat? De ruimte wordt ongeveer 1,20 x 0,6 x 0,3 m. (Lager dan dat gaat niet vanwege andere achterlijke leidingen).

Vandaag al een goed begin gemaakt, alle bouwmarkten in de omgeving bezocht, bad verwijderd en begonnen met het leidingwerk:




Okee, de kraan zit scheef, maar ik had genoeg problemen om de hoofdkraan dicht en daarna weer open te krijgen (reparatieverzoek bij de VvE is aangemaakt) dus dat fix ik wel zodra dat gebeurd is (of niet, staat straks een droger voor en werkt prima zo). En voor de eerste keer "loodgieten" vind ik het niet eens zo slecht gelukt (op 1 koppeling na alles de eerste keer waterdicht)

Plan is om morgen de afvoer en stroom aansluitingen te maken (gelijk een los groepje er bij voor de droger). Als het mee zit ook een begin maken aan het frame, maar dat moet ik nog even zien.
pi_176786132
Verhoging is denk ik een kwestie van een rustige wasmachine. Mijne heb ik pas gemaakt, vuren balken en 18mm multiplex. Machine blijft gewoon erop staan.

Vergeet je het zwanenhals niet?

En de regels omtrent stroom in de natte ruimte?
.
pi_176786444
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 22:09 schreef kingjotte het volgende:
Alleen jammer dat er bijna niks fatsoenlijks te vinden is, of het gaat gelijk weer in de duizenden euro's lopen.
Laatste keer bij Hornbach (al 3/4 jaar geleden btw) heb ik m'n ogen uitgekeken bij de vele douchecabine opstellingen die daar stonden.

Verder goed plan die droger op de wasmachine. Je zou ook kunnen overwegen om de bodem te maken van gasbetonblokken (vastgelijmd aan je vloer) en de ruimte onder het plateau vol te purren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176786669
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 22:14 schreef Fer het volgende:
Verhoging is denk ik een kwestie van een rustige wasmachine. Mijne heb ik pas gemaakt, vuren balken en 18mm multiplex. Machine blijft gewoon erop staan.

Vergeet je het zwanenhals niet?

En de regels omtrent stroom in de natte ruimte?
Zwanenhals komt goed, ligt al klaar :-)

Wat betreft de stroom:
De aansluitingen voor de was komen op ongeveer 2 meter van de douchecabine, lijkt me ruim buiten zone 2 en dus geen probleem.
Voor de aansluiting voor de cabine zelf wilde ik naast de huidige trekschakelaar van de verlichting een wandcontactdoos maken, die zou dan op 2,60 hoog komen, net naast de cabine. Ik weet nu nog niet precies hoe die aansluiting er uit komt te zien, maar ik kan altijd een waterdicht kastje om de transformator heen maken. Denk dat het dan wel los loopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 22:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Laatste keer bij Hornbach (al 3/4 jaar geleden btw) heb ik m'n ogen uitgekeken bij de vele douchecabine opstellingen die daar stonden.

Verder goed plan die droger op de wasmachine. Je zou ook kunnen overwegen om de bodem te maken van gasbetonblokken (vastgelijmd aan je vloer) en de ruimte onder het plateau vol te purren.
Bij de Hornbach (en overal eigenlijk) hebben ze voor zo ver ik heb kunnen vinden eigenlijk alleen "inbouw" douches, bijna geen vrijstaande cabines. Zeker een beetje uit de mode.

Ik werk liever met hout, vandaar de keuze daar voor. En 225 liter pur lijkt me ook een hele nare verrassing voor de volgende bewoner van dit huis.
pi_176791198
Isoleren is aan te raden anders creeer je een klankkast waar je wasmachine lekker op kan gaan bonken.

Hout of gasbeton moet je zelf weten. De eerste is wat gevoeliger voor vocht. Zeker icm isolatie kan dit problemen opleveren.
pi_176793388
Even een opmerking betreft je leidingwerk. (Als ik het goed zie)
Je hebt de oude leidingen van je badkraan alleen afgedopt op de plek waar je kraan gemonteerd zat?
Dit is niet toegestaan ivm legionella!

Ook de leiding wat je hebt aangepast met knelkoppelingen, word dit ( zoals op je voorbeeld te zien) onbereikbaar weggewerkt?
Is daarbij geen verstandige keuze, knelkoppelingen altijd bereikbaar laten!
pi_176834462
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 10:01 schreef Knuppel1983 het volgende:
Isoleren is aan te raden anders creeer je een klankkast waar je wasmachine lekker op kan gaan bonken.

Hout of gasbeton moet je zelf weten. De eerste is wat gevoeliger voor vocht. Zeker icm isolatie kan dit problemen opleveren.
Waar moet dat vocht dan vandaan komen? Uit een eventueel lek?

quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 12:00 schreef Baszos het volgende:
Even een opmerking betreft je leidingwerk. (Als ik het goed zie)
Je hebt de oude leidingen van je badkraan alleen afgedopt op de plek waar je kraan gemonteerd zat?
Dit is niet toegestaan ivm legionella!

Ook de leiding wat je hebt aangepast met knelkoppelingen, word dit ( zoals op je voorbeeld te zien) onbereikbaar weggewerkt?
Is daarbij geen verstandige keuze, knelkoppelingen altijd bereikbaar laten!
Bedankt voor de tip. Het warm water heb ik inderdaad alleen afgedopt (koud is wel afgekoppeld) maar dat zal ik nog verbeteren. Jij zou de leidingen solderen? Ik kan wel een luik verzinnen, maar denk niet dat je er dan lekker bij kunt komen om die koppelingen nog even na te trekken, dan zou heel de bovenkant open moeten kunnen, dat is niet echt een optie.
pi_176843389
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 10:28 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Waar moet dat vocht dan vandaan komen? Uit een eventueel lek?
Idd. Niet ondenkbaar met kitranden.
pi_176844814
Altijd solderen of persen als je er niet meer bij kunt. Knellen is leuk voor opbouw als je ff niet anders kunt.
Laat die handjes wapperen!
pi_177009525
Maandag kwam de loodgieter om nieuwe hoofdkranen te plaatsen, dus kon ik maandagavond eindelijk verder met de leidingen.

Uiteindelijk besloten om toch de raad van van verschillende mensen hierboven op te volgen en de leidingen te solderen.

Na 3 uur kloten eindelijk 1 pijpje met 2 sokken op de plek van het oude t-stuk in de warmwaterleiding gemaakt, water er weer op, lek... ;(

Omdat het inmiddels tegen half tien liep en ik geen materiaal (en ook geen energie) meer had om het NOG een keer te proberen het water er maar weer af gehaald.

Gelukkig kon een goede vriend met meer kennis en ervaring me gisteravond komen helpen met als resultaat:



Alles waterdicht *O* (en de kraan ook in een normale stand)

Volgende stapje is de leidingen even netjes vastbeugelen en dan beginnen aan het platform.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')