Sorryquote:Op woensdag 31 januari 2018 19:16 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik zit er niet meer bij, omdat ik via die groep te vaak gevonden wordt door mensen die alles en iedereen willen volgen.
Dan zou er ook waterstof en of helium moeten ontstaan.quote:Op woensdag 31 januari 2018 18:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Water is daadwerkelijk nodig voor roest. Roest is namelijk gehydrateerd ijzeroxide. Water is dus geen katalysator (want het zit in het eindproduct). Zout wel.
Schaamteloos van Wiki (ik kan het zelf niet beter uitleggen namelijk ) :quote:Op woensdag 31 januari 2018 19:42 schreef dop het volgende:
[..]
Dan zou er ook waterstof en of helium moeten ontstaan.
Echter bij oxidatie is de o in Fe2o3 toch echt een reactie met de zuurstof in de lucht.
Water is de katalysator en zorgt voor het ontstaan van Fe2, maar dat is geen oxide
Roest is geen ijzeroxide, maar gehydrateerd ijzeroxide. Dat is het verschil (Fe2O3.xH2O).quote:Wanneer staal in contact komt met water begint er een elektrochemisch proces. Aan het oppervlak wordt het ijzer geoxideerd tot ijzer(II):
Fe → Fe2+ + 2e-
De elektronen die vrijkomen verplaatsen zich naar de uiteinden van de waterdruppel, waar er meer opgeloste zuurstof voorhanden is. Ze reduceren de zuurstof en het water tot hydroxylgroepionen:
4e- + O2 + 2H2O → 4OH-
De hydroxide ionen reageren met de ijzer(II)ionen en nog meer opgeloste zuurstof om ijzeroxide te vormen. Deze hydratatie is veranderlijk, maar de meest algemene vormen zijn:
Fe2+ + 2OH- → Fe(OH)2
4Fe(OH)2 + O2 → 2(Fe2O3.xH2O) + 2H2O
Roest is dus gehydrateerd ijzer(III)oxide. Corrosie gaat sneller in zeewater door de hogere concentratie aan natriumchloride-ionen, waardoor de oplossing beter geleidt. Roesten kan ook versneld worden door zuren, en vertraagd door basen.
🤓🤓🤓quote:Op woensdag 31 januari 2018 20:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Schaamteloos van Wiki (ik kan het zelf niet beter uitleggen namelijk ) :
[..]
Roest is geen ijzeroxide, maar gehydrateerd ijzeroxide. Dat is het verschil (Fe2O3.xH2O).
Met andere woorden, het water hecht zich aan de ijzeroxide en vormt samen roest.
Edit:
Het belangrijkste, gewoon rije met je kutje en je fiets schoonhouden.
Kan je zo ook galvanische corrosie voorkomen (alu zadelpen, stalen frame)?quote:Op woensdag 31 januari 2018 20:59 schreef Dierckxsens het volgende:
Kortom: las gewoon een offerblok aan je ketting en hij roest niet meer.
iets wat ik vaker heb gelezen jaquote:Op woensdag 31 januari 2018 20:37 schreef Andyy het volgende:
Sram etap Stelschroef van voorderailleur loopt aan tegen crankarm Wat een pauperzooi
Lijkt er wel op, omdat ze het ook in de buurt van de bronzen schroef moeten toepassen ivm galvanische corrosie.quote:Op woensdag 31 januari 2018 21:09 schreef Z het volgende:
[..]
Kan je zo ook galvanische corrosie voorkomen (alu zadelpen, stalen frame)?
bandjes wat zachter en goed opletten. Zeker bij bruggen etc. Of niet gaan.quote:Op woensdag 31 januari 2018 21:47 schreef Patroon het volgende:
Ze hebben morgen over gladheid in het noorden. Wel verstandig om op de fiets te gaan?
fietsketting van Superduplex, altijd goedquote:Op woensdag 31 januari 2018 17:34 schreef kanovinnie het volgende:
dit dus. Daarom heb je offshore allerlei marine gradenmaterialen. Extra corrosiebestandig zijn die.
quote:Op woensdag 31 januari 2018 21:58 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
fietsketting van Superduplex, altijd goed
Bekend probleem!quote:Op woensdag 31 januari 2018 22:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Gewoon Alloy C276.
Komt dat moe worden van je woon werk ritjes niet gewoon door het eerder opstaan Patroon? Dat nekt mij altijd. Ik moet er eerder uit, maar ga er eigenlijk niet eerder in.
Ja zal wel meespelen. Lig nu ook weer veel te laatquote:Op woensdag 31 januari 2018 22:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Gewoon Alloy C276.
Komt dat moe worden van je woon werk ritjes niet gewoon door het eerder opstaan Patroon? Dat nekt mij altijd. Ik moet er eerder uit, maar ga er eigenlijk niet eerder in.
Het leven is gewoon te leuk om te slapenquote:Op woensdag 31 januari 2018 23:23 schreef Tommeke het volgende:
Zou vandaag om 11u slapen ivm morgen fietsen, gaat ook weer lekker hier
Ze hebben kortere limietschroeven, kun je bij de FM krijgen blijkbaar. Morgen maar eens achteraan gaanquote:
Heb je dan gewoon een gare crank? Of heeft iedereen dit?quote:Op woensdag 31 januari 2018 23:53 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ze hebben kortere limietschroeven, kun je bij de FM krijgen blijkbaar. Morgen maar eens achteraan gaan
Gewoon een Red crank. Meer mensen hebben er last van las ik. Berichtje op Facebook naar Sram gestuurd, gaven gelijk aan dat je schroeven kon krijgen bij de fietsenmaker dus wel een bekend probleem bij zequote:Op donderdag 1 februari 2018 08:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Heb je dan gewoon een gare crank? Of heeft iedereen dit?
Ik heb ook maar overgeslagen. Vanavond maar ff op de tacx.quote:Op donderdag 1 februari 2018 09:02 schreef Tommeke het volgende:
Brrrr, ijsregen en hagel hier! Gelukkig niet koud gehad, want m’n auto heeft een goede kachel
Tacxenquote:Op donderdag 1 februari 2018 09:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb ook maar overgeslagen. Vanavond maar ff op de tacx.
Ja precies.quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:16 schreef Tommeke het volgende:
@Devv: Je achterderailleur uitelkaar halen kan ook hè?
Twee jaar terug ook een Tacx van iemand geleend, was er na drie keer proberen helemaal klaar mee, dacht niks voor mij. Begin januari zelf een Tacx gekocht in combinatie met Zwift is het wel leuk. Beklimmingen nafietsen of parcours is ook niks voor mij.quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:16 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Tacxen
Ik ga nog liever hardlopen.
Ach een ouwe wielerdocumentaire op die ik al tig keer heb gezien, of nog eens het wielerjaaroverzicht 2015, 2016 of zelfs die van 2010. Kan ze bijna dromen...en wat interval blokjes, zijn de 60minuten zomaar om.quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:16 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Tacxen
Ik ga nog liever hardlopen.
Nou sterkte.quote:Op donderdag 1 februari 2018 08:56 schreef Andyy het volgende:
[..]
Gewoon een Red crank. Meer mensen hebben er last van las ik. Berichtje op Facebook naar Sram gestuurd, gaven gelijk aan dat je schroeven kon krijgen bij de fietsenmaker dus wel een bekend probleem bij ze
als je het onderste derrie wieltje ff los gooit krijg je hem dan niet op de juiste manier gelegd?quote:Op donderdag 1 februari 2018 09:21 schreef Devv het volgende:
Ik heb trouwens voor het eerst succesvol mijn ketting vervangen . Het stelt dus echt geen reet voor maar ja . Ik had hem wel per ongeluk bij mijn achterderailleur ergens overheen- in plaats van onderdoor gedaan. Dus moest de breekpen er weer uit. En er zat natuurlijk standaard maar één breekpen bij de ketting...
Dus zondag nog snel een ritje naar Futurum Club in Amsterdam gemaakt voor een setje breekpennen. Kon ik zondag toch nog even genieten van het relatief mooie weer . Ik wil nu alleen nog de kettingbeschermer bij het achterwiel eraf halen, maar dan heb ik weer gereedschap nodig.
http://blog.fairwheelbike(...)-bike-crank-testing/quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:56 schreef kaasplankje het volgende:
Ze hebben met ontwikkelen van de etap voorderrie natuurlijk onvoldoende rekening gehouden met het gegeven dat de Sram cranks zo slap zijn als vaatdoekjes.
Disclaimer: A lot of typing and numbers have gone into this article and we apologize in advance for any typos, but would warn that the possibility of mistakes is present.quote:Op donderdag 1 februari 2018 11:01 schreef Andyy het volgende:
[..]
http://blog.fairwheelbike(...)-bike-crank-testing/
Super record 4.1mm drive side 6.9mm NDS
Sram Red22 4.08mm drive side6.8mm NDS
Ok
Die test is niet goed uitgevoerd, vandaar die disclaimer.quote:Op donderdag 1 februari 2018 11:19 schreef Andyy het volgende:
Hij is stijver dan alle Campag cranks uit die test. Daarnaast kun je alle onderzoeken wel verwerpen op meetfouten.
Sleutelen is voor mij nog steeds iets buitenaards dus daar had ik nooit aan gedacht. Ik dacht alleen, kut dan kan ik morgen alsnog niet fietsen. Ik had die pen er uit frustratie gelijk weer uitgeperst. Dus nieuwe halen was de enige mogelijkheid. Het is allemaal toch nog goed gekomen. Het draaid nu weer als een zonnetje...de fiets dan, want mijn benen moeten nog uit hun winterslaap komen.quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:16 schreef Tommeke het volgende:
@Devv: Je achterderailleur uitelkaar halen kan ook hè?
Het was weer flink incasseren vanochtend naar het werk :-(quote:Op donderdag 1 februari 2018 09:02 schreef Tommeke het volgende:
Brrrr, ijsregen en hagel hier! Gelukkig niet koud gehad, want m’n auto heeft een goede kachel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |