abonnement Unibet Coolblue
pi_176728478
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, het is het Nederlandse woord voor iets wat niet gekleurd is. Dat zijn we gaan gebruiken voor de huidskleur maar het heeft niet een zelfstandige betekenis als zodanig.

Sowieso nogal een slap argument. Wat "gewoon" een Nederlands woord is bepalen we samen en dat kan ook veranderen. Daarom vind ik het ook goed dat de NOS een trend zet, of in elk geval de discussie aanzwengelt.
Joh Tchock verdomme, we weten allemaal wel dat het inderdaad een koloniale achtergrond heeft hier, maar dat is puur omdat we er naar gezocht hebben. In Nederland boeide dit tot voort kort geen hond en al helemaal niemand gebruikte het in de context zoals we het nu ineens gaan behandelen.

Wat een idiotie dit.
pi_176728484
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:28 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Nee, wel een beetje een treurwilg.
:')
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:30:37 #53
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_176728493
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:26 schreef Tchock het volgende:

[..]

Uh, daar vergeleek ik ook helemaal niet tussen.
Mijn reactie ging over deze post

quote:
We zijn een woord met een betekenis die bij nader inzien niet helemaal klopt gaan gebruiken om een fenomeen te beschrijven. Dat is inderdaad een voorbeeld van een veranderende definitie. Maar we noemen mensen met een donkere huid toch ook geen nikker meer?
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:30:55 #54
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176728498
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:27 schreef GSbrder het volgende:
Zwartjoekel is beledigend.
Neger niet.
Zat vroeger in het lab met een neger, maar hij vond neger een vervelend woord om te horen.
Hij vroeg of ik dan zwarte wilde gebruiken. Ik vind dat zelf neerbuigend en inaccuraat eigenlijk.

Kwam waarschijnlijk door zijn Antilliaanse achtergrond.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_176728504
Echt als je je beledigd gaat voelen vanwege de term "blank" en we het hele enge woordje maar bij de NOS gaan verbieden

Waar de fuk houden we ons mee bezig :')
pi_176728513
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:29 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Joh Tchock verdomme, we weten allemaal wel dat het inderdaad een koloniale achtergrond heeft hier, maar dat is puur omdat we er naar gezocht hebben. In Nederland boeide dit tot voort kort geen hond en al helemaal niemand gebruikte het in de context zoals we het nu ineens gaan behandelen.

Wat een idiotie dit.
Nietwaar. Er zijn altijd mensen geweest die hier tegen ageerden. Hooguit dat die mensen meer een stem krijgen en op de voorgrond delen, en dat we in het algemeen in de maatschappij bewuster worden van ons verleden, en dat de in media nogal een overspannenheid heerst rond dit soort thema's.
pi_176728528
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:31 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nietwaar. Er zijn altijd mensen geweest die hier tegen ageerden. Hooguit dat die mensen meer een stem krijgen en op de voorgrond delen, en dat we in het algemeen in de maatschappij bewuster worden van ons verleden, en dat de in media nogal een overspannenheid heerst rond dit soort thema's.
Het fucking woord BLANK tchock.

Man man man.
pi_176728536
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:30 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Mijn reactie ging over deze post

[..]

Ik suggereer niet dat die twee termen gelijkwaardig zijn aan elkaar. Ik zeg alleen dat "het is nou eenmaal het woord hiervoor" een slecht argument is. Woorden veranderen en zeker als die bepaalde connotaties hebben of hebben gekregen.
pi_176728569
quote:
7s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:31 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Het fucking woord BLANK tchock.

Man man man.
Grappig dat er net wordt verweten dat "de andere groep" alleen maar op de emoties speelt, en jij kunt eigenlijk alleen maar schelden en tieren. :P

Ik vind het verder ook geen halszaak hoor. Ik probeer het te relativeren maar er wel objectief naar te kijken. En in dat licht vind ik het van de NOS een goede beslissing.

Overigens is dat frame van "woorden verbieden" natuurlijk echt onzin. Je mag zeggen wat je wil.
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 23:35:11 #60
54278 crew  Tijger_m
42
pi_176728602
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:33 schreef Tchock het volgende:

Overigens is dat frame van "woorden verbieden" natuurlijk echt onzin. Je mag zeggen wat je wil.
Nou nee, zelfs bij de PVV mag je niet zeggen dat Rutte een hufter is die ze moeten opknopen ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:35:27 #61
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_176728612
Een kleine zoektocht naar de oorsprong van het woord 'blank' brengt me trouwens bij een woordenboek en het was dus ooit (1588) gewoon het woord voor 'wit'. :')
pi_176728626
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Grappig dat er net wordt verweten dat "de andere groep" alleen maar op de emoties speelt, en jij kunt eigenlijk alleen maar schelden en tieren. :P

Ik vind het verder ook geen halszaak hoor. Ik probeer het te relativeren maar er wel objectief naar te kijken. En in dat licht vind ik het van de NOS een goede beslissing.

Overigens is dat frame van "woorden verbieden" natuurlijk echt onzin. Je mag zeggen wat je wil.
Ik tier gewoon omdat ik het zo achterlijk dom vind dat we woorden als blank gaan verbieden, ik gebruik de laatste tijd ook gewoon wit, maar er is toch helemaal niets beladen aan blank, iedereen bedoelt er gewoon de witte huidskleur mee en totaal niet de koloniale context en zo is dat echt al jaren.

Dat mensen daar aanstoot aannemen is het puur zoeken in heel die termendiscussie. En dat de NOS daar dan in mee gaat en het woord verbiedt. Ja, tuurlijk JP Coen school verbieden iemand die hele eilanden heeft weggevaagd, goh.

Het woord "blank". Wat een gekte.
pi_176728628
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:33 schreef Tchock het volgende:
Je mag zeggen wat je wil.
Zo is dat als ik zeg ik doe de was vandaag of ik strijk zeg ik dat gewoon, en geloof het of niet niemand die mij ervan weerhouden doet.
Zeg ik echter niet ik vind erbij of denk ik te mogen spreken voor anderen ben ik fout.
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:36:18 #64
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_176728632
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:31 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nietwaar. Er zijn altijd mensen geweest die hier tegen ageerden. Hooguit dat die mensen meer een stem krijgen en op de voorgrond delen, en dat we in het algemeen in de maatschappij bewuster worden van ons verleden, en dat de in media nogal een overspannenheid heerst rond dit soort thema's.
Ah ja, culturele gebruiken wijzigen omdat 0,02% van Nederland er problemen mee heeft.
Laten we het dan ook niet meer het "herentoilet" noemen, want daar kunnen genderfluides aanstoot aan nemen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:36:20 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176728635
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:35 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Een kleine zoektocht naar de oorsprong van het woord 'blank' brengt me trouwens bij een woordenboek en het was dus ooit (1588) gewoon het woord voor 'wit'. :')
Leenwoord uit het Frans denk ik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:36:48 #66
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_176728652
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Leenwoord uit het Frans denk ik.
Klopt.


edit:
Oh nee, toch niet.

fonolog twitterde op woensdag 24-01-2018 om 22:26:41 Het is grappiger met dat 'blank'. Het is geen 'Romaanse variant van wit'. De Romaanse talen hebben het juist uit het oud-Duits geleend. Het Latijn kende het niet: dat heeft 'albus'. We zouden witte mensen dus ook nog albino's kunnen noemen. https://t.co/kI1cCZtWFn reageer retweet
pi_176728672
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Leenwoord uit het Frans denk ik.
Verrassend genoeg niet; het komt uit het Germaans, en de Latijnse/Franse/Italiaanse woorden zijn daarvan afgeleid.
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 23:38:27 #68
54278 crew  Tijger_m
42
pi_176728689
quote:
14s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:36 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Klopt.
Toch leuk dat zo'n beetje de hele Nederlandse taal samengeraapt is uit leenwoorden van andere talen :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:39:10 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176728705
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Verrassend genoeg niet; het komt uit het Germaans, en de Latijnse/Franse/Italiaanse woorden zijn daarvan afgeleid.
Ah, thnx.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:39:19 #70
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_176728711
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Toch leuk dat zo'n beetje de hele Nederlandse taal samengeraapt is uit leenwoorden van andere talen :)
Daarom gewoon overstappen op het Engels.
Vasthouden aan het Nederlands is achterlijk.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:39:22 #71
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_176728714
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik suggereer niet dat die twee termen gelijkwaardig zijn aan elkaar. Ik zeg alleen dat "het is nou eenmaal het woord hiervoor" een slecht argument is. Woorden veranderen en zeker als die bepaalde connotaties hebben of hebben gekregen.
Maar een voorbeeld gebruiken van een term die door de daarmee aangeduide groep als beledigend wordt beschouwd is simpelweg niet zo'n goed voorbeeld. Blank werd al gebruikt ver voordat mensen van kleur op redelijke schaal in Nederland aanwezig waren. Dat hier nu allerlei connotaties worden worden gebruikt om het woord te schrappen bij invloedrijke media is een ongewenste ontwikkeling.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 23:40:23 #72
54278 crew  Tijger_m
42
pi_176728737
quote:
12s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Daarom gewoon overstappen op het Engels.
Vasthouden aan het Nederlands is achterlijk.
Nee, GS, Nederlands is vreselijk handig in het zakenleven, buitenlanders snappen er niks van waardoor je ruggespraak kan houden zonder dat ze begrijpen waar het over gaat ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_176728738
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:39 schreef Dwersdriever het volgende:
Dat hier nu allerlei connotaties worden worden gebruikt om het woord te schrappen bij invloedrijke media is een ongewenste ontwikkeling.
Vind jij een ongewenste ontwikkeling bedoel jij?
pi_176728751
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, GS, Nederlands is vreselijk handig in het zakenleven, buitenlanders snappen er niks van waardoor je ruggespraak kan houden zonder dat ze begrijpen waar het over gaat ;)
En dan spreek ik Limburgs boven de rivieren is er altijd wel eentje die het wel snappen doet.
  woensdag 24 januari 2018 @ 23:41:27 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_176728753
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 23:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, GS, Nederlands is vreselijk handig in het zakenleven, buitenlanders snappen er niks van waardoor je ruggespraak kan houden zonder dat ze begrijpen waar het over gaat ;)
Zorgt er ook voor dat mensen met een diverse culturele achtergrond op een achterstand worden geplaatst.
Neokoloniaal, zo zou ik het vasthouden aan een micro-taal willen noemen.
En maar een beetje verheven doen tegenover niet-Westerse allochtonen en ze afwijzen omdat ze 'als' i.p.v. 'dan' gebruiken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')