quote:
Op vrijdag 2 februari 2018 10:17 schreef Spanky78 het volgende:[..]
Kom eens met bewijs.
Bewijs dat je nooit emoties kunt stimuleren dmv de juiste wiskunde aub.
En bewijs dat er in tegenstelling tot wat ik heb onderbouwd met artikelen toch geen causaal verband is tussen emotie en materiële wereld.
Mijn emotionele code staat op ergernis.
Je vertelt voorlopig je hele verhaal zonder bewijs. Kom.maar eens op. Tot die tijd ben ik er wel klaar mee.
Ik wil wel met bewijs komen. Hier komt het bewijs:
De bewuste ervaring 'groen' is onafhankelijk van waarneming. Je kunt 'groen' ervaren zonder het waar te nemen door (individueel en subjectief) aan 'groen' te denken.
Dan kun je zeggen dat herinnering aan groen in het brein gecodeerd is en het grappige is dat dat ook zo is. De hippocampus is bijvoorbeeld essentieel in het opslaan en distribueren van geheugen in het brein.
Maar nog zegt die code niks over de 'ervaring' groen. Die code in het brein is van een fundamenteel andere aard dan de 'ervaring' groen. De code in het brein is extern verifieerbaar en niet voelbaar (je kunt code niet 'ervaren' zoals je dopamine niet kunt 'ervaren'. In plaats van dopamine ervaar je 'geluk') terwijl de 'ervaring' groen alleen individueel voelbaar is wat het immaterieel maakt. Code is materieel, bewuste ervaring is immaterieel.
Code is dus objectief meetbaar en de 'ervaring' groen is nergens objectief te vinden. 'Groen' heeft alleen betekenis op subjectief, immaterieel niveau. Zeggen dat dit niet zo is betekent dat je het mysterie van subjectiviteit niet wilt erkennen want, zoals Bosbeetle zegt, jullie gaan er impliciet van uit dat er wel een causaal verband
moet zijn. Dit is jullie denkfout: "er moet een causaal verband zijn dus het is zo".
Ik kom hier om jullie proberen uit te leggen dat er helemaal geen causaal verband hoeft te zijn en sterker nog, de hersenwetenschap (en informatietechnologie) is geen stap verder gekomen in het oplossen van het mysterie van subjectiviteit omdat subjectiviteit en objectiviteit
twee verschillende werelden zijn.
Nu kunnen we dus de huidige situatie doortrekken naar de toekomst: wij zijn ondanks gigantische wetenschappelijke vooruitgang niks verder gekomen in zelfs maar het begrijpen van hoe bewustzijn zou kunnen werken. Dat betekent dat het probleem
fundamenteel van aard is en niet op een graduele manier opgelost kan worden.
Als je bijvoorbeeld beweert dat bewustzijn kan ontstaan uit hersenprocessen moet je goed nadenken over de hypothese die je zojuist geformuleerd hebt:
H1: het bewustzijn is logisch emergent uit het brein. Er is namelijk geen alternatieve mogelijkheid dan dat het zo is en bovendien is het intuïtief logisch.
Maar H1 is logisch incoherent. Het brein is namelijk een object wat verder niet op een fundamentele manier van andere objecten in de wereld te onderscheiden is, de processen in het brein zijn simpele elektrische communicaties tussen simpele materiële elementen (neuronen). H1 gaat er dus vanuit dat er een subjectieve, immateriële geest kan ontstaan uit simpele materiële elementen.
Als H1 juist is moeten we met een logisch coherent model komen van
hoe iets dat immaterieel is (en niet objectief waarneembaar) kan ontstaan uit iets dat zuiver materieel en objectief waarneembaar is.
Dan komen computerwetenschappers en andere materialisten met het simsalabim toverwoord van 'emergentie'. Bewustzijn ontstaat net zoals de patronen in de monte carlo simulatie op een compleet mysterieuze en emergente manier maar dat is niet vreemd omdat de patronen in de monte carlo ook op die manier ontstaan.
Maar dit is een valse vergelijking. De patronen in een monte carlo zijn objectief waarneembaar en daarmee materieel van aard. Het bewustzijn is alleen individueel voelbaar en verifieerbaar en is dus immaterieel van aard.
Monte carlo simulaties gaan uit van objectief ---> (insert mysterieus onverklaarbaar proces) complex objectief
Zo werkt het brein niet. Het brein gaat namelijk van objectief ---> (insert mysterieus onverklaarbaar proces) subjectief
De twee situaties zijn dus van een totaal verschillende orde. Daarom zei ik in het begin van de discussie: het zijn twee verschillende werelden. Maar jullie weigeren te zien waarom het twee verschillende werelden zijn en waarom het 1 niet logisch coherent uit het ander kan komen.
Je kunt met nog veel meer vergelijkingen komen. Software vs hardware bijvoorbeeld. Software zit in een mobieltje, maar je kunt het niet zien. Quod Est Demonstrandum, toch? Maar nee, het fenomeen 'software' is objectief en materieel van aard omdat het extern verifieerbaar is en de menselijke ziel is nog altijd immaterieel en subjectief van aard.
Omdat elk emergent proces wat we kunnen bedenken in de fysieke wereld in geen enkel opzicht lijkt op de emergentie van bewustzijn, zelfs niet bij benadering, hebben we te maken met een
fundamenteel probleem.
quote:
Nee, dit is foute logica. Er is interactie tussen de twee waardoor je kunt zeggen dat er correlatie is. Er is geen causaal verband tussen hersenprocessen en het bewustzijn, dat is de reden dat bewustzijn niet meetbaar is.
Je kunt 'chimpansee liefde' niet 'meten' en is niet extern verifieerbaar. 'Chimpansee liefde' is alleen te
ervaren op individueel niveau.
Het subjectieve volgt nog altijd niet uit het objectieve maar je weigert het mysterie te onderkennen omdat jouw wereldbeeld jou verteld dat er wel een causaal verband
moet zijn. En dat komt omdat je geen open vizier hebt voor alternatieve verklaringen omdat jouw wereldbeeld al vaststaat.
quote:
Op vrijdag 2 februari 2018 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:Ikzelf ben meer geïntresseerd in het "hoe" maar dat lijkt voor jou minder van het belang, want je komt over alsof je het allemaal al wel begrijpt. Je doet in elk geval al onze pogingen om het te begrijpen af met dat we het niet willen begrijpen.
Eigenlijk hou ik me al mijn hele leven bezig met het ''hoe'' omdat ons hele wereldbeeld valt of staat met de verklaring voor bewustzijn.
Ik heb diep over de materie nagedacht en hier is mijn conclusie:
Subjectieve wezens interacteren met elkaar in een objectieve/gedeelde.fysieke werkelijkheid en worden er door beïnvloedt maar de subjectieve wezens
zijn geen materie. Molurus bestaat onmiskenbaar uit materie maar je
bent je bewustzijn. Het bewustzijn is in de objectieve wereld nergens te vinden of te meten omdat het subjectief is, en daarom zijn causale processen voor het bewustzijn niet te vinden.
quote:
Op vrijdag 2 februari 2018 10:25 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Opzich wel begrijpelijk hij bouwt zijn conclusie om het dogma objectief en subjectief zijn losstaande zaken die nooit kunnen mengen, en het dogma bewustzijn is alleen te begrijpen vanuit dat bewustzijn zelf.
Die eerste lijkt mij niet zo plausibel en die tweede is wat voor te zeggen in filosofische zin.
Wij denken vanuit het dogma alles is te begrijpen/meten op den duur, ook daar kunnen we geen bewijs voor leveren. Maar is in mijn ogen wel een veel werkbaardere situatie.
Het is helemaal geen 'werkbare' situatie omdat jullie wereldbeeld het subjectieve negeren.
De wereld bestaat uit twee componenten: fysiek en mentaal. Dat wisten onze vroege voorouders al. Mentaal volgt niet logisch uit fysiek. Omdat dit een mysterie is willen jullie niet erkennen dat het zo is.
In jouw 'werkbare' situatie zijn wij vleesrobots zonder keuzevrijheid die om geen enkele logische reden een 'ziel' hebben in een mechanistisch 'dood' universum.
Een 'dood' universum produceert alleen meer 'dode' materie (zie monte carlo). Het universum is niet 'dood' en dus is er meer dan alleen het fysieke aspect, er is ook een mentaal aspect in de wereld.
Mijn situatie is logischer want:
- Bosbeetle
is geen collectie atomen. Bosbeetle is in de eerste plaats een
mentaal wezen. Alles dat Bosbeetle ervaart en alles wat Bosbeetle doet is in de eerste plaats mentaal. Je 'ervaart' geen dopamine je 'ervaart' geluk. Je 'ervaart' geen golflengte van licht maar je 'ervaart' groen.
- Bosbeetle heeft keuzevrijheid omdat hij bewustzijn heeft, Bosbeetle is dus niet een automatische robot welke logischerwijs volgt uit deterministische processen omdat Bosbeetle geen robot is en niet automatisch opereert maar keuzevrijheid heeft in wat hij doet. Je kunt dit ontkennen en zeggen dat je een robot bent maar je kunt subjectief verifiëren dat je geen robot bent
- Mijn theorie verklaart hoe er een interactie kan zijn tussen mentaal en fysiek zonder causaal verband zonder SIMSALABIM te roepen via het monte carlo principe van emergentie
Jouw situatie is alleen werkbaarder in jouw wereldbeeld, namelijk het materialistisch reductionistisch perspectief op de werkelijkheid.
quote:
Het is 100% wel een discussie en kom maar eens met een logisch coherent verhaal dat het tegendeel bewijst van wat ik zeg.
quote:
Het subjectieve is net zo goed onderdeel van het objectieve maar het subjectieve is inherent mysterieus en dus negeer je dat het subjectieve bestaat of dat het fundamenteel anders is dan het objectieve.
Lichaam/geest zijn twee verschillende dingen. Onze voorouders erkenden dit feit omdat ze niet met een materialistische bril naar de wereld keken.
quote:
Nou ja, het is nog steeds leuk en interessant hier toch