abonnement Unibet Coolblue
pi_176682247
Zelf ben ik ongelovig, nou kom ik wonend in een grote stad veel in aanraking met gelovigen. Ik kom in aanraking met moslims en bijna heel de familie van me moeders kant is roomskatholiek.

Elke keer als ik hierover nadenk, val ik van me stoel af van verbazing. Hoe kan dat nou toch? Dit zijn toch gewoon mensen met hersenen. Sommige kunnen goed objectief zaken beredeneren.

Wat zijn nou de doorslaggevende redenen voor deze mensen om te geloven? Familie, angst voor het verdwijnen van hun geest/zelfbewustzijn als ze overlijden, Voorspellende gaven van de koran (Self fullfiling prophecy)????

Zijn er wetenschappelijke ondersteunende bewijzen voor het welbestaan van een God?

Denken mensen nooit dat het specifieke geloof waarin ze nu geloven, bepaald word door waar hun wieg heeft gestaan? In de meeste gevallen dan.

Zelf geloof ik niet. Toch lijkt het mij wel heel prettig om te geloven. Naar de hemel gaan klinkt toch wat prettiger, dan dat er niets van je overblijft dan je rottende stoffelijk overschot in een lijkenkist.

[ Bericht 8% gewijzigd door F__Societyyy op 22-01-2018 21:30:19 ]
pi_176682280


[ Bericht 100% gewijzigd door F__Societyyy op 22-01-2018 21:16:12 ]
pi_176682379
Het is maar net wat je van huis uit meekrijgt.

Geloof is ook vaak iets dat van jongs af aan er in gedrukt wordt. Bijna tegen indoctrinatie aan.
Omdat de ouders jou dat jaren als waarheid hebben verteld ga jij dat ook automatisch overnemen. De burgers van Noord Korea geloven toch ook dat Kim Jung Un een 'god' is..

Maar je hebt ook wel degelijk nuchtere mensen die iets zoeken om zich aan vast te klampen omdat men graag hun overleden geliefden weer wil zien en wil hopen dat er toch iets is na de dood. Dat kan ook een goede reden zijn.
pi_176682623
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:16 schreef Phalon het volgende:
Het is maar net wat je van huis uit meekrijgt.

Geloof is ook vaak iets dat van jongs af aan er in gedrukt wordt. Bijna tegen indoctrinatie aan.
Omdat de ouders jou dat jaren als waarheid hebben verteld ga jij dat ook automatisch overnemen. De burgers van Noord Korea geloven toch ook dat Kim Jung Un een 'god' is..

Maar je hebt ook wel degelijk nuchtere mensen die iets zoeken om zich aan vast te klampen omdat men graag hun overleden geliefden weer wil zien en wil hopen dat er toch iets is na de dood. Dat kan ook een goede reden zijn.

Ik sprak laatst een nuchtere "moslim". Een jongen van 20 die biologie studeerde. Hij sprak ze twijfels uit. Dat vond ik wel sterk van hem.
pi_176682744
"me" is een persoonlijk voornaamwoord, geen bezittelijk voornaamwoord!!!! :(
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_176682848
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:26 schreef spijkerbroek het volgende:
"me" is een persoonlijk voornaamwoord, geen bezittelijk voornaamwoord!!!! :(
Je bent al de 10de die dat tegen MIJ zegt. Grammatica is niet mijn sterkste kant.
pi_176682864
Het probleem is dat het niet rationeel te maken is omdat het met geloof te maken heeft. Dus met een overtuiging die niet te bewijzen is. Anders was het geen geloof. Dus ik ben bang dat je iets zoekt wat niet bestaat, ik zou iig niet weten hoe ik iemand met rationele/objectieve/wetenschappelijke argumenten zou moeten overtuigen van het bestaan van een God.

Overigens is er m.i. wel een groot verschil tussen religie en gloof. Ik denk niet dat ieder religieus persoon ook daadwerkelijk gelooft. Religie kun je aanleren, geloof niet.
pi_176683002
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:30 schreef Slacentrifuge het volgende:
Het probleem is dat het niet rationeel te maken is omdat het met geloof te maken heeft. Dus met een overtuiging die niet te bewijzen is. Anders was het geen geloof. Dus ik ben bang dat je iets zoekt wat niet bestaat, ik zou iig niet weten hoe ik iemand met rationele/objectieve/wetenschappelijke argumenten zou moeten overtuigen van het bestaan van een God.

Overigens is er m.i. wel een groot verschil tussen religie en gloof. Ik denk niet dat ieder religieus persoon ook daadwerkelijk gelooft. Religie kun je aanleren, geloof niet.
Dit is dus wat me van me stoel afblaast. Hoe kan je nou iets wat niet rationeel te benaderen is, zo sterk in geloven. 5x bidden per dag, maand vasten, etc.

Ook als je nagaat dat er veel verschillende geloven zijn maar, die van jou waarin je gelooft klopt toevallig. En dat zonder rationele redenen.
pi_176683080
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:22 schreef F__Societyyy het volgende:
Ik sprak laatst een nuchtere "moslim". Een jongen van 20 die biologie studeerde. Hij sprak ze twijfels uit. Dat vond ik wel sterk van hem.
Als deze jongen de vrijheid heeft om alle aspecten van het geloof in alle vrijheid te kunnen bekijken en te bestuderen, dan kan hij zelf inderdaad een mening vormen of hij dat wil nastreven of niet. Woonde deze jongen in Saoedi-Arabië, dan staat er de doodstraf op voor het verlaten van de Islam. Dus, net wat ik eerder zei, veel invloed komt van buitenaf. Als je het al niet van je ouders mee krijgt geïndoctrineerd, dan doet de staat het wel voor je, onder bedreiging van gevangenisstraf of doodstraf (iets dat 200 jaar gelden hier in Europa ook nog gebeurde), dus zo braaf zijn wij ook niet geweest.
pi_176683216
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:36 schreef Phalon het volgende:

[..]

Als deze jongen de vrijheid heeft om alle aspecten van het geloof in alle vrijheid te kunnen bekijken en te bestuderen, dan kan hij zelf inderdaad een mening vormen of hij dat wil nastreven of niet. Woonde deze jongen in Saoedi-Arabië, dan staat er de doodstraf op voor het verlaten van de Islam. Dus, net wat ik eerder zei, veel invloed komt van buitenaf. Als je het al niet van je ouders mee krijgt geïndoctrineerd, dan doet de staat het wel voor je, onder bedreiging van gevangenisstraf of doodstraf (iets dat 200 jaar gelden hier in Europa ook nog gebeurde), dus zo braaf zijn wij ook niet geweest.
Als dat 200 jaar geleden ook zo was hier. Komt er dan nu een nieuw tijdperk? Zullen mensen over 1000 jaar kijken naar ons, zoals we nu kijken naar mensen in het verleden die bijvoorveeld geloofde in het verbranden van heksen. Of een regendans deden om de droogte tegen te gaan.
pi_176683336
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:34 schreef F__Societyyy het volgende:

[..]

Dit is dus wat me van me stoel afblaast. Hoe kan je nou iets wat niet rationeel te benaderen is, zo sterk in geloven. 5x bidden per dag, maand vasten, etc.

Ook als je nagaat dat er veel verschillende geloven zijn maar, die van jou waarin je gelooft klopt toevallig. En dat zonder rationele redenen.
De voorbeelden die jij noemt horen m.i. tot religie en niet per sé tot geloof. Het uitvoeren van rituelen of zich houden aan bepaalde voorschriften zegt naar mijn idee niet per definitie iets over hoe sterk iemand gelooft.

Dat iets niet rationeel te verklaren is wil niet zeggen dat het niet kan. Dat is precies mijn hele punt: als je alleen rationele argumenten wilt horen ga je nooit iets aannemen van een gelovige, want dat ís niet rationeel. Je zoekt iets wat niet bestaat.

Er zijn veel verschillende stromingen, maar in de grote lijnen komen veel daarvan overeen. Ook zijn islam, jodendom en christendom in de kern terug te brengen naar dezelfde God.
  maandag 22 januari 2018 @ 21:48:54 #12
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_176683487
Mensen geloven wat ze willen geloven, omdat ze willen geloven. Sommige mensen weten dat van zichzelf, maar geloven toch. Anderen zijn zich niet bewust van hun voorkeur. Maar allen halen iets uit dat geloof wat ze troost, richting en een thuis biedt. En dat zijn verdomd belangrijke zaken.
Op het scherp van de snede.
pi_176683502
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:43 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

De voorbeelden die jij noemt horen m.i. tot religie en niet per sé tot geloof. Het uitvoeren van rituelen of zich houden aan bepaalde voorschriften zegt naar mijn idee niet per definitie iets over hoe sterk iemand gelooft.

Dat iets niet rationeel te verklaren is wil niet zeggen dat het niet kan. Dat is precies mijn hele punt: als je alleen rationele argumenten wilt horen ga je nooit iets aannemen van een gelovige, want dat ís niet rationeel. Je zoekt iets wat niet bestaat.

Er zijn veel verschillende stromingen, maar in de grote lijnen komen veel daarvan overeen. Ook zijn islam, jodendom en christendom in de kern terug te brengen naar dezelfde God.
Waarom zou je je houden aan rituelen en voorschriften als je toch niet er helemaal in gelooft? De meeste mensen die ik spreek, die zich houden aan de rituelen en voorschriften van een geloof, geloven ook echt erin. Als ik vraag of er nog nooit enige twijfel is geweest, antwoorden ze volmondig nee.
pi_176683681
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:49 schreef F__Societyyy het volgende:

[..]

Waarom zou je je houden aan rituelen en voorschriften als je toch niet er helemaal in gelooft? De meeste mensen die ik spreek, die zich houden aan de rituelen en voorschriften van een geloof, geloven ook echt erin. Als ik vraag of er nog nooit enige twijfel is geweest, antwoorden ze volmondig nee.
Sociale/politieke druk? Nog niet zo lang geleden waren we in NL compleet verzuild en deed iedereen wat sociaal wenselijk was. In heel veel landen gebeurt dit nog steeds. Ik zie door mijn werk veel moslims uit streng islamitische landen, die daar allemaal braaf doen wat de islam voorschrijft omdat anders je kop eraf ligt of (in het gunstigste geval) je verstoten wordt door je familie of vrienden. Er zijn een heleboel redenen om je religieus te uiten terwijl je niet oprecht innerlijk gelovig bent. Dat is indoctrinatie/cultuur, geen geloof.

Mensen die nooit enige twijfel hebben gehad zijn eng, daar kan ik je volledig in volgen. Wat echter blijft is dat als je gelovig bent je denken bijna automatisch niet beperkt is tot de menselijke ratio, omdat het bestaan van een God nou eenmaal niet te berederen is met een menselijk brein. Je kunt dan dus niet discussiëren over dat geloof met iemand die van mening is dat alles wèl te rationaliseren/begrijpen moet zijn.
pi_176683736
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:39 schreef F__Societyyy het volgende:
Als dat 200 jaar geleden ook zo was hier. Komt er dan nu een nieuw tijdperk? Zullen mensen over 1000 jaar kijken naar ons, zoals we nu kijken naar mensen in het verleden die bijvoorveeld geloofde in het verbranden van heksen. Of een regendans deden om de droogte tegen te gaan.
Het wordt een beetje ratjetoe. Omdat door technologische vooruitgang de wereld steeds kleiner wordt zien we steeds meer Westerse invloeden in het Midden Oosten en Azie, maar ook andersom. Hier in Nederland bv. wonen immers nu al veel meer moslims dan 50 jaar geleden. Het is dan ook de vraag welke cultuur uiteindelijk de dominantie wint. Als de Islam het wint dan gaan we weer een paar honderd jaar terug, want in moslimlanden gebeuren naar onze maatstaven zaken die in de middeleeuwen thuis horen. Weten wij als Westerlingen echter de moslimlanden te verwesteren dan zullen hun juist een sprong maken naar de toekomst en zullen veel meer mensen daar ook van diezelfde vrijheid proeven die wij hebben. Kijk naar Japan en Zuid Korea. Japan, gaf zich over na de 2e wereld oorlog. Was ontzettend bang door de VS geannexeerd te worden. De VS hebben Japan ook wel tijdelijk bezet, maar enkel om het land weer op de benen te helpen. Via de Marshall plannen werd het land weer economisch op poten gezet, maar werd ook tegelijkertijd de Amerikaanse cultuur geïntroduceerd. Nu zijn beide landen goede vrienden en kijk naar Japan, een land met democratie en een hoop vrijheid. Kijk naar Zuid Korea, heeft ook veel Amerikaanse invloeden gekregen, maar het land gaat economisch voor de wind en is volkomen verwesterd. Kijk je daarentegen naar Noord-Korea. Tja, dat verhaal kennen we.

Hoe de wereld er dus over 1000 jaar uitziet is met name voor een groot deel afhankelijk van welke religie de overhand krijgt, maar ook als die betreffende religie de overhand krijgt, in wat voor mate deze religie veranderd is tov 1000 jaar terug. Het kan prima zijn dat over 1000 jaar de Islam de grootste religie is en dat we hier in Nederland ook officiële Islamitische feestdagen hebben, ook voor Nederlanders. Maar dat tegelijkertijd de Islam wat minder streng is en de doodstraf en stenigingen aan banden legt. We hebben het hier in Europa zelf ook gedaan. Dat barbaarse hebben we verjaagd. De kerk is niet meer de instantie die de macht over alles heeft, en dat is maar goed ook.
pi_176683895
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:54 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

Sociale/politieke druk? Nog niet zo lang geleden waren we in NL compleet verzuild en deed iedereen wat sociaal wenselijk was. In heel veel landen gebeurt dit nog steeds. Ik zie door mijn werk veel moslims uit streng islamitische landen, die daar allemaal braaf doen wat de islam voorschrijft omdat anders je kop eraf ligt of (in het gunstigste geval) je verstoten wordt door je familie of vrienden. Er zijn een heleboel redenen om je religieus te uiten terwijl je niet oprecht innerlijk gelovig bent. Dat is indoctrinatie/cultuur, geen geloof.

Mensen die nooit enige twijfel hebben gehad zijn eng, daar kan ik je volledig in volgen. Wat echter blijft is dat als je gelovig bent je denken bijna automatisch niet beperkt is tot de menselijke ratio, omdat het bestaan van een God nou eenmaal niet te berederen is met een menselijk brein. Je kunt dan dus niet discussiëren over dat geloof met iemand die van mening is dat alles wèl te rationaliseren/begrijpen moet zijn.
Echt, fascinerend dat dit gewoon "normaal" is. Ook onbegrijpelijk.
pi_176684232
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:56 schreef Phalon het volgende:

[..]

Het wordt een beetje ratjetoe. Omdat door technologische vooruitgang de wereld steeds kleiner wordt zien we steeds meer Westerse invloeden in het Midden Oosten en Azie, maar ook andersom. Hier in Nederland bv. wonen immers nu al veel meer moslims dan 50 jaar geleden. Het is dan ook de vraag welke cultuur uiteindelijk de dominantie wint. Als de Islam het wint dan gaan we weer een paar honderd jaar terug, want in moslimlanden gebeuren naar onze maatstaven zaken die in de middeleeuwen thuis horen. Weten wij als Westerlingen echter de moslimlanden te verwesteren dan zullen hun juist een sprong maken naar de toekomst en zullen veel meer mensen daar ook van diezelfde vrijheid proeven die wij hebben. Kijk naar Japan en Zuid Korea. Japan, gaf zich over na de 2e wereld oorlog. Was ontzettend bang door de VS geannexeerd te worden. De VS hebben Japan ook wel tijdelijk bezet, maar enkel om het land weer op de benen te helpen. Via de Marshall plannen werd het land weer economisch op poten gezet, maar werd ook tegelijkertijd de Amerikaanse cultuur geïntroduceerd. Nu zijn beide landen goede vrienden en kijk naar Japan, een land met democratie en een hoop vrijheid. Kijk naar Zuid Korea, heeft ook veel Amerikaanse invloeden gekregen, maar het land gaat economisch voor de wind en is volkomen verwesterd. Kijk je daarentegen naar Noord-Korea. Tja, dat verhaal kennen we.

Hoe de wereld er dus over 1000 jaar uitziet is met name voor een groot deel afhankelijk van welke religie de overhand krijgt, maar ook als die betreffende religie de overhand krijgt, in wat voor mate deze religie veranderd is tov 1000 jaar terug. Het kan prima zijn dat over 1000 jaar de Islam de grootste religie is en dat we hier in Nederland ook officiële Islamitische feestdagen hebben, ook voor Nederlanders. Maar dat tegelijkertijd de Islam wat minder streng is en de doodstraf en stenigingen aan banden legt. We hebben het hier in Europa zelf ook gedaan. Dat barbaarse hebben we verjaagd. De kerk is niet meer de instantie die de macht over alles heeft, en dat is maar goed ook.
Ik ben helemaal geen pvv'er of extreem tegen geloof. Toch zou denk ik de wereld echt veel beter af zijn zonder geloof. Wat zouden we toch veel kunnen bereiken als alle neuzen dezelfde kant opstaan. Ondanks dat er toch ook wel mooie kanten aan geloof zitten
  maandag 22 januari 2018 @ 22:28:59 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_176684705
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:36 schreef Phalon het volgende:

[..]

Als je het al niet van je ouders mee krijgt geïndoctrineerd [...]
Waarom per definitie indoctrineren? :?
pi_176687480
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:34 schreef F__Societyyy het volgende:

[..]

Dit is dus wat me van me stoel afblaast. Hoe kan je nou iets wat niet rationeel te benaderen is, zo sterk in geloven. 5x bidden per dag, maand vasten, etc.

Ook als je nagaat dat er veel verschillende geloven zijn maar, die van jou waarin je gelooft klopt toevallig. En dat zonder rationele redenen.
Heb je je ooit afgevraagd waarom de wetenschap onderzoekt of er buitenaards leven mogelijk is?
Zou het kunnen zijn vanwege angst om helemaal alleen te zijn in dit enorme universum?
pi_176687612
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 22:00 schreef F__Societyyy het volgende:

[..]

Echt, fascinerend dat dit gewoon "normaal" is. Ook onbegrijpelijk.
Voor jou is het normaal om enkel binnen je eigen kaders te denken. Voor een gelovige ook, alleen zijn die kaders anders.

Maar je bent het met me eens dat het enkele feit dat iets niet rationeel te verklaren is niet betekent dat het niet kan?
pi_176687828
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2018 22:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Waarom per definitie indoctrineren? :?
Omdat een kind meestal geen keus heeft. :?
  dinsdag 23 januari 2018 @ 09:37:46 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_176689299
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 07:31 schreef Phalon het volgende:

[..]

Omdat een kind meestal geen keus heeft. :?
Dan is de term 'indoctrinatie' niet goed gekozen. Iets meekrijgen van thuis kan ook nog. Indoctrinatie is een heftige term voor het opdringen/instampen van je eigen, discutabele, opvattingen.
pi_176689361
Ik ben zelf ongelovig, maar ik kan mij wel voorstellen dat je gelooft in "iets" als je het wonder van de schepping aanschouwt, het feit dat leven is ontstaan uit de aanwezige gesteenten en mineralen is natuurlijk wel iets "goddelijks". De overweldigende kracht van de natuurlijke krachten moet grote indruk hebben gemaakt op de oude volken. Ga nu nog maar eens op een berg staan tijdens een onweersbui, dan begrijp je dat de oude volken dachten dat er grotere krachten aan het werk waren. Hetzelfde voor wat betreft de willekeur van het leven. Soms gingen al je kinderen dood voordat ze volwassen hadden kunnen worden. Dat moet wel een straf van iets hogers zijn. Je wilt toch betekenis geven aan de dingen. Dat willen de meeste mensen nog steeds.

Ik vermoed dat ook jij in zaken gelooft zoals: "wie goed doet, goed ontmoet" of andere zaken die ook geen wetenschappelijke basis hebben.
pi_176697193
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dan is de term 'indoctrinatie' niet goed gekozen. Iets meekrijgen van thuis kan ook nog. Indoctrinatie is een heftige term voor het opdringen/instampen van je eigen, discutabele, opvattingen.
Het zijn toch discutabele opvattingen? Er is namelijk geen bewijs voor. En die worden toch opgedrongen? Kinderen worden vaak gedwongen om naar de kerk te gaan, dat is toch geen keuze voor ze?

Mijn vrouw is katholiek, en mijn kinderen gaan soms naar katholieke zondagsschool (meer voor de grootouders). Daar wordt echt aan indoctrinatie gedaan, er is weinig twijfel in de beweringen over Jezus en God..
pi_176697227
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:43 schreef zoost het volgende:

Ik vermoed dat ook jij in zaken gelooft zoals: "wie goed doet, goed ontmoet" of andere zaken die ook geen wetenschappelijke basis hebben.
Er is wel degelijk een wetenschappelijke basis voor, kijk bijvoorbeeld maar eens naar generous tit-for-tat.

https://www.forbes.com/si(...)rategy/#73f3de6e66eb
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')