abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 januari 2018 @ 12:48:11 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_176671820
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/



disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 22 januari 2018 @ 13:00:01 #2
269689 crew  Viv
pi_176672001
SQ hoe snel dat kan gaan hè. Drinkt je fijnproever inmiddels wel andere melk?
  maandag 22 januari 2018 @ 13:02:24 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_176672039
Yes, hij accepteert de poedermelk, dus dat is handig.
Het is ook goed zo. Dan maken we het jaar net niet vol maar ik vind 10,5 maand nog steeds een prachtige periode :Y
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 22 januari 2018 @ 13:16:24 #4
269689 crew  Viv
pi_176672299
Ah mooi van de poedermelk. :)

En dat is het ook, hij is er letterlijk groot mee geworden. O+ Geniet nog van die knusse momentjes voor het slapen!
pi_176672641
Jammer SQ. Maar 10,5 maand is ook prachtig, wat je zegt.

quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2018 16:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Hehe, te laat, ik heb de Haakaa echt nét besteld! *)

Dank voor de tip in elk geval!
Ah, jammer. Ach, kunnen we ze vergelijken. :+

quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 16:48 schreef Elleska het volgende:
laat je weten of het echt zo'n geweldig product is?
Jup! Maar duurt nog wel een paar weken hoor, voordat ik hem kan uitproberen.
  maandag 22 januari 2018 @ 21:23:12 #6
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176682633
Is het ook, SQ! Maar ik zou er ook wel een beetje :{ van zijn denk ik... wie weet houdt hij het nog even vol met 1 of 2x per dag?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 22 januari 2018 @ 21:26:52 #7
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176682758
Mijn kolfopbrengst van vandaag: 150 - 45 - 140. Nou had ik bij de middelste sessie ook wel het meeste haast... Maar ik vind het een wonderlijk gebeuren blijven hoor.

Verder vind ik altijd dat ik zo lang op de TSR moet wachten, maar ik heb gisteren eens getimed hoe lang het duurt voordat J gaat klokken bij live drinken. Dat bleek de 2x dat ik goed oplette ook meer dan een minuut te zijn. Vond ik wel een ontnuchterende ontdekking.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176682837
Ff nog iets over lektetten uit het vorige deel: als je andere tiet mee gaat sproeien tijdens het voeden, kun je ook met je vinger de tepel indrukken. (Gewoon, zoals je ook op een deurbel zou drukken). Komt er niets uit.

(Dit principe wordt gebruikt door de LilyPadz, herbruikbare opplakpads. Heb ze nooit geprobeerd trouwens, maar misschien voor de nacht handig?)

[ Bericht 26% gewijzigd door Sara82 op 22-01-2018 21:36:22 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 22 januari 2018 @ 22:43:25 #9
269689 crew  Viv
pi_176685141
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 21:26 schreef Lemijn het volgende:
Mijn kolfopbrengst van vandaag: 150 - 45 - 140. Nou had ik bij de middelste sessie ook wel het meeste haast... Maar ik vind het een wonderlijk gebeuren blijven hoor.
Haast kan natuurlijk wel 2 keer tegen je werken: minder tijd om goed leeg te kolven, én minder (goede) TSR's door de tijdsdruk.
quote:
Verder vind ik altijd dat ik zo lang op de TSR moet wachten, maar ik heb gisteren eens getimed hoe lang het duurt voordat J gaat klokken bij live drinken. Dat bleek de 2x dat ik goed oplette ook meer dan een minuut te zijn. Vond ik wel een ontnuchterende ontdekking.
Joh, ik dacht door je eerdere berichten dat je 10 minuten zat te wachten ofzo. :') De elektrische Medela kolven die ik heb gebruikt, switchen na 2 minuten automatisch van TSR-opwek-fase naar kolf-fase, dus ergens tussen de 0 en 2 minuten zal voor de meeste mensen wel normaal zijn voor de eerste TSR van een kolfsessie.
  maandag 22 januari 2018 @ 22:44:25 #10
409579 LuDann
All the way
pi_176685172
Ik vond de Lilypadz pas handig na een maand of 8 ofzo, daarvoor dreven ze gewoon van me weg. :') Maar goed, ik had dan echt behoorlijk veel last van lekkage. Toen ze het eenmaal deden vond ik ze prettig.
pi_176685399
Tjonge SQ, dat gaat snel dan ineens! Hoe lang had je mauw eigenlijk aan de borst?
  maandag 22 januari 2018 @ 23:01:25 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_176685574
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 22:53 schreef WupWup het volgende:
Tjonge SQ, dat gaat snel dan ineens! Hoe lang had je mauw eigenlijk aan de borst?
precies een jaar. En ach, misschien houdt ie het nog even vol voor de knuffels.
Ik ambieer ook niet om jaren te voeden hoor, dus in dat opzicht vind ik het niet erg ;)
disclaimer
pi_176685830
Sq gaat je productie na menstruatie niet vanzelf weer omhoog? Tijdelijk dipje?

Fijn dat 'ie nu wel poedermelk apprecieert :Y)
  dinsdag 23 januari 2018 @ 09:52:12 #14
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176689495
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 22:43 schreef ViviRAWRS het volgende:
Joh, ik dacht door je eerdere berichten dat je 10 minuten zat te wachten ofzo. :') De elektrische Medela kolven die ik heb gebruikt, switchen na 2 minuten automatisch van TSR-opwek-fase naar kolf-fase, dus ergens tussen de 0 en 2 minuten zal voor de meeste mensen wel normaal zijn voor de eerste TSR van een kolfsessie.
Geen 10 minuten, wel soms 5. En ik dacht aan de borst 10 of 5 sec. Maar dat klopt dus niet. En ik had die 2 minuten van de opwekstand van de kolf juist beschouwd als de termijn waarna iedereen echt wel klaar was, dus als een soort uiterste voor mensen die te lui zijn om dat knopje zelf in te drukken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176696079
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 11:39 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Deze vind ik het fijnste. Heb ze tweedehands dus weet niet waar je ze het beste koopt. Drogen supersnel en zijn heel groot waardoor ze meestal wel ongeveer op de goede plek zitten (met name 's nachts verschuift de boel nog wel eens).
Ik heb ze vandaag binnengekregen en ooooo, wat zitten ze lekker! O+ Reuze bedankt voor de tip. ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 23 januari 2018 @ 17:19:00 #16
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176697417
Fijn!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 23 januari 2018 @ 17:45:52 #17
269689 crew  Viv
pi_176698014
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:52 schreef Lemijn het volgende:
Geen 10 minuten, wel soms 5. En ik dacht aan de borst 10 of 5 sec. Maar dat klopt dus niet.
Ah zo, 5 seconden of 5 minuten zou wel een enorm verschil zijn ja.
quote:
En ik had die 2 minuten van de opwekstand van de kolf juist beschouwd als de termijn waarna iedereen echt wel klaar was, dus als een soort uiterste voor mensen die te lui zijn om dat knopje zelf in te drukken.
In de handleiding van de Symphony staat dat je zo nodig twee keer achter elkaar de opwekstand kan kiezen, en als het dan nog niet gelukt is even 15-30 minuten pauzeren. Die 2 minuten is dus inderdaad geen uiterste. :)
  dinsdag 23 januari 2018 @ 18:16:56 #18
409579 LuDann
All the way
pi_176698740
Ik denk dat het enorm verschilt hoe lang het duurt voordat een TSR volgt. Ik sloeg zelf de opwekstand altijd over, ik kreeg een TSR zodra ik de kolfschelpen op mijn tepels zette en anders zodra het apparaat aanging.

Anderzijds hoor ik ook wel eens van kinderen die rustig een paar minuten aan de borst liggen wachten op een TSR, dat kan die van mij dus niet he, is ze totaal niet gewend. Het moet echt NU of anders hoeft het niet meer.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 23 januari 2018 @ 22:06:03 #19
269689 crew  Viv
pi_176705101
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 18:16 schreef LuDann het volgende:
Ik denk dat het enorm verschilt hoe lang het duurt voordat een TSR volgt. Ik sloeg zelf de opwekstand altijd over, ik kreeg een TSR zodra ik de kolfschelpen op mijn tepels zette en anders zodra het apparaat aanging.
Bij mij ging het heel snel als de nood hoog was, dan nog voordat ik de kolfsets goed en wel in elkaar had gezet (zo irritant!), maar gewoonlijk duurde het zo'n anderhalve minuut (tenzij boos of gestresst, dan veel langer, en dan daar weer geïrriteerd om worden :( ).
pi_176712269
Haha, ja, dat is heel herkenbaar vivi, van die TSR terwijl je nog bezig bent met de boel aansluiten. Bij mij duurt het meestal 50 sec tot een minuut.
pi_176712552
Bij mij duurt het echt wel wat langer. Aan de borst soms een paar minuten. Mijn kinderen hebben daar geen probleem mee, worden niet ongeduldig. Soms merk ik wel dat Y echt even hard gaat werken om het voor elkaar te krijgen. Het hangt ook wel af van de timing. Op vaste voed momenten gaat het duidelijk sneller. Maar met kolven kan ik er echt geen peil op trekken. Soms snel, soms duurt het een eeuwigheid. Komt misschien ook doordat ik heel weinig/niet kolf.

SQ, toch even een gek moment, om het af te sluiten, denk ik. Maar het heeft ook zo z'n voordelen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 24 januari 2018 @ 10:58:15 #22
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176712745
Bij mij komt het altijd meteen als N begint te drinken. En ook met kolven sla ik de opwekfase over en begin meteen met de zuigstand + een beetje knijpen in mijn borsten.
Dat knijpen doet N nu ook zelf als ze drinkt, superschattig O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176712895
Ik krijg op de gekste momenten een tsr (en flink pijnlijke soms ook :X), behalve tijdens het kolven. :'). Het is alleen blijkbaar ook niet per definitie nodig, want de melk stroomt dan toch wel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_176717973


En weer een pakketje binnen met dank aan een tip in OUD! Jeuj!
Vanavond voor het eerst kolfpoging doen, review volgt :)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 24 januari 2018 @ 17:20:54 #25
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_176719749
Tvp, omdat ik een prematuurtje krijg en meteen na de bevalling fulltime ga kolven :)

Ziekenhuis biedt onbeperkt gebruik van de Medela Symphony, voor thuis wil ik een kolf aanschaffen. LuDann raadt de Spectra aan (dank voor de tip)! Kan die ook echt het fulltime kolven aan? Hebben jullie nog andere tips voor de fulltime kolfster? Dank alvast!!
  woensdag 24 januari 2018 @ 17:29:58 #26
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176719867
Check eens hier: OUD / Fulltime kolven
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 24 januari 2018 @ 17:32:24 #27
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_176719903
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 17:29 schreef SaskiaR het volgende:
Check eens hier: OUD / Fulltime kolven
Ha! Wow! Dankje, even neuzen :)
pi_176732470
Zet het toch even in beide topics:
Beste, :P
Mijn baby is inmiddels 5 weken en als ik eind maart helaas weer parttime aan de slag moet, zal ik zo zachtjes aan borstvoeding moeten afbouwen of gaan kolven.

Bij voorkeur zou ik zo lang mogelijk borstvoeding geven en ‘live’ te kunnen voeden en de rest te kolven omdat ik anders te weinig overhoudt.

Met mijn zoon ben ik destijds gaan afbouwen en hield ik tot 6 maanden nog zo’n 1 á 2 keer een bv over.
Daarna hield het langzaam op.

Hoe pak ik het nu aan om over te stappen op kolven ipv afbouwen?
Welke kolf is prettig?

Tips tips tips!
  donderdag 25 januari 2018 @ 10:25:46 #29
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176733472
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 09:10 schreef vencodark het volgende:
Zet het toch even in beide topics:
Beste, :P
Mijn baby is inmiddels 5 weken en als ik eind maart helaas weer parttime aan de slag moet, zal ik zo zachtjes aan borstvoeding moeten afbouwen of gaan kolven.

Bij voorkeur zou ik zo lang mogelijk borstvoeding geven en ‘live’ te kunnen voeden en de rest te kolven omdat ik anders te weinig overhoudt.

Met mijn zoon ben ik destijds gaan afbouwen en hield ik tot 6 maanden nog zo’n 1 á 2 keer een bv over.
Daarna hield het langzaam op.

Hoe pak ik het nu aan om over te stappen op kolven ipv afbouwen?
Welke kolf is prettig?

Tips tips tips!
Ik zag het niet als overstappen. Ik geef nog steeds gewoon borstvoeding, maar als ik langer dan 3 uur weg ben dan kolf ik voor zowel productie op peil houden als melk maken voor flesjes. En thuis pakken we de draad gewoon weer op.
Ik ben tijdens mijn verlof al begonnen met oefenen met kolven en flesjes, alhoewel het op werk toch weer anders is, maar ook daar krijg ik nu de slag wel te pakken.
Welke kolf is prettig is persoonlijk, hier zijn veel Spectra-fans vanwege goede kolf + betaalbaar. Ik heb een tweedehands Medela, die gelden ook als goed maar zijn nieuw echt debiel duur.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176734139
Ik zou proberen nu al af en toe na te kolven om vast een klein voorraadje melk aan te leggen, dat maakt de eerste weken een stuk relaxter omdat je weet dat er toch genoeg melk al klaar ligt. En verder een keer gekolfde melk (laten) geven in een fles en dan zelf kolven.

En verder zou ik niet te panisch doen als je te weinig kolft. Aanvullen met kv kan prima en zorgt voor minder stress. Ik zie kolven als iets noodzakelijks om mijn productie op pijl te houden voor de andere dagen. Dat de opbrengst bijna genoeg is voor de helft van hun flesjes is mooi meegenomen. Wat ik kolf staat niet in vergelijking met wat ze live drinken.

Hier een medela. Prima apparaat, ik zou alleen een volgende keer voor een apparaat gaan dat ook op accu/batterijen werkt. Een stopcontact is niet overal makkelijk voor handen. Maar als je alleen in een echte kolfruimte op je werk en thuis kolft zal dat geen punt zijn.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_176734973
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 17:20 schreef Aventura het volgende:
Tvp, omdat ik een prematuurtje krijg en meteen na de bevalling fulltime ga kolven :)

Ziekenhuis biedt onbeperkt gebruik van de Medela Symphony, voor thuis wil ik een kolf aanschaffen. LuDann raadt de Spectra aan (dank voor de tip)! Kan die ook echt het fulltime kolven aan? Hebben jullie nog andere tips voor de fulltime kolfster? Dank alvast!!
In principe is de Symphony de Mercedes-Benz onder de kolven. Voor het opstarten van je productie, kun je echt het allerbeste deze gebruiken en desnoods voor thuis huren. Pas als je melk goed op gang is en blijft, stap je over op een dubbelzijdige electrische thuiskolf. Van oudsher wordt dan de Medela Freestyle aangeraden als 2e keuze, maar de laatste tijd zijn er veel nieuwe kolven op de markt gekomen die nog niet eerlijk vergeleken zijn. Zoals de Spectra inderdaad, die komt nog niet vaak terug in de lijstjes, maar dat betekent zeker niet dat hij minder goed zou zijn. De lactatiekundige(n) in je ziekenhuis hebben continu te maken met fulltime kolfsters, dus ik verwacht dat zij ook een redelijk beeld hebben welke kolf wel en welke kolf niet handig is. (En zo niet, zouden ze dat eens bij moeten houden.) Vraag het hen eens?
pi_176734992
Oh en in het kader van "handig om te weten": de slangen van de symphony passen niet op de thuiskolven van Medela :')
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 25 januari 2018 @ 12:21:15 #33
269689 crew  Viv
pi_176735690
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 11:50 schreef WupWup het volgende:
Van oudsher wordt dan de Medela Freestyle aangeraden als 2e keuze, maar de laatste tijd zijn er veel nieuwe kolven op de markt gekomen die nog niet eerlijk vergeleken zijn. Zoals de Spectra inderdaad, die komt nog niet vaak terug in de lijstjes, maar dat betekent zeker niet dat hij minder goed zou zijn.
Hier wel:
https://www.babygearlab.c(...)ing/best-breast-pump
pi_176736466
Ik heb geen ervaring met de Spectra S1/S2 maar wel met de 9 Plus en ik ben er heel positief over. Zoals ik in het fulltime kolven topic schreef net:

Ik zou voor fulltime kolven de Spectra S1/S2 aanschaffen maar de 9 Plus is naar mijn ervaring heel geschikt om langdurig en veelvuldig mee te kolven. Ik heb er een tijdje fulltime mee gekolfd en daarna een maand of 18 zo´n 12 keer per week. Nooit een probleem mee gehad (ondanks weleens laten vallen. :@ ) Ik trek hem voor nummer 2 weer uit de kast.

Voordeel van de 9 Plus boven de S1/S2 is de draagbaarheid, hij is heel klein en gaat daarnaast lang mee op een accu. En hij is lekker stil.

Zie ook reviews van de 9 Plus hier:
https://www.moederenbaby.(...)t-accu/#product-tabs

En nee, heb geen aandelen, maar ben echt gewoon onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding. _O-
pi_176744657
In april hoop ik te bevallen van ons tweede kindje. Ik wil deze keer, heel laagdrempelig, proberen bv te geven.
Nu ga ik bevallen met een primaire sectio, net als destijds bij Twix. Ik zal daarom minimaal drie dagen in het ziekenhuis verblijven, waar ze een kolf ter beschikking hebben.
Bij Twix beviel ik op maandag en stroomde er vanaf donderdag veel melk. Dat dus zonder aan te leggen oid.
Zou het aanleggen en evt gebruik kunnen maken van de kolf van het ziekenhuis voldoende zijn om een start te maken na de sectio? Of zou ik zelf ook al een kolf moeten huren voor als we thuis komen uit het ziekenhuis?

Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben maar misschien zijn er hier dames met ervaringen. Ik vind het best spannend maar wil het wel proberen deze keer.
  donderdag 25 januari 2018 @ 20:42:32 #36
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176745438
Ik zou er gewoon een huren, mocht het nodig zijn. Dan hoef je dat niet meer te regelen; als je net thuiskomt heb je wel wat anders te doen :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176745945
Ik vind het knap dat je het gaat proberen Malteser, ik hoop dat het je lukt.

Ik denk dat het een en ander afhangt van onder welke omstandigheden de keizersnede zal plaatsvinden. Is er direct huid-op-huid contact, rooming-in, krijg je uitleg over hoe de baby goed aan te leggen? Dat vergroot allemaal de kans van slagen. Sowieso komt bij een keizersnede doorgaans de melkproductie later op gang. Heb je dit al gelezen?

Op zich denk ik dat je de eerste dagen in het ziekenhuis al wel kan inschatten of het huren van een kolf nodig gaat zijn, dan is dat snel geregeld in principe. Als je het laagdrempelig wil houden kan ik me voorstellen dat het al in huis hebben van een kolf misschien de druk wat kan verhogen voor, maar dat kun je zelf het beste inschatten.

Heb je overwogen om vooraf eens te praten met een lactatiekundige over het geven van borstvoeding onder jouw persoonlijke omstandigheden (met name je vorige leven?). Dat zou je misschien kunnen voorbereiden op de dingen die je kunt verwachten in jouw situatie. Je kunt met een LK (wel eentje die IBCLC gecertificeerd is) bijvoorbeeld een plan opstellen voor hoe je de borstvoeding aan wil pakken na de geboorte. Zo is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat een vpk of lk je helpt met aanleggen na de geboorte. Daarbij raken ze doorgaans je borst aan of komen heel dichtbij. Als dat iets is wat mogelijk een probleem voor je kan opleveren dan lijkt het me een goed idee vooraf een plan van aanpak te verzinnen.
pi_176746507
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 21:07 schreef LuDann het volgende:
Ik vind het knap dat je het gaat proberen Malteser, ik hoop dat het je lukt.

Ik denk dat het een en ander afhangt van onder welke omstandigheden de keizersnede zal plaatsvinden. Is er direct huid-op-huid contact, rooming-in, krijg je uitleg over hoe de baby goed aan te leggen? Dat vergroot allemaal de kans van slagen. Sowieso komt bij een keizersnede doorgaans de melkproductie later op gang. Heb je dit al gelezen?

Op zich denk ik dat je de eerste dagen in het ziekenhuis al wel kan inschatten of het huren van een kolf nodig gaat zijn, dan is dat snel geregeld in principe. Als je het laagdrempelig wil houden kan ik me voorstellen dat het al in huis hebben van een kolf misschien de druk wat kan verhogen voor, maar dat kun je zelf het beste inschatten.

Heb je overwogen om vooraf eens te praten met een lactatiekundige over het geven van borstvoeding onder jouw persoonlijke omstandigheden (met name je vorige leven?). Dat zou je misschien kunnen voorbereiden op de dingen die je kunt verwachten in jouw situatie. Je kunt met een LK (wel eentje die IBCLC gecertificeerd is) bijvoorbeeld een plan opstellen voor hoe je de borstvoeding aan wil pakken na de geboorte. Zo is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat een vpk of lk je helpt met aanleggen na de geboorte. Daarbij raken ze doorgaans je borst aan of komen heel dichtbij. Als dat iets is wat mogelijk een probleem voor je kan opleveren dan lijkt het me een goed idee vooraf een plan van aanpak te verzinnen.
Ik heb me inmiddels aardig ingelezen op bv.com. Ook heb ik via een vriendin (ze gaf me destijds ook donormelk voor Twix) de naam doorgekregen van een gecertificeerde LK. Mijn plan is om deze LK binnenkort al een keer te benaderen.
Ook krijg ik hoogstwaarschijnlijk dezelfde kraamhulp als bij Twix, ze komt binnenkort voor de intake. Kent ook mijn geschiedenis en is erg pro-bv.

In het ziekenhuis waar ik ga bevallen, is er indien mogelijk altijd sprake van een gentle sectio. Dit had ik bij Twix ook. Dus direct huid-op-huid en kind blijft bij moeder (tenzij er medische noodzaak is en het kind hulp nodig heeft). Rooming-in is er ook aan de orde, je hebt een kamer voor jezelf met tevens een slaapmogelijkheid voor partner.
pi_176748727
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 21:36 schreef Malteser het volgende:

[..]

Ik heb me inmiddels aardig ingelezen op bv.com. Ook heb ik via een vriendin (ze gaf me destijds ook donormelk voor Twix) de naam doorgekregen van een gecertificeerde LK. Mijn plan is om deze LK binnenkort al een keer te benaderen.
Ook krijg ik hoogstwaarschijnlijk dezelfde kraamhulp als bij Twix, ze komt binnenkort voor de intake. Kent ook mijn geschiedenis en is erg pro-bv.

In het ziekenhuis waar ik ga bevallen, is er indien mogelijk altijd sprake van een gentle sectio. Dit had ik bij Twix ook. Dus direct huid-op-huid en kind blijft bij moeder (tenzij er medische noodzaak is en het kind hulp nodig heeft). Rooming-in is er ook aan de orde, je hebt een kamer voor jezelf met tevens een slaapmogelijkheid voor partner.
In PM al het een en ander overlegd maar ook even hier: je klinkt goed voorbereid en de omstandigheden klinken verder gunstig. :Y Fijn dat je dezelfde kraamhulp kunt krijgen ook, dat scheelt weer een stap.
pi_176752013
Helemaal trots op 70 ml gekolfd met simpel siliconendingetje aan ene tepel terwijl zoonlief zojuist aan de andere tepel dronk - gooi ik de kolf vervolgens om: 70 ml melk in het vloerkleed. }:|
Een fraai einde aan mijn eerste dag kolfpogingen. :') #kluns
Let me see you stripped down to the bone
pi_176761467
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 04:22 schreef minilot het volgende:
Helemaal trots op 70 ml gekolfd met simpel siliconendingetje aan ene tepel terwijl zoonlief zojuist aan de andere tepel dronk - gooi ik de kolf vervolgens om: 70 ml melk in het vloerkleed. }:|
Een fraai einde aan mijn eerste dag kolfpogingen. :') #kluns
Balen, mini! Maar aan de andere kant, het lukt dus wel :Y

Bij mij kwam de BV heel moeilijk op gang. Naast aanleggen moest ik ook kolven. Ik had eens tijdens mijn kraamweek met veel moeite 20 of 30 ml. gekolfd en toen liet ik het flesje uit mijn handen vallen zo in bed :o Wat heb ik toen zitten huilen :'( :'( :D
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 26 januari 2018 @ 17:45:47 #42
269689 crew  Viv
pi_176762754
Dat kwam ik ook tegen in de reviews op Amazon minilot, dat het niet zo stabiel neer te zetten is. Ik zou de volgende keer alvast een bewaarflesje/bakje klaarzetten en het meteen overgieten. :) Wel een relaxte manier van wat voorraad bij elkaar sprokkelen lijkt me!

De grootste verspilling in één keer is hier 200 ml geweest, niet door het om te gooien, maar door het per vergissing niet mee terug te nemen vanuit het kinderdagverblijf. Toen ze het terugvonden in de koelkast was het 2 weken verder en toch echt wel bedorven. :X
pi_176762890
Zonde Minilot. 70ml klinkt wel heel goed voor een eerste poging, moet je nagaan dat een deel daarvan normaal was weggelekt in een zoogcompres.
gaat het ook echt zo makkelijk als ze zeggen? gewoon ff 70ml opvangen zonder dat je er moeite voor hoeft te doen?
pi_176763144
Als je al langer dan 24 uur niet gekolfd hebt kun je daar dan gewoon weer mee beginnen?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 26 januari 2018 @ 18:29:43 #45
269689 crew  Viv
pi_176763464
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:10 schreef Mekamotut het volgende:
Als je al langer dan 24 uur niet gekolfd hebt kun je daar dan gewoon weer mee beginnen?
Ja hoor. Heeft ze spijt van het stoppen met de borstvoeding of heeft ze last van de stuwing?
pi_176763539
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2018 20:06 schreef Malteser het volgende:
In april hoop ik te bevallen van ons tweede kindje. Ik wil deze keer, heel laagdrempelig, proberen bv te geven.
Nu ga ik bevallen met een primaire sectio, net als destijds bij Twix. Ik zal daarom minimaal drie dagen in het ziekenhuis verblijven, waar ze een kolf ter beschikking hebben.
Bij Twix beviel ik op maandag en stroomde er vanaf donderdag veel melk. Dat dus zonder aan te leggen oid.
Zou het aanleggen en evt gebruik kunnen maken van de kolf van het ziekenhuis voldoende zijn om een start te maken na de sectio? Of zou ik zelf ook al een kolf moeten huren voor als we thuis komen uit het ziekenhuis?

Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben maar misschien zijn er hier dames met ervaringen. Ik vind het best spannend maar wil het wel proberen deze keer.
Je kan de kolf heel laagdrempelig bij je kraamzorgbureau huren meestal. Hier heeft mijn kraamhulp hem zelfs vijf minuten na de ontmoeting zelf voor ons opgehaald. Informeer dus even naar die mogelijkheden, maar ik zou hem niet op voorhand al huren. Grote kans dat die dagen in het ziekenhuis voldoende zijn.

Houd er wel rekening mee dat het laat op gang kan komen vanwege de keizersnede, ik had op dag 4 in het ziekenhuis pas m'n eerste druppels. Bedenk dus ook even hoe je tegenover bijvoeden in het begin staat, want naar mijn ervaring grijpen ze daar in het ziekenhuis heel snel naar (wel in overleg). Wellicht is het ook handig om vast kennis te maken met de lactatiekundige van het ziekenhuis, dat is waarschijnlijk weer een ander dan degene die je zelf gevonden hebt en zij is ook voor de verpleging in het ziekenhuis het aanspreekpunt wb borstvoeding dus het is wel heel handig als ze weet hoe je er in staat en wellicht zelfs al wat tijd voor je in kan plannen na de bevalling.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_176763550
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:29 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja hoor. Heeft ze spijt van het stoppen met de borstvoeding of heeft ze last van de stuwing?
Stuwing, ze is een beetje koortsig.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 26 januari 2018 @ 18:50:52 #48
269689 crew  Viv
pi_176763834
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:35 schreef Mekamotut het volgende:
Stuwing, ze is een beetje koortsig.
Als die koorts van een beginnende borstontsteking is, dan is dat dus precies waarvoor iedereen hier waarschuwde toen ze cold turkey stopte. Ik zou een lactatiekundige bellen, die kunnen ook begeleiden bij het stoppen van de borstvoeding.
pi_176764064
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 18:50 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Als die koorts van een beginnende borstontsteking is, dan is dat dus precies waarvoor iedereen hier waarschuwde toen ze cold turkey stopte. Ik zou een lactatiekundige bellen, die kunnen ook begeleiden bij het stoppen van de borstvoeding.
Maandag wordt het dan dus.
pi_176764152
Als je niet nu zo snel mogelijk een lactatiekundige inschakelt heb je maandag alleen nog maar een huisarts nodig.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 19:23:58 #51
409579 LuDann
All the way
pi_176764392
Of de eerste hulp, waarna afvoeren naar de operatiezaal vanwege een abces. ^O^
pi_176764551
Heb het niet helemaal gevolgd maar kan die vrouw niet ‘gewoon’ weer bv gaan geven dan?
Dat de stuwing weer langzaam minder wordt?
pi_176764688
Lactatiekundige die ik had ingeschakeld is 7 dagen per week bereikbaar. Anders informeer even bij je kraamzorg, die hebben vaak ook wel lactatiekundigen. Wachten is echt geen optie, want dat gaat heel pijnlijk worden.
pi_176764738
Ik heb eens bij mijn zoon zitten wachten tot hij wakker werd om voeding te geven. Mijn beide borsten ontploften bijna. Zo ontzettend veel pijn.
Ik hield het niet meer. Kan je echt ziek van worden, dat onderschat je gewoon als je niet beter weet.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 19:40:15 #55
409579 LuDann
All the way
pi_176764763
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:30 schreef vencodark het volgende:
Heb het niet helemaal gevolgd maar kan die vrouw niet ‘gewoon’ weer bv gaan geven dan?
Dat de stuwing weer langzaam minder wordt?
Ze wil stoppen met de borstvoeding, wat natuurlijk prima is, maar ze heeft dat gedaan door per direct te stoppen met kolven in plaats van afbouwen. En dat is gewoon wachten op problemen.
pi_176764779
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:40 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ze wil stoppen met de borstvoeding, wat natuurlijk prima is, maar ze heeft dat gedaan door per direct te stoppen met kolven in plaats van afbouwen. En dat is gewoon wachten op problemen.
Maar nu ze last heeft, kan ze het niet weer gewoon oppakken?
pi_176765468
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:37 schreef elliebell het volgende:
Lactatiekundige die ik had ingeschakeld is 7 dagen per week bereikbaar. Anders informeer even bij je kraamzorg, die hebben vaak ook wel lactatiekundigen. Wachten is echt geen optie, want dat gaat heel pijnlijk worden.
Ja die heb ik gebeld, ze moet kolven.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 20:43:47 #58
409579 LuDann
All the way
pi_176766024
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 19:41 schreef vencodark het volgende:

[..]

Maar nu ze last heeft, kan ze het niet weer gewoon oppakken?
Yes, maar last had ze naar ik begreep gisteren al. Mekamotut wilde haar alleen niet het advies van hier doorgeven om te kolven omdat hij bang was voor haar reactie.
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 20:18 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Ja die heb ik gebeld, ze moet kolven.
Hopelijk helpt het.
pi_176769220
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 20:43 schreef LuDann het volgende:

[..]

Yes, maar last had ze naar ik begreep gisteren al. Mekamotut wilde haar alleen niet het advies van hier doorgeven om te kolven omdat hij bang was voor haar reactie.

[..]

Hopelijk helpt het.
Ik ben niet bang voor haar reactie!
Ik heb geen zin om ruzie te maken hierover, ze is volwassen, ze kan lezen en schrijven en is goed in staat om zelf verantwoordelijk voor wat ze zelf doet te zijn.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 22:50:30 #60
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176769347
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 22:45 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Ik ben niet bang voor haar reactie!
Ik heb geen zin om ruzie te maken hierover, ze is volwassen, ze kan lezen en schrijven en is goed in staat om zelf verantwoordelijk voor wat ze zelf doet te zijn.
Je hoeft er toch ook geen ruzie om te maken? Je vraagt advies, krijgt hier van iedereen hetzelfde antwoord maar vervolgens besluit je om het je vrouw niet te vertellen..
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176769537
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 22:50 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Je hoeft er toch ook geen ruzie om te maken? Je vraagt advies, krijgt hier van iedereen hetzelfde antwoord maar vervolgens besluit je om het je vrouw niet te vertellen..
Ze kan zelf ook lezen.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 23:05:47 #62
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176769721
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 22:58 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Ze kan zelf ook lezen.
Had ze dit topic gelezen? Wist ze dat je er een vraag over gesteld had?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176770066
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 23:05 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Had ze dit topic gelezen? Wist ze dat je er een vraag over gesteld had?
Nee maar dr Google geeft vrijwel hetzelfde antwoord. En uiteraard heb ik het voorgesteld om toch te blijven kolven, maar ze wil niet, iets met blaren en billen.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 23:26:51 #64
149959 SQ
snelle trees
pi_176770182
Tsja, dat is dom. Maar als ze toch niks wil doen met alle adviezen heeft vragen stellen in dit topic weinig nut natuurlijk. Dat frustreert iedereen alleen maar.

Sterkte met de borstontsteking. Kun je echt naar ziek van zijn.
disclaimer
pi_176770522
Ja dankjewel, ze heeft nu een paar keer gekolfd, ze voelde nog wel warm maar de druk is er een beetje af, misschien een domme vraag, maar mag hij die melk van haar nu wel opdrinken? Die ze afgekolfd heeft bedoel ik? Of wordt hij daar ziek van? Ik wil niet op dit tijdstip de kraamverzorgster bellen hiervoor, die vrouw zal wel denken..
Zij slaapt nu eindelijk even, mijn taak is om voor de kleine te zorgen, zodat zij wat kan rusten. We hebben ook gewoon nutrilon in huis maar vind het zonde om die melk van haar weg te gooien.
  vrijdag 26 januari 2018 @ 23:46:13 #66
149959 SQ
snelle trees
pi_176770565
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 23:43 schreef Mekamotut het volgende:
Ja dankjewel, ze heeft nu een paar keer gekolfd, ze voelde nog wel warm maar de druk is er een beetje af, misschien een domme vraag, maar mag hij die melk van haar nu wel opdrinken? Die ze afgekolfd heeft bedoel ik? Of wordt hij daar ziek van? Ik wil niet op dit tijdstip de kraamverzorgster bellen hiervoor, die vrouw zal wel denken..
Zij slaapt nu eindelijk even, mijn taak is om voor de kleine te zorgen, zodat zij wat kan rusten. We hebben ook gewoon nutrilon in huis maar vind het zonde om die melk van haar weg te gooien.
nee hoor, kun je gewoon geven! Goed dat ze heeft gekolfd :)
disclaimer
pi_176770683
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 23:46 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

nee hoor, kun je gewoon geven! Goed dat ze heeft gekolfd :)
Ze heeft wel ibuprofen, 5 stuks, op omdat het zo zeer deed dus ik twijfel een beetje. Was wel verdeeld over de dag.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 januari 2018 @ 00:37:31 #68
269689 crew  Viv
pi_176771684
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 23:50 schreef Mekamotut het volgende:
Ze heeft wel ibuprofen, 5 stuks, op omdat het zo zeer deed dus ik twijfel een beetje. Was wel verdeeld over de dag.
Hoeveel milligram per stuk? Als ze vandaag in totaal 1200 mg of minder heeft genomen, hoef je de moedermelk niet weg te gooien. :)
pi_176773558
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 00:37 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Hoeveel milligram per stuk? Als ze vandaag in totaal 1200 mg of minder heeft genomen, hoef je de moedermelk niet weg te gooien. :)
200 mg per keer. Maar ik heb het al weggegooid. Wel zonde.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 januari 2018 @ 08:55:23 #70
269689 crew  Viv
pi_176773600
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 08:48 schreef Mekamotut het volgende:
200 mg per keer. Maar ik heb het al weggegooid. Wel zonde.
Jammer inderdaad, maar wel heel goed dat je erbij stilgestaan hebt of de melk nog wel veilig was na het gebruik van die medicijnen!
pi_176774719
Als ik, bij wijze van spreken, morgen een kolfapparaat in huis heb, hoe plan ik dan dat kolven in?
Ik wil de baby ook de borst blijven aanbieden.
Alleen is kolven op werk wel lastig te realiseren denk ik ivm ploegen en diensten alleen staan.
Hoewel..ik zal wel moeten want mijn langste dienst is 7 uurtjes...zonder kolven is dat niet te doen. -O-

Dus bijv. ‘s morgens de borst, daarna een keer kolven en later weer de borst?

Ik kan het niet goed voorstellen allemaal. Beetje warrig beeld hoe de praktijk gaat met kolven + borst geven. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door vencodark op 27-01-2018 11:15:42 ]
pi_176774858
Wat niet kan, dat kan niet. Maar houd je er wel rekening mee dat je er niet voor niets recht op hebt? Het gaat me niet eens specifiek om je baby van melk te voorzien, maar ook vanwege je productie en/of stuwing. Ik weet even niet hoe oud jouw baby is, maar als ik langer dan 4 uur niet voedt/kolf, kan ik echt wel voelen dat er druk op staat. Ik heb 1x gehad dat er 5u tussenzat, en toen was ik blij dat ik kon kolven.

Verder over thuis kolven, ik probeer elke dag een keertje te kolven, doe dit bij voorkeur een uur na een voeding en als Dirk is slaapt. Ik kolf 1 borst en vang van de andere met zo'n siliconenkolf nog een beetje op. Op die manier sprokkel ik in 3 dagen een extra voeding bij elkaar.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176774894
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 11:19 schreef Nanuke het volgende:
Wat niet kan, dat kan niet. Maar houd je er wel rekening mee dat je er niet voor niets recht op hebt? Het gaat me niet eens specifiek om je baby van melk te voorzien, maar ook vanwege je productie en/of stuwing. Ik weet even niet hoe oud jouw baby is, maar als ik langer dan 4 uur niet voedt/kolf, kan ik echt wel voelen dat er druk op staat. Ik heb 1x gehad dat er 5u tussenzat, en toen was ik blij dat ik kon kolven.

Verder over thuis kolven, ik probeer elke dag een keertje te kolven, doe dit bij voorkeur een uur na een voeding en als Dirk is slaapt. Ik kolf 1 borst en vang van de andere met zo'n siliconenkolf nog een beetje op. Op die manier sprokkel ik in 3 dagen een extra voeding bij elkaar.
De mijne is 5,5 week oud en ik begin eind maart weer. :)
  zaterdag 27 januari 2018 @ 11:22:44 #74
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176774906
Het is zoeken en uitproberen, veeco. En het hangt ook af van hoe oud je baby is en hoe vaak ze drinkt.

Ik zal beschrijven wat ik doe:
- tussen 6 en 7 voor het laatst voeden
- half 11 kolven
- half 2 kolven
- half 5 kolven
- 6 uur thuis, voeden zodra hij wil.

Wat ik bij elkaar kolf, krijgt hij de volgende werkdag. Dat klopt wel ongeveer, tenzij ze onhandig gokken met het opwarmen van de melk of hij juist in een gekke bui is en niet wil drinken. Ik heb een kleine voorraad in de vriezer dus probeer niet te moeilijk te doen over verspilling.

Vanaf 2 maanden heb ik bijna dagelijks na de ochtendvoeding gekolfd en het resultaat daarvan deels ingevroren en deels elke dag even mee geoefend. Dat ging in het begin goed en na 3-4 maanden begon hij toch te weigeren. Hij snapte het gewoon niet meer. Rond 5 maanden kwam het gelukkig vanzelf weer goed.

Mijn zoon is nu 6 maanden. Ik zou denk ik ook wel met 2x kolven toe kunnen, maar dan kom ik uit op tijden die qua werk weer niet kunnen. Dus ik laat het maar zo en niet elke kolfbeurt is even lang, dan zie ik het meer als stimuleren van de productie dan als melk verzamelen.

edit: wat nanuke zegt over kolfrecht is natuurlijk waar, maar sommige banen of werkplekken lenen zich echt wel heel slecht ervoor. Het kan je hopelijk vooral helpen om je te doen inzien dat je iets heel normaals vraagt, dat je recht hebt op dat je werkgever zich mee inspant om ervoor te zorgen dat je gewoon kan blijven voeden. Moeten stoppen met voeden omdat je op werkdagen je borsten niet kan ontlasten, zou ik niet accepteren denk ik.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176774914
En kolven en werken, het is even gepuzzel de eerste weken naar als je er eenmaal een ritme in hebt gevonden valt het echt heel erg mee. Ik vond het vantevoren erover nadenken stressvoller dan toen ik het maar gewoon ging doen. Ik heb hier tussendoor nog wat adviezen gevraagd toen ik er niet uitkwam, en zo heb ik nu een 'fijne' manier gevonden. :)

Wat Lemijn zegt dus. :')

Oja, wat kolfrecht betreft, ik besef me heel goed dat niet (elke) werk(plek) geschikt is. Maar ik zou wel echt proberen om te komen tot een oplossing. 7u zonder kolven lijkt me alleen al stuwingtechnisch niet te doen. :@

[ Bericht 22% gewijzigd door Nanuke op 27-01-2018 11:41:37 ]
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176774937
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 11:24 schreef Nanuke het volgende:
En kolven en werken, het is even gepuzzel de eerste weken naar als je er eenmaal een ritme in hebt gevonden valt het echt heel erg mee. Ik vond het vantevoren erover nadenken stressvoller dan toen ik het maar gewoon ging doen. Ik heb hier tussendoor nog wat adviezen gevraagd toen ik er niet uitkwam, en zo heb ik nu een 'fijne' manier gevonden. :)

Wat Lemijn zegt dus. :')
Het moeilijke zijn die ploegen en dat onregelmatige dus. En ik sta ook diensten alleen en om dan te vragen dat een ander komt zodat ik kan kolven is ook een last. Zeker in de avonden.
Het voelt als hoger wiskunde. :P
  zaterdag 27 januari 2018 @ 11:28:55 #77
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176774954
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 11:26 schreef vencodark het volgende:

[..]

Het moeilijke zijn die ploegen en dat onregelmatige dus. En ik sta ook diensten alleen en om dan te vragen dat een ander komt zodat ik kan kolven is ook een last. Zeker in de avonden.
Het voelt als hoger wiskunde. :P
Maar het is niet alleen jouw wiskunde-puzzel om op te lossen. Dat mag je je echt realiseren. Jij moet ook niet om die extra persoon vragen, dat moet je baas doen. Dus niet dit overleggen met een sorry dat ik besta en kolf-houding, maar gewoon melden: ik voed mijn kind zelf, dus ik moet kolven, hoe zullen we dit gaan regelen?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176774981
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 11:28 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Maar het is niet alleen jouw wiskunde-puzzel om op te lossen. Dat mag je je echt realiseren. Jij moet ook niet om die extra persoon vragen, dat moet je baas doen. Dus niet dit overleggen met een sorry dat ik besta en kolf-houding, maar gewoon melden: ik voed mijn kind zelf, dus ik moet kolven, hoe zullen we dit gaan regelen?
Yeah right. Ik sta nogal op mijn strepen. :D
Ik voel mij persoonlijk wel bezwaard dat door mijn kolf-ambities een ander moet komen.
Of ik moet kortere diensten draaien als ik alleen sta?
Is dat iets wat bij een vakbond ook te informeren valt?
pi_176775089
Tja, weet je, het komt op mijn werk ook niet altijd even goed uit. Of niet, zelfs. Maar uiteindelijk kost het een kwartiertje, twintig minuten totaal en gek genoeg vergaat de wereld toch niet als ik die tijd gewoon even neem... ;)
  zaterdag 27 januari 2018 @ 11:39:50 #80
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176775101
Ik zou beginnen met goed inlezen:

https://www.borstvoeding.com/artikelen/borstbaan/werkenNL.html
https://www.borstvoeding.com/artikelen/borstbaan/opties.html
https://www.lalecheleague(...)e-laat-je-het-werken

Zomaar wat linkjes, ik heb ze zelf niet helemaal gelezen.

Maar nogmaals, probeer het niet te zien als 'op je strepen staan' maar om zorgen dat je krijgt waar je gewoon recht op hebt. Net zoals pauzes, salaris, vakantie, een gezonde werkomgeving, et cetera.
Is het misschien mogelijk voor je baas om je alleen diensten te geven die niet alleen zijn? Of (betaald) later komen/eerder weg?

Ik voelde me de eerste weken ook bezwaard hoor. Maar het is me wel gelukt om dat van me af te zetten. Uiteindelijk hangt het succes van een bedrijf heus niet af van die 20 minuten oid die jij soms even weg bent.

edit: wat wup ook zegt dus...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176775237
Venco, ga even met je werkgever om tafel. Hoeft niet lang, maar is wel belangrijk. Geef aan dat je borstvoeding geeft, dat je dit belangrijk vindt en dat je samen wilt kijken naar een mogelijkheid te kolven. En probeer ook daar gelijk een practische manier in te vinden samen. (Want bij mij op m'n werk zeiden ze ja prima dat kan en is goed, en toen ik terug kwam moest er nog vanalles geregeld worden. Probeer dat te voorkomen. :* ) Het is geen kwestie van op je strepen staan en ook geen kwestie van moeilijk doen. Het is zorgen voor je baby. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176775415
Ik zal mij nog eens goed inlezen. Sta ik ook wat zekerder tegenover mijn werkgever. :)
  zaterdag 27 januari 2018 @ 12:25:15 #83
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176775984
^O^
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 27 januari 2018 @ 12:59:56 #84
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176776509
Overigens: een half jaar borstvoeding *; .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 januari 2018 @ 13:37:43 #85
269689 crew  Viv
pi_176777256
O+ O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176777597
Haha tof hè,geen fatsoenlijke foto meer kunnen maken door die grijphandjes :D
pi_176778009
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 12:59 schreef Lemijn het volgende:
Overigens: een half jaar borstvoeding *; .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+ O+ O+
pi_176778759
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 12:59 schreef Lemijn het volgende:
Overigens: een half jaar borstvoeding *; .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Och! O+
Zo groot kan die newborn aan mijn boob toch noooooooooit worden! :o
Let me see you stripped down to the bone
pi_176782896
Owww brings back memories O+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 januari 2018 @ 20:40:38 #91
269689 crew  Viv
pi_176783689
De foto's die ik heb van mini ZZ aan de borst zijn me zó dierbaar. Toen ik midden in het fulltime kolven zat en het emotioneel heel lastig had met het "mislukken" van de borstvoeding, had ik die foto's ook nodig om mezelf eraan te herinneren dat ik toch écht een kindje aan de borst heb gehad. O+ Hoe langer geleden, hoe meer onwerkelijk dat leek namelijk.
pi_176784691
Vraagje aan de ervaren dames hier.. Vanaf begin van de avond (en gisteren begon dat ook rond dezelfde tijd) blijft O. nu al een paar uur hele sterke hongersignalen geven en hij hapt alles dat in zijn buurt komt fanatiek aan, en aangezien ik voed op verzoek leg ik 'm dan aan. Maar hij lijkt gewoon al vol te zitten: na twee keer een mond vol melk doorslikken zet -ie het op een brullen en laat hij de tepel los, en dan begint -ie na een paar seconden huilen met een snoet vol melkdruppels weer flink aan te happen en dan begint het weer opnieuw, met grote frustratie tot gevolg. Hij lijkt ook wat kramperig.

Ik vind het zo sneu, dat -ie al drinkend aan de borst steeds in huilen uitbarst en als ik 'm overeind hou om de boel te laten zakken en er een boertje uit te krijgen dan vreet hij mijn schouder en nek zowat op op zoek naar een tepel.

Alleen zuigbehoefte lijkt het niet te zijn, hij spuugt onze vingers ook na een paar tellen uit.

Geen idee hoe ik 'm in deze situatie weer tevreden kan krijgen. Hmm.
Let me see you stripped down to the bone
pi_176785252
B. doet dat ook regelmatig. Vooral als hij moe is. Dan zoekt hij als een dolle naar de tepel, kauwt op z'n vuistje etc.. Speen helpt hier dan ook nauwelijks. Onze interpretatie is dat hij dan vooral heel moe is en we hem echt even moeten helpen om in slaap te vallen. Draagdoek en rondjes lopen in huis is vaak het enige dat hier dan nog helpt. Dan valt hij binnen een paar minuten vaak diep in slaap.
pi_176785513
Lemijn. O+ Prachtig joh!

Ik weet geen oplossing mini, maar constant willen drinken kan een teken van reflux zijn, bijvoorbeeld als gevolg van koemelkallergie. Constant willen drinken stilt dan de pijn.
pi_176785678
Super lief Lemijn! O+
pi_176785710
Helpt het om hem dan steeds je leegte borst aan te bieden? L. had ook zoiets, en dat pikte ze wel zonder heel boos te worden.

Lemijn O+ O+ O+
pi_176785998
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 21:49 schreef LuDann het volgende:
Ik weet geen oplossing mini, maar constant willen drinken kan een teken van reflux zijn, bijvoorbeeld als gevolg van koemelkallergie. Constant willen drinken stilt dan de pijn.
Jamaar zomaar? Nu toevallig twee avonden, maar de rest van de dag en de nacht tot nu toe gewoon goed drinken en dik tevreden!

Lege borst aanbieden lukt me nog niet zo, als in: het lijkt wel alsof er altijd nog makkelijk melk uitkomt..

Naja, maar even zien hoe het vanavond loopt verder. Ermee rondlopen en voor 'm zingen leidt wel wat af, maar zodra stil: meteen jengelen en happen. Enfin, hij zal ooit wel weer in slaap vallen :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_176786667
Heel herkenbaar gedrag en ook van de te volle borsten om het goed te kunnen managen. Mijn eerdere baby's wilden dan nog wel eens een speen, deze laatste hoeft dat ook niet. Dus dat bleef dan even frusti pinken-borst-pinken-borst of draagdoek of papa en vooral uitzitten...
pi_176787398
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 21:18 schreef minilot het volgende:
Vraagje aan de ervaren dames hier.. Vanaf begin van de avond (en gisteren begon dat ook rond dezelfde tijd) blijft O. nu al een paar uur hele sterke hongersignalen geven en hij hapt alles dat in zijn buurt komt fanatiek aan, en aangezien ik voed op verzoek leg ik 'm dan aan. Maar hij lijkt gewoon al vol te zitten: na twee keer een mond vol melk doorslikken zet -ie het op een brullen en laat hij de tepel los, en dan begint -ie na een paar seconden huilen met een snoet vol melkdruppels weer flink aan te happen en dan begint het weer opnieuw, met grote frustratie tot gevolg. Hij lijkt ook wat kramperig.

Ik vind het zo sneu, dat -ie al drinkend aan de borst steeds in huilen uitbarst en als ik 'm overeind hou om de boel te laten zakken en er een boertje uit te krijgen dan vreet hij mijn schouder en nek zowat op op zoek naar een tepel.

Alleen zuigbehoefte lijkt het niet te zijn, hij spuugt onze vingers ook na een paar tellen uit.

Geen idee hoe ik 'm in deze situatie weer tevreden kan krijgen. Hmm.
Nu denk ik even aan spruw, wel willen drinken maar het doet pijn dus loslaten en huilen maar de onrust van het willen drinken blijft. Wellicht kan je daar even naar kijken.
♥ J & S
  zaterdag 27 januari 2018 @ 23:42:08 #100
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_176787993
Spruw uitsluiten is wel een goeie.
Maar ik herken wat je beschrijft wel van toen Ella nog een newborn was. En idd alleen 's avonds.
Toen het een paar avonden achter elkaar zo bleef gaan ben ik de voedingen in de aanloop naar de avond zo gaan plannen dat er altijd 1 borst praktisch leeg was en gaf die dan. Daarmee had ik haar redelijk rustig aan de borst de hele avond.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_176790891
Inzake spruw: zijn mondje en mijn tepels ogen volkomen gewoon, en ook hiervoor geldt: het ging tot nu toe alleen om een paar uur gedurende de avond: de rest van de voedingen gaan normaal en comfortabel. Ik zal de suggestie van Sylver eens volgen: tegen de avond dezelfde borst blijven aanbieden en dan de andere maar afkolven ofzo. :)
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 28 januari 2018 @ 10:36:20 #102
409579 LuDann
All the way
pi_176791817
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 22:08 schreef minilot het volgende:

[..]

Jamaar zomaar? Nu toevallig twee avonden, maar de rest van de dag en de nacht tot nu toe gewoon goed drinken en dik tevreden!

Lege borst aanbieden lukt me nog niet zo, als in: het lijkt wel alsof er altijd nog makkelijk melk uitkomt..

Naja, maar even zien hoe het vanavond loopt verder. Ermee rondlopen en voor 'm zingen leidt wel wat af, maar zodra stil: meteen jengelen en happen. Enfin, hij zal ooit wel weer in slaap vallen :)
Neuh, ik zou niet deze conclusie trekken naar aanleiding van twee avonden en zeker niet als hij de rest van de tijd wel gewoon tevreden is. De reden dat ik het noem is omdat ik zelf alleen ervaring heb met een baby met KMA, dus ik ben daar wat alerter op.
pi_176792169
t heeft dat ook een tijd gedaan, mini. Niets goed, de borst niet, niet de borst niet. Als je denkt dat hij theoretisch geen honger zou hoeven hebben, zou ik proberen om hem af te leiden door draagdoek of zoiets inderdaad...
pi_176792563
Ik geloof dat het al gezegd is, maar Dirk deed (en doet soms nog steeds, als ik zijn eerdere signalen gemist heb) dat heel erg als hij eigenlijk gewoon heel moe was. Het hielp mij om het een keer te proberen, dronk hij dan echt niet of werd hij boos als er melk kwam, ging ik ervanuit dat hij moe was. En dus ging ik hem in slaap helpen. Baby's zijn soms van de gemixte signalen. Zo gaapt mijn baby ook als hij net wakker wordt, maar honger heeft. Dan is hij dus niet meer moe, maar heeft hij honger. Nouja. Ik zou zeggen probeer even wat werkt. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zondag 28 januari 2018 @ 11:32:02 #105
149959 SQ
snelle trees
pi_176792845
Noud deed dit ook, mini. Het komt volgens mij door krampjes. Ze ervaren ongemak, dus zoeken ze troost. Borst = troost. Maar dan komt er melk uit en dat willen ze niet dus worden ze boos. En zoeken ze weer troost, dus borst :') vicieuze cirkel. Draagdoek helpt meestal. Sterkte, rond de 12 weken houdt het op ;)
disclaimer
  zondag 28 januari 2018 @ 12:08:56 #106
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176793539
Ik sluit me aan bij de draagdoek-tips!

E was een kind dat al-tijd getroost werd door de borst dus ik wist niet beter dan dat dat werkte. S daarentegen ging af en toe helemaal over de rooie, en dan liep ik er radeloos mee rond en dan viel ie gewoon in slaap :? :')
pi_176794371
Herkenbaar gedrag, ik hoor het al. ^O^ Mijn spruitje van nog geen drie weken oud vindt de Tula FTG nog ff lava, maar dat blijven we elke paar dagen even proberen en ondertussen gewoon spierballen kweken door met hem in onze armen rond te lopen. Komt goed! :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_176795827
Oh ja, ik zou nog reviewen! :)

Tadaah:


De simpele Haakaa siliconen opvangkolf van twintig euro dus. Leuk ding! Nog geen ervaring met wat voor andere kolfsystemen dan ook, dus dat vergelijkt wat lastig, maar ik vind dit in elk geval een eenvoudig en prettig dingetje. Ik hoef geen reusachtige hoeveelheden: als ik door af en toe wat afkolven langzaam maar zeker een vriezervoorraadje kan aanleggen zodat mijn kerel elke paar dagen een keer een flesje kan geven is het prima. Bij de eerste ochtendvoeding, als mijn boobs het meest op exploderen staan, voed ik O. met de ene borst en hou ik de Haakaa tegen de andere, even erin knijpen voor een vacuüm en hop, zonder enige moeite in minder dan vijf minuten 50 ml. Bij even geconcentreerd mijn best erop doen is er veel meer uit te halen, maar ik vind het voor mijn vooralsnog beperkte kolfbehoefte wel prima zo. :) Nadeel is dat 'ie makkelijk omkukelt als je 'm neerzet - zo ben ik dus al een portie verloren in het vloerkleed. :') Meteen overgieten in bewaarbakje lost dat op, maar ik heb op dat moment ook nog een ukkie aan de andere tepel hangen en ik ben nou eenmaal een onhandige kluns.
Hoe dan ook, een fijne, goedkope low-key manier om op een moeiteloze manier wat overtollige melk af te kolven. ^O^

Schoonmaken is trouwens ook een eitje: ik giet er wat kokend of eventueel gewoon heet water in, ik schud 'm stevig uit en klaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 28-01-2018 14:03:08 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_176797459
Dankje :D
voor het neerzetten misschien een bakje of iets waar je de kolf in kan zetten zonder dat de boel omkukelt?
Die waar LuDann een link van poste heeft een andere onderkant, misschien werkt dat beter. ik zag ook ergens houders voorbij komen maar die kan ik nu natuurlijk niet terug vinden.
pi_176797856
Ziet er goed uit Mini!
Melk omgooien is zo herkenbaar. De eerste week ging het cupje steeds om tijdens het voeden. En ik maar huilen want er moest nog meer kunstvoeding in.

Ik kan Flens blijkbaar niet bozer krijgen dan wanneer hij troost wil en de borst slecht pakt, ik er een straaltje melk uit schiet zijn mond in. Eerder werkte dat juist prima. In de draagzak kalmeert hij gelukkig wel. Of sowieso bij mijn man die hem niet steeds een borst in zijn snufferd duwt. ;)

Fijn om te lezen dat het dus heel normaal is dat hij weleens boos wordt aan de borst. Ik vroeg me weleens af of hij spontaan een borstweigeraar kon worden.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_176800813
Ik heb pas nog 150ml over mn bureau heen gekukeld :')
pi_176802789
Ik heb een keer een fles van 150/180 onder het bureau gemikt aan het eind van de kolfsessie.
Net op zo'n dag dat alles al tegenzat :')
pi_176803013
Hier lijkt de borstvoeding nu echt ten einde. Ketel is 2 jaar en 7 maanden, hij kreeg al een hele tijd alleen nog maar 's avonds voor het slapen gaan bv, maar dat wilde ik nu ook af gaan bouwen. En zowaar, gisteren voor het eerst een flesje ipv de borst geprobeerd* en na even klagen pikte hij het en ging de rest van het slaapritueel zoals gewoonlijk.

Beetje weemoedig gevoel wel, maar na ruim 2,5 jaar vind ik het ook gewoon mooi geweest.

*eerste keer bij mij, als papa of opa en oma hem in bed legden kreeg hij al een fles.
pi_176805819
Wat een mooie periode, lunapuella O+
pi_176807185
Wauw, wat mooi lunapuella! O+ En fijn ook dat hij het zo goed oppakt.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zondag 28 januari 2018 @ 22:39:44 #116
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176808794
Gek he, als het echt ten einde loopt na zo'n periode. Wel fijn dat t op deze manier gaat!

Ik tik over 3 weken de 2 jaar aan :o Let me tell you, dat had ik niet verwacht toen ik na 9 maanden uit wanhoop met die fusidine ging smeren ivm mijn grand canyon kloof. Productie is uiterst minimaal sindsdien, maar met de nog steeds gebroken nachten blijft t blijkbaar wel in stand :')
  dinsdag 30 januari 2018 @ 18:27:50 #117
56471 pinquit
oh my lama!
pi_176843132
Ik kwam deze tegen :D :')



Oh. Hoe krijg je je jpg van een tumblrfoto? :')

Fixed!

[ Bericht 11% gewijzigd door pinquit op 30-01-2018 18:32:52 ]
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_176843197


Png zou ook gewoon moeten werken, dacht ik.
  dinsdag 30 januari 2018 @ 18:32:25 #119
56471 pinquit
oh my lama!
pi_176843215
Oh kak, ik plakte er een extragratis spatie tussen :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_176843240
Haha! Nou is het 'zeg maar nee San krijg je er twee' :')
pi_176844130
Haha! Kan na de bevalling ook ipv hechten :')
  dinsdag 30 januari 2018 @ 20:06:39 #122
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176845474
ipv hechten werkt alleen colostrum toch :Y
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176848235
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 19:19 schreef WupWup het volgende:
Haha! Kan na de bevalling ook ipv hechten :')
Ook bij een keizersnede :7 ?
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_176867534
Kun je afgekolfde melk van vandaag (woensdag) in de koelkast bewaren tot maandag? Of is het beter om het toch in te vriezen? S. vindt vriezermelk aanzienlijk minder lekker dan verse getapte :7

Ben zelf momenteel snotverkouden, merk het aan mijn productie. Vandaag net genoeg voor 2 voedingen gekolfd, terwijl ik normaal wel 3 voedingen of meer kolf.....
  woensdag 31 januari 2018 @ 20:16:15 #125
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176869168
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:14 schreef TolstoiFan het volgende:
Kun je afgekolfde melk van vandaag (woensdag) in de koelkast bewaren tot maandag? Of is het beter om het toch in te vriezen? S. vindt vriezermelk aanzienlijk minder lekker dan verse getapte :7

Ben zelf momenteel snotverkouden, merk het aan mijn productie. Vandaag net genoeg voor 2 voedingen gekolfd, terwijl ik normaal wel 3 voedingen of meer kolf.....
Als je het achterin onderin de koelkast zet en het goed dicht laat moet dat denk ik wel kunnen. Max is 7 dagen geloof ik.

En wat ruk dat dat gelijk invloed heeft op je productie he. Flink blijven drinken, dat helpt hopelijk!
  woensdag 31 januari 2018 @ 20:16:48 #126
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176869181
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 18:27 schreef pinquit het volgende:
Ik kwam deze tegen :D :')

[ afbeelding ]

:D!
pi_176869332
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:14 schreef TolstoiFan het volgende:
Kun je afgekolfde melk van vandaag (woensdag) in de koelkast bewaren tot maandag? Of is het beter om het toch in te vriezen? S. vindt vriezermelk aanzienlijk minder lekker dan verse getapte :7

Ben zelf momenteel snotverkouden, merk het aan mijn productie. Vandaag net genoeg voor 2 voedingen gekolfd, terwijl ik normaal wel 3 voedingen of meer kolf.....
La Leche League zegt 8 dagen in koelkast, dus dat houd ik ook aan. Sterkte voor jezelf!
pi_176870588
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:23 schreef elliebell het volgende:

[..]

La Leche League zegt 8 dagen in koelkast, dus dat houd ik ook aan. Sterkte voor jezelf!
Thanks!
Ik las het inderdaad op LLL. Echter op Borstvoeding.com staat 5 dagen. Maakt nogal een verschil :?
5 dagen zou ook nog net kunnen....
pi_176870732
Gek dat verschil... Ik heb al wel een keer 6 dagen gedaan en dat proefde nog prima (voor de zekerheid even getest). En goed achterin middenin de koelkast zetten. Volgens mij moet het dan gewoon goed gaan.
pi_176871139
-

[ Bericht 100% gewijzigd door BellaaElisa op 31-01-2018 21:29:32 ]
pi_176873730
Achterin onderin ;) ik houd ook 8 dagen aan. Ach, en 9 gaat waarschijnlijk ook nog prima. Gewoon ff goed ruiken en ik geloof dat als het bedorven is, je kind het ook niet graag zal drinken.
pi_176876038
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 22:48 schreef WupWup het volgende:
Achterin onderin ;)
Oh ja, onderin was het. 'verplaatst de moedermelk naar naast het bier' :+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 1 februari 2018 @ 08:31:46 #133
269689 crew  Viv
pi_176877917
De hele onderste plank van de koelkast was hier ruim een jaar voor moedermelk. 8-) Ik hield wel 5 dagen aan, omdat ik lang niet altijd met gesteriliseerde (of überhaupt afgewassen) spullen kolfde. Op 1 vergeten voeding op het kdv na, heb ik nooit iets hoeven weggooien omdat het te lang in de koelkast stond. Als dat door je werkdagen wel regelmatig dreigt te gebeuren, zou ik ook kijken of het langer goed blijft en het niet zonder meer weggooien.
  donderdag 1 februari 2018 @ 08:44:39 #134
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176878057
Zou 5 dagen koelkast ook je voorkeur hebben boven ingevroren als ontdooide melk wel wordt gedronken?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176878130
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 08:44 schreef Lemijn het volgende:
Zou 5 dagen koelkast ook je voorkeur hebben boven ingevroren als ontdooide melk wel wordt gedronken?
Dat weet ik niet zo goed. De enzymen blijven (deels) doorwerken in gekoelde melk, maar wat doet het proces van bevriezen en ontdooien voor de voedingswaarde tov enkele dagen gekoeld houden?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 1 februari 2018 @ 09:07:14 #136
269689 crew  Viv
pi_176878319
Mij leek invriezen en ontdooien meer "stuk" maken dan gekoeld bewaren. Ik had begrepen dat er ook levende (afweer)cellen in de melk zitten. Bloed voor transfusies wordt bijvoorbeeld ook niet ingevroren vanwege de bloedcellen. Dat was zo'n beetje mijn logica. :)
pi_176878984
LLL zegt hierover "Bij het invriezen van moedermelk gaan de levende cellen in de melk en bepaalde antistoffen geheel of gedeeltelijk verloren. De voedingswaarde van moedermelk overtreft echter in ruime mate die van kunstvoeding, ook als de melk ingevroren is geweest.". Impliceert wel denk ik dat koelkast inderdaad te prefereren is boven invriezen?
  donderdag 1 februari 2018 @ 12:15:12 #138
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176881154
Ik ga 5 dagen bewaren gewoon eens proberen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176881833
Ik ga mijn melk van gister en vandaag ook bewaren voor a.s. maandag. Hopelijk is het dan nog te drinken en drinkt S. op maandags ook eens fatsoenlijk zijn fles leeg ipv de helft van de ingevroren melk te laten staan :7

Zeg, die productie komt wel weer terug toch na zo'n terugval door ziekte?
Was toch een ochtend gaan werken en heb 1 keer gekolfd, maar moest lang kolven om 1 voeding + klein beetje extra bij elkaar te krijgen }:|
Of is dit het begin van het einde????

S. kwam vannacht ook zo'n beetje om de 2 uur. Altijd fijn als je zelf niet fit bent, maar waarschijnlijk krijgt hij nu te weinig door de productiedip :? :? :?
  donderdag 1 februari 2018 @ 13:07:39 #140
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176881880
Als hij vindt dat het te weinig is, gaat hij vaker willen drinken en daardoor gaat je lichaam weer meer melk aanmaken. Lekker op verzoek blijven geven, dan komt het goed :Y.
KuikenGuppy
  donderdag 1 februari 2018 @ 13:09:04 #141
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_176881907
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 01:25 schreef elliebell het volgende:

[..]

Oh ja, onderin was het. 'verplaatst de moedermelk naar naast het bier' :+
Nou niet per ongeluk het verkeerde flesje pakken straks :P.
KuikenGuppy
pi_176888905
Is dat slecht voor mijn baby dan? :7
pi_176920744
Flens krijgt soms een voeding gekolfde melk zodat ik kan slapen. Hij kreeg vannacht 80 cc en kreeg het therapeutisch te drinken.

Maar net als andere nachten wou hij daarna weer bij mij drinken. Terwijl hij toch wel vol zat. De fles maakte hij net niet leeg. Iemand een idee hoe ik toch kan doorslapen?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 03:27:52 #144
149959 SQ
snelle trees
pi_176920972
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 02:49 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Flens krijgt soms een voeding gekolfde melk zodat ik kan slapen. Hij kreeg vannacht 80 cc en kreeg het therapeutisch te drinken.

Maar net als andere nachten wou hij daarna weer bij mij drinken. Terwijl hij toch wel vol zat. De fles maakte hij net niet leeg. Iemand een idee hoe ik toch kan doorslapen?
waar krijgt hij dat flesje? Als dat naast jou is, kun je het denk ik wel vergeten. Dan ruikt hij mama en wil hij dus mama ;)
disclaimer
  zaterdag 3 februari 2018 @ 06:28:45 #145
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176921411
Misschien is 80cc ook niet zo heel veel voor hem?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176921436
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 03:27 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

waar krijgt hij dat flesje? Als dat naast jou is, kun je het denk ik wel vergeten. Dan ruikt hij mama en wil hij dus mama ;)
:Y Ik moet echt op meters afstand blijven als J. een flesje aan O. geeft, anders raakt O. volledig confuus en wil -ie mij.
Let me see you stripped down to the bone
pi_176921833
Dat 80 cc niet genoeg was dacht ik ook maar hij dronk de fles juist net niet leeg. Anders was er nog wel meer opgewarmd.

Hij krijgt de fles in de woonkamer, dat zou het dus niet moet en zijn.

Hij mag zichzelf bij mij wel altijd in slaap drinken, misschien dat het daarmee te maken heeft.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 09:05:10 #148
149959 SQ
snelle trees
pi_176921863
Hij is ook nog superklein he. Die baby's willen gewoon mama.
Het wordt echt wel beter*, maar nu is het gewoon nog even bikkelen :*

*heb ik van horen zeggen dan :')
disclaimer
pi_176921955
Het wordt inderdaad beter. Dirk is het bewijs. Die sliep woensdagavond na wakker worden met honger na een flesje van papa ook gewoon weer verder. Maar Dirk is nu ruim 4 maand en heeft nu zelf een ritme voor zijn nacht gecreëerd. Das toch wat anders dan wanneer ze nog zo klein zijn. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 11:37:15 #150
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176924068
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 09:05 schreef Stormqueen het volgende:
Hij is ook nog superklein he. Die baby's willen gewoon mama.

Oh wacht, ik haal pannenkoekenmix weer eens door elkaar met tolstoifan. Kwamen die misschien ongeveer tegelijk aan in het babytopic? :@
quote:
Het wordt echt wel beter*, maar nu is het gewoon nog even bikkelen :*

*heb ik van horen zeggen dan :')
Het rare is dat ik vannacht wel kon janken omdat het HELEMAAL NIET BETER WORDT ALLEEN MAAR SLECHTER. En om half 9 vrolijk opstond.
Mijn theorie is nu dat de vermoeidheid leidt tot een minder scherp oordeelsvermogen en dat je daardoor denkt dat het allemaal wel meevalt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176925294
Lemijn. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_176926368
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 11:37 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Oh wacht, ik haal pannenkoekenmix weer eens door elkaar met tolstoifan. Kwamen die misschien ongeveer tegelijk aan in het babytopic? :@

[..]


Dat zou zo maar eens kunnen _O- _O-
80 cc zou voor mijn 7maander inderdaad wel weinig zijn :D

En :* voor je nacht!
  zaterdag 3 februari 2018 @ 13:47:38 #153
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176926380
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 11:37 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Het rare is dat ik vannacht wel kon janken omdat het HELEMAAL NIET BETER WORDT ALLEEN MAAR SLECHTER. En om half 9 vrolijk opstond.
Mijn theorie is nu dat de vermoeidheid leidt tot een minder scherp oordeelsvermogen en dat je daardoor denkt dat het allemaal wel meevalt.
Met mijn n=2 ervaring kan ik zeggen dat het met 1 stapje vooruit, dan weer 2 stapjes achteruit en zo verder gaat... :')

In the end gaat het dus wel steeds beter! Endiegedachtehoudtmeovereind ;)
pi_176926491
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 13:47 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Met mijn n=2 ervaring kan ik zeggen dat het met 1 stapje vooruit, dan weer 2 stapjes achteruit en zo verder gaat... :')

In the end gaat het dus wel steeds beter! Endiegedachtehoudtmeovereind ;)
+1 en met mijn n=3 voeg ik er nog even aan toe dat die eerste 9 maanden slechts voorbereiding zijn voor de leeftijd van 9 en 10 maanden, waarin slaap nonexistent wordt en voedingen elk half uur. Met bijbehorend humeurtje ^O^
pi_176926503
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 09:05 schreef Stormqueen het volgende:
Hij is ook nog superklein he. Die baby's willen gewoon mama.
Het wordt echt wel beter*, maar nu is het gewoon nog even bikkelen :*

*heb ik van horen zeggen dan :')
Het is al makkelijker dan het geweest is. :)

Ik moet me er maar bij neerleggen dat hij gewoon nog bij mij wil zijn dan. Het is ook wel lief natuurlijk. *; We blijven het wel proberen met de fles, hij drinkt dan in ieder geval korter.

Toch vraag ik me wel af of 80 cc echt genoeg is. In de eerste week goten we die hoeveelheden er namelijk ook al in. Volledig ontherapeutisch, dat wel. En anders twijfel ik wel of de gekolfde melk niet te dun is waardoor het niet vult. :X

:* voor je zware nachten Lemijn. Uiteindelijk wordt het voor jou ook makkelijker, geen beloftes over wanneer. ;)

Zou het kunnen dat je het voeden extra zwaar vindt doordat je het in bed doet? Vooral 's avonds vind ik het dan lastiger omdat ik op het plekje ben waar ik vroeger ongestoord mocht slapen.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 14:26:42 #156
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176927201
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 13:53 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

Zou het kunnen dat je het voeden extra zwaar vindt doordat je het in bed doet? Vooral 's avonds vind ik het dan lastiger omdat ik op het plekje ben waar ik vroeger ongestoord mocht slapen.
Nee, ik vind het vooral extra zwaar omdat ik beter functioneer op af en toe meer dan een uur ononderbroken slaap. Samen in bed vind ik juist heerlijk en ik word minder snel ongeduldig dan als ik op de rand van het bed zit en graag weer wil liggen. Als we terug zijn op elke 3 uur en af en toe eens 5 ertussen, dan gaat de vlag uit.

Verder vind ik 1 stap vooruit 2 achteruit niet echt een aanmoediging LadyBlack, dat wordt toch pas beter als je de hele wereld rond bent? :P
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176928043
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 14:26 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Nee, ik vind het vooral extra zwaar omdat ik beter functioneer op af en toe meer dan een uur ononderbroken slaap. Samen in bed vind ik juist heerlijk en ik word minder snel ongeduldig dan als ik op de rand van het bed zit en graag weer wil liggen. Als we terug zijn op elke 3 uur en af en toe eens 5 ertussen, dan gaat de vlag uit.

Verder vind ik 1 stap vooruit 2 achteruit niet echt een aanmoediging LadyBlack, dat wordt toch pas beter als je de hele wereld rond bent? :P
Jeetje, nee tegen geen hele uren slaap kan niemand op. Dan snap ik het ja.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_176928246
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 14:26 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Nee, ik vind het vooral extra zwaar omdat ik beter functioneer op af en toe meer dan een uur ononderbroken slaap. Samen in bed vind ik juist heerlijk en ik word minder snel ongeduldig dan als ik op de rand van het bed zit en graag weer wil liggen. Als we terug zijn op elke 3 uur en af en toe eens 5 ertussen, dan gaat de vlag uit.

Verder vind ik 1 stap vooruit 2 achteruit niet echt een aanmoediging LadyBlack, dat wordt toch pas beter als je de hele wereld rond bent? :P
Je bent duidelijk scherper dan ik :D
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 3 februari 2018 @ 15:40:52 #159
269689 crew  Viv
pi_176928652
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 14:26 schreef Lemijn het volgende:
Verder vind ik 1 stap vooruit 2 achteruit niet echt een aanmoediging LadyBlack, dat wordt toch pas beter als je de hele wereld rond bent? :P
Voortaan neem je die bemoedigende woorden van "het wordt echt beter!!" dus wel met een korreltje zout. :7 Ik hoop dat je sneller de hele wereld rond bent dan verwacht. :*
pi_176932346
Lemijn :* nachten zijn ook helemaal niet leuk. Gelukkig van je oordeelsvermogen ;)

En best wat beroerde nachten voor meer, zo te horen :*
  zaterdag 3 februari 2018 @ 18:56:22 #161
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176932739
Het helpt wel dat ik door jullie weet dat het écht een keer over gaat. En dat vele anderen ook niet stoppen met BV om deze reden. En zelfs het nog een keer aandurfden. En dat ik best redelijk functioneer (wat minder labiel zou alleen fijn zijn :{w ).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176933378
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 18:56 schreef Lemijn het volgende:
Het helpt wel dat ik door jullie weet dat het écht een keer over gaat. En dat vele anderen ook niet stoppen met BV om deze reden. En zelfs het nog een keer aandurfden. En dat ik best redelijk functioneer (wat minder labiel zou alleen fijn zijn :{w ).
Als ik jouw verhaal lees denk ik juist "waarom zijn we in hemelsnaam aan een tweede begonnen?" T heeft erg lang elke anderhalf uur gedronken snachts, en qua slaap zie ik erg op tegen een tweede. Zeker nu er al eentje rond loopt...maar goed, het duurt nog een paar maandjes voor nummer twee er is...
  zaterdag 3 februari 2018 @ 19:41:22 #163
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176933540
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 19:33 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Als ik jouw verhaal lees denk ik juist "waarom zijn we in hemelsnaam aan een tweede begonnen?" T heeft erg lang elke anderhalf uur gedronken snachts, en qua slaap zie ik erg op tegen een tweede. Zeker nu er al eentje rond loopt...maar goed, het duurt nog een paar maandjes voor nummer twee er is...
Dan ben ik oprecht benieuwd. Waarom ben je er weer aan begonnen?
En echt? Erg lang elke anderhalf uur? Ik schrijf het nu steeds weg onder tand of verkoudheid en negeer dat dit een nieuwe status quo kan worden eigenlijk...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176933592
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 19:41 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Dan ben ik oprecht benieuwd. Waarom ben je er weer aan begonnen?
En echt? Erg lang elke anderhalf uur? Ik schrijf het nu steeds weg onder tand of verkoudheid en negeer dat dit een nieuwe status quo kan worden eigenlijk...

Ja, tot 13 maanden, en toen hebben we hulp gezocht, omdat ik het niet meer trok...

Nummer twee omdat we nog zoveel liefde hebben, het nog niet compleet is, en het echt op een gegeven moment beter wordt...
pi_176933637
Hier was het een week of zes zo om de 1.5/2 uur, en dat leek echt eeuwig. Leek toen ook een status quo, maar was toch echt ziek/tandjes/etc. Nu is het weer maar 2x per nacht en weer tevreden slapen.
En in die slechte nachten wil ik elke nacht stoppen. :P overdag gaat het dan weer.
  zaterdag 3 februari 2018 @ 20:09:06 #166
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_176934200
We zijn hier eindelijk gestopt met de nachtvoedingen, met 2,5. En N slaapt nu ook in haar eigen bed het grootste deel van de tijd en kan zonder borst in slaap vallen *O*
Ik heb vier nachten bij mijn schoonouders geslapen, en nu brengt mijn man haar ook nog steeds naar bed. Zelfs als ze ‘s nachts bij ons in bed kruipt, wil ze geen bv meer. Overdag daarentegen drinkt ze nu veel meer, dus ze haalt het gewoon later in. Ach ja, ooit zal ze wel stoppen....
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_176935506
4 nachten bij mn schoonouders oef... haha
Maar fijn Saskia! Hier brengt B. altijd A naar bed. Als ik het doe ben ik 4u bezig, als hij het doet een kwartier. Ik vind het wel prima...

Het is hier volgens mij langzaam aan aflopende zaak qua borstvoeding en dat vind ik wel prima. Productie is al poos erg weinig, en A drinkt 1x per dag ofzo. Hij is nu 2 jr en 3 mnd, zou me niet verbazen als het met 2.5 klaar is. Wel een gek idee, mn laatste kind aan de borst waarschijnlijk.
:)
  zaterdag 3 februari 2018 @ 21:56:20 #168
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176937081
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 14:26 schreef Lemijn het volgende:

Verder vind ik 1 stap vooruit 2 achteruit niet echt een aanmoediging LadyBlack, dat wordt toch pas beter als je de hele wereld rond bent? :P
Kan je nagaan _O-

Ik zei dus ook niet dat t hier al beter was he :') Maar ik bedoelde uiteraard andersom. Twee stapjes vooruit, één achteruit.

En hier is het dus duidelijk weer een stapje achteruit these days oO<
  zaterdag 3 februari 2018 @ 21:59:16 #169
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176937155
End of an era mignonne, lijkt me erg gek inderdaad.

Hier zal het nog wel even doorgaan gezien de frequentie nu in de nacht, maar als hij door gaat slapen zal het ineens wel rap gaan. En dan verwacht ik wel wat labiele momentjes bij mezelf :D
pi_176961226
Ik heb op aanraden van iemand hier de ImseVimse zoogcompressen gekocht en ik ben niet zo enthousiast ;( . Ik was vannacht nogal doorgelekt. Doe ik iets verkeerd?
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  maandag 5 februari 2018 @ 10:53:13 #171
149959 SQ
snelle trees
pi_176967138
volgens mij is het hier echt afgelopen. Gisterochtend heb ik m nog aangelegd en mijn man gevraagd om foto's te maken. Daarna heeft ie pertinent geweigerd. Bizar hoe snel het ging! Ik ben wel blij dat we de foto nog hebben gemaakt O+




[ Bericht 10% gewijzigd door SQ op 05-02-2018 11:35:51 ]
disclaimer
pi_176967233
Prachtige foto SQ. O+ O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 5 februari 2018 @ 11:26:36 #173
269689 crew  Viv
pi_176967525
SQ fijn dat je zo bewust hebt genoten van die laatste keer, en een mooie foto als aandenken hebt. :* O+
pi_176968455
Mooie foto SQ. En dat afbouwen is zeker snel gegaan!
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_176979352
SQ, mooie foto O+ En een mooi aandenken!
  maandag 5 februari 2018 @ 21:42:16 #176
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176980935
Gekke Noud, opeens ermee stoppen! Hoe is dat voor jou SQ? Goed zo en/of te snel opeens?

quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 23:46 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik heb op aanraden van iemand hier de ImseVimse zoogcompressen gekocht en ik ben niet zo enthousiast ;( . Ik was vannacht nogal doorgelekt. Doe ik iets verkeerd?
Verkeerd om? Teveel gelekt?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176981451
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 19:43 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja, tot 13 maanden, en toen hebben we hulp gezocht, omdat ik het niet meer trok...

Nummer twee omdat we nog zoveel liefde hebben, het nog niet compleet is, en het echt op een gegeven moment beter wordt...
Voor wat het waard is. J onze eerste dronk de eerste 1,5 jaar elk 3kwartier zowel dag als nacht. Daarna elk uur in de nacht. S zijn zusje van nu 16 maanden drinkt hooguit 2x in der nacht en slaapt makkelijk door. Vanaf newborn tot ongeveer 8 maanden kwam ze om de 3 uur.

Het hoeft dus echt niet hetzelfde te gaan :*
♥ J & S
pi_176981481
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 21:42 schreef Lemijn het volgende:
Gekke Noud, opeens ermee stoppen! Hoe is dat voor jou SQ? Goed zo en/of te snel opeens?

[..]

Verkeerd om? Teveel gelekt?
Teveel gelekt, mijn shirt was doorweekt 's ochtends.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  maandag 5 februari 2018 @ 22:02:41 #179
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176981522
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 22:00 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Teveel gelekt, mijn shirt was doorweekt 's ochtends.
Ging dat met andere compressen wel goed? Dan zijn ze gewoon niet geschikt voor (jouw) nachten misschien. En sommige stoffen nemen beter vocht op na een paar keer wassen, misschien scheelt dat.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176981577
Mooi SQ O+

Mnoh A ook al stoppen mignonne, lijkt me ook gek, laatste ‘baby’ aan je borst :*

quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 23:46 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik heb op aanraden van iemand hier de ImseVimse zoogcompressen gekocht en ik ben niet zo enthousiast ;( . Ik was vannacht nogal doorgelekt. Doe ik iets verkeerd?
Misschien lek je gewoon meer? Ik heb de eerste maanden flinke overproductie en gebruikte de wol/zijde compressoren van Disana 14cm groot.
♥ J & S
  maandag 5 februari 2018 @ 22:05:47 #181
171422 LadyBlack
paint it black
pi_176981614
SQ wat mooi O+
  maandag 5 februari 2018 @ 22:26:08 #182
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_176982238
Mignonne ook bijna klaar lees ik nu, na zo'n lange tijd net als lunapuella vorige week! Goed gedaan allebei :Y
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_176982403
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 23:46 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik heb op aanraden van iemand hier de ImseVimse zoogcompressen gekocht en ik ben niet zo enthousiast ;( . Ik was vannacht nogal doorgelekt. Doe ik iets verkeerd?
Ik heb ze ook gekocht en bij mij geen lekkage. Maar heb ook geen extreme lek borsten. Geloof wel dat ze na paar keer wassen pas optimaal zijn qua werking.

Ben er verder ook enorm blij mee, veel minder gevoelige tepels dan met wegwerp compressen.
pi_176982427
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 10:53 schreef Stormqueen het volgende:
volgens mij is het hier echt afgelopen. Gisterochtend heb ik m nog aangelegd en mijn man gevraagd om foto's te maken. Daarna heeft ie pertinent geweigerd. Bizar hoe snel het ging! Ik ben wel blij dat we de foto nog hebben gemaakt O+


[ afbeelding ]
Mooie foto! Fijn dat je het nog even zo hebt kunnen afsluiten!
pi_176982734
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 22:32 schreef elliebell het volgende:

[..]

Ik heb ze ook gekocht en bij mij geen lekkage. Maar heb ook geen extreme lek borsten. Geloof wel dat ze na paar keer wassen pas optimaal zijn qua werking.

Ben er verder ook enorm blij mee, veel minder gevoelige tepels dan met wegwerp compressen.
Dat verklaart een hoop! Ik zal ze dan nog wel een paar keer gebruiken.

Misschien dat ik ook de wol/zijde ga proberen want ik wil wel graag van de wegwerpkompressen af.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  woensdag 7 februari 2018 @ 11:00:17 #186
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177009711
Wij hebben per ongeluk twee flesjes ontdooide moedermelk de hele nacht buiten de koelkast laten staan. Hoe groot is de kans dat het nog goed is? -O-.
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 7 februari 2018 @ 11:22:14 #187
269689 crew  Viv
pi_177010138
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:00 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben per ongeluk twee flesjes ontdooide moedermelk de hele nacht buiten de koelkast laten staan. Hoe groot is de kans dat het nog goed is? -O-.
Volgens de richtlijnen overal: 0. :X Tenzij het in jullie keuken stervenskoud is?
pi_177011473
Hehe, de handleiding van de Philips Avent handkolf - bij elk gebruik het ding, je handen, je tieten, je huis, HET UNIVERSUM steriliseren..
Yeah right.
..even onder de kraan afspoelen it is. :7
Tijd om een voorraadje op te gaan bouwen! *knakt vingers* Zin in :)

Hier zijn die stoffen compressen voor 's nachts ook niet voldoende. Naar aanleiding van een tip hier prop ik vóór het naar bed gaan nu gewoon een hydrofieldoek in een hemdje :)

Voor overdag vind ik de stoffen compressen wel echt ontzettend fijn in mijn beha, dus ik ben er alsnog erg blij mee O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_177015084
Ben ik weer. :')
We gaan bijna een kolf kopen. :P maar we lopen tegen wat praktische vragen aan.
Als ik over een tijdje ga werken, dan zal ik elke paar uur toch nog wel moeten kolven/voeden, anders krijg ik stuwing.
Zou ik nou naar verloop van tijd langer zonder kolven/voeding kunnen en minder stuwing krijgen?
Of zou dat bijvoorbeeld over 6 maanden jog zo zijn?
En als je een dagje weggaat...altijd kolf meenemen zeker?
En stel nou dat ik door wat dan ook ineens minder ga aanmaken, dan haal ik wellicht niet het geld eruit want ik wil natuurlijk zo lang en productief mogelijk borstvoeding blijven geven.

En is het reinigen van zo’n set nu veel werk of valt dat mee?

Hoe ziet het leven van een langdurige borstvoedende/kolvende moeder eruit? :')
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 7 februari 2018 @ 17:35:51 #190
269689 crew  Viv
pi_177016825
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 15:54 schreef vencodark het volgende:
Zou ik nou naar verloop van tijd langer zonder kolven/voeding kunnen en minder stuwing krijgen?
Ja, maar het verschilt per persoon hoe snel dat gaat. Aan het begin van mijn kolfrecht (bij 3 maanden) redde ik het qua stuwing met 2 keer op het werk kolven en aan het einde van mijn kolfrecht (bij 9 maanden) met 1 keer. Overigens kolfde ik gewoon altijd 3 keer om mijn productie op peil te houden, dus dat speelt ook nog mee. :)
quote:
En als je een dagje weggaat...altijd kolf meenemen zeker?
Als je lang genoeg weg blijft wel ja. :D
quote:
En stel nou dat ik door wat dan ook ineens minder ga aanmaken, dan haal ik wellicht niet het geld eruit
Toen ik begon met kolven had ik hetzelfde. Uiteindelijk heb ik zo'n 280 liter gekolfd, omgerekend is dat 600 euro aan Nutrilon. :') Maar goed, dat wist ik toen nog niet. Uiteindelijk bedacht ik me dat als ik veel korter zou kolven dan de levensduur van zo'n kolf, dat ik er dan nog wat voor terug zou krijgen op marktplaats of zo.
quote:
En is het reinigen van zo’n set nu veel werk of valt dat mee?
Valt wel mee, vooral als je de handleiding met een korreltje zout neemt qua steriliseren en alles weer kurkdroog krijgen voor elk gebruik. :Y)
  woensdag 7 februari 2018 @ 19:14:57 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177018712
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Volgens de richtlijnen overal: 0. :X Tenzij het in jullie keuken stervenskoud is?
De hond vond het nog heerlijk :'). Heb ik het iig niet weg hoeven gooien.
KuikenGuppy
pi_177019800
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 15:54 schreef vencodark het volgende:
Ben ik weer. :')
We gaan bijna een kolf kopen. :P maar we lopen tegen wat praktische vragen aan.
^O^
quote:
Als ik over een tijdje ga werken, dan zal ik elke paar uur toch nog wel moeten kolven/voeden, anders krijg ik stuwing.
Zou ik nou naar verloop van tijd langer zonder kolven/voeding kunnen en minder stuwing krijgen?
Of zou dat bijvoorbeeld over 6 maanden jog zo zijn?
Dirk is nu 4 maand, ik kan overdag ongeveer 5uur zonder kolven. Dat is wel echt mijn max.

quote:
En als je een dagje weggaat...altijd kolf meenemen zeker?
Dat ja. Of je baby. ;)

quote:
En stel nou dat ik door wat dan ook ineens minder ga aanmaken, dan haal ik wellicht niet het geld eruit want ik wil natuurlijk zo lang en productief mogelijk borstvoeding blijven geven.
Hier heb ik niet eens bij stilgestaan. Ik heb bedacht dat ik hem nodig had en als om wat voor reden dan ook de borstvoeding nu zou stoppen, zou ik er nóg dankbaar voor zijn. Dan brengt evt de kolf 2ehands nog wel wat op, maar zelfs als dat niet zo is, vind ik het de investering waard geweest.[/quote]

quote:
En is het reinigen van zo’n set nu veel werk of valt dat mee?
Het valt mij heel erg mee. Ik spoel na het gebruik grondig af, met een beetje zeep indien voor handen. En s avonds met het koken neem ik wat ik nog moet/wil uitkoken mee. Als ik een keer niet kook, sla ik over. Ik heb geen enorme voorraad en streven naar maximale houdbaarheid is niet aan mij besteed want lui.

quote:
Hoe ziet het leven van een langdurige borstvoedende/kolvende moeder eruit? :')
Ik schaar mezelf niet onder langdurig borstvoedend, maar ik vind het heel ideaal. Als ik ga lunchen met iemand, gaat baby mee en voed ik als nodig is. Als ik een tijdje weg ga zonder baby kan ik zo'n beefje 5u overbruggen. Alles korter dan 5 kolf (of voed) ik voor de tijd en bij thuiskomst. Ben ik langer weg gaat de kolf inderdaad gezellig mee.

Het klinkt/voelt in het begin als een vreselijke opgave en veel gedoe. Maar went echt en als er eenmaal ritme en handigheid in zit valt de moeite echt mee.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 7 februari 2018 @ 20:02:24 #193
269689 crew  Viv
pi_177020434
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 19:14 schreef Burdie het volgende:
De hond vond het nog heerlijk :'). Heb ik het iig niet weg hoeven gooien.
:D
pi_177021178
Lol Burdie :D
Werkt heet verwarmen dan niet meer?

quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 15:54 schreef vencodark het volgende:
Hoe ziet het leven van een langdurige borstvoedende/kolvende moeder eruit? :')
Ik heb vooral geen idee hoe kv-ouders alles doen.
Qua kolf ga je een probeerconsult doen? Niet alles werkt voor iedere moeder.
Ik heb alleen een handkolf voor nood. Bijv als ik per ongeluk 6x linkertiet heb aangeboden en rechter even lava is.

Eerste twee weken een kolf gehuurd daarmee fulltime gekolfd. Op gegeven moment flesweigeraar en geen puf om daarmee te klooien dus kolf niks meer. Het vindt wel een weg zodra dat nodig is ofzo.

Oh ik voed trouwens nu bijna 17 maand. Weet niet of dat als lang telt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Unihipili op 07-02-2018 20:26:24 ]
pi_177041193
Wanneer geef je je baby ook ander vocht dan BV (bijv. water of lauwe thee)?

S. is nu 7 maanden en we geven hem af en toe een lepeltje water als we hem een fruit/groentehapje geven, maar niet structureel ander vocht dan BV.
Vanaf wanneer is dat wel nodig of wenselijk?

Pffff, voel me weer even erg onzeker over of we het goed aanpakken met alles (opbouw vast voedsel, ander drinken enz.) :@ :@ :@ :@
pi_177046783
Ik geloof dat ik vanaf een maand of 9-10 structureel een rietjesbeker met water neerzet.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 07:14:32 #197
149959 SQ
snelle trees
pi_177048635
Hier staat ook al een tijdje een rietjesbeker water op tafel. Vindt ie geweldig. Maar ik zou er met 7 maanden en beginnende hapjes nog niet aan beginnen. Zodra hij echt goed eet is dat vroeg zat.
disclaimer
pi_177048726
Nog bedankt voor jullie reacties. :)
Ik had vandaag een afspraak bij de verloskundige voor nacontrole/eindgesprek en ook haar mijn situatie/twijfels uitgelegd.
Zij denkt dat ik het prima red met slechts een handkolf om de ergste druk eraf te halen wanneer ik op werk ben.
Ik werk maar een dag of 3 in de week (15 á 20 uur) en ben dus de meeste andere dagen gewoon thuis waar ik ‘live’ voeding kan geven.
Ik werk ook in mijn dorp dus ben ook zo thuis.
Het is zonde om af te gaan bouwen en ook niet noodzakelijk dat ik een duur kolfsysteem zal gaan kopen.

Ik merkte zelf namelijk dat ik steeds meer ging twijfelen en steeds meer problemen zag met kolven en werk. Ik betwijfelde namelijk of het hele kolf gebeuren mij niet tegen zal staan op den duur, nu ik weet hoeveel erbij komt kijken.

Dus, handkolf kopen en met werk bespreken dat ik óf korte diensten draai van 5 uurtjes ongeveer, óf tijd krijg om even tussendoor te kolven.
Ze zei ook dat ik naast bv ook gewoon kv kan geven wanneer de baby bijv. eerder wilt drinken voordat ik thuis ben of een klein voorraadje gekolfde melk bewaren.
De baby gaat op den duur toch minder nodig hebben dus zal ik langer zonder kolf/voeden kunnen en is de handkolf dus meer een nood hulpmiddel ipv een uitgebreide vervanging.

Dus ik ben heel blij met haar tips want ik vond het zo moeilijk een echte knoop door te hakken.
Pff! :)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 februari 2018 @ 08:43:43 #199
269689 crew  Viv
pi_177049239
Fijn dat je een plan hebt waar je je in kunt vinden vencodark! :) Zo zie je maar hoe persoonlijk het is wat fijn/praktisch is wat kolven betreft.

Edit: halverwege een langere dienst zou je nog kunnen overwegen om even live te gaan voeden, als je baby toch zo dichtbij is. Dat valt ook onder het kolfrecht (eigenlijk het recht om je baby te voeden).

[ Bericht 30% gewijzigd door Viv op 09-02-2018 08:51:40 ]
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:48:52 #200
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177051093
Wat Vivi zegt idd, Venco. Je hebt 25% van je werktijd recht om je baby te voeden. Of dat nu is om te kolven of om live te voeden, dat maakt geen verschil.

Toen ze hier in het begin flessen weigerde ben ik wel eens tussendoor naar de crèche gereden om live te voeden. Maar ik heb een reistijd van 20 min enkele reis, dus dat was niet echt sustainable. Maar als je in de buurt werkt is dat ook nog een goede optie.

Tolstoi, borstvoeding is niet alleen voeding maar ook vochtvoorziening, dus ik zou idd pas als hij goed eet eens wat anders introduceren.
Wij hadden met 7 maanden een rietjesbeker staan waar ze af en toe spelenderwijs wat uit dronk, maar pas 1,5 maand later (toen de borstvoeding ook echt gestopt was) begon ze daar echt structureel uit te drinken.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177051123
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 08:43 schreef ViviRAWRS het volgende:
Fijn dat je een plan hebt waar je je in kunt vinden vencodark! :) Zo zie je maar hoe persoonlijk het is wat fijn/praktisch is wat kolven betreft.

Edit: halverwege een langere dienst zou je nog kunnen overwegen om even live te gaan voeden, als je baby toch zo dichtbij is. Dat valt ook onder het kolfrecht (eigenlijk het recht om je baby te voeden).
Weet ik inderdaad. Kan ook zeker!
We zien wel. Geeft zoveel rust om een plan te hebben. Ik mag de vk nog altijd bellen als ik vragen heb. :)
pi_177051289
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 20:22 schreef TolstoiFan het volgende:
Wanneer geef je je baby ook ander vocht dan BV (bijv. water of lauwe thee)?

S. is nu 7 maanden en we geven hem af en toe een lepeltje water als we hem een fruit/groentehapje geven, maar niet structureel ander vocht dan BV.
Vanaf wanneer is dat wel nodig of wenselijk?

Pffff, voel me weer even erg onzeker over of we het goed aanpakken met alles (opbouw vast voedsel, ander drinken enz.) :@ :@ :@ :@

Hier wilden beide kindjes vanaf een maand of 7/8 steeds vaker slokjes van onze beker. Al vrij vlug konden ze de beker zelf vasthouden (8 maanden) en gaf ik ze dan een eigen beker met wat water of (milde kruiden)thee erin als ze mee wilden drinken met ons. We hebben op een gegeven moment nog eens een rietjesbeker voor in de auto gehaald, maar onze kinderen vonden uit een gewoon spaflesje drinken in de auto leuker (dat doen we zelf ook). ;) En in huis was een gewone beker dus vanaf 8 maanden ook al gewoon goed vast te houden en te gebruiken door ze. Ik vind het het prettigst om hun eigen vraag te volgen, dus slokjes meedrinken zodra ze dat graag willen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 februari 2018 @ 11:24:22 #203
269689 crew  Viv
pi_177051951
Ik begon hier tegelijk met de introductie van vast voedsel (na 6 maanden) met het laten oefenen van water drinken uit een open bekertje (Babycup, 50 ml). In het begin liet ze alles weer uit haar mond lopen, maanden later ging dat op zich wel goed, maar verslikte ze zich in ieder slokje (ook met een rietje of tuitbeker), en net nu ze eindelijk (bij 15 maanden) écht goed slokken kan drinken, heeft ze ontdekt dat het veel leuker is om in het water te blazen. :') Mijn punt is dus: ze krijgen in het begin toch praktisch niks binnen, dus je kan het gewoon aanbieden zonder dat het ten koste gaat van de borstvoeding.
pi_177061520
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 07:14 schreef Stormqueen het volgende:
Hier staat ook al een tijdje een rietjesbeker water op tafel. Vindt ie geweldig. Maar ik zou er met 7 maanden en beginnende hapjes nog niet aan beginnen. Zodra hij echt goed eet is dat vroeg zat.
Thanks, ook de anderen.

Heb een overzicht van het CB gekregen met een voorbeeldmenu voor een 7maander:
Ontbijt : BV + 0,5-1 boterham
Tussendoor : fruit + water/lauwe thee
Lunch : BV + 0,5-1 boterham
Tussendoor : cracker + yoghurt + water/lauwe thee
Avondeten : met de pot mee eten (AVG) + BV
Laatste voeding : BV met evt. schepjes pap

Mijn 7 maander krijgt gemiddeld binnen:
5-8 keer BV per dag
gister ong. 1/5 appel
ook nog gesabbeld aan een stukje komkommer en een stukje paprika
een paar lepeltjes water

That's it........

Moet ik al die zooi van het CB niet lezen of is toch beter de boel wat uit te bouwen?
Ga morgen in ieder geval ook eens wat brood of broodkorst proberen.

S. vindt fruit wel lekker, maar veel gaat er nog niet in. Groente vindt ie tot nu toe nog niks.

Paar weken geleden was ik ook al zo onzeker, dan voel ik me een periode weer zekerder en nu is het wéééér die onzekerheid.... :@
  vrijdag 9 februari 2018 @ 18:36:33 #205
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177062135
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:02 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]

Thanks, ook de anderen.

Heb een overzicht van het CB gekregen met een voorbeeldmenu voor een 7maander:
Ontbijt : BV + 0,5-1 boterham
Tussendoor : fruit + water/lauwe thee
Lunch : BV + 0,5-1 boterham
Tussendoor : cracker + yoghurt + water/lauwe thee
Avondeten : met de pot mee eten (AVG) + BV
Laatste voeding : BV met evt. schepjes pap

Mijn 7 maander krijgt gemiddeld binnen:
5-8 keer BV per dag
gister ong. 1/5 appel
ook nog gesabbeld aan een stukje komkommer en een stukje paprika
een paar lepeltjes water

That's it........

Moet ik al die zooi van het CB niet lezen of is toch beter de boel wat uit te bouwen?
Ga morgen in ieder geval ook eens wat brood of broodkorst proberen.

S. vindt fruit wel lekker, maar veel gaat er nog niet in. Groente vindt ie tot nu toe nog niks.

Paar weken geleden was ik ook al zo onzeker, dan voel ik me een periode weer zekerder en nu is het wéééér die onzekerheid.... :@
Die zooi van het cb lekker naast je neerleggen :* het is niet voor niets bij-voeding he? Heel veel van de lijstjes van het cb gaan uit van flesgevoedde babys en dat is toch echt heel anders. Zo lang borstvoeding nog op verzoek gegeven wordt, zou ik me zeker met een 7 maander nog niet druk maken over wat er verder in gaat. Doe lekker wat goed voelt, bied eens een korstje aan als je kind daar oren naar lijkt te hebben en vooral geeeen stress :).

Heb je al eens gelezen op sites als borstvoeding.com en Kiind over deze onderwerpen? Kennis kan je wat sterker in je schoenen helpen staan in een wereld waarbij cb e.a. Toch gek genoeg nog altijd niet gewend zijn aan borstvoeding op verzoek aan babys die de bijvoedingsleeftijd al bereikt hebben.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 februari 2018 @ 18:39:08 #206
269689 crew  Viv
pi_177062172
ZZ at op die leeftijd ook veel minder dan die schema's van het cb, ook omdat we geen potjes/prakjes voerden. Ik vond het allemaal wel best: ze at steeds wat meer, haar groei bleef goed, en ze kreeg nog volop moedermelk. :)
pi_177062589
S. groeit ook prima, hij weegt rond de 9,5 kg en dat op alleen BV :Y
Met zijn curve zit hij dus rond de P85.
Ik heb me de vorige keer bij het CB een extra afspraak aan laten praten vanwege de vaste voeding en de opbouw daarvan..... Omdat ik daar ook mijn onzekerheid liet blijken ( :|W ).
Die afspraak is over een week of 4 geloof ik... En op één of andere manier voel ik toch een druk om de bij-voeding dus op te voeren, uit een soort misplaatste angst om het niet goed te doen en daarover commentaar te krijgen :@

Er is mij ook al eens verteld dat ik de nachtvoeding mag gaan overslaan :? Ja, dat zou ik ook wel lekker vinden slaaptechnisch gesproken, maar verder zie ik niet in hoe en waarom :? :?
Als S. 's nachts gevoed wil worden, dan krijgt ie gewoon BV.

Ik heb wel dingen zitten lezen op Borstvoeding.com. Die andere site kende ik niet, daar zal ik ook eens wat rond gaan kijken.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 februari 2018 @ 19:19:20 #208
269689 crew  Viv
pi_177063021
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 18:57 schreef TolstoiFan het volgende:
Er is mij ook al eens verteld dat ik de nachtvoeding mag gaan overslaan :?
Alsof je daar de wekker voor zet. :D Soms zijn de adviezen niet borstvoedingsvriendelijk of zo, maar dit is eerder in de categorie wereldvreemd / zelf geen kinderen gehad.
pi_177068101
Zoals je het nu doet, klinkt mij in de oren als een normaal 7-maander dieet. Mijn kinderen gingen altijd rond een maand of 8 pas echt wat eten. Tot die tijd bood ik aan en rommelden ze wat, maar ging er niet veel naar binnen.
pi_177073449
Tolstoifan, ik vind het heel normaal klinken hoor, wat de jouwes eet! Na een half jaar melk is het helemaal niet raar dat een kindje moet wennen aan eten.

Wij zijn met zowel nr 1 als 2 met 6 mnd begonnen met eten en dat ging ook wcht heel langzaam.

Oh en fijn van het vb dat de nachtvoeding er af mag. Ik had ze gevraagd of zij de baby dan kwamen troosten ‘s nachts :’)
Mijnes van 16 mnd krijgt ook nog een nachtvoeding als hij echt niet zonder kan.

Lees anders mee in het rapleytopic. Daar staan veel nuttige ervaringen. Niet dat je dat per se moet doen maar dan krijg je een beeld van wat die kleintjes binnen krijgen.
  zondag 11 februari 2018 @ 21:52:22 #211
149959 SQ
snelle trees
pi_177118460
Even een vraag aan de ervaren stoppers :+ ik merkte net onder de douche dat mijn rechter borst niet de slappe pudding is als mijn linker. Er zitten duidelijk nog gevulde melkklieren in. Ik ben een week geleden gestopt met borstvoeding, wel wat abrupter dan bij de eerste, maar ik heb geen last van pijn of stuwing. Ik heb met de hand wat gestimuleerd en er kwamen toch nog stralen melk uit :') (deze lichaamsfunctie laat zich duidelijk niet zomaar aan de kant schuiven).

Zal ik nou toch nog eens kolven om mijn borsten weer slap en zacht te maken, of maak ik het daarmee erger? En lost dit zich dan vanzelf op?
disclaimer
  zondag 11 februari 2018 @ 22:03:06 #212
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177118646
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 21:52 schreef Stormqueen het volgende:
Even een vraag aan de ervaren stoppers :+ ik merkte net onder de douche dat mijn rechter borst niet de slappe pudding is als mijn linker. Er zitten duidelijk nog gevulde melkklieren in. Ik ben een week geleden gestopt met borstvoeding, wel wat abrupter dan bij de eerste, maar ik heb geen last van pijn of stuwing. Ik heb met de hand wat gestimuleerd en er kwamen toch nog stralen melk uit :') (deze lichaamsfunctie laat zich duidelijk niet zomaar aan de kant schuiven).

Zal ik nou toch nog eens kolven om mijn borsten weer slap en zacht te maken, of maak ik het daarmee erger? En lost dit zich dan vanzelf op?
Ik zou niet kolven, daarmee stimuleer je de klieren weer. Het is fijn en goed om de harde plekken weg te masseren en zo te voorkomen dat er iets gaat verstoppen/ontsteken. Verder zou ik het laten gaan.

Mijn dochter dronk echt amper nog toen we stopten, maar zeker op rechts bleef de melk nog maanden ‘nasijpelen’ voordat de bron opgedroogd was :P
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  zondag 11 februari 2018 @ 22:04:34 #213
149959 SQ
snelle trees
pi_177118668
Ik heb het zelf even opgelost :@ :') voordeel van grote jetsers hebben, en nu voelt het weer oké O+
disclaimer
pi_177119274
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb het zelf even opgelost :@ :') voordeel van grote jetsers hebben, en nu voelt het weer oké O+
wait, whut.. Jij kunt uit je eigen borsten drinken? :o
pi_177119292
_O-
In principe kun je het laten zolang geen tekenen van dreigende ontsteking.
  maandag 12 februari 2018 @ 00:01:25 #216
149959 SQ
snelle trees
pi_177121000
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:35 schreef WupWup het volgende:
_O-
In principe kun je het laten zolang geen tekenen van dreigende ontsteking.
maar waar blijft het dan? Neemt je lichaam het zelf weer op?
disclaimer
pi_177121890
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb het zelf even opgelost :@ :') voordeel van grote jetsers hebben
Gaaf! :D
Let me see you stripped down to the bone
pi_177121962
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb het zelf even opgelost :@ :') voordeel van grote jetsers hebben, en nu voelt het weer oké O+
Recyclen is goed voor het milieu *).
pi_177123677
Ja, wordt geresorbeerd. Het is gewoon een lichaamsvloeistof.
  maandag 12 februari 2018 @ 09:17:43 #220
149959 SQ
snelle trees
pi_177123713
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 09:14 schreef WupWup het volgende:
Ja, wordt geresorbeerd. Het is gewoon een lichaamsvloeistof.
ah mooi, thanks.

En over dat andere: het is sneller en minder gedoe dan kolven :')
disclaimer
  maandag 12 februari 2018 @ 10:06:10 #221
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177124351
Drink je het dan ook op? :9
KuikenGuppy
  maandag 12 februari 2018 @ 10:08:21 #222
149959 SQ
snelle trees
pi_177124380
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:06 schreef Burdie het volgende:
Drink je het dan ook op? :9
Hahaha sure. Het zijn geen liters he, hoogstens een paar straaltjes om die harde plek weg te krijgen. Ik ben altijd een enorme sukkel geweest met handmatig afkolven (behalve die ene keer op de fok-meet toen noud 3 maanden was en 8 uur niet wilde drinken en mijn borst zo ongeveer van mijn lijf scheurde van de stuwing, maar goed, dat waren andere tijden :'))
Maar kennelijk is het toch een beetje bizar O+ :')
disclaimer
pi_177124401
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:08 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Hahaha sure. Het zijn geen liters he, hoogstens een paar straaltjes om die harde plek weg te krijgen. Ik ben altijd een enorme sukkel geweest met handmatig afkolven (behalve die ene keer op de fok-meet toen noud 3 maanden was en 8 uur niet wilde drinken en mijn borst zo ongeveer van mijn lijf scheurde van de stuwing, maar goed, dat waren andere tijden :'))
Maar kennelijk is het toch een beetje bizar O+ :')
Ik vind het vooral fascinerend, want ik kan me niet voorstellen dat ik het zou kunnen!
pi_177124416
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:08 schreef Stormqueen het volgende:

[..]
Maar kennelijk is het toch een beetje bizar O+ :')
Vind ik niet hoor!

Maar goed, ik proef mijn eigen melk steekproefsgewijs elke paar dagen om te testen hoe het smaakt. Kwaliteitscontrole en zulks. Je bent CUL-mod of niet :7
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 12 februari 2018 @ 10:11:00 #225
149959 SQ
snelle trees
pi_177124425
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:09 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik vind het vooral fascinerend, want ik kan me niet voorstellen dat ik het zou kunnen!
Nou ja, ik woog op mijn piek 113 kilo, je kunt je voorstellen dat de huid op sommige plekken dan wat oprekt en niet meer mee terugveert _O-
Laten we zo zeggen, bh-loos is hier al jaren geen optie meer :')
disclaimer
  maandag 12 februari 2018 @ 10:21:02 #226
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177124569
Ik proef het ook wel eens, maar blijf altijd een beetje bang dat ik mezelf bijt ofzo :').
Wel handig, hangtieten. Kan je tijdens het rijden het kind op de achterbank voeden 8-).
KuikenGuppy
  maandag 12 februari 2018 @ 10:26:02 #227
149959 SQ
snelle trees
pi_177124660
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:21 schreef Burdie het volgende:
Ik proef het ook wel eens, maar blijf altijd een beetje bang dat ik mezelf bijt ofzo :').
Wel handig, hangtieten. Kan je tijdens het rijden het kind op de achterbank voeden 8-).
Heb jij last van reflectoire kaakklemmen?

Ik voedde mijn kinderen ook altijd in de draagzak op m'n rug ja :Y
disclaimer
  maandag 12 februari 2018 @ 10:30:49 #228
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_177124738
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb het zelf even opgelost :@ :') voordeel van grote jetsers hebben, en nu voelt het weer oké O+
:o _O_ :D

Mijn dochter is bezig me een complex aan te praten. Heeft zelf besloten om 'borsje' te zeggen ipv 'bors' :') en bedankt!
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_177124788
Oh, is jouw ideaal juist groot, Chanty? Ik heb als kind echt gebeden dat ik niet zulke jetsers als mijn zussen zou krijgen. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 12 februari 2018 @ 10:35:20 #230
149959 SQ
snelle trees
pi_177124800
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:30 schreef Chanty het volgende:

[..]

:o _O_ :D

Mijn dochter is bezig me een complex aan te praten. Heeft zelf besloten om 'borsje' te zeggen ipv 'bors' :') en bedankt!
Je bent zelf XS, daar passen toch heul geen XL toeters bij! ;)
disclaimer
  maandag 12 februari 2018 @ 10:46:11 #231
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_177124921
quote:
11s.gif Op maandag 12 februari 2018 10:34 schreef Franny_G het volgende:
Oh, is jouw ideaal juist groot, Chanty? Ik heb als kind echt gebeden dat ik niet zulke jetsers als mijn zussen zou krijgen. :') .
Oh nee hoor, was altijd tevreden met mijn B, nu C :) het complex was met een ;) al vind ik borsje echt een heel stom woord dus corrigeer het steeds naar borst.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_177144564


[ Bericht 100% gewijzigd door vencodark op 13-02-2018 08:21:58 ]
pi_177151986
Handkolf gekocht. :9
Van de week eens proberen.

Vraagje: kan ik de oude flesspenen van onze zoon opnieuw gebruiken? Ze zien er op het oog nog prima uit (alleen vergeeld). Met steriliseren zullen wellicht nog net zo schoon zijn ook.
Iemand advies hierover?
pi_177152962
Ik heb voor elk kind nieuwe spenen gekocht. Ze vergaan toch een beetje in de loop der tijd.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 18:08:58 #235
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177157608
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb het zelf even opgelost :@ :') voordeel van grote jetsers hebben, en nu voelt het weer oké O+
Stormqueen _O_ . Ik heb niet formaat XL maar dat blijk je niet nodig te hebben om jouw voorbeeld te volgen. Ik dank je zeer voor de suggestie. Dat zou me wel eens kunnen redden in gekke situaties. Echt 100.000 keer makkelijker en sneller dan elke andere methode. Het kan niet in een potje maar boeie. En lekker ook :Y) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177180524
Vraagje. Ik heb inmiddels een paar plat ingevroren zakjes met elk 140 ml melk erin in de vriezer liggen en ik zou morgen voor het eerst eens willen uitproberen of mijn kleine dude ontdooide melk lust. Niet eerder ingevroren afgekolfde melk uit de koelkast gaat er wel in als koek, maar ik begrijp dat ontdooide melk beduidend anders smaakt. Dus voordat ik nog meer ga invriezen, eerst eens kijken of -ie het lekker vindt. :)

Nu, wat is jullie favoriete manier van melk ontdooien? Al de avond vooraf in de koelkast zetten om daarin te ontdoen of op de dag zelf op kamertemperatuur, of vlak van tevoren snel ontdooien/opwarmen in een bakje water?
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 14 februari 2018 @ 16:13:25 #237
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177180662
Wij haalden het er altijd een dag van te voren uit en op de dag zelf van koelkasttemp naar drinkwarm dmv een flessenwarmer. :)
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  woensdag 14 februari 2018 @ 16:21:59 #238
149959 SQ
snelle trees
pi_177180859
ligt er aan hoeveel haast ik heb :+ 140 cc is wel veel voor zo'n ukkie, dus ik zou in de koelkast ontdooien, dan kun je het in 2 etappes geven :)
disclaimer
pi_177180875
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:13 schreef Kimpossible het volgende:
Wij haalden het er altijd een dag van te voren uit en op de dag zelf van koelkasttemp naar drinkwarm dmv een flessenwarmer. :)
Ahja. Een flessenwarmer heb ik niet, ik zet een afgesloten potje/zakje melk vanuit de koelkast tot dusver gewoon een paar minuten in een bakje handwarm water tot wat minder koud. Al heeft mijn lief bij haast (lees: keihard krijsende baby) ook al wel een flesje melk op koelkasttemperatuur gegeven en dat lustte O. ook gewoon. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_177180973
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:21 schreef Stormqueen het volgende:
ligt er aan hoeveel haast ik heb :+ 140 cc is wel veel voor zo'n ukkie, dus ik zou in de koelkast ontdooien, dan kun je het in 2 etappes geven :)
140 gaat hier in één ruk leeg, met halverwege een niet al te beschaafd boertje.
Ik vind het ook een hoop voor een kereltje van vijf weken, maar O. lijkt vastbesloten om zijn gewicht nog even te verviervoudigen voordat we deze week voor de eerste checkup naar het consultatiebureau moeten :7

Wel al geprobeerd om flesjes van 100 of ietsje meer te geven maar dan is het gewoon brullen tot ik 'm aftop met mijn boobs. :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_177181261
Hier in de koelkast ontdooien en dan warmen de oppas oma's het flesje op in een kommetje kokend water *O*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 14 februari 2018 @ 16:50:11 #242
269689 crew  Viv
pi_177181404
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:42 schreef tombolafan het volgende:
Hier in de koelkast ontdooien en dan warmen de oppas oma's het flesje op in een kommetje kokend water *O*
Kókend? :o Ik deed het altijd in een kom met water van 40 graden (wij hebben zo'n instelbare waterkoker), dat duurt wat langer maar dan blijven alle goede stofjes intact.
  woensdag 14 februari 2018 @ 16:58:54 #243
149959 SQ
snelle trees
pi_177181579
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:50 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Kókend? :o Ik deed het altijd in een kom met water van 40 graden (wij hebben zo'n instelbare waterkoker), dat duurt wat langer maar dan blijven alle goede stofjes intact.
en anderhalf uur later is je gefrustreerd krijsende baby ontroostbaar?

Heet water kan prima, als je maar veel zwenkt. De melk kookt dan niet.
disclaimer
pi_177181654
Ik zet er niks uit van tevoren. Mijn man warmt de zakjes ook in een kom warm water. Schijnt heel snel te gaan.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 14 februari 2018 @ 18:25:51 #245
269689 crew  Viv
pi_177183225
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:58 schreef Stormqueen het volgende:
en anderhalf uur later is je gefrustreerd krijsende baby ontroostbaar?

Heet water kan prima, als je maar veel zwenkt. De melk kookt dan niet.
Oh maximaal 10 minuten of zo hoor. En ik dacht wel vooruit inderdaad, wanneer mogelijk had ik de fles al opgewarmd voordat zij op het idee kwam. 8-) Of in ieder geval het water alvast op 40 graden.

De melk hoeft ook niet te koken voordat er stofjes verloren gaan, dat gebeurt ergens tussen de 40 en 50 graden al. Maar ik was ook wel extra zorgvuldig hiermee omdat ik al die moeite van het fulltime kolven juist deed voor die stofjes.
pi_177183415
Kan je melk nu ook bewaren in gewone ziplok zakjes?
pi_177183773
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:36 schreef vencodark het volgende:
Kan je melk nu ook bewaren in gewone ziplok zakjes?
Ik durf dat niet ivm mogelijke hormoonverstorende stoffen. Je warmt die zakjes immers ook op. Ik gebruik Lansinoh zakjes.
pi_177184062
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:53 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik durf dat niet ivm mogelijke hormoonverstorende stoffen. Je warmt die zakjes immers ook op. Ik gebruik Lansinoh zakjes.
Maar hoe weet je wat goede zakjes zijn behalve degene met het merkje?
pi_177185014
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 16:58 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

en anderhalf uur later is je gefrustreerd krijsende baby ontroostbaar?

Heet water kan prima, als je maar veel zwenkt. De melk kookt dan niet.
Nee joh, dat gaat echt best snel! Maar Dirk is niet erg kieskeurig en drinkt alles van koud tot warm, vers en ontdooit, dus we verwarmen helemaal wanneer hij rustig af te leiden is en niet als hij heel erg HONGER heeft. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177185869
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 17:02 schreef WupWup het volgende:
Ik zet er niks uit van tevoren. Mijn man warmt de zakjes ook in een kom warm water. Schijnt heel snel te gaan.
Gewoon direct vanuit de diepvries?

Ik warm melk uit de koelkast ook gewoon op in een mok met wat kokend water. Dat water is zo weinig dat de melk nooit meer dan lauw wordt. Heb niet het gevoel dat dat kwaad kan?
  woensdag 14 februari 2018 @ 21:09:50 #251
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177187213
Maar bedoel je echt letterlijk kokend water, elliebel? Met de vlam er nog onder dus? Of gekookt? Dat scheelt toch weer ;).

venco, ik gebruik dit soort flesjes, vind ik duurzamer dan weggooizakjes en ik kan goed zien hoeveel erin zit en na een dag kolven herschikken tot goede porties.

Op minilots vraag: in praktijk haal ik het de avond tevoren uit de vriezer, tenzij ik het vergeet. Het kijkt allemaal niet zo nauw, heb ik gemerkt. Net als warm en koud, even uit de koelkast en er weer in, etc.

Mijn vriezer is bijna leeg trouwens |:( . Ik moet nog even bedenken of ik een extra kolfactie ga inzetten op mijn vrije dagen. Heb ik natuurlijk geen zin in en het lijkt me ook niet zo goed voor het evenwicht, dat hij dan weer opeens 100ml minder per dag heeft om te drinken toch :? . Wat een gedoe.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177187588
Mijn man warmt de melk nooit op elliebell. Hij haalt ze wel op tijd uit de vriezer, dan in de koelkast en een (half) uur voor het drinken worden ze uit de koelkast gehaald en als ze dan gegeven worden zijn ze op kamertemperatuur. Dit is eigenlijk gekomen door de eerste tijd dat ze alleen gekolfde melk dronken, waardoor alle gekolfde melk altijd binnen 4 uur werd opgedronken en we daarom niets in de koelkast zette. Wij merken geen verschil tussen warm of kamertemperatuur (kunstvoeding met pap krijgen ze wel warm).
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_177189664
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:09 schreef Lemijn het volgende:
Maar bedoel je echt letterlijk kokend water, elliebel? Met de vlam er nog onder dus? Of gekookt? Dat scheelt toch weer ;).

Oh ja, echt met de vlam er onder kan natuurlijk ook nog. Had ik niet bedacht :7 Ik bedoelde wat gekookt water uit de waterkoker in een mok en dan daar de fles in.
pi_177189795
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:20 schreef FlyingFish het volgende:
Mijn man warmt de melk nooit op elliebell. Hij haalt ze wel op tijd uit de vriezer, dan in de koelkast en een (half) uur voor het drinken worden ze uit de koelkast gehaald en als ze dan gegeven worden zijn ze op kamertemperatuur. Dit is eigenlijk gekomen door de eerste tijd dat ze alleen gekolfde melk dronken, waardoor alle gekolfde melk altijd binnen 4 uur werd opgedronken en we daarom niets in de koelkast zette. Wij merken geen verschil tussen warm of kamertemperatuur (kunstvoeding met pap krijgen ze wel warm).
Onze kleine man vindt kamertemperatuur ook prima. Uit je borst is ook niet zoveel warmer lijkt me.

Ben er ook vooral in geïnteresseerd net het oog op naar de crèche gaan straks. Dan liefst zo efficiënt mogelijk ontdooien lijkt me? Hoe lang is het eigenlijk nog goed na ontdooien en gekoeld bewaren?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 14 februari 2018 @ 23:17:28 #255
269689 crew  Viv
pi_177191175
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 21:09 schreef Lemijn het volgende:
venco, ik gebruik dit soort flesjes, vind ik duurzamer dan weggooizakjes
Hierbij een negatief koopadvies voor die van NUK op deze pagina, de doppen gingen hier na enkele weken al stuk, toch niet zo duurzaam dus. :') (Ze zijn dan ook bedoeld voor eenmalig gebruik hoor, maar volgens die website zouden ze zo'n 3 maanden mee gaan.) Ik zie trouwens iets nieuws daar: herbruikbare ziplock zakjes. Het zijn alleen wel literzakken. 8)7
quote:
Mijn vriezer is bijna leeg trouwens |:( . Ik moet nog even bedenken of ik een extra kolfactie ga inzetten op mijn vrije dagen. Heb ik natuurlijk geen zin in en het lijkt me ook niet zo goed voor het evenwicht, dat hij dan weer opeens 100ml minder per dag heeft om te drinken toch :? . Wat een gedoe.
Je maakt ook weer versneld nieuwe melk aan hè, tijdens en na het kolven of voeden. Als jij 100 ml kolft wil dat niet zeggen dat hij 100 ml minder krijgt die dag. Maar gedoe is het wel ja. }:| Je kan natuurlijk ook overwegen om af en toe kv in te zetten in ruil voor geen stomme dingen hoeven doen op je vrije dagen.
pi_177199602
Beetje dubbel uit het babytopic, maar goed.. Eerste check consultatiebureau net gehad, speklapje doet het uitstekend en zit nog gewoon in de groene zone van de groeigrafiek (wel helemaal bovenin, maar toch!) en de arts zei nu al dat ik kon proberen de tijd tussen de voedingen langer te rekken, ook als mijn O. het op een huilen zet.

Goed. :') Dat het plaatselijke consultatiebureau het concept borstvoeding geven op verzoek niet echt digt weten we ook weer en dat advies leggen we dus maar gewoon naast ons neer.

Hebben jullie borstvoedinggevende mama's ook al eens met wazige adviezen van het CB te maken gehad, en hoe reageren jullie daar dan op? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_177199644
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:02 schreef minilot het volgende:
Beetje dubbel uit het babytopic, maar goed.. Eerste check consultatiebureau net gehad, speklapje doet het uitstekend en zit nog gewoon in de groene zone van de groeigrafiek (wel helemaal bovenin, maar toch!) en de arts zei nu al dat ik kon proberen de tijd tussen de voedingen langer te rekken, ook als mijn O. het op een huilen zet.

Goed. :') Dat het plaatselijke consultatiebureau het concept borstvoeding geven op verzoek niet echt digt weten we ook weer en dat advies leggen we dus maar gewoon naast ons neer.

Hebben jullie borstvoedinggevende mama's ook al eens met wazige adviezen van het CB te maken gehad, en hoe reageren jullie daar dan op? :)
Mijn zoon was een hardnekkig flesweigeraar. Toen ik vroeg om tips, want heen en weer rijden naar het kdv in mijn pauzes brak me nogal op, kreeg ik: 'Tja, gewoon niet gaan voeden. Hij moet leren wie de baas is en hij krijgt vanzelf genoeg honger.'

K thanks bye :')
pi_177199688
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:04 schreef Jentin het volgende:

[..]
'Tja, gewoon niet gaan voeden. Hij moet leren wie de baas is en hij krijgt vanzelf genoeg honger.'
Serieus? Argh!
Let me see you stripped down to the bone
pi_177199980
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:04 schreef Jentin het volgende:

[..]

'Tja, gewoon niet gaan voeden. Hij moet leren wie de baas is en hij krijgt vanzelf genoeg honger.'

:o :o :o
Ongelofelijk echt!
pi_177200141
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:02 schreef minilot het volgende:
Beetje dubbel uit het babytopic, maar goed.. Eerste check consultatiebureau net gehad, speklapje doet het uitstekend en zit nog gewoon in de groene zone van de groeigrafiek (wel helemaal bovenin, maar toch!) en de arts zei nu al dat ik kon proberen de tijd tussen de voedingen langer te rekken, ook als mijn O. het op een huilen zet.

Goed. :') Dat het plaatselijke consultatiebureau het concept borstvoeding geven op verzoek niet echt digt weten we ook weer en dat advies leggen we dus maar gewoon naast ons neer.

Hebben jullie borstvoedinggevende mama's ook al eens met wazige adviezen van het CB te maken gehad, en hoe reageren jullie daar dan op? :)
Hou op schei uit, ze was amper 6 weken (en 6,5 kilo O+ ) toen ik te horen kreeg dat ze maar eens op dieet moest. Niet meer 's nachts voeden en overdag minder vaak. En bij de volgende controle weer. En toen nog een keer. En toen we de laatste keer (zonder ook maar een vraag te stellen over welke voeding we gaven of wat dan ook) te horen kregen dat we afstevenden op een obees kind (want wij zijn natuurlijk ook obees en dit kind was toch echt wel veel te dik) zijn we gestopt met gaan :@ Elke keer een half uur alleen maar gezanik over hoe zwaar en de grafiek en dieet, ja tot ziens he. We gaan nu zonodig naar de huisarts.

Inmiddels is ze trouwens 2 jaar 2 maanden en 16,5 kilo. M'n kleine kanon O+

Jentin :o Dat meen je niet!
Make your own kind of music.
pi_177200196
Wat een hoop rare mensen bij het cb. Als je een beetje onzeker of labiel bent zou je er vertrekken met het gevoel de slechtste ouder ter wereld te zijn. :(
pi_177200266
Ik was ook aardig flabbergegast :'). Heb het advies uiteraard genegeerd, ben stug heen en weer blijven racen tot er op een gouden dag een magische stagiaire was van wie hij de fles wel pikte. Nog altijd geen idee wat haar geheim was, zij zelf ook niet :+ Toen ging het snel beter.

Verder geen klachten over het cb, overigens. Dit was alleen een dieptepuntje :+
pi_177200538
Wij kregen met "achterblijvende groei" de tip om te beginnnen met hapjes. Dan zou het wel snel beter moeten gaan. En bij de eerste afspraak bij de arts vond ze Dirk nog geel. Dat was hij niet, hij heeft gewoon een lichte huid. We moesten wel extra komen.

Maar bij ons is t puur de arts die dit soort uitspraken doet. Als ik naar t weeguurtje ga voor extra zekerheid dan is er een leuke begripvolle verpleegkundige die altijd meedenkt en heel opbeurend is. Dus ik probeer de arts maar zoveel mogelijk te negeren. :@

En gelukkig nog niets tegengekomen in de vorm van Jentin, ik weet niet of ik dat wel zomaar had geaccepteerd. :o Moet maar leren wie de baas is... Jaja. Want baby's hebben daar ook echt een boodschap aan...
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177200720
Wij kregen met 3,5 maand (!) het advies dat het tijd werd voor de eerste hapjes. Want hij werd zo groot, dan had hij aan alleen bv vast niet genoeg meer. 8)7

Dat hij zo groot was leek mij juist een teken dat hij het prrrrrima deed op alleen bv.
pi_177200947
Jemig, in een paar minuten al een fraaie collectie consultatiebureau-onzin hier bij elkaar! Waarom zou dat zo zijn - hoe komt het dat er zulke gebrekkige kennis is over borstvoeding? Dat is toch helemaal niet logisch voor zo'n zorgverlenend instituut?
Let me see you stripped down to the bone
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 15 februari 2018 @ 12:50:53 #266
269689 crew  Viv
pi_177201043
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:48 schreef minilot het volgende:
Jemig, in een paar minuten al een fraaie collectie consultatiebureau-onzin hier bij elkaar! Waarom zou dat zo zijn - hoe komt het dat er zulke gebrekkige kennis is over borstvoeding? Dat is toch helemaal niet logisch voor zo'n zorgverlenend instituut?
Er wordt wel eens gezegd dat ze hun nascholing krijgen via Nutricia, bekend van Nutrilon en Olvarit. :X
  donderdag 15 februari 2018 @ 12:58:08 #267
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177201272
Hier ook, met 4 maanden was ze veeel te dik (+3 lijn) en moesten we maar de bv gaan afbouwen. Met 18 mnd, 2 jaar en 2,5 jaar was ze te dun (-1 lijn) en moesten we maar stoppen met de bv. Als het niet precies gemiddeld is, krijg je altijd kritiek.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177201612
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:48 schreef minilot het volgende:
Jemig, in een paar minuten al een fraaie collectie consultatiebureau-onzin hier bij elkaar! Waarom zou dat zo zijn - hoe komt het dat er zulke gebrekkige kennis is over borstvoeding? Dat is toch helemaal niet logisch voor zo'n zorgverlenend instituut?
Zal ik dan even een ander geluid geven, voor het tegengewicht? :)
Twee kinderen, twee verschillende CB's en eigenlijk nooit commentaar gekregen over gewicht of over het feit dat ik (nog) borstvoeding gaf. Alleen de vraag welke voeding het kind in kwestie kreeg en of mij dat ook (nog) beviel. Fijne insteek vond ik dat, dat ze naar ons allebei keken.

Sowieso vond ik mijn CB altijd erg meedenkend, niet opdringerig met wat dan ook en en vooral het brede beeld beschouwend.
pi_177201773
En zo zou het overal moeten zijn Mineola! ^O^
Hier met 8 weken, kind op de +2-lijn: “die nachtvoeding mag je wel afbouwen”
Ja sure, welke van de -tig, en waarom? En ook, kom jij Mn kind troosten als ie ‘s nachts schreeuwt van de honger maar ik mag van jou niet voeden? :6
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_177201937
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:07 schreef Mineola het volgende:

[..]

Zal ik dan even een ander geluid geven, voor het tegengewicht? :)
Twee kinderen, twee verschillende CB's en eigenlijk nooit commentaar gekregen over gewicht of over het feit dat ik (nog) borstvoeding gaf. Alleen de vraag welke voeding het kind in kwestie kreeg en of mij dat ook (nog) beviel. Fijne insteek vond ik dat, dat ze naar ons allebei keken.

Sowieso vond ik mijn CB altijd erg meedenkend, niet opdringerig met wat dan ook en en vooral het brede beeld beschouwend.
+1 op alles.
Dat Cas op de +1 lijn zit zien zij ook als een teken dat hij het juist uitstekend doet op enkel borstvoeding. Bij 4 maanden had de verpleegkundige het over beginnen met hapjes. Ik heb verteld dat we wachten tot hij zelf behoefte heeft aan meer dan borstvoeding en dat vond zij ook een prima benadering.
Ze steken ook genoeg veren in mn reet dat Lou zo lang borstvoeding heeft gehad.
pi_177202900
Hier overigens ook alleen maar goeie ervaringen met onze cb. :)
pi_177203418
De verpleegkundige vond met twee weken dat we wel mogen laten huilen. Gelukkig nou een andere verpleegkundige.

Onze arts zegt niet zoveel, wie weet hoeveel slecht advies ze zo inslikt. ;) Het was wel haar voorstel om Banaan in ons bed te laten slapen want dat doen ze bijna overal ter wereld. Heel bv verantwoord dus. O+
Maar voor de zekerheid neem ik altijd mijn man mee, als we dan eens slecht advies krijgen helpt hij wel relativeren.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177203792
Met de jongste ben ik alleen voor de gehoortest geweest, dus dat scheelt een butt load aan commentaar. We vaccineren bij de huisarts. En zij vroeg of ik ook nog naar het consternatiebureau ga :D O+
  donderdag 15 februari 2018 @ 14:05:24 #274
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177203972
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:02 schreef minilot het volgende:
Beetje dubbel uit het babytopic, maar goed.. Eerste check consultatiebureau net gehad, speklapje doet het uitstekend en zit nog gewoon in de groene zone van de groeigrafiek (wel helemaal bovenin, maar toch!) en de arts zei nu al dat ik kon proberen de tijd tussen de voedingen langer te rekken, ook als mijn O. het op een huilen zet.

Goed. :') Dat het plaatselijke consultatiebureau het concept borstvoeding geven op verzoek niet echt digt weten we ook weer en dat advies leggen we dus maar gewoon naast ons neer.

Hebben jullie borstvoedinggevende mama's ook al eens met wazige adviezen van het CB te maken gehad, en hoe reageren jullie daar dan op? :)
Bij mijn oudste ook nooit problemen of commentaar gehad, maar die groeide precies op de middenlijn.
Bij de jongste poste ik een paar maanden terug:

quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 12:21 schreef Sylver_ het volgende:
Zijn jullie consultatiebureaus een beetje borstvoedings-minded?
Ik krijg elke keer adviezen van de arts die funest zouden zijn voor de borstvoeding.
Ella is een kleine eter en drinkt nog vaak. Ik heb het idee dat ik ook niet zo'n grote opslagcapaciteit heb, dus vind het wel prima. Maar op het kdv drinkt ze ook max 120ml per keer (en daar redt ze het tegenwoordig blijkbaar dik 3 uur op).
Maar nu kreeg ik dus het advies om nog maar om de 3 uur te voeden en dan maar 1 borst en als ze dan nog honger heeft een flesje na te geven. Daarop gaf ik aan dat ik dan de borstvoeding aan het afbouwen ben omdat vraag en aanbod dan niet meer opelkaar afgestemd zijn. Op een gegeven moment ben ik er maar mee opgehouden want we leken het niet eens te worden.

Ik heb nog gevraagd of het heel erg is als ze elke 2 uur nog zou blijven drinken. Veel wijzer dan dat het beter is voor Ella als het om de 3 uur is werd ik niet.
Is het een probleem? :?
En dat was ook nog het advies voor een baby die onder de -1 lijn zat, he :{
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 15 februari 2018 @ 14:08:39 #275
269689 crew  Viv
pi_177204098
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:18 schreef Skittles het volgende:
Bij 4 maanden had de verpleegkundige het over beginnen met hapjes.
Ja, dat vind ik dus wel zo'n aspect waar Nutricia mogelijk een vinger in de pap heeft. De aanbeveling van de WHO om pas bij 6 maanden te beginnen met bijvoeding geldt voor "babies everywhere", dus ook voor Nederlandse baby's. Bij ons cb vonden ze het ook prima dat we tot 6 maanden zouden wachten hoor, maar door bij iedere baby even te benoemen dat het al vanaf 4 maanden zou mogen, worden er echt wel meer potjes Olvarit verkocht.
quote:
Ze steken ook genoeg veren in mn reet dat Lou zo lang borstvoeding heeft gehad.
Nul veren hier, bij ruim 13 maanden borstvoeding waarvan ruim 12 maanden via de kolf. Misschien moeten ze eens op nascholing bij Medela of zo. :( ;)
pi_177204222
Ik ben heel tevreden over het cb, bij beide kinderen. Wel tot twee keer toe bij wat stagnerende groei rond 6 maanden te horen gekregen dat er dan maar meer bijvoeding in moet. Niet dat ik dat heel verkeerd advies vind, maar bijvoorbeeld bij I ging er toen nog nauwelijks bijvoeding in met de Rapley methode. Daar werd ik wel wat onzeker van. En ook het gevoel/idee dat bv niet voldoende zou zijn.

Vervolgens wel weer veel veren wegens het lange voeden. Vooral tijdens de zwangerschap van Y, als ik dan vertelde dat ik I van drie jaar ook nog voedde (1 keer p/d) dan werd er door echt iedereen (vk, cb, verpleegkundigen in ziekenhuis) heel verbaasd én enthousiast gereageerd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 15 februari 2018 @ 14:55:18 #277
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177205720
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 12:02 schreef minilot het volgende:

Hebben jullie borstvoedinggevende mama's ook al eens met wazige adviezen van het CB te maken gehad, en hoe reageren jullie daar dan op? :)
"Hij groeit zo goed, dat hij geen nachtvoedingen meer nodig heeft. Je kunt hem 's nachts gewoon laten huilen, dan leert hij snel genoeg dat dat geen zin heeft"

Ik heb gezegd dat ik niet gek ben en mijn kind NOOIT laat huilen.

Toen heb ik denk ik een aantekening in mijn dossier gekregen, want daarna hebben ze nooit meer (gek) advies gegeven.
KuikenGuppy
pi_177206056
Bijvoeden bij afbuigende cb-curve. Rapley mag wel maar alleen gecombineerd. Wel echt oefenhapjes doen hoor. Als ze niet wil eten dan moet je maar een broodkorst in de mond proppen dan gaat ze vanzelf kauwen. :o
's Nachts voeden is niet meer nodig (bij 8 maand ofzo?) maar als jullie het niet erg vinden dan doe maar. Dat was nog halfpositief dus :').
pi_177206244
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 14:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

"Hij groeit zo goed, dat hij geen nachtvoedingen meer nodig heeft. Je kunt hem 's nachts gewoon laten huilen, dan leert hij snel genoeg dat dat geen zin heeft"

Dit advies kreeg ik ook }:|
pi_177207919
Ha, ik had zojuist de eindafspraak met de klinisch verloskundige in het ziekenhuis die mijn bevalling deed. Die bleek vroeger vrijwilliger geweest te zijn bij een borstvoedingorganisatie en als ze telefoondienst had begon schijnbaar driekwart van de belletjes die ze van moeders kregen met: '..ik kom net bij het consultatiebureau vandaan..' :')

Niettemin fijn te horen hier dat er ook CB's zijn die wél goed met borstvoeding omgaan ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_177207942


[ Bericht 100% gewijzigd door arvensis op 15-02-2018 16:27:15 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_177208135


[ Bericht 100% gewijzigd door arvensis op 15-02-2018 16:39:04 ]
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 15 februari 2018 @ 16:45:50 #283
149959 SQ
snelle trees
pi_177208311
ik heb ook nooit commentaar gehad op uberhaupt iets. Of ongevraagd advies. Of raar advies. Het is dus echt geen regel, maar de variatie in soorten advies verbaast me wel heel erg.
disclaimer
pi_177208417
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:23 schreef minilot het volgende:
Ha, ik had zojuist de eindafspraak met de klinisch verloskundige in het ziekenhuis die mijn bevalling deed. Die bleek vroeger vrijwilliger geweest te zijn bij een borstvoedingorganisatie en als ze telefoondienst had begon schijnbaar driekwart van de belletjes die ze van moeders kregen met: '..ik kom net bij het consultatiebureau vandaan..' :')

Niettemin fijn te horen hier dat er ook CB's zijn die wél goed met borstvoeding omgaan ^O^
_O-

pssst, je hebt zélf je bevalling gedaan. De verloskundige was erbij en heeft je begeleid ;)
pi_177208856
Hier ook een cb dat heel relaxt met borstvoeding omgaat. Ik krijg alleen iedere keer de vraag hoe vaak ik op een dag voed. En ik heb werkelijk geen idee. Maar dat weerhoudt ze er niet van om net zo lang door te vragen tot ik een getal noem. :')
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_177209352
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:45 schreef Stormqueen het volgende:
ik heb ook nooit commentaar gehad op uberhaupt iets. Of ongevraagd advies. Of raar advies. Het is dus echt geen regel, maar de variatie in soorten advies verbaast me wel heel erg.
hier ook nog niet (vaak wel de vraag hoe de bv gaat, hoe de nachten gaan en of ik dat ok vindt en that's it.

Bij oudste die met 10 maanden niet genoeg aankwam gaven ze t advies om zalm en avocado te geven terwijl ik juist aangaf dat ze nog niets anders dan melk lustte :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  donderdag 15 februari 2018 @ 17:50:41 #287
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177209539
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:13 schreef Krisvc het volgende:
Hier ook een cb dat heel relaxt met borstvoeding omgaat. Ik krijg alleen iedere keer de vraag hoe vaak ik op een dag voed. En ik heb werkelijk geen idee. Maar dat weerhoudt ze er niet van om net zo lang door te vragen tot ik een getal noem. :')
Haha, herkenbaar :)

Nu ik over ben op flessen vragen ze ook hoeveel flessen, maar daarbij zeg ik gewoon "ze drinkt tussen de 300 en 500ml per dag". Anders krijg ik commentaar op het teveel aan flessen :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177209785
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:13 schreef Krisvc het volgende:
Hier ook een cb dat heel relaxt met borstvoeding omgaat. Ik krijg alleen iedere keer de vraag hoe vaak ik op een dag voed. En ik heb werkelijk geen idee. Maar dat weerhoudt ze er niet van om net zo lang door te vragen tot ik een getal noem. :')
Ik zeg gewoon ‘zo’n elke 2 á 3 uur’. :P
En ze vroeg ook hoelang ze over die voedingen doe. Daarvan wilde ze ook een getal.
pi_177209851
Maar daar kan ik ook geen duidelijk antwoord op geven. Soms komt hij om het half uur, soms om het uur, soms om de 2 uur. Meer kan ik er niet van maken.

Ik hou ook niet bij welke borst hij krijgt. Gewoon welke er het volste voelt. :P

Conclusie: deze moeder doet maar wat. Daar zou ik meer vrede mee hebben dan dat getal waar ik geen idee van heb.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_177210052
Ik doe ook maar wat. Gewoon voeden als -ie duideijk aangeeft honger te hebben zonder bij te houden hoeveel voedingen per dag en ik voed ook gewoon met de tiet die op dat moment het prettigst aanvoelt om leeggedronken te worden. Juist door het allemaal zoveel mogelijk intuitief te doen heb ik het gevoel dat het heel goed en relaxed en natuurlijk loopt met een blije baby, blije borsten en stevige groei van de koter en geen stress of gedoe voor mij. ^O^
Ik hield vlak na de eerste kraamweek de voedingstijden en links/rechts nog bij in een appje, maar ik werd er al snel helemaal iebel van om de hele tijd start- en stoptijden in te voeren en te zoeken waar mijn telefoon lag enzo. Dus daar na een week mee gestopt.
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 15 februari 2018 @ 19:22:58 #291
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177211444
Mijn kraamverzorgende stelde ook voor om het na de kraamweek gewoon los te laten, maar dat lukte mij niet. Alleen ik vond alle apps onhandig en losse blaadjes ook. Heb een poosje screenshots gemaakt van beginscherm van mijn telefoon, en daar dan L of R op geschreven. En uiteindelijk liet ik het alsnog los. Maar klungelend met teveel melk / te weinig melk etc vond ik dat best lastig.

CB heeft nog nooit naar aantal voedingen gevraagd, laat staan naar de duur! Lijkt me totaal irrelevant bij goede groei en anders meer iets om met een lactatiekundige te bespreken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177212159
Even uit de lurk stand: wij gaan met de meiden naar een antroposofisch consultatie bureau. In het dagelijks leven doen we daar verder weinig mee maar vind de manier van kijken naar kind ontwikkeling erg fijn. Advies als wollen kleding, veel dragen en geen focus op de gemiddelde lijntjes.
pi_177212337
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:08 schreef Krisvc het volgende:
Maar daar kan ik ook geen duidelijk antwoord op geven. Soms komt hij om het half uur, soms om het uur, soms om de 2 uur. Meer kan ik er niet van maken.

Ik hou ook niet bij welke borst hij krijgt. Gewoon welke er het volste voelt. :P

Conclusie: deze moeder doet maar wat. Daar zou ik meer vrede mee hebben dan dat getal waar ik geen idee van heb.
Inderdaad. Mezelf nooit zoveel betast als tegenwoordig. :P
De tet-check.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 06:37:18 #294
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177222458
Hoi. Afgelopen zondag is Mn vriendin bevallen van een supermooi zoontje. Nu hebben we, zoals velen, moeite met het opstarten van de borstvoeding. Vanaf de eerste dag leek het telkens wel beter te gaan, maar nu we thuis zijn (sinds gisteren) is het hommeles.

Vooral ‘s nachts lijkt hij niet verzadigd en duurt het ritueel linkerborst, rechterborst, kolven soms el tegen de 2 uur. We zijn ook redelijk uitgeput. Het is nu 06:30 en net klaar. Terwijl we om 04:30 begonnen zijn. Hij slaapt ook niet direct en lijkt gewoon klaarwakker.

Wat spookt er nu door het hoofd? Fuck it, dan maar flesvoeding. Ik neem aan dat meer mensen dit gevoel hebben gehad. Mijn vraag is: Hoelang ga je ermee door?

En hoe kan het toch dat het vooral snachts zo slecht gaat? Overdag lijkt er niks aan de hand, maar hebben wij zelf meer moeite met dutjes doen om slaap in te halen. En dan zit je snachts weer met de gebakken peren :). Ben om 03:00 nog langs de nachtapotheker gegaan voor hypoallegeen nan Ha, maar toen ik terugkwam sliep hij natuurlijk :’)

[ Bericht 23% gewijzigd door EDMAN- op 16-02-2018 06:44:27 ]
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  vrijdag 16 februari 2018 @ 06:42:04 #295
149959 SQ
snelle trees
pi_177222467
Dat heet clusteren en is héél normaal gedrag voor kleine baby's ;) waarom kolft ze er ook nog bij eigenlijk?
Hij gaat dit vanzelf verplaatsen naar een moment eerder op de avond, nu is het echt even doorbijten. Probeer overdag ook wat slaap mee te pakken, dan hou je het beter vol.

Flesvoeding is geen magische sleutel tot goede nachtrust overigens, dat is echt een mythe!

Succes, het wordt écht beter :*
disclaimer
  vrijdag 16 februari 2018 @ 06:47:30 #296
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177222476
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 06:42 schreef Stormqueen het volgende:
Dat heet clusteren en is héél normaal gedrag voor kleine baby's ;) waarom kolft ze er ook nog bij eigenlijk?
Hij gaat dit vanzelf verplaatsen naar een moment eerder op de avond, nu is het echt even doorbijten. Probeer overdag ook wat slaap mee te pakken, dan hou je het beter vol.

Flesvoeding is geen magische sleutel tot goede nachtrust overigens, dat is echt een mythe!

Succes, het wordt écht beter :*
Ja ik vermoed dat we vandaag gewoon in bed blijven liggen. Het kolven doet ze erbij al vanuit het ziekenhuis. Hier in belgie blijf je minimaal 3 dagen in het ziekenhuis (wij 4) en wordt je daar begeleid in alles voor je naar huis gaat. Vanaf dag 2 zijn we gaan kolven, op aanraden van de arts, omdat hij maar niet bleef aanhaken. Dit is nog steeds wel een issue. Hij zoekt de tepel wel, maar de melk lijkt niet snel genoeg voor hem te komen, dan volgt frustratie en gehuil.

Edit: Clusteren even gegoogelt, dat maakt een hoop duidelijk. Thnx. Ik ga weer even slapen tot half 8 :D
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  vrijdag 16 februari 2018 @ 06:54:11 #297
149959 SQ
snelle trees
pi_177222500
En waarom het vooral 's nachts zo slecht gaat? Da's de wet van kleine baby's, duurt gemiddeld zo'n 12 weken en dan zijn ze wat beter ingeregeld. En ja, het lijkt oneindig als je er midden in zit, maar geloof me, over een jaar ben je het vergeten.
Hypoallergene voeding gaan halen op dag 5 vind ik nogal een stap, hij is er nét, zijn darmen zijn nog aan het opstarten, dat gaat nou eenmaal niet smooth.
Kom anders spuien in het babytopic, daar zitten een hoop lotgenoten met hele jonge baby's ;)
disclaimer
pi_177222744
Allereerst gefeliciteerd! Alles goed met moeder en kind?

Kennen jullie in België ook lactatiekundigen? Die kunnen goed meekijken met het aanleggen van de baby, om daar misschien wat in te kunnen verbeteren /vergemakkelijken. En ook kijken naar het ritme met kolven.

En hoe pittig ook nu, mij hielp het enorm om naar zoveel mogelijk mee te gaan in de behoeften van de baby. Wil hij 2 uur aan de borst liggen? Prima, dan probeer ik me maar zo comfortabel mogelijk te installeren en geef ik me daar aan over. En slapen overdag ging bij mij ook steeds makkelijker, genoeg slaapgebrek zorgt daar wel voor :') Misschien kamer echt donker maken als jullie overdag gaan slapen?
pi_177222814
Die echte mini's hebben vaak ook nog geen dag-nacht ritme en kolven kost meer gedoe dan aan de borst hebben-zeker snachts ;).
Ik zou het kolven even laten zitten en gewoon door blijven wisselen van borst als hij daar tevreden mee is. Kolven en als dat niet genoeg blijkt kunstvoeding bijgeven zou ik alleen doen als de groei achterblijft. Bij twijfel contact opnemen met een lactatiekundige.
Veel succes Edman, die beginperiode kan zo hectisch en intensief zijn!
pi_177224720
Gefeliciteerd Edman en vrouw!

Die eerste weken kunnen heel taai zijn. Wij zijn er ook nog niet doorheen.

Over kunstvoeding geven, ik zou het niet doen. Wij gebruiken de borst voor krampjes, reflux, sabbelbehoefte, overprikkeld en in slaap vallen. En voedsel natuurlijk. :P Ik moet er niet aan denken alles zonder borst op te moeten lossen.

De eerste week was ik ook steeds aan het kolven, gek werd ik ervan. Krijgt hij dan ook de fles? Dan eens kijken naar therapeutisch voeden.

Heeft je vrouw nog veel stuwing? Dat kan ook reden zijn dat hij slecht aanhapt. Voor ons hielpen tepelhoedjes, al heb ik ze ook vervloekt. Als dat voor jullie werkt schakel dan wel een deskundige in zodat het uiteindelijk ook zonder lukt.

Als jullie uiteindelijk toch kunstvoeding geven, prima. Maar laat het een weloverwogen keuze zijn. Kunstvoeding geven kan altijd nog maar borstvoeding opnieuw opbouwen is veel gedoe.

Ik heb ook veel (vroege) afhakers gesproken die dat achteraf echt jammer vinden. Dat motiveert me extra om stug door te zetten. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177224739
Vol!
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')