abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 19 januari 2018 @ 15:43:50 #1
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_176612639
Hoi hoi,

Ik zal beginnen door mezelf even voor te stellen:
Ik ben Jelke, 25 jaar, programmeur, en ik lees hier al een tijdje mee maar het is nog nooit ervan gekomen om mijn huisje te posten.
Genoeg over mijzelf:

Een jaartje terug alweer heb ik de sleutels van mijn eerste huisje in handen gekregen.

Hier ging nog een behoorlijke zoektocht aan vooraf, want ik wou graag een huisje met tuin in Hillegersberg (randgemeente in Rotterdam), omdat al mijn vrienden hier in de buurt wonen en ik het een hele prettige buurt vind. Een andere eis was dat het een goede fundering had, gezien er in Rotterdam een hoop huizen zijn met funderingsproblemen.

Na een tijdje liep ik tegen een jaren 50 doorzon woning aan in 1 van de mooiste straten van Rotterdam (naar mijn mening). Net voor mijn zomervakantie plande ik een bezichtiging in, en ik wist gelijk dat dit precies was wat ik zocht.

Inmiddels heb ik hier al een hele hoop aan verklust, maar het is nog lang niet af!

Om te beginnen de foto's van funda:

Het 2e huis van het rijtje:


Woonkamer met keuken:




De gang + toilet:



Slaapkamer achterzijde:


Slaapkamer voorzijde:


Badkamer:


En als je dan de spiltrap oploopt kom je op zolder met dakkapel in een kleurrijke kamer:


De tuin:


En de straat met de mooie bomen: O+

[img]https://nachtegaallaan.files.wordpress.com/2018/01/img_1975.png
[/img]
En als laatste de plattegronden:





Het plan?

Na de aankoop van mijn huisje heb ik niet zoveel budget meer over. Omdat ik er tenslotte toch graag snel in wil ga ik eerst de woonkamer opknappen. Als deze klaar is kan ik mijn huisje betrekken, en kan ik de slaapkamers 1 voor 1 opknappen.
Ik ga zoveel mogelijk zelf proberen te doen om het betaalbaar te houden. Ervaring met klussen heb ik niet zoveel, maar ik ben wel handig (al zeg ik het zelf....).

De woonkamer:

Qua indeling had ik het volgende plan voor de woonkamer:



Om te beginnen ga ik de electra aanpakken. Alle rood-groene draden worden straks bruin-blauw en de stopcontacten komen wat lager te zitten. Ook trek ik gelijk internetkabels, zodat de tv en xbox hier gelijk op aangesloten kunnen worden.





Er was al een electrisch zonnescherm aanwezig, deze had alleen een opbouw schakelaar. Deze heb ik ook gelijk ingefreesd:



Vervolgens heb ik alles gestukt (met wat hulp van iemand die het vaker heeft gedaan) met fix and finish:




En daarna aan het verven geslagen met de wagner verfspuit:



Ook de verwarming heeft een fris wit kleurtje gekregen:



En de ventilatieroosters boven het raam zijn nu zilver in plaats van bruin:



Alles voorzien van berker S1 schakelmateriaal:



Achteraf had ik ook overal aarde draden moeten trekken, maar op de slaapkamer ga ik dat wel doen. Tijdens het klussen kom je een hoop dingen tegen waarvan je denkt: "dat had ik beter zo kunnen doen".

Nieuwe lampen opgehangen:




Vervolgens nieuw laminaat gekocht. Toen ik het oude laminaat eruit haalde kwam ik erachter dat er een houten vloer onder lag:

Wel jammer dat ik hier nu pas achter kwam, anders had ik hem liever opnieuw laten schuren en lakken. Maar nu ik het laminaat al heb toch besloten om dit gewoon te leggen:





En omdat ik een hekel heb aan plakplintjes de hoekjes zo strak mogelijk gelegd:


Ook de vensterbank moest eraan geloven. Ik vind die gedateerde tegels eronder echt verschrikkelijk. Dus hij moest plaats maken voor een composieten exemplaar:




Omdat mijn radiator op mijn vensterbank staat, heb ik hier eigenlijk geen ruimte voor planten. Ik ging op zoek naar een creatieve oplossing hiervoor, aangezien ik wel hou van wat groen in mijn woonkamer:


Vervolgens de kozijnen en deuren voorzien van een nieuw laagje verf en nieuw beslag:




Ik las later hier op het forum dat ik de deuren beter rechtop had kunnen verven..... dat is dan voor de volgende!
De oplettende kijker heeft ook al gespot dat de plinten er inmiddels op zitten.

En inmiddels lijkt het al aardig op mijn eerste overzichtje:



Groetjes :W ,

Jelke
  vrijdag 19 januari 2018 @ 16:05:00 #2
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_176613200
Riolering vervangen

Omdat het toch wat muf rook in de gangkast ben ik de kruipruimte ingekropen en zag ik al snel de oorzaak.
1 van de rioolleidingen lekte minimaal, maar toch genoeg om het te ruiken:

Het nadeel aan jaren 50 huizen is dat in die tijd asbest erg populair was. Ook het riool was hiervan vervaardigd. Omdat ik hier niet teveel in wou gaan hakken/breken heb ik besloten om het riool in zoveel mogelijk gehele stukken eruit te halen en compleet te laten vervangen.

Vanaf de tuin (waar het riool uit gresbuis bestond) is het vervangen voor PVC. Omdat de oude rioolleiding 2 meter diep het huis in liep is besloten deze wat hoger naar binnen te laten komen.
Hiervoor moest een nieuw gat geboord worden:


En komt die hier binnen (waar eerst de oude lekkende buis liep):


In de oude badkamer (wordt nog een toilet en washok) moest het een en ander open gebroken worden:

Nieuwe situatie:

Omdat ik ooit de badkamer nog wil verbouwen en het toilet uit de badkamer in het washok wil, gelijk een aansluiting voor een toilet laten maken:

Op zolder is het ook helemaal vervangen:
  vrijdag 19 januari 2018 @ 17:12:00 #3
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_176614767
Leuk huis en al veel gedaan! Wij hebben trouwens bijna dezelfde badkamer :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_176615037
Netjes
pi_176616829
Leuk! Ik volg :)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 19 januari 2018 @ 19:03:31 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176617149
ziet er goed uit! tof!
wel 1 puntje van commentaar... je weet hopelijk dat plakplintjes de kier afdekken die nodig is om het breder/smaller worden van het laminaat op te vangen? Je loopt nu risico dat het laminaat bol gaat staan omdat het geen ruimte heeft om uit te zetten.
  Moderator vrijdag 19 januari 2018 @ 21:46:13 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator vrijdag 19 januari 2018 @ 21:46:33 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176621465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 18:50 schreef Gieliovd het volgende:
Leuk! Ik volg :)
Ik ook. Ziet er goed uit :9
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_176621712
Leuk, mooie lamp en goede oplossing voor de planten.

Zonde dat je laminaat over die mooie vloer hebt gelegd, maar verder mooi werk allemaal.
Whatever...
pi_176622934
Leuk zo'n klus-topic. Je bent al aardig op weg, de woonkamer ziet er nu prima uit.

Wel zonde van de houten vloer. Ik zou dat laminaat mooi bewaard hebben voor de bovenverdieping en alsnog de houten vloer onder handen genomen hebben.

Het weglaten van aarde draden is ook een gemiste kans.

Fijn dat nu alle riolering vervangen is en klaar is voor de komende 50 jaar.
pi_176628857
Mooi project, ik volg. Misschien kan die rioolontspanning op zolder nog wel een beugel of 2 gebruiken.

Een puntje van aandacht, de isolatie van de CV leidingen is mogelijk ook asbesthoudend. En dat is gebonden met gips in dat geval. Geen ramp, maar goed om te weten voor het geval je aanpassingen gaat doen..
pi_176630075
Gaaf! Waar zijn jouw hangplanten van??
  zaterdag 20 januari 2018 @ 21:49:32 #14
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_176642269
Bedankt voor alle leuke reacties! Er zitten een hoop goede tips tussen welke ik mee kan nemen in het klussen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 19:03 schreef bleiblei het volgende:
ziet er goed uit! tof!
wel 1 puntje van commentaar... je weet hopelijk dat plakplintjes de kier afdekken die nodig is om het breder/smaller worden van het laminaat op te vangen? Je loopt nu risico dat het laminaat bol gaat staan omdat het geen ruimte heeft om uit te zetten.
Ik weet inderdaad dat de ruimte is bedoeld voor het uitzetten. Er zit nu nog een milimetertje tussen. Zelf denk ik dat dit genoeg is, aangezien de opening van de deur maar een metertje breed is (als het om de gehele lengte van de woonkamer gaat zal het een stuk meer uitzetten). Mocht het fout gaan kan ik het altijd nog aanpassen.

Ik ben het ook helemaal met jullie eens dat het zonde is dat het laminaat nu over die houten vloer ligt. Maar ook gezien de houten vloer niet doorliep in de gang/keuken en er nog een aantal gaten in zaten (daar zaten denk ik eerst leidingen) had ik daar ook nog wat op moeten verzinnen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 08:55 schreef tux87 het volgende:
Mooi project, ik volg. Misschien kan die rioolontspanning op zolder nog wel een beugel of 2 gebruiken.

Een puntje van aandacht, de isolatie van de CV leidingen is mogelijk ook asbesthoudend. En dat is gebonden met gips in dat geval. Geen ramp, maar goed om te weten voor het geval je aanpassingen gaat doen..
Bedankt voor je reactie! Goed dat je het zegt over die beugels, ik zal ze nog monteren!
Wat betreft de cv leidingen: deze heb ik afgelopen weken helemaal vervangen. Hier zal ik komende week nog een update over plaatsen. Ik ben me ervan bewust dat deze isolatie ook mogelijk asbest bevat. De leidingen heb ik doorgeslepen aan de uiteindes en heb ik het zaakje voorzichtig ingepakt en weggebracht.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 10:49 schreef belle1608 het volgende:
Gaaf! Waar zijn jouw hangplanten van??
Dankje! De hangpotjes komen van de Jysk vandaan (https://jysk.nl/inrichtin(...)m-o14xh18-cm-assorti)
De planten zelf heb ik bij de hornbach vandaan.
pi_176643966
Dank je wel!! :D Super gaaf zijn ze :D
pi_176651992
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:43 schreef schaap000 het volgende:
Omdat ik er tenslotte toch graag snel in wil ga ik eerst de woonkamer opknappen. Als deze klaar is kan ik mijn huisje betrekken, en kan ik de slaapkamers 1 voor 1 opknappen.
Grappig, mijn prioriteit was indertijd eerst zorgen dat je kon eten, koffie zetten. Daarna mijn eigen slaapkamer en dan pas de woonkamer. Mijn vrees was dan ook dat als ik een woonkamer had dat dan de zin om te klussen behoorlijk zou inzakken.
  zondag 21 januari 2018 @ 23:04:38 #17
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_176665442
Update: Voor & achtergevel opnieuw gemetseld

In de jaren 50 was Rotterdam nog in de wederopbouw van de oorlog. Dit betekende dat er snel huizen gemaakt moesten worden. Dit resulteerde in huizen waarvan de voorkant is afgewerkt met schrootjes of met asbest platen.
Sommige mensen vinden dit een mooie bouwstijl, maar persoonlijk vind ik het verschrikkelijk. Wat ik dan wel weer kan waarderen zijn de grote ramen welke ze in die tijd gebruikten, van de vloer tot het plafond. Vaak ook in combinatie met een schuifpui aan de achterkant. Dit kwam omdat het toen een soort "hype" was om als het ware in je tuin te leven.

Iedereen hier in de buurt heeft zijn eigen draai aan de gevel gegeven. Je ziet dat de asbest platen zijn vervangen voor glas of trespa, of voor kunststof schrootjes of panelen. Ook zijn er een aantal huizen waar het is opgemetseld.

Na een poosje dubben heb ik de knoop doorgehakt wat ik ermee zou gaan doen. Kunststof vind ik verschrikkelijk, trespa of glas vond ik wel oké, maar uiteindelijk vind ik het toch het mooiste als het opgemetseld is. Dit is ook een onderhoudsvrije oplossing, wat ik ook wel prettig vind.

De uitdaging die hierbij kwam kijken is dat bij de slaapkamers de kozijnen op een houten frame staan (waar de asbest platen in zitten). Dit frame droeg echter het kozijn en kon niet zomaar weggehaald worden. Als ik dit opgemetseld wou hebben zouden de kozijnen ook vervangen moeten worden. Helaas past dat op dit moment niet meer in mijn budget (al wil ik dit later nog wel een keer doen, aangezien ik boven enkel glas heb en de kozijnen niet meer in topstaat zijn).

Nadat ik een aantal metselaars ernaar had laten kijken kwam er 1 met een oplossing die mij wel beviel. Hij zou osb platen in het houten frame schroeven en daar isolatiemateriaal op aanbrengen. Hierop zou die steenstrips plakken en voegen. Deze methode wordt in de nieuwbouw en renovatie ook veel toegepast en het leek mij een prima oplossing. Het stuk bij het washok aan de voorkant en de badkamer aan de achterkant kon wel worden opgemetseld. Hij zou dezelfde bakstenen gebruiken en deze zelf zagen tot steenstrips, zodat er geen kleurverschil ontstaat.

Ik heb zelf de schrootjes en de asbest platen verwijderd en daarna is die aan de gang gegaan.
Ondanks dat het niet heel soepel liep (hij was slecht bereikbaar, niet echt duidelijk wanneer die kwam opdagen, en het heeft in totaal een doorloop tijd van anderhalve maand gehad voor het klaar was), is het toch wel redelijk naar mijn zin uitgevoerd.

Genoeg gepraat, foto's:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al met al een hele verbetering al zeg ik het zelf *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door schaap000 op 22-01-2018 16:38:38 ]
pi_176667000
Mooi project! Vraagje: kunnen je foto's in een iets lagere resolutie of in spoilers... (de verbinding is hier niet sneller, da's mijn probleem, maar dit is niet leuk meer... :Z )
  maandag 22 januari 2018 @ 16:39:59 #19
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_176676192
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 02:18 schreef DarkE het volgende:
Mooi project! Vraagje: kunnen je foto's in een iets lagere resolutie of in spoilers... (de verbinding is hier niet sneller, da's mijn probleem, maar dit is niet leuk meer... :Z )
Ik heb ze in een spoiler gezet van het laatste bericht.
Die daarvoor kan ik alleen niet meer aanpassen =(
Misschien dat een mod dit wilt doen?
pi_176677947
Leuk, ik ga dit volgen! Ga je nog andere grote dingen aanpassen, bijvoorbeeld de keuken? Badkamer volgt op later moment, geloof ik?
Is dat zo?
pi_176687158
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 16:39 schreef schaap000 het volgende:

[..]

Ik heb ze in een spoiler gezet van het laatste bericht.
Die daarvoor kan ik alleen niet meer aanpassen =(
Misschien dat een mod dit wilt doen?
Bedankt!! Je bent zo een pagina verder dus ik ben blij :Y
  dinsdag 23 januari 2018 @ 10:00:24 #22
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_176689618
quote:
14s.gif Op maandag 22 januari 2018 18:21 schreef Smallish het volgende:
Leuk, ik ga dit volgen! Ga je nog andere grote dingen aanpassen, bijvoorbeeld de keuken? Badkamer volgt op later moment, geloof ik?
De keuken laat ik voorlopig even voor wat het is. Ik heb hem even opgeleukt met wat nieuwe greepjes, en misschien dat ik de tegels aan de achterwand nog vervang voor wat frissere tegels.
Het liefste zou ik hem wel vervangen natuurlijk, maar voorlopig moet ik nog even sparen (want ik wil volgend jaar eigenlijk ook nog een grote reis gaan maken).

Maar ik heb voorlopig nog genoeg op mijn lijstje staat om aan te pakken:
In het washok boven wil ik graag een toilet maken zodat het toilet uit de badkamer weg kan. Op die manier heb ik meer ruimte in mijn badkamer zodat ik daar een inloopdouche en los bad kan hebben, want dat douchen in bad is ook niet alles. Helaas past er hiernaast geen dubbele wasbak meer in, maar voorlopig woon ik nog lekker alleen.
De toilet beneden wil ik ook vervangen voor een inbouwtoilet.
Maar voorlopig begin ik met de 3 slaapkamers. Dit is niet zo kostbaar om op te knappen, en dan kan ik in de tussentijd mooi verder sparen. Aan de kamer aan de voorkant wil ik een werkkamer, aan de achterkant komt mijn slaapkamer en op zolder wil ik een logeerkamer maken.
Ook staat het isoleren van de kruipruimte nog op de planning en het vervangen van de waterleidingen, die nu op de meest rare plekken door het huis heen lopen.
Daarnaast moet de tuin ook nog worden aangepakt. Er staan een hoop mooie planten in, maar het is toch wel fijn om wat meer betegelde stukken erin te hebben zodat ik ook lekker kan bbq'en en er een loungeset in past.
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 22:12:19 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176726771
Dat ziet er al een stuk beter uit zo aan de voorzijde; wat fijn ook dat de buren gewoon lekker mee doen ! ^O^ Dat zie je soms wel eens heel anders :P

Goed geisoleerd allemaal, goede keuzes ! :s)

Badkamer en de keuken zijn wel de duurste ruimten in het huis, daar kwamen wij met het verbouwen ook achter; ondanks dat we toch echt heul veel zelf gedaan hebben toen. :{
  vrijdag 9 februari 2018 @ 13:27:37 #24
336280 schaap000
Als één schaap over de dam is
pi_177055577
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat ziet er al een stuk beter uit zo aan de voorzijde; wat fijn ook dat de buren gewoon lekker mee doen ! ^O^ Dat zie je soms wel eens heel anders :P

Goed geisoleerd allemaal, goede keuzes ! :s)

Badkamer en de keuken zijn wel de duurste ruimten in het huis, daar kwamen wij met het verbouwen ook achter; ondanks dat we toch echt heul veel zelf gedaan hebben toen. :{
Ja zeker, dit blijven erg dure ruimtes. Deze bewaar ik ook lekker tot het laatst, eerst de "goedkope" kamers maar opknappen!

Nu de woonkamer aardig naar mijn zin is, ben ik begonnen aan de kamer aan de voorkant boven.
Dit moet uiteindelijk de werkkamer worden. Ik ben begonnen door hier wat meer stopcontacten aan te brengen en de oude electra (rood/groen) te vervangen door nieuw.
Ik weet dat het gebruikelijk is om alle stopcontacten omhoog naar de centraaldoos te voeren, maar ik wil het plafond in deze kamer er eigenlijk niet uithalen.

Update slaapkamer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van de week kan ik weer lekker verder met het verven van de muren, en het plaatsen van de vloer.
Dan begint het ergens op te lijken *O*
Kost best nog wat tijd allemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door schaap000 op 09-02-2018 13:33:22 ]
  zaterdag 10 februari 2018 @ 20:07:41 #25
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_177091004
Het stucen gaat je goed af! Ziet er weer netjes uit heur. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')