abonnement Unibet Coolblue
pi_176612246
Ik ben een beetje aan het stoeien met wat onderwerpen voor mijn research toets. Sensitiviteit en specificiteit zijn me inmiddels duidelijk, maar wat precies positief en negatief voorspellende waarde is (en hoe het zich verhoudt tot sensitiviteit en specificiteit) is mij niet echt duidelijk. Heb al wat definities uit boeken/van internet gelezen maar dan wordt het nog niet echt duidelijk.

Is er iemand die me dit in jip en janneke taal uit kan proberen te leggen? Zou me enorm helpen!
  vrijdag 19 januari 2018 @ 15:34:07 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_176612427
Dat gaat er volgens mij over hoe betrouwbaar een positieve of negatieve testuitslag is. Als de positief voorspellende waarde 75% is en je hebt vier mensen getest op een ziekte en alle vier kregen ze een positieve testuitslag, dan zouden (gemiddeld genomen) maar drie van die vier die ziekte ook hebben.

Het meest betrouwbaar is dan een test waarbij beide voorspellende waarden 100% zijn en hoe lager dat percentage is, hoe minder betrouwbaar een test is.
pi_176633325
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 15:34 schreef hugecooll het volgende:
Dat gaat er volgens mij over hoe betrouwbaar een positieve of negatieve testuitslag is. Als de positief voorspellende waarde 75% is en je hebt vier mensen getest op een ziekte en alle vier kregen ze een positieve testuitslag, dan zouden (gemiddeld genomen) maar drie van die vier die ziekte ook hebben.

Het meest betrouwbaar is dan een test waarbij beide voorspellende waarden 100% zijn en hoe lager dat percentage is, hoe minder betrouwbaar een test is.
Thx voor je respons. Ik snap het nog steeds niet echt, ik snap het verschil bovendien niet echt tussen bijv. specificiteit en positief voorspellende waarde. Dat wat jij in je eerste zin beschrijft klinkt voor mij als de definitie van specificiteit en sensitiviteit.
pi_176633850
Het verschil is dat de sensitiviteit/specificiteit geen rekening houdt met hoe vaak een ziekte voorkomt in een populatie. Het zijn kenmerken van de test.

De voorspellende waardes houden daar wel rekening mee.

Er is een handige site waar je dit soort vragen kunt formuleren aan de hand van zoektermen en dan zoekt het naar sites die de termen aan je uitleggen.. Doogle..? Boogle..? Ah, Google!

https://onlinecourses.science.psu.edu/stat507/node/71
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')