Die latere redactie kan ook het verhaal van wierook, mirre en goud hebben toegevoegd. Evenals het feit dat Josef naar Judea moest.quote:Op maandag 5 februari 2018 09:51 schreef ATON het volgende:
[..]
En zoals ik ook schreef heeft de latere redactie uitstekend werk geleverd.
Ja en ?quote:Op maandag 5 februari 2018 09:52 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Zou kunnen natuurlijk, maar jouw argument komt uit dezelfde bron.
Ik heb bewust dit kerstverhaal niet aangehaald gezien dit een later toevoegsel is wat louter een sterren- en planeten constellatie in een verhaal gegoten en een jaartal laat zien van de vermoedelijke geboorte van Jezus als legitiem laatste telg van de David dynastie. Dat Jozef naar Judea ging om zijn eigendom(men ) te laten registreren maakt duidelijk dat hij niet arm was. Nazareth bestond toen nog eens niet. Deze familie heeft dan niet in Nazareth gewoond, maar reeds in Judea. In de tijd dat men het Lukas evangelie geschreven heeft, bestond Narareth als gehucht reeds wel. Dit is ontstaan na de Joodse oorlog door gevluchte nazareners ( vertaling: volgelingen van de monarchie David . Komt van Netze uit het Hebreeuws: נצרים Netzarim, wat tak ( uit de stamboom) betekend ).quote:Op maandag 5 februari 2018 09:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die latere redactie kan ook het verhaal van wierook, mirre en goud hebben toegevoegd. Evenals het feit dat Josef naar Judea moest.
Precies. We kunnen daarom niet vaststellen of hij rijk of arm was. Wel dat hij rijkdom veroordeelde.quote:Op maandag 5 februari 2018 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb bewust dit kerstverhaal niet aangehaald gezien dit een later toevoegsel is wat louter een sterren- en planeten constellatie in een verhaal gegoten en een jaartal laat zien van de vermoedelijke geboorte van Jezus als legitiem laatste telg van de David dynastie. Dat Jozef naar Judea ging om zijn eigendom(men ) te laten registreren maakt duidelijk dat hij niet arm was. Nazareth bestond toen nog eens niet. Deze familie heeft dan niet in Nazareth gewoond, maar reeds in Judea. In de tijd dat men het Lukas evangelie geschreven heeft, bestond Narareth als gehucht reeds wel. Dit is ontstaan na de Joodse oorlog door gevluchte nazareners ( vertaling: volgelingen van de monarchie David . Komt van Netze uit het Hebreeuws: נצרים Netzarim, wat tak ( uit de stamboom) betekend ).
Mensen die in het zondvloedverhaal geloven, zeggen dat het aardoppervlak er niet exact hetzelfde uitzag voor, tijdens en na de zondvloed.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:
Zowel moslims, christenen als Joden geloven in het verhaal van Noah.
Het verhaal kan echter niet waar zijn.
Gemiddelde oceaandiepte is 4000 meter. Om het waterniveau met 5000 meter te laten stijgen moet de totale hoeveelheid water op aarde meer dan verdubbeld worden. Dit is onmogelijk.
Als het regent, verdampt water uit de oceanen, het koelt af en regent terug op aarde. Op deze manier kan je het zeeniveau niet laten stijgen. Het is alsof je de hoeveelheid water in een emmer wil laten toenemen door met een beker water uit de emmer te nemen en er terug in te gieten.
Dieren van over de hele wereld werden op Noah's ark gezet. Dat betekent dat de hele wereld overstroomt moet zijn.
Misschien ben je van mening dat alleen het Midden-Oosten overstroomt is. Dit is ook onmogelijk. Er zijn geen natuurlijke barrières in het Midden-Oosten die 5000 meter hoog water binnen kunnen houden. En waarom zou je dan überhaupt dieren van over de hele wereld op je Ark zetten?
Het verhaal van Noah kan niet waar zijn. Laten we dit met zijn allen accepteren.
En waar baseren ze deze gedachte op?quote:Op maandag 5 februari 2018 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen die in het zondvloedverhaal geloven, zeggen dat het aardoppervlak er niet exact hetzelfde uitzag voor, tijdens en na de zondvloed.
Staat waar of is hoe aan te tonen?quote:Aan het einde van de zondvloed, vonden er enorme aardbevingen, vulkaanuitbarstingen etc. door platentectoniek plaats.
Ja die mensen hebben een eigen beeld van de geschiedenis, dat is bekend.quote:Doordat de aarde zacht was (want bestaand uit sediment, begraven planten etc. ipv rots), was deze flexibel en kon dus in korte tijd bergen vormen. Door het vormen van bergen en dalen, stroomde het water naar 1 kant.
Het sediment wat overbleef, droog vervolgens op en werd de nieuwe aardkorst, die uit vele lagen modder bestond, waarin we uiteindelijk fossielen, koolvelden en dergelijke terugvonden.
De zeebodem tijdens de zondvloed bestond voor een groot gedeelte uit kalkafzetting, doordat het water warm en ondiep was en algen en andere microorganismen met kalkskeletten stierven en ophoopten. Dat is waar de krijtlaag vandaan zou komen.
Het wordt tegenwoordig aanvaard dat de (wereldwijde) krijtlaag inderdaad bestaat uit gestorven mariene organismen.
De bergen zoals die vandaag bestaan, ontstonden dus pas aan het einde van de zondvloed en zorgden ervoor dat al het water naar wat vandaag de oceanen zijn stroomde.
Je hebt google, dus dat kan je zelf denk ik allemaal wel opzoeken.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En waar baseren ze deze gedachte op?
[..]
Staat waar of is hoe aan te tonen?
[..]
Ja die mensen hebben een eigen beeld van de geschiedenis, dat is bekend.
dit zijn mensen die een soort van wetenschappelijk verhaaltje proberen te maken , maar vervolgens niet in de wetenschap geloven en er ook zeer weinig van snappen.quote:Op maandag 5 februari 2018 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mensen die in het zondvloedverhaal geloven, zeggen dat het aardoppervlak er niet exact hetzelfde uitzag voor, tijdens en na de zondvloed.
Aan het einde van de zondvloed, vonden er enorme aardbevingen, vulkaanuitbarstingen etc. door platentectoniek plaats.
Doordat de aarde zacht was (want bestaand uit sediment, begraven planten etc. ipv rots), was deze flexibel en kon dus in korte tijd bergen vormen. Door het vormen van bergen en dalen, stroomde het water naar 1 kant.
Het sediment wat overbleef, droog vervolgens op en werd de nieuwe aardkorst, die uit vele lagen modder bestond, waarin we uiteindelijk fossielen, koolvelden en dergelijke terugvonden.
De zeebodem tijdens de zondvloed bestond voor een groot gedeelte uit kalkafzetting, doordat het water warm en ondiep was en algen en andere microorganismen met kalkskeletten stierven en ophoopten. Dat is waar de krijtlaag vandaan zou komen.
Het wordt tegenwoordig aanvaard dat de (wereldwijde) krijtlaag inderdaad bestaat uit gestorven mariene organismen.
De bergen zoals die vandaag bestaan, ontstonden dus pas aan het einde van de zondvloed en zorgden ervoor dat al het water naar wat vandaag de oceanen zijn stroomde.
O ja ? Waar staat dat ?quote:Op maandag 5 februari 2018 10:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Precies. We kunnen daarom niet vaststellen of hij rijk of arm was. Wel dat hij rijkdom veroordeelde.
Google zegt dat dit onzin is.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt google, dus dat kan je zelf denk ik allemaal wel opzoeken.
Marcus 10:25 Om maar even terug te komen op je vraag: Door het oog van DE naald kruipen (of een naald, verandert niks aan de betekenis van de uitdrukking) betekent namelijk dat het praktisch onmogelijk is. Oftewel, het is praktisch onmogelikk voor een rijke om het koninkrijk van God te betreden. Niet mijn woorden he, dat zegt Jezus. Ikzelf zie dit verhaal eerder als een slimme manier van de kerk om zelfs arme mensen hun laatste centen af te troggelenquote:
het is makkelijker voor een kemel om door het oog ener naald te gaan...quote:
Dan maak je er wel iets vremds van hoor. De kerk komt in heel het verhaaltje niet voor en er wordt juist een oproep gedaan aan de armen te geven.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:50 schreef MrAero het volgende:
[..]
Marcus 10:25 Om maar even terug te komen op je vraag: Door het oog van DE naald kruipen (of een naald, verandert niks aan de betekenis van de uitdrukking) betekent namelijk dat het praktisch onmogelijk is. Oftewel, het is praktisch onmogelikk voor een rijke om het koninkrijk van God te betreden. Niet mijn woorden he, dat zegt Jezus. Ikzelf zie dit verhaal eerder als een slimme manier van de kerk om zelfs arme mensen hun laatste centen af te troggelen
*aan de tempel te geven, niet aan de armen. De arme vrouw gaf haar laatste centen aan de tempel, en Jezus sprak lovend over haar, omdat ze alles gaf wat ze had, ook al was het weinig.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dan maak je er wel iets vremds van hoor. De kerk komt in heel het verhaaltje niet voor en er wordt juist een oproep gedaan aan de armen te geven.
Het "zalig de armen van geest" is voor dezelfde reden uit zijn verband gerukt.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef MrAero het volgende:
[..]
*aan de tempel te geven, niet aan de armen. De arme vrouw gaf haar laatste centen aan de tempel, en Jezus sprak lovend over haar, omdat ze alles gaf wat ze had, ook al was het weinig.
En natuurlijk komt de kerk er niet in voor, maar toen de kerk later ging beslissen over welke teksten er wel of niet in de Bijbel moesten vonden ze het vast niet erg dat dit erin stond. Jezus die mensen aanmoedigt om alles op te geven wat ze bezitten aan 'de tempel'.
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:50 schreef MrAero het volgende:
[..]
Marcus 10:25 Om maar even terug te komen op je vraag: Door het oog van DE naald kruipen (of een naald, verandert niks aan de betekenis van de uitdrukking) betekent namelijk dat het praktisch onmogelijk is. Oftewel, het is praktisch onmogelikk voor een rijke om het koninkrijk van God te betreden. Niet mijn woorden he, dat zegt Jezus. Ikzelf zie dit verhaal eerder als een slimme manier van de kerk om zelfs arme mensen hun laatste centen af te troggelen
Niks te merken van een naald. Wel dat men beter investeert voor na de dood dan ervoor, maar absoluut geen veroordeling. Ik heb Marcus geciteerd omdat Mattheus minder Helleense invloeden laat zien zoals de invulling van het begrip hemel. Wel zéér onjoods beschreven.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
het is makkelijker voor een kemel om door het oog ener naald te gaan...
en verder Matteüs 6:19-34
Dit verhaal heb ik ook in de godsdientslessen op mijn school geleerd, maar het is geen algemeen geaccepteerde theorie, en is voor het eerst geopperd ergens tijdens de Middeleeuwen. Tegenstanders noemen als argument dat er een vergelijkbaar Rabbijns spreekwoord bestond waarin het dier een olifant was.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.
Men gaat hier aan een antiek gezegde een eigen invulling in geven aan het gezegde zelf!
"De naald" was een personendoorgang in de muur rond Jeruzalem, hoog en nauw waardoor wel een kameel of ezel met begeleider door kon, maar dan wel onbeladen.
Het ging hier dus helemaal niet om de veroordeling van eigendom van goederen, maar om de onmogelijkheid aan te tonen van Jezus' gestelde voorwaarden aan de hand van dit gezegde waar het ook onmogelijk is om via " de naald " met een bepakte kameel of ezel Jeruzalem binnen te gaan. Nogmaals, dit heeft dus niks met het veroordelen van welvaart te maken.
P.S. In de Nederlandstalige Bijbel heeft men ook de fout gemaakt op DE Naald te vertalen naar EEN naald, en zo staat die er vol van.
Ik denk dat we nu wat schriftgedeelten door elkaar gooien.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef MrAero het volgende:
[..]
*aan de tempel te geven, niet aan de armen. De arme vrouw gaf haar laatste centen aan de tempel, en Jezus sprak lovend over haar, omdat ze alles gaf wat ze had, ook al was het weinig.
En natuurlijk komt de kerk er niet in voor, maar toen de kerk later ging beslissen over welke teksten er wel of niet in de Bijbel moesten vonden ze het vast niet erg dat dit erin stond. Jezus die mensen aanmoedigt om alles op te geven wat ze bezitten aan 'de tempel'.
Het verhaal van de naald als gat in de muur is bekend en mogelijk gaat het hierover maar het blijft de vraag of Jezus dit bedoelde. Het is voor een kameel namelijk helemaal niet onmogelijk om door dat gat te gaan, alleen lastiger bij zware belasting. Maar ok, dit is ook weer een verhaal. Maar we moeten niet bij voorbaat al het idee verwerpen dat deze vergelijking over een daadwerkelijke naald en kameel gaat,quote:Op maandag 5 februari 2018 13:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Niks te merken van een naald. Wel dat men beter investeert voor na de dood dan ervoor, maar absoluut geen veroordeling. Ik heb Marcus geciteerd omdat Mattheus minder Helleense invloeden laat zien zoals de invulling van het begrip hemel. Wel zéér onjoods beschreven.
Confirmation biasquote:
Deze uitleg kende ik ook niet, klinkt logisch.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.
Men gaat hier aan een antiek gezegde een eigen invulling in geven aan het gezegde zelf!
"De naald" was een personendoorgang in de muur rond Jeruzalem, hoog en nauw waardoor wel een kameel of ezel met begeleider door kon, maar dan wel onbeladen.
Het ging hier dus helemaal niet om de veroordeling van eigendom van goederen, maar om de onmogelijkheid aan te tonen van Jezus' gestelde voorwaarden aan de hand van dit gezegde waar het ook onmogelijk is om via " de naald " met een bepakte kameel of ezel Jeruzalem binnen te gaan. Nogmaals, dit heeft dus niks met het veroordelen van welvaart te maken.
P.S. In de Nederlandstalige Bijbel heeft men ook de fout gemaakt op DE Naald te vertalen naar EEN naald, en zo staat die er vol van.
Zwak tegenargument moet ik zeggen. Of de twee niet bestonden.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:08 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dit verhaal heb ik ook in de godsdienstlessen op mijn school geleerd, maar het is geen algemeen geaccepteerde theorie, en is voor het eerst geopperd ergens tijdens de Middeleeuwen. Tegenstanders noemen als argument dat er een vergelijkbaar Rabbijns spreekwoord bestond waarin het dier een olifant was.
quote:Op zondag 4 februari 2018 19:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dan krijgen misdadigers vrij spel op de wereld.
Oh wacht...Die hebben sowieso al vrij spel tot de dood en dan komt het oordeel van God pas....en dan hebben we nog het rechtssysteem in de wereld maar er zijn genoeg mensen die boven de wet staan en alles is nog corrupt ook dus het leven is een spelletje voor hun en is rigged as hell...en mensen die niet in God geloven en zichzelf willen onderhouden zonder Gods leiding doen dingen zoals Hitler...dus de geschiedenis bewijst dat leven zonder Gods leiding op ellende uitkomt keerr op keer weer...en satan is vol haat,bedrog en wreedheid.En daarom is de wereld,die onder zijn invloed staat vol haat,bedrog en wreedheid.Dat is één reden waarom er zo veel lijden is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat geldt ook voor mensen die wel in God geloven. Die doen ook zulke dingen. What's the difference?quote:Op maandag 5 februari 2018 15:53 schreef Doedelzak77 het volgende:
er zijn genoeg mensen die boven de wet staan en alles is nog corrupt ook dus het leven is een spelletje voor hun en is rigged as hell...en mensen die niet in God geloven en zichzelf willen onderhouden zonder Gods leiding doen dingen zoals Hitler..
Dit geen wetenschap meer maar gewoon alles wegschrappen als "latere redaktie" wat niet in je theorie past, daar heb je vast wel literaire argumenten voor?quote:Op maandag 5 februari 2018 09:51 schreef ATON het volgende:
[..]
En zoals ik ook schreef heeft de latere redactie uitstekend werk geleverd.
Jazeker. Dan moet je wel bij een zeer goede filoloog zijn.quote:Op maandag 5 februari 2018 17:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dit geen wetenschap meer maar gewoon alles wegschrappen als "latere redaktie" wat niet in je theorie past, daar heb je vast wel literaire argumenten voor?
Dit heet appeal to authority, volgens mij is het gewoon een zelfbevestigende cirkelredenatie.quote:Op maandag 5 februari 2018 18:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Jazeker. Dan moet je wel bij een zeer goede filoloog zijn.
Elk zijn mening.quote:Op maandag 5 februari 2018 19:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dit heet appeal to authority, volgens mij is het gewoon een zelfbevestigende cirkelredenatie.
Hebben de Aboriginals ook een vloed verhaal?quote:Op dinsdag 6 februari 2018 06:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee jij onderbouwt niet maar doet aan armwaving en special pleading. "Ik vind het, dus is het zo en alles wat niet in mijn theorie past is erbij verzonnen."
Terug naar Noach.
Toch zijn ook hier hele gebieden overstroomd na de laatste ijstijd. Onder anderen de Noordzee.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 07:29 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Hebben de Aboriginals ook een vloed verhaal?
Edit: ja dus
https://answersingenesis.(...)ginal-flood-stories/
Tsjong.
Maar de Germanen niet, zover ik weet.
Nou geen opnieuw geboren christen hoor...quote:Op maandag 5 februari 2018 17:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor mensen die wel in God geloven. Die doen ook zulke dingen. What's the difference?
Wat is er nu zo speciaal aan je opnieuw geborenheid.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou geen opnieuw geboren christen hoor...
Als men dat letterlijk neemt is dit wel zeer speciaal. Je moet dan wel zo onwetend zijn dat joden hiermee bedoelde als een afvallige zich terug tot het geloof bekeerde, men sprak van wedergeborene. Voor de vrome joden waren ongelovigen/afvalligen dood. Er staat ergens in het N.T. : Laat de doden de doden begraven. ( vertaling : laat de afvalligen/ongelovigen hun eigen doden begraven ).quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:41 schreef WodanIsGroot het volgende:
Wat is er nu zo speciaal aan je opnieuw geborenheid.
Nee die niet natuurlijk, dat zijn perfecte mensen zonder fouten. En daar behoor jij natuurlijk ook toe.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 11:34 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nou geen opnieuw geboren christen hoor...
Wedergeboren worden en opstaan uit de doden is hier ongeveer hetzelfde.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 13:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Als men dat letterlijk neemt is dit wel zeer speciaal. Je moet dan wel zo onwetend zijn dat joden hiermee bedoelde als een afvallige zich terug tot het geloof bekeerde, men sprak van wedergeborene. Voor de vrome joden waren ongelovigen/afvalligen dood. Er staat ergens in het N.T. : Laat de doden de doden begraven. ( vertaling : laat de afvalligen/ongelovigen hun eigen doden begraven ).
quote:Op dinsdag 6 februari 2018 13:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wedergeboren worden en opstaan uit de doden is hier ongeveer hetzelfde.
De aboriginals in Australië hadden de landbruggen naar Nieuw Guinea en Tasmanië die onder liepen na de laatste ijstijd,quote:Op dinsdag 6 februari 2018 07:29 schreef WodanIsGroot het volgende:
[..]
Hebben de Aboriginals ook een vloed verhaal?
Edit: ja dus
https://answersingenesis.(...)ginal-flood-stories/
Tsjong.
Maar de Germanen niet, zover ik weet.
Er heeft nooit zo n doorgang gehetenquote:Op maandag 5 februari 2018 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer wat men leest al doordrongen is van ingefluisterde vooroordelen.
Men gaat hier aan een antiek gezegde een eigen invulling in geven aan het gezegde zelf!
"De naald" was een personendoorgang in de muur rond Jeruzalem, hoog en nauw waardoor wel een kameel of ezel met begeleider door kon, maar dan wel onbeladen.
Het ging hier dus helemaal niet om de veroordeling van eigendom van goederen, maar om de onmogelijkheid aan te tonen van Jezus' gestelde voorwaarden aan de hand van dit gezegde waar het ook onmogelijk is om via " de naald " met een bepakte kameel of ezel Jeruzalem binnen te gaan. Nogmaals, dit heeft dus niks met het veroordelen van welvaart te maken.
P.S. In de Nederlandstalige Bijbel heeft men ook de fout gemaakt op DE Naald te vertalen naar EEN naald, en zo staat die er vol van.
Klopt komt uit de talmudquote:Op maandag 5 februari 2018 13:08 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dit verhaal heb ik ook in de godsdientslessen op mijn school geleerd, maar het is geen algemeen geaccepteerde theorie, en is voor het eerst geopperd ergens tijdens de Middeleeuwen. Tegenstanders noemen als argument dat er een vergelijkbaar Rabbijns spreekwoord bestond waarin het dier een olifant was.
Noem eens zo'n filoloog dan.quote:Op maandag 5 februari 2018 18:53 schreef ATON het volgende:
Jazeker. Dan moet je wel bij een zeer goede filoloog zijn.
Precies, het is kletskoek.quote:Op woensdag 7 februari 2018 08:40 schreef Szikha2 het volgende:
Er heeft nooit zo n doorgang geheten
Nergens vinden we dit terug. Alleen bij de tourist gidsen in israel
Nieuw testament quote gewoon de rabbijnse exegesequote:Op maandag 5 februari 2018 14:14 schreef Manke het volgende:
[..]
Deze uitleg kende ik ook niet, klinkt logisch.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eye_of_a_needle
Ja toch. De werken van deze filoloog al gelezen ? :quote:Op woensdag 7 februari 2018 09:00 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Noem eens zo'n filoloog dan.
Voorspelling: kun je niet, want zo'n filoloog is er niet.
http://www.twynstragudde.nl/blog/door-het-oog-van-de-naaldquote:
Heb jij een bron dat zo'n poortje in de tijd van Jezus of daarvoor al 'het oog van de naald' werd genoemd?quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja toch. De werken van deze filoloog al gelezen ? :
http://www.boek-plus.nl/c(...)n-toegeschreven.html
Zijn eerste 2 boeken gaat over de reconstructie van wat er historisch heeft plaats gevonden. De volgende aaneensluitende werken gaat over het ontstaan van het christendom met de hoofdpersonages Marcus en Paulus. Zeer verhelderend. Verschillende wetenschappers zijn hem reeds voor gegaan. Hij heeft met zijn grondig onderzoek dit fijn gesteld door de teksten uit het N.T. te ontleden en laat zien wat een latere redactie ermee gedaan heeft.
De stadsmuur rond Jeruzalem bestaat ook niet meer. Of er een originele nota uit die tijd daar melding van maakt heb ik niet. Soortgelijke doorgangen had men toen wel in alle stadsmuren en ook niet enkel in Palestina. Zou Jeruzalem daar een uitzondering op zijn ? Ook een beetje gek dat in het Marcus evangelie, Jezus met zijn gevolg nog een uitstapje doet nadat de stadspoort reeds gesloten was. Ze zijn toch niet over de muur geklommen denk ik.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:35 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heb jij een bron dat zo'n poortje in de tijd van Jezus of daarvoor al 'het oog van de naald' werd genoemd?
Edit: Je hebt al wat geplaatst zie ik. Een oude bron uit die tijd zou fijn zijn, maar ik weet niet of die er zijn.
Wow, nou daar moet ik van onder de indruk zijnquote:
Is geen filoloog, maar een filosoof, met bovendien geen enkele wetenschappelijke publicatie op het relevante gebied.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja toch. De werken van deze filoloog al gelezen ? :
http://www.boek-plus.nl/c(...)n-toegeschreven.html
Zijn eerste 2 boeken gaat over de reconstructie van wat er historisch heeft plaats gevonden. De volgende aaneensluitende werken gaat over het ontstaan van het christendom met de hoofdpersonages Marcus en Paulus. Zeer verhelderend. Verschillende wetenschappers zijn hem reeds voor gegaan. Hij heeft met zijn grondig onderzoek dit fijn gesteld door de teksten uit het N.T. te ontleden en laat zien wat een latere redactie ermee gedaan heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |