abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176610136
Zowel moslims, christenen als Joden geloven in het verhaal van Noah.

Het verhaal kan echter niet waar zijn.

Gemiddelde oceaandiepte is 4000 meter. Om het waterniveau met 5000 meter te laten stijgen moet de totale hoeveelheid water op aarde meer dan verdubbeld worden. Dit is onmogelijk.

Als het regent, verdampt water uit de oceanen, het koelt af en regent terug op aarde. Op deze manier kan je het zeeniveau niet laten stijgen. Het is alsof je de hoeveelheid water in een emmer wil laten toenemen door met een beker water uit de emmer te nemen en er terug in te gieten.

Dieren van over de hele wereld werden op Noah's ark gezet. Dat betekent dat de hele wereld overstroomt moet zijn.

Misschien ben je van mening dat alleen het Midden-Oosten overstroomt is. Dit is ook onmogelijk. Er zijn geen natuurlijke barrières in het Midden-Oosten die 5000 meter hoog water binnen kunnen houden. En waarom zou je dan überhaupt dieren van over de hele wereld op je Ark zetten?

Het verhaal van Noah kan niet waar zijn. Laten we dit met zijn allen accepteren.
pi_176610227
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:21 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Elke JG heeft zelf gekozen om een JG te zijn, hoor. En alle JG hebben bijbelonderwijs. Het werkt daar niet zoals bij de andere religies, dat je ook een JG bent omdat je ouders dat zijn. Dat ben je namelijk pas als je ja zegt en gedoopt wordt. Dus die beslissing moet iemand zelf nemen.
Religie aanhangen is in de westerse wereld gelukkig een eigen keuze, ja. Wat die eigen keuze gaat zijn is natuurlijk wel deels afhankelijk van de sociale omgeving van de persoon, maar als ouders begripvol zijn tegenover een eventuele andere keuze, is er wat mij betreft niet zoveel mis mee.

Ik ben niet erg bekend met hoe het bij JG precies werkt. Bij de protestantse kerken die ik ken, ben je ook verplicht bijbelstudie (catechisatie) te doen voor je belijdenis mag doen van je geloof, je moet immers wel weten waar je ja tegen zegt. Beetje hetzelfde principe, denk ik, daar is dan een verschil tussen leden en belijdende leden. Kun je bij JG ook onbelijdend lid zijn, of mag dat alleen met uitzicht op het binnenkort gedoopt worden?
pi_176610393
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:37 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Religie aanhangen is in de westerse wereld gelukkig een eigen keuze, ja. Wat die eigen keuze gaat zijn is natuurlijk wel deels afhankelijk van de sociale omgeving van de persoon, maar als ouders begripvol zijn tegenover een eventuele andere keuze, is er wat mij betreft niet zoveel mis mee.

Ik ben niet erg bekend met hoe het bij JG precies werkt. Bij de protestantse kerken die ik ken, ben je ook verplicht bijbelstudie (catechisatie) te doen voor je belijdenis mag doen van je geloof, je moet immers wel weten waar je ja tegen zegt. Beetje hetzelfde principe, denk ik, daar is dan een verschil tussen leden en belijdende leden. Kun je bij JG ook onbelijdend lid zijn, of mag dat alleen met uitzicht op het binnenkort gedoopt worden?
Je kunt gewoon meedoen, sommigen zijn nooit gedoopt. Maar ze zijn dan geen JG.
pi_176610422
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:44 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Je kunt gewoon meedoen, sommigen zijn nooit gedoopt. Maar ze zijn dan geen JG.
Oke, duidelijk. Werkt precies hetzelfde als in mijn kerk dan (al doen die uberhaupt niet aan doop).
  vrijdag 19 januari 2018 @ 14:06:17 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176610797
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:04 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Blijkbaar is het voor JG belangrijk dat je zelf weet wat je gelooft ipv maar wat mee te hangen zonder de kennis.
Vooral om je (standpunt) te kunnen verdedigen tijdens de velddienst. Vandaar de zeer uitgebreide JG websites waar "antwoord" wordt gegeven op de meest kritische vragen.
pi_176611057
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vooral om je (standpunt) te kunnen verdedigen tijdens de velddienst. Vandaar de zeer uitgebreide JG websites waar "antwoord" wordt gegeven op de meest kritische vragen.
Zelf ben ik niet gelovig maar ken ik deze verhalen wel. Je moet dit soort zaken niet te letterlijk nemen. En ik denk dat dit een van de verhalen is die in iets andere vorm wel gebeurd zou kunnen zijn.

Vermoedelijk heeft hij zijn bootje ter grote van een praam geladen met alle dieren van de wereld. Zijn wereld natuurlijk, een andere was er niet, dus een paar kippen, zijn geit en tamme kraai. Daarna heeft een overstroming plaatsgevonden die we wel vaker op de wereld ergens hebben.

Heb je wel eens het spelletje gedaan waarbij een zin doorverteld moet worden aan een aantal personen? Na 4 personen klopt het niet meer en na twintig herken je er niets meer van terug. Dat is hier ook gebeurd, generaties lang, daarna is het opgeschreven.
pi_176612164
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:20 schreef bertpit het volgende:

[..]

Zelf ben ik niet gelovig maar ken ik deze verhalen wel. Je moet dit soort zaken niet te letterlijk nemen. En ik denk dat dit een van de verhalen is die in iets andere vorm wel gebeurd zou kunnen zijn.

Vermoedelijk heeft hij zijn bootje ter grote van een praam geladen met alle dieren van de wereld. Zijn wereld natuurlijk, een andere was er niet, dus een paar kippen, zijn geit en tamme kraai. Daarna heeft een overstroming plaatsgevonden die we wel vaker op de wereld ergens hebben.

Heb je wel eens het spelletje gedaan waarbij een zin doorverteld moet worden aan een aantal personen? Na 4 personen klopt het niet meer en na twintig herken je er niets meer van terug. Dat is hier ook gebeurd, generaties lang, daarna is het opgeschreven.
Zeer aannemelijk!
  vrijdag 19 januari 2018 @ 15:50:25 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176612844
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 14:20 schreef bertpit het volgende:

[..]

Zelf ben ik niet gelovig maar ken ik deze verhalen wel. Je moet dit soort zaken niet te letterlijk nemen.
Nee. Het gebeurt echter wel.
quote:
En ik denk dat dit een van de verhalen is die in iets andere vorm wel gebeurd zou kunnen zijn.

Vermoedelijk heeft hij zijn bootje ter grote van een praam geladen met alle dieren van de wereld. Zijn wereld natuurlijk, een andere was er niet, dus een paar kippen, zijn geit en tamme kraai. Daarna heeft een overstroming plaatsgevonden die we wel vaker op de wereld ergens hebben.

Heb je wel eens het spelletje gedaan waarbij een zin doorverteld moet worden aan een aantal personen? Na 4 personen klopt het niet meer en na twintig herken je er niets meer van terug. Dat is hier ook gebeurd, generaties lang, daarna is het opgeschreven.
En toen werd het waarheid. ;)
  vrijdag 19 januari 2018 @ 16:12:27 #9
455560 Logic91
Always stay rational
pi_176613386
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:37 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Religie aanhangen is in de westerse wereld gelukkig een eigen keuze, ja. Wat die eigen keuze gaat zijn is natuurlijk wel deels afhankelijk van de sociale omgeving van de persoon, maar als ouders begripvol zijn tegenover een eventuele andere keuze, is er wat mij betreft niet zoveel mis mee.


Ik ben niet erg bekend met hoe het bij JG precies werkt. Bij de protestantse kerken die ik ken, ben je ook verplicht bijbelstudie (catechisatie) te doen voor je belijdenis mag doen van je geloof, je moet immers wel weten waar je ja tegen zegt. Beetje hetzelfde principe, denk ik, daar is dan een verschil tussen leden en belijdende leden. Kun je bij JG ook onbelijdend lid zijn, of mag dat alleen met uitzicht op het binnenkort gedoopt worden?
Dat valt in de praktijk dan vies tegen vind ik. De meeste kinderen worden geïndoctrineerd met religie vanaf een jonge leeftijd.

Nog een ander voorbeeld. Heb je ooit het programma ''Rot op met je religie'' gezien? Ik vond het een leuke programma. Ik raad het zeker aan! In een van die afleveringen bezochten ze een besnijdeniskliniek waarbij de ouders hun zoontje lieten besnijden wegens religieuze redenen. Dan kun je toch totaal niet spreken van een eigen keuze?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel boos werd. Jonge kinderen verminken. :(
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
  vrijdag 19 januari 2018 @ 18:00:23 #10
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_176615898
http://aktalakota.stjo.org/site/News2?page=NewsArticle&id=8816

Om even terug te komen op het Zwarte Zee scenario. Het feit dat Native Americans ook verhalen over boze goden en vernietigende vloeden maakt het wel onwaarschijnlijk dat het vollopen van de Zwarte Zee aan de basis ligt van het verhaal zoals wij het kennen. 8500 jaar geleden zaten de Native Americans al lang in Noord-Amerika. En veel culturele uitwisseling tussen het Midden Oosten en Noord-Amerika was er niet.

Hieronder nog een verzameling van vloed-verhalen van over de hele wereld.

http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html

Ik vrees dat we voor een verklaring voor de vele verhalen niet naar de wereld moeten kijken, maar naar onze eigen geest.
Op het scherp van de snede.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 18:03:46 #11
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176615965
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 18:00 schreef DuizendGezichten het volgende:
http://aktalakota.stjo.org/site/News2?page=NewsArticle&id=8816

Om even terug te komen op het Zwarte Zee scenario. Het feit dat Native Americans ook verhalen over boze goden en vernietigende vloeden maakt het wel onwaarschijnlijk dat het vollopen van de Zwarte Zee aan de basis ligt van het verhaal zoals wij het kennen. 8500 jaar geleden zaten de Native Americans al lang in Noord-Amerika. En veel culturele uitwisseling tussen het Midden Oosten en Noord-Amerika was er niet.

Hieronder nog een verzameling van vloed-verhalen van over de hele wereld.

http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html

Ik vrees dat we voor een verklaring voor de vele verhalen niet naar de wereld moeten kijken, maar naar onze eigen geest.
Ik vond deze wel interessant
  vrijdag 19 januari 2018 @ 18:06:17 #12
40150 Manke
'tis but a scratch
  vrijdag 19 januari 2018 @ 18:11:45 #13
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_176616126
Zou het kunnen dat we het fout hebben over de gemiddelde diepte van de oceanen?
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
pi_176618664
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 18:11 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Zou het kunnen dat we het fout hebben over de gemiddelde diepte van de oceanen?
Nope. Is 1 van de weinig dingen over de oceaan die we wel zeker weten.
pi_176618718
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:33 schreef Hiddendoe het volgende:
Zowel moslims, christenen als Joden geloven in het verhaal van Noah.

Het verhaal kan echter niet waar zijn.

Gemiddelde oceaandiepte is 4000 meter. Om het waterniveau met 5000 meter te laten stijgen moet de totale hoeveelheid water op aarde meer dan verdubbeld worden. Dit is onmogelijk.

Als het regent, verdampt water uit de oceanen, het koelt af en regent terug op aarde. Op deze manier kan je het zeeniveau niet laten stijgen. Het is alsof je de hoeveelheid water in een emmer wil laten toenemen door met een beker water uit de emmer te nemen en er terug in te gieten.

Dieren van over de hele wereld werden op Noah's ark gezet. Dat betekent dat de hele wereld overstroomt moet zijn.

Misschien ben je van mening dat alleen het Midden-Oosten overstroomt is. Dit is ook onmogelijk. Er zijn geen natuurlijke barrières in het Midden-Oosten die 5000 meter hoog water binnen kunnen houden. En waarom zou je dan überhaupt dieren van over de hele wereld op je Ark zetten?

Het verhaal van Noah kan niet waar zijn. Laten we dit met zijn allen accepteren.
Is ook niet letterlijk gebeurd. De Zohar beschrijft het verhaal in esoterische zin.
Ik deel het met anderen dat religieuze graag geloven dat het letterlijk plaatsgevonden heeft. Maar daar moet je van afvragen of het de religieuzen wel gaat om wat waar is, of wat fijn voelt.
pi_176622998
TS vergeet dat ten tijde van de zondvloed de aarde nog plat was.
In het Bijbelverhaal staat ook dat het water weer van de aarde wegvloeide en dat kan alleen bij een platte aarde.
pi_176624298
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 22:33 schreef Schonedal het volgende:
TS vergeet dat ten tijde van de zondvloed de aarde nog plat was.
In het Bijbelverhaal staat ook dat het water weer van de aarde wegvloeide en dat kan alleen bij een platte aarde.
:D :D :D Opgelost.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 07:52:16 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176688006
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 18:00 schreef DuizendGezichten het volgende:
http://aktalakota.stjo.org/site/News2?page=NewsArticle&id=8816

Om even terug te komen op het Zwarte Zee scenario. Het feit dat Native Americans ook verhalen over boze goden en vernietigende vloeden maakt het wel onwaarschijnlijk dat het vollopen van de Zwarte Zee aan de basis ligt van het verhaal zoals wij het kennen. 8500 jaar geleden zaten de Native Americans al lang in Noord-Amerika. En veel culturele uitwisseling tussen het Midden Oosten en Noord-Amerika was er niet.

Hieronder nog een verzameling van vloed-verhalen van over de hele wereld.

http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html

Ik vrees dat we voor een verklaring voor de vele verhalen niet naar de wereld moeten kijken, maar naar onze eigen geest.
Toevallig gister gezien op Discovery Science. Het smelten van de ijskappen na de laatste ijstijd zorgde in Noord-Amerika voor het leeglopen van een aantal reservoirs in de buurt van de grote meren. De tsunami die dat opleverde legde in West-Europa de Noordzee blank, maakte van Groot Brittannië een eiland en spoelde de Middellandse Zee in om uiteindelijk de Zwarte Zee te vormen. Daarbij zijn dus bijna wereldwijd enorme overstromingen geweest die in het collectieve geheugen zitten.
pi_176688151
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 07:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Toevallig gister gezien op Discovery Science. Het smelten van de ijskappen na de laatste ijstijd zorgde in Noord-Amerika voor het leeglopen van een aantal reservoirs in de buurt van de grote meren. De tsunami die dat opleverde legde in West-Europa de Noordzee blank, maakte van Groot Brittannië een eiland en spoelde de Middellandse Zee in om uiteindelijk de Zwarte Zee te vormen. Daarbij zijn dus bijna wereldwijd enorme overstromingen geweest die in het collectieve geheugen zitten.
En zie, de 40 daagse bijbelse vloed verhaal is ontstaan
  dinsdag 23 januari 2018 @ 09:01:13 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176688843
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 08:08 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En zie, de 40 daagse bijbelse vloed verhaal is ontstaan
De grondslag van het verhaal wellicht, de bijbel bestond toen nog niet. Het zondvloedverhaal in de bijbel (Tenach) is 2000 tot 2500 jaar geleden pas op schrift gezet. 40 dagen is uit de lucht geplukt, het zal wel wat langer geduurd hebben.
pi_176688889
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De grondslag van het verhaal wellicht, de bijbel bestond toen nog niet. Het zondvloedverhaal in de bijbel (Tenach) is 2000 tot 2500 jaar geleden pas op schrift gezet. 40 dagen is uit de lucht geplukt, het zal wel wat langer geduurd hebben.
Ik bedoel natuurlijk ook de grondslag.
De bijbel bestond ook nog niet toen Adam en Eva kwam :P
Maar het zijn interessante weetjes.
pi_176689229
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De grondslag van het verhaal wellicht, de bijbel bestond toen nog niet. Het zondvloedverhaal in de bijbel (Tenach) is 2000 tot 2500 jaar geleden pas op schrift gezet. 40 dagen is uit de lucht geplukt, het zal wel wat langer geduurd hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/40_(getal)#Religie
pi_176689266
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 09:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De grondslag van het verhaal wellicht, de bijbel bestond toen nog niet. Het zondvloedverhaal in de bijbel (Tenach) is 2000 tot 2500 jaar geleden pas op schrift gezet. 40 dagen is uit de lucht geplukt, het zal wel wat langer geduurd hebben.
Zondevloed verhalen vindt je binnen haast elke cultuur in de wereld terug.

Waar de natuur (God) de mensheid straft met grootschalige overstromingen. Het voor ons bekendste is natuurlijk Plato's het verhaal over Atlantis.

Denk dat dit soort verhalen deels stoelen op historie maar voornamelijk op beeldspraak.
pi_176691206
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom wordt het dan nog iedere zondag voorgelezen?

[..]

God spreekt anders in de 10 geboden. Wie geloof je nu.

[..]

Het is heel eenvoudig: de ongerechtigheid der vaderen bezoeken aan de kinderen, tot in het derde en vierde geslacht betekent dat God jouw onrecht verhaalt op anderen (jouw nageslacht. Heel erg rechtvaardig natuurlijk.
Je wil het maar niet begrijpen blijkbaar...God handelt op 2 manieren met mensen en dat is door de wet(Joden) en genade(heidenen) en beide gelden maar niet dingen voor de joden op de heidenen verhalen en andersom....en dat is het woord van God recht snijden en als je dat niet doet raak je in de war....
  dinsdag 23 januari 2018 @ 13:13:05 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_176692711
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 11:44 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Je wil het maar niet begrijpen blijkbaar...God handelt op 2 manieren met mensen en dat is door de wet(Joden) en genade(heidenen) en beide gelden maar niet dingen voor de joden op de heidenen verhalen en andersom....en dat is het woord van God recht snijden en als je dat niet doet raak je in de war....
Er bestaan dus 2 soorten mensen? misschien iets wat racistisch ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 23 januari 2018 @ 13:24:21 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176692863
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 11:44 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Je wil het maar niet begrijpen blijkbaar...
Jij wilt maar niet antwoorden en draait steeds maar weer om de brei heen.

Jij beweert steeds dat de joodse wetten voor het oude verbond gelden en niet voor christenen. Maar waarom worden de joodse 10 geboden dan voorgelezen in christelijke kerken?
quote:
God handelt op 2 manieren met mensen en dat is door de wet(Joden) en genade(heidenen) en beide gelden maar niet dingen voor de joden op de heidenen verhalen en andersom....en dat is het woord van God recht snijden en als je dat niet doet raak je in de war....
Wederom: als dat voor joden geldt (ongerechtigheid verhalen op de kinderen) waarom dan in vredesnaam voorlezen in de christelijke kerk? Geef daar nou een normaal antwoord op aub.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 13:51:16 #27
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_176693397
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 13:24 schreef hoatzin het volgende:
Jij beweert steeds dat de joodse wetten voor het oude verbond gelden en niet voor christenen. Maar waarom worden de joodse 10 geboden dan voorgelezen in christelijke kerken?
Niet in alle christelijke kerken. Volgens mij gebeurt dit alleen in behoudende protestantse (gereformeerde) kerken.

De redenering die daarachter zit, is dat de wet als morele wet niet heeft afgedaan. Men zegt dan dat de 10 geboden morele wetten zijn, die nog net zo gelden als vóór Christus. De burgerlijke en ceremoniële wetten in de Bijbel hebben wel afgedaan.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:01:37 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176693595
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 13:51 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Niet in alle christelijke kerken. Volgens mij gebeurt dit alleen in behoudende protestantse (gereformeerde) kerken.
ja dat hadden we al geconstateerd
quote:
De redenering die daarachter zit, is dat de wet als morele wet niet heeft afgedaan. Men zegt dan dat de 10 geboden morele wetten zijn, die nog net zo gelden als vóór Christus. De burgerlijke en ceremoniële wetten in de Bijbel hebben wel afgedaan.
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben is geen morele wet. Of gedenk de sabbatdag...

Gij zult niet moorden, liegen of stelen zijn universele morele wetten die voor iedereen gelden. Maar die zijn niet uniek voor de bijbel.
  dinsdag 23 januari 2018 @ 14:08:41 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176693707
10 geboden uit de Koran. Ik vind ze beter.


• Dat jullie Hem met niets vergelijken/goddelijke macht naast Hem geven. (Dat jullie aan Hem niets als metgezel mogen toevoegen).
• Dat jullie je ouders goed behandelen/hun tekorten aanvullen. (Wees goed voor jullie ouders).
• En dood jullie kinderen niet uit armoede. Wij zijn het, Die voor jullie en voor hen zorgen. (Dat jullie je kinderen niet mogen doden uit vrees voor armoede).
• Benader schadelijk immoreel gedrag niet (la taqraboe al-Fawahisha), hetzij in het openbaar of in het geheim. (En nadert niet de zedeloosheid, de openlijke noch de verborgene).
• Dat jullie geen enkele mens doden, omdat God deze heilig/onschendbaar heeft verklaard, behalve via het recht. Dit is wat Hij jullie heeft bevolen, opdat jullie je verstand/begrip gebruiken.(En doodt niet de ziel die Allah verboden heeft verklaard, tenzij volgens het recht, Dat draagt jullie Heer op; misschien zullen jullie verstandig worden).
• En benader niet het eigendom van de wezen, behalve ten goede voor hen, totdat hij/zij volwassen is. (En nadert het bezit van de wees niet, tenzij op ten wijze die meet voordeel (aan de wees) geeft, totdat hij de volwassenheid bereikt).
• En geef de volledige maat/balans met eerlijke rechtvaardigheid . Wij belasten geen persoon boven zijn/haar vermogen. (En geeft de volle maat en vult de weegschaal met het gelijke gewicht. Wij (Allah) belasten niemand dan volgens zijn vermogen).
• En wanneer jullie spreken, wees dan onpartijdig/rechtvaardig, zelfs wanneer het iemand betreft die dicht bij jou staat (familie, buren, vrienden etc).
• En vervul het verbond van God. Dit is wat Hij jullie heeft opgedragen, zodat jullie er van kunnen leren.
• En dit is Mijn rechte pad van rechtvaardigheid. Volgt het daarom en volg geen andere wegen [van onderdrukking en geweld] anders zullen deze jullie van Zijn pad [van vrede] afdwalen. Dit is wat Hij jullie heeft opgedragen, zodat jullie rechtvaardigheidsbewust worden”.
pi_176707718
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 13:13 schreef dop het volgende:

[..]

Er bestaan dus 2 soorten mensen? misschien iets wat racistisch ?
Nee dat is niet wat ik zeg...ik zeg dat God op 2 manieren handelt met mensen en dat is Gods heilige volk de joden en de heidenen en dat zijn wij en het oude testament was de wet en het nieuwe testament is genade en sluiten perfect op elkaar aan en vullen elkaar aan ook...en als de christenen straks weg zijn gaat God verder met zijn volk en die moeten door de grote verdrukking heen omdat ze Jezus verworpen hebben.
pi_176707904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 13:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jij wilt maar niet antwoorden en draait steeds maar weer om de brei heen.

Jij beweert steeds dat de joodse wetten voor het oude verbond gelden en niet voor christenen. Maar waarom worden de joodse 10 geboden dan voorgelezen in christelijke kerken?

[..]

Wederom: als dat voor joden geldt (ongerechtigheid verhalen op de kinderen) waarom dan in vredesnaam voorlezen in de christelijke kerk? Geef daar nou een normaal antwoord op aub.
Omdat ze nog steeds gelden want de wet laat zien dat we schuldig zijn en dat we ons er niet aan kunnen houden en daardoor is genade gekomen....dus de manier van redding veranderd maar dat zegt toch niks over de geboden...
pi_176707986
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:08 schreef hoatzin het volgende:
10 geboden uit de Koran. Ik vind ze beter.

• Dat jullie Hem met niets vergelijken/goddelijke macht naast Hem geven. (Dat jullie aan Hem niets als metgezel mogen toevoegen).
• Dat jullie je ouders goed behandelen/hun tekorten aanvullen. (Wees goed voor jullie ouders).
• En dood jullie kinderen niet uit armoede. Wij zijn het, Die voor jullie en voor hen zorgen. (Dat jullie je kinderen niet mogen doden uit vrees voor armoede).
• Benader schadelijk immoreel gedrag niet (la taqraboe al-Fawahisha), hetzij in het openbaar of in het geheim. (En nadert niet de zedeloosheid, de openlijke noch de verborgene).
• Dat jullie geen enkele mens doden, omdat God deze heilig/onschendbaar heeft verklaard, behalve via het recht. Dit is wat Hij jullie heeft bevolen, opdat jullie je verstand/begrip gebruiken.(En doodt niet de ziel die Allah verboden heeft verklaard, tenzij volgens het recht, Dat draagt jullie Heer op; misschien zullen jullie verstandig worden).
• En benader niet het eigendom van de wezen, behalve ten goede voor hen, totdat hij/zij volwassen is. (En nadert het bezit van de wees niet, tenzij op ten wijze die meet voordeel (aan de wees) geeft, totdat hij de volwassenheid bereikt).
• En geef de volledige maat/balans met eerlijke rechtvaardigheid . Wij belasten geen persoon boven zijn/haar vermogen. (En geeft de volle maat en vult de weegschaal met het gelijke gewicht. Wij (Allah) belasten niemand dan volgens zijn vermogen).
• En wanneer jullie spreken, wees dan onpartijdig/rechtvaardig, zelfs wanneer het iemand betreft die dicht bij jou staat (familie, buren, vrienden etc).
• En vervul het verbond van God. Dit is wat Hij jullie heeft opgedragen, zodat jullie er van kunnen leren.
• En dit is Mijn rechte pad van rechtvaardigheid. Volgt het daarom en volg geen andere wegen [van onderdrukking en geweld] anders zullen deze jullie van Zijn pad [van vrede] afdwalen. Dit is wat Hij jullie heeft opgedragen, zodat jullie rechtvaardigheidsbewust worden”.
dan moet je nog eens verder lezen want de koran predikt wel zeker haat tegen joden en ongelovigen en spreekt de bijbel op vele punten 180 graden tegen...en hun redder de Maddhi is de antichrist in de bijbel dus zegt genoeg....
  woensdag 24 januari 2018 @ 00:27:12 #33
545 dop
:copyright: dop
pi_176708588
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:48 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

dan moet je nog eens verder lezen want de koran predikt wel zeker haat tegen joden en ongelovigen en spreekt de bijbel op vele punten 180 graden tegen...en hun redder de Maddhi is de antichrist in de bijbel dus zegt genoeg....
Deuteronomium 20:16 en 17

quote:
Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaanieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft
god kan er ook een houtje van, maar die zal je dat dan wel weer snel vergeven.

[ Bericht 10% gewijzigd door dop op 24-01-2018 08:37:59 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 24 januari 2018 @ 07:17:55 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176710092
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:44 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat ze nog steeds gelden want de wet laat zien dat we schuldig zijn en dat we ons er niet aan kunnen houden en daardoor is genade gekomen....dus de manier van redding veranderd maar dat zegt toch niks over de geboden...
Dus ze gelden niet meer maar ze gelden wel. Jaaaaja...

Het wil maar niet doordringen he? Laat maar, als je geen antwoord wilt geven, prima hoor.
  woensdag 24 januari 2018 @ 07:19:45 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176710102
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 23:48 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

dan moet je nog eens verder lezen want de koran predikt wel zeker haat tegen joden en ongelovigen en spreekt de bijbel op vele punten 180 graden tegen...en hun redder de Maddhi is de antichrist in de bijbel dus zegt genoeg....
Ik zeg alleen dat ik de 10 geboden uit de koran stukken beter vind dan die uit de bijbel.
pi_176710305
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 07:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat ik de 10 geboden uit de koran stukken beter vind dan die uit de bijbel.
Hoe is gebod 5 te rijmen met wat er nog meer in de Koran staat, nl: haat en dood de ongelovigen? Dat lijkt me verwarrend voor de onderdanen.
  woensdag 24 januari 2018 @ 07:59:22 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176710352
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 07:52 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Hoe is gebod 5 te rijmen met wat er nog meer in de Koran staat, nl: haat en dood de ongelovigen? Dat lijkt me verwarrend voor de onderdanen.
Daarom staat er "behoudens volgens het recht".

Overigens net zo verwarrend als "Gij zult niet doodslaan" en de genocide die God zijn volk later opdroeg te begaan in het beloofde land.
pi_176710413
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 07:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daarom staat er "behoudens volgens het recht".

Overigens net zo verwarrend als "Gij zult niet doodslaan" en de genocide die God zijn volk later opdroeg te begaan in het beloofde land.
Die opdracht van God is een voorbije verhaal, maar is dat "haat en dood de ongelovigen" niet nog steeds actueel?
Ik ken de Koran niet zo goed, maar volgens mij is dat niet zo te vergelijken.
pi_176710549
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 07:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus ze gelden niet meer maar ze gelden wel. Jaaaaja...

Het wil maar niet doordringen he? Laat maar, als je geen antwoord wilt geven, prima hoor.
No shit Sherlock, je chat met een godsdienstwaanzinnige. :P
-
pi_176710597
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 07:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat ik de 10 geboden uit de koran stukken beter vind dan die uit de bijbel.
Jij wilt het recht behouden om iemand die niet gelooft wat jij gelooft, te kunnen doden :P
  woensdag 24 januari 2018 @ 08:47:08 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176710719
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 08:10 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Die opdracht van God is een voorbije verhaal, maar is dat "haat en dood de ongelovigen" niet nog steeds actueel?
Ik ken de Koran niet zo goed, maar volgens mij is dat niet zo te vergelijken.
Het is ook niet gebeurd maar een geloofsmythe. Haat jegens ongelovigen en "andersgelovigen" is nog altijd actueel. En inderdaad ligt er bij veel religies, vooral de christelijke, een lief sausje over de boodschap, maar de kern blijft toch: geloof (wat wij geloven) of sterf en ga verloren.
quote:
Jij wilt het recht behouden om iemand die niet gelooft wat jij gelooft, te kunnen doden :P
Jij was op school niet zo goed in tekst verklaren?
  woensdag 24 januari 2018 @ 08:48:31 #42
545 dop
:copyright: dop
pi_176710742
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 08:10 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Die opdracht van God is een voorbije verhaal, maar is dat "haat en dood de ongelovigen" niet nog steeds actueel?
Ik ken de Koran niet zo goed, maar volgens mij is dat niet zo te vergelijken.
Nee God van de bijbel de fijne vent laat ongelovigen eeuwig branden in de hel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_176711001
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 08:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is ook niet gebeurd maar een geloofsmythe. Haat jegens ongelovigen en "andersgelovigen" is nog altijd actueel. En inderdaad ligt er bij veel religies, vooral de christelijke, een lief sausje over de boodschap, maar de kern blijft toch: geloof (wat wij geloven) of sterf en ga verloren.
Ach ja, religie en haat. En niet alleen vooral de christelijke, je kunt ook gerust de Islam in de lijst toevoegen. Dat steeds politiek correct te willen zijn loopt een beetje uit de hand. Als men christenen dingen zonder angst kunnen inwrijven, moet men ook moslims dingen kunnen inwrijven. Want allebei de keren is het waarheid.

quote:
[..]

Jij was op school niet zo goed in tekst verklaren?
Ik had de hoogste cijfers met Nederlands. Alle onderdelen, ook Stillezen.
Als jij de Koran geboden beter vindt, dan vind je dus ook dat je het recht wil behouden om iemand te doden. Een andere verklaring is er niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2018 09:09:44 ]
pi_176711040
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 08:48 schreef dop het volgende:

[..]

Nee God van de bijbel de fijne vent laat ongelovigen eeuwig branden in de hel.
Dat laat hij tenminste niet over aan zijn onderdanen, waardoor er geen bloed kleeft aan hun handen. Met alle consequenties.
  woensdag 24 januari 2018 @ 09:21:40 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_176711194
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:09 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat laat hij tenminste niet over aan zijn onderdanen, waardoor er geen bloed kleeft aan hun handen. Met alle consequenties.
en dus niet erg ?
in de bijbel staan genoeg voorbeelden waar god ook zijn onderdanen laat moorden en verkrachten.

het is gewoon een deel van het geloof waar gelovigen zo zijn geindotrineerd dat ze dit lezen of het de noormaalste zaak van de wereld is.
christenen zien het kwaad in de Koran en moslims in de Bijbel.
maar in hun eigen boek hebben ze daar de mooiste verklaringen en interpretaties voor.
Of sterker nog ze horen en lezen het vaak niet eens.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_176711242
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:21 schreef dop het volgende:

[..]

en dus niet erg ?

Je moet in een hel geloven om erin te kunnen branden. Dat is echt niet zo erg als dood moeten gaan in de bloei van je leven als je niet gelooft.

quote:
in de bijbel staan genoeg voorbeelden waar god ook zijn onderdanen laat moorden en verkrachten.

het is gewoon een deel van het geloof waar gelovigen zo zijn geindotrineerd dat ze dit lezen of het de noormaalste zaak van de wereld is.
christenen zien het kwaad in de Koran en moslims in de Bijbel.
maar in hun eigen boek hebben ze daar de mooiste verklaringen en interpretaties voor.
Of sterker nog ze horen en lezen het vaak niet eens.
Ik ken dat allemaal. Ik heb het dan ook uitsluitend over de actuele zaken.
  woensdag 24 januari 2018 @ 09:38:26 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176711437
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:06 schreef Hexx. het volgende:

Ik had de hoogste cijfers met Nederlands. Alle onderdelen, ook Stillezen.
Als jij de Koran geboden beter vindt, dan vind je dus ook dat je het recht wil behouden om iemand te doden. Een andere verklaring is er niet.
Kijk nu eens verder dan je neus lang is. Natuurlijk is er een andere verklaring. Ik vind de (10) Korangeboden beter dan die uit de bijbel, maar ik zeg daarmee toch niet dat ik ze alle 10 geweldig vind? Ik geloof ook niet ineens in Allah, dus gebod 1 valt sowieso af.
  woensdag 24 januari 2018 @ 09:39:31 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176711453
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:21 schreef dop het volgende:
het is gewoon een deel van het geloof waar gelovigen zo zijn geindotrineerd dat ze dit lezen of het de noormaalste zaak van de wereld is.
christenen zien het kwaad in de Koran en moslims in de Bijbel.
maar in hun eigen boek hebben ze daar de mooiste verklaringen en interpretaties voor.
Of sterker nog ze horen en lezen het vaak niet eens
^O^ exactemento!

De ultieme conclusie is dus: Christenen die daden van IS afkeuren zijn hypocriet.
pi_176711482
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kijk nu eens verder dan je neus lang is. Natuurlijk is er een andere verklaring. Ik vind de (10) Korangeboden beter dan die uit de bijbel, maar ik zeg daarmee toch niet dat ik ze alle 10 geweldig vind? Ik geloof ook niet ineens in Allah, dus gebod 1 valt sowieso af.
Ik heb ook nooit geloofd dat jij iemand zou willen doden, Hoatz. Niet voor niets bestaan smiley's, die ik dan ook gebruik als het niet serieus bedoeld is.
Post #40

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2018 09:42:15 ]
  woensdag 24 januari 2018 @ 09:44:19 #50
545 dop
:copyright: dop
pi_176711558
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:25 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Je moet in een hel geloven om erin te kunnen branden. Dat is echt niet zo erg als dood moeten gaan in de bloei van je leven als je niet gelooft.

[..]

Ik ken dat allemaal. Ik heb het dan ook uitsluitend over de actuele zaken.
je vind de bijbel niet actueel en de koran wel ?
het is maar net hoe goed je je verstand gebruikt vind ik.
met de juiste volksmenner prima geschikt om hell en verderf te zaaien op aarde.

je kunt toch niet zeggen dat alle zaken uit de bijbel die in het verleden speelden niet meer geldig zijn of niet actueel zijn.
dan kun je de hele bijbel gewoon weg gooien en hoef je er niet over na te denken boek is 2000jaar oud.

christenen pikken er uit wat ze nodig denken te hebben dat kun je niet bij willekeur doen en als iets niet bevalt of niet leuk is zeggen jaaaaaaaaaaaa maar dat was vroeger.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')