Géén treinen laten rijden zorgt ook voor minder ongelukken en vertraging op het spoorquote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:26 schreef Goverman het volgende:
[..]
Alle bomen weghalen die bij omwaaien op het spoor kunnen vallen. Dat is echt weer een spoorse houding: alle bedreigingen maar preventief opruimen. En ook wel een beetje overkill i.m.h.o.
Je moest eens weten hoeveel overwegen Prorail gewoon eenzijdig dichtgehekt heeftquote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:26 schreef Goverman het volgende:
[..]
Alle bomen weghalen die bij omwaaien op het spoor kunnen vallen. Dat is echt weer een spoorse houding: alle bedreigingen maar preventief opruimen. En ook wel een beetje overkill i.m.h.o.
Exactly my point... Dat is ProRail als doordenderende moloch die maar voor een belang oog heeft (en dus niet voor de rest). Dat is dus niet de juiste houding. Er is meer in de wereld dan een optimaal ingericht spoorsysteem met een volledig functionerende dienstregeling onder alle omstandigheden.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel overwegen Prorail gewoon eenzijdig dichtgehekt heeft
Tussen Zwolle en Wijhe ongeveer 60 agrarische overgangen. En fucking terecht.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel overwegen Prorail gewoon eenzijdig dichtgehekt heeft
Licht eens toe wat het voordeel is van een boom langs het spoor, behalve dat het geluid tegenhoudt?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:02 schreef Goverman het volgende:
[..]
Exactly my point... Dat is ProRail als doordenderende moloch die maar voor een belang oog heeft (en dus niet voor de rest). Dat is dus niet de juiste houding. Er is meer in de wereld dan een optimaal ingericht spoorsysteem met een volledig functionerende dienstregeling onder alle omstandigheden.
Natuurlijk is het vervelend dat een boom tot verstoring kan leiden. Maar om gelijk zones van 20 meter rondom het spoor tot boomvrij te maken, dat weegt m.i. niet op tegen de voordelen van minder verstoringen door omvallende bomen.
Bij Driebergen-Zeist gewoon een stuk openbare wegquote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Tussen Zwolle en Wijhe ongeveer 60 agrarische overgangen. En fucking terecht.
De waarde van een boom (en ik bedoel niet euro’s nu) is heel verschillend. Een boom in een singel om een boerderij aan het spoor is van minder waarde dan een boom in een straat van een stad (in ieder geval voor hoe mensen dat beleven). Nog los daarvan zijn bomen van belang voor allerlei organismen (soms beschermd, dan wordt het nog weer een ander verhaal). Ze zijn een deel van het ecosysteem en dat op zich is al reden genoeg om terughoudend te zijn met kappen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:11 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Licht eens toe wat het voordeel is van een boom langs het spoor, behalve dat het geluid tegenhoudt?
Ik denk juist dat de het spoor in NL zo druk is dat je elke maatregel zou moeten treffen om storingsrisicos binnen het acceptabele te kunnen verkleinen.
Met logo's in spiegelbeeld?quote:
Dieseltraxx?quote:
Dasspeld niet volgens mij.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dieseltraxx?
Is ie d'r al als dasspeld?
[rijdenderechter] Een boom op meer dan 1,5 meter van de erfgrens mag blijven staan. [/rijdederechter]quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:26 schreef Bitlord het volgende:
Daaroo voortbouwend, waarom wordt niet elke boom die bij omwaaien binnen profiel valt, preventief gekapt?
Voor wat betreft het dwingen om te kappen; correct. Maar als eigenaar van de boom heb je wel een zorgplicht. Waait de boom om of breekt een grote tak af, omdat je er geen onderhoud aan uitvoert dan is de vervolgschade van 6 uur treinvervangend vervoer en een ton aan GTBV ook voor jou als grond- en boomeigenaar.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 19:31 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
[rijdenderechter] Een boom op meer dan 1,5 meter van de erfgrens mag blijven staan. [/rijdederechter]
Dus al zou ProRail dat willen, juridisch staan ze meestal (die bepaling verschilt enigszins per gemeente/provincie) behoorlijk zwak qua afdwingbaarheid. Dus dat effe snel regelen, nee, dat zit er niet in.
quote:Een eigenaar van een boom kan aansprakelijkheid voorkomen wanneer hij kan bewijzen dat hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Er is dan geen sprake van onrechtmatigheid. De rechtbank Arnhem heeft dat in 2011 heel helder uiteengezet. Hoever de zorgplicht gaat, hang af van de omstandigheden van die boom: hoe groot is de boom en waar staat hij? De algemene zorgplicht die voor de meeste bomen geldt, bestaat er uit dat er sprake moet zijn van regelmatig regulier onderhoud en regelmatige uitwendige controle op gebreken aan de boom (de zogenaamde boomveiligheidscontrole). Afhankelijk van leeftijd, omvang en groeiplaats hebben we het dan over jaarlijkse tot vijfjaarlijkse controles. Wanneer de boom op een plaats staat waarbij is te voorzien dat bij omvallen of afbreken van een tak er aanzienlijke schade kan ontstaan, dan is er sprake van verhoogde zorgplicht. Een dergelijke boom zal minstens jaarlijks moeten worden gecontroleerd en behoeft misschien extra onderhoud. En dan is er nog de onderzoeksplicht. Wanneer uitwendige gebreken worden geconstateerd of wanneer er andere aanwijzingen bestaan over een gebrek, dan dient een nader onderzoek plaats te vinden
Oh die bovenste is wel gaaf als dasspeld.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:52 schreef MTL het volgende:
[..]
Dasspeld niet volgens mij.
Deze heb ik hier echter wel liggen:
[ link | afbeelding ]
Edit: onderste is natuurlijk de wegsleeploc van de bovenliggende stam.
Interessante bijdrage in de discussie, vanuit een land waar men ook dikwijls verstandig redeneert en tot de conclusie is gekomen dat dit zeker tot minder storingen leidt (en het gezeur met blaadjes op de rails ook gelijk decimeert)quote:Op vrijdag 26 januari 2018 19:49 schreef James1988 het volgende:
Ook in het Verenigd Koninkrijk hebben ze te maken met bomen en andere groene ellende langs het spoor, zeker nu ze daar (eindelijk) volop bezig zijn met elektrificatie.
Filmpje:
En de "état de nounou" bekend om zijn gezever?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 20:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De UK is totaal van de zotte als het gaat om regeltjesgezever Waar heb je het in hemelsnaam over. De inwoners hebben het consequent over "The Nanny State".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |