ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
In Duitsland is het treinverkeer gewoon compleet gestaakt en wordt uberhaupt niet meer opgestart. Dat is nog wel een fractie verder dan NS & ProRail gaan
Iets specifieker: het Fernverkehr is in de hele bondsrepubliek gestaakt. Het Regionalverkehr is in een aantal deelstaten gestaakt, waar mogelijk wordt geprobeerd het weer op te starten.
Rond Groningen en Zuidbroek reden vandaag wel gewoon treinen, zoveel wind stond hier niet. Op 7 januari reden er overigens ook gewoon treinen en toen was het ook nog eens echt goed zonnig:
Nadat DB Cargo op donderdag 4 januari de beladen dolime-trein uit Hermalle-Sous-Huy naar Veendam heeft gereden is de trein bij Nedmag achtergebleven. De vrijdag/zaterdagslag kwam daarmee te vervallen.
Op de in het noorden van Nederland zeer zonnig verlopen zondag 7 januari 2018 toog het treinpersoneel op DB Cargo-lok 6412 in alle vroegte naar Veendam. Na het lossen van de trein kon ruim drie uur eerder dan de dienstregelingtijd vertrokken worden uit Veendam.
We zien de 6412 van DB Cargo met 27 lege Taoos als trein 47615 door de boog bij Waterhuizen rijden op weg naar de voorlopige eindbestemming Onnen. De volgende ochtend wordt de trein naar België doorgevoerd.
Na het binnenhalen van de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen 2020-2035 tekenden tekenden Arriva en Stadler voor de bouw van 18 zero-emissie-treinen. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. Daarnaast worden de bestaande 51 diesel-GTW-stellen compleet gerenoveerd en tevens uitgerust met geavanceerde batterijpakketten.
Hierdoor ontstaat een complete vloot van 69 treinen, die tevens in een nieuwe wit/groen/zwarte kleurstelling op de baan zullen verschijnen. Het is de bedoeling dat de gerenoveerde stellen vanaf 2019 al op de baan zullen verschijnen, in aanloop naar de start van de nieuwe concessie in december 2020.
Hierdoor zal in Noord-Nederland binnen drie jaar de huidige wit/rode kleurstelling gaan verdwijnen, waarmee ook een einde zal komen aan de drie Wiederline-stellen die met een Duitse en Nederlandse vlag zijn bestickerd.
Op zondag 7 januari 2018 passeert stel 10301 "Annie en Riemer" als trein 20137 van Groningen naar Weener hier ter hoogte van Waterhuizen het Drentsche Diep.
Op zon- en feestdagen rijdt Arriva op het traject Groningen-Zuidbroek tweemaal per uur, waarna de trein het ene half uur doorrijdt naar Veendam en op het andere half uur via Winschoten naar Weener wordt gereden.
Op de zeer zonnige zondag 7 januari 2018 was GTW 2/8-stel 10304 "Hans Alders" onderweg als trein 37839 van Groningen naar Veendam en passeert hier ter hoogte van Westerbroek.
In Groningen zijn beide treinseries op elkaar doorgekoppeld, waardoor al het materieel dat op zondag wordt ingezet voorzien moet zijn van het Duitse treinbeveiligingssysteem Indusi. Hierdoor komt het op zondag relatief vaak voor dat een of meerdere bestickerde Wiederline-stellen op deze lijn actief zijn.
Zo ook op de zeer zonnige zondag 7 januari 2018, toen GTW 2/8 10302 "Bastiaan Jan Ader" onderweg is als trein 20136 van Weener naar Groningen en hier ter hoogte van Foxhol passeert.
Station Kropswolde is genoemd naar het circa 1 km verderop gelegen Kropswolde, maar ligt feitelijk in het dorp Foxhol. Het werd tegelijk met de spoorlijn Groningen-Nieuweschans op 1 mei 1868 geopend. Het stationsgebouw, dat dateert uit 1915, is sinds 1989 tentoonstellingsruimte. In 2004 werd het aangewezen als rijksmonument.
Op de zonnige zondag 7 januari 2018 vond ik dit doorkijkje vlakbij het station Kropswolde, met fraai zicht op het oude stationsgebouw. Terwijl de zon alweer snel richting horizon zakt maakt Arriva GTW-stel 10301 een stop als trein 20138 uit Weener naar Groningen.
In alweer een fraai laagstaand zonnetje passeert op zondag 7 januari 2018 Arriva GTW 2/8 10302 "Bastiaan Jan Ader" voor het laatst de fotograaf, ditmaal even voor het station van Sappemeer Oost.
Dit station zal in 2022 sluiten als gevolg van indienststelling van het nieuwe doorstroomstation Groningen, ook wel Spoorzone genaamd. Vanaf dat moment zullen de regionale treinen van Arriva niet meer Groningen als eindbestemming hebben maar worden deze doorgekoppeld tussen Roodeschool en Leer, Delfzijl en Veendam en Leeuwarden - Groningen Europapark. Treinen zullen dan langer worden om meer reizigers een zitplaats te kunnen bieden en omdat de perrons in Sappemeer Oost daarvoor te kort zijn zal het station, ondanks protesten, worden gesloten.
Op donderdag 18 januari 2018 20:38 schreef Zug-Chef het volgende: Rond Groningen en Zuidbroek reden vandaag wel gewoon treinen, zoveel wind stond hier niet. Op 7 januari reden er overigens ook gewoon treinen en toen was het ook nog eens echt goed zonnig: [knip]
Wat een prachtige foto's
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Ben ik serieus de enige die het totaal niet raar vindt dat dit aan de hand is? Er zou maar met 140 tegen een boom gejakkerd worden ofzo. Jeetje. En alsof het op de weg (of op Schiphol, óf met de bus) beter is....
Op donderdag 18 januari 2018 21:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ben ik serieus de enige die het totaal niet raar vindt dat dit aan de hand is? Er zou maar met 140 tegen een boom gejakkerd worden ofzo. Jeetje. En alsof het op de weg (of op Schiphol, óf met de bus) beter is....
Nee niemand vindt het raar. En aangezien ik al de hele dag gewoon lekker thuis zit, vind ik het zelfs niet vervelend. Maar al die mensen die wel de baan op gegaan zijn, vaak omdat ze gewoon geen keus hadden, die zijn de sjaak en die vinden dat vervelend.
En ook DAT vind ik niet raar Jij wel een beetje he