abonnement Unibet Coolblue
pi_176588944
Ik zit met een aantal vragen omtrent het rendement van onze inbouw houtkachel...

We hebben een Barbas Unilux 6-65 met een nominaal vermogen van 8 kW. Gezien het een inzethaard betreft zit er alleen een ruit aan de voorkant, verder is er geen mogelijkheid om warmte af te geven gezien de haard in een bestaande schouw is geplaatst welke op de schoorsteenpijp na volledig massief is.

Wanneer we de haard vol aan hebben krijgen we het in de woonkamer (+/- 100 m³) een halve graad warmer als het buiten rond het vriespunt is. Het is een huis van 1981 met HR++ beglazing. Als ik op de bank zit, ongeveer 3 meter bij de haard vandaan voel ik amper warmte... Tevens is de haard moeilijk te regelen.. als de enige luchtschuif op het toestel vol open staat hoor je het vuur bulderen en de haard enorm trekken. Als je de luchtschuif op half open zet (primaire lucht toevoer gesloten en alleen secundair en tertiair open volgens de handleiding) gaat het vuur domweg uit!

Nu dus de vraag, wie heeft er ook een inbouw/inzet haard en hoe is het rendement? Krijg je de woonkamer zo warm dat je in korte broek kunt gaan zitten, of moet je nog steeds een dikke trui aan?

Info over de kachel:
http://barbasbellfires.com/nl/haarden/unilux-6-65
http://barbasbellfires.co(...)NL_GA.pdf?1500385824
  donderdag 18 januari 2018 @ 14:40:40 #2
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176588998
Is vrij logisch.. google eens naar grundofen of wärmespeicher..

Ik zou de schouw ombouwen tot kachel... Dan krijg je fatsoenlijk rendement uit een inbouwhaard..




Door de hitte te geleiden word iedere graad gebruikt om op te warmen.. zelfs de rook word ook verbrand en wat er uit de schoorsteen komt is niet heel heet meer..

Bij een openhaardconstructie gaat alle warmte via de pijp rechtstreeks naar buiten..

Voordeel is ook dat je maar 1 keer in de 12 of 24u (afhankelijk van de uitvoering) stookt..

[ Bericht 20% gewijzigd door Zolderkamer op 18-01-2018 14:47:20 ]
pi_176589135
Was een goede optie geweest voor dat we het huis gingen verbouwen. Dan hadden we de gehele bestaande schouw weg moeten slopen. Nu hebben we alleen de ombouw en plateau naast de schouw gesloopt en de Barbas in de opening van de oude openhaard geplaatst.

De Barbas kachel is overigens gewoon aangesloten op het bestaande (asbest) rookkanaal. Er is geen nieuwe RVS pijp geplaatst.
  donderdag 18 januari 2018 @ 14:58:08 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176589406
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:46 schreef thresher het volgende:
Was een goede optie geweest voor dat we het huis gingen verbouwen. Dan hadden we de gehele bestaande schouw weg moeten slopen. Nu hebben we alleen de ombouw en plateau naast de schouw gesloopt en de Barbas in de opening van de oude openhaard geplaatst.

De Barbas kachel is overigens gewoon aangesloten op het bestaande (asbest) rookkanaal. Er is geen nieuwe RVS pijp geplaatst.
Als de ruimte er is zou je boven de haard nog een deel kwijt kunnen..
Je kan dat spul los kopen.. Maar dan moet er wel ruimte zijn of gemaakt worden..




Je kan verder weinig aan de bestaande situatie veranderen zonder behoorlijke ingrepen..

Het voordeligst is de inbouwhaard eruit en een gebruikte Jotul in de kamer zetten.. voor de schouw..
pi_176589499
Een vrijstaande houtkachel zou (achteraf) een betere optie zijn! Warmte afgifte is optimaal.
Hadden we het beste de hele schouw weg kunnen slopen. Maar goed.. achteraf...

Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?

Dit omdat ik het idee hebt dat er meer warmte uit deze kachel te halen valt en het mij niet duidelijk is waarom er nu te weinig warmte af komt. Mocht dit met dit type niet mogelijk zijn houdt het natuurlijk op en kunnen we mooi kijken naar het vuur en daarnaast de verwarming gewoon aan laten :(
  donderdag 18 januari 2018 @ 15:05:55 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176589586
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 15:02 schreef thresher het volgende:
Een vrijstaande houtkachel zou (achteraf) een betere optie zijn! Warmte afgifte is optimaal.
Hadden we het beste de hele schouw weg kunnen slopen. Maar goed.. achteraf...

Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?

Dit omdat ik het idee hebt dat er meer warmte uit deze kachel te halen valt en het mij niet duidelijk is waarom er nu te weinig warmte af komt. Mocht dit met dit type niet mogelijk zijn houdt het natuurlijk op en kunnen we mooi kijken naar het vuur en daarnaast de verwarming gewoon aan laten :(
Koop een infrarood thermometer op ebay en meet de rook uit de schoorsteen maar eens.. ik denk dat daar je antwoord zit.. Denk dat ie loeiheet is..

Je wilt massa opwarmen.. dat geeft de meeste warmte waar je het wilt hebben.. Dus hoe zwaarder de kachel, en hoe langer de (eventueel gestapelde) pijp in de ruimte, hoe beter..

De warmte verdwijnt direct naar buiten bij een inbouwhaard in een schouw..

Kun je er geen bank aan vast metselen waar je de afvoer doorheen omleid? (heb je direct een warm zitplekje)

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 18-01-2018 15:11:34 ]
pi_176589726
Zelf ben ik geen fan van inbouwhaarden.. geven in verhouding weinig warmte af..

Hoe lang stook je de kachel gemiddeld? het kan even duren voordat de warmte zich opbouwt in de schouw. Het duurt dan ook langer voordat de schouw warmte af gaat geven.

Beste optie zou zijn het weghalen van de schouw en een mooie Jacobus 9 neer te zetten ;)
pi_176590872
Wat hierboven gezegd is: of aanpassen of een kachel (Dick Geurts) neerzetten.

Ik weet niet of je nog bij het rookgaskanaal kunt achter de schouw, maar ik heb in Duitsland gezien dat ze met een ventilator boven in en roosters onderin, warme lucht door de ruimte tussen schouw en rookgaskanaal lieten circuleren en via de onderkant de kamer in bliezen. Gaf flink wat extra warme lucht over de vloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176590974
quote:
Volgens dit verhaal, zit de rookgastemperatuur op 323 graden. JE stookt dus vooral voor de mussen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 18 januari 2018 @ 16:39:16 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176591497
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:37 schreef thresher het volgende:
Ik zit met een aantal vragen omtrent het rendement van onze inbouw houtkachel...

We hebben een Barbas Unilux 6-65 met een nominaal vermogen van 8 kW. Gezien het een inzethaard betreft zit er alleen een ruit aan de voorkant, verder is er geen mogelijkheid om warmte af te geven gezien de haard in een bestaande schouw is geplaatst welke op de schoorsteenpijp na volledig massief is.

Wanneer we de haard vol aan hebben krijgen we het in de woonkamer (+/- 100 m³) een halve graad warmer als het buiten rond het vriespunt is. Het is een huis van 1981 met HR++ beglazing. Als ik op de bank zit, ongeveer 3 meter bij de haard vandaan voel ik amper warmte... Tevens is de haard moeilijk te regelen.. als de enige luchtschuif op het toestel vol open staat hoor je het vuur bulderen en de haard enorm trekken. Als je de luchtschuif op half open zet (primaire lucht toevoer gesloten en alleen secundair en tertiair open volgens de handleiding) gaat het vuur domweg uit!

Nu dus de vraag, wie heeft er ook een inbouw/inzet haard en hoe is het rendement? Krijg je de woonkamer zo warm dat je in korte broek kunt gaan zitten, of moet je nog steeds een dikke trui aan?

Info over de kachel:
http://barbasbellfires.com/nl/haarden/unilux-6-65
http://barbasbellfires.co(...)NL_GA.pdf?1500385824
Ik heb een vrijstaande houtkachel en een forse woonkamer van 56m2. Die stook ik zonder verwarming op naar 23 graden als ik de kachel aan doe. Ik verstook dan op een avond misschien 2 armen vol hout. Dan stook ik van 17:00 tot ca 22:00
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 18 januari 2018 @ 16:40:15 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176591524
Daarvoor stookte ik wel eens een open haard (zonder voorzet oid, echt open). Dan kon ik er 2 of 3 x zoveel hout in gooien, en kreeg ik het nooit warm. Wat stralingswarmte van de voorkant, maar veel nare koude trek van de achterkant. Als je niet voro de haard zat was het sowieso niet warm.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176591607
Ik heb ook zo’n Barbas inbouwhaar met 1 raam aan de voorzijde. Zat er al in bij aankoop woning, maar ga hem verwijderen. Rendement is niet hoog. Moet de kachel echt urenlang goed opstoken, dan pas ga je hem echt voelen. Dan is de schoorsteen al zo warm dat het op de slaapkamer ook warm wordt. Kachelraampje open doen is dan echt te heet, je kunt er dan zonder handschoenen niet meer in porren. Kachelraampje dicht heb ik het idee dat 80 procent van alle warmte via de schoorsteen verdwijnt.

Mijn kachel is ook 8kw maar de woonkamer is een stuk kleiner. Bij mij krijg ik het een aantal graden warmer. En dan heeft mijn kachel nog een opening aan de bovenkant die warmte uitstraalt. Dat jij maar een halve graad haalt is dus niet vreemd.
  donderdag 18 januari 2018 @ 19:02:54 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_176594109
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 15:02 schreef thresher het volgende:
Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?

Ja, hier. Maar wel met een vrijstaand model... Wij stoken praktisch; met de kachel aan gaat het sneller dan de cv :')
Anyway, ik ben benieuwd of je zelf de kachel geplaatst hebt, of dat iemand dat voor je gedaan heeft. Meer terzijde.
Rendement van inbouwhaarden is niet zo hoog, anders dan zorgen dat je ventilatie-openingen maakt en de warme lucht naar buiten blaast, zijn er niet zoveel opties, denk ik. Of je moet inderdaad echt gaan hakken. Ik ben overigens wel verbaasd dat je het asbest kanaal hebt gehouden. Niet leuk voor latere verkoop van je woning. En is het wel goed gasdicht?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_176594238
De inbouwhaarden met een luchtcirculatie geven wél rendement. Mdesign heb ik ervaring mee, maar er zijn er meer. Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
pi_176604782
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:
Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
Corten staal.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176605255
Bestaan er geen geforceerde ventilatie kits voor jouw inbouwkachel? M'n ouders hadden vroeger ook een inbouw Barbas met 2 elektrische fans onderop die de lucht circuleerde rondom de kachel en warme lucht de kamer inblies.
Edit: deze heten convectie-ventilatoren en zijn wellicht als optie beschikbaar:


Volgens deze lijst echter niet beschikbaar voor de unilux

[ Bericht 28% gewijzigd door aegir_de_viking op 19-01-2018 09:30:58 ]
  vrijdag 19 januari 2018 @ 10:13:28 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176606224
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:
De inbouwhaarden met een luchtcirculatie geven wél rendement. Mdesign heb ik ervaring mee, maar er zijn er meer. Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 08:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Corten staal.
Steen bedoelen jullie zeker..
Staal koelt veel te snel af.. de juiste steen heeft een aantal dagen nodig voor ie helemaal afgekoeld is..
pi_176606346
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:22 schreef aegir_de_viking het volgende:
Bestaan er geen geforceerde ventilatie kits voor jouw inbouwkachel? M'n ouders hadden vroeger ook een inbouw Barbas met 2 elektrische fans onderop die de lucht circuleerde rondom de kachel en warme lucht de kamer inblies.
Edit: deze heten convectie-ventilatoren en zijn wellicht als optie beschikbaar:
[ afbeelding ]

Volgens deze lijst echter niet beschikbaar voor de unilux
Is helaas niet beschikbaar voor mijn kachel (Barbas Unilux).
Wel voor de Barbas Universal.

Voor mijn kachel kun je alleen een convectie-kit kopen zonder ventilatoren. Maar dat kan alleen als je de haard in een nieuwe schouw bouwt waarbij je de uitstroomroosters kan plaatsen. In mijn geval, een massief blok steen, kan dat helaas niet.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 10:22:46 #19
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176606361
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:02 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Ja, hier. Maar wel met een vrijstaand model...
Vrijstaande inbouwkachel? :+.
And so is the past
pi_176607646
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:13 schreef Zolderkamer het volgende:

Steen bedoelen jullie zeker..
Staal koelt veel te snel af..
Door die snelle afkoeling, geeft staal snel de warmt door aan de ruimte. Steen houdt de warmte langer vast, die kan je beter in het eind in je verbrandingsproces plaatsen, in het rookkanaal bijv.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-01-2018 11:42:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 11:43:38 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176607796
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 11:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Door die snelle afkoeling, geeft staal snel de warmt door aan de ruimte. Sten houdt de warmte langer vast, die kan je beter in het eind in je verbrandingsproces plaatsen, in het rookkanaal bijv.
Klopt het is snel.. en dus moet je ook snel hout bijvullen..
Een stenen (of leem etc) kachel (en dan bedoel ik niet eentje met wat stenen platen tegen een stalen kachel) is bedoeld om warm te blijven..

Die stook je eens per 12/24 uur met 1 vulling.. (hoe meer massa hoe minder stoken)
Dus als je het leuk vind om te stoken is dat niet de juiste keuze..
Als je lekkere warmte wilt zonder steeds te moeten bijvullen is het ideaal..

De truc van een stenen kachel is dat de warmte helemaal opgebruikt is voor dat hij uit de schoorsteen verdwijnt..
(het rookkanaal is grotendeels onderdeel van de kachel, en kan rustig tien meter lang zijn voor ie in de bestaande schoorsteen loopt)

Nou heeft hij hier een bank ernaast staan.. maar die zou je dus ook onderdeel van de kachel kunnen laten zijn.. waardoor je een verwarmde bank maakt..
(nou is dit een vierkant blok.. maar je kan ook gewoon vrije organische vormen gebruiken en de tegels achterwege laten)

Je voelt ook geen hitte.. of kou.. maar het is gewoon door en door behaaglijk

[ Bericht 5% gewijzigd door Zolderkamer op 19-01-2018 11:55:00 ]
pi_176608402
Heeft zo’n kachel dan ook een condensafvoer nodig net als een HR ketel?
.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 12:45:14 #23
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_176608965
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 12:17 schreef Fer het volgende:
Heeft zo’n kachel dan ook een condensafvoer nodig net als een HR ketel?
Nee, vocht uit de vuurkamer gaat via de pijp. Voor zover je vocht hebt natuurlijk, da niet moeten.
De ombouw moet altijd voorzien worden van een aantal roosters, voor lucht toevoer en afvoer. Opgave door de fabrikant. Eventueel vocht wordt hierdoor weg geventileerd.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_184822302
Goedenavond! ik kom dit topic tegen omdat ik precies hetzelfde probleem ervaar met mijn dure Barbas inbouwhaard. De CV brengt ons huis op 21.5 graad, met de Barbas aan houd ik hem niet op die temp en zakt hij een halve graad. Ik heb geen roosters in het rookkanaal (achteraf jammer!) De installateur is al een paar keer langs geweest maar kan nix doen. We hebben de haard nu 6 maanden. Rendement valt erg tegen. Zal ik achteraf alles weer laten openbreken om roostertjes te laten zetten? ( als dat kan...) Iemand n idee? Ik ben vooral geschrokken dat er dus meer mensen met zo'n heel dure haard zijn die niet tevreden zijn... grrrr
  dinsdag 5 februari 2019 @ 08:22:10 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184829662
Ik snap sowieso heel de beredenering van het inbouwen van een houtkachel in een haardschouw.. Je stookt een kachel heet met hout en die bouw je dan met 5 van de 6 radiaterende zijden in een stenen schouw |:(

Leuk modeverschijnsel om een open haard waar je normaal boomonderdelen in kieperde en waar je lekker vonken en een heerlijk houtvuur-luchtje van terugkreeg, om te toveren naar een lekker makkelijk gebruiksdingetje zonder al te veel karakter, maar de logica is wmb hetzelfde als een auto aan een flatgebouw vastmaken en dan naar je werk proberen te rijden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')