abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 16 januari 2018 @ 18:34:48 #1
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_176547820
Dag allen,

Ik ben voor onderstaande vraag uiteraard onder behandeling, maar dit verloopt zeer langzaam, en ik heb ook het gevoel niet serieus genomen te worden. En vroeg mij af of er iemand is die dit verhaal herkent, of wellicht tips kan geven.

Here goes noting...

Ik kamp nu al een maand met een plotselinge zeer hoge bloeddruk (180/220 over 95-130)
Laten ik eerst vermelden dat ik ook veel overgewicht heb, ik ben 1.77 lang en weeg 140 kilo. Natuurlijk veeel te veel, hier wordt ook aan gewerkt.

Ik ben heel mijn level al te dik geweest, de laatste 10 jaar echter extreem overgewicht, ik heb PCOS en neem een scala aan medicijnen om mijn Asperger in check te houden.

Ik sta onder controle wegens mijn gewicht, de laatste 10 jaar was mijn bloeddruk 125/85, dit bleef mooi constant, mijn cholesterol is prima, ik eb geen diabetes, en ben ook geen pre diabeet. Mijn bloed wordt regelmatig gecontroleerd, en hier zijn nooit afwijkingen in te vinden.

2 Maanden geleden begon het met pijn aan de maag na het eten, ik kreeg hiervoor maagbeschermers omdat de arts dacht dat het een kleine maagzweer was. Hiermee dacht ik dat het klaar zou zijn.

Het ging weer een tijdje goed, tot ik weer flinke maagpijn kreeg een maand terug, en een hevige migraine aanval, een die ik nog nooit zo erg had meemaakt. De volgende dag ging ik naar de huisarts en deze nam mijn bloeddruk op, hier was hij 220/130. Ik ben naar huis gestuurd met bloeddruk pillen. Lisinopril 10 MG.

De bloeddruk werd wat minder, maar nog had ik zeer hoge periodes, de dosis was opgehoogd naar 25 mg, en daar nog naast Amlodipine 10 mg.
Hiermee is mijn bovendruk gezakt, ik kom nu niet meer boven de 190 uit, maar de onderdruk blijft zeer hoog.

Zodra hij boven de 105 komt krijg ik hoofdpijn en gaan mijn handen tintelen. Hoe hoger hij komt hoe slechter ik me voel. Hij kan oplopen tot wel 130, dat is tot heden mijn max geweest.
Ik heb een echo van de maagstreek gehad, hier zag hij niets geks op. A.s vrijdag heb ik een MRI en de week daarop een afspraak met de internist.

Ik zou graag horen van andere hoe het verloop was bij hun hoge bloeddruk, is het normaal dat alles zo lang duurt? Ik ben van een actieve vrouw van 31 naar een bejaarde gegaan die de trap niet meer op kan. Voorheen liep ik met regelmaat 20-25 km met de honden, nu kan ik vrijwel niets meer want die bloeddruk piekt bij het minste en geringste.

De internist gooide het vrijwel gelijk op mijn overgewicht, maar hoe verklaard dit dan? Het kan niet van de ene op de andere maand zo lopen?

Het gekke is, tot een uur of 1 smiddags is mijn bloeddruk prima, deze loopt dan langzaam op tot s'avonds zo vreselijk hoog.

Heeft iemand enig idee, of enige ervaring met hun eigen hoge bloeddruk?

(P.S dat ik moet afvallen weet ik uiteraard en dit is al in goede gang gezet, -13 kg momenteel )
pi_176548110
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 18:34 schreef _Dizzy_ het volgende:
... veel overgewicht... neem een scala aan medicijnen om mijn Asperger in check te houden ... ik kreeg hiervoor maagbeschermers ... naar huis gestuurd met bloeddruk pillen. Lisinopril 10 MG ...opgehoogd naar 25 mg, en daar nog naast Amlodipine 10 mg.
Zijn het (icm je overgewicht) niet gewoon bijwerkingen van die shitload aan pillen die je in je mik douwt?
pi_176548376
Ik wil eerst even vragen: Al die getallen waar je mee komt, heb je die zelf opgemeten? Of heb je een 24 uurs meting gehad?

Als je ze zelf hebt gemeten: Heb je een goede bloeddrukmeter in huis? Er zijn eigenlijk maar 2 merken die ze aanbevelen in het ziekenhuis. Doe je jouw eigen metingen op de juiste manier?

Het is logisch dat de arts de oorzaak in obesitas zoekt, dat is nou eenmaal vaak de oorzaak. Mensen met obesitas hebben vaak slechtere vaten met veel aderverkalking, wat de hoge bloeddruk kan verklaren. Zeker als de doorbloeding naar de nier verstoord is, de nier speelt namelijk een heel grote rol in de bloeddruk.

Je verhaal over de klachten bij hoge onderdrukken vind ik wel apart. De bovendruk is namelijk de belangrijkste speler als het gaat om de risico's op hersenbloedingen etc. Wat wel kan is dat je erg gestresst wordt van je hoge, of stijgende bloeddruk. Van stress stijgt niet alleen de bloeddruk, maar je hartslag gaat ook sneller, wat ook weer bijdraagt aan een hogere bloeddruk, en dan vooral de onderdruk. Angst om straks weer pijn of andere klachten te krijgen kan hier ook voor zorgen.

Hoe vaak meet je? Is dat op aanraden van de arts of gewoon omdat je een obsessie om het te weten hebt ontwikkeld? Dat kan en is totaal niet raar, maar kan wel voor heel veel stress zorgen.

En weet je al wat je zelf, thuis kan doen om de bloeddruk te verlagen? Dat is zó belangrijk in de behandeling van de bloeddruk, niet alleen de pillen...
pi_176548584
Je moet trouwens juist wél 25 kilometer met de honden blijven lopen, want beweging is super belangrijk voor het gezond houden van je vaten, en natuurlijk voor het afvallen.
Dat je bloeddruk stijgt bij lichamelijke activiteit is normaal, want je hartslag stijgt dan ook. Daar moet je het bewegen niet voor laten!!!
  dinsdag 16 januari 2018 @ 19:40:58 #5
451005 Grems
Clown World
pi_176549752
Ah, 30+

Je hart kan geen weerstand meer bieden tegen een leven lang misbruik.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 19:41:36 #6
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_176549769
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 18:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zijn het (icm je overgewicht) niet gewoon bijwerkingen van die shitload aan pillen die je in je mik douwt?
Dat zou kunnen inderdaad, maar de tabletten die ik neem voor Asperger slik ik inmiddels al 15 jaar, deze hebben dan ook geen bekende bijwerkingen op de bloeddruk.
Die andere zouden de bloeddruk juist moeten verlagen.
Ik blijf het vreemd vinden dat het zo plots op kwam dagen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 19:00 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik wil eerst even vragen: Al die getallen waar je mee komt, heb je die zelf opgemeten? Of heb je een 24 uurs meting gehad?

Als je ze zelf hebt gemeten: Heb je een goede bloeddrukmeter in huis? Er zijn eigenlijk maar 2 merken die ze aanbevelen in het ziekenhuis. Doe je jouw eigen metingen op de juiste manier?

Het is logisch dat de arts de oorzaak in obesitas zoekt, dat is nou eenmaal vaak de oorzaak. Mensen met obesitas hebben vaak slechtere vaten met veel aderverkalking, wat de hoge bloeddruk kan verklaren. Zeker als de doorbloeding naar de nier verstoord is, de nier speelt namelijk een heel grote rol in de bloeddruk.

Je verhaal over de klachten bij hoge onderdrukken vind ik wel apart. De bovendruk is namelijk de belangrijkste speler als het gaat om de risico's op hersenbloedingen etc. Wat wel kan is dat je erg gestresst wordt van je hoge, of stijgende bloeddruk. Van stress stijgt niet alleen de bloeddruk, maar je hartslag gaat ook sneller, wat ook weer bijdraagt aan een hogere bloeddruk, en dan vooral de onderdruk. Angst om straks weer pijn of andere klachten te krijgen kan hier ook voor zorgen.

Hoe vaak meet je? Is dat op aanraden van de arts of gewoon omdat je een obsessie om het te weten hebt ontwikkeld? Dat kan en is totaal niet raar, maar kan wel voor heel veel stress zorgen.

En weet je al wat je zelf, thuis kan doen om de bloeddruk te verlagen? Dat is zó belangrijk in de behandeling van de bloeddruk, niet alleen de pillen...
De waardes komen van een 24/7 meting die ik thuis kon doen, ik heb zelf thuis een Omron M6 aangeschaft, hiermee probeer ik zo min mogelijk te meten, zodat ik mezelf niet gek ga maken.

Ik begin pas last te krijgen als mijn onderdruk omhoog schiet, de bovendruk krijg ik alleen last als deze boven de 200 uit komt.
Ik heb een urine onderzoek gehad, hierin was mijn Albumine (? ) wat verhoogd, deze was 39, en de ratio kreatine 5.9.

Momenteel volgen wij een zoutarm dieet met weinig koolhydraten. Veel groente en minimaal 2 stuks fruit.
Ik eet blauwe bessen als snack, ik slik extra magnesium en Q10.

Kan het dan echt zo zijn dat van de een op de andere maand mijn lichaam ineens door heeft dat ik te dik ben ofzo? Ik snap dat deel niet goed.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 20:09:34 #7
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_176550584
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 18:34 schreef _Dizzy_ het volgende:
Dag allen,

Ik ben voor onderstaande vraag uiteraard onder behandeling, maar dit verloopt zeer langzaam, en ik heb ook het gevoel niet serieus genomen te worden. En vroeg mij af of er iemand is die dit verhaal herkent, of wellicht tips kan geven.

Here goes noting...

Ik kamp nu al een maand met een plotselinge zeer hoge bloeddruk (180/220 over 95-130)
Laten ik eerst vermelden dat ik ook veel overgewicht heb, ik ben 1.77 lang en weeg 140 kilo. Natuurlijk veeel te veel, hier wordt ook aan gewerkt.

Ik ben heel mijn level al te dik geweest, de laatste 10 jaar echter extreem overgewicht, ik heb PCOS en neem een scala aan medicijnen om mijn Asperger in check te houden.

Ik sta onder controle wegens mijn gewicht, de laatste 10 jaar was mijn bloeddruk 125/85, dit bleef mooi constant, mijn cholesterol is prima, ik eb geen diabetes, en ben ook geen pre diabeet. Mijn bloed wordt regelmatig gecontroleerd, en hier zijn nooit afwijkingen in te vinden.

2 Maanden geleden begon het met pijn aan de maag na het eten, ik kreeg hiervoor maagbeschermers omdat de arts dacht dat het een kleine maagzweer was. Hiermee dacht ik dat het klaar zou zijn.

Het ging weer een tijdje goed, tot ik weer flinke maagpijn kreeg een maand terug, en een hevige migraine aanval, een die ik nog nooit zo erg had meemaakt. De volgende dag ging ik naar de huisarts en deze nam mijn bloeddruk op, hier was hij 220/130. Ik ben naar huis gestuurd met bloeddruk pillen. Lisinopril 10 MG.

De bloeddruk werd wat minder, maar nog had ik zeer hoge periodes, de dosis was opgehoogd naar 25 mg, en daar nog naast Amlodipine 10 mg.
Hiermee is mijn bovendruk gezakt, ik kom nu niet meer boven de 190 uit, maar de onderdruk blijft zeer hoog.

Zodra hij boven de 105 komt krijg ik hoofdpijn en gaan mijn handen tintelen. Hoe hoger hij komt hoe slechter ik me voel. Hij kan oplopen tot wel 130, dat is tot heden mijn max geweest.
Ik heb een echo van de maagstreek gehad, hier zag hij niets geks op. A.s vrijdag heb ik een MRI en de week daarop een afspraak met de internist.

Ik zou graag horen van andere hoe het verloop was bij hun hoge bloeddruk, is het normaal dat alles zo lang duurt? Ik ben van een actieve vrouw van 31 naar een bejaarde gegaan die de trap niet meer op kan. Voorheen liep ik met regelmaat 20-25 km met de honden, nu kan ik vrijwel niets meer want die bloeddruk piekt bij het minste en geringste.

De internist gooide het vrijwel gelijk op mijn overgewicht, maar hoe verklaard dit dan? Het kan niet van de ene op de andere maand zo lopen?

Het gekke is, tot een uur of 1 smiddags is mijn bloeddruk prima, deze loopt dan langzaam op tot s'avonds zo vreselijk hoog.

Heeft iemand enig idee, of enige ervaring met hun eigen hoge bloeddruk?

(P.S dat ik moet afvallen weet ik uiteraard en dit is al in goede gang gezet, -13 kg momenteel )
Misschien lees ik hier over heen hoor, maar heb je ook een uitgebreid bloedonderzoek gehad met bv je nierfunctie?
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  dinsdag 16 januari 2018 @ 21:44:20 #8
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_176553436
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 20:09 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Misschien lees ik hier over heen hoor, maar heb je ook een uitgebreid bloedonderzoek gehad met bv je nierfunctie?
Ik meen van wel, maar ben er niet 100% zeker van




Deze waardes heb ik zelf ook nagezocht, en geen gekke dingen kunnen zien.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 21:47:13 #9
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_176553499
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:44 schreef _Dizzy_ het volgende:

[..]

Ik meen van wel, maar ben er niet 100% zeker van

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Deze waardes heb ik zelf ook nagezocht, en geen gekke dingen kunnen zien.
Ja ziet er idd prima uit allemaal :Y Je nieren zijn idd gecontroleerd.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  dinsdag 16 januari 2018 @ 21:54:38 #10
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_176553686
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:47 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Ja ziet er idd prima uit allemaal :Y Je nieren zijn idd gecontroleerd.
Gelukkig, dan valt hopelijk al een lichaamsdeel af, van wat het zou kunnen zijn! Bedankt voor het nakijken! *O*
  dinsdag 16 januari 2018 @ 22:03:10 #11
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_176553914
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:54 schreef _Dizzy_ het volgende:

[..]

Gelukkig, dan valt hopelijk al een lichaamsdeel af, van wat het zou kunnen zijn! Bedankt voor het nakijken! *O*
Graag gedaan! Ik heb ook al sinds mijn 13e hoge bloeddruk trouwens en ik herken veel van je klachten. Ik hoop dat je er achter komt wat de oorzaak is! Dat het puur je gewicht is geloof ik niet. Alhoewel het wel mee werkt natuurlijk. Ik heb ook veel overgewicht. 4 jaar geleden bleken mijn nieren er mee opgehouden en toen ik behandeling kreeg ging mijn bloeddruk gelijk naar beneden. Zo veel zelf dat ik kon stoppen met mijn medicijnen die ik dus al sinds mijn 13e slikte. Ben nu 30 kilo kwijt en mijn bloeddruk is iets beter.

Hopelijk kom je achter de oorzaak!
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_176582439
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:54 schreef _Dizzy_ het volgende:

[..]

Gelukkig, dan valt hopelijk al een lichaamsdeel af, van wat het zou kunnen zijn! Bedankt voor het nakijken! *O*
Nieren vallen nog niet af, er kan een nierarteriestenose zijn, oftewel een blokkade in het bloedvat naar je nier. Dan krijg je geen nierfunctiestoornis, maar wel een hoge bloeddruk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')