Net zoals het Nieuwjaarsrondje een traditie is geworden van de harde kern PTA'ers, zo geldt dat ook voor het boekje dat door ons aller Fles wordt gemaakt. Ik weet niet hoe hij het voor elkaar krijgt, maar elke keer lijkt er meer tijd en moeite in gestoken te worden, hulde!
Omdat orkaan Friederike ervoor had gezorgd dat de grensovergang bij Bad Bentheim nog dicht was, waren we aangewezen op alternatief vervoer. Dat bestond uit een taxi van Hengelo naar Bad Bentheim, en de Eurobahn naar Rheine. Op het display staat "Bielefeld Hbf", maar dat is een softwarefout. Bielefeld bestaat immers niet.
Vele uren later, te Leipzig, hebben we nog even gekeken naar het aldaar geparkeerde museummaterieel.
En daarna zijn we gaan eten bij 'achtbaanrestaurant' Schwerelos. Je bestelt met een tablet...
...en je bestelling wordt bezorgd middels dit ingenieuze achtbaansysteem.
De volgende ochtend, in Dresden Hbf. We hadden nog even de tijd voordat onze trein naar Zittau vertrok.
Uitzichtje vanuit de trein Dresden - Zittau.
Station Zittau.
Vanuit Zittau zijn we doorgereisd naar Görlitz. De perrons waren een beetje oud, het sneeuwde onder de overkapping.
Maar de stationshal maakte veel goed
We hadden zo'n twee uur te besteden in Görlitz, dat hebben we gedaan door naar Polen te wandelen, iets te drinken in een café dat bork had aanbevolen, en weer terug te lopen naar het station.
De nodige uren later waren we in het Poolse Wrocław. Omdat mijn batterij toen leeg was heb ik me even afgezonderd van de groep, 's avonds ben ik een stukje gaan wandelen. Het Rathus (stadhuis) zag er 's avonds mooi uit.
Net als de kerstverlichting, die er nog altijd stond en hing.
Wrocław is de stad van de kabouters. Sinds 2001 zijn er meer dan 400 geplaatst.
Op dag 3 moesten we al vroeg opstaan. Om 6:30 zaten we aan het onbijt, om 7:00 vertrokken we van het hotel. Dat moest ook wel, want onze trein zou om 7:28 vertrekken...
Toen we eenmaal in Rzepin waren was het al volop licht. De overstap die we daar hadden was lang genoeg om de vonkenfabriek even op de foto te zetten, een e-loc van Poolse makelij met een maximumsnelheid van 125 km/u. Tijdens de rit van Wrocław naar Rzepin vlogen de vonken soms letterlijk langs de trein.
Ongeveer 2 uur later waren we in Berlijn, waar we de tijd hadden om te lunchen.
En nog wat later waren we in Hannover, waar we gingen eten.
Omdat het DB Netze en ProRail nog altijd niet was gelukt om Bad Bentheim - Oldenzaal te heropenen, waren we ook tijdens de terugweg aangewezen op Schienenersatzverkehr. Met een trein van het plaatselijke waterleidingbedrijf (die van binnen nog 'Syntus'- en 'Twents'-stickers had) ben ik naar Zutphen gegaan...
...waardoor ik uiteindelijk om 0:10 op plaats van bestemming was.
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 25-01-2018 21:15:03 ]