abonnement Unibet Coolblue
pi_176868123
De dikte van die muur :o Wij kwamen wel 11 lagen behang en verf tegen maar zo dik was het niet.

Die kerstboom _O_
Spoilers!
  donderdag 1 februari 2018 @ 01:21:34 #52
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_176875987
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik denk niet dat TS tien jaar over zijn complete verbouwing gedaan heeft.
Heb het afgelopen 9 jaar in stappen verbouwd. Niet continue, maar was wel elk jaar met een klus bezig.

Ben deze week erg druk; hoop morgenavond weer een serie foto's te posten. Het uitzoeken van een selectie uit vele honderden foto's kost stiekem best veel tijd, maar is wel leuk om te doen, al die herinneringen die weer boven komen. :Y B:)B
pi_176959289
Ik ben nieuwsgierig O-)
  Moderator zondag 11 februari 2018 @ 16:44:04 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177111673
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 01:21 schreef zyx1981 het volgende:
Ben deze week erg druk; hoop morgenavond weer een serie foto's te posten. Het uitzoeken van een selectie uit vele honderden foto's kost stiekem best veel tijd, maar is wel leuk om te doen, al die herinneringen die weer boven komen. :Y B:)B
We wachten in spanning af ! :)
  donderdag 22 februari 2018 @ 02:21:21 #55
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177359461
Na een heleboel uren heb ik nu vrijwel alle foto's uitgezocht. Wat waren dat er veel! :o

Enfin; na het slopen van de plafonds en meeste voorzetwanden, was het tijd om te gaan ontwerpen. Immers, nu ik overal goed in kon kijken, kon ik bedenken hoe ik het weer wilde gaan opbouwen. Hiertoe gebruikte ik twee bronnen.

Allereerst heb ik de oude bouwtekeningen van mijn huis opgezocht in het Stadsarchief in Utrecht. Van alle vergunningaanvragen sinds ongeveer 1860 zijn in het archief de vergunnings-tekeningen bewaard gebleven. Goede kans dus dat mijn tekeningen gewoon te Googlen waren in het Archiefsysteem. Hup op de fiets dus met een USB-stick in mijn broekzak, dit zou vast heel makkelijk gaan worden. _O-

Dat archiefzoeken bleek echter om drie redenen best irritant:

1) na binnenkomst bleek het Archief iets minder modern dan verwacht. Ik kon in registermappen op zoek naar mijn adres, waarna vele kasten gevuld bleken te zijn met microfiches. Deze fiches waren weer te bekijken op speciale machines... ongeveer zoals op de afbeelding hieronder:



2) tijdens de bouw van deze woonwijk heette de straat nog geen Edisonstraat, maar Daalsche Weg. Deze straat was onderdeel van de middeleeuwse handelsroute tussen Utrecht en Amsterdam. Pas na de bouw is de straat hernoemt naar Edisonstraat, iets wat ik pas na vele uren zoeken en vieze archief-koffie ontdekte. Bonus was dat ik ontdekte dat mijn woonwijk gebouwd was om de arbeiders te huisvesten van de beroemde DEMKA Staal en spoorfabriek. *O* Als treinenfanaat vond ik het super dat ik blijkbaar in een huis woonde waar arbeiders gewoond hebben die gewerkt hebben aan o.a. diverse beroemde spoorbruggen en vele beroemde treinstellen zoals de Hondekop. :7


DEMKA staal & spoorfabrieken. De boogbrug op deze foto is door de fabriek zelf gebouwd en doet nog steeds dienst als spoorbrug in het spoor richting Amsterdam.


3) en dankzij Mickey Mouse en de angst voor rechtszaken over per ongeluk in ons land gearchiveerde Amerikaanse ontwerpen (zoiets was het) zijn álle ooit ontworpen zaken nog steeds potentieel onderhevig aan auteursrecht. (8> Dit betekende dat ik van de tekeningen van mijn huis diende te achterhalen wie de architect was, waarna ik hem óf zijn nabestaanden schriftelijk om toestemming moest vragen of ik een kopie mocht maken van zijn of haar werk. 8)7 Het alternatief was dat ik enkel per telefoon screenshots mocht maken van de gevonden microfiches, in plaats van nette afdrukken op schaal en een digitale scan op USB-stick (wat gewoon mogelijk was). Dat laatste werd hem dus. |:(

Gelukkig waren er een hele rij tekeningen met legplannen van alle vloerbalken en goed leesbare doorsnedes van het pand. :Y Zie spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tweede bron die ik had, was een aantal oude bouwkundeboeken op mijn werk. Deze boeken gingen over hoe men in de jaren 1930 deuren, ramen, trappen en wandbetimmeringen maakten. Daar de vorige eigenaar alle ramen had gesloopt (tussenspijlen eruit om er een doorzonwoning van te maken), was het oude aanzien verloren gegaan. Dit wilde ik herstellen.

Dit is één boek uit een hele reeks van L. Zwiers (in samenwerking met Berlage!) waarin hij de Burgerlijke bouwkunde van begin 20ste eeuw beschreef. _O_


(soortgelijke tekeningen zaten ook in dat boek, deze afbeelding heb ik van internet gejat)
Met behulp van deze boeken maakte ik tekeningen, waarmee ik naar een timmerman ben gestapt. Deze vond het super om weer eens zulke traditionele kozijnen te mogen timmeren. B:)B

Daarna was de laatste ontwerpstap aangekomen: SketchUp. *O* Onderstaande afbeeldingen waren het 1e ontwerp van de woonkamer en keuken. Hierin zijn al de nieuwe kozijnen en keuken te zien, waarover later meer. Het verschil tussen ontwerp 1.0 en ontwerp 10.0 is op detailniveau groot, maar op hoofdlijnen altijd hetzelfde gebleven. Wat ik hiermee bedoel: een goed ontwerp brengt rust in je hoofd: je hoeft enkel nog op de details te letten. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het volgende bericht zal over de oude & nieuwe kozijnen gaan. :W

[ Bericht 0% gewijzigd door zyx1981 op 22-02-2018 02:35:19 ]
  Moderator donderdag 22 februari 2018 @ 09:34:03 #56
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_177362784
Gaaf dat je helemaal de moeite hebt genomen om destijds naar het archief te gaan en alles uit te zoeken!
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_177367595
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:34 schreef Geckoo het volgende:
Gaaf dat je helemaal de moeite hebt genomen om destijds naar het archief te gaan en alles uit te zoeken!
Ja! Zo leuk. En die oude boeken :9~ Daar zouden ze bij de kunstacademie in Maastricht op kwijlen :+ (zal eens kijken of ze ze mss wel hadden).
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_177367960
Ah ik zat erg dichtbij qua locatie, heb daar nog om de hoek gewoond.. Leuk die oude tekeningen!
  donderdag 22 februari 2018 @ 23:10:54 #59
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177381117
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:34 schreef Geckoo het volgende:
Gaaf dat je helemaal de moeite hebt genomen om destijds naar het archief te gaan en alles uit te zoeken!
Er is hééél veel in het archief te vinden. Erg leuk ook om rond te neuzen in hun collectie oude boeken over Utrecht. :Y

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 13:17 schreef Syrena het volgende:

[..]

Ja! Zo leuk. En die oude boeken :9~ Daar zouden ze bij de kunstacademie in Maastricht op kwijlen :+ (zal eens kijken of ze ze mss wel hadden).
Elk zichzelf respecterend architectenbureau heeft deze hele reeks compleet. Die boeken zijn op verzamelaarsbeurzen voor 250 euro en hoger per stuk te koop. Een complete serie...die zul je niet meer vinden. Ik wilde deze serie zelf ook hebben, totdat ik de prijzen zag voor 2e handsjes in slechte staat. ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 13:35 schreef tux87 het volgende:
Ah ik zat erg dichtbij qua locatie, heb daar nog om de hoek gewoond.. Leuk die oude tekeningen!
Je zat vanaf het begin inderdaad wel heel erg dichtbij, haast eng man! :o :D
  zaterdag 24 februari 2018 @ 20:12:44 #60
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177422941
De boeken van L. Zwiers zijn nog prima beschikbaar bij antiekwinkels, en tegenwoordig niet eens zo duur meer als enkele jaren geleden!!
https://www.boekwinkeltje(...)jsvan=0.00&prijstot=

Misschien zelf maar een paar aanschaffen nog *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door zyx1981 op 25-02-2018 00:47:26 ]
  zaterdag 24 februari 2018 @ 23:25:44 #61
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177427955
Mijn nieuwe kozijnen waren besteld, dus was er een strakke deadline om snel nog een en ander te slopen.

We begonnen met het vervangen van de kozijnen aan de kant van de woonkamer en de keuken. Ten behoeve van het keukenkozijnen is eerst het balkon helemaal gestript:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En daarna was het kozijn aan de kant van de woonkamer aan de beurt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door zyx1981 op 25-02-2018 00:49:00 ]
  zondag 25 februari 2018 @ 00:06:39 #62
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177428512
Heel eerlijk; het voorbereiden van de kozijnen ging grotendeels goed, maar niet helemaal....... -O-

De stutten onder de dakgoot zette ik klem door er houten wiggen onder te slaan. Als je timmert, programmeer je in feite je arm waardoor je steeds op dezelfde manier met dezelfde kracht slaat.
Tijdens dit slaan begon het zachtjes te regenen, waardoor ik snel nog ff één echt goed harde klap wilde geven voor ik naar binnen ging. Door 'ff snel' te slaan verlies je die programmering in je arm, waardoor ik op mijn hardst met een grote moker op mijn duim sloeg. Die duim ruste op het metselwerk, waardoor ik hem efficiënt kon pletten.

De adrenaline vloog direct mijn oren uit. :o Pijn voelde ik vreemd genoeg niet, maar ik wist dat als je een bot brak, misselijkheid en duizeligheid een bekend verschijnsel is, en ik stond nog steeds op een 5 meter hoge steiger. Rustig klom ik van de steiger waarbij ik goed oplette dat ik geen gereedschap achter liet. Safety first! Ik liet alles onderaan de steiger achter en trok een sprintje naar het toilet, om die helemaal vol te kotsen. :X Binnen een kwatier werd mijn linkerduim 30% groter, zie onderstaande spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij voelde ook gloeiend aan. De nagel werd ook helemaal zwart van het bloed wat er onder zat. Wanneer een vinger of duim op zwelt, dan scheurt in feite de nagel los van het nagelbed, waardoor een bloeduitstorting optreed. Mijn familie was bij me om te helpen met klussen. Ze vonden dat ik naar de dokter moest. Echter, ik kneep in mijn stijver wordende duim en had het idee dat het bot sowieso nog gewoon recht was. Misschien gebroken, maar wel netjes gebroken. En die zwelling werd mijn inziens een natuurlijke spalk. Dus ik ging op zoek naar een verbandje. Omdat mijn familie enorm tegen sputterde belde ik toch maar de huisarts. Maar ook in Utrecht zijn die op zondag dicht, dus dat werd bellen met de huisartsenpost.

Dame: Goedendag, waarmee kan ik u helpen?
Ik: nou, ik heb met een moker op mijn hardst op mijn linkerduim geslagen, en die ziet er nu niet meer uit.
Dame: waarom hebt u dit gedaan?
Ik: eh, ik ben aan het klussen?
Dame: is hij nu dik?
Ik: ja
Dame: is hij ook hard?
Ik: ja, hij voelt nu meer als een augurk; wel knijpbaar maar stevig. ( Wat een persoonlijke vragen! ) :@
Dame: is hij ook rood?
Ik: nou hij is meer paars :@ (Gaat ze echt alle open deuren af...? :')
Dame: doet hij pijn?
Ik: nee ( Ja ze gaat alle open deuren af :|W )
Dame: huh, da's gek?
Ik: natuurlijk doet hij pijn, wat dacht je dan? Mijn duim klopt alsof er een hartje in zit. En die nagel gaat er zeker af. oO<
Dame: ah dan is uw duim waarschijnlijk gebroken. Wilt u een afspraak maken om vanmiddag ter controle langs te komen?
Ik: wat is het praktisch nut van die afspraak?
Dame: we kunnen dan controleren of hij nog recht is, of dat we hem recht moeten zetten.
Ik: voordat hij helemaal stijf werd, heb ik snel gevoeld en ik heb sterk het idee dat het bot nog recht is. Hij ziet er weliswaar dik, maar recht uit.
Dame: ah dan hoeft hij niet gezet te worden. We willen wel graag dat u ter controle langs komt.
Ik: Gaan we hem dan in het gips zetten?
Dame: nee dat heeft met een duim geen zin. Maar we kunnen hem dan wel in een verbandje zetten.
Ik: ah dat was ik thuis net van plan. Zucht |:( |:(
Dame: u wilt niet ter controle langskomen? En zó beste mensen wordt onze gezondheidszorg onnodig duur. }:|
Ik: mijn familie is bij me; als ik hem nu gewoon netjes schoonmaak en in een verbandje zet, dan is het toch goed?
Dame: hm ja dat is ook zo. Goed, prima. Als u zich bedenkt of anders gaat voelen, dan willen we alsnog graag dat u langskomt. En je geld meebrengt. })
Ik: prima. ^O^

Na het ophangen keek mijn familie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En keek ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een verbandje later heb ik wegens misselijkheid en duizeligheid eerst een uur niks gedaan, waarna ik maar wat ben gaan opruimen. Stilzitten wordt je ook niet beter van. :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door zyx1981 op 25-02-2018 00:50:40 ]
  zondag 25 februari 2018 @ 00:24:48 #63
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177428723
Bonuspic voor vanaaf: de nieuwe kozijnen + container met de oude!
pi_177431253
quote:
4s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:06 schreef zyx1981 het volgende:
Heel eerlijk; het voorbereiden van de kozijnen ging grotendeels goed, maar niet helemaal....... -O-

De stutten onder de dakgoot zette ik klem door er houten wiggen onder te slaan. Als je timmert, programmeer je in feite je arm waardoor je steeds op dezelfde manier met dezelfde kracht slaat.
Tijdens dit slaan begon het zachtjes te regenen, waardoor ik snel nog ff één echt goed harde klap wilde geven voor ik naar binnen ging. Door 'ff snel' te slaan verlies je die programmering in je arm, waardoor ik op mijn hardst met een grote moker op mijn duim sloeg. Die duim ruste op het metselwerk, waardoor ik hem efficiënt kon pletten.

De adrenaline vloog direct mijn oren uit. :o Pijn voelde ik vreemd genoeg niet, maar ik wist dat als je een bot brak, misselijkheid en duizeligheid een bekend verschijnsel is, en ik stond nog steeds op een 5 meter hoge steiger. Rustig klom ik van de steiger waarbij ik goed oplette dat ik geen gereedschap achter liet. Safety first! Ik liet alles onderaan de steiger achter en trok een sprintje naar het toilet, om die helemaal vol te kotsen. :X Binnen een kwatier werd mijn linkerduim 30% groter, zie onderstaande spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij voelde ook gloeiend aan. De nagel werd ook helemaal zwart van het bloed wat er onder zat. Wanneer een vinger of duim op zwelt, dan scheurt in feite de nagel los van het nagelbed, waardoor een bloeduitstorting optreed. Mijn familie was bij me om te helpen met klussen. Ze vonden dat ik naar de dokter moest. Echter, ik kneep in mijn stijver wordende duim en had het idee dat het bot sowieso nog gewoon recht was. Misschien gebroken, maar wel netjes gebroken. En die zwelling werd mijn inziens een natuurlijke spalk. Dus ik ging op zoek naar een verbandje. Omdat mijn familie enorm tegen sputterde belde ik toch maar de huisarts. Maar ook in Utrecht zijn die op zondag dicht, dus dat werd bellen met de huisartsenpost.

Dame: Goedendag, waarmee kan ik u helpen?
Ik: nou, ik heb met een moker op mijn hardst op mijn linkerduim geslagen, en die ziet er nu niet meer uit.
Dame: waarom hebt u dit gedaan?
Ik: eh, ik ben aan het klussen?
Dame: is hij nu dik?
Ik: ja
Dame: is hij ook hard?
Ik: ja, hij voelt nu meer als een augurk; wel knijpbaar maar stevig. ( Wat een persoonlijke vragen! ) :@
Dame: is hij ook rood?
Ik: nou hij is meer paars :@ (Gaat ze echt alle open deuren af...? :')
Dame: doet hij pijn?
Ik: nee ( Ja ze gaat alle open deuren af :|W )
Dame: huh, da's gek?
Ik: natuurlijk doet hij pijn, wat dacht je dan? Mijn duim klopt alsof er een hartje in zit. En die nagel gaat er zeker af. oO<
Dame: ah dan is uw duim waarschijnlijk gebroken. Wilt u een afspraak maken om vanmiddag ter controle langs te komen?
Ik: wat is het praktisch nut van die afspraak?
Dame: we kunnen dan controleren of hij nog recht is, of dat we hem recht moeten zetten.
Ik: voordat hij helemaal stijf werd, heb ik snel gevoeld en ik heb sterk het idee dat het bot nog recht is. Hij ziet er weliswaar dik, maar recht uit.
Dame: ah dan hoeft hij niet gezet te worden. We willen wel graag dat u ter controle langs komt.
Ik: Gaan we hem dan in het gips zetten?
Dame: nee dat heeft met een duim geen zin. Maar we kunnen hem dan wel in een verbandje zetten.
Ik: ah dat was ik thuis net van plan. Zucht |:( |:(
Dame: u wilt niet ter controle langskomen? En zó beste mensen wordt onze gezondheidszorg onnodig duur. }:|
Ik: mijn familie is bij me; als ik hem nu gewoon netjes schoonmaak en in een verbandje zet, dan is het toch goed?
Dame: hm ja dat is ook zo. Goed, prima. Als u zich bedenkt of anders gaat voelen, dan willen we alsnog graag dat u langskomt. En je geld meebrengt. })
Ik: prima. ^O^

Na het ophangen keek mijn familie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En keek ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een verbandje later heb ik wegens misselijkheid en duizeligheid eerst een uur niks gedaan, waarna ik maar wat ben gaan opruimen. Stilzitten wordt je ook niet beter van. :Y
Ik heb hier echt heel hard om moeten lachen _O-

Ik hoop dat je duim weer snel goedkomt.
pi_177431573
Heb je wel kunnen slapen?
pi_177431919
Mooi topic en uitermate interessant geschreven verslag, ga zo door! Met veel plezier gelezen ^O^ Ik hoop wel dat je duim er intussen beter aan toe is...
  zondag 25 februari 2018 @ 10:51:56 #67
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177433095
quote:
10s.gif Op zondag 25 februari 2018 08:47 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik heb hier echt heel hard om moeten lachen _O-

Ik hoop dat je duim weer snel goedkomt.
Gelukkig was dit ergens in 2009. Het duurde een paar maanden, maar mijn duim zag er weer puik uit, dankje. :Y

quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:25 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Heb je wel kunnen slapen?
Toen heb ik een week lang echt beroerd geslapen idd, maar dat was vooral door de misselijkheid en duizeligheid. Volgens mijn familie was het echter vooral door mijn eigenwijsheid. :+

quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 09:43 schreef J.B. het volgende:
Mooi topic en uitermate interessant geschreven verslag, ga zo door! Met veel plezier gelezen ^O^ Ik hoop wel dat je duim er intussen beter aan toe is...
Thanx! :7
pi_177433127
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 10:51 schreef zyx1981 het volgende:

[..]

Gelukkig was dit ergens in 2009. Het duurde een paar maanden, maar mijn duim zag er weer puik uit, dankje. :Y

[..]

Toen heb ik een week lang echt beroerd geslapen idd, maar dat was vooral door de misselijkheid en duizeligheid. Volgens mijn familie was het echter vooral door mijn eigenwijsheid. :+
ooooh 8)7 had niet door dat ik in verleden zat te lezen. Duim doet het dus nog?
  zondag 25 februari 2018 @ 10:56:49 #69
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177433194
quote:
11s.gif Op zondag 25 februari 2018 10:53 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

ooooh 8)7 had niet door dat ik in verleden zat te lezen. Duim doet het dus nog?
Hehehe, in de OP is te lezen dat ik een reeds afgeronde verbouwing aan het samenvatten ben. Tussen december 2008 en december 2017 heb ik met hulp van anderen mijn woning hélemaal gestript en weer opgebouwd. Heb de foto's nu in iets van 20 bouwstappen verdeeld, wat 20 posts gaan worden. Met een paar weken post ik in dit topic hoe het is geworden. Ik had heel veel foto's gemaakt (maar heb wel enkele bijzondere plekken gemist, zie ik nu); daarom wilde ik alsnog een klustopic openen. >:O
  zondag 25 februari 2018 @ 12:17:28 #70
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177434782
Na een flinke dag klussen zaten de kozijnen er in.

Woonkamer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Keuken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kozijnen zijn geplaatst op een vrijdag. Het platte dak zou op dinsdag worden vervangen + uitgebreid tot boven het oude balkon. Hiermee zou mijn woning weer wind- en waterdicht worden. Kat in een bakkie! ^O^
  zondag 18 maart 2018 @ 00:53:46 #71
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177898099
Als gezegd; een vrijdag zijn de kozijnen geplaatst. Het zou 4 dagen duren totdat het dak zou worden gemaakt en de woning weer- en winddicht was. Ik wist dat het wat zou gaan sputteren, maar op wat zou gaan gebeuren was het moeilijk voorbereiden. Er bleek namelijk een flinke zuidwester storm op komst. :o :X

Tip: haal nooit je dak open wanneer slecht weer is voorspeld. Zie in de spoiler wat je dan kan verwachten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de gehele verbouwing bleek dit uiteindelijk een van de twee dieptepunten. oO<
  zondag 18 maart 2018 @ 00:59:52 #72
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177898146
Enfin, zoals je inmiddels al wel door had, woonde ik gedurende de verbouwing gewoon in het pand. Ik had simpelweg niet echt de keuze om dit anders te doen, anders had ik dat wel gedaan. Wat je dan krijgt:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boven waren nog twee slaapkamers. De ene deed dienst als opslag van al mijn bezittingen; de andere was een nette slaapkamer. Tijdens het ergste klusgeweld was die nette slaapkamer de enige echt leefbare (en schone) ruimte. Heb er aardig wat avonden met een bord eten op schoot, met twee slapende katten op bed, naar een film gekeken. :@

Edit: eigenlijk was het niet allemaal kommer en kwel. Heb me ook diverse malen echt rot gelachen. Tijdens het slopen van de plafonds wilde we lunchen. Ik had beleg enzo in de koelkast gelegd. Toen ik dat wilde pakken, bleek de koelkast van binnen warm. Eerst dacht ik dat deze kapot was. Echter, ik was vergeten dat het enkele graden vroor. Het was buiten de koelkast simpelweg kouder als ín de koelkast. _O-

Ook was de sloop van de oude keuken memorabel:

Nadat we de koffie ophadden en de keuken ontruimt, wilde we deze slopen. Maar hoe begin je daar nu mee? Tegen de vriend die meehelp zei ik toen " He J, volgens mij ligt dat wat ik zocht achter in die la daar". J vroeg "Huh, hoe bedoel je? Die la was toch leeg" Ik: "Laten we anders ff goed achterin die la kijken", waarna ik met flink geweld de gehele la uit de keuken trok. _O- J wilde toen een andere la bekijken, waarna we a la Laurel en Hardy hard lachend de hele keuken uit elkaar trokken. De bovenkasten zijn er letterlijk afgeschopt. Aan de inbouwkoelkast moest flink gesjord worden voordat die kast los liet. In circa 15 minuten lag bijna alles aan puin - behalve het gootsteenkastje wat ik nog even wilde bewaren / nodig had. Wat smaakt een biertje daarna prima! ^O^
Totaal vergeten natuurlijk om te checken of de beneden buren thuis waren. Die hebben vast op het punt gestaan de politie te bellen, twijfelend luisterend naar de sloop-, lach- en biergeluiden. _O-

[ Bericht 31% gewijzigd door zyx1981 op 18-03-2018 01:55:46 ]
  zondag 18 maart 2018 @ 01:19:16 #73
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177898378
Goed; het dak was dichtgetimmerd. De dakrand was het volgende onderdeel op het programma. De klusmannen hadden gelukkig wel een boeiboord getimmerd, maar de verdere afwerking wilde ik zelf doen. Zuinig dat ik was, wilde ik de onderzijde van de dakrand afwerken zónder een steiger te huren.

Het plan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals Pat en Mat (Buurman & Buurman) dat altijd riepen: A ye to! oO<

[ Bericht 3% gewijzigd door zyx1981 op 18-03-2018 01:36:28 ]
  zondag 18 maart 2018 @ 02:27:10 #74
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177898683
Al vroeg na het kopen van het huis bleek de elektra gaar. Achter het gesloopte keukenblok was een en ander aan elkaar gesmolten; in het plafond bleek ooit een kleine brand te zijn geweest (waarna men de boel net zo gaar weer heeft doorgelust); op diverse plekken in huis lag elektra open en bloot gaar te wezen. Hier een voorbeeldje van een overvolle lasdoos, waarin alle kleuren door elkaar heen zijn gebruikt:

Immers; wie gaat daar ooit nog naar kijken, was onverwijld de gedachte. Echt bijzonder dat dit pand nooit is afgebrand. :')

Rest gaat als altijd in de spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door zyx1981 op 18-03-2018 20:35:30 ]
  zondag 18 maart 2018 @ 03:55:12 #75
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177899015
Enfin; het was altijd al een bewuste keuze om nooit een auto aan te schaffen. De meeste vrienden die ik heb, hebben ook geen auto; althans geen auto waarin je echt veel kan vervoeren. Dit is dus hoe ik de meeste spullen vanaf de bouwmarkt mee naar huis heb genomen:

Ben minimaal 100x heen en weer gefietst, verspreid door de jaren heen. :Y

Veel van deze balkjes en andere zaken waren bedoeld voor de diverse voorzetwanden; zie onderstaande spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor ik het plafond kon maken, moest eerst nog een schoorsteen worden gesloopt. En voordat de nieuwe keuken kwam, moest nog veel detailwerk worden verricht. Zoals je merkt is lijkt niet alles chronologisch in deze serie. Veel zaken liepen nogal door elkaar; in deze reeks post ik de onderwerpen echter evengoed bij elkaar, da's voor het verhaal makkelijker. Enfin; over de schoorsteen en keuken binnenkort meer!
  zondag 18 maart 2018 @ 12:49:14 #76
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_177904380
Knap om alles met een fiets te doen! Ik lees dat het huis is verkocht, gefeliciteerd! Al wat nieuws in het zicht eigenlijk? :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 18 maart 2018 @ 20:33:46 #77
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177916285
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 12:49 schreef monsterd. het volgende:
Knap om alles met een fiets te doen! Ik lees dat het huis is verkocht, gefeliciteerd! Al wat nieuws in het zicht eigenlijk? :)
We zijn al aan het rondkijken. We hebben diverse huizen op het oog die allemaal flink verbouwd moeten worden. Als dit topic klaar is, dan kan ik het topic voor het volgende huis openen. Gezien de plannen die we nu hebben, is er genoeg om hier te komen showen. :s)
pi_177917449
Poezen ^O^
  Moderator zondag 18 maart 2018 @ 22:03:35 #79
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  maandag 19 maart 2018 @ 01:43:38 #80
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177922287
Herinneren jullie die twee asbest pijpen op het dak nog?


Zie hieronder in de spoiler hoe je een schoorsteen, die dwars door een boven- en benedenwoning loopt, er in 1 weekend uit ramt. :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En na het slopen, hadden we nog wat gaten dicht te maken. oO<

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177927430
Wat een werk zeg, mijn god :P
pi_177927814
Die kachel op zolder had ik ook op mn studentenkamertje! God wat een gevaarlijk ding :P

Verder ben ik verbaasd dat je alweer op zoek gaat naar een volgende opknapper :)
  maandag 19 maart 2018 @ 12:23:22 #83
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_177928958
Allemachtig! :o Zo'n klus doen en de volgende al weer op de rol hebben staan! :o _O_
***
pi_177931883
Oeh memories... schoorstenen slopen, wat een ongelooflijke bende geeft dat. Ik had een dubbelwandige met inwendig 3 kanalen. Liep van de verdiepingsvloer tot bovendaks. 6m3 puin kwam eraf.

Ik ben nu al benieuwd naar je nieuwe project :)
pi_177974699
quote:
11s.gif Op maandag 19 maart 2018 01:43 schreef zyx1981 het volgende:
Later heb ik deze pijpen keurig afgevoerd naar de gemeentelijke stort, zoals je dat ook hoort te doen met asbest. ^O^
Met het fietsje weer natuurlijk :)
  woensdag 21 maart 2018 @ 02:18:20 #86
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177974818
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 01:28 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Met het fietsje weer natuurlijk :)
Zekers. Maar wel nadat ik ze heel goed in de daartoe verstrekte folie had ingepakt. Die buizen wogen helemaal niets. Asbest is wonderbaarlijk spul: oersterk, maar heel licht. En het gaat gemakkelijk 100 jaar mee; alleen jammer dat je er zo ontzettend ziek van kan worden. Voor het grove puin heb ik overigens wel containers geregeld; 4 in totaal (var. 3-6m3) :Y
  woensdag 21 maart 2018 @ 02:21:52 #87
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177974824
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:23 schreef Brighteyes het volgende:
Allemachtig! :o Zo'n klus doen en de volgende al weer op de rol hebben staan! :o _O_
Thanks *)

Volgende pand zal niet zo gaar zijn als wat ik in 2008 heb gekocht, maar wel groter. Al met al net zoveel werk dus, maar komt goed. :Y)
  woensdag 21 maart 2018 @ 02:24:17 #88
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_177974828
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 11:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
Die kachel op zolder had ik ook op mn studentenkamertje! God wat een gevaarlijk ding :P

Verder ben ik verbaasd dat je alweer op zoek gaat naar een volgende opknapper :)
Mja ik blijf een ezel :@

Realiteit is dat rond Utrecht onder de 4 ton haast gevochten wordt om huizen. -O-
En wat je dan kan kopen, is óf superstandaard 20 in één dozijn nieuwbouw, of heel vaag verbouwde oudbouw met allemaal rare klus-keuzes. Bizar hoe vaak men eerst alles gaat stucen, waarna alle verwarmingsleidingen dan maar opbouw worden gemonteerd. :{w Dan maar liever zelf een pand opknappen naar eigen wens. Is wat meer werk, maar dan leef je wel stukken fijner. ^O^
pi_178013183
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 02:24 schreef zyx1981 het volgende:

[..]

Mja ik blijf een ezel :@

Realiteit is dat rond Utrecht onder de 4 ton haast gevochten wordt om huizen. -O-
En wat je dan kan kopen, is óf superstandaard 20 in één dozijn nieuwbouw, of heel vaag verbouwde oudbouw met allemaal rare klus-keuzes. Bizar hoe vaak men eerst alles gaat stucen, waarna alle verwarmingsleidingen dan maar opbouw worden gemonteerd. :{w Dan maar liever zelf een pand opknappen naar eigen wens. Is wat meer werk, maar dan leef je wel stukken fijner. ^O^
:Y

plus, opknappen is leuk! *O*

Dank voor dit topic. Erg leuk om te lezen. Ik heb een vergelijkbare klus gedaan in een andere oude wijk in Utrecht, rond 2010/2011. Zelf sloop- en afwerkingswerkzaamheden gedaan maar de specialistische klussen (verwarming, elektriciteit, stucwerk) aan een vakman overgelaten...

Sindsdien ook nog een bedrijfspand uit de jaren '30 niet ver van de Edisonstraat volledig verbouwd. En zou het zó weer doen voor een volgend huis...
pi_178013477
Nee de edidonstraat.. Ik heb best lang in de straat daar achter gewoond.

Voordeel van daar klussen is dat je een goede reden hebt om naar Nikos te gaan..

Erg leuk buurtje daar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')