FOK!forum / Formule 1 / Hoe had F1 eruit gezien als Imola '94 geen keerpunt zou zijn geweest?
Beathovenzaterdag 13 januari 2018 @ 21:07
In de tijd dat Senna z'n loopbaan in de F1 had mengde hij zich in gezelschap van o.a. Prost, Mansell en Schumacher. Maar ook namen als Hakkinen en Hill.

Paar highlights / historische duels

Senna vs. Prost ('89)

Senna vs Mansell ('91)

Senna vs Hakkinen ('92)

Senna vs Schumacher ('93)

F1 zat met z'n PK's, ground-effects, turbo's etc/ toen nog in een fase dat snelheid boven veiligheid ging, na de dood van Senna is de snelheid omlaag gegaan en de veiligheidstandaarden werden met de jaren beter.

Wat hadden we nog kunnen zien als Imola '94 een gewone race zou zijn geweest? Heeft iemand enig idee welke ontwikkelingen op het gebied van extra snelheid er nog in de pijplijn zaten destijds? En zou Senna nog veel kans gehad hebben met een opkomende Schumacher en Hakkinen?
Nattekatzaterdag 13 januari 2018 @ 21:23
Naar aanleiding van Senna's dood zijn er halsoverkop meteen drastische maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Het weekend had dan wel twee andere extreme ongelukken, maar die hadden daar nooit toe geleid (Barrichello overleefde het wonderbaarlijk, en Ratzenberger reed vol gas met een beschadigde wagen).

De kans is groot dat een ander ongeval tot die veranderingen heeft geleid. Wanneer dat zou zijn geweest valt lastig te zeggen, maar gezien de steeds groter wordende extreme afhankelijkheid van het grondeffect zal dat echt voor 2000 al zijn gebeurd.

Verder had Schumacher 1995 nooit gewonnen doordat Williams simpelweg suprieur was dat jaar, had Senna 1996 gewonnen en mogelijk ook 1997 als hij niet al met pensioen was.
RingBewonerzaterdag 13 januari 2018 @ 21:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:23 schreef Nattekat het volgende:
De kans is groot dat een ander ongeval tot die veranderingen heeft geleid.
Welke veranderingen? Hogere randen van de cockpit en HANS is toch o.a. naar aanleiding van Senna? En HANS anders wel via Barrichello.
Nattekatzaterdag 13 januari 2018 @ 21:50
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:40 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Welke veranderingen? Hogere randen van de cockpit en HANS is toch o.a. naar aanleiding van Senna? En HANS anders wel via Barrichello.
De veranderingen nav Senna. Dat is het moment geweest dat veiligheid voorop ging, tot het afschuwelijke aan toe.
Beathovenzondag 14 januari 2018 @ 22:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De veranderingen nav Senna. Dat is het moment geweest dat veiligheid voorop ging, tot het afschuwelijke aan toe.
Het ging van spectaculair naar ronduit saai. Ik kan me nog pre-Imola '94 races herinneren waarin zelfs weleens auto's opstegen en waar op hoge snelheid op het scherpst werd gestreden. Die spirit om dood te gaan voor de sport zat er bij vele rijders wel in, je moest een beetje gek zijn. Net als bij andere extreme-sports.

Dat Hamilton een megakick kreeg van de kracht van Senna z'n bolide toen hij voor Top Gear een paar rondjes draaide zegt genoeg over de Formule 1 van tegenwoordig. Naast veiligheid heeft men ook comfort ingevoerd, waar je vroeger met de auto moest worstelen kun je 'm nu met stuurbekrachting de bocht inslingeren. Dat soort driving-aids mogen er van mij wel weer uit.

Maar goed, zelfs een Senna die als jonge hond grote risico's nam voor een podium en behoorlijk zonder vrees reed, opperde zo rond het seizoen van z'n dood voor veiligheidsmaatregelen. Het was vermoedelijk veel geleidelijker en zonder grote urgentie gegaan als hij nog was blijven leven. Ik weet niet of de FIA wel zo'n drive had gehad als het bij Ratzenberger was gebleven, en zonder slachtoffers helemaal niet waarschijnlijk. Dan was het over de seizoenen heen getild.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 14-01-2018 23:09:41 ]
Red_85maandag 15 januari 2018 @ 12:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:23 schreef Nattekat het volgende:
Naar aanleiding van Senna's dood zijn er halsoverkop meteen drastische maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Het weekend had dan wel twee andere extreme ongelukken, maar die hadden daar nooit toe geleid (Barrichello overleefde het wonderbaarlijk, en Ratzenberger reed vol gas met een beschadigde wagen).

Je vergeet het start ongeluk nog van Lamy/Letho.
quote:
De kans is groot dat een ander ongeval tot die veranderingen heeft geleid. Wanneer dat zou zijn geweest valt lastig te zeggen, maar gezien de steeds groter wordende extreme afhankelijkheid van het grondeffect zal dat echt voor 2000 al zijn gebeurd.

Verder had Schumacher 1995 nooit gewonnen doordat Williams simpelweg suprieur was dat jaar, had Senna 1996 gewonnen en mogelijk ook 1997 als hij niet al met pensioen was.
Misschien, heel misschien, was het wel pa Verstrappen geweest die de verhoogde cockpitranden had veroorzaakt als ze er nog niet waren geweest. Zijn crash in Stavelot in het jaar dat de randen waren geïntroduceerd, had het direct juiste effect. G kracht analyses van de zijwaartse impact, hadden 'volgens doctoren' genoeg kracht om nekwervels te breken.


Tevens had dit groot effect op het verdere verloop de geschiedenis in de F1, want een paar maanden later schoot Jos raak op een andere manier.
JayHovahdinsdag 16 januari 2018 @ 05:44
Vergeet de crash van Barrichello in de kwalificatie niet op Imola destijds...
Red_85dinsdag 16 januari 2018 @ 13:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 05:44 schreef JayHovah het volgende:
Vergeet de crash van Barrichello in de kwalificatie niet op Imola destijds...
Die heeft er aan bij gedragen, was niet gelijk een keerpunt. Senna was boos, Watkins had ook commentaar, maar nog geen reacties als die van na de volgende dag.
nogeenoudebekendedinsdag 16 januari 2018 @ 13:09
Bah krijg meteen weer kippenvel bij het lezen van de TT.
beantheriowoensdag 17 januari 2018 @ 15:07
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het ging van spectaculair naar ronduit saai. Ik kan me nog pre-Imola '94 races herinneren waarin zelfs weleens auto's opstegen en waar op hoge snelheid op het scherpst werd gestreden. Die spirit om dood te gaan voor de sport zat er bij vele rijders wel in, je moest een beetje gek zijn. Net als bij andere extreme-sports.

Dat Hamilton een megakick kreeg van de kracht van Senna z'n bolide toen hij voor Top Gear een paar rondjes draaide zegt genoeg over de Formule 1 van tegenwoordig. Naast veiligheid heeft men ook comfort ingevoerd, waar je vroeger met de auto moest worstelen kun je 'm nu met stuurbekrachting de bocht inslingeren. Dat soort driving-aids mogen er van mij wel weer uit.
Volgens mij is stuurbekrachtiging al volledig passief: electronische besturing of enige vorm van aandrijving is al verboden. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar er valt weinig aan te beperken denk ik.

Maar zelfs als men daar nog meer aan gaat verbieden dan vinden de teams er wel oplossingen voor om een auto beter bestuurbaar te maken. De techniek heeft zich in 24 jaar enorm ontwikkeld en het is niet zo dat e.a. is terug te brengen tot concrete hulpmiddelen. Aerodynamica, motoren en chassis zijn in de passieve zin al veel geavanceerder dan wat ze destijds waren.
beantheriowoensdag 17 januari 2018 @ 15:14
Dit artikel is in deze discussie trouwens nog wel even interessant. Het beeld dat F1-auto's in 1995 (of 1994) sneller waren is in ieder geval al fundamenteel onjuist.
Wombcatwoensdag 17 januari 2018 @ 15:26
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het ging van spectaculair naar ronduit saai. Ik kan me nog pre-Imola '94 races herinneren waarin zelfs weleens auto's opstegen
En van daarna niet?


[ Bericht 2% gewijzigd door Wombcat op 17-01-2018 15:38:00 ]
hoatzinmaandag 22 januari 2018 @ 08:13
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:07 schreef Beathoven het volgende:
In de tijd dat Senna z'n loopbaan in de F1 had mengde hij zich in gezelschap van o.a. Prost, Mansell en Schumacher. Maar ook namen als Hakkinen en Hill.

F1 zat met z'n PK's, ground-effects, turbo's etc/ toen nog in een fase dat snelheid boven veiligheid ging, na de dood van Senna is de snelheid omlaag gegaan en de veiligheidstandaarden werden met de jaren beter.
Hoezo de snelheid is omlaag gegaan? Een paar gevaarlijke bochten zijn verdwenen maar de auto's zijn elk jaar sneller geworden.
quote:
Wat hadden we nog kunnen zien als Imola '94 een gewone race zou zijn geweest? Heeft iemand enig idee welke ontwikkelingen op het gebied van extra snelheid er nog in de pijplijn zaten destijds? En zou Senna nog veel kans gehad hebben met een opkomende Schumacher en Hakkinen?
Dan was er wellicht een ander ongeluk gebeurd waardoor de F1 zich gedwongen zou voelen de zaken te veranderen. In '94 waren er sowieso al veranderingen gaande. Zo was '94 het laatste jaar waar men met de 3,5 liter motor reed en ook het laatste jaar van de V12. De turbo's hadden een paar jaar daarvoor al het veld geruimd.
TagForcemaandag 22 januari 2018 @ 09:02
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 08:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hoezo de snelheid is omlaag gegaan? Een paar gevaarlijke bochten zijn verdwenen maar de auto's zijn elk jaar sneller geworden.
De auto's zaten dit jaar voor het eerst weer op de tijden van 2004. Daarvoor waren ze seconden langzamer.
hoatzinmaandag 22 januari 2018 @ 10:21
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 09:02 schreef TagForce het volgende:

[..]

De auto's zaten dit jaar voor het eerst weer op de tijden van 2004. Daarvoor waren ze seconden langzamer.
Ja dat had ik er nog bij willen zetten. We gingen natuurlijk van 3.0 V10 naar 2.6 V8 en zo...en de auto's waren toen smaller, en de banden waren smaller en hadden groeven....

Maar wat ik probeer te zeggen is dat een huidige F1 wagen met 900 een stuk sneller is dan een F1 wagen van 30 jaar geleden die 1300 tot 1500 pk had.
Bluurghwoensdag 24 januari 2018 @ 12:25
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik weet niet of de FIA wel zo'n drive had gehad als het bij Ratzenberger was gebleven, en zonder slachtoffers helemaal niet waarschijnlijk. Dan was het over de seizoenen heen getild.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, als je kijkt naar wat er allemaal gebeurd is dat seizoen.

JJ Lehto (pre-season, gebroken nek)
Alesi (pre-season crash in Mugello, mist 1 race)
Barrichello
Ratzenberger
Senna
Wendlinger (Monaco, coma)
Lamy (Test in silverstone, ging over de hekken heen en brak een aantal ledematen)
Montermini (gebroken enkel, Barcelona)

Dat zijn 8 ongevallen met letsel (of erger), in een periode van ongeveer 6 maanden. Ook als er geen doden gevallen, maar alleen gewonden, waren dan had de FIA daar wel op gereageerd. Al was het met nieuwe regels voor 1995. Maar ik denk niet dat het toen nog jaren geduurd zou hebben.
nils7woensdag 24 januari 2018 @ 15:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:23 schreef Nattekat het volgende:
Naar aanleiding van Senna's dood zijn er halsoverkop meteen drastische maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Het weekend had dan wel twee andere extreme ongelukken, maar die hadden daar nooit toe geleid (Barrichello overleefde het wonderbaarlijk, en Ratzenberger reed vol gas met een beschadigde wagen).

De kans is groot dat een ander ongeval tot die veranderingen heeft geleid. Wanneer dat zou zijn geweest valt lastig te zeggen, maar gezien de steeds groter wordende extreme afhankelijkheid van het grondeffect zal dat echt voor 2000 al zijn gebeurd.

Verder had Schumacher 1995 nooit gewonnen doordat Williams simpelweg suprieur was dat jaar, had Senna 1996 gewonnen en mogelijk ook 1997 als hij niet al met pensioen was.
Williams was er wel van coureurs de laan uit te sturen na een WK.
Doc__Zenithvrijdag 26 januari 2018 @ 13:41
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 10:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat had ik er nog bij willen zetten. We gingen natuurlijk van 3.0 V10 naar 2.6 V8 en zo...en de auto's waren toen smaller, en de banden waren smaller en hadden groeven....

Maar wat ik probeer te zeggen is dat een huidige F1 wagen met 900 een stuk sneller is dan een F1 wagen van 30 jaar geleden die 1300 tot 1500 pk had.
Die hoge pk-getallen heeft BMW nooit kunnen meten, omdat hun appararatuur tot 1280pk ging en het daarna berekeningen werden. Dit zijn trouwens kwalificatiegetallen, in tijden waarin met kwalificatiemoteren en kwalificatiebanden gereden werd. Dat maakte ook verschil en zie je ook in de tijden (pole <-> snelste ronde) die tegenwoordig dichter bij elkaar liggen.
Kickstartdinsdag 20 februari 2018 @ 19:32
Als Senna niet verongelukt was hadden we dan meegemaakt dat Senna in / aan het eind van het seizoen zou zijn gestopt met F1 racing?



[ Bericht 6% gewijzigd door Kickstart op 20-02-2018 19:52:40 ]
hoatzindonderdag 22 februari 2018 @ 11:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:32 schreef Kickstart het volgende:
Als Senna niet verongelukt was hadden we dan meegemaakt dat Senna in / aan het eind van het seizoen zou zijn gestopt met F1 racing?

Hij wou nog één keer kampioen worden.
Ghost_Nappadonderdag 22 februari 2018 @ 11:29
Ik heb altijd gedacht dat hij weer terug naar McLaren zou gaan
Captain_Jack_Sparrowzaterdag 24 februari 2018 @ 10:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 21:23 schreef Nattekat het volgende:

Verder had Schumacher 1995 nooit gewonnen doordat Williams simpelweg suprieur was dat jaar, had Senna 1996 gewonnen en mogelijk ook 1997 als hij niet al met pensioen was.
Schumacher had de 1ste drie gp's van 1994 al op zak, toen Senna overleed. En in 1995 zijn 11 van de 17 gp's door Benetton gewonnen. Welke superioriteit heb jij het precies over?
Beathovenzaterdag 24 februari 2018 @ 13:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 10:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Schumacher had de 1ste drie gp's van 1994 al op zak, toen Senna overleed. En in 1995 zijn 11 van de 17 gp's door Benetton gewonnen. Welke superioriteit heb jij het precies over?
Senna leek al een beetje op z'n retour toen Schumacher opkwam. ik weet in elk geval nog dat de schijnwerpers qua titelkandidaten niet op Senna stonden dat seizoen.

Hij heeft z'n Piekjaren gehad, maar het was qua aandacht rond hem niet zo om de successen te doen als wel om de rijstijl en de spirit. In zekere zin wel wat met Bergkamp te vergelijken, hij "danste" met z'n wagen en men kwam naar t circuit om 'm te zien racen, "The drivers' driver" werd hij genoemd, er was veel lofzang op de stijl waarbij hij soms met z'n banden langs de randen van boarding op Monaco schuurde, iets anderen bijna niet deden.

Het was ook wel mooi om Senna te zien rijden, Schumacher is qua gewonnen titels de beste maar ik vond 'm voorspelbaar saai en teveel berekenend rijden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 24-02-2018 13:55:22 ]
JayHovahzaterdag 24 februari 2018 @ 13:54
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 13:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Senna leek al een beetje op z'n retour toen Schumacher opkwam. ik weet in elk geval nog dat de schijnwerpers niet op Senna stonden dat seizoen
Hij heeft z'n Piekjaren gehad, maar het was rond hem niet zo om de successen te doen als wel om de rijstijl en de spirit. In zekere zin wel wat met Bergkamp te vergelijken, hij "danste" met z'n wagen en men kwam naar t circuit om 'm te zien racen, "The drivers' driver", er was veel lofzang op de stijl.
Ik denk dat Senna in 1992 vooral op z'n broek kreeg door de technisch geavanceerde Williams en in 1993 door de zwakkere Ford motor.
1994 kan je na die paar races moeilijk beoordelen maar Senna is een te grote sportman om op z'n retour te zijn...
Beathovenzaterdag 24 februari 2018 @ 13:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 13:54 schreef JayHovah het volgende:

[..]

Ik denk dat Senna in 1992 vooral op z'n broek kreeg door de technisch geavanceerde Williams en in 1993 door de zwakkere Ford motor.
1994 kan je na die paar races moeilijk beoordelen maar Senna is een te grote sportman om op z'n retour te zijn...
Hij was eind '80 veel gretiger toen hij een oorlog met z'n teamgenoot Prost begon.