abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176480674
Na een aantal kamers op begane grond en eerste verdieping te hebben verbouwd wil ik binnenkort starten met de zolder.

Op de zolder zijn 2 kamers waarvan de wanden en knieschottem uit houtachtig plaatmateriaal zijn opgetrokken. Het lijkt een geperste plaat te zijn maar de kleur is wat geler dan normaal hout. MDF is het ook niet.

Wie oh wie weet hoe dit heet?



[ Bericht 3% gewijzigd door Royse op 13-01-2018 19:35:06 ]
pi_176480748
Je foto doet het niet.
Whatever...
pi_176480803
Nog een keer geprobeerd, zo beter lijkt het.
pi_176480957
Breek eens een stukje af en probeer het in de brand te steken. Brandt het dan is het iets van board. Brandt het niet is het misschien asbest of aanverwant.
Laat die handjes wapperen!
pi_176481485
Goede tip, morgen bij daglicht even doen
pi_176481733
Lijkt asbest.
pi_176481918
Heb daar even op gegoogled en is asbest niet wit of grijs van kleur? Kom nauwelijks geel / bruine platen tegen.
  PR/Manusje van alles zaterdag 13 januari 2018 @ 22:16:18 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_176485927
Asbest. En niet zo best. Deze platen zijn niet hechtgebonden. Klasse 2a. Kost je 3000 euro.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_176487164
Kan ook masonite zijn. Een hardboardplaat die redelijk watervast is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Masonite

Die plaat aan de rechterzijde van de foto is vrijwel zeker masonite. De plaat waar je recht op kijkt (waar je de vraag waarschijnlijk ook over stelt) lijkt dat niet te zijn. Dit kan ook komen door de verkleuring van een flitser.
Als het asbest is, dan zou het asbestboard moeten zijn (met cellulosevezels). Deze heeft net als hardboard een soort geribbelde achterkant. Volgens mij zijn deze plaat echter niet deze kleur.

Als je een digitale schuifmaat hebt, kan je de dikte van de plaat meten. Als dit 3,6 millimeter is (of 7,2) dan is de kans op gewoon hardboard groter. Is de dikte van de plaat in afgeronde millimeters, dan is de kans op asbest weer wat groter.
(Hardboard wordt vrijwel altijd in Engelse maten gemaakt, Asbest vaak in iso maten).
Daarnaast inderdaad de brand test.
pi_176487824
Die groene plaat is 99% zeker asbest. Wel hechtgebonden. Goed nat spuiten en heel voorzichtig verwijderen (of laten zitten uiteraard). Geschroefd zou ideaal zijn, maar vaak zijn de schroeven dol van het roesten. Als het gespijkerd is kun je met een spatel eronder, en onder je spatel een beitel wrikken. Je minimaliseert zo de kans dat de plaat breekt. Daarna pas je dezelfde methode toe als de spijker zijn kopje laat zien. Klauwhamer op een stukje dun hout. Na de werkzaamheden ruimte goed vochtig dweilen. Als je echt paranoia bent kun je een mondkapje gebruiken.

Vervolgens landbouwfolie kopen, minimaal 2 keer omwikkelen en aftapen (dweil en mondkapje erbij). Inleveren bij gemeente. Altijd zeggen dat het geschroefd was...

[ Bericht 5% gewijzigd door Knuppel1983 op 13-01-2018 23:29:35 ]
  zaterdag 13 januari 2018 @ 23:40:49 #11
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_176488492
Ben benieuwd naar de brandtest?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_176493233
Oké, fijn weer. Jullie bevestigen overigens wel mijn vermoeden dat dit asbestplaten zijn.

Ruwe schatting is dat ik er 70-80m2 van heb zitten. Dus dat is dan nog een beste klus. Uiteraard gespijkerd en niet geschoefd.

Platen op rechts is gewoon hardboard. Minder spannend dus.

Zal zo een stukje in de brand steken
pi_176493329
Heb een schuur(tje) dat bekleed is met dit spul... Houdt idd niets en wil makkelijk breken.

Is idd asbest(houdend)
pi_176493535
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 09:37 schreef Royse het volgende:
Ruwe schatting is dat ik er 70-80m2 van heb zitten.
Weet je dat zeker? Is het niet 7 - 8m2
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176493630
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 23:20 schreef Knuppel1983 het volgende:
Als je echt paranoia bent kun je een mondkapje gebruiken.
Zo paranoia hoef je daar niet voor te zijn, adembescherming is een reguliere voorzorgsmaatregel (PBM). Verder zou ik met een bouwstofzuiger ook voorafgaand aan de werkzaamheden, al de vloeren rond de platen zuigen, zodat eventuele vezels niet opdwarrelen als je daar aan de slag gaat. Verder i.d.d. vochtig maken en dweilen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176493995
Zo even een stukje afgebroken en brand dus niet, alleen beetje smeulen.

Aantal randen die beetje brokkelig zijn meteen maar even afgeplakt met duct tape.

Dikte van de platen is 4mm en als je goed kijkt zit er ook kenmerkend wafel structuur in.

De scheidingswanden en knieschotten op zolder zijn van dit spul gemaakt, dus telt wel redelijk op qua M2’s. Grotendeels ook nog verstopt achter behang.

Goede nieuws is dat de zolder toch al gesloopt moest worden en ipv zelf te doen lijkt dit dus een klus voor pro te zijn.

Iemand een idee wat de kosten per meter zijn?

[ Bericht 7% gewijzigd door Royse op 14-01-2018 10:38:35 ]
pi_176495138
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 10:32 schreef Royse het volgende:
Zo even een stukje afgebroken en brand dus niet, alleen beetje smeulen.
Iemand een idee wat de kosten per meter zijn?
Zomaar een gok: https://www.homedeal.nl/a(...)-verwijderen-kosten/

Zou je rond de ¤2000,- totaal komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-01-2018 11:40:15 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176496948
Balen ik was er al bang voor. Sterkte met de klus en de kosten. Let op je gezondheid!

En let op hoe je het erg brengt als je het zelf gaat doen. Hoeveelheden en antwoorden op vragen die ze je stellen zoals hierboven al genoemd.
Laat die handjes wapperen!
pi_176502564
Zodra de mannen in witte pakken moeten komen gaat het snel veel geld kosten. Plaatmateriaal verwijderen is een klus die je goed zelf kunt doen. Daarnaast is het risico nihil, mits je het goed nat houdt, voorzichtig te werk gaat, en de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. Met name het dagelijks in contact komen met asbest is gevaarlijk, dweil dus alles op.

Bovenstaand verhaal zullen de meeste aannemers je tussen de regels door ook vertellen zodat je de kosten kunt drukken.

[“1 vezel in je longen is voldoende voor asbestose”-moraalridders incoming..........]

[ Bericht 8% gewijzigd door Knuppel1983 op 14-01-2018 18:04:29 ]
pi_176503663
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Zomaar een gok: https://www.homedeal.nl/a(...)-verwijderen-kosten/

Zou je rond de ¤2000,- totaal komen.
Eerst een totale asbest inventarisatie (volgens mij moet tegenwoordig het hele gebouw worden geinventariseerd), die is niet gratis. Alles wat ze tegenkomen moet worden onderzocht in het lab, volgens mij betaal je per sample.
Daarna is alles geregistreerd, dus als het binnen zit en/of gespijkerd is, moet het worden gesaneerd door de witte pakken mannen.

Dus bij die 2000 euro (wat me aan de lage kant lijkt) komt nog de inventarisatie.
Mocht je materialen hebben die geen asbest zijn ; ) maar die bij de inventarisatie toch twijfelachtig blijken, dan kan je deze beter verwijderen voor die tijd, scheelt je weer de kosten van de inspectie.
pi_176504619
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 10:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo paranoia hoef je daar niet voor te zijn, adembescherming is een reguliere voorzorgsmaatregel (PBM). Verder zou ik met een bouwstofzuiger ook voorafgaand aan de werkzaamheden, al de vloeren rond de platen zuigen, zodat eventuele vezels niet opdwarrelen als je daar aan de slag gaat. Verder i.d.d. vochtig maken en dweilen.
Dit advies van deze man en wat hierboven al staat. Het is geen dagelijkse kost voor je blootstelling is nihil. Zeker als je voorzorgsmaatregelen neemt.

https://www.infomil.nl/on(...)/asbest-verwijderen/
pi_176505433
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 18:48 schreef theiz het volgende:

[..]

Eerst een totale asbest inventarisatie (volgens mij moet tegenwoordig het hele gebouw worden geinventariseerd), die is niet gratis. Alles wat ze tegenkomen moet worden onderzocht in het lab, volgens mij betaal je per sample.
Daarna is alles geregistreerd, dus als het binnen zit en/of gespijkerd is, moet het worden gesaneerd door de witte pakken mannen.

Dus bij die 2000 euro (wat me aan de lage kant lijkt) komt nog de inventarisatie.
Mocht je materialen hebben die geen asbest zijn ; ) maar die bij de inventarisatie toch twijfelachtig blijken, dan kan je deze beter verwijderen voor die tijd, scheelt je weer de kosten van de inspectie.
Inventarisatie per project. Dakbeschot en muurplaten kunnen best dubbele kosten opleveren. Dubbel onderzoek.
pi_176517001
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 22:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Asbest. En niet zo best. Deze platen zijn niet hechtgebonden. Klasse 2a. Kost je 3000 euro.
Asbestverdacht, het is pas asbest als laboratorium onderzoek dit heeft uitgewezen.
pi_176535901
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 12:29 schreef klipper het volgende:

[..]

Asbestverdacht, het is pas asbest als laboratorium onderzoek dit heeft uitgewezen.
Als een lab dat heeft aangetoond was het vóór het onderzoek ook al asbest :)

Ook kun je niet paranoia zijn, wel paranoďde.
pi_176543814
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 08:40 schreef RB42 het volgende:

[..]

Als een lab dat heeft aangetoond was het vóór het onderzoek ook al asbest :)

Ook kun je niet paranoia zijn, wel paranoďde.
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 08:40 schreef RB42 het volgende:

[..]

Als een lab dat heeft aangetoond was het vóór het onderzoek ook al asbest :)

Ook kun je niet paranoia zijn, wel paranoďde.
En als het lab aantoont dat het geen asbest is......
pi_176544265
Dan niet nee.
pi_176545803
Heb kennissen in de asbest, en als het niet hechtgebonden platen zijn kan dit echt behoorlijk in de papieren lopen. Ik had doordat de gemeenten niet echt goed opgelet heeft akkoord gekregen voor het zelf verwijderen van 3m2.
Maar als ik dit had moeten laten doen, had er zo'n speciale schone/vuile ruimte douche constructie bij gemoeten, en dat samen met de rapporten had zo meer dan 3 duizend euro kunnen kosten..
pi_176545910
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 08:40 schreef RB42 het volgende:

Als een lab dat heeft aangetoond was het vóór het onderzoek ook al asbest :)

Ook kun je niet paranoia zijn, wel paranoďde.
Goede post, daar hebben de TS en de beantwoorders wat aan!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176562362
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 17:18 schreef MrDrako het volgende:
Heb kennissen in de asbest, en als het niet hechtgebonden platen zijn kan dit echt behoorlijk in de papieren lopen. Ik had doordat de gemeenten niet echt goed opgelet heeft akkoord gekregen voor het zelf verwijderen van 3m2.
Maar als ik dit had moeten laten doen, had er zo'n speciale schone/vuile ruimte douche constructie bij gemoeten, en dat samen met de rapporten had zo meer dan 3 duizend euro kunnen kosten..
In onze gemeente mag je 30m2/keer inleveren. Doen andere gemeentes daar moeilijker over dan?
pi_176562755
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 11:29 schreef warhamstr het volgende:

[..]

In onze gemeente mag je 30m2/keer inleveren. Doen andere gemeentes daar moeilijker over dan?
Dat is knap, want als het goed is, is er een landelijke regel dat je meldingsplichtig bent.
Wanneer je deze bij het online omgevingsloket in dient, moet de gemeente het asbest beoordelen.
Niet hechtgebonden (en zeker gespijkerde) asbestplaten mogen NOOIT door particulieren verwijderd worden. Dit beoordelen ze aan de hand van foto's en locatie van de platen.

zie ook:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019316/2017-01-01#2_Artikel4
En dat is niet per gemeente anders.
pi_176563385
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 11:54 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Dat is knap, want als het goed is, is er een landelijke regel dat je meldingsplichtig bent.
Wanneer je deze bij het online omgevingsloket in dient, moet de gemeente het asbest beoordelen.
Niet hechtgebonden (en zeker gespijkerde) asbestplaten mogen NOOIT door particulieren verwijderd worden. Dit beoordelen ze aan de hand van foto's en locatie van de platen.

zie ook:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019316/2017-01-01#2_Artikel4
En dat is niet per gemeente anders.
Praat hier ook niet over het verwijderen maar over het inleveren. Zover ik weet kan dat altijd.
pi_176563426
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 12:26 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Praat hier ook niet over het verwijderen maar over het inleveren. Zover ik weet kan dat altijd.
uh en hoe lever je iets in zonder het te verwijderen? De lokale vuilstort waar je het inlevert, moet van jou een formulier krijgen met de geregistreerde melding. Heb je dat niet kun je een flinke boete krijgen, en moet je alsnog een inspectie laten uitvoeren of de ruimte schoon is.
pi_176565299
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 12:28 schreef MrDrako het volgende:

[..]

uh en hoe lever je iets in zonder het te verwijderen? De lokale vuilstort waar je het inlevert, moet van jou een formulier krijgen met de geregistreerde melding. Heb je dat niet kun je een flinke boete krijgen, en moet je alsnog een inspectie laten uitvoeren of de ruimte schoon is.
Dan zijn ze hier heel makkelijk. Nooit gerept over een formulier.
pi_176575384
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 13:54 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Dan zijn ze hier heel makkelijk. Nooit gerept over een formulier.
Natuurlijk gaan ze er op de vuilstort niet moeilijk doen. Als je voor elk lullig plaatje of pijpje een rapportje van een minimaal een paar honderd euro moeten laten maken, dan wordt er niets meer ingeleverd...
pi_176578342
Precies. Die weten ook wel wat met de asbest gebeurt als zij het weigeren. Dan ligt het 500m verderop in het bos.

Ik snap overigens niet waar de ‘niet hechtgebonden’ opmerking vandaan komt. Dakbeschot is meestal gewoon hechtgebonden.
pi_176581159
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 23:06 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik snap overigens niet waar de ‘niet hechtgebonden’ opmerking vandaan komt. Dakbeschot is meestal gewoon hechtgebonden.
Het gaat hier ook niet om dakbeschot;
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 10:32 schreef Royse het volgende:
De scheidingswanden en knieschotten op zolder zijn van dit spul gemaakt, dus telt wel redelijk op qua M2’s. Grotendeels ook nog verstopt achter behang.
pi_176583158
Naar mijn weten is plaatmateriaal altijd hechtgebonden asbest.
pi_176583847
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 10:13 schreef Knuppel1983 het volgende:
Naar mijn weten is plaatmateriaal altijd hechtgebonden asbest.
Dat lijkt mij ook. Volgens mijn werd het ook in de vorm van wol/deken achtig gebruikt of als spray. Dan is het niet hechtgebonden.
pi_176585376
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 10:13 schreef Knuppel1983 het volgende:
Naar mijn weten is plaatmateriaal altijd hechtgebonden asbest.
Nee, dit is niet altijd het geval. zie bijvoorbeeld:
https://www.infomil.nl/onderwerpen/asbest/asbest/hechtgebonden/
pi_176617188
Update: met lokaal inventarisatiebedrijf gesproken en die geven aan dit materiaal vaker in de buurt tegen te komen. Uiteraaard niet met 100% zekerheid te stellen maar hij verwacht 2-5% chrysotiel hechtgebonden. Zou anders de eerste keer zijn dat het iets anders is en hij gaat al even mee.

Onderzoek en monster volgen eind feb, twijfel toch nog om zelf te gaan verwijderen of laten doen. Wat is het advies?
  vrijdag 19 januari 2018 @ 19:23:26 #41
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176617566
Chrysotiel is het witte asbest maw de minst schadelijke.

Het advies bij asbest is van iedereen die niet zijn vingers wil branden aan het risico dat jij ooit wellicht misschien asbestkanker krijgt door zijn advies natuurlijk om het niet zelf te doen.

Ik heb het zelf wel gedaan met voorzorgsmiddelen (witte wegwerp overall, stofmasker) en alles achteraf nat gereinigd. Maar dat ben ik die zelf beslist over de risico's met mijn lichaam.

Als ik jou was zou ik ook zelf beslissen over de risico's met je eigen lichaam.

Het eerste advies wat ik je wel wil geven is om het onderzoek af te wachten, dat loopt immers toch al. Als het per ongeluk blauw of bruin asbest is (amosiet/amfibool) ga je wellicht anders overwegen dan met Chrysotiel.
  vrijdag 19 januari 2018 @ 19:25:02 #42
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176617599
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 12:28 schreef MrDrako het volgende:

[..]

uh en hoe lever je iets in zonder het te verwijderen? De lokale vuilstort waar je het inlevert, moet van jou een formulier krijgen met de geregistreerde melding. Heb je dat niet kun je een flinke boete krijgen, en moet je alsnog een inspectie laten uitvoeren of de ruimte schoon is.
Hier in Almelo lever je het ook gratis zonder gedoe in (als particulier). Wel netjes verpakken.
pi_176621453
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 19:05 schreef Royse het volgende:
Onderzoek en monster volgen eind feb, twijfel toch nog om zelf te gaan verwijderen of laten doen. Wat is het advies?
Ik denk met mijn beperkte technische en pragmatische kennis, dat het risico vooral wordt bepaald door de vezels die vrijkomen bij het demonteren en achterblijven gedurende de rest van de levensduur van de woning. M.a.w. dat het vooral gaat om netjes schoon achterlaten van de werkplek. Als jij zelf alles grondig reinigt en dweilt en bij demontage de nodige voorzorgsmaatregelen treft, lijkt het probleem acceptabel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176636064
Voor alle hypochonders; bedenk je eens hoeveel vezels asbest er dagelijks in de lucht zweven, en hoeveel je dar gedurende je leven van inadement. Om nog niet te spreken van asbestbranden of je buurman die niet eens weet dat iets asbest is en het met de sloophamer te lijf gaat.

Dat zet gecontroleerd verwijderen toch in een ander perspectief.
pi_176649508
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 23:20 schreef Knuppel1983 het volgende:
Als je echt paranoia bent kun je een mondkapje gebruiken.

Een mondkapje helpt niks, neem dan een halfgelaatmasker met de juiste filters.
pi_176649956
Nog wat leesvoer voor de asbest moraal ridders:
http://delangemars.nl/201(...)vervuild-met-asbest/
  zondag 21 januari 2018 @ 12:14:17 #47
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176650999
*edit*

Mocht het lollig bedoeld zijn dat is het niet; daarom deze reactie aangepast.

[ Bericht 80% gewijzigd door Vonkenboer op 21-01-2018 13:32:32 ]
Tot nooit .......
pi_176652376
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 11:14 schreef Knuppel1983 het volgende:
Nog wat leesvoer voor de asbest moraal ridders:
http://delangemars.nl/201(...)vervuild-met-asbest/
Heb je zelf het artikel ook gelezen?
  zondag 21 januari 2018 @ 18:54:44 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176659318
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 12:14 schreef Speekselklier het volgende:
*edit*

Mocht het lollig bedoeld zijn dat is het niet; daarom deze reactie aangepast.
jij weet blijkbaar wat lollig is.
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')