abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 13 januari 2018 @ 09:50:05 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176470865
Weinigen zal het interesseren, maar voor de enkeling met enige kennis van macro-economie toch wel interessant:
quote:
Op zijn absolute zachtst mogen we zeggen dat de omvang van het obligatie-opkoopbeleid van de Europese Centrale Bank enorm is. En dat betekent dat zo nu en dan ook het schuldpapier van wat minder stabiele overheden en bedrijven in het obligatiemandje van de bank belandt. Exemplarisch daarvoor is de kwestie-Steinhoff. Da's een Zuid-Afrikaanse woongigant die over de hele wereld actief is in de meubelhandel. Wegens een investment grade-kredietbeoordeling - those were the days - kocht de ECB vorige zomer onder de vlag van haar bedrijfsobligatieprogramma een homp Steinhoff-papier. Vanaf december kwam Steinhoff echter in zwaar weer terecht vanwege een accountingschandaal plus aansluitende 'onregelmatigheden', en dat had de nodige gevolgen voor de koers van haar obligaties (zie hierboven). Al dit slechte nieuws was wat te veel van het goede voor de ECB, want vandaag wordt duidelijk dat deze haar portefeuille ontdaan heeft van alles met het label Steinhoff erop. Volgens het ECB-bestuur had dat in principe niet gehoeven, maar een forse schuldherstructurering is op komst bij het bedrijf en daar hebben president Mario Draghi en co helemaal geen trek in. De grote vraag is natuurlijk hoeveel verlies de ECB op die transactie heeft geleden.

RISICO'S
Normaal gesproken publiceert de bank geen info over hoeveel schuld deze precies koopt van welk bedrijf, maar tegen de FT zegt een regenjas dat de ECB voor ongeveer ¤100 miljoen aan obligaties van Steinhoff in haar bezit had. Gezien de recente koersontwikkelingen lijkt de schade dan zo rond de ¤50 miljoen te schommelen. Kortom, genoeg reden voor critici als CDA-terriër Pieter Omtzigt om weer eens te wijzen op de risico's die de ECB neemt met haar verwoede pogingen om de eurozone-inflatie naar de 2% te krijgen. Eerder gaf Draghi al te kennen dat zo'n verlies ondergeschikt is aan het inflatiedoel. Voegen wij daar nog even de nuance bij dat tegenover dat verlies wel een hele hoop rente-inkomsten staan (¤1,6 miljard in 2016). Bijvoorbeeld op, jazeker, Griekse staatsobligaties. Ja, uiteindelijk draaien de eurolanden op voor eventuele verliezen, alleen dat is nu dus nog lang niet aan de orde. Meer bedrijven die nu in het beleggingsmandje van de eurolanden zitten vindt u hierzo.
https://www.daskapital.nl/5150067/ecb-drukt-op-de-rode-knop/

Het punt is niet zozeer dat dit bedrijf fraude pleegde of dat er hierdoor een verliesje geleden is. Het punt is dat je jezelf moet afvragen wat de ECB met Zuid-Afrikaanse staatsobligaties moet. Het gaat van kwaad naar erger. Van het opkopen van Griekse staatsobligaties naar Europese bedrijfsobligaties naar alles wat te koop is!

Onthoud wel dat op deze manier onze pensioenen verstookt worden en feitelijk op een heimelijke manier worden overgedragen aan Zuid-Europa om daar de schuldenbergen te verlichten. De stijging van het lage BTW-tarief met 50% valt hierbij volkomen in het niet!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176470900
In Brabant zeggen we dan: schoenmaker, blijf bij je leest.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:20:54 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176471297
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 09:52 schreef Hamzoef het volgende:
In Brabant zeggen we dan: schoenmaker, blijf bij je leest.
Ben de gij dan ok unne Brabander, kut?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176471416
Ze hebben toch alleen maar rotzooi gekocht?
I´m back.
pi_176471482
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ben de gij dan ok unne Brabander, kut?
Geboren en het grootste deel van mijn leven gewoond.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2018 10:37:15 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 13 januari 2018 @ 10:34:47 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176471517
De ECB was bedoeld als een solide centrale bank in de traditie van de Bundesbank, met als enige doel een solide munt te handhaven.

De ECB is echter getransformeerd naar een soort hedgefund dat ingezet wordt om een politieke agenda uit te voeren zoals fiscale transfers tussen euro lidstaten (expliciet verboden onder Europese verdragen) en waarvan de verliezen naar de belastingbetaler gaan.

Maar goed, vroeger hadden we hier een apart forum over en alles is daar wel zo'n beetje gezegd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:34:55 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176471519
quote:
15s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:28 schreef Ryan3 het volgende:
Ze hebben toch alleen maar rotzooi gekocht?
Nou, in principe kopen ze enkel assets die aan bepaalde normen voldoen. Maar er wordt zó onnoemelijk veel gekocht dat er altijd wel een misser tussen zit. Dat is onvermijdelijk en geeft ook niet.

Wat zo absurd is, is dat de ECB dus geld drukt (digitaal) om hiermee Afrikaanse bedrijfsobligaties te kopen. Dit gaat echt om bizarre bedragen, 60.000.000.000 euro PER MAAND!!. Dit terwijl de rente op nul gehouden wordt. Het effect is een transfer van vermogen van (Noord-West-Europese) pensioenpotten naar Zuid-Europese staatsschulden. Dit is de grootste diefstal die ooit in de geschiedenis van de mensheid heeft plaatsgevonden en je hoort er in de media nagenoeg NIETS over.
Dit is de reden dat je langer moet werken en minder pensioen krijgt, en ook dat je spaarrekening niks oplevert
(aan de andere kant ook de reden dat je hypotheek zo goedkoop is natuurlijk!)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:36:51 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176471550
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:34 schreef SeLang het volgende:
De ECB was bedoeld als een solide centrale bank in de traditie van de Bundesbank, met als enige doel een solide munt te handhaven.

De ECB is echter getransformeerd naar een soort hedgefund dat ingezet wordt om een politieke agenda uit te voeren zoals fiscale transfers tussen euro lidstaten (expliciet verboden onder Europese verdragen) en waarvan de verliezen naar de belastingbetaler gaan.

Maar goed, vroeger hadden we hier een apart forum over en alles is daar wel zo'n beetje gezegd.
Allemaal al lang besproken natuurlijk. Maar dat er naast Europese bedrijfsobligaties nu ook Afrikaanse bedrijfsobligaties werden opgekocht is me nieuw.
Wat gebeurt er trouwens met al die miljarden rente die nu bij de ECB belanden en al die aflossingen? Als dat geld 'verbrand' wordt, dan treedt toch op termijn een tegenovergesteld effect in werking?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176471559
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:34 schreef SeLang het volgende:
De ECB was bedoeld als een solide centrale bank in de traditie van de Bundesbank, met als enige doel een solide munt te handhaven.

De ECB is echter getransformeerd naar een soort hedgefund dat ingezet wordt om een politieke agenda uit te voeren zoals fiscale transfers tussen euro lidstaten (expliciet verboden onder Europese verdragen) en waarvan de verliezen naar de belastingbetaler gaan.

Maar goed, vroeger hadden we hier een apart forum over en alles is daar wel zo'n beetje gezegd.
Wast ze doen is, dacht ik, een soort perpetuele bail-out leveren, toch?
I´m back.
pi_176471594
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, in principe kopen ze enkel assets die aan bepaalde normen voldoen. Maar er wordt zó onnoemelijk veel gekocht dat er altijd wel een misser tussen zit. Dat is onvermijdelijk en geeft ook niet.

Wat zo absurd is, is dat de ECB dus geld drukt (digitaal) om hiermee Afrikaanse bedrijfsobligaties te kopen. Dit gaat echt om bizarre bedragen, 60.000.000.000 euro PER MAAND!!. Dit terwijl de rente op nul gehouden wordt. Het effect is een transfer van vermogen van (Noord-West-Europese) pensioenpotten naar Zuid-Europese staatsschulden. Dit is de grootste diefstal die ooit in de geschiedenis van de mensheid heeft plaatsgevonden en je hoort er in de media nagenoeg NIETS over.
Dit is de reden dat je langer moet werken en minder pensioen krijgt, en ook dat je spaarrekening niks oplevert
(aan de andere kant ook de reden dat je hypotheek zo goedkoop is natuurlijk!)
Je hoort er niets over, omdat 1. de meeste journalisten er niets van begrijpen, 2. de meeste politici er niets van begrijpen en 3. de burger er niets van begrijpt. Denk ik.
I´m back.
pi_176471607
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:34 schreef SeLang het volgende:
De ECB was bedoeld als een solide centrale bank in de traditie van de Bundesbank, met als enige doel een solide munt te handhaven.

De ECB is echter getransformeerd naar een soort hedgefund dat ingezet wordt om een politieke agenda uit te voeren zoals fiscale transfers tussen euro lidstaten (expliciet verboden onder Europese verdragen) en waarvan de verliezen naar de belastingbetaler gaan.

Maar goed, vroeger hadden we hier een apart forum over en alles is daar wel zo'n beetje gezegd.
Dat is een serieus probleem. En ik geef de Euro-Toques tegenstanders gelijk in deze troep.

Zeker zouden we niets van buiten Europa moeten kopen. Maar tegelijkertijd zou de bank ook weer terug moeten naar haar oorspronkelijke uitgangspunten.

Helaas is men in zuid Europa niet in staat tot begrotingsdiscipline.

En die verliezen gaan niet alleen naar de belastingbetaler, ook onze pensioenpotten worden ermee verdund. Een typisch Nederlands probleem en daarom interesseert dat draghi niet.
Whatever...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:41:45 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176471651
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je hoort er niets over, omdat 1. de meeste journalisten er niets van begrijpen, 2. de meeste politici er niets van begrijpen en 3. de burger er niets van begrijpt. Denk ik.
Denk ik ook. Het is lastig uit te leggen. Terwijl de mensen wanneer ze iedere maand bijv. 150 euro moesten overmaken van hun betaalrekening naar een Italiaanse bank om daar de Italiaanse staatsschuld af te lossen, er al lang onlusten waren uitgebroken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176471678
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je hoort er niets over, omdat 1. de meeste journalisten er niets van begrijpen, 2. de meeste politici er niets van begrijpen en 3. de burger er niets van begrijpt. Denk ik.
Dit dus, ik behoor zelf tot categorie 3. :@
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:43:10 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176471683
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is een serieus probleem. En ik geef de Euro-Toques tegenstanders gelijk in deze troep.

Zeker zouden we niets van buiten Europa moeten kopen. Maar tegelijkertijd zou de bank ook weer terug moeten naar haar oorspronkelijke uitgangspunten.

Helaas is men in zuid Europa niet in staat tot begrotingsdiscipline.

En die verliezen gaan niet alleen naar de belastingbetaler, ook onze pensioenpotten worden ermee verdund. Een typisch Nederlands probleem en daarom interesseert dat draghi niet.
Het gaat vooral om de pensioenen, want de belastingbetaler heeft weer het voordeel van een lage rente op de staatsschuld. En vergeet niet dat we voor vele miljarden garant gestaan hebben, wat we nooit meer terugkrijgen, zeker al niet met rente!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176471689
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Denk ik ook. Het is lastig uit te leggen. Terwijl de mensen wanneer ze iedere maand bijv. 150 euro moesten overmaken van hun betaalrekening naar een Italiaanse bank om daar de Italiaanse staatsschuld af te lossen, er al lang onlusten waren uitgebroken.
Klopt, en dus doen ze het op deze manier.
I´m back.
pi_176471792
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat vooral om de pensioenen, want de belastingbetaler heeft weer het voordeel van een lage rente op de staatsschuld. En vergeet niet dat we voor vele miljarden garant gestaan hebben, wat we nooit meer terugkrijgen, zeker al niet met rente!
Nja. De pensioenen blijven nu wel even laag en dat moet flink aangezuiverd worden door de werkenden.

Gelukkig gaan er nu ook een hoop mensen met pensioen met een lage rente. Als de rente straks stijgt zijn de Nederlandse pensioenpotten heel snel veel meer waard.

En de zuid Europeanen hebben alles dan al weer verbrast. Mogen ze weer extra betalen voor hun staatsschuld... Aan ons....
Whatever...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 10:54:24 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176471862
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja. De pensioenen blijven nu wel even laag en dat moet flink aangezuiverd worden door de werkenden.

Gelukkig gaan er nu ook een hoop mensen met pensioen met een lage rente. Als de rente straks stijgt zijn de Nederlandse pensioenpotten heel snel veel meer waard.
[quote]
De waarde van de pensioenpotten is nu juist extreem hoog. Het rendement is door de extreem lage rente heel laag. Als de rente stijgt, daalt de waarde van de pensioenpotten enorm.
En de zuid Europeanen hebben alles dan al weer verbrast. Mogen ze weer extra betalen voor hun staatsschuld... Aan ons....
[/quote]
En dat kunnen ze dan niet, nieuwe transfermechanisme, etc.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176471942
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

En de zuid Europeanen hebben alles dan al weer verbrast. Mogen ze weer extra betalen voor hun staatsschuld... Aan ons....
En dat kunnen ze dan niet, nieuwe transfermechanisme, etc.
[/quote]

Yep.

Ennnu we een Italiaan en een Spanjaard aan het roer hebben gaat het alleen maar slechter worden.

Mijn pensioen zit dan ook vooral niet in obligaties. Ik switch wel weer naar obligaties als de economie minder gaat. En dan stap ik op het dieptepunt weer in.

Maargoed. Bij het ABP hebben ze geen geld om risico te nemen volgens het ftk. Dus die zijn de lunch, het diner en dessert voor de banken.
Whatever...
pi_176471992
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja. De pensioenen blijven nu wel even laag en dat moet flink aangezuiverd worden door de werkenden.

Gelukkig gaan er nu ook een hoop mensen met pensioen met een lage rente. Als de rente straks stijgt zijn de Nederlandse pensioenpotten heel snel veel meer waard.

En de zuid Europeanen hebben alles dan al weer verbrast. Mogen ze weer extra betalen voor hun staatsschuld... Aan ons....
Gekke is dat Italianen, wat ik begrepen heb, bijv. een redelijk omvangrijk informeel economisch circuit hebben en ook het huizenbezit is veel hoger dan bijv. in NL, afbetaald en wel.
I´m back.
pi_176472007
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gekke is dat Italianen, wat ik begrepen heb, bijv. een redelijk omvangrijk informeel economisch circuit hebben en ook het huizenbezit is veel hoger dan bijv. in NL, afbetaald en wel.
Dat is niet gek. Dat heet maffia. Belasting betalen wordt daar niet gezien alsmdeugd, maar als.dom.

Heel.zuid Europa heeft dit. Maar Italië en Griekenland in extreme. Daarom verhongeren ze in Griekenland ook niet.

Alleen mag dat niet gezegd worden natuurlijk.
Whatever...
pi_176472025
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat is niet gek. Dat heet maffia.

Heel.zuid Europa heeft dit. Maar Italië en Griekenland in extreme. Daarom verhongeren ze in Griekenland ook niet.

Alleen mag dat niet gezegd worden natuurlijk.
Ja, da bedoel ik en wij maar lekker geld overmaken aan de banken daar, omdat ze met hun vingers aan de afgrond bungelen.
I´m back.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:02:53 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176472028
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gekke is dat Italianen, wat ik begrepen heb, bijv. een redelijk omvangrijk informeel economisch circuit hebben en ook het huizenbezit is veel hoger dan bijv. in NL, afbetaald en wel.
Het is niet zo dat er daar geen geld is. Het is zo dat er daar geen belasting betaald wordt. En dat mogen wij dus voor ze doen (indirect-indirect, maar uiteindelijk effectief wel).
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176472134
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is niet zo dat er daar geen geld is. Het is zo dat er daar geen belasting betaald wordt. En dat mogen wij dus voor ze doen (indirect-indirect, maar uiteindelijk effectief wel).
Ja, daar komt het een beetje op neer idd.
I´m back.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:10:49 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176472148
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, daar komt het een beetje op neer idd.
Als je daar rondrijdt (heb ik het over Italië), dan zie je toch gemiddeld genomen duurdere auto's, meer mensen die uit eten, mooiere huizen dan in Nederland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:11:06 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176472153
Ook zijn de mensen beter gekleed, meer luxe artikelen etc.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176472585
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je daar rondrijdt (heb ik het over Italië), dan zie je toch gemiddeld genomen duurdere auto's, meer mensen die uit eten, mooiere huizen dan in Nederland.
Het verschil tussen noord en zuid Italië is wel groot. En toeristische gebieden versus binnenland.

Daarom was er ook die padania beweging. Het noorden betaalt daar ook voor het zuiden.

Daarnaast is het net als bij Turken en Marokkanen. Ze hechten meer waarde aan uiterlijk vertoon. Net zoals dat jochie met zijn BMW maar verder geen geld.... Dat is een beetje de zuid Europese mentaliteit.

Wij calvinistische Noorderlingen werken voor het leven na de dode, sparen voor morgen en verdienen ons brood in het zweet des aanschijns.

Het meer katholieke zuiden leeft vandaag en ziet morgen wel. En wat wil je ook met zulke rijkdom van het land ... En het weer. Waar we hier voor eind oktober klaar moesten zijn voor een lange koude winter, is het daar gewoon meestal prima.
Whatever...
pi_176472810
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je hoort er niets over, omdat 1. de meeste journalisten er niets van begrijpen, 2. de meeste politici er niets van begrijpen en 3. de burger er niets van begrijpt. Denk ik.
Toch hoeven er maar een paar journalisten lawaai te maken en er zou veel aandacht voor komen.

Het lijk mij vooral onwil omdat het niet aansluit op politieke agenda's van de meeste journalisten.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 12:07:49 #28
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_176472957
Draakje


Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:04:00 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176473815
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het verschil tussen noord en zuid Italië is wel groot. En toeristische gebieden versus binnenland.

Daarom was er ook die padania beweging. Het noorden betaalt daar ook voor het zuiden.

Daarnaast is het net als bij Turken en Marokkanen. Ze hechten meer waarde aan uiterlijk vertoon. Net zoals dat jochie met zijn BMW maar verder geen geld.... Dat is een beetje de zuid Europese mentaliteit.

Wij calvinistische Noorderlingen werken voor het leven na de dode, sparen voor morgen en verdienen ons brood in het zweet des aanschijns.

Het meer katholieke zuiden leeft vandaag en ziet morgen wel. En wat wil je ook met zulke rijkdom van het land ... En het weer. Waar we hier voor eind oktober klaar moesten zijn voor een lange koude winter, is het daar gewoon meestal prima.
Dat is de invloed die het klimaat, met name de seizoenen, heeft gehad op de bevolking. In Noord-West Europa moest er geplanned worden en was discipline nodig om te overleven. Verhaal van de krekel en de mier. Mensen die niet konden plannen of in de zomer niks opzij konden leggen, gingen in de winter gewoon dood. Dat soort mensen krijgt nu een bijstandsuitkering.

Waarbij wij dus niet hard werken en sparen omdat we calvinistisch zijn, maar calvinistisch zijn geworden omdat dit zo goed bij ons (door het klimaat gevormde) karakter paste.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:06:13 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176473846
Ik vind het trouwens opmerkelijk dat er toch nog mensen reageren in dit topic. Ik dacht echt dat iedereen iets zou hebben van; /care
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176474006
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:06 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het trouwens opmerkelijk dat er toch nog mensen reageren in dit topic. Ik dacht echt dat iedereen iets zou hebben van; /care
Het is niet zo zeer /care uit ongeïnteresseerdheid, maar meet een gevoel van lethargie uit absolute onmacht. Je ziet het gebeuren, en je weet dat niemand er iets aan doet.
pi_176474329
Desondanks stijgt de Ero in waarde en de verwachting is dat ie tov de dollar naar minimaal 1,25 zal gaan, hoe kan dit? Misschien omdat de VS politiek nog een losser monetair beleid voert en de staatsschuld met 2000 miljard extra laat oplopen door het nieuwe belastingplan?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_176474369
Peanuts in het licht van 60-80miljard per maand wat ze rondstrooien onder banken en andere vrienden van de centrale banken.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:38:51 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176474380
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Peanuts in het licht van 60-80miljard per maand wat ze rondstrooien onder banken en andere vrienden van de centrale banken.
60 miljard lijkt peanuts. Maar dit is dan maand-na-maand en nu al jarenlang. En het einde is nog niet in zicht!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176474396
quote:
17s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 12:07 schreef Montelly het volgende:
Draakje


[ afbeelding ]
Deze afbeelding laat zien wat Draghi had moeten doen: helicopter geld: het wakkert de inflatie aan en de economie krijgt een forse stimulans
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_176474402
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:35 schreef Oud_student het volgende:
Desondanks stijgt de Ero in waarde en de verwachting is dat ie tov de dollar naar minimaal 1,25 zal gaan, hoe kan dit? Misschien omdat de VS politiek nog een losser monetair beleid voert en de staatsschuld met 2000 miljard extra laat oplopen door het nieuwe belastingplan?
Omdat verreweg de meeste euro's ergens stil komen te liggen, dingen worden opgekocht maar daarmee verdwijnen die euro's niet.
Het komt steeds op plekken terecht waar de economie, zeg maar de economie wat jan met de pet raakt, niet veel van merkt in eerste instantie.. totdat al dat geld wel een keer in beweging komt en heb je praktisch onmiddellijk hyperinflatie.

Weten ze dondersgoed bij de centrale banken wereldwijd, maar ze hopen op uitstel van executie en sommige, zo zou mij niets verbazen, weten het in de spiegel nog zo recht te lullen dat het nooit zal gebeuren.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:42:42 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176474459
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Omdat verreweg de meeste euro's ergens stil komen te liggen, dingen worden opgekocht maar daarmee verdwijnen die euro's niet.
Het komt steeds op plekken terecht waar de economie, zeg maar de economie wat jan met de pet raakt, niet veel van merkt in eerste instantie.. totdat al dat geld wel een keer in beweging komt en heb je praktisch onmiddellijk hyperinflatie.

Weten ze dondersgoed bij de centrale banken wereldwijd, maar ze hopen op uitstel van executie en sommige, zo zou mij niets verbazen, weten het in de spiegel nog zo recht te lullen dat het nooit zal gebeuren.
Dat denk ik dus ook. Dat we eigenlijk al veel te ver zijn gegaan, maar dat het nog niet uitgekomen is. Omdat het effect na-ijlt bij het middel.
Net zoiets als je te snel en te veel drinkt. Als je normaal drinkt dan voel je aankomen dat je teveel op hebt en stop je. Maar als je met tussenpozen van 1 min een jonge jenever drinkt, dan komt de klap pas als je al lang had moeten stoppen. Coma-zuipen noemen ze dat. Wat de ECB doet is coma-geldbijdrukken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176474506
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Omdat verreweg de meeste euro's ergens stil komen te liggen, dingen worden opgekocht maar daarmee verdwijnen die euro's niet.
Het komt steeds op plekken terecht waar de economie, zeg maar de economie wat jan met de pet raakt, niet veel van merkt in eerste instantie.. totdat al dat geld wel een keer in beweging komt en heb je praktisch onmiddellijk hyperinflatie.

Weten ze dondersgoed bij de centrale banken wereldwijd, maar ze hopen op uitstel van executie en sommige, zo zou mij niets verbazen, weten het in de spiegel nog zo recht te lullen dat het nooit zal gebeuren.
DE ECB heeft dan een berg obligaties, al dan niet van meer of mindere waarde en de bedrijven hebben Euro's die weer terug vloeien in de economie en/of voor het aflossen van schulden.
Resultaat is meer euro's in omloop, echter bedrijven en consumenten geven te weinig van de euro's uit zodat het gewenste effect, inflatie, uitblijft.
Een andere reden voor het uitblijven van inflatie is het feit dat producten en veel diensten al maar goedkoper worden door automatisering en lage lonen (ZZP, MOElanders, etc. race to the bottom)

Daarom faalt QE en de negatieve gevolgen, met name voor Noord Europa zijn groot
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 13:49:26 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176474556
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:46 schreef Oud_student het volgende:

[..]

DE ECB heeft dan een berg obligaties, al dan niet van meer of mindere waarde en de bedrijven hebben Euro's die weer terug vloeien in de economie en/of voor het aflossen van schulden.
Resultaat is meer euro's in omloop, echter bedrijven en consumenten geven te weinig van de euro's uit zodat het gewenste effect, inflatie, uitblijft.
Een andere reden voor het uitblijven van inflatie is het feit dat producten en veel diensten al maar goedkoper worden door automatisering en lage lonen (ZZP, MOElanders, etc. race to the bottom)

Daarom faalt QE en de negatieve gevolgen, met name voor Noord Europa zijn groot
Je zou als Noord Europa ook kunnen accepteren dat eeuwige groei een utopie is en mensen bijvoorbeeld meer vrije tijd geven ipv meer spullen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176474623
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je zou als Noord Europa ook kunnen accepteren dat eeuwige groei een utopie is en mensen bijvoorbeeld meer vrije tijd geven ipv meer spullen.
Eeuwige groei kan misschien niet, maar ik zie niet in waarom groei niet mogelijk blijft. Door telkens nieuwe producten en diensten wordt het welvaartsniveau (welzijn misschien niet) verhoogt. Met name weer door techniek, robotisering etc. zie ik daar voorlopig geen einde aan komen. Probleem blijft de verdeling van de welvaart die steeds schever wordt en de Euro en de EU waardoor "wij" worden opgezadeld met de inefficiëntie en corruptie van Zuid-Europa.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 14:20:19 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176475007
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:53 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Eeuwige groei kan misschien niet, maar ik zie niet in waarom groei niet mogelijk blijft. Door telkens nieuwe producten en diensten wordt het welvaartsniveau (welzijn misschien niet) verhoogt. Met name weer door techniek, robotisering etc. zie ik daar voorlopig geen einde aan komen. Probleem blijft de verdeling van de welvaart die steeds schever wordt en de Euro en de EU waardoor "wij" worden opgezadeld met de inefficiëntie en corruptie van Zuid-Europa.
Ik zou dan liever hebben dat overcapaciteit gebruikt werd voor wetenschappelijke vooruitgang en ruimtevaart ipv spulletjes voor het proletariaat.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176475324
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:36 schreef LXIV het volgende:
Maar dat er naast Europese bedrijfsobligaties nu ook Afrikaanse bedrijfsobligaties werden opgekocht is me nieuw.
Afrika is ook nieuw voor me, maar buiten de EU kopen ze al langer op. Puur omdat er eigenlijk bijna geen plaats meer is om die 60 miljard kwijt te kunnen.

Die 100 miljoen moeten ze dus elk kwartier op een werkdag doen om het geld weg te kunnen zetten. Dit gaat nergens over en het einde van de obligatietijdperk is nabij. Er is een ongekent hoog percentage van negatieve obligaties in de omloop (nog nooit eerder zijn er uberhaupt negatieve obligaties geweest). Ik heb een vermoeden dat uit deze hoek de volgende crisis vandaan gaat komen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_176476618
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 13:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is de invloed die het klimaat, met name de seizoenen, heeft gehad op de bevolking. In Noord-West Europa moest er geplanned worden en was discipline nodig om te overleven. Verhaal van de krekel en de mier. Mensen die niet konden plannen of in de zomer niks opzij konden leggen, gingen in de winter gewoon dood. Dat soort mensen krijgt nu een bijstandsuitkering.

Waarbij wij dus niet hard werken en sparen omdat we calvinistisch zijn, maar calvinistisch zijn geworden omdat dit zo goed bij ons (door het klimaat gevormde) karakter paste.
Het is allemaal met elkaar verweven uiteraard.

Overigens.zouden we alleen al hierom niet te veel mensen uit andere culturen binnen moeten laten. Alleen op greencardsysteem achtige voorwaarden. Geen gelukszoekers die dan lekker aan de tiet van moedertje staat gaan hangen. Onder het mom van medemenselijkheid onze eigen kinderen met een hoop ellende opschepen vind ik echt verkeerd.

Want het enig wat er gebeurt is dat het hier net zo kut wordt als daar. We helpen er niemand mee, behalve onszelf naar de verdommenis.

Overigens ben ik wél voorstander van Europa en de EU. Maar dan met meer harmonisatie qua belasting. Ook ben ik voorstander van een sociaal stelsel met vangnetten voor degenen die het niet redden, al was het maar uit eigenbelang.

Ik ken vanuit de usa het heel trieste en uiteindelijk.minstens net zo dure neoliberalisme. Kolere wat een puinzooi is dat land.
Whatever...
  zaterdag 13 januari 2018 @ 16:19:39 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176477101
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 14:45 schreef ITrade het volgende:

[..]

Afrika is ook nieuw voor me, maar buiten de EU kopen ze al langer op. Puur omdat er eigenlijk bijna geen plaats meer is om die 60 miljard kwijt te kunnen.

Die 100 miljoen moeten ze dus elk kwartier op een werkdag doen om het geld weg te kunnen zetten. Dit gaat nergens over en het einde van de obligatietijdperk is nabij. Er is een ongekent hoog percentage van negatieve obligaties in de omloop (nog nooit eerder zijn er uberhaupt negatieve obligaties geweest). Ik heb een vermoeden dat uit deze hoek de volgende crisis vandaan gaat komen.
Dat denk ik ook.
Ieder kwartier 100 miljoen zeg je? Dat is 32*100 = 3G2 per dag, 15M per week. 60M per maand. Verdomd, het klopt ook nog. Het klinkt alleen zo bizar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 16:23:45 #45
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_176477212
Gewoon nationalisatie van publieke assets via de CB's. Belachelijk.
The more debt, the better
pi_176477717
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 16:19 schreef LXIV het volgende:
Verdomd, het klopt ook nog. Het klinkt alleen zo bizar.
Het is ook bizar. Natuurlijk gaat het soms bij staatsobligaties met miljarden tegelijk. Maar toch, het is nog niet zo eenvoudig om zoveel geld te dumpen. Vandaar al die vage (bedrijfs)obligaties zelfs van landen buiten de EU (Noorwegen, Zwitserland en nu dus ook Afrika).

Het idee was om inflatie en daarmee velocity te creëren, maar volgens mij is dat totaal mislukt. Ik ben daarom erg benieuwd naar de komende jaren. Ook bizar is dat er weet ik het hoevaak slecht wordt gepraat over bitcoin en dat deze munt heel gevaarlijk is. Maar de ECB "print" de totale market cap van Bitcoin in slechts 3 maanden. Daar hoor je nooit iemand over omdat niemand het echt nog begrijpt (zelfs de ECB zelf niet).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_176478129
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 16:47 schreef ITrade het volgende:

[..]

Het is ook bizar. Natuurlijk gaat het soms bij staatsobligaties met miljarden tegelijk. Maar toch, het is nog niet zo eenvoudig om zoveel geld te dumpen. Vandaar al die vage (bedrijfs)obligaties zelfs van landen buiten de EU (Noorwegen, Zwitserland en nu dus ook Afrika).

Het idee was om inflatie en daarmee velocity te creëren, maar volgens mij is dat totaal mislukt. Ik ben daarom erg benieuwd naar de komende jaren. Ook bizar is dat er weet ik het hoevaak slecht wordt gepraat over bitcoin en dat deze munt heel gevaarlijk is. Maar de ECB "print" de totale market cap van Bitcoin in slechts 3 maanden. Daar hoor je nooit iemand over omdat niemand het echt nog begrijpt (zelfs de ECB zelf niet).
Bitcoin is ook gevaarlijk qua energieopwekking en transactie tijd + te eenvoudig om kwijt te raken + geen enkele dekking als je er in belegd terwijl het nog volatieler is dan zilver.

Het concept daarin tegen van decentrale cryptomunten vind ik dan wel interessant, maar het staat nog best in de kinderschoenen.
Ik had laatst voor de lol naar dat Ripple gedoe gekeken, ik ben geen leek op het gebied van computers maar ook weer geen I(C)T figuur, het is te moeilijk om gewoon een wallet aan te maken.
ik probeerde het bij gatehub, geen bevestigingsmail, 2step verificatie via sms code mislukt ondanks correct ingevoerd iedere keer (en dat probleem gaat al een jaar terug als je googled), geen reactie behalve standaard auto replies als je hulp daarbij zoekt.

Wat dan wel lukte was google authenticator toevoegen, maar daar heb je niks aan als je je account gegevens niet kan afmaken. (wat verplicht moet via die sms code gedoe :') )

En dat is dan de "officiele" dealer van ripple en ripple wallets.

Als je dan wil bekijken hoe het anders kan moet je onderhand inderdaad een ICT "nert" zijn om dat voor elkaar te krijgen, dus nee dank je, voorlopig laat ik het totaal links liggen.

Anyway lang verhaal kort : velocity of money komt een keer langs en dan is het game over.
pi_176492243
Peanuts, dit is maar het topje van de ijsberg. Ik vermoed dat het beleid van de ECB Nederland al veel meer dan 100 miljard euro heeft gekost.
pi_176492453
Nederland is dubbel de klos vanwege die geldverkwisting van de ECB. Niet alleen heeft Nederland naar verhouding een hoog aandeel in die biljoenen die de ECB verkwist, waar Nederland ook aansprakelijk voor is, maar aan de andere kant wordt Nederland (als rijk land, het land met de grootste pensioenfondsen) ook nog eens beschadigd door dit beleid.
pi_176492497
Laat ik het in tweeën opsplitsen. Aan de ene kant hebben pensioenfondsen al kapitalen verloren omdat ze moeten concurreren met een ECB die als een kip zonder kop van alles opkoopt, maakt niet uit hoe failliet het land of bedrijf is, ze kopen het op.
pi_176492505
Dan heb je ook nog eens het ECB die iets van 2 biljoen uitgegeven heeft, waar Nederland niet alleen aandeelhouder van is maar ook aansprakelijk voor is. Alles wat de ECB uitgeeft aan half-failliete landen en bedrijven zetten ze ook voor dezelfde waarde als bezitting op hun balans. Maar wat is de werkelijke waarde van dit aandelenpakket van de ECB en Nederland? Voorheen moesten diverse landen enorme percentages rente bieden om hun staatsleningen aan de man te kunnen brengen. Nu kunnen landen als Italië zelfs hun staatsleningen tegen negatieve rente verkopen. Maar dat is niet de werkelijke marktwaarde. Dat is de marktwaarde met de gedachte dat de EU alles zal doen om die landen uit de shit te helpen.
pi_176492512
De vraag is dus: Wat is die 2 biljoen waard die de ECB uitgegeven heeft, die 2 biljoen waar ook Nederland garant voor staat, als de ECB zegt "we stoppen met dit programma en zullen er nooit opnieuw mee beginnen". Dan pas weet je de werkelijke waarde pas van die biljoenen die de ECB uitgeven heeft met een Nederland die garant staat en ik heb een donkerbruin vermoeden dat die aankopen van de ECB dan een stuk minder waard zijn dan de waarde waarvoor ze het op hun balans hebben gezet.
pi_176492531
Ik snap het wel. Eurofielen gaan uit hun dak bij elke financiële verplichting die Nederland aangaat in Europees verband, maakt niet uit hoe verliesgevend, hoe schadelijk voor Nederland en de Nederlander , als Nederland maar dieper in de Europese beerput gezogen wordt zonder een democratisch mandaat. Want als er 1 ding is waar eurofielen een schijthekel hebben dan is het wel democratie.
pi_176492544
Het valt me wel op dat al die hoogopgeleide eurofiele NRC-lezende betwetertjes nooit in dit soort topics op komen dagen. Ook niet in het Target2 -topic , een ECB-topic of Europese banken-topic. -O-
pi_176492547
Ik snap er geen flikker van maar de begrijpbare conclusie verbaasd me geenszins.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2018 05:08:39 ]
pi_176492559
Toch wel vreemd dat je bijna nooit iets hoort over het aandeelhoudersbelang van Nederland in de ECB. Nederland is voor een procent of 5 aandeelhouder van de ECB en de ECB heeft iets van 2 biljoen aangekocht. Bijna nooit hoor je de NPO en politici daarover. Het is niet niks.
pi_176492562
Wat is de winst , wat is het verlies, wat is het break-even-point voor Nederland?
pi_176492567
Als je 5% van 2 biljoen neemt dan staat Nederland al 100 miljard euro garant. En dat is alleen als je ervan uit gaat dat elk ander EU-land zijn verplichting na kan komen en gezond verstand vertelt ons dat dat niet zo is. Van Nederland, als een van de rijkste landen, valt veel meer te plukken en driekwart van de superieure EU :') is zo armlastig dat ze hun verplichtingen nooit kunnen nakomen. Waarschijnlijk staat Nederland dus een stuk meer garant dan 100 miljard euro. Nooit hoor je politici daarover, nooit hoor je de NPO daarover. Hoedan. :?
  zondag 14 januari 2018 @ 05:55:33 #59
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_176492580
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:34 schreef SeLang het volgende:
De ECB was bedoeld als een solide centrale bank in de traditie van de Bundesbank, met als enige doel een solide munt te handhaven.

De ECB is echter getransformeerd naar een soort hedgefund dat ingezet wordt om een politieke agenda uit te voeren zoals fiscale transfers tussen euro lidstaten (expliciet verboden onder Europese verdragen) en waarvan de verliezen naar de belastingbetaler gaan.

Maar goed, vroeger hadden we hier een apart forum over en alles is daar wel zo'n beetje gezegd.
Je moet idioot links zijn om te ontwijken. Incl Danny.
  zondag 14 januari 2018 @ 06:03:44 #60
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_176492584
Boeien......No recovery point. maak meer ongerust hoe ze QE gaan afbouwen. Italië, Spantje en Portugal zijn qua bankensector pretty. Diep in hell. Target 2 anyone. Toast.
  zondag 14 januari 2018 @ 08:40:53 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176492840
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 04:24 schreef Braindead2000 het volgende:
Dan heb je ook nog eens het ECB die iets van 2 biljoen uitgegeven heeft, waar Nederland niet alleen aandeelhouder van is maar ook aansprakelijk voor is. Alles wat de ECB uitgeeft aan half-failliete landen en bedrijven zetten ze ook voor dezelfde waarde als bezitting op hun balans. Maar wat is de werkelijke waarde van dit aandelenpakket van de ECB en Nederland? Voorheen moesten diverse landen enorme percentages rente bieden om hun staatsleningen aan de man te kunnen brengen. Nu kunnen landen als Italië zelfs hun staatsleningen tegen negatieve rente verkopen. Maar dat is niet de werkelijke marktwaarde. Dat is de marktwaarde met de gedachte dat de EU alles zal doen om die landen uit de shit te helpen.
Dit klopt helemaal. Een obligatie onder marktrente kopen is eigenlijk gewoon geld weggeven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 14 januari 2018 @ 08:43:12 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176492855
Zelf ben ik trouwens rijk geworden dankzij het ECB-beleid
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176504084
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 08:43 schreef LXIV het volgende:
Zelf ben ik trouwens rijk geworden dankzij het ECB-beleid
Deze rijkdommen vasthouden is in deze omstandigheden een veel grotere uitdaging.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  zondag 14 januari 2018 @ 19:18:07 #64
471419 Otger
Reconquista
pi_176504439
Zoals te verwachten is de algemene kennis over Zuid-Europa en EU betrekkingen om te janken. Het klopt inderdaad dat er in Zuid-Europa teveel geld werd uitgegeven (voor de crisis) dan rendabel was, wat tevens werd beloofd door politici die zichzelf hebben enorm verrijkt hebben met EU steekpenningen met de voorwaarde de economische integratie te versterken, wat overigens enkel werd toegelaten door hun eigen creatieve administratie.

Verder is er weinig besef van meerdere redenen waarom de EU juist schadelijk is voor de economische herstelling van Zuid-Europese staten zoals Spanje, Italië en Griekenland. De zojuist genoemde politici zijn een van de hoofdredenen, met beloftes van meer voorzieningen financiering zonder daadwerkelijk de bevolking in te lichten over de economische situatie, om zo herkozen te kunnen worden.

Ten tweede is er momenteel een enorme braindrain van jonge hoogopgeleide mensen die dankzij de slechte baanvooruitzichten aangetrokken worden tot Duitsland, die graag de nieuwe werknemers gebruikt om haar eigen economie te versterken, zo worden de zwakkeren en ouderen in de thuislanden alleen achter gelaten, wat de al sterk vergrijzende naties nog fragieler maakt.

Dit is in een zekere zin ironisch want het is juist deze sterke Duitse export economie waar de lokale bedrijven niet tegen op kunnen boksen, een vermindering van valuta waarde is simpelweg niet mogelijk omdat de Euro drijft op de kracht van sterkere landen. Zo kan de export markt niet op natuurlijke wijze vergroot worden door goedkopere prijzen.

Maar blijf vooral lekker kankeren op de gemiddelde Italiaan, Spanjaard of Griek die inmiddels zelf net zo moe is van het systeem en de mensen door wie zij als luie parasieten worden uitgemaakt, dezelfde mensen die coma-zuipend en schreeuwend over hun straten loopt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Otger op 14-01-2018 19:24:58 ]
  zondag 14 januari 2018 @ 19:33:55 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176504868
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 19:05 schreef ITrade het volgende:

[..]

Deze rijkdommen vasthouden is in deze omstandigheden een veel grotere uitdaging.
Dat ligt eraan in welke assets je het stopt. Een woning met een hypotheek is zo goed als zeker een win-situatie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 14 januari 2018 @ 19:36:52 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176504951
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 19:18 schreef Otger het volgende:
Zoals te verwachten is de algemene kennis over Zuid-Europa en EU betrekkingen om te janken. Het klopt inderdaad dat er in Zuid-Europa teveel geld werd uitgegeven (voor de crisis) dan rendabel was, wat tevens werd beloofd door politici die zichzelf hebben enorm verrijkt hebben met EU steekpenningen met de voorwaarde de economische integratie te versterken, wat overigens enkel werd toegelaten door hun eigen creatieve administratie.

Verder is er weinig besef van meerdere redenen waarom de EU juist schadelijk is voor de economische herstelling van Zuid-Europese staten zoals Spanje, Italië en Griekenland. De zojuist genoemde politici zijn een van de hoofdredenen, met beloftes van meer voorzieningen financiering zonder daadwerkelijk de bevolking in te lichten over de economische situatie, om zo herkozen te kunnen worden.

Ten tweede is er momenteel een enorme braindrain van jonge hoogopgeleide mensen die dankzij de slechte baanvooruitzichten aangetrokken worden tot Duitsland, die graag de nieuwe werknemers gebruikt om haar eigen economie te versterken, zo worden de zwakkeren en ouderen in de thuislanden alleen achter gelaten, wat de al sterk vergrijzende naties nog fragieler maakt.

Dit is in een zekere zin ironisch want het is juist deze sterke Duitse export economie waar de lokale bedrijven niet tegen op kunnen boksen, een vermindering van valuta waarde is simpelweg niet mogelijk omdat de Euro drijft op de kracht van sterkere landen. Zo kan de export markt niet op natuurlijke wijze vergroot worden door goedkopere prijzen.

Maar blijf vooral lekker kankeren op de gemiddelde Italiaan, Spanjaard of Griek die inmiddels zelf net zo moe is van het systeem en de mensen door wie zij als luie parasieten worden uitgemaakt, dezelfde mensen die coma-zuipend en schreeuwend over hun straten loopt.
Die Italiaan, Spanjaard of Griek zouden zich ook de moeite kunnen nemen zich te informeren over hun politici en hen aan de kant te schuiven. het zijn nog steeds geen junta's -meer- die daar de dienst uitmaken. Ieder volk krijgt de leiders dat het verdient. Bovendien zijn die leiders zelf ook weer Spanjaarden, Grieken en Italianen.

Niks mis met deze volkeren, maar wel als zij in een transfer-unie voor eeuwig op onze zak teren. Bij hun competentie en activiteitenniveau hoort een ander welvaartsniveau, zoals vroeger ook het geval was. Dan kunnen wij daar goedkoop op vakantie omdat we alles betalen met hun apencentjes en houden zij zelf het hoofd boven water.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176505252
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 19:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat ligt eraan in welke assets je het stopt. Een woning met een hypotheek is zo goed als zeker een win-situatie.
Hangt heel erg van de locatie af en ik schat dat binnen een x aantal jaar de markt wel weer min 15 procent oid gaat.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  zondag 14 januari 2018 @ 19:50:29 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176505273
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 19:49 schreef ITrade het volgende:

[..]

Hangt heel erg van de locatie af en ik schat dat binnen een x aantal jaar de markt wel weer min 15 procent oid gaat.
Maakt niet uit. Hoeveel % word de euro minder waard? Je kunt met zo goed als waardeloos geld nu mooie dingen kopen. Omdat mensen er nog in geloven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176507472
Als je een omvangrijke portefeuille beheert is het gewoon volledig naar verwachting dat een deel van die obligaties niet terugbetaald worden. De lijstjes met default-percentages per investeringsklasse zijn algemeen bekend, en natuurlijk zeker bij de ECB. Dit is helemaal geen nieuws.
pi_176565934
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 21:08 schreef Kaas- het volgende:
Als je een omvangrijke portefeuille beheert is het gewoon volledig naar verwachting dat een deel van die obligaties niet terugbetaald worden. De lijstjes met default-percentages per investeringsklasse zijn algemeen bekend, en natuurlijk zeker bij de ECB. Dit is helemaal geen nieuws.
Toch verbaas ik mij er over dat er in afrikaanse bedrijfsobligatie geïnvesteerd wordt. Ik had verwacht alleen europese met misschien staatsobligaties van de grote landen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')