abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176448378
Als ik naar de cijfers kijk zie ik 25% unemployment, en da's best bizar. Ik heb denk ik wel een liefde voor de Hispanic cultuur van Zuid-Amerika en Spanje, en wil misschien Spaans gaan leren. Maar dit gevoel heb ik ook voor Italië.

Daarom kijk ik voor mijn minor over 2 jaar naar een land om toe te gaan, en ik denk nu al meteen aan Spanje, maar vraag me af of alles daar nog 'ok' is met het recente gedoe met Catalonië en de financiële crisis.

Is het daar nog zo superveilig als vroeger? Hoe staat het met al die migranten? Hoe is de sfeer er, nog steeds even relaxed als vroeger?

Thanks!

P.S. Indien Spanje geen goede keus is, wat denk je over Italië en Italiaans leren? Naar mijn idee is Spaans een ongekend belangrijkere taal dan Italiaans waardoor het me handiger lijkt om Spaans te kunnen spreken en dus naar Spanje te gaan.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176448621
Waar wil je heen? Een vriendin van me zit in Granada en zit daar prima :) Prachtige stad, geweldige sfeer en cultuur. Als het er niet zo vertyfd warm was in de zomers zou ik er zo gaan wonen.
Ja doei.
pi_176448652
Ik denk dat je daar als student niet zo veel van merkt. Je gaat gewoon studeren (of feesten, in geval van 80% van de buitenlandminors). Onrust e.d. zou ik me ook niet zo druk over maken.

Daarnaast, je geeft aan pas over twee jaar te gaan. Dan kan de situatie al weer helemaal anders zijn. Bovendien is het ook afhankelijk van welke regio je gaat kiezen.

Al met al, niet te druk over maken en eerder kijken naar waar en wat je daar wilt gaan studeren. Het is geen Syrie of Zuid-Korea waar je naar toe gaat. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176448670
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
Waar wil je heen? Een vriendin van me zit in Granada en zit daar prima :) Prachtige stad, geweldige sfeer en cultuur. Als het er niet zo vertyfd warm was in de zomers zou ik er zo gaan wonen.
Ik ben nu in het proces van het kiezen van landen voor mijn minor, dus ik heb nog geen idee waar ik terecht kom.

Ik word in een van deze steden ingeloot als uberhaupt in aanmerking kom voor Spanje:

“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176448698
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:23 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik denk dat je daar als student niet zo veel van merkt. Je gaat gewoon studeren (of feesten, in geval van 80% van de buitenlandminors). Onrust e.d. zou ik me ook niet zo druk over maken.

Daarnaast, je geeft aan pas over twee jaar te gaan. Dan kan de situatie al weer helemaal anders zijn. Bovendien is het ook afhankelijk van welke regio je gaat kiezen.

Al met al, niet te druk over maken en eerder kijken naar waar en wat je daar wilt gaan studeren. Het is geen Syrie of Zuid-Korea waar je naar toe gaat. :)
Thanks! Ik wil vooral een plekkie met inderdaad wat nachtleven. Ben nu ook in het buitenland en vind dat de buitenlandse dames toch vaak iets extras hebben ;)

Daarnaast heb je zeker gelijk met de veiligheid, ik vroeg me alleen af hoe de huidige situatie is kijkend naar het feit dat een kwart van de mensen werkeloos is.

Thanks!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176448791
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:26 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Thanks! Ik wil vooral een plekkie met inderdaad wat nachtleven. Ben nu ook in het buitenland en vind dat de buitenlandse dames toch vaak iets extras hebben ;)

Daarnaast heb je zeker gelijk met de veiligheid, ik vroeg me alleen af hoe de huidige situatie is kijkend naar het feit dat een kwart van de mensen werkeloos is.

Thanks!
Die staan nu allemaal in de kroeg, extra mensen om mee te feesten dus. ;)

Nee gekheid, wat verwacht je er van te zien? Waarschijnlijk meer mensen die overdag op straat rondlopen, boodschappen doen, kopje koffie drinken, etc.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 10:33:51 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_176448845
Ik zou altijd Spaans boven Italiaans verkiezen. En als je wat 'veiliger' zou willen zitten, vermijd dan Catalonië, Baskenland (sowieso beiden minder handig als je Spaans wil leren) en Madrid. Mijn eerste keuze zou Salamanca zijn.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_176449263
Ik heb zelf 7 maanden in Spanje, Valencia gezeten. (minor + lekker in de zomer gebleven) Dit is nu ongeveer 3 jaar geleden, toe was de crisis nog even iets voelbaarder nog. Fantastische stad, redelijk goedkoop wonen en is bijzonder veilig. Immigranten zag je daar toen al weinig (behalve dan een paar mensen die je spullen proberen te verkopen op de boulevard en terrasjes) en de laatste keer dat ik daar was (oktober) was dat nog steeds zo.

Ik ben destijds alleen heengeweest en heb mij ook afgezonderd van Nederlanders om zoveel mogelijk Spaans te spreken, heeft mij destijds echt heel erg geholpen.

Als je verder nog iets wilt weten, vraag maar.
pi_176449951
Het nadeel van de grote steden is dat er veel toeristen komen en dus bijna iedereen wel engels spreekt. Misschien is het mogelijk in een minder toeristisch gedeelte te zitten dan Moet je spaans spreken en leer je de taal en cultuur sneller kennen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_176451232
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:59 schreef Pandapunt het volgende:
Ik heb zelf 7 maanden in Spanje, Valencia gezeten. (minor + lekker in de zomer gebleven) Dit is nu ongeveer 3 jaar geleden, toe was de crisis nog even iets voelbaarder nog. Fantastische stad, redelijk goedkoop wonen en is bijzonder veilig. Immigranten zag je daar toen al weinig (behalve dan een paar mensen die je spullen proberen te verkopen op de boulevard en terrasjes) en de laatste keer dat ik daar was (oktober) was dat nog steeds zo.

Ik ben destijds alleen heengeweest en heb mij ook afgezonderd van Nederlanders om zoveel mogelijk Spaans te spreken, heeft mij destijds echt heel erg geholpen.

Als je verder nog iets wilt weten, vraag maar.
Oh,man super! Hoe was het daar?

Hoe is het Spaanse nachtleven? Vonden ze het leuk dat je goed Spaans kon, en duurde het lang voor je die taal op conversatie-niveau onder de knieen had?

Hoe beviel het studentenleven in Spanje? Zijn ze daar relaxed, streng?

Thanks!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176451252
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:33 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik zou altijd Spaans boven Italiaans verkiezen.
Het land of de taal, en why?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  Moderator vrijdag 12 januari 2018 @ 12:59:22 #12
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_176451361
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:51 schreef SherlockHolmes het volgende:
Het land of de taal, en why?
De taal. Heb je wereldwijd meer aan.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_176451575
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:51 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Oh,man super! Hoe was het daar?

Hoe is het Spaanse nachtleven? Vonden ze het leuk dat je goed Spaans kon, en duurde het lang voor je die taal op conversatie-niveau onder de knieen had?

Hoe beviel het studentenleven in Spanje? Zijn ze daar relaxed, streng?

Thanks!
Valencia is echt een superstad. Heel veel lekker eten, sommige delen beginnen echt heel toeristisch geworden, maar er zitten in de stad echt genoeg authentieke Spaanse zaken ook al je er van houdt.

Qua nachtleven is er heel veel te beleven. Ik weet niet precies wanneer de planning is dat je je minor zou gaan volgen? Zo'n beetje na Fallas (groot festival in maart, aanrader) gaan de clubs die buiten opereren ook zo'n beetje open. Maar gedurende de wintermaanden zijn er ook genoeg uitgaansgelegenheden zoals Mya en La3.

Spanjaarden zijn daarnaast in mijn ervaring zeer behulpzaam als het gaat om de taal (over het algemeen). Ik moet zeggen dat ik een jaar op school vooraf was Spaans heb gehad hier, dat is wel fijn om een kleine basis te hebben. In Valencia zijn echter heel veel plekken waar je een cursus kan volgen, dat is ook heel leuk met je vrienden die je daar maakt.

Ik had alleen problemen in het begin op school met het krijgen van lessen in het Engels en heb uiteindelijk ook een paar vakken in het Spaans gevolgd.Ik weet niet welke school je daar heen zou gaan, maar raadzaam is wel om goed te communiceren met de mensen daar.

het studentenleven an sich is relaxed. Als je een kamer gaat huren zou ik voorstellen om hier wat bezichtigingen af te spreken, maar nog niets daadwerkelijk te gaan huren. Zo kan je goed aftasten waar je terechtkomt en kan je met een beetje mazzel ook je kamergenoten ontmoeten! Studentenwoningen verschillen daar erg van kwaliteit en laat je niet misleiden door een paar mooie foto's! :)

Kleine toevoeging nog: Als ik trouwens achteraf gezien iets had gewijzigd in wat ik daar heb gedaan is het waarschijnlijk een klein baantje vinden. Ik heb uiteindelijk heel veel contact gehad met studenten, maar met de locals is dat toch wat moeilijker. Raad dan wel aan om je Spaans lekker op orde te hebben dan iig.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pandapunt op 12-01-2018 15:37:16 ]
  Moderator zaterdag 13 januari 2018 @ 00:36:28 #14
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_176467344
Sowieso een tijdje studeren in het buitenland is altijd goed ^O^ Ik heb dat zelf in Londen gedaan en heb daar nog steeds supergoede herinneringen aan O+

Qua steden die in jouw lijstje staan lijken Valencia, Sevilla en Barcelona me het leukst ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_176473847
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:33 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik zou altijd Spaans boven Italiaans verkiezen. En als je wat 'veiliger' zou willen zitten, vermijd dan Catalonië, Baskenland (sowieso beiden minder handig als je Spaans wil leren) en Madrid. Mijn eerste keuze zou Salamanca zijn.
Salamanca is mooi maar voor 6 maanden wel dodelijk saai, ligt ook praktisch in de middle of nowhere dus ik zou iets centralers uitkiezen.
pi_176512610
Thanks mensen, heb net al m'n documenten opgestuurd. *O* Going to Spain *O*
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176515206
quote:
4s.gif Op maandag 15 januari 2018 02:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
Thanks mensen, heb net al m'n documenten opgestuurd. *O* Going to Spain *O*
Goed bezig! Ga je geen spijt van hebben!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176515584
quote:
4s.gif Op maandag 15 januari 2018 02:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
Thanks mensen, heb net al m'n documenten opgestuurd. *O* Going to Spain *O*
Nice! Heb je ook al een keuze moeten maken voor de stad of komt dat later?
pi_176534264
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 10:43 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Goed bezig! Ga je geen spijt van hebben!
Thanks! Ik zit nu in Japan voor stage (Eerste van mn hele school die ernaartoe is gegaan) en het is bizar om hier te leven. Ik weet dat als ik terug bij pa en ma in NL ben dat ik dan meteen weer naar die vrijheid ga snakken, dus dan een half jaartje later naar Spanje is perfect!

Eerlijk gezegd voel ik me hier soms ook wel alleen omdat Japanners slecht Engels kunnen, ik geen Japans kan, en ze van nature best erg introvert zijn. Daarom koos ik voor Spanje, om van een introverte cultuur naar een extroverte te gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 11:06 schreef Pandapunt het volgende:

[..]

Nice! Heb je ook al een keuze moeten maken voor de stad of komt dat later?
Thanks!
Ligt eraan waar mn school een plekje voor me kan regelen, maar als alles goed uitkomt dan kan ik wel gaan kiezen, heb 2 brede keuzes qua onderwerp van minor gemaakt, dus veel uni's beschikbaar.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176538069
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 02:30 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Thanks! Ik zit nu in Japan voor stage (Eerste van mn hele school die ernaartoe is gegaan) en het is bizar om hier te leven. Ik weet dat als ik terug bij pa en ma in NL ben dat ik dan meteen weer naar die vrijheid ga snakken, dus dan een half jaartje later naar Spanje is perfect!

Eerlijk gezegd voel ik me hier soms ook wel alleen omdat Japanners slecht Engels kunnen, ik geen Japans kan, en ze van nature best erg introvert zijn. Daarom koos ik voor Spanje, om van een introverte cultuur naar een extroverte te gaan.

[..]

Thanks!
Ligt eraan waar mn school een plekje voor me kan regelen, maar als alles goed uitkomt dan kan ik wel gaan kiezen, heb 2 brede keuzes qua onderwerp van minor gemaakt, dus veel uni's beschikbaar.
IBMS aan de HU toevallig? Zou in 2014 eerst ook naar Japan gaan, maar koos toen uiteindelijk voor Taiwan. Heerlijke hè, die vrijheid. Dat halve jaar tussen je stage en je minor (bij mij was het eerst minor en toen stage) gaat zo voorbij joh. Je bent toch alleen maar bezig met regelen en voorbereiden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176541405
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 10:51 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

IBMS aan de HU toevallig? Zou in 2014 eerst ook naar Japan gaan, maar koos toen uiteindelijk voor Taiwan. Heerlijke hè, die vrijheid. Dat halve jaar tussen je stage en je minor (bij mij was het eerst minor en toen stage) gaat zo voorbij joh. Je bent toch alleen maar bezig met regelen en voorbereiden.
Die vrijheid is ongelofelijk, ik kan niet wachten tot in Spanje aan 't studeren ben.

Nee ik studeer niet aan de HU!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176744521
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:33 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik zou altijd Spaans boven Italiaans verkiezen. En als je wat 'veiliger' zou willen zitten, vermijd dan Catalonië, Baskenland (sowieso beiden minder handig als je Spaans wil leren) en Madrid. Mijn eerste keuze zou Salamanca zijn.
Goed dat je veilig tussen aanhalingstekens zet. Ik ben de laatste tijd veelvuldig in Catalunya geweest en je merkt er echt helemaal niets van.
Ik was er ook ten tijde van de rellen en het referendum, als je op het Nederlandse nieuws keek was het net alsof het oorlog was in Barcelona. Die verslaggever die zogenaamd ter plekke was gaf aan dat er een gekke sfeer was in de stad en weet ik het wat, nou wat een onzin.

Ik heb veel Catalaans/Spaanse vrienden en ben er veel (ga er als het mee zit over weekje weer heen). Er is daar echt helemaal niets aan de hand.
pi_176744710
Spanje heeft zeker zijn voordelen maar ook echt nadelen.
Ik ben er zelf veel geweest en heb er veel vrienden zitten in de omgeving van Barcelona.

Ps: Onderstaande is geschreven vanuit het beeld van Barcelona, daar ben ik bekend.

Maak je qua veiligheid echt totaal geen druk. Ik was er met dat referendum en dat hele gedoe is in Nederland zo ontzettend opgeblazen. Het was altijd maar op 1 plekje terwijl de stad gigantisch groot is (en geweldig mooi).

De economie in Spanje is niet goed. Regio Madrid en Barcelona wel wat sterker (dan zou ik toch voor Barcelona gaan, lekker aan de kust).
Je verdient echt belachelijk weinig in Spanje, echter zijn de alledaagse kosten ook wat goedkoper.
Je kunt er echter wel ontzettend makkelijk Nederlandstalig werk vinden, is mij al meermaals gelukt. Zoiets is een opstap natuurlijk, is vaak zeker 30+ uur en verdient niet veel (maar dat doet niets in Spanje).
Alledaagse banen zul je al gauw Spaans moeten beheersen.

Ga in grote steden niet uit van een eigen woonruimte maar echt van een studentenkamer (echt prima te doen in Barcelona in elk geval, voor prima prijs prima plekken).

Spanje is ook echt een hele andere cultuur dan Nederland. Mensen zitten s'ochtends om 10 uur lekker massaal op het terras te ontbijten, lunchen of wat ze ook doen. Gewoon met een biertje erbij. Uiteten doen ze ook veel.
Veel rond 2 uur of in de avond rond 10 uur. Eten is daar op hele andere tijden en een restaurant kan tussen 4-6 of zelfs 8 gewoon dicht zijn.
Mensen leven tot laat door, ook jonge kinderen.

Je kunt als buitenlander gewoon heel vrij rondlopen, je hebt helemaal geen onveilig gevoel en geniet altijd gewoon lekker van de sfeer en de stad.
Openbaar vervoer is heel gemakkelijk en spot goedkoop (1 euro voor 1,5 uur tram/bus/metro).

Ga er niet vanuit dat mensen Engels spreken, het Spaanse onderwijssysteem is niet bepaald hoog en Engels ontbreekt dan ook gewoon.

Het hele systeem in Spanje is gewoon veel en veel minder dan wat wij in Nederland kennen.
Sociale vangnetten heb je niet. Zeker geen verzorgingsstaat.

Je spreekt zelf echter weer over die vrijheid, nou als je in het buitenland geweest bent dan voel ik mij juist in Nederland gevangen door de manier van leven die wij kennen.
Als je Nederland al goed vindt dan ga je Spanje zeker heerlijk vinden.
Ik kan het absoluut aanraden om naar met name Barcelona te gaan, verder kan ik weinig over de rest van Spanje vertellen.
pi_176753063
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 20:09 schreef bianconeri het volgende:
Spanje heeft zeker zijn voordelen maar ook echt nadelen.
Ik ben er zelf veel geweest en heb er veel vrienden zitten in de omgeving van Barcelona.

Ps: Onderstaande is geschreven vanuit het beeld van Barcelona, daar ben ik bekend.

Maak je qua veiligheid echt totaal geen druk. Ik was er met dat referendum en dat hele gedoe is in Nederland zo ontzettend opgeblazen. Het was altijd maar op 1 plekje terwijl de stad gigantisch groot is (en geweldig mooi).

De economie in Spanje is niet goed. Regio Madrid en Barcelona wel wat sterker (dan zou ik toch voor Barcelona gaan, lekker aan de kust).
Je verdient echt belachelijk weinig in Spanje, echter zijn de alledaagse kosten ook wat goedkoper.
Je kunt er echter wel ontzettend makkelijk Nederlandstalig werk vinden, is mij al meermaals gelukt. Zoiets is een opstap natuurlijk, is vaak zeker 30+ uur en verdient niet veel (maar dat doet niets in Spanje).
Alledaagse banen zul je al gauw Spaans moeten beheersen.

Ga in grote steden niet uit van een eigen woonruimte maar echt van een studentenkamer (echt prima te doen in Barcelona in elk geval, voor prima prijs prima plekken).

Spanje is ook echt een hele andere cultuur dan Nederland. Mensen zitten s'ochtends om 10 uur lekker massaal op het terras te ontbijten, lunchen of wat ze ook doen. Gewoon met een biertje erbij. Uiteten doen ze ook veel.
Veel rond 2 uur of in de avond rond 10 uur. Eten is daar op hele andere tijden en een restaurant kan tussen 4-6 of zelfs 8 gewoon dicht zijn.
Mensen leven tot laat door, ook jonge kinderen.

Je kunt als buitenlander gewoon heel vrij rondlopen, je hebt helemaal geen onveilig gevoel en geniet altijd gewoon lekker van de sfeer en de stad.
Openbaar vervoer is heel gemakkelijk en spot goedkoop (1 euro voor 1,5 uur tram/bus/metro).

Ga er niet vanuit dat mensen Engels spreken, het Spaanse onderwijssysteem is niet bepaald hoog en Engels ontbreekt dan ook gewoon.

Het hele systeem in Spanje is gewoon veel en veel minder dan wat wij in Nederland kennen.
Sociale vangnetten heb je niet. Zeker geen verzorgingsstaat.

Je spreekt zelf echter weer over die vrijheid, nou als je in het buitenland geweest bent dan voel ik mij juist in Nederland gevangen door de manier van leven die wij kennen.
Als je Nederland al goed vindt dan ga je Spanje zeker heerlijk vinden.
Ik kan het absoluut aanraden om naar met name Barcelona te gaan, verder kan ik weinig over de rest van Spanje vertellen.
Wauw, bedankt voor dit, heel behulpzaam.

Dit klinkt inderdaad wel als mijn land! Lekker relaxed, maar nog steeds met de mogelijkheden die je wil. Ik zelf ben vooral me aan het richten op skills die mij zelfstandig maken (programmeren zelfstudie, videobewerking, stemacteren, animatie), en dus hopelijk me een paar honderd euro per maand kunnen laten verdienen. Daarnaast ga ik er voor maar 6 maanden studeren (niet werken), dus de arbeidsmarkt raakt me niet echt. Komt er nog bij dat ik een beurs van ongeveer 220 per maand zal krijgen, bovenop mijn studiefinanciering.

Hoe is het uitgaan / dating in Spanje, heb je daar ervaring mee?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176754375
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 08:26 schreef SherlockHolmes het volgende:

Wauw, bedankt voor dit, heel behulpzaam.

Dit klinkt inderdaad wel als mijn land! Lekker relaxed, maar nog steeds met de mogelijkheden die je wil. Ik zelf ben vooral me aan het richten op skills die mij zelfstandig maken (programmeren zelfstudie, videobewerking, stemacteren, animatie), en dus hopelijk me een paar honderd euro per maand kunnen laten verdienen. Daarnaast ga ik er voor maar 6 maanden studeren (niet werken), dus de arbeidsmarkt raakt me niet echt. Komt er nog bij dat ik een beurs van ongeveer 220 per maand zal krijgen, bovenop mijn studiefinanciering.

Hoe is het uitgaan / dating in Spanje, heb je daar ervaring mee?
Haha ja is ook veel meer voor mij, sinds ik het reizen ontdekt heb wil ik niets anders dan wegwezen uit Nederland. Levensstijl hier is gewoon abnormaal.

Ik spreek hier weer even vanuit oogpunt Barcelona.
Ik weet niet hoe hoog de studiefinanciering tegenwoordig is, maar ga uit van een huur voor een kamer (wat daar ook veel wat oudere mensen doen omdat het anders moeilijk te betalen is) van 350-500 euro (vaak inclusief).
Eten en dergelijke kun je wel vrij goedkoop doen.

Uitgaan en dating ben ik niet naar op zoek geweest in die omgeving. Ben geen student meer, hoewel nog twintiger ben ik dat al gauw ontgroeid dat uitgaan.
Maar ik ben genoeg tot laat buiten geweest en er zijn nog veel mensen gewoon gezellig buiten, kraampjes overal open. Hangt gewoon een leuke sfeer. En Barcelona staat echt bekend om het uitgaan, ze schijnen daar echt all night all day uit te kunnen gaan wat wij hier niet bij kunnen houden haha. Dating is bij uitgaan sowieso niet heel snel een probleem, verwacht dat in zulke steden ook zeker niet. Laat staan in vakantieoorden langs de Costa's,
Ook dingen overdag doen is totaal geen probleem, bijna altijd heel zonnig dus ik liep in november gewoon nog heerlijk op het strand te genieten. En dat kan nu zelfs nog.

Madrid weet ik het niet van, maar andere steden daar hoef je vaak ook niet bang te zijn aangezien Spanje vrij toeristisch is en er dus wel veel uitgaansgelegenheden zijn.
De wat kleinere minder toeristische plekken zullen qua huur en dergelijke wat goedkoper zijn (in elk geval om alleen te huren) maar daar lever je natuurlijk met andere dingen wel voor in.
pi_176773007
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 10:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Haha ja is ook veel meer voor mij, sinds ik het reizen ontdekt heb wil ik niets anders dan wegwezen uit Nederland. Levensstijl hier is gewoon abnormaal.

Ik spreek hier weer even vanuit oogpunt Barcelona.
Ik weet niet hoe hoog de studiefinanciering tegenwoordig is, maar ga uit van een huur voor een kamer (wat daar ook veel wat oudere mensen doen omdat het anders moeilijk te betalen is) van 350-500 euro (vaak inclusief).
Eten en dergelijke kun je wel vrij goedkoop doen.

Uitgaan en dating ben ik niet naar op zoek geweest in die omgeving. Ben geen student meer, hoewel nog twintiger ben ik dat al gauw ontgroeid dat uitgaan.
Maar ik ben genoeg tot laat buiten geweest en er zijn nog veel mensen gewoon gezellig buiten, kraampjes overal open. Hangt gewoon een leuke sfeer. En Barcelona staat echt bekend om het uitgaan, ze schijnen daar echt all night all day uit te kunnen gaan wat wij hier niet bij kunnen houden haha. Dating is bij uitgaan sowieso niet heel snel een probleem, verwacht dat in zulke steden ook zeker niet. Laat staan in vakantieoorden langs de Costa's,
Ook dingen overdag doen is totaal geen probleem, bijna altijd heel zonnig dus ik liep in november gewoon nog heerlijk op het strand te genieten. En dat kan nu zelfs nog.

Madrid weet ik het niet van, maar andere steden daar hoef je vaak ook niet bang te zijn aangezien Spanje vrij toeristisch is en er dus wel veel uitgaansgelegenheden zijn.
De wat kleinere minder toeristische plekken zullen qua huur en dergelijke wat goedkoper zijn (in elk geval om alleen te huren) maar daar lever je natuurlijk met andere dingen wel voor in.
Man man man dat klinkt me toch heerlijk, thanks hoor! Klinkt echt precies als wat ik nodig heb nu.

Studiefinanciering (ik zat in het oude stelsel, volgens jaar niet meer) is een lening van ongeveer 330 per maand + een beurs van 210 per maand. Daarnaast hoop ik tegen die tijd wat geld gespaard te hebben en dan moet het lijkt me wel goed komen als ik op de muntjes ga letten!

Ben 't met je eens qua Nederland. Het is een geweldig land (een van de beste) om in op te groeien, maar zodra je de vrijheid ontdekt hebt moet je toch wel geshuffeld zijn om er te willen blijven. Altijd maar die 'doe maar normaal' mentaliteit, heb er echt niets mee.

Leef je nu trouwens in Spanje, of ben je er gewoon lang geweest?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176818885
quote:
4s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 03:28 schreef SherlockHolmes het volgende:

Man man man dat klinkt me toch heerlijk, thanks hoor! Klinkt echt precies als wat ik nodig heb nu.

Studiefinanciering (ik zat in het oude stelsel, volgens jaar niet meer) is een lening van ongeveer 330 per maand + een beurs van 210 per maand. Daarnaast hoop ik tegen die tijd wat geld gespaard te hebben en dan moet het lijkt me wel goed komen als ik op de muntjes ga letten!

Ben 't met je eens qua Nederland. Het is een geweldig land (een van de beste) om in op te groeien, maar zodra je de vrijheid ontdekt hebt moet je toch wel geshuffeld zijn om er te willen blijven. Altijd maar die 'doe maar normaal' mentaliteit, heb er echt niets mee.

Leef je nu trouwens in Spanje, of ben je er gewoon lang geweest?
540 per maand dat is echt heel erg krap.
Dan zul je het sowieso moeten doen met een simpel studentenplekje ergens en dan niet van de hogere klasse (tenzij je echt goed kan sparen).
Wat reserve zul je prima kunnen gebruiken dan, of met huisgenoten geluk hebben.
Wat mij altijd wel aangeraden is, is om de woonplek voor die tijd te bekijken voor je echt van plan bent dat te nemen. Schijnt nog wel eens niet helemaal pluis te zijn in omgeving Barcelona (en wss wel meer grote plekken), maar ja dat heb je overal wel.

Zelf heb ik wel eens banen afgewezen vanwege te weinig inkomen, en dan zat ik wel op dubbele van wat jij hebt (en ja voor praktisch een fulltime baan zo laag zijn lonen). Ik wou dan echter wel op mijzelf wonen.

Nou die doe maar normaal mentaliteit is wel goed vind ik zelf, alleen stom genoeg doen Nederlanders dat zelf juist totaal niet. Leven op het gekste van hun kunnen. Alles moet maar en ze vliegen overal maar naar toe en tegenaan.
Dat doen ze in bijna geen ander land, zeker in Spanje niet. Die lever echt heel relaxt, dan snap je ook wel waarom de economie niet alles is maar ach dat zal mij worst wezen. Als je maar kan rondkomen vind ik het best.

Ik ben er lang geweest, wel al aantal mogelijkheden gehad om er te gaan wonen.
Ik ga waarschijnlijk wel dit jaar er voor vast heen, al zou het ook nog een ander land kunnen worden. Ik ben er in elk geval nog wel geregeld, denk volgende week nog weer even.
  Moderator dinsdag 30 januari 2018 @ 00:14:51 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_176831329
Sherlock wanneer hoor je of het doorgaat en welke stad het dan wordt? Heb je ook voorkeuren opgegeven of kun je echt overal terecht komen?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_176832318
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2018 14:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]

540 per maand dat is echt heel erg krap.
Dan zul je het sowieso moeten doen met een simpel studentenplekje ergens en dan niet van de hogere klasse (tenzij je echt goed kan sparen).
Wat reserve zul je prima kunnen gebruiken dan, of met huisgenoten geluk hebben.
Wat mij altijd wel aangeraden is, is om de woonplek voor die tijd te bekijken voor je echt van plan bent dat te nemen. Schijnt nog wel eens niet helemaal pluis te zijn in omgeving Barcelona (en wss wel meer grote plekken), maar ja dat heb je overal wel.

Zelf heb ik wel eens banen afgewezen vanwege te weinig inkomen, en dan zat ik wel op dubbele van wat jij hebt (en ja voor praktisch een fulltime baan zo laag zijn lonen). Ik wou dan echter wel op mijzelf wonen.

Nou die doe maar normaal mentaliteit is wel goed vind ik zelf, alleen stom genoeg doen Nederlanders dat zelf juist totaal niet. Leven op het gekste van hun kunnen. Alles moet maar en ze vliegen overal maar naar toe en tegenaan.
Dat doen ze in bijna geen ander land, zeker in Spanje niet. Die lever echt heel relaxt, dan snap je ook wel waarom de economie niet alles is maar ach dat zal mij worst wezen. Als je maar kan rondkomen vind ik het best.

Ik ben er lang geweest, wel al aantal mogelijkheden gehad om er te gaan wonen.
Ik ga waarschijnlijk wel dit jaar er voor vast heen, al zou het ook nog een ander land kunnen worden. Ik ben er in elk geval nog wel geregeld, denk volgende week nog weer even.
Krap wordt t zeker, maar ik ga ook flink sparen en uiteindelijk komt het echt wel goed.

Vind dat vliegen naar andere landen niet 'gek' is, maar ik bedoel vooral qua risico's nemen, wij Nederlanders spelen het lekker safe en zijn niet al te ambitieus (meer). Maargoed, da's een ander onderwerp.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 00:14 schreef MaJo het volgende:
Sherlock wanneer hoor je of het doorgaat en welke stad het dan wordt? Heb je ook voorkeuren opgegeven of kun je echt overal terecht komen?
Ik heb 2 feb een intakegesprek en dan gaan we alle opties bekijken. Ik heb 3 landen opgegeven als voorkeuren (Spanje, Italie, Tsjechie), maar ben sinds dien toch eigenlijk alleen maar gefocust op Spanje, want ik wil niet echt naar die andere landen, alleen Spanje. Ik weet niet of ik 2 feb ook hoor wat door gaat, maar ik krijg dan in ieder geval aardig wat bruikbare info, waar wat relevant van is ik hier zal melden.

Kon geen stadsvoorkeur invullen, alleen landen.

Merk trouwens wel dat ik heel graag naar SP wil om ook een nieuwe taal te leren, en denk dat ik daarom ook maar eens een suggestie gooi op 2 feb voor Zuid- of Midden-Amerika. Lijkt me ook wel bijzonder. En dan kan ik ook nog steeds Spaans gebruiken.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_176835715
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 04:58 schreef SherlockHolmes het volgende:

Vind dat vliegen naar andere landen niet 'gek' is, maar ik bedoel vooral qua risico's nemen, wij Nederlanders spelen het lekker safe en zijn niet al te ambitieus (meer). Maargoed, da's een ander onderwerp.
Nee dat vliegen is ook niet wat ik als gek benoem.
Nederlanders zijn juist vrij ambitieus, alles moet maar beter en beter en gaan er maar voren.
Tenzij je bedoelt in hun eigen leven, Nederlanders houden hun eigen leven echt op het huisje boompje beestje verhaal. Standaard, alledaags.

En als je ambitie zoekt ga dan niet naar Spanje haha. Ze werken wel, maar daar is werken zoals het hoort nog het nodige kwaad. Zijn geen strevers.
pi_177396654
Wauw, net tehoren gekregen dat het door gaat! tegen alle verwachtingen in ben ik toch bij Spanje geplaatst (veel gebeurt sindsdien). Erg leuk, ik hoor zeer gauw welke stad het mag gaan worden.

nu maar extra vaak sportschool gaan en een cursus Spaans volgen! :D

Bizar!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_177396736
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:27 schreef SherlockHolmes het volgende:
Wauw, net tehoren gekregen dat het door gaat! tegen alle verwachtingen in ben ik toch bij Spanje geplaatst (veel gebeurt sindsdien). Erg leuk, ik hoor zeer gauw welke stad het mag gaan worden.

nu maar extra vaak sportschool gaan en een cursus Spaans volgen! :D

Bizar!
Tof! leuk man, ik ben echt jaloers. :) Ik zou die tijd graag nog een keer overdoen. *O*
pi_177397304
Als je er ook gaat werken, moet je je uitschrijven uit NL en moet je daar belastingaangifte doen en daar een bankrekening openen etc. Ook wordt je 1% gekort op je AOW.

Mijn advies: Blijf rustig in NL. Naar het buitenland gaan is een hoop ellende
Niet doen
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 18:20:49 #34
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177397475
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:10 schreef Kluun1985 het volgende:
Mijn advies: Blijf rustig in NL. Naar het buitenland gaan is een hoop ellende
:'). :D. :').
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 18:21:57 #35
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177397489
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:27 schreef SherlockHolmes het volgende:
Wauw, net tehoren gekregen dat het door gaat! tegen alle verwachtingen in ben ik toch bij Spanje geplaatst (veel gebeurt sindsdien). Erg leuk, ik hoor zeer gauw welke stad het mag gaan worden.

nu maar extra vaak sportschool gaan en een cursus Spaans volgen! :D

Bizar!
Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar welke stad je mag.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177397493
Spaans leren doe je in Salamanca
pi_177434068
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:10 schreef Kluun1985 het volgende:
Als je er ook gaat werken, moet je je uitschrijven uit NL en moet je daar belastingaangifte doen en daar een bankrekening openen etc. Ook wordt je 1% gekort op je AOW.

Mijn advies: Blijf rustig in NL. Naar het buitenland gaan is een hoop ellende
Dat gaat wel heel erg ver, waar haal je die info precies vandaan? Naar mijn weten moet dit bij een land binnen de EU helemaal niet zo'n probleem zijn, je hebt namelijk vrij verkeer van personen en goederen. Dit geldt ook voor werken. Je zal een Spaanse bankrekening enzo aan moeten maken, maar veel ingewikkelder wordt het niet hoor.
pi_177440699
Elke Spaanse stad heeft zijn charmes. Ben zelf helemaal verliefd geworden op Granada, dus dat zou ik je aanraden ;)

Maar zelfs de hoofdstad, Madrid, voelt relaxed en gemoedelijk voor metropool begrippen.
Malaga is heel chill...Valencia is mooi...
Als je maar leuke klasgenoten/mensen ontmoet, dan heb je het bijna overal geweldig denk ik.
  Moderator zondag 25 februari 2018 @ 23:18:40 #39
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_177450336
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:27 schreef SherlockHolmes het volgende:
Wauw, net tehoren gekregen dat het door gaat! tegen alle verwachtingen in ben ik toch bij Spanje geplaatst (veel gebeurt sindsdien). Erg leuk, ik hoor zeer gauw welke stad het mag gaan worden.

nu maar extra vaak sportschool gaan en een cursus Spaans volgen! :D

Bizar!
Wat tof! Toch je originele plan *O* wanneer hoor je waar je geplaatst wordt? Misschien kun je daar beginnen met een taalcursus. Dat werkt toch het beste in het land zelf!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_177468238
Thanks allemaal!

quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 23:18 schreef MaJo het volgende:

[..]

Wat tof! Toch je originele plan *O* wanneer hoor je waar je geplaatst wordt? Misschien kun je daar beginnen met een taalcursus. Dat werkt toch het beste in het land zelf!
Ja, inderdaad tof! Bizar dat hoe meer ik erover nadenk, hoe beter deze uitkomst is (kan er met mn eigen auto heen, ouders kunnen goedkoop overvliegen, het is dichterbij, veiliger, etc!). Ik hoor begin deze week welke stad het mag worden, dus binnen enkele dagen. Can't wait!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_177652210
Wauw mensen, heb zojuist een update gekregen. Het wordt Madrid! Wat gaaf, kan echt niet wachten. Ben heel erg blij met de uitslag!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  Moderator woensdag 7 maart 2018 @ 08:10:18 #42
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177655977
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 22:39 schreef SherlockHolmes het volgende:
Wauw mensen, heb zojuist een update gekregen. Het wordt Madrid! Wat gaaf, kan echt niet wachten. Ben heel erg blij met de uitslag!
Geweldig nieuws! Gefeliciteerd!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177656010
Schopje KAA
pi_177656377
quote:
4s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 22:39 schreef SherlockHolmes het volgende:
Wauw mensen, heb zojuist een update gekregen. Het wordt Madrid! Wat gaaf, kan echt niet wachten. Ben heel erg blij met de uitslag!
Gefeliciteerd, je gaat een mooie tijd hebben daar!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator woensdag 7 maart 2018 @ 09:26:03 #45
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177656717
Topictitel aangepast en schopje naar KAA. Daar zit vast een aantal FOK!kers met lokale tips voor bijvoorbeeld woningen en dergelijke.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator woensdag 7 maart 2018 @ 09:43:30 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_177656945
Wow Sherlock, Madrid is gelijk een van de gaafste plekken! Heel veel plezier alvast *O*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_177657295
quote:
14s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:10 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Geweldig nieuws! Gefeliciteerd!
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:55 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, je gaat een mooie tijd hebben daar!
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2018 09:26 schreef UIO_AMS het volgende:
Topictitel aangepast en schopje naar KAA. Daar zit vast een aantal FOK!kers met lokale tips voor bijvoorbeeld woningen en dergelijke.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 09:43 schreef MaJo het volgende:
Wow Sherlock, Madrid is gelijk een van de gaafste plekken! Heel veel plezier alvast *O*
Thanks allemaal! Ben echt hyped hiervoor, meteen maar een cursus Spaans doen en me in de stad verdiepen. Ik weet echt niets van Madrid maar Barcelona vind ik een erg fijne stad.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_177657347
quote:
4s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:04 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]


[..]


[..]


[..]

Thanks allemaal! Ben echt hyped hiervoor, meteen maar een cursus Spaans doen en me in de stad verdiepen. Ik weet echt niets van Madrid maar Barcelona vind ik een erg fijne stad.
Lol, Madrid is echt totaal anders en gelukkig een stuk leuker dus komt goed.
pi_177657471
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:06 schreef MCH het volgende:

[..]

Lol, Madrid is echt totaal anders en gelukkig een stuk leuker dus komt goed.
Klinkt goed! Op wat voor gebied is het beter? Persoonlijk lijkt het me Spaanser en minder toeristisch, al is het de hoofdstad.

een groot voordeel is dat er geen catalaans is, dus ik kan gewoon het pure spaans leren en daar gebruiken
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_177657511
quote:
4s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:13 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Klinkt goed! Op wat voor gebied is het beter? Persoonlijk lijkt het me Spaanser en minder toeristisch, al is het de hoofdstad.

een groot voordeel is dat er geen catalaans is, dus ik kan gewoon het pure spaans leren en daar gebruiken
Precies dat, plus je krijgt overal wel wat gratis eten bij je drankje. Veel leuke dagtrips te maken in de omgeving. Niet alles is verpest door toeristen etc.
pi_177664119
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:15 schreef MCH het volgende:

[..]

Precies dat, plus je krijgt overal wel wat gratis eten bij je drankje. Veel leuke dagtrips te maken in de omgeving. Niet alles is verpest door toeristen etc.
Klinkt goed, kijk er nu wel al erg naar uit moet ik zeggen.

Ik dacht eraan om met mijn autotje er naar toe te gaan, maar parkeerkosten voor 5 tot 10 maanden lopen dan wel bizar flink op en daarnaast kan ik van de prijs van 1 volle tank ook een enkeltje Madrid boeken met Iberia, dus ik doe dat dan wel. Wel jammer dat ik dan niet met eigen kar het land kan verkennen.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  Moderator woensdag 7 maart 2018 @ 15:53:14 #52
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_177664324
Van het net:

quote:
Centrum
Madrid betekent zware verkeersopstoppingen en problematisch parkeren. Gaat u de stad bezoeken maak dan gebruik van het openbaar vervoer. Goedkoop en snel. Wilt u toch parkeren, hou er dan rekening mee dat de oude binnenstad voorbehouden is aan inwoners met een parkeervergunning. Hier rijden zonder vergunning betekent automatisch een fikse boete.

Buitenwijken
In de buitenwijken van Madrid kunt u gratis parkeren en daar de metro of trein naar het centrum nemen. De reistijd naar het centrum is 10 tot 20 minuten.
Ik zou er niet vanuit gaan dat je een woning in het centrum krijgt. Zou dus met de auto gaan. Kun je makkelijk ook wat van het land zien en aardig wat spullen meenemen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_177664424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:53 schreef UIO_AMS het volgende:
Van het net:

[..]

Ik zou er niet vanuit gaan dat je een woning in het centrum krijgt. Zou dus met de auto gaan. Kun je makkelijk ook wat van het land zien en aardig wat spullen meenemen.
Auto is echt dom om mee te nemen. OV is zeer goed, tot in de natuur kun je met het ov komen. Uitgebreid goedkoop metronetwerk en zoveel spul heb je toch niet nodig in Madrid waar je het buitenleven leidt.
pi_177666283
Metro in Madrid is chill.
Ik ben er zelf maar een paar dagen geweest, dus ik kan niet echt zeggen hoe en wat maar ik vond de Madrilenen vriendelijke mensen, de vrouwen zijn zeer flirterig, althans naar mij toe. Lekker klimaat, goed eten. Wij wilden daar Barcelona - PSG kijken, maar dan is het restaurant nog leeg :P
Uiteindelijk wel heerlijk gegeten en hadden ze voor ons de tv aangezet.

Wat ik wel irritant vond zijn die proppers op elke hoek van de straat. Maar dat heb je overal wel natuurlijk.

Veel plezier!
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_177666374
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:22 schreef Aiciu het volgende:
Metro in Madrid is chill.
Ik ben er zelf maar een paar dagen geweest, dus ik kan niet echt zeggen hoe en wat maar ik vond de Madrilenen vriendelijke mensen, de vrouwen zijn zeer flirterig, althans naar mij toe. Lekker klimaat, goed eten. Wij wilden daar Barcelona - PSG kijken, maar dan is het restaurant nog leeg :P
Uiteindelijk wel heerlijk gegeten en hadden ze voor ons de tv aangezet.

Wat ik wel irritant vond zijn die proppers op elke hoek van de straat. Maar dat heb je overal wel natuurlijk.

Veel plezier!
Was dat met die proppers misschien in het gay district, heb namelijk de hele week geen propper gezien.
pi_177666913
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:26 schreef MCH het volgende:

[..]

Was dat met die proppers misschien in het gay district, heb namelijk de hele week geen propper gezien.
In het centrum.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_177715732
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:06 schreef MCH het volgende:

Lol, Madrid is echt totaal anders en gelukkig een stuk leuker dus komt goed.
quote:
4s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:13 schreef SherlockHolmes het volgende:

Klinkt goed! Op wat voor gebied is het beter? Persoonlijk lijkt het me Spaanser en minder toeristisch, al is het de hoofdstad.

een groot voordeel is dat er geen catalaans is, dus ik kan gewoon het pure spaans leren en daar gebruiken
Niet te veel geloven van onze Barcelona hater hoor haha. Bij hem kan Barcelona echt helemaal niets goed doen.
Van het toerisme in Barcelona merk je niet bijzonder veel. En dagtrips rondom Barcelona kun je veel meer doen dan Madrid. Omgeving van Barcelona is vele vele malen mooier dan Madrid.

Ik ken Madrid niet zo, dus daar kan ik het verder niet over hebben.
Het zal inderdaad wat puurder Spaans zijn, ik loop in Barcelona inderdaad tegen de mix Spaans/Catalaans aan.
Ik leer woorden die Catalaans blijken te zijn terwijl het voor mij Spaans is enzo.

Maar verder zou ik voor geen goud Barcelona en Madrid willen omruilen. Qua cultuur, architectuur, klimaat en omgeving niet.
pi_177715786
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 17:26 schreef MCH het volgende:

Was dat met die proppers misschien in het gay district, heb namelijk de hele week geen propper gezien.
Kan Madrid bij jou wel iets fout doen?
Serieus wees eens een beetje meer realistisch 8)7
Anders heeft hij echt niets aan wat je hier kletst.

quote:
4s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:43 schreef SherlockHolmes het volgende:

Klinkt goed, kijk er nu wel al erg naar uit moet ik zeggen.

Ik dacht eraan om met mijn autotje er naar toe te gaan, maar parkeerkosten voor 5 tot 10 maanden lopen dan wel bizar flink op en daarnaast kan ik van de prijs van 1 volle tank ook een enkeltje Madrid boeken met Iberia, dus ik doe dat dan wel. Wel jammer dat ik dan niet met eigen kar het land kan verkennen.
Een auto in een grote stad vind ik persoonlijk onzin.
Je zit sowieso al met die hele reis naar Madrid, maar je hebt het daar ook echt nergens voor nodig. OV in elke grote stad is goed.
Je kunt daar altijd nog een auto huren, of neem de corridor plane naar Barcelona als je daar nog even heen wilt.

Ik weet niet of je een eigen auto hebt maar dat zou de optie auto meenemen wel wat beter maken, aangezien parkeren wel gratis kan zijn. Maar auto heb je daar in principe niet nodig.
pi_177718135
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 23:41 schreef bianconeri het volgende:
Van het toerisme in Barcelona merk je niet bijzonder veel.
Nou, ik persoonlijk werd wel ziek van die ene wijk bij El Raval, waar je in een straat gewoon 90% buitenlanders hebt en om de minuut werd ik in Barca aangesproken voor allerlei onzin als wiet en andere dingen. Dat was wel een groot nadeel, vooral als ik er 5 tot 10 maanden wil blijven. Hoop dat dat in Madrid wat minder is en wat Authentieker spaans is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 23:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Kan Madrid bij jou wel iets fout doen?
Serieus wees eens een beetje meer realistisch 8)7
Anders heeft hij echt niets aan wat je hier kletst.

[..]

Een auto in een grote stad vind ik persoonlijk onzin.
Je zit sowieso al met die hele reis naar Madrid, maar je hebt het daar ook echt nergens voor nodig. OV in elke grote stad is goed.
Je kunt daar altijd nog een auto huren, of neem de corridor plane naar Barcelona als je daar nog even heen wilt.

Ik weet niet of je een eigen auto hebt maar dat zou de optie auto meenemen wel wat beter maken, aangezien parkeren wel gratis kan zijn. Maar auto heb je daar in principe niet nodig.
Klopt, ik ga niet met de auto, vind ik ook onzin als ik aan de kosten denk. teveel werk ook.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_177718577
quote:
4s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 08:02 schreef SherlockHolmes het volgende:

Nou, ik persoonlijk werd wel ziek van die ene wijk bij El Raval, waar je in een straat gewoon 90% buitenlanders hebt en om de minuut werd ik in Barca aangesproken voor allerlei onzin als wiet en andere dingen. Dat was wel een groot nadeel, vooral als ik er 5 tot 10 maanden wil blijven. Hoop dat dat in Madrid wat minder is en wat Authentieker spaans is.
Omgeving van Las Ramblas, tja daar noem je ook wat. Nooit echt als overlast ervaren, is maar een klein stuk daar en al helemaal vd stad.
Dat aangesproken worden heb ik nooit, ja soms de proppers.
Allemaal logische dingen in een mooie stad.

Een stad blijft een stad, altijd andere cultuur.
Voor echte Spaanse zul je de binnenlanden in moeten.
Dat is in Barcelona net zo, dan moet je ook de gebergte in.

quote:
Klopt, ik ga niet met de auto, vind ik ook onzin als ik aan de kosten denk. teveel werk ook.
Precies, alleen al voor de kosten van heenrijden kun je daar een week een auto huren bij wijze van. En een week auto nodig zul je amper nodig hebben denk ik.
pi_177720320
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 09:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Omgeving van Las Ramblas, tja daar noem je ook wat. Nooit echt als overlast ervaren, is maar een klein stuk daar en al helemaal vd stad.
Dat aangesproken worden heb ik nooit, ja soms de proppers.
Allemaal logische dingen in een mooie stad.

Een stad blijft een stad, altijd andere cultuur.
Voor echte Spaanse zul je de binnenlanden in moeten.
Dat is in Barcelona net zo, dan moet je ook de gebergte in.

[..]

Precies, alleen al voor de kosten van heenrijden kun je daar een week een auto huren bij wijze van. En een week auto nodig zul je amper nodig hebben denk ik.
Eensch. Dat is 3 benzinetanks om er te komen uberhaupt (+ Airbnb/hotel kosten), dus zeg maar 240 euro om er alleen al te komen (heen), dan moet ik parkeerkosten betalen (minstens 150 per maand), en dan rondrijden en terugrijden nog. Kom je uit om zo'n 1000 eu die ik niet zo maar heb liggen.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_177722907
quote:
4s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 11:29 schreef SherlockHolmes het volgende:

Eensch. Dat is 3 benzinetanks om er te komen uberhaupt (+ Airbnb/hotel kosten), dus zeg maar 240 euro om er alleen al te komen (heen), dan moet ik parkeerkosten betalen (minstens 150 per maand), en dan rondrijden en terugrijden nog. Kom je uit om zo'n 1000 eu die ik niet zo maar heb liggen.
Ja dat sowieso wel aan tanks, nachtje overnachten is wel zo prettig inderdaad.
Parkeerkosten ligt er beetje aan wat er voor jou geregeld wordt?

Ik weet niet of je ergens een campus woning krijgt of dat je dat allemaal zelf moet regelen?
Dan zit je zelf al gauw in een buitenwijk en dan moet gratis parkeren wel mogelijk zijn dacht ik zo.
Maar met auto rondgaan is in Spanje vaak duurder dan met OV, terwijl OV in een drukke stad nog makkelijker is ook. Althans ik verwacht dat OV in Madrid net zo goed zal zijn als in Barcelona, wellicht iets minder maar werkt gewoon goed (en voor 1 euro een ritje, dat is in NL wel even veelvoudige).

Dus nee dan weet ik het wel.
pi_177764734
Gefeliciteerd man! Madrid staat zelf nog op mijn verlanglijstje qua bezoek. Een vriendin van mij in Valencia destijds had daar wel 6 maanden gezeten ook. Die heeft mij destijds wel verteld dat Madrid een redelijk dure stad is en dat het daarnaast ook een hele indrukwekkende stad is. Heel veel plezier man! Je schijnt ook muy goed te kunnen feesten in Madrid 8-)
pi_177777020
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:56 schreef Pandapunt het volgende:
Gefeliciteerd man! Madrid staat zelf nog op mijn verlanglijstje qua bezoek. Een vriendin van mij in Valencia destijds had daar wel 6 maanden gezeten ook. Die heeft mij destijds wel verteld dat Madrid een redelijk dure stad is en dat het daarnaast ook een hele indrukwekkende stad is. Heel veel plezier man! Je schijnt ook muy goed te kunnen feesten in Madrid 8-)
Dat is heel fijn te horen, thanks!
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')