abonnement Unibet Coolblue
pi_176437095
Nu vraag ik me het volgende af. Wat als Ecuador Assange tot ambassadeur benoemt, krijgt hij dan diplomatieke onschendbaarheid?

https://www.nu.nl/buitenl(...)-nationaliteit-.html

quote:
Wikileaks-oprichter Assange krijgt Ecuadoriaanse nationaliteit

WikiLeaks-oprichter Julian Assange, die al vijf jaar op de ambassade van Ecuador in Londen verblijft, krijgt de Ecuadoriaanse nationaliteit toegekend. Eerder op donderdag kreeg hij van het Zuid-Amerikaanse land al een burgerservicenummer.

Groot-Brittannië liet donderdag weten Assange geen diplomatieke onschendbaarheid te geven om ongestoord het Verenigd Koninkrijk te kunnen verlaten.

Volgens de Ecuadoriaanse minister van Buitenlandse Zaken zal Assange daarom in de ambassade blijven.

Hij plaatste donderdagochtend al een foto van zichzelf in een voetbalshirt van Ecuador, wat voor geruchten over een eventuele nationaliteit zorgde.

Toevlucht

Assange nam in juni 2012 zijn toevlucht in de Ecuadoriaanse ambassade in Londen om uitlevering naar Zweden te voorkomen. In het Scandinavische land werd hij beschuldigd van verkrachting. In 2012 kreeg Assange ook daadwerkelijk asiel. Hij zit sindsdien op de ambassade van Ecuador in de Britse hoofdstad.

Ook kan Assange uitgeleverd worden aan de Verenigde Staten, omdat hij diverse militaire geheimen van het land op WikiLeaks publiceerde.
  donderdag 11 januari 2018 @ 18:57:36 #2
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176437302
Ik vind het maar triest zoals ze in de UK die man het leven blijven zuur maken. Dat land is echt helemaal naar de knoppen. Totaal geen eergevoel meer....

Kun je een diplomaat zomaar politieke onschendbaarheid weigeren ? Ik dacht dat dat alleen kon in geval van moord ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_176437310
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:57 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het maar triest zoals ze in de UK die man het leven blijven zuur maken. Dat land is echt helemaal naar de knoppen. Totaal geen eergevoel meer....
:')
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:06:33 #4
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176437466
Of hij het krijgt of niet, maakt niet uit.
Ze willen van hem een voorbeeld maken. Wat een flutlandje als Ecuador wil, maakt niet uit.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 11 januari 2018 @ 19:10:18 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176437529
Ik vind het terecht dat ze een verdachte van een sexueel misdrijf geen vrijgeleide geven dmv de loophole "diplomatieke onschendbaarheid".
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_176437566
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:57 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het maar triest zoals ze in de UK die man het leven blijven zuur maken. Dat land is echt helemaal naar de knoppen. Totaal geen eergevoel meer....

Kun je een diplomaat zomaar politieke onschendbaarheid weigeren ? Ik dacht dat dat alleen kon in geval van moord ?
Zelf in geval van moord niet. Diplomatieke onschendbaarheid is absoluut.

Echter, een land kan er altijd schijt aan hebben en alsnog een diplomaat oppakken en veroordelen. Dat gaat alleen een enorm diplomatiek drama of zelfs oorlog worden...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_176437630
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:57 schreef deedeetee het volgende:

Kun je een diplomaat zomaar politieke onschendbaarheid weigeren ? Ik dacht dat dat alleen kon in geval van moord ?
Wie kan de Britten iets maken? De VS zouden aan hun kant staan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 11 januari 2018 @ 19:26:44 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176437891
In de jaren '80 is er vanuit de Libische ambassade in Londen een agente (Yvonne Fletcher) doodgeschoten. Die mensen hebben ze toen ook laten gaan (het was toen ook niet duidelijk welke diplomaat de dader was). Heeft wel geleid tot verbreking van de diplomatieke betrekkingen en meegespeeld bij bombardementen op Libië een paar jaar later.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:34:58 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_176438095
Begin van het einde dit. Dit is het decennium waar het westen haar ambities van vrijheid en transparantie inruilde voor totalitair denken. Waar vroeger mensen naar ons toe kwamen voor bescherming van machtsmisbruikende regimes zullen wij steeds vaker de dader worden uit de naam van de Staatssicherheit. Na het verkopen van onze hoogste idealen is het enige wat we nu nog over hebben geld. Zodra dat op is kunnen we het licht wel uit doen.

Dat een land zoals Ecuador naar voren moet stappen om ons die spiegel voor te houden is.... treurig.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:35:35 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_176438112
quote:
De Ecuadoranen verleenden Assange schoorvoetend onderdak en probeerden een oplossing te vinden voor de ontstane situatie. Zo verleenden ze hem politiek asiel, in de hoop dat hij zou vertrekken.

Dat gebeurde niet, omdat de Britten hem dreigden te arresteren. Zij vinden dat Assange zich hoe dan ook moet verantwoorden voor de rechter. Assange heeft de Britse wet overtreden doordat hij de Ecuadoraanse ambassade invluchtte terwijl hij op borgtocht vrij was. Dat Britse standpunt veranderde niet toen Zweden in mei vorig jaar besloot om de aanklacht van verkrachting tegen Assange te laten vallen.

Diplomatieke status

Ecuador is inmiddels na ruim vijf jaar helemaal klaar met de aanwezigheid van Assange in hun ambassade en vroeg bij de Britten de diplomatieke status aan voor Assange. Diplomaten zijn politiek onschendbaar en mogen vrij reizen.

De Britse autoriteiten weigerden echter het verzoek positief te beoordelen. "Ecuador weet dat de enige manier om dit probleem op te lossen is dat Julian Assange de ambassade verlaat en zich voor de rechter verantwoordt", zei een woordvoerder van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken.
:N


NOS

[ Bericht 1% gewijzigd door deedeetee op 11-01-2018 19:48:51 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 11 januari 2018 @ 19:41:19 #11
408813 crew  trein2000
pi_176438218
Nee, je bent pas onschendbaar als je bent geaccepteerd door het gastland.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_176438227
quote:
15s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:34 schreef SpecialK het volgende:
Begin van het einde dit. Dit is het decennium waar het westen haar ambities van vrijheid en transparantie inruilde voor totalitair denken. Waar vroeger mensen naar ons toe kwamen voor bescherming van machtsmisbruikende regimes zullen wij steeds vaker de dader worden uit de naam van de Staatssicherheit. Na het verkopen van onze hoogste idealen is het enige wat we nu nog over hebben geld. Zodra dat op is kunnen we het licht wel uit doen.

Dat een land zoals Ecuador naar voren moet stappen om ons die spiegel voor te houden is.... treurig.
hear hear
pi_176439533
En dat allemaal omdat ie de Amerikanen te kakken heeft gezet. En daar kunnen de grootste rovers van het westelijk halfrond moeilijk tegen.
Zolang die onbenul Trump daar zit zal er niets veranderen.
De westerse moraal bestaat alleen nog maar uit geld en kan sinds het tijdperk Reagan/Thatcher moreel failliet verklaard worden.
  donderdag 11 januari 2018 @ 21:09:16 #14
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_176440125
Helemaal super.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')