abonnement Unibet Coolblue
pi_176434433
https://www.nu.nl/binnenl(...)dstad-en-zuiden.html

quote:
Gezondheidsinstituut RIVM waarschuwt voor smog door fijnstof vrijdag en komend weekend. De luchtkwaliteit is dan 'onvoldoende' en mogelijk lokaal 'slecht', aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

De hoogste concentraties zijn waarschijnlijk in de Randstad en het zuiden van Nederland.

Volgens het RIVM verspreidt het stof zich nauwelijks door het rustige weer en zullen de concentraties langzaam oplopen. Naar verwachting zullen de concentraties in het weekeinde wel weer dalen.

Een verhoogde concentratie fijnstof in de lucht kan, samen met andere luchtverontreiniging, leiden tot ademhalingsproblemen, verergering van astma en COPD en een toename van luchtwegklachten als piepen en hoesten. Mensen die last hebben van de ongunstige weersomstandigheden kunnen zware lichamelijke inspanning maar beter vermijden.
Ik woon in Rotterdam, en het viel me de afgelopen dagen al op, op de fiets. Het stinkt gewoon buiten en je ziet de smog bijna hangen. Krijg er een ruwe keel van, merk het aan m'n longen. Alsof ik drie pakken peuken heb gerookt. Mijn hardlooprondjes doe ik maar even niet tot het weer beter is.

Er wordt wel wat symboolpolitiek bedreven, bijvoorbeeld dat oude vervuilende auto's niet meer de binnenstad in mogen, maar dat haalt natuurlijk geen fuck uit. Wordt het bijvoorbeeld niet eens tijd dat die grote stinkende rokende schepen met hun gore vervuilende stookolie-walmen aan banden gelegd worden? En wat met de luchtvaartindustrie, die geen belasting betaalt over hun gore kerosine en aan alle kanten gesubsidieerd wordt?

De langetermijn-effecten van deze gore fijnstof-smog zijn behoorlijk. Het is inmiddels duidelijk aangetoond dat er een direct verband is tussen bijv veel fijnstof en longkanker, en andere longziektes en -aandoeningen.

Wanneer gaat er eens echt actie ondernomen worden om de lucht schoner te maken, ipv alleen wat loos gelul en wat slappe richtlijnen opstellen die toch niet worden gehandhaafd? Fucking auto-fabrikanten ook, met hun sjoemelsoftware, corrupte overheid die her en der heel veel oogjes dichtknijpt, allemaal voor de centjes, maar wat heb je aan geld als je rochelend ten onder gaat aan de longkanker.
  donderdag 11 januari 2018 @ 16:51:57 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176435538
De olieindustrie verdwijnt vanzelf als de olie op is.
Zeeschepen moeten over op schonere stookolie binnen enekele jaren, dat zal ook wel schelen.
So we just called him Fred
pi_176435693
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:51 schreef FredvZ het volgende:
De olieindustrie verdwijnt vanzelf als de olie op is.
Zeeschepen moeten over op schonere stookolie binnen enekele jaren, dat zal ook wel schelen.
Olie is nooit echt "op", het wordt alleen steeds duurder (en vervuilender) om het te winnen. Zie bijv fracking. Onze afhankelijkheid blijft veel te groot omdat de belangen ook te groot zijn. Een partij als shell gaat echt niet opeens helemaal over op schone energiebronnen, en hun lobby is heel machtig.

En die zeeschepen met hun gore stookolie, daar was laatst een documentaire over, "beerput Nederland", oa over dat stookolie wordt aangelengd met allerlei chemisch afval, dat is een heel makkelijke manier om ervanaf te komen omdat regelgeving ontbreekt of niet wordt afgedwongen. De overheid en instanties zien het gebeuren maar doen niks, want geld.

Dat is het grote probleem; de overheid is veel te verweven met de grote multinationals en zware industrie om zich heel druk te maken over zaken als schone lucht. Aan de andere kant gaan ze wel burgertje pesten met allerlei regelgeving. We moeten allemaal braaf ons afval scheiden, bijv plastic apart houden en in de oranje containers, terwijl er dan weer blijkt dat het grootste deel van die netjes gescheiden plastics gewoon in de verbrandingsoven verdwijnt omdat het te duur is om helemaal te sorteren en het niks oplevert.

En de gewone mensen krijgen lekker de rekening in de vorm van gore smog en fijnstof. Ik word daar zo pissig van.
pi_176436188
Leuk dat ze er niet bij zeggen wat de oorzaken zijn. Want nu kunnen ze weer automobilistje gaan pesten terwijl 80% niet van het particuliere autoverkeer komt.

Net als met die onzin van 'energiebesparing voor het milieu', 80% is ook weer niet de huishoudens die het probleem zijn terwijl die wel het hardste geraakt worden door de maatregelen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_176436293
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:53 schreef Farenji het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)dstad-en-zuiden.html

[..]

Ik woon in Rotterdam, en het viel me de afgelopen dagen al op, op de fiets. Het stinkt gewoon buiten en je ziet de smog bijna hangen. Krijg er een ruwe keel van, merk het aan m'n longen. Alsof ik drie pakken peuken heb gerookt. Mijn hardlooprondjes doe ik maar even niet tot het weer beter is.

Er wordt wel wat symboolpolitiek bedreven, bijvoorbeeld dat oude vervuilende auto's niet meer de binnenstad in mogen, maar dat haalt natuurlijk geen fuck uit. Wordt het bijvoorbeeld niet eens tijd dat die grote stinkende rokende schepen met hun gore vervuilende stookolie-walmen aan banden gelegd worden? En wat met de luchtvaartindustrie, die geen belasting betaalt over hun gore kerosine en aan alle kanten gesubsidieerd wordt?

De langetermijn-effecten van deze gore fijnstof-smog zijn behoorlijk. Het is inmiddels duidelijk aangetoond dat er een direct verband is tussen bijv veel fijnstof en longkanker, en andere longziektes en -aandoeningen.

Wanneer gaat er eens echt actie ondernomen worden om de lucht schoner te maken, ipv alleen wat loos gelul en wat slappe richtlijnen opstellen die toch niet worden gehandhaafd? Fucking auto-fabrikanten ook, met hun sjoemelsoftware, corrupte overheid die her en der heel veel oogjes dichtknijpt, allemaal voor de centjes, maar wat heb je aan geld als je rochelend ten onder gaat aan de longkanker.
We moeten eerst nog een miljoen huizen bouwen en 2x zoveel wegen aanleggen. Daarna zullen we wel eens kijken.
pi_176436690
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

We moeten eerst nog een miljoen huizen bouwen en 2x zoveel wegen aanleggen. Daarna zullen we wel eens kijken.
Ja die economie moet altijd blijven groeien natuurlijk! De rest is maar bijzaak.
pi_176436751
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 16:51 schreef FredvZ het volgende:
De olieindustrie verdwijnt vanzelf als de olie op is.
De olie is nog lang niet op. Dan kunnen we wel een paar duizend jaar wachten. Als de behoefte aan olie afneemt dan zul je wel wat verandering zien.

quote:
Zeeschepen moeten over op schonere stookolie binnen enekele jaren, dat zal ook wel schelen.
Mogelijk, maar daarmee los je het smogprobleem niet direct op.
pi_176442636
Ach mooi toch. Iedereen krijgt de kanker!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')