abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 11 januari 2018 @ 13:34:13 #1
346597 CarltonBanks
#FreeVogeltjesdans
pi_176431566
registreer om deze reclame te verbergen
In dit topic gaat het erom wie een radicale omwenteling heeft gemaakt in zijn of haar gedachtenwereld. Dit kan ook betekenen dat je op een heel andere manier filosofisch bent gaan denken. Of dat je gelovig bent geworden, of andersom dat je het geloof verworpen hebt.

Ik weet dat het Fok! is maar laten we de kritiek op elkaars ideeën even loslaten, wel kun je uiteraard ingaan op de bekering van de ander en het waarom etc. Maar dat nodeloze gebash vanuit allerlei hoeken kan zich best beperken tot andere topics.

TS is aan zet, dus ook hier mijn verhaal.

Maar wat is jullie verhaal?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.. .. ..
Op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
Cb is een autoriteit op fok. Dat moet je respecteren.
pi_176432835
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 17:25 schreef ATON het volgende:

[..]

Welke ?
Flavius Josephus o.a. heeft Jezus beschreven, en ik lees op internet iets over tacitus die 1 en ander heeft op geschreven.
Er is genoeg te vinden op internet als je zoekt op: Heeft Jezus echt geleefd of niet.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
  donderdag 11 januari 2018 @ 14:50:52 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176433214
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:32 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Flavius Josephus o.a. heeft Jezus beschreven, en ik lees op internet iets over tacitus die 1 en ander heeft op geschreven.
Er is genoeg te vinden op internet als je zoekt op: Heeft Jezus echt geleefd of niet.
Ja er is genoeg te vinden. En alle conclusies van objectieve webstites zijn: Er is geen bewijs buiten de bijbel. De rest is te summier, vervalst of hoogst twijfelachjtig .
pi_176433581
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja er is genoeg te vinden. En alle conclusies van objectieve webstites zijn: Er is geen bewijs buiten de bijbel. De rest is te summier, vervalst of hoogst twijfelachjtig .
Dat geldt net zo goed voor al het zo genaamde tegen bewijs.
Wie zegt dat dat niet vervalst is of twijfelachtig etc.?
I am a child of God
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:17:39 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176433694
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Welk tegenbewijs bedoel je dan?
pi_176433731
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:32 schreef sjoemie1985 het volgende:
Flavius Josephus o.a. heeft Jezus beschreven,
Waarvan het merendeels vervalsingen zijn. Het enige wat origineel zou zijn is waar hij het heeft over Jakobus, de broer van Jezus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus
quote:
en ik lees op internet iets over Tacitus die 1 en ander heeft op geschreven.
Hij heeft het over volgelingen van de christus en niet over Jezus.
quote:
Maar niks over de historische figuur. Wel over de mythologische figuur.
pi_176433773
quote:

[..]

Behalve dat deel wat gaat over de broer van Jezus. https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus ( heb ik hier reeds gepost. )
pi_176433830
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Deskundige filologen zeggen dat ! Als je een beetje op de hoogte bent van deze geschiedenis haal je die vervalsingen er zo uit. Voorbeeld : Als er staat " Jezus Christus " is dit een vervalsing. Als er staat " Jezus de christus " is dit naar alle waarschijnlijkheid geen vervalsing.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:26:38 #9
230450 ShevaJB
What have we become... Animals
pi_176433863
quote:

[..]

Ook de Romeinse verslagen?
Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet

Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:
Eindbaas ^O^
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:55:25 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176434477
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Behalve dat deel wat gaat over de broer van Jezus. https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus ( heb ik hier reeds gepost. )
Ja dat is een aanknopingspuntje. Summier maar toch.
  donderdag 11 januari 2018 @ 15:56:17 #11
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176434495
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:26 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ook de Romeinse verslagen?
Daar ben ik heel beniewd naar. :D
pi_176435062
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat is een aanknopingspuntje. Summier maar toch.
Dat zijn er 2 ! Ene Jakobus en ene Jezus. ( en mijn joker hou ik nog wat achter de hand :) )
  donderdag 11 januari 2018 @ 20:05:20 #13
396730 EttovanBelgie
Vive la Belgique / Leve België
pi_176438730
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:25 schreef ATON het volgende:

[..]

Deskundige filologen zeggen dat ! Als je een beetje op de hoogte bent van deze geschiedenis haal je die vervalsingen er zo uit. Voorbeeld : Als er staat " Jezus Christus " is dit een vervalsing. Als er staat " Jezus de christus " is dit naar alle waarschijnlijkheid geen vervalsing.
D.w.z.: de profeet van ATON zegt dat.
O dierbaar België, o heilig land der vaad'ren,
Onze ziel en ons hart zijn U gewijd
pi_176440157
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

D.w.z.: de profeet van ATON zegt dat.
Ik heb niks met profeten. Dat is iets voor gelovigen.
  donderdag 11 januari 2018 @ 21:11:24 #15
396730 EttovanBelgie
Vive la Belgique / Leve België
pi_176440187
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb niks met profeten. Dat is iets voor gelovigen.
Mwoh... dingen roepen zonder ze te onderbouwen, of halfslachtig... of zelfs verkeerd...
O dierbaar België, o heilig land der vaad'ren,
Onze ziel en ons hart zijn U gewijd
pi_176446611
Kunnen we ontopic blijven?
  vrijdag 12 januari 2018 @ 13:04:00 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176451446
Ik ben bekeerd van gelovige tot ongelovige. Geldt dat ook?
pi_176452290
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Welk tegenbewijs bedoel je dan?
als mensen beweren dat hij niet geleefd heeft, terwijl men wel bewijs heeft dat hij wel geleefd heeft. zou er dus tegenbewijs moeten zijn.
Of bewijs dat de stellingen die weren dat Jezus wel geleefd heeft, dat die vervalst zouden zijn.
I am a child of God
  vrijdag 12 januari 2018 @ 14:03:16 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176452413
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:55 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

als mensen beweren dat hij niet geleefd heeft, terwijl men wel bewijs heeft dat hij wel geleefd heeft. zou er dus tegenbewijs moeten zijn.
Of bewijs dat de stellingen die weren dat Jezus wel geleefd heeft, dat die vervalst zouden zijn.
Het lijkt me onmogelijk te bewijzen dat iemand niet geleefd heeft.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 14:54:54 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_176453401
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:04 schreef hoatzin het volgende:
Wat mij betreft wel!

Heb je een echte overgang gehad daarin? Dat je jezelf realiseerde dat je gewoonweg niet meer geloofde? Kan je daarin een moment aanwijzen, of was het een geleidelijk proces?
En heb je echt oprecht zelf gelooft, of ben je gelovig opgevoed, nam je dat voor waar aan, maar bleek zodra je oud genoeg was om zelf kritisch te kijken naar het geloof en naar jezelf dat er geen geloofsfundament in jou zat?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:16:15 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176453908
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel!

Heb je een echte overgang gehad daarin? Dat je jezelf realiseerde dat je gewoonweg niet meer geloofde? Kan je daarin een moment aanwijzen, of was het een geleidelijk proces?
En heb je echt oprecht zelf gelooft, of ben je gelovig opgevoed, nam je dat voor waar aan, maar bleek zodra je oud genoeg was om zelf kritisch te kijken naar het geloof en naar jezelf dat er geen geloofsfundament in jou zat?
Dat laatste. Chr. gereformeerd opgevoed, met de paplepel dus.

Het was niet één moment maar een proces. Het begon nadat ik de Bijbel eens van voren naar achteren gelezen heb. Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje wist maar kwam toen zaken tegen die nooit van de kansel gepreekt werden.De verwarring werd groter toen ik geen antwoorden kreeg op lastige vragen of alleen maar te horen kreeg dat ik van alles blijmoedig MOEST aanvaarden. Ik ben toen ook literatuur over de Bijbel gaan lezen (buitenbijbels dus) en langzamerhand viel alles op zijn plek. Dat is ten koste gegaan van mijn idee over de Bijbelse waarheid zoals mij dat geleerd is.

[ Bericht 24% gewijzigd door hoatzin op 13-01-2018 14:53:03 ]
pi_176553326
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:04 schreef hoatzin het volgende:
Dat geldt. Kun je er iets meer over vertellen?

Ah ik zie het al staan.

''Dat laatste. Chr. gereformeerd opgevoed, met de paplepel dus.

Het was niet één moment maar een proces. Het begon nadat ik de Bijbel eens van voren naar achteren gelezen heb. Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje wist maar kwam toen zaken tegen die nooit van de kansel gepreekt werden.De verwarring werd groter toen ik geen antwoorden kreeg op lastige vragen of alleen maar te horen kreeg dat ik van alles blijmoedig MOEST aanvaarden. Ik ben toen ook literatuur over de Bijbel gaan lezen (buitenbijbels dus) en langzamerhand viel alles op zijn plek. Dat is ten koste gegaan van mijn idee over de Bijbelse waarheid zoals mij dat geleerd is.''

Ik denk dat dit ook een verschil is wat ik vaak zie bij protestanten in vergelijking met katholieken. Bij protestanten is het fundament de Bijbel en als ze daar problemen mee krijgen dan tast dit ook het fundament aan van hun religie. Bijbelkritiek heeft denk ik daardoor meer impact op het geloofsleven van protestanten dan van katholieken. Bij mij had juist de kritiek en de schurende werking die hierbij uitgaat een werking waardoor ik ontvankelijker werd voor het christelijke verhaal.

Ken ook een strenge protestant die tegenwoordig soort van theïst is die zich aan de Noachitische geboden houdt. Voor hem was een alternatieve lezing van de bijbel en bijbelkritiek een doodssteek voor zijn christelijke geloof. Terwijl in de zelfde periode terwijl wij deze materie lazen ik juist wel gelovig werd (ook in een proces).

Herken je dit verhaal een beetje of is het uit de lucht gegrepen?

[ Bericht 31% gewijzigd door TserrofEnoch op 16-01-2018 21:50:18 ]
pi_176556220
Ik ben losjes christelijk opgevoed in een dorp in de bible belt, we gingen meestal op zondag met het hele gezin naar de vrij evangelische kerk en ik heb christelijk onderwijs gevolgd. Toen ik ouder werd voelde ik er eigenlijk niet zoveel bij en leverden de anti-wetenschappelijke sentimenten onder christenen in mijn omgeving me veel verwarring op.
Ik heb mezelf daardoor sinds mijn puberteit niet als gelovig beschouwd.

Ben er later achter gekomen dat het leven zonder een waarom voor mij moeilijk te aanvaarden is, en daarom probeer ik nu na fijne ervaringen in een nieuwe kerkgemeente mijn best te doen om mijn leven zo goed mogelijk vorm te geven volgens de leer van Jezus zoals die beschreven is in de evangelieverhalen.
Geloof is voor mij een drijfveer geworden om te doen wat goed is, om klaar te staan voor anderen, ook wanneer ik daar zelf geen zin in heb. Het geeft me ook het gevoel dat ik er niet alleen voor sta, en een manier om op een positieve wijze aan zelfkritiek te doen.
  woensdag 17 januari 2018 @ 07:31:05 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_176559327
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 21:39 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Dat geldt. Kun je er iets meer over vertellen?

Ah ik zie het al staan.

''Dat laatste. Chr. gereformeerd opgevoed, met de paplepel dus.

Het was niet één moment maar een proces. Het begon nadat ik de Bijbel eens van voren naar achteren gelezen heb. Ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje wist maar kwam toen zaken tegen die nooit van de kansel gepreekt werden.De verwarring werd groter toen ik geen antwoorden kreeg op lastige vragen of alleen maar te horen kreeg dat ik van alles blijmoedig MOEST aanvaarden. Ik ben toen ook literatuur over de Bijbel gaan lezen (buitenbijbels dus) en langzamerhand viel alles op zijn plek. Dat is ten koste gegaan van mijn idee over de Bijbelse waarheid zoals mij dat geleerd is.''

Ik denk dat dit ook een verschil is wat ik vaak zie bij protestanten in vergelijking met katholieken. Bij protestanten is het fundament de Bijbel en als ze daar problemen mee krijgen dan tast dit ook het fundament aan van hun religie.
De Bijbel is de grondslag voor het geloof. Sola scriptura. In tegenstelling tot de RK leer, die ook nog de Heilige Apostolische Traditie hanteert.
quote:
Ken ook een strenge protestant die tegenwoordig soort van theïst is die zich aan de Noachitische geboden houdt. Voor hem was een alternatieve lezing van de bijbel en bijbelkritiek een doodssteek voor zijn christelijke geloof. Terwijl in de zelfde periode terwijl wij deze materie lazen ik juist wel gelovig werd (ook in een proces).

Herken je dit verhaal een beetje of is het uit de lucht gegrepen?
Bij mij is zorgvuldig de Bijbellezen de doosteek geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 17-01-2018 07:40:00 ]
pi_176561426
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 23:20 schreef Lokasenna het volgende:
Ik ben losjes christelijk opgevoed in een dorp in de bible belt, we gingen meestal op zondag met het hele gezin naar de vrij evangelische kerk en ik heb christelijk onderwijs gevolgd. Toen ik ouder werd voelde ik er eigenlijk niet zoveel bij en leverden de anti-wetenschappelijke sentimenten onder christenen in mijn omgeving me veel verwarring op.
Ik heb mezelf daardoor sinds mijn puberteit niet als gelovig beschouwd.

Ben er later achter gekomen dat het leven zonder een waarom voor mij moeilijk te aanvaarden is, en daarom probeer ik nu na fijne ervaringen in een nieuwe kerkgemeente mijn best te doen om mijn leven zo goed mogelijk vorm te geven volgens de leer van Jezus zoals die beschreven is in de evangelieverhalen.
De joodse leer dus.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')