abonnement Unibet Coolblue
pi_176427497
Hoi,

afgelopen zomer een nieuw huis gekocht, en de vorige bewoners hadden reeds een overkapping in de achtertuin. We gaan dit de overkapping aan de zijkanten dichtmaken (glas) en aan de voorkant (glazen schuifdeuren) zodat we langer in het jaar gebruik kunnen maken van deze ruimte.

Nu zit ik te zoeken naar een efficiente manier om die ruimte te verwarmen in de herfst en lente. Ik ga er van uit dat de isolatie te slecht is om er echt gebruik van te maken als het buiten vriest.
houtkachel is niet mogelijk omdat ik niet wegkom met de afvoer. Pelletkachel is interessant maar nog steeds erg lastig in verband met afvoer.
Dan kom ik eigenlijk uit bij heatstrips, heatpanels, IR terrasverwarmers en aanverwanten.

Ik ben wat aan het onderzoeken maar vind eigenlijk met name verkooppraatjes en ik zoek gewoon ervaringen van mensen die er geen belang bij hebben om me een specifiek apparaat te verkopen.

Heat strips en panels hebben mijn voorkeur op visueel gebied, ze zien er strak uit, maar ik lees verschillende ervaringsverhalen. Tevens krijg ik de indruk dat de heatstrips gewoon opwarmen en op die manier warmte afgeven aan de omgeving. Niet heel efficient naar mijn idee.

IR verwarming heeft mijn voorkeur omdat het objecten verwarmt en dat ook snel doet. Maar als ik dit ga googlen kom ik ook op IR heatpanels uit die weer minder efficient zijn.

In het kort, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik krijg binnenkort weliswaar een expert op bezoek maar die heeft maar 1 type verwarming dus dat wordt een "wij van wc eend adviseren wc eend" verhaal.

Heeft een van jullie ervaring hiermee, waar heb jij voor gekozen in welke situatie? Alle informatie wordt zeer gewaardeerd.
pi_176427793
Misschien beter de isolatie optimaliseren (vloer & dak) en de verwarming achterwege laten? Afhankelijk van de zonlicht instraling kan het in voorjaar en herfst al aardig opwarmen bij voldoende lichtinval.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176427942
Mijn tuin ligt op het noorden, dus de overkapping ligt veel in de schaduw. Vandaar dat een verwarming een must is. Mijn ouders hebben de tuin op het zuiden en daar profiteer je inderdaad enorm van een beetje zon in de serre.

Dak isoleren is echter een forse investeringspost gezien de glazen platen dan vervangen moeten worden.
pi_176428379
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:15 schreef RRD_kiter het volgende:
Dak isoleren is echter een forse investeringspost gezien de glazen platen dan vervangen moeten worden.
Hoeveel m2?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176428446
Het is ongeveer 15 m2, een kleine 3 bij 5 meter

ik zat te denken om misschien twee kleinere heaters te kiezen voor een gelijkmatige verdeling. maar welke soort??

de eisen die ik stel aan electrische heating is dat de oplossing in ieder geval meerdere standen moet hebben, zodat je ook het verbruik kunt beperken (zeker als je het hebt over een paar duizend watt).
pi_176428489
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:46 schreef RRD_kiter het volgende:
Het is ongeveer 15 m2, een kleine 3 bij 5 meter

Isolatieglas zal totaal < ¤1000 uitkomen. Elektrische straalkacheltjes in een serre vind ik maar energieverspilling.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 11 januari 2018 @ 10:55:19 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176428548
Je kan beter gewoon alles (dus het dak) in glas uitvoeren.. Dan verwarm je je huis ook direct mee..
De stookkosten die je anders kwijt zou zijn (vooral met heaters) zijn veel hoger..

Loop voor de grap even een tuinkas in.. Dan snap je waar het over gaat.. ^O^
pi_176428570
voor een kleine 1000 euro is dat te overwegen, maar dan moet ik ook zijkanten en schuifdeuren van dubbelglas doen. Naja, de schuifdeuren zou ik dan eigenlijk moeten vervangen door iets wat beter isoleert. Dus ik denk dat we dan eigenlijk naar een meerprijs gaan van enkele duizenden euros.

snap wat je bedoelt, maar ik denk dat ik dan mijn doel voorbij schiet. Ik accepteer dat ik de ruimte gedurende vorstperiodes beter niet kan gebruiken omdat het dan echt te koud is.
pi_176428588
quote:
14s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:55 schreef Zolderkamer het volgende:
Je kan beter gewoon alles (dus het dak) in glas uitvoeren.. Dan verwarm je je huis ook direct mee..
De stookkosten die je anders kwijt zou zijn (vooral met heaters) zijn veel hoger..

Loop voor de grap even een tuinkas in.. Dan snap je waar het over gaat.. ^O^
het dak is reeds van glas, veiligheidsglas, dus geen dubbel glas of zo.
  donderdag 11 januari 2018 @ 14:20:00 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176432601
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 10:57 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

het dak is reeds van glas, veiligheidsglas, dus geen dubbel glas of zo.
Ah oke.. dan heb je dus wel warmte zodra er iets van zon is.. Mijn kas is direct warm bij een klein zonnetje..

Er zijn trouwens ook pelletkachels waar enkel een rooster in de muur voldoende is.. Daar hoeft verder geen afvoerpijp aan..
Gasheaters enzo zou ik afraden.. dat is geen fijne warmte.. En je stookt nogal wat voor het een beetje lekker is.. het warmt niet echt door ofzo..
Maar je kan altijd even een terras of straalheater huren om te kijken of het wat is..
pi_176439664
quote:
14s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:20 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ah oke.. dan heb je dus wel warmte zodra er iets van zon is.. Mijn kas is direct warm bij een klein zonnetje..

Er zijn trouwens ook pelletkachels waar enkel een rooster in de muur voldoende is.. Daar hoeft verder geen afvoerpijp aan..
Gasheaters enzo zou ik afraden.. dat is geen fijne warmte.. En je stookt nogal wat voor het een beetje lekker is.. het warmt niet echt door ofzo..
Maar je kan altijd even een terras of straalheater huren om te kijken of het wat is..
Ja een pellet kachel zou ideaal zijn... Maar het wordt echt een kas, alles glas. Ik zou echt niet weten waar ik naartoe moet met de afvoer. Wellicht een goed idee om eens een infraroodstraler te huren en te testen qua warmte. Ik heb nog wat onderzoek gedaan en korte golf infrarood lijkt het beste te passen.
  donderdag 11 januari 2018 @ 22:38:58 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176442582
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 20:48 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

Ja een pellet kachel zou ideaal zijn... Maar het wordt echt een kas, alles glas. Ik zou echt niet weten waar ik naartoe moet met de afvoer. Wellicht een goed idee om eens een infraroodstraler te huren en te testen qua warmte. Ik heb nog wat onderzoek gedaan en korte golf infrarood lijkt het beste te passen.
Bij enkel glas snij je er gewoon een rondje in.. rooster erop en klaar..
Bij dubbel glas gaat dat niet.. Dan moet je ergens een stukje dicht maken, maar dat kan al gauw ergens in een hoek..

Dat is misschien ook een optie.. er zijn ook infrarood sauna's
Maar die wil je dan los op een pootje zetten oid?
pi_176446613
Is het wellicht mogelijk om of je CV uit te breiden naar deze ruimte, of om de pelletkachel op zolder/in de bijkeuken/in de garage te zetten en wat leidingen door te trekken?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_176446661
Haal gewoon 2 IR heaters van ¤20 per stuk ergens op een hang ze gericht op de zithoek op. Klaar. Aan als je er bent, en dan ook meteen behaaglijk.

Keep it simple.
Laat die handjes wapperen!
pi_176450958
Zo’n blaasding waar de CV leidingen in gaan? Gebruiken ze vaker in hallen en garages.
.
pi_176451240
quote:
14s.gif Op donderdag 11 januari 2018 22:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Bij enkel glas snij je er gewoon een rondje in.. rooster erop en klaar..
Bij dubbel glas gaat dat niet.. Dan moet je ergens een stukje dicht maken, maar dat kan al gauw ergens in een hoek..

Dat is misschien ook een optie.. er zijn ook infrarood sauna's
Maar die wil je dan los op een pootje zetten oid?
Denk je dat dat kan bij veiligheidsglas? dan zou het later ook nog kunnen. Van een pellet kachel zou ik wel gelukkig worden, denk ik :)

edit: k*t, heb je post per ongeluk "gerapporteerd" met bovenstaande toevoeging (verkeerde knopje gedrukt en niet opgelet, sorry mod)
pi_176451256
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 06:32 schreef JurriaanK het volgende:
Is het wellicht mogelijk om of je CV uit te breiden naar deze ruimte, of om de pelletkachel op zolder/in de bijkeuken/in de garage te zetten en wat leidingen door te trekken?
Ja, dat zou kunnen, maar convectie verwarming daar lijkt me zo zinloos gezien de slechte isolatie.
pi_176451269
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 06:47 schreef Gieliovd het volgende:
Haal gewoon 2 IR heaters van ¤20 per stuk ergens op een hang ze gericht op de zithoek op. Klaar. Aan als je er bent, en dan ook meteen behaaglijk.

Keep it simple.
Denk dat dat het initieel wel gaat worden, ga vanavond bij vrienden kijken die blijkbaar zo'n ding hebben hangen en ervaren hoe goed het werkt.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:56:08 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176451313
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:51 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

Denk je dat dat kan bij veiligheidsglas? dan zou het later ook nog kunnen. Van een pellet kachel zou ik wel gelukkig worden, denk ik :)

edit: k*t, heb je post per ongeluk "gerapporteerd" met bovenstaande toevoeging (verkeerde knopje gedrukt en niet opgelet, sorry mod)
Hehe het zijn toch allemaal kutposts die ik plaats dus eentje meer of minder maakt ook niet uit.. :P

Nee bij veiligheidsglas gaat dat helaas niet.. althans niet bij gehard glas.. dat staat onder spanning en valt in zn geheel in brokjes uit elkaar als je er in boort of snijd.. Maar ik betwijfel of het over die soort gaat want die is loeizwaar

Van andere soorten veiligheidsglas weet ik het niet..
Maar wellicht kun je een strook van het 1 of ander dichtzetten, en daar een rooster in maken..
pi_176451560
Bij mijn zus hangt zo’n ding https://www.tuinmaximaal.(...)armer-3200-watt.html

Dat werkt perfect, zelfs met deze buitentemperatuur kun je er nu lekker zitten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_176456950
Zou een Zibro oliekachel wat zijn?
.
pi_176511907
idd ik dacht ook aan fer zijn idee.

maar je dak is toch geen glas? daar kan toch gewoon een pijp door?

of kun je nergens ipv glas een strookje ander materiaal gebruiken zodat daar een pijp door kan.
pi_191385212
Beste,

Reeds een oplossing gevonden voor uw verwarming?

Gr Driess
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')