abonnement Unibet Coolblue
pi_176446782
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:24 schreef Dakterras het volgende:
Ik ben procesoperator en verdien ivm mijn mbo- vrienden naar behoren (2000 netto pm + 13e maand obv 2 ploegen bij een 36 urige werkweek)

Die mbo- vrienden werken allemaal in de techniek en komen netto obv 40 uur niet aan de 2000 netto. En dat terwijl al mijn HBO/WO- vrienden in richtingen als informatica, scheepsbouw, commerciële economie al lang die 2000 netto voorbij gestreefd zijn en keurig .fit en schoon weer thuis komen.

Als ik kinderen zou hebben, zou ik er alles voor doen om hen naar de havo/vwo te sturen.
Dit.
pi_176446903
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:39 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Of je kind leert ervan tevreden te zijn met wat ze heeft. Dat is in ieder geval wat ik ervan geleerd heb :) Ik zat ook tussen klasgenoten die god-weet-waar heen gingen en 3x per jaar op vakantie gingen. En ik kon vertellen dat ik naar de Efteling was geweest en een paar nieuwe boeken had gekregen. Mijn beide ouders zijn laagopgeleid en ik heb net met moeite m'n HAVO afgemaakt.
Nooit het idee gehad dat ik iets tekort kwam.
En hoeveel jaar is dat geleden?
pi_176447003
Geen idee of het al genoemd is, maar één van de oorzaken van het lagere aantal VMBO'ers (die later alsnog afzakken naar VMBO) kan liggen in het basisonderwijs. Daar is sinds 2015 een nieuwe wetgeving toegepast waarin het middelbare schooladvies van de juf/meester leidend is, in plaats van de CITO-toets. Dat zorgt er voor dat deze juffen/meesters vaker zwichten onder druk van de ouders ("Mijn kind is te slim voor VMBO en tijdens de CITO had hij z'n dag niet.")

Aangezien we nu in het derde jaar zitten na invoering van die regelgeving verbaast het me niets dat we nu de eerste grote groepen leerlingen massaal zien afglijden.

Overigens zijn middelbare scholen ook niet blij met deze "wishful thinking" manier van op niveau indelen, want je kunt als middelbare school boetes krijgen als er te veel leerlingen afglijden naar een lager niveau.
pi_176447096
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 07:17 schreef Loekie1 het volgende:
Het is heel simpel: de loonverschillen tussen beroepen moeten kleiner. Iedereen hoort voortdurend dat de rijker er veel meer bij krijgen en de armen een paar cent extra erbij krijgen. Oftewel: met een beroep op universitair niveau ga je heel rijk worden en wordt je ook steeds veel rijker, je krijgt er jaarlijks vele procenten bij namelijk, terwijl als je loodgieter bent, wat misschien best een leuk beroep kan zijn, blijf je je hele leven op een houtje bijten en dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger. Als je een huis wilt kopen, moet je ook steeds rijker zijn.

Niet vreemd dat ouders denken: géén mbo!
Oplossing: veel betere betaling voor de beroepen waarvoor je niet doorgeleerd hoeft te hebben.
Ja en meteen ook de uitkeringen omhoog, iedereen gelijk...

Klinkt goed, werkt niet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_176447105
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 07:45 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

En hoeveel jaar is dat geleden?
Is dat relevant? Ik ben nu bijna 39.
In de jaren 90 op de middelbare school zat ik tussen de kakkers die op Ski- en zomervakantie gingen en moest ik 2 a 3 keer per jaar die verhalen aanhoren.Grote verschil met nu is dat er geen social media was waar het ook nog eens breed uitgemeten werd.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_176447144
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:12 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Is dat relevant? Ik ben nu bijna 39.
In de jaren 90 op de middelbare school zat ik tussen de kakkers die op Ski- en zomervakantie gingen en moest ik 2 a 3 keer per jaar die verhalen aanhoren.Grote verschil met nu is dat er geen social media was waar het ook nog eens breed uitgemeten werd.
Het klinkt niet alsof je hebt geleerd tevreden te zijn, dit klinkt gewoon nog steeds afgunstig...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_176447194
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het klinkt niet alsof je hebt geleerd tevreden te zijn, dit klinkt gewoon nog steeds afgunstig...
Ik dacht het, jij zegt het.
En het is heel makkelijk om te zeggen dat je kind maar tevreden moet zijn met wat ze wel heeft maar zo werkt het natuurlijk niet.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 08:27:41 #183
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447206
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 07:56 schreef Bot13 het volgende:
Geen idee of het al genoemd is, maar één van de oorzaken van het lagere aantal VMBO'ers (die later alsnog afzakken naar VMBO) kan liggen in het basisonderwijs. Daar is sinds 2015 een nieuwe wetgeving toegepast waarin het middelbare schooladvies van de juf/meester leidend is, in plaats van de CITO-toets.

(...)

want je kunt als middelbare school boetes krijgen als er te veel leerlingen afglijden naar een lager niveau.
Bizar eigenlijk. Toen de brugklas werd geïntroduceerd binnen scholengemeenschappen ging je dus "naar de brugklas". Daar had je wel een grove indeling naar niveau (gebaseerd op CITO), maar het idee erachter was dat de middelbare school afhankelijk van de resultaten in de brugklas bepaalde welk niveau voor jou geschikt was. Je kon moeiteloos overstappen van mavo-niveau naar vwo-niveau als dat nodig was, eventueel gedurende het jaar.
Je kon dus niet afzakken in het eerste jaar èn dat dringend advies voor de ouders maakt geen indruk.

Alleen als je naar een "losse school" ging die niet alle niveaus aanbood was dat switchen lastig, maar dat soort scholen zijn er nauwelijks nog, hier en daar een gymnasium en zo.
pi_176447296
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:24 schreef Dakterras het volgende:
Ik ben procesoperator en verdien ivm mijn mbo- vrienden naar behoren (2000 netto pm + 13e maand obv 2 ploegen bij een 36 urige werkweek)

Die mbo- vrienden werken allemaal in de techniek en komen netto obv 40 uur niet aan de 2000 netto. En dat terwijl al mijn HBO/WO- vrienden in richtingen als informatica, scheepsbouw, commerciële economie al lang die 2000 netto voorbij gestreefd zijn en keurig .fit en schoon weer thuis komen.

Als ik kinderen zou hebben, zou ik er alles voor doen om hen naar de havo/vwo te sturen.
En dan blijkt het dat je kinderen havo/vwo niet aankunnen. Heb je ook niks aan je inspanning.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_176447302
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:16 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het klinkt niet alsof je hebt geleerd tevreden te zijn, dit klinkt gewoon nog steeds afgunstig...
O nee, zo was het niet bedoeld misschien dat het wat zuurder over kwam in tekst :) Ik vond onze zomervakanties heerlijk, ik mocht voor een 100 gulden wat uitzoeken wat ik wilde hebben. We deden wat dagtrips naar een pretpark en/of dierentuin en voor de rest thuis een beetje niksen.

Was het omdat ik ze kakkers noemde?
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_176447309
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:11 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja en meteen ook de uitkeringen omhoog, iedereen gelijk...

Klinkt goed, werkt niet.
Uitkeringen iets omhoog, 100 euro.

Het gaat erom dat er een structurele onderwaardering is voor beroepen waarvoor je de handen uit de mouwen moet steken. Spiercellen bewegen staat veel te laag in de hierarchie t.o.v. hersencellen bewegen, laatste wordt juist overgewaardeerd.
pi_176447332
quote:
15s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:37 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

O nee, zo was het niet bedoeld misschien dat het wat zuurder over kwam in tekst :) Ik vond onze zomervakanties heerlijk, ik mocht voor een 100 gulden wat uitzoeken wat ik wilde hebben. We deden wat dagtrips naar een pretpark en/of dierentuin en voor de rest thuis een beetje niksen.

Was het omdat ik ze kakkers noemde?
Nee omdat je zegt dat je 3 keer per jaar die verhalen MOEST aanhoren.
pi_176447352
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:40 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Nee omdat je zegt dat je 3 keer per jaar die verhalen MOEST aanhoren.
Ja, het was niet alsof je daar onderuit komt als je in de pauze met je klasgenoten zit te lunchen.
De andere optie was ergens alleen op een bankje gaan zitten :D
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_176447416
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:42 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ja, het was niet alsof je daar onderuit komt als je in de pauze met je klasgenoten zit te lunchen.
De andere optie was ergens alleen op een bankje gaan zitten :D
Maar het klinkt niet of je het leuk vond, wij gingen vroeger trouwens ook niet op vakantie, en ik denk dat mijn moeder ons niet mee durfde te nemen naar de Efteling of een dierentuin.
pi_176447470
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:48 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Maar het klinkt niet of je het leuk vond, wij gingen vroeger trouwens ook niet op vakantie, en ik denk dat mijn moeder ons niet mee durfde te nemen naar de Efteling of een dierentuin.
Tja da's mijn manco dan, ik krijg vaker te horen dat ik mijn enthousiasme niet goed over breng :D
Maar we gaan nu wel erg hard voorbij aan het eigenlijke onderwerp hier :)

Ikzelf ben ook naar de HAVO gegaan tegen het advies in van mijn basisschool, maar dat was niet omdat m'n ouders per sé het hoogste wilden hebben voor me. Mijn 2 zussen zijn allebei naar de MAVO gegaan en via het MBO naar het HBO doorgestroomd.
Belangrijkste voor m'n ouders was was dat we wat gingen doen waar we zelf lol in hadden en het niveau maakte verder niet uit.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_176448653
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:38 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Uitkeringen iets omhoog, 100 euro.

Het gaat erom dat er een structurele onderwaardering is voor beroepen waarvoor je de handen uit de mouwen moet steken. Spiercellen bewegen staat veel te laag in de hierarchie t.o.v. hersencellen bewegen, laatste wordt juist overgewaardeerd.
Ik ben het daarmee niet eens. De waarde van arbeid is een kwestie van vraag en aanbod...

Dat fysieke arbeid minder waard is dan mentale arbeid, dat is marktwerking. Dat kun je oneerlijk vinden, maar ik vind het niet zo raar dat iemand die veel kennis en ervaring heeft een hoge bijdrage levert in een bedrijfsresultaat, meer verdient dan iemand die met zn handen bezig is.

Voor mentaal zwaar werk ga je simpelweg niemand op de arbeidsmarkt vinden die voldoet aan de gestelde kwalificaties voor een minimaal loon, op de fysieke arbeids markt zijn er genoeg te vinden die tegen een minimaal loon willen werken. Vraag - Aanbod.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_176451383
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 12:37 schreef Colafles63 het volgende:

[..]

Ik vind het echt verontrustend dat het geld als eerste wordt genoemd. Zaak is dat je kind het leuk vindt om zijn baan te uit te oefenen en leuk vindt om iedere dag naar het werk te gaan. Immers, hij moet dit heel wat jaren doen. Als dit in kannen en kruiken is, dán komt het geld.
Wat een stuitende naïviteit! ELKE job wordt een sleur en dus NIET leuk als je het maar lang genoeg doet. Sowieso gaat het gros van de mensen NIET in de sector of functie werken waar men voor wordt "opgeleid". Waarbij de aanhalingstekens hier vooral van toepassing zijn omdat zowel VMBO, als HAVO/VWO allemaal brede, algemene vóóropleidingen zijn.

Geld is inderdaad het allerbelangrijkste en alleen iemand die geld zat heeft, zal daar anders over denken. Geld = vrijheid namelijk, want alleen met genoeg geld kun je je eigen voorwaarden stellen.
pi_176451534
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:00 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Wat een stuitende naïviteit! ELKE job wordt een sleur en dus NIET leuk als je het maar lang genoeg doet. Sowieso gaat het gros van de mensen NIET in de sector of functie werken waar men voor wordt "opgeleid". Waarbij de aanhalingstekens hier vooral van toepassing zijn omdat zowel VMBO, als HAVO/VWO allemaal brede, algemene vóóropleidingen zijn.

Geld is inderdaad het allerbelangrijkste en alleen iemand die geld zat heeft, zal daar anders over denken. Geld = vrijheid namelijk, want alleen met genoeg geld kun je je eigen voorwaarden stellen.
Mijn hemel.

Zat mensen die hun werk leuk vinden. Niet iedereen denkt zoals jij. Gelukkig maar.

Bovenstaande verklaart wel waarom jouw naam bij mij in mijn geheugen gelinked staat aan jaloezieposts.
pi_176454126
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:37 schreef HSG het volgende:

[..]

En dan blijkt het dat je kinderen havo/vwo niet aankunnen. Heb je ook niks aan je inspanning.
Dat is dan jammer, maar geen enkel probleem. Zolang ik hen ondersteun is het goed.

Ik heb kennis en ondersteuning van het belang van een opleiding allemaal gemist van mijn ouders. Ik moest hen op mijn 16e vertellen dat ik het vmbo diploma gehaald heb en wat ik ermee kon. Mijn ouders komen beide uit een arbeiders/vissers gezin en dachten dat de kinderen ook arbeider zouden worden na het middelbaar onderwijs.
Hey
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:42:25 #195
321876 Cherna
Fuck the System
pi_176455907
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Juist die vakberoepen is een schrijnend tekort aan.

Ik denk eerder dat ouders hun kroost niet op het vmbo wil vanwege de reputatie van dat soort scholen.
Tokkietuig wat niets uitvoert en bontkraagjes.. ik zou mijn zoon er later ook niet op doen.
Jammer dat men er zo over gaat denken. Dit terwijl er genoeg mogelijkheden zijn. Ook na het vmbo kun je verder met je ontwikkeling.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:46:00 #196
321876 Cherna
Fuck the System
pi_176456019
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 18:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat mensen die praktisch wat kunnen best wel gewenst zijn.
Zeker. En als die mensen zich op latere leeftijd doorontwikkelen zijn ze zowel praktisch als theoretisch zeer gewenst. Niet iedereen is op 12 jarige leeftijd geschikt om dan al uren te studeren of instaat is om het niveau van een VWO aan te kunnen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:04:02 #197
321876 Cherna
Fuck the System
pi_176456386
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 11:53 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Er is alles mis met een technisch beroep, en eerbaar zeg je? Nee helaas, op dat volk wordt neergekeken.
Er is niets mis met een technisch beroep. Dat de massa erop neerkijkt zegt dan meer over die massa dan een vakman die een technisch beroep uitoefent. Er komt een tijd dat de vakman als die echt goed is in zijn vak kan neerkijken op de een of andere kantoorklerk omdat diezelfde massa hun kinderen massaal het kantoor op gaat drijven waar in de toekomst een overschot aan zal zijn.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je dat kan doen waar je goed in bent en nog leuk vind ook. En iets dat je leuk vind daar blink je meestal ook wel in uit omdat je inzet hoog is.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_176456686
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:46 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zeker. En als die mensen zich op latere leeftijd doorontwikkelen zijn ze zowel praktisch als theoretisch zeer gewenst. Niet iedereen is op 12 jarige leeftijd geschikt om dan al uren te studeren of instaat is om het niveau van een VWO aan te kunnen.
Bovendien zit je in Nederland met 15 miljoen creatievelingen en managers en als er allemaal pretstudies gekozen worden dan hou je op praktisch gebied niets over. Voor de verhoudingen in de wereld zou het net als in alle tijden niet verkeerd zijn dat er wat meer gemixed wordt. Als in dat Nederlanders naar Marokko gaan om daar beter te managen en dat men in Nederland minder personeel krijgt met andere ambities. Daar worden we allemaal wat beter van ipv dat iedereen elkaar wil managen.

En tegen de tijd dat de hele wereld aan de pretstudies zit moeten we er maar eens collectief een eind aan maken denk ik :')
pi_176456976
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:24 schreef Dakterras het volgende:
Ik ben procesoperator en verdien ivm mijn mbo- vrienden naar behoren (2000 netto pm + 13e maand obv 2 ploegen bij een 36 urige werkweek)

Die mbo- vrienden werken allemaal in de techniek en komen netto obv 40 uur niet aan de 2000 netto. En dat terwijl al mijn HBO/WO- vrienden in richtingen als informatica, scheepsbouw, commerciële economie al lang die 2000 netto voorbij gestreefd zijn en keurig .fit en schoon weer thuis komen.

Als ik kinderen zou hebben, zou ik er alles voor doen om hen naar de havo/vwo te sturen.
Iedereen denkt inmiddels zo, niet echt beseffend dat dit op de langere termijn sowieso geen stand houdt.

Straks met een gigantische overschot aan hoogopgeleiden. Niemand wil fysiek inspannend werk doen. Conclusie kan alleen maar zijn dat of fysiek inspannend werk veel meer gaat kosten of we moeten uit het buitenland enorm veel mensen halen (en weer gaan klagen over homeopathische verdunning dan).

Of weer lekker gaan janken dat het o zo druk is in het landje, huizen onbetaalbaar zijn, of geen hond meer voor ouderen wil zorgen (of het wordt geprivatiseerde zorg waar je lekker 3k+ per maand mag neerleggen voor 40 uur pw zorg). Want tja iedereen wil tegenwoordig met de voeten op het bureau cashen natuurlijk.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 17:42:50 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176456989
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 07:56 schreef Bot13 het volgende:
Geen idee of het al genoemd is, maar één van de oorzaken van het lagere aantal VMBO'ers (die later alsnog afzakken naar VMBO) kan liggen in het basisonderwijs. Daar is sinds 2015 een nieuwe wetgeving toegepast waarin het middelbare schooladvies van de juf/meester leidend is, in plaats van de CITO-toets. Dat zorgt er voor dat deze juffen/meesters vaker zwichten onder druk van de ouders ("Mijn kind is te slim voor VMBO en tijdens de CITO had hij z'n dag niet.")

Aangezien we nu in het derde jaar zitten na invoering van die regelgeving verbaast het me niets dat we nu de eerste grote groepen leerlingen massaal zien afglijden.

Overigens zijn middelbare scholen ook niet blij met deze "wishful thinking" manier van op niveau indelen, want je kunt als middelbare school boetes krijgen als er te veel leerlingen afglijden naar een lager niveau.
Nog niet genoemd volgens mij, en een terechte analyse.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')