abonnement Unibet Coolblue
pi_176418753
Hoi. Is Windows Xp sp 2 nog veilig te gebruiken? Heb tijdelijk computer nodig voor word en soms internet. Voor mij voldoet de pc aan mijn voorwaarden. Maar ik las nou net dat Windows xp een lekke mand is qua veiligheid. Dat is toch een beetje overtrokken?
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:21:46 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176418803
Ligt er aan wat je allemaal gaat doen op internet. Als je alleen youtube filmpjes gaat kijken zonder in te loggen op je account is er niks aan de hand.

Ga je je bankzaken doen, zou ik nog even achter je oren krabben.
So we just called him Fred
pi_176418884
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:21 schreef FredvZ het volgende:
Ligt er aan wat je allemaal gaat doen op internet. Als je alleen youtube filmpjes gaat kijken zonder in te loggen op je account is er niks aan de hand.

Ga je je bankzaken doen, zou ik nog even achter je oren krabben.
Ja dat laatste ook.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 10 januari 2018 @ 20:34:12 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_176419174
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:25 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Ja dat laatste ook.
Dan kun je beter even blijven krabben idd.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_176419467
koop 1x windows10 kosten 25/50 euro en je ben van het gezijk af van de rest van je leven.
wel een retail windows10 niet de oem versie.
nooit meer gezijk als je een nieuw of gebruikte pc koopt.

gelukkige heb ik toen ze in de aanbieding waren 10x retail licenties gekocht.
pi_176419795
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
koop 1x windows10 kosten 25/50 euro en je ben van het gezijk af van de rest van je leven.
wel een retail windows10 niet de oem versie.
nooit meer gezijk als je een nieuw of gebruikte pc koopt.

gelukkige heb ik toen ze in de aanbieding waren 10x retail licenties gekocht.
Het kan denk ik niet geīnstalleerd worden.
pi_176420100
Windows XP kent voldoende ongepatchte kwetsbaarheden. De vraag is niet of je systeem wordt gecompromitteerd, maar hoe snel. Genoeg verhalen te lezen dat dit binnen 6 minuten is. Als de machine achter een router zit met wat extra beveiligingsmaatregelen zal het wel wat langer zijn dan zes minuten.
pi_176420268
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:19 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoi. Is Windows Xp sp 2 nog veilig te gebruiken? Heb tijdelijk computer nodig voor word en soms internet. Voor mij voldoet de pc aan mijn voorwaarden. Maar ik las nou net dat Windows xp een lekke mand is qua veiligheid. Dat is toch een beetje overtrokken?
Gebruik in ieder geval XP SP3. Geen reden om nog SP2 te gebruiken. Verder hangt de veiligheid meer van jezelf af en van je browser en je router dan van het OS. De verhalen over onveiligheid zijn zwaar overtrokken en alleen door Microsoft de wereld in gestuurd om iedereen ertoe aan te zetten een nieuw OS te kopen en zo meer inkomsten te genereren. En uiteraard heeft Microsoft geprobeerd het gevoel van onveiligheid bij consumenten extra aan te wakkeren door geen updates meer te leveren. De banken zitten ook in het complot, want die controleren ook of hun klanten nog XP gebruiken en raden ze dan dringend aan over te stappen. Het zou zelfs kunnen dat je bij een eventuele hack of als je slachtoffer wordt van fishing geen compensatie krijgt van je bank als ze in hun logbestanden vaststellen dat je op het moment van de feiten met XP bankierde, ook al heeft de fraude geen moer te maken met het gebruik van XP. Banken gebruiken zelf overigens ook nog altijd XP, bijvoorbeeld in bepaalde geldautomaten. En ja, Microsoft levert nog steeds security updates voor XP, die je ook als consument kosteloos kunt krijgen met een bepaalde registry patch (google er maar eens op).
pi_176421808
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:04 schreef Niesl het volgende:
Windows XP kent voldoende ongepatchte kwetsbaarheden. De vraag is niet of je systeem wordt gecompromitteerd, maar hoe snel. Genoeg verhalen te lezen dat dit binnen 6 minuten is. Als de machine achter een router zit met wat extra beveiligingsmaatregelen zal het wel wat langer zijn dan zes minuten.
Hoe weet je wanneer gecompromitteerd wordt?
pi_176422271
XP is antiek en worden geen updates meer voor geinstalleerd.

Ook veel software kun je nieteens meer installeren. Internet explorer versie antiek kun je niets meer mee, Chrome wordt niet meer ondersteunt voor XP.

Zet gewoon (minimaal) windows 7 erop, of een linux variant als t je puur om surfen gaat. En anders haal je een PCtje op marktplaats. Een simpele core2duo met win7 koop je voor <50 euro.

Een machine met Windows XP kun je beter de container in gooien. Ja, je kan heel creatief doen en met registry dingen klooien enz, maar of je dat moet willen...Imho niet meer.
pi_176423114
Ik gebruik nog Windows 95. Niks aan de hand.
  woensdag 10 januari 2018 @ 23:22:59 #12
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_176423682
Alleen voor offline gaming mag je hem bewaren.
San Andreas
Midtown Madness
Unreal 2004
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_176425773
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:54 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

Het kan denk ik niet geīnstalleerd worden.
onzin
windows 10 32/64bit
alleen als je een cpu bezit die geen ss3 bezit werkt het er niet op
pi_176425814
Zet er linux op of beter als het een tijdelijk computertje is zet linux op n usb stick:

http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started.htm (deze is maar 200mb ofzo)
pi_176427106
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 21:09 schreef Riparius het volgende:

[..]

Gebruik in ieder geval XP SP3. Geen reden om nog SP2 te gebruiken. Verder hangt de veiligheid meer van jezelf af en van je browser en je router dan van het OS. De verhalen over onveiligheid zijn zwaar overtrokken en alleen door Microsoft de wereld in gestuurd om iedereen ertoe aan te zetten een nieuw OS te kopen en zo meer inkomsten te genereren. En uiteraard heeft Microsoft geprobeerd het gevoel van onveiligheid bij consumenten extra aan te wakkeren door geen updates meer te leveren. De banken zitten ook in het complot, want die controleren ook of hun klanten nog XP gebruiken en raden ze dan dringend aan over te stappen. Het zou zelfs kunnen dat je bij een eventuele hack of als je slachtoffer wordt van fishing geen compensatie krijgt van je bank als ze in hun logbestanden vaststellen dat je op het moment van de feiten met XP bankierde, ook al heeft de fraude geen moer te maken met het gebruik van XP. Banken gebruiken zelf overigens ook nog altijd XP, bijvoorbeeld in bepaalde geldautomaten. En ja, Microsoft levert nog steeds security updates voor XP, die je ook als consument kosteloos kunt krijgen met een bepaalde registry patch (google er maar eens op).
Microsoft levert geen support meer voor Windows XP: einde support. Juist om die reden is Windows XP niet meer veilig dus praat geen onzin.

Ik zou persoonlijk eerder zoiets als Linux erop zetten (zoals hierboven ook aangegeven). Dit is veiliger, lichter en waarschijnlijk sneller dan Windows XP. En het is ook nog eens gratis.
IT'er in hart en nieren
pi_176427523
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 09:17 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Microsoft levert geen support meer voor Windows XP: einde support. Juist om die reden is Windows XP niet meer veilig dus praat geen onzin.
Zoals gezegd is het nog steeds mogelijk security updates te krijgen, zie hier. Ook is het niet zo dat een systeem per se onveilig zou zijn zonder updates. De risico's liggen namelijk veel meer bij de gebruiker dan bij het systeem, denk bijvoorbeeld aan phishing mailtjes. Er zijn ook veel gebruikers met een nog wel 'ondersteunde' versie van Windows die de automatische updates van Microsoft hebben gedeactiveerd om de eenvoudige reden dat een update van Microsoft niet zelden iets wat eerst goed werkte om zeep helpt, maar dat betekent niet dat die systemen onveilig zijn, zolang de gebruiker maar precies weet wat hij of zij met het systeem doet.
quote:
Ik zou persoonlijk eerder zoiets als Linux erop zetten (zoals hierboven ook aangegeven). Dit is veiliger, lichter en waarschijnlijk sneller dan Windows XP. En het is ook nog eens gratis.
Dat kan, maar TS vroeg specifiek naar Windows XP.
  Eindredactie Games donderdag 11 januari 2018 @ 10:08:34 #17
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_176427795
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 09:55 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zoals gezegd is het nog steeds mogelijk security updates te krijgen, zie hier. Ook is het niet zo dat een systeem per se onveilig zou zijn zonder updates. De risico's liggen namelijk veel meer bij de gebruiker dan bij het systeem, denk bijvoorbeeld aan phishing mailtjes. Er zijn ook veel gebruikers met een nog wel 'ondersteunde' versie van Windows die de automatische updates van Microsoft hebben gedeactiveerd om de eenvoudige reden dat een update van Microsoft niet zelden iets wat eerst goed werkte om zeep helpt, maar dat betekent niet dat die systemen onveilig zijn, zolang de gebruiker maar precies weet wat hij of zij met het systeem doet.
En als je dan zo'n OP leest zoals hierboven, is dan je indruk van TS dat het gaat om een geavanceerde gebruiker die even wat registry hacks gaat toepassen om toch updates binnen te harken voor een aftands besturingsysteem?

Gewoon niet doen TS.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 11 januari 2018 @ 11:38:49 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176429348
Ik gebruik ook nog steeds Windows XP op 2 computers. Niet dagelijks, maar ze worden nog gebruikt. Upgraden naar Windows 7 of hoger is geen optie want daar zijn die bakken te traag voor.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_176430870
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:19 schreef wiskundenoob het volgende:
Hoi. Is Windows Xp sp 2 nog veilig te gebruiken? Heb tijdelijk computer nodig voor word en soms internet.
Nee
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_176432681
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:19 schreef wiskundenoob het volgende:
Windows Xp sp 2
:D 2004 belde
pi_176439510
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:23 schreef DevFreak het volgende:

[..]

:D 2004 belde
De computer komt uit 2002/3 volgens mij. Ik kijk wel dit weekend naar dat linux os. Ik doe niet meer dingen met de computer nu dan destijds, daarom wilde ik ff een tijd overbruggen met mijn oude computer, maar ik las allerlei doomverhalen over weldra je aan het internet bent met je Windows Xp dan geraak je meteen besmet oid.

Windows xp sp3 kan ik sowieso niet installeren dat had ik vroeger geprobeerd toen het net uitkwam.
pi_176439620
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 09:55 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zoals gezegd is het nog steeds mogelijk security updates te krijgen, zie hier. Ook is het niet zo dat een systeem per se onveilig zou zijn zonder updates. De risico's liggen namelijk veel meer bij de gebruiker dan bij het systeem, denk bijvoorbeeld aan phishing mailtjes. Er zijn ook veel gebruikers met een nog wel 'ondersteunde' versie van Windows die de automatische updates van Microsoft hebben gedeactiveerd om de eenvoudige reden dat een update van Microsoft niet zelden iets wat eerst goed werkte om zeep helpt, maar dat betekent niet dat die systemen onveilig zijn, zolang de gebruiker maar precies weet wat hij of zij met het systeem doet.

[..]

Dat kan, maar TS vroeg specifiek naar Windows XP.
The trick works only for 32-bit versions of Windows XP SP3 and not 64-bit versions.

Die van mij is 64 bit versie van amd en ik kan geen sp3 gebruiken.
pi_176439665
TS, als ik je buurman was en jij zou je PC gebruiken, dan zou ik binnen 5 minuten binnen zijn.

Als ik jou was zou ik ubuntu installeren dan. Gratis en gepatched. Is even wennen maar na een week of 2 werk je er soepel op, zelfde als een nieuwe telefoon. Alles wat je niet begrijpt google je gewoon even en dan komt t goed.

Maar alsjeblieft, ga een w xp gebruiken als je bankzaken gaat doen op je systeem. Of online inloggen. Of uberhaupt inloggen op je systeem zelf. Zelfs inloggen op je wifi is dan al riskant. Je telefoon eraan hangen is einde oefening.
pi_176439765
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 20:48 schreef -mosrednA het volgende:
TS, als ik je buurman was en jij zou je PC gebruiken, dan zou ik binnen 5 minuten binnen zijn.

Als ik jou was zou ik ubuntu installeren dan. Gratis en gepatched. Is even wennen maar na een week of 2 werk je er soepel op, zelfde als een nieuwe telefoon. Alles wat je niet begrijpt google je gewoon even en dan komt t goed.

Maar alsjeblieft, ga een w xp gebruiken als je bankzaken gaat doen op je systeem. Of online inloggen. Of uberhaupt inloggen op je systeem zelf. Zelfs inloggen op je wifi is dan al riskant. Je telefoon eraan hangen is einde oefening.
"Zelfs inloggen op je wifi is dan al riskant. Je telefoon eraan hangen is einde oefening."

Is dit een overdrijving?
pi_176440017
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 20:53 schreef wiskundenoob het volgende:

[..]

"Zelfs inloggen op je wifi is dan al riskant. Je telefoon eraan hangen is einde oefening."

Is dit een overdrijving?
Totaal niet.

Als jij op je win xp systeempje zit is er voor mij letterlijk 5 minuten een steady directe verbinding nodig om in te breken. Linksom of rechtsom is dit voor een attacker altijd wel te bereiken.

Als ik eenmaal binnen ben middels een backdoor, is het bij een ongepatched xp systeem vrij gemakkelijk om een reverse shell te installeren waardoor ik volledige controle heb over je computer.

Zodra ik dat heb, kan ik doormiddel van een keylogger je toetsaanslagen inzien en dus weten wat jij (aan wachtwoorden) intypt. Zodra jij inlogt op je wifi, kan ik het wachtwoord inzien en vervolgens met mijn eigen systeem inloggen op de wifi.

Zodra ik ingelogd ben op je wifi, kan ik ook verbinding maken met de inlogpagina van je router. Aangezien ik een systeem heb staan die 1 miljard berekeningen per seconde kan maken, kan ik ervoor kiezen om je router te hacken (doormiddel van brute force, lukt dit niet dan via social engeneering waarbij ik probeer in te spelen op jou als eindgebruiker, bijvoorbeeld d.m.v. een MITM-attack waarbij ik een phishing site maak gelijk aan jouw inlogpagina van je router. Op die manier probeer ik je in de val te lokken door daar je wachtwoord in te vullen, bijvoorbeeld door een pagina te maken als "beveiligingsrisico, voer je wachtwoord in om je router te updaten"). Hoe dan ook, vroeger of later zit ik in je router.

Zodra ik in je router zit, kan ik je DNS instellingen wijzigen en dus ALLES wat jij qua internetverkeer doet onderscheppen. Dus ook je bankgegevens enzovoorts.

Wanneer jij je telefoon er vervolgens een keer aan hangt kan ik doormiddel van de verificatiemethode van je telefoon je bankrekening plunderen door er bijvoorbeeld bitcoins van te kopen en deze over te schijven naar een nieuwe anonieme wallet. Dan zie je je geld nooit meer terugz

En dit alles is in een half uur te doen (afhankelijk van het computergedrag van de eindgebruiker en het dan wel niet aangesloten hebben van een telefoon.)

Ik overdrijf dus niet. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2018 21:06:02 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')