abonnement Unibet Coolblue
pi_176418360
We hebben in de nieuwe huurwoning tijdelijk een vrijstaande (inductie) kookplaat op de vaatwasser staan. In de handleiding van de vaatwasser staat eigenlijk dat er geen kookplaat boven gemonteerd mag worden.
Nu wil ik eigenlijk met de tijd van die vrijstaande kookplaat af en een "zwevend" aanrechtblad boven de vaatwasser en de wasmachine die naast elkaar staan maken wegens ruimtegebrek.
Daarin wil ik dan, indien er mogelijkheden voor zijn, een inbouw (indusctie) kookplaat verwerken. Extra ruimte voor een heel fornuis (met oven onderin) is er helaas niet. Weet iemand van de handige klussers hier of dit op een of andere manier toch te realiseren is?

Bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid ruimte overlaten tussen het bovenblad van de vaatwasser en de kookplaat en/of speciaal isolatiemateriaal onder de kookplaat gebruiken?
Het is een vrijstaande vaatwasser en ik wil hem ook niet als "onderbouw" onder het blad monteren, bovenplaat blijft er dus gewoon op.

Hier een foto van de situatie:



Ik dacht zelf eventueel aan een los aanrechtblad van bijv. Ikea (zie linkje) en dit dan ,rekening houdend met de benodige hoeveelheid ruimte tbv ventilatie, zwevend boven de twee apparaten te bevestigen middels muurbeugels en/of poten (mits deze niet teveel in de weg gaan zitten).

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30274362/

In de handleiding zie ik steeds kastjes of een inbouwapparaat getekend dus vraag ik mij of of dat wat ik in gedachte heb gaat werken.
Ervaringsdeskundigen die hier wat licht op kunnen schijnen? :)

[ Bericht 2% gewijzigd door LAUWESTYLE op 10-01-2018 22:07:37 ]
pi_176426405
Ik heb een soortgelijke situatie. Ik heb inderdaad een houten aanrechtblad van Ikea op maat gezaagd. Een gat er in voor de inductieplaat. Rechts leunt het blad op het bestaande aanrecht en aan de achter- en linkerkant heb ik latjes in de muur geschroefd waar het blad op rust. Daarna netjes afkitten.
pi_176426657
tuurlijk kan er een aanrecht. mooier is de bestaande te vervangen voor een nieuwe langere maar dat moet je zelf beslissen.

ik zou op de vaatwasser iets van een isolerende folie leggen. bijvoorbeeld dat spul voor achter een radiator zo houdt je warmte weg van de vaatwasser.

maar een kookplaat hoort niet heel heet te worden aan de onderkant. het lijkt me eerder een probleem als het rechtstreeks is.

bij evt garantie geval zullen ze moeilijk gaan doen vermoed ik.
pi_176432658
De bovenkant van een vaatwasser wordt warm (dat kan je zelfs aan de bovenzijde van het aanrechtblad voelen) en niet de onderkant van een kookplaat.

Tevens heb je kans dat beide elkaar raken omdat de kookplaat onder het aanrechtblad zal uit komen deze zal dikker zijn dan het aanrechtblad zelf. Daarvoor zie je onder een kookplaat een blinde plaat zitten net zo hoog als een normale lade is maar vast gemonteerd is.
pi_176435880
Bedankt voor de reacties.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 08:25 schreef Nico987 het volgende:
tuurlijk kan er een aanrecht. mooier is de bestaande te vervangen voor een nieuwe langere maar dat moet je zelf beslissen.
Dat is idd mooier. Maar uit kostenoverweging en het feit dat de keuken zelf van de bouwvereninging is, voel ik daar momenteel niet zoveel voor.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:22 schreef BTKlus het volgende:
Tevens heb je kans dat beide elkaar raken omdat de kookplaat onder het aanrechtblad zal uit komen deze zal dikker zijn dan het aanrechtblad zelf. Daarvoor zie je onder een kookplaat een blinde plaat zitten net zo hoog als een normale lade is maar vast gemonteerd is.
Is het dan een optie om het aanrechtblad gewoon iets hoger te monteren? :)
pi_176436379
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:20 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Bedankt voor de reacties.

[..]

Dat is idd mooier. Maar uit kostenoverweging en het feit dat de keuken zelf van de bouwvereninging is, voel ik daar momenteel niet zoveel voor.

[..]

Is het dan een optie om het aanrechtblad gewoon iets hoger te monteren? :)

Alleen als jij dat zelf dan mooi vind. Dan lijkt mij dat geen enkel probleem.
  donderdag 11 januari 2018 @ 20:01:57 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176438634
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:22 schreef BTKlus het volgende:
De bovenkant van een vaatwasser wordt warm (dat kan je zelfs aan de bovenzijde van het aanrechtblad voelen) en niet de onderkant van een kookplaat.

Tevens heb je kans dat beide elkaar raken omdat de kookplaat onder het aanrechtblad zal uit komen deze zal dikker zijn dan het aanrechtblad zelf. Daarvoor zie je onder een kookplaat een blinde plaat zitten net zo hoog als een normale lade is maar vast gemonteerd is.
ik toch ook vaak een oven onder de kookplaat. dan zit er ook vrijwel geen ruimte tussen. Een vaatwasser wordt handwarm, ik denk dat een oven heter is.
Tot nooit .......
pi_176445612
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 20:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik toch ook vaak een oven onder de kookplaat. dan zit er ook vrijwel geen ruimte tussen. Een vaatwasser wordt handwarm, ik denk dat een oven heter is.
Ok, dus ik kan aannemen dat het gewoon moet kunnen? Ik zal sowieso warmteisolerend materiaal gebruiken en vochtwerende folie zoals bij het aanrechtblad beschreven staat.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 01:54:53 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176446186
staat er eigenlijk 'gemonteerd' ?
Monteren lees ik als iets meer dan neerzetten. Zullen ze niet bedoelen dat je hem er niet rechtstreeks op mag schroeven?
Tot nooit .......
pi_176451061
Laagje lucht zal ook isoleren toch?
.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:51:43 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176451245
Het gaat niet om de warmte maar om de snel opstijgende damp als je de deur opentrekt.. er word ook altijd geadviseerd om een alufolie laag aan de onderkant van het aanrechtblad te plakken, omdat anders de spaanplaat en de afwerking van elkaar los gaan laten op termijn..

Ik denk dat de meeste kookplaten die hete damp ook niet fijn vinden..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')