abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176411809
Hey F0kkers,

Ik weet niet beter dan dat opsporing verzocht op TV is geweest en zeker toen ik klein was (ik kom uit 98) keek ik het vaak. Deze show had destijds een grote impact op mijn beeldvorming over criminaliteit. Het beeld dat ze je willen geven is onmiskenbaar; niet westerse allochtonen zijn verantwoordelijk voor 90% van de misdaad.

Ik ontken niet dat niet westerse allochtonen relatief meer geweldsmisdrijven plegen maar de statistieken laten zien dat in absolute getallen autochtonen en allochtonen grofweg evenveel misdaad plegen. (goo.gl/aR7G6z - CBS)

Ik had deze leugens blindelings geloofd (waar ik mij voor schaam) en met mij vele andere Nederlanders. Dat dit vanuit de publieke omroep komt doet mij afvragen wat hierachter zit.

Blijf altijd kritisch!!

[ Bericht 0% gewijzigd door stijn010 op 10-01-2018 14:48:36 (woordje vergeten) ]
Stijn. nu ook in 3D
  woensdag 10 januari 2018 @ 14:50:49 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176411893
Ja de waarheid is racistisch. :')14.gif
And so is the past
pi_176411912
quote:
7s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ja de waarheid is racistisch. :')[ afbeelding ]
Ik heb de statistieken letterlijk erbij gezet...
Stijn. nu ook in 3D
  woensdag 10 januari 2018 @ 14:53:35 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176411947
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:51 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Ik heb de statistieken letterlijk erbij gezet...
Met statistieken van het CBS komen en dan claimen kritisch te zijn. :').
And so is the past
pi_176411981
Vraag me eens of mij dat wat interesseert? Gewoon een lolletje, doe nou maar.
pi_176411992
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:53 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Met statistieken van het CBS komen en dan claimen kritisch te zijn. :').
Ik kom tenminste met iets. Waar is jouw waarheid dan op gebaseerd? RTL nieuws? Je maakt niet echt een sterk punt hier
Stijn. nu ook in 3D
pi_176411995
Je argumentatie gaat een beetje mank omdat je zou moeten kijken naar de verhoudingen bij delicten die zich lenen voor opsporing verzocht. (Bijv. een straatroof, terwijl je WED-feiten waarschijnlijk niet terugvindt)

Daarnaast moet je weten of de definities uit de statistieken (alloch- en autotochtoon) wel aansluiten bij wat jij op TV kwalificeert als alloch- en autochtoon. (Hint: waarschijnlijk niet).
  woensdag 10 januari 2018 @ 14:56:34 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176412009
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:55 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Ik kom tenminste met iets. Waar is jouw waarheid dan op gebaseerd? RTL nieuws? Je maakt niet echt een sterk punt hier
Opsporing verzocht.
And so is the past
pi_176412098
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:56 schreef Degodvader het volgende:
Je argumentatie gaat een beetje mank omdat je zou moeten kijken naar de verhoudingen bij delicten die zich lenen voor opsporing verzocht. (Bijv. een straatroof, terwijl je WED-feiten waarschijnlijk niet terugvindt)

Daarnaast moet je weten of de definities uit de statistieken (alloch- en autotochtoon) wel aansluiten bij wat jij op TV kwalificeert als alloch- en autochtoon. (Hint: waarschijnlijk niet).
Ik zie bij ieder type misdrijf (ook geweldsmisdrijf) bij de statistiek dezelfde trend terugkeren en dat is dat in absolute getallen autochtonen evenveel misdaad plegen als allochtonen (het CBS maakt zelf al het onderscheid westers en niet westers). Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat deze trend anders zou zijn bij bijvoorbeeld een straatroof of winkeloverval.
Stijn. nu ook in 3D
pi_176412174
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:00 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Ik zie bij ieder type misdrijf (ook geweldsmisdrijf) bij de statistiek dezelfde trend terugkeren en dat is dat in absolute getallen autochtonen evenveel misdaad plegen als allochtonen (het CBS maakt zelf al het onderscheid westers en niet westers). Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat deze trend anders zou zijn bij bijvoorbeeld een straatroof of winkeloverval.
En het tweede punt?
pi_176412239
Het gaat er bij Opsporing Verzocht niet om om niet-westerse mensen als crimineel neer te zetten. Het gaat erom misdaden op te lossen. En de misdaden die uitgezonden worden, zijn op andere manieren niet of nauwelijks op te lossen.
M.a.w. niet-westerse criminelen zijn beter in het verhullen van hun identiteit. Dat is in criminele kringen dus eigenlijk best wel een compliment.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 10 januari 2018 @ 15:12:03 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_176412337
Een quotum zou oplossing kunnen bieden!
Een realistische afspiegeling van misdaad in opsporing verzocht :).

Dat is alleen wel jammer voor delicten die makkelijk op te lossen zijn via opsporing verzocht, maar waar de donkere huidskleur ervoor zorgt dat het item het net niet haalt, want de donkere mensen limiet was overschreden ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_176412348
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:12 schreef Maanvis het volgende:
Een quotum zou oplossing kunnen bieden!
Een realistische afspiegeling van misdaad in opsporing verzocht :).

Dat is alleen wel jammer voor delicten die makkelijk op te lossen zijn via opsporing verzocht, maar waar de donkere huidskleur ervoor zorgt dat het item het net niet haalt, want de donkere mensen limiet was overschreden ;).
Dan wil ik ook 50% vrouwen zien.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_176412411
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:04 schreef Degodvader het volgende:

[..]

En het tweede punt?
Je hebt gelijk daar ben ik te kort door de bocht gegaan. Een allochtoon is volgens het CBS iemand van wie tenminste een ouder in het buitenland geboren is. Dat maakt mijn statistiek minder waardevol maar alsnog vermoed ik dat wat ze op opsporing verzocht laten zien disproportioneel is. Ik ga het nog wat meer onderzoeken.
Stijn. nu ook in 3D
pi_176412469
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:17 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk daar ben ik te kort door de bocht gegaan. Een allochtoon is volgens het CBS iemand van wie tenminste een ouder in het buitenland geboren is. Dat maakt mijn statistiek minder waardevol maar alsnog vermoed ik dat wat ze op opsporing verzocht laten zien disproportioneel is. Ik ga het nog wat meer onderzoeken.
Suc6.
pi_176412501
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:20 schreef Juup© het volgende:

[..]

Suc6.
senk joe
Stijn. nu ook in 3D
pi_176412561
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:00 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Ik zie bij ieder type misdrijf (ook geweldsmisdrijf) bij de statistiek dezelfde trend terugkeren en dat is dat in absolute getallen autochtonen evenveel misdaad plegen als allochtonen (het CBS maakt zelf al het onderscheid westers en niet westers). Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat deze trend anders zou zijn bij bijvoorbeeld een straatroof of winkeloverval.
Dat komt omdat jij als je bijvoorbeeld een derde generatie Marokkaan ziet bij opsporing verzocht, je die onder de allochtonen schaart. De statistieken noemen hem echter autochtoon.
pi_176412744
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:17 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk daar ben ik te kort door de bocht gegaan. Een allochtoon is volgens het CBS iemand van wie tenminste een ouder in het buitenland geboren is. Dat maakt mijn statistiek minder waardevol maar alsnog vermoed ik dat wat ze op opsporing verzocht laten zien disproportioneel is. Ik ga het nog wat meer onderzoeken.
Dan zul je van alle getoonde verdachten moeten onderzoeken of ze onder de CBS definitie vallen. Zware dobber (zeker omdat van een heel aantal de identiteit niet bekend is).


Je kunt dus eigenlijk geen idee hebben of je stelling juist is. Dat jij 'VERMOED' dat het disproportioneel is maakt dit niet anders.
pi_176412927
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:33 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dan zul je van alle getoonde verdachten moeten onderzoeken of ze onder de CBS definitie vallen. Zware dobber (zeker omdat van een heel aantal de identiteit niet bekend is).

Je kunt dus eigenlijk geen idee hebben of je stelling juist is. Dat jij 'VERMOED' dat het disproportioneel is maakt dit niet anders.
Ja einstein zo ver was ik inmiddels al. Waarom denk je dat ik VERMOED schreef. Hiermee geef ik toch al aan het antwoord niet te weten.
Stijn. nu ook in 3D
pi_176412945
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:24 schreef Steenkool het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij als je bijvoorbeeld een derde generatie Marokkaan ziet bij opsporing verzocht, je die onder de allochtonen schaart. De statistieken noemen hem echter autochtoon.
dus stijn010 is de racist, denkt dat alle bontkraagjes allochtonen zijn.
pi_176413153
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:45 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Ja einstein zo ver was ik inmiddels al. Waarom denk je dat ik VERMOED schreef. Hiermee geef ik toch al aan het antwoord niet te weten.
Kom dan terug als je het wel weet, nu is het gewoon stemmingmakerij.
pi_176413371
Steeds vaker wordt de huidskleur van (licht)getinte daders achterwege gelaten in berichtgeving en over programma's als Opsporing Verzocht wordt zelfs geroepen dat ze minder misdrijven moeten laten zien waarbij de verdachten een allochtone afkomst hebben. Er wordt dus geopperd om een soort politiek-correct filter op het programma te leggen, in plaats van prioriteit te leggen bij de ernstigste zaken of de zaken waarbij hulp van het publiek het hardst nodig is.

De realiteit is dat allochtonen - met name Marokkanen en Antillianen, in mindere mate Turken en Surinamers - factor 5 zijn oververtegenwoordigd in zo'n beetje ALLE foute lijstjes.
pi_176413626
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:09 schreef Elfletterig het volgende:
Steeds vaker wordt de huidskleur van (licht)getinte daders achterwege gelaten in berichtgeving en over programma's als Opsporing Verzocht wordt zelfs geroepen dat ze minder misdrijven moeten laten zien waarbij de verdachten een allochtone afkomst hebben. Er wordt dus geopperd om een soort politiek-correct filter op het programma te leggen, in plaats van prioriteit te leggen bij de ernstigste zaken of de zaken waarbij hulp van het publiek het hardst nodig is.

De realiteit is dat allochtonen - met name Marokkanen en Antillianen, in mindere mate Turken en Surinamers - factor 5 zijn oververtegenwoordigd in zo'n beetje ALLE foute lijstjes.
Maargoed, oververtegenwoordiging is in dezen niet relevant, het gaat om absolute aantallen.
pi_176413831
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:24 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Maargoed, oververtegenwoordiging is in dezen niet relevant, het gaat om absolute aantallen.
Het gaat ook om ernst / impact en de mate van oplosbaarheid. Een zaak waar duidelijke camerabeelden van zijn is gemakkelijker op te lossen met behulp van tv-kijkers dan een zaak waar alleen een vaag signalement van de dader voorhanden is.
pi_176414428
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het gaat ook om ernst / impact en de mate van oplosbaarheid. Een zaak waar duidelijke camerabeelden van zijn is gemakkelijker op te lossen met behulp van tv-kijkers dan een zaak waar alleen een vaag signalement van de dader voorhanden is.
Weet jij welke criteria opsporing verzocht hanteert voor het uitzenden van een zaak?
pi_176414874
Alsnog als de cijfers gelijk zijn zoals je zegt, in verhouding tot de gehele nederlandse bevolking zal er procentueel een groter deel niet autochtoon zijn, toch?
  donderdag 11 januari 2018 @ 09:32:23 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_176427261
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:09 schreef Elfletterig het volgende:
Steeds vaker wordt de huidskleur van (licht)getinte daders achterwege gelaten in berichtgeving en over programma's als Opsporing Verzocht wordt zelfs geroepen dat ze minder misdrijven moeten laten zien waarbij de verdachten een allochtone afkomst hebben. Er wordt dus geopperd om een soort politiek-correct filter op het programma te leggen, in plaats van prioriteit te leggen bij de ernstigste zaken of de zaken waarbij hulp van het publiek het hardst nodig is.

De realiteit is dat allochtonen - met name Marokkanen en Antillianen, in mindere mate Turken en Surinamers - factor 5 zijn oververtegenwoordigd in zo'n beetje ALLE foute lijstjes.
Als de wietteelt gelegaliseerd wordt zal dat een hoop schelen qua oververtegenwoordiging :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Leukste jonkie 2022 donderdag 11 januari 2018 @ 13:23:15 #28
213457 engine
pi_176431338
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:55 schreef LurkJeRot het volgende:
Vraag me eens of mij dat wat interesseert? Gewoon een lolletje, doe nou maar.
Hey, interesseert jou dat wat?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_176431675
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:00 schreef stijn010 het volgende:

[..]

Ik zie bij ieder type misdrijf (ook geweldsmisdrijf) bij de statistiek dezelfde trend terugkeren en dat is dat in absolute getallen autochtonen evenveel misdaad plegen als allochtonen (het CBS maakt zelf al het onderscheid westers en niet westers). Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat deze trend anders zou zijn bij bijvoorbeeld een straatroof of winkeloverval.
In absolute aantallen ja. Wat denk je van de relatieve aantallen :')
  donderdag 11 januari 2018 @ 13:46:00 #30
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_176431816
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:07 schreef spijkerbroek het volgende:
Het gaat er bij Opsporing Verzocht niet om om niet-westerse mensen als crimineel neer te zetten. Het gaat erom misdaden op te lossen. En de misdaden die uitgezonden worden, zijn op andere manieren niet of nauwelijks op te lossen.
M.a.w. niet-westerse criminelen zijn beter in het verhullen van hun identiteit. Dat is in criminele kringen dus eigenlijk best wel een compliment.
Dit ja _O-
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_176435373
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 09:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Als de wietteelt gelegaliseerd wordt zal dat een hoop schelen qua oververtegenwoordiging :)
Dat denk ik niet. Dit zijn namelijk bij uitstek jongeren die niet terugdeinzen voor grootschalige criminaliteit en ernstige geweldsdelicten. Als je kijkt naar soorten misdrijven, zie je in bijna alle categorieėn dezelfde oververtegenwoordiging terug.

En daar komt nog bij dat het faalbeleid van de afgelopen decennia ervoor heeft gezorgd dat criminele pubers (overwegend van allochtone afkomst) geen strobreed in de weg is gelegd. Ze zijn aan het uitgroeien (cq. zijn al uitgegroeid) tot volleerde beroepscriminelen. Niet mijn mening, maar gewoon wat politiechefs in interviews aangeven.
pi_176435782
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:47 schreef stijn010 het volgende:
[..] maar de statistieken laten zien dat in absolute getallen autochtonen en allochtonen grofweg evenveel misdaad plegen. (goo.gl/aR7G6z - CBS)
Dat is toch een significant verschil?

10.000 autochtonen, 10 plegen een misdaad.
100 niet-Westerse allochtonen, 10 plegen een misdaad.

Dit zijn absolute getallen waarover je het hebt.
pi_176435904
Is dit nou zo'n backfire topic ?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176438654
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:13 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Dat is toch een significant verschil?

10.000 autochtonen, 10 plegen een misdaad.
100 niet-Westerse allochtonen, 10 plegen een misdaad.

Dit zijn absolute getallen waarover je het hebt.
Maar om erachter te komen wat je bij opsporing verzocht zou kunnen verwachten moet je ook naar de absolute aantallen kijken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')