abonnement Unibet Coolblue
pi_176409112
Gister had ik de film Interstellar gezien. Hierin zat een scène waarbij de hoofdrolspeler naar een planeet reisde. Zijn maat bleef achter in een ander ruimteschip. Toen die gast terug ging naar ze maat, was ze maat echt veel ouder geworden. Is dit echt? Hoe is het mogelijk?
  woensdag 10 januari 2018 @ 12:39:57 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176409364
Ja, dit is mogelijk. Dit is bedacht door Einstein. In het echt is het wel wat complexer dan in de film. Het komt er op neer dat met hoge snelheid of in een zwaartekrachtsveld, de tijd voor je langzamer verloopt. Die kan zelfs zo goed als stil komen te staan aan de rand van een zwart gat. Dus als voor jou 1 seconde verstrijkt, verstrijkt in de rest van het heelal 1 miljoen jaar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 10 januari 2018 @ 12:56:24 #3
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_176409641
Het effect is zelfs meetbaar bij astronauten in het ISS, zij het op een heel kleine schaal. Voor de astronauten daar zal de klok na een jaar ongeveer 0,01 seconde achter lopen op dezelfde werkende klok op aarde.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_176409758
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 12:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Het effect is zelfs meetbaar bij astronauten in het ISS, zij het op een heel kleine schaal. Voor de astronauten daar zal de klok na een jaar ongeveer 0,01 seconde achter lopen op dezelfde werkende klok op aarde.
Is er een bron die dit fenomeen een beetje begrijpbaar uitlegt? Want volgens mijn is je klok dan gewoon naar de kloten. Of het interne mechaniek van slag oor de ruimtereis....
pi_176409819
Het begrip heet 'Time Dilation'. Kun je vast wel wat over vinden, maar hier de Wiki-pagina alvast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

Of het echt kan? Dat ligt er aan of het universum wel is wat de space agencies en Hollywood ons willen wijsmaken. Waarschijnlijk wel.
  woensdag 10 januari 2018 @ 13:43:15 #6
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_176410565
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:02 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Is er een bron die dit fenomeen een beetje begrijpbaar uitlegt? Want volgens mijn is je klok dan gewoon naar de kloten. Of het interne mechaniek van slag oor de ruimtereis....
Wikipediabron hierboven, maar anders kan je beter deze gebruiken:

https://simple.wikipedia.org/wiki/Gravitational_time_dilation

of deze

http://www.istianjinelear(...)02/06/time-dilation/

Daar leggen ze het concept redelijk uit zonder in al te veel details te treden.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_176438494
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:02 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Is er een bron die dit fenomeen een beetje begrijpbaar uitlegt? Want volgens mijn is je klok dan gewoon naar de kloten. Of het interne mechaniek van slag oor de ruimtereis....
Simpel gezegd:
- ruim honderd jaar geleden merkte men dat metingen van de lichtsnelheid steeds hetzelfde resultaat gaven, wat men niet had verwacht (de aarde draait rond de zon, je zou denken dat "ons tegemoetkomend" licht sneller zou gaan dan licht dat achter ons aan komt, vergelijk het met een steen naar een naderende of een wegrijdende auto gooien, de snelheid tov de naderende auto is groter).
- Einstein baseerde de speciale relativiteitstheorie op het idee dat elke waarnemer (die "stilstaat" of met een constante snelheid beweegt) dezelfde lichtsnelheid zou meten. Maar dat kan enkel als de tijd voor een snel bewegende waarnemer trager verloopt.
Want stel dat iemand op een 250 km/u rijdende trein een munt vanop één meter hoogte laat vallen: die munt bereikt de vloer na 0.44 sec, maar in die tijd heeft de trein (en de munt) horizontaal 30 meter afgelegd, en iemand die op het perron staat ziet die munt dus meer dan 30 meter bewegen. Voor de persoon op de trein was de gemiddelde snelheid van de munt ongeveer 2.3 m/s (1/0.44), voor de man op het perron was het 68 m/s.
Hetzelfde kan je met een lichtstraal doen, knip een zaklamp aan en meet de tijd waarop het licht de vloer bereikt. Voor de man op de trein is de afstand 1 meter en de tijd ongeveer 3.3 nanoseconden, maar als die trein zeer snel beweegt ziet de waarnemer op het perron de lichtstraal een langere weg afleggen, bvb 1.5 meter. Toch moeten ze dezelfde snelheid meten, dat kan enkel als voor de man op het perron het licht pas na 5 ns de vloer bereikt. Zijn klok loopt dus sneller, en hij is 5 ns ouder geworden, de man op de trein slechts 3.3 ns...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176448140
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:06 schreef matigeuser het volgende:
Het begrip heet 'Time Dilation'. Kun je vast wel wat over vinden, maar hier de Wiki-pagina alvast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

Of het echt kan? Dat ligt er aan of het universum wel is wat de space agencies en Hollywood ons willen wijsmaken. Waarschijnlijk wel.
Als het niet waar zou zijn zou je GPS niet functioneren.
-
pi_176448871
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:55 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Simpel gezegd:
- ruim honderd jaar geleden merkte men dat metingen van de lichtsnelheid steeds hetzelfde resultaat gaven, wat men niet had verwacht (de aarde draait rond de zon, je zou denken dat "ons tegemoetkomend" licht sneller zou gaan dan licht dat achter ons aan komt, vergelijk het met een steen naar een naderende of een wegrijdende auto gooien, de snelheid tov de naderende auto is groter).
- Einstein baseerde de speciale relativiteitstheorie op het idee dat elke waarnemer (die "stilstaat" of met een constante snelheid beweegt) dezelfde lichtsnelheid zou meten. Maar dat kan enkel als de tijd voor een snel bewegende waarnemer trager verloopt.
Want stel dat iemand op een 250 km/u rijdende trein een munt vanop één meter hoogte laat vallen: die munt bereikt de vloer na 0.44 sec, maar in die tijd heeft de trein (en de munt) horizontaal 30 meter afgelegd, en iemand die op het perron staat ziet die munt dus meer dan 30 meter bewegen. Voor de persoon op de trein was de gemiddelde snelheid van de munt ongeveer 2.3 m/s (1/0.44), voor de man op het perron was het 68 m/s.
Hetzelfde kan je met een lichtstraal doen, knip een zaklamp aan en meet de tijd waarop het licht de vloer bereikt. Voor de man op de trein is de afstand 1 meter en de tijd ongeveer 3.3 nanoseconden, maar als die trein zeer snel beweegt ziet de waarnemer op het perron de lichtstraal een langere weg afleggen, bvb 1.5 meter. Toch moeten ze dezelfde snelheid meten, dat kan enkel als voor de man op het perron het licht pas na 5 ns de vloer bereikt. Zijn klok loopt dus sneller, en hij is 5 ns ouder geworden, de man op de trein slechts 3.3 ns...
_O_

Dank voor deze heldere en beknopte uitleg! ^O^
pi_176459266
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als het niet waar zou zijn zou je GPS niet functioneren.
Waarom?
pi_176471538
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:41 schreef F__Societyyy het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat GPS werkt via elektromagnetische straling. Als je de effecten van de alg.rel.theorie, dus tijdsdilatie ten gevolge van de beweging en de positie van de satellieten t.o.v. ons, niet zou meenemen, dan zouden de signalen al snel achter gaan lopen en zou je na een dag al -tig honderd meter er naast zitten.

Overigens: de LHC zou ook niet kunnen functioneren als we tijdsdilatie zouden negeren. De klok van de rondgaande deeltjes loopt tientallen malen langzamer dan die van de fysici die de deeltjes analyseren, dus ook de vervaltijd. Dit is dilatie t.g.v. beweging; voor zwaartekracht geldt iets soortgelijks.

Zie b.v. ook het Hafele-Keating experiment: https://en.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2%80%93Keating_experiment
-
pi_176471615
Dus als je de volgende keer weer Google Maps gebruikt, bedank Einstein dan ff :P

Einstein: bedankt! :Y
-
pi_176472093
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:36 schreef Haushofer het volgende:
Omdat GPS werkt via elektromagnetische straling. Als je de effecten van de alg.rel.theorie, dus tijdsdilatie ten gevolge van de beweging en de positie van de satellieten t.o.v. ons, niet zou meenemen, dan zouden de signalen al snel achter gaan lopen en zou je na een dag al -tig honderd meter er naast zitten.
Maar dat is dan een correctie die je moet doen, stel dat tijdsdilatie niet zou bestaan zou het principe van gps nog wel werken volgens mij, alleen hoef je geen correctie te doen?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:20:41 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176472336
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:07 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar dat is dan een correctie die je moet doen, stel dat tijdsdilatie niet zou bestaan zou het principe van gps nog wel werken volgens mij, alleen hoef je geen correctie te doen?
Natuurlijk. GPS is helemaal niet gebaseeerd op het principe van tijdsdilatie. GPS zou alleen niet werken wanneer de lichtsnelheid oneindig was.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176472928
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:20 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk. GPS is helemaal niet gebaseeerd op het principe van tijdsdilatie. GPS zou alleen niet werken wanneer de lichtsnelheid oneindig was.
Juist. Dan zouden we eerder nog Newton moeten bedanken (e.v.a.) voor GPS.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_176473094
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:40 schreef Haushofer het volgende:
Dus als je de volgende keer weer Google Maps gebruikt, bedank Einstein dan ff :P

Einstein: bedankt! :Y
Vergeet Lorentz niet. Hij vormde een (dé) belangrijke schakel in de ontdekkingen van Einstein. Tevens Nederlander en Haarlemmer overigens. Hendrik Antoon Lorentz bedankt! _O_
pi_176494929
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:07 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar dat is dan een correctie die je moet doen, stel dat tijdsdilatie niet zou bestaan zou het principe van gps nog wel werken volgens mij, alleen hoef je geen correctie te doen?
Ja. Je zou constant de klokken van de satellieten en die van jou moeten corrigeren maar je zou niet begrijpen waarom.
-
pi_176494940
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 11:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk. GPS is helemaal niet gebaseeerd op het principe van tijdsdilatie. GPS zou alleen niet werken wanneer de lichtsnelheid oneindig was.
Volgens mij juist wel, omdat je dan geen tijdsdilatie zou hebben. Een oneindige lichtsnelheid levert je weer de Newtonse mechanica op met zijn absolute tijd.
-
pi_176494959
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 12:18 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Vergeet Lorentz niet. Hij vormde een (dé) belangrijke schakel in de ontdekkingen van Einstein. Tevens Nederlander en Haarlemmer overigens. Hendrik Antoon Lorentz bedankt! _O_
M.b.t. zijn speciale theorie wel, eveneens als Poincaré.
-
pi_176495311
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 12:18 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Vergeet Lorentz niet. Hij vormde een (dé) belangrijke schakel in de ontdekkingen van Einstein. Tevens Nederlander en Haarlemmer overigens. Hendrik Antoon Lorentz bedankt! _O_
Laatst naar een superleuke voorstelling over het leven van Lorentz in Teylers museum geweest, aanrader. Echt heel grappig. :)

https://www.teylersmuseum(...)r-de-lorentz-formule
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 14 januari 2018 @ 12:43:57 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176496641
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgens mij juist wel, omdat je dan geen tijdsdilatie zou hebben. Een oneindige lichtsnelheid levert je weer de Newtonse mechanica op met zijn absolute tijd.
Ja, maar het is lastig een GPS systeem daar op te bouwen, omdat GPS juist werkt met het meten van de afstand naar de satelliet dmv tijd. Als de tijd van het signaal naar de GPS-ontvanger altijd 0 is, valt ook niet de afstand naar de satelliet te bepalen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176512817
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 10:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat GPS werkt via elektromagnetische straling. Als je de effecten van de alg.rel.theorie, dus tijdsdilatie ten gevolge van de beweging en de positie van de satellieten t.o.v. ons, niet zou meenemen, dan zouden de signalen al snel achter gaan lopen en zou je na een dag al -tig honderd meter er naast zitten.

Mwa, dat wordt beweerd, zoals hier:
quote:
The combination of these two relativitic effects means that the clocks on-board each satellite should tick faster than identical clocks on the ground by about 38 microseconds per day (45-7=38)! This sounds small, but the high-precision required of the GPS system requires nanosecond accuracy, and 38 microseconds is 38,000 nanoseconds. If these effects were not properly taken into account, a navigational fix based on the GPS constellation would be false after only 2 minutes, and errors in global positions would continue to accumulate at a rate of about 10 kilometers each day!
http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Ast162/Unit5/gps.html

Maar de satellieten vliegen allemaal op dezelfde hoogte, en het volstaat dat hun klokken onderling synchroon lopen om de correcte locatie te bekomen, want die wordt berekend op basis van de verschillen tussen de ontvangen tijdssignalen. De tijd op aarde speelt geen rol, een GPS ontvanger bevat geen atoomklok om mee te vergelijken (en de satellieten functioneren zonder contact met het controlestation).

Wat wel een rol speelt is de positie van de satelliet. Die moet de ontvanger berekenen aan de hand van de timestamp en de informatie die de satelliet over z'n baan geeft. De satelliet beweegt met zo'n 3.8 km/s, de 38000 ns komt neer op een afwijking van 15 cm per dag.

Trouwens, het zou moeilijk worden als met de klok van de ontvanger vergeleken werd: dan kan je beter niet op een berg wonen, of als piloot je gps ontvanger mee op het vliegtuig nemen...

[ Bericht 10% gewijzigd door crystal_meth op 15-01-2018 06:13:59 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176513593
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 05:46 schreef crystal_meth het volgende:

De tijd op aarde speelt geen rol, een GPS ontvanger bevat geen atoomklok om mee te vergelijken (en de satellieten functioneren zonder contact met het controlestation).

Ok, ik meende van wel, maar het is al weer een tijd geleden. Zal het nog eens nakijken :P
-
  maandag 15 januari 2018 @ 09:00:17 #24
139693 Rolstoelvandaal
I once was a stuntman...
pi_176513732
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 08:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, ik meende van wel, maar het is al weer een tijd geleden. Zal het nog eens nakijken :P
Ik heb ooit een documentaire gezien waar men het ook over relativiteit en tijd had. Hier in werd ook over het gps systeem gesproken. Ze lieten in dat programma de plek zien van waar mensen niks anders deden dan de klokken van onder andere gps satellieten synchroon houden. Kan me alleen niet meer herinneren welk programma het was.
  maandag 15 januari 2018 @ 09:25:58 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176513954
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 08:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, ik meende van wel, maar het is al weer een tijd geleden. Zal het nog eens nakijken :P
De exacte tijd wordt meegezonden als dimensie in het signaal net zoals de locaties van de satellieten. Daarom moet je ook minimaal 4 satellieten (dimensies) ontvangen.
Het is onuitvoerbaar en veel te duur om iedere GPS met een atoomklok uit te rusten natuurlijk! Maar als posities van al die satellieten bekend zijn, is zowel 3D-coordinaat + tijd uit te rekenen. Vandaar dat iedere GPS ook als zeer nauwkeurig tijdssignaal kan dienen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176519669
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 09:00 schreef Rolstoelvandaal het volgende:

[..]

Ik heb ooit een documentaire gezien waar men het ook over relativiteit en tijd had. Hier in werd ook over het gps systeem gesproken. Ze lieten in dat programma de plek zien van waar mensen niks anders deden dan de klokken van onder andere gps satellieten synchroon houden. Kan me alleen niet meer herinneren welk programma het was.
Logisch, universiteiten, research instituten, radiotelescopen etc gebruiken allemaal atoomklokken, oa om data te timestampen. Voor very long baseline interferometry (VLBI) bvb namen radiotelescopen verspreid over de aardbol de ontvangen signalen op tape op, samen met de timestamps. Die banden werden naar het lab gestuurd, waar men ze synchroniseerde (op basis van de timestamps), en aan elk signaal meer of minder delay toevoegde om te compenseren voor het verschil in afstand van de radiotelescoop tot de bron. Als men ze dan samen afspeelde kon men het interferentiepatroon registreren. (tegenwoordig wordt dat allemaal met computers gedaan). Dan moeten de klokken echt nauwkeurig gelijk lopen, als je een signaal van 1 MHz bestudeert komt een halve microseconde overeen met een faseverschuiving van 180°, bij hogere frequenties moet je de locatie van de telescopen en de tijd tot op decimeters en nanoseconden nauwkeurig kennen.

Maar voor GPS valt het wel mee, de Block II generatie satellieten (gelanceerd in 1989 en 1990) waren ontworpen om 14 dagen zonder contact met het control segment op de grond te functioneren. Bij Block IIA (1990 tot 1997) was dat opgetrokken tot 180 dagen. (Wat op zich niet niet bewijst dat de tijdsdilatatie weinig effect heeft op GPS nauwkeurigheid, want de nodige correcties zijn ingebouwd in de software).

De atoomklokken worden niet gesynchroniseerd met één of andere "master clock" btw, ze vormen gezamelijk de tijdsbasis: hun (gewogen) gemiddelde levert de "International Atomic Time", een tijdsbasis die nauwkeuriger is dan de afzonderlijke atoomklokken.

[ Bericht 5% gewijzigd door crystal_meth op 16-01-2018 05:43:32 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176544409
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 09:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

De exacte tijd wordt meegezonden als dimensie in het signaal net zoals de locaties van de satellieten. Daarom moet je ook minimaal 4 satellieten (dimensies) ontvangen.
Het is onuitvoerbaar en veel te duur om iedere GPS met een atoomklok uit te rusten natuurlijk! Maar als posities van al die satellieten bekend zijn, is zowel 3D-coordinaat + tijd uit te rekenen. Vandaar dat iedere GPS ook als zeer nauwkeurig tijdssignaal kan dienen!
Toch snap ik dit niet. Dat je 4 satellieten nodig hebt, snap ik; dat is trilateratie (https://en.wikipedia.org/wiki/Trilateration). Maar uit deze signalen haal je een positie gebaseerd op tijdsintervallen, en dan zul je moeten corrigeren voor het feit dat de klokken van de satelietten onderling en tussen de satellieten en het baken op aarde niet met dezelfde snelheid lopen. Zie ook

http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Ast162/Unit5/gps.html

Maar misschien dat je met extra satellieten kunt corrigeren hiervoor. Daarvoor ken ik het GPS-systeem niet goed genoeg voor.
-
  dinsdag 16 januari 2018 @ 16:04:12 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176544460
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Toch snap ik dit niet. Dat je 4 satellieten nodig hebt, snap ik; dat is trilateratie (https://en.wikipedia.org/wiki/Trilateration). Maar uit deze signalen haal je een positie gebaseerd op tijdsintervallen, en dan zul je moeten corrigeren voor het feit dat de klokken van de satelietten onderling en tussen de satellieten en het baken op aarde niet met dezelfde snelheid lopen. Zie ook

http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Ast162/Unit5/gps.html

Maar misschien dat je met extra satellieten kunt corrigeren hiervoor. Daarvoor ken ik het GPS-systeem niet goed genoeg voor.
Als je weet in hoeverre die klokken anders lopen is het mogelijk daarvoor te compenseren. Ik dacht ook dat dit vanaf een aardstation gecorrigeerd werd.
Essentie is dat de signalen uit (minstens) 4 satellieten in een matrix verzameld worden en dat deze dan 'geveegd' gaat worden en zo 3D + T oplevert. Meer satellieten is meer nauwkeurigheid.
Ik heb dat ooit nog eens moeten doen, maar dat is 20 jaar geleden!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176545206
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je weet in hoeverre die klokken anders lopen is het mogelijk daarvoor te compenseren. Ik dacht ook dat dit vanaf een aardstation gecorrigeerd werd.
Blijkbaar worden de satellieten er zelf op gecorrigeerd (van de eerdere site die ik gaf):

quote:
The engineers who designed the GPS system included these relativistic effects when they designed and deployed the system. For example, to counteract the General Relativistic effect once on orbit, the onboard clocks were designed to "tick" at a slower frequency than ground reference clocks, so that once they were in their proper orbit stations their clocks would appear to tick at about the correct rate as compared to the reference atomic clocks at the GPS ground stations. Further, each GPS receiver has built into it a microcomputer that, in addition to performing the calculation of position using 3D trilateration, will also compute any additional special relativistic timing calculations required, using data provided by the satellites.
-
pi_176553854
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Toch snap ik dit niet. Dat je 4 satellieten nodig hebt, snap ik; dat is trilateratie (https://en.wikipedia.org/wiki/Trilateration). Maar uit deze signalen haal je een positie gebaseerd op tijdsintervallen, en dan zul je moeten corrigeren voor het feit dat de klokken van de satelietten onderling en tussen de satellieten en het baken op aarde niet met dezelfde snelheid lopen. Zie ook

http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Ast162/Unit5/gps.html

Maar misschien dat je met extra satellieten kunt corrigeren hiervoor. Daarvoor ken ik het GPS-systeem niet goed genoeg voor.
De klokken van de satellieten lopen onderling synchroon. Volgens https://web.archive.org/w(...)erson/math36/GPS.pdf gebruikt men de tijd van de (onnauwkeurige) klok in de GPS ontvanger om initiële waarden (pseudoranges) voor de afstanden tot de vier satellieten te berekenen, op basis waarvan men de locatie en de afstandscorrectie (die de tijdscorrectie geeft) bepaalt.
Al lijkt het me handiger om de tijd zodanig te kiezen dat de kortste afstand nul wordt (maakt in theorie geen verschil, maar bespaart tijd bij matrixberekeningen, en als je een goedkope microcontroller gebruikt wil je double precision floats zoveel mogelijk vermijden, dus liever met 0.000 en 345.678 dan met 12000.000 en 12345.678 rekenen).

Het klopt dat je in theorie 4 afstanden nodig hebt om de positie te bepalen, maar in de praktijk volstaan drie afstanden, want slechts één van de 2 mogelijke posities zal op (of dicht bij) het aardoppervlak liggen.
Analoog daarmee volstaan 4 satellieten om de positie + correctie te bepalen: er zijn 2 mogelijke oplossingen, je GPS kiest de oplossing die het dichtst bij het aardoppervlak ligt.

quote:
SPS performance standards (as specified in Annex A) assume no ambiguities in the position solution process. The formal derivation of the GPS position solution does however admit the possibility of position determination ambiguities due to bifurcate solutions, although the probability is nil for users on or near the surface of the Earth.
https://www.gps.gov/techn(...)al-specification.pdf

[ Bericht 4% gewijzigd door crystal_meth op 16-01-2018 22:19:16 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176647621
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:34 schreef warhamstr het volgende:

[..]

_O_

Dank voor deze heldere en beknopte uitleg! ^O^
Merk wel op dat voor een klok op het perron net hetzelfde geldt als je de rollen van de waarnemers omwisselt. Wat zou betekenen dat de man op het perron slechts 3.3 ns ouder is geworden en de man op de trein 5 ns. Als verklaring voor de situatie beschreven in de OP volstaat het dus niet.

Om dat te verklaren moet je heel de reis bekijken, vanaf het vertrek tot de thuiskomst. Als je het totale traject uitwerkt krijg je vanuit het oogpunt van beide waarnemers hetzelfde resultaat: er is meer tijd verstreken op de "achtergebleven" dan op de "reizende" klok. Voor een volledige uitwerking, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox

Beide waarnemers zien de klok van de ander eerst trager, dan sneller lopen dan hun eigen klok. Beide meten ook hetzelfde verschil (bvb 30% trager, of 70% trager..). Maar hun ervaringen zijn niet identiek: voor de reizende waarnemer duren beide periodes even lang (logisch, omdat de periodes samenvallen met z'n heen en terugweg), voor de achtergebleven waarnemer duurt de periode waarin hij de klok trager ziet lopen langer dan die waarin ze sneller loopt. Logisch, want op de heenweg moet licht dat later vertrekt een langere weg afleggen, op de terugweg wordt de weg steeds kleiner. Als je het extreme geval beschouwd, reizen aan de lichtsnelheid: dan zie je z'n heenweg twee keer zo lang als ie volgens jou klok duurde (na 4 jaar is ie 4 lichtjaar ver, en dat licht heeft nog eens 4 jaar nodig om de aarde te bereiken), de terugreis is één flits (zoals een sonic boom), want al het licht van die terugreis komt samen met hem aan.

[ Bericht 14% gewijzigd door crystal_meth op 21-01-2018 10:15:03 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176650545
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 02:25 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Merk wel op dat voor een klok op het perron net hetzelfde geldt als je de rollen van de waarnemers omwisselt. Wat zou betekenen dat de man op het perron slechts 3.3 ns ouder is geworden en de man op de trein 5 ns. Als verklaring voor de situatie beschreven in de OP volstaat het dus niet.

Om dat te verklaren moet je heel de reis bekijken, vanaf het vertrek tot de thuiskomst. Als je het totale traject uitwerkt krijg je vanuit het oogpunt van beide waarnemers hetzelfde resultaat: er is meer tijd verstreken op de "achtergebleven" dan op de "reizende" klok. Voor een volledige uitwerking, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox

Beide waarnemers zien de klok van de ander eerst trager, dan sneller lopen dan hun eigen klok. Beide meten ook hetzelfde verschil (bvb 30% trager, of 70% trager..). Maar hun ervaringen zijn niet identiek: voor de reizende waarnemer duren beide periodes even lang (logisch, omdat de periodes samenvallen met z'n heen en terugweg), voor de achtergebleven waarnemer duurt de periode waarin hij de klok trager ziet lopen langer dan die waarin ze sneller loopt. Logisch, want op de heenweg moet licht dat later vertrekt een langere weg afleggen, op de terugweg wordt de weg steeds kleiner. Als je het extreme geval beschouwd, reizen aan de lichtsnelheid: dan zie je z'n heenweg twee keer zo lang als ie volgens jou klok duurde (na 4 jaar is ie 4 lichtjaar ver, en dat licht heeft nog eens 4 jaar nodig om de aarde te bereiken), de terugreis is één flits (zoals een sonic boom), want al het licht van die terugreis komt samen met hem aan.
Dit wordt inderdaad zelfs in populaire verhandelingen vaak niet goed begrepen, zoals die van Lieven Scheire of Diederik Jekel, waarin doodleuk wordt beweerd dat tijdsdilatie zoals b.v. op het perron en de trein geen symmetrisch verschijnsel is. Dat zou natuurlijk rechtstreeks de relativiteitstheorie indruisen, want inertiaalwaarnemers zouden dan niet meer equivalent zijn.
-
pi_176650594
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:00 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De klokken van de satellieten lopen onderling synchroon. Volgens https://web.archive.org/w(...)erson/math36/GPS.pdf gebruikt men de tijd van de (onnauwkeurige) klok in de GPS ontvanger om initiële waarden (pseudoranges) voor de afstanden tot de vier satellieten te berekenen, op basis waarvan men de locatie en de afstandscorrectie (die de tijdscorrectie geeft) bepaalt.
Al lijkt het me handiger om de tijd zodanig te kiezen dat de kortste afstand nul wordt (maakt in theorie geen verschil, maar bespaart tijd bij matrixberekeningen, en als je een goedkope microcontroller gebruikt wil je double precision floats zoveel mogelijk vermijden, dus liever met 0.000 en 345.678 dan met 12000.000 en 12345.678 rekenen).

Het klopt dat je in theorie 4 afstanden nodig hebt om de positie te bepalen, maar in de praktijk volstaan drie afstanden, want slechts één van de 2 mogelijke posities zal op (of dicht bij) het aardoppervlak liggen.
Analoog daarmee volstaan 4 satellieten om de positie + correctie te bepalen: er zijn 2 mogelijke oplossingen, je GPS kiest de oplossing die het dichtst bij het aardoppervlak ligt.

[..]

https://www.gps.gov/techn(...)al-specification.pdf
Thnx, interessante pdf :)
-
  maandag 22 januari 2018 @ 23:21:16 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_176685968
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:00 schreef crystal_meth het volgende:

Het klopt dat je in theorie 4 afstanden nodig hebt om de positie te bepalen, maar in de praktijk volstaan drie afstanden, want slechts één van de 2 mogelijke posities zal op (of dicht bij) het aardoppervlak liggen.
[..]

https://www.gps.gov/techn(...)al-specification.pdf
Dat denk ik niet, want dan zou je voor iedere positie op het aardoppervlakte de hoogte moeten weten. En als je uitgaat van een hoogte van 0, ontstaat een meetfout gelijk aan de hoogte.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_176689724
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 23:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, want dan zou je voor iedere positie op het aardoppervlakte de hoogte moeten weten. En als je uitgaat van een hoogte van 0, ontstaat een meetfout gelijk aan de hoogte.
Hoezo? Je kijkt naar de afstand tov het centrum van de aarde, voor slechts één van de 2 posities zal die (in km uitgedrukt) met een zes beginnen, want de andere positie ligt minstens 1000 km boven het aardoppervlak.

EDIT: vorige edits maakten het niet veel beter, nieuwe poging:

De constellatie van satellieten garandeert dat er minstens 4 zichtbaar zijn met een "mask angle" van 5°, maw minstens 5° boven de horizon. ftp://ftp.tapr.org/gps/gpsspsa.pdf
1 satelliet is nodig voor de tijdscorrectie, dan blijven er drie over om de locatie te bepalen, maar drie boloppervlakken snijden elkaar in 2 punten, je krijgt dus 2 mogelijke posities, de correcte en een foute. Hoe verder de satellieten van elkaar verwijderd zijn, hoe dichter die punten bijeen liggen, maar een hoek van minstens 5° boven de horizon garandeert dat het 2de punt minstens X honderden kilometers boven het aardoppervlak ligt (hoeveel precies kan je uitrekenen), zodat je dat punt op basis van de afstand tot het middelpunt van de aarde kan uitsluiten.

Als er meer dan 4 satellieten zichtbaar zijn kan de locatie eenduidig bepaalt worden (4 satellieten voor de locatie + 1 extra voor de tijdscorrectie),

Ter illustratie, in 2D kan je met drie satellieten de positie eenduidig bepalen, met 2 krijg je 2 mogelijke oplossingen:

A= middelpunt van de aarde
B= GPS ontvanger
C, D= satellieten
E= tweede mogelijke positie (zelfde afstanden tov C en D).

Als afstand A-E groot genoeg is weet je dat E niet op het aardoppervlak kan liggen en B dus de correcte oplossing is. Hoe kleiner de hoek van C en D tov de horizon, hoe dichter E bij het aardoppervlak komt.


[ Bericht 20% gewijzigd door crystal_meth op 24-01-2018 01:43:01 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176710963
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 02:25 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Merk wel op dat voor een klok op het perron net hetzelfde geldt als je de rollen van de waarnemers omwisselt. Wat zou betekenen dat de man op het perron slechts 3.3 ns ouder is geworden en de man op de trein 5 ns. Als verklaring voor de situatie beschreven in de OP volstaat het dus niet.

Om dat te verklaren moet je heel de reis bekijken, vanaf het vertrek tot de thuiskomst. Als je het totale traject uitwerkt krijg je vanuit het oogpunt van beide waarnemers hetzelfde resultaat: er is meer tijd verstreken op de "achtergebleven" dan op de "reizende" klok. Voor een volledige uitwerking, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox

Beide waarnemers zien de klok van de ander eerst trager, dan sneller lopen dan hun eigen klok. Beide meten ook hetzelfde verschil (bvb 30% trager, of 70% trager..). Maar hun ervaringen zijn niet identiek: voor de reizende waarnemer duren beide periodes even lang (logisch, omdat de periodes samenvallen met z'n heen en terugweg), voor de achtergebleven waarnemer duurt de periode waarin hij de klok trager ziet lopen langer dan die waarin ze sneller loopt. Logisch, want op de heenweg moet licht dat later vertrekt een langere weg afleggen, op de terugweg wordt de weg steeds kleiner. Als je het extreme geval beschouwd, reizen aan de lichtsnelheid: dan zie je z'n heenweg twee keer zo lang als ie volgens jou klok duurde (na 4 jaar is ie 4 lichtjaar ver, en dat licht heeft nog eens 4 jaar nodig om de aarde te bereiken), de terugreis is één flits (zoals een sonic boom), want al het licht van die terugreis komt samen met hem aan.
Ik dacht dat ik het een beetje begreep... Nu heb ik koppijn.
pi_176716580
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 09:03 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik het een beetje begreep... Nu heb ik koppijn.
In het kort: In SR bestaat er niet zoiets als absolute gelijktijdigheid. Stel dat jij een rechtstreekse straalverbinding met een maankolonie hebt, jij stoot je koffiebeker omver en 1.3 sec later zie je de ander hetzelfde doen, dan weet je dat het gelijktijdig gebeurde, want het signaal heeft 1.3 sec nodig om de afstand af te leggen. En voor de persoon op de maan zijn het ook gelijktijdige gebeurtenissen. Maar als hij ipv op de maan op een schip zit dat met een snelheid van 0.5c de aarde nadert, dan ziet hij het anders: jouw beker valt eerst om. Als z'n schip van de aarde weg beweegt is het net omgekeerd.

Wat heeft gelijktijdigheid met de twin paradox te maken? De tweeling op aarde kan voor de beelden die hij van de klok op het schip ontvangt steeds uitrekenen wanneer die volgens zijn klok uitgezonden werden. Voor hem gebeurt er niets bijzonders. De tweeling op het schip kan precies hetzelfde doen, maar op het moment dat hij van richting verandert verspringt die tijd, de beelden lijken plots veel eerder (volgens zijn klok) verzonden te zijn. Het lijkt alsof hij tijdens z'n reis van zes jaar beelden ontvangt die gedurende 16.7 jaar zijn uitgezonden. En over die periode van 16.7 jaar (volgens zijn klok) zijn er tien jaar verstreken op aarde. (als de snelheid 0.8c en de afstand 5 lichtjaar bedraagt) .

Maar als je een simpele uitleg wil:
naast tijdsdilatatie treedt ook lengtecontractie op. Een bewegend voorwerp wordt korter. Voor de waarnemer op aarde heeft dat geen effect, de lengte van het schip verandert, maar het moet nog steeds dezelfde afstand afleggen. Voor de waarnemer op het schip daarentegen beweegt de aarde en de bestemming, waardoor de afstand tussen beide kleiner wordt. Er is dus geen paradox, beiden zien dezelfde snelheid, de persoon op het schip ziet een kleinere afstand, voor hem duurt de trip dus minder lang dan voor de persoon op aarde.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')