abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_176393067
Overheid start campagne om depressie bespreekbaar te maken

Het ministerie van Volksgezondheid lanceert dinsdag een campagne om psychische problemen bespreekbaar te maken.

Volgens onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid vindt de overgrote meerderheid van de mensen met depressieve gevoelens het lastig om er zelf over te beginnen, terwijl ze dat eigenlijk wel willen. Meer dan 800.000 Nederlanders kampen met een depressie. Dat komt neer op ruim één op de twintig mensen.

"Een depressie kan ons allemaal overkomen. Bijvoorbeeld na het verlies van een dierbare, of een burn-out'', Staatssecretaris Paul Blokhuis. Volgens hem hebben vooral jongeren en jonge vrouwen het gevoel er niet over te kunnen praten. "Dat is ontzettend verdrietig. Want door erover te praten, kun je voorkomen dat klachten uitgroeien tot een allesoverheersend probleem'', aldus de staatssecretaris.

Volgens de peiling vindt meer dan de helft van de jongeren en de jonge vrouwen het prettig als iemand uit hun omgeving het gesprek begint over hun situatie. Tegelijkertijd vermijden vrienden en familie het onderwerp vaak omdat ze bang zijn de ander te kwetsen, stellen de onderzoekers vast.

Signaleren
De kans op een depressie is het grootst bij jongeren, jonge vrouwen, werknemers met stressvolle beroepen en chronisch zieken. Hoe sneller een depressie gesignaleerd wordt, hoe beter het behandeld kan worden, zeggen deskundigen.

Depressies zijn al jaren een van de belangrijkste veroorzakers van ziekteverzuim in Nederland. Mensen die hier last van hebben zijn vaak neerslachtig, eten te weinig, of juist te veel, en slapen slecht. Ook zijn ze vaak snel geïrriteerd, hebben weinig energie en kunnen zich moeilijk concentreren. Bovendien denken mensen die depressief zijn soms ook aan zelfmoord.

Bron: https://www.nu.nl/lifesty(...)rce=nieuwskoerier.nl

Mijn reactie op het bovenstaande artikel is het volgende:

Staatssecretaris Paul Blokhuis moet weten dat depressie ook onder mantelzorgers het hoogst is, waaronder ook die mantelzorgers die voor een familielid moeten zorgen. Een familielid die vanwege medische nalatigheid ernstig invalide is geraakt of door andere omstandigheden. Vaak kunnen deze mantelzorgers hierover niet praten met collega’s op het werk of er wordt door de werkgever totaal geen rekening gehouden als mantelzorgers niet altijd inzetbaar kunnen zijn.

Ik ken bijvoorbeeld een geval waarbij een vrouw voor haar ziek kind (dat academisch opgeleid is) nu moet gaan zorgen, omdat haar kind door nalatigheid van het ziekenhuis ernstig invalide is geraakt en dit kind dag en nacht afhankelijk is van de zorg van haar moeder. Daardoor is deze moeder depressief geraakt en haar man ook. Ondanks haar depressiviteit is ze mantelzorger, omdat haar man de situatie van hun kind niet aankan en daarnaast werkt ze ook en ze doet haar werk met veel plezier. Ze kan niet praten met haar werkgever over haar thuissituatie, want bij elk gesprek met haar werkgever wordt dat tegen haar gebruikt in plaats van begrip te verwachten. Haar werkgever houdt totaal geen rekening met haar situatie en verplicht haar, ondanks haar 36 dienstjaren, om ander werk te aanvaarden terwijl er daar geen reden voor is die haar te verwijten valt.

Door onbegrip van dergelijke werkgevers verkeren werkende mantelzorgers daardoor in een hopeloze situatie en dat verergert hun depressieve toestand.
Daarom vind ik dat Staatssecretaris Paul Blokhuis de arbeidsrechten van werkende mantelzorgers beter moet beschermen en hen daarnaast meer recht op vrije dagen moet geven.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_176393169
Het mooie is dat een depressie net zoals een burnout niet te meten is. Imiteren is makkelijk en je kan online opzoeken wat je moet doen.
Werkgevers gaan er meestal voorzichtig mee om want zo'n werknemer kan zich zo weer ziekmelden en zie je niet meer maar wel de kosten.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_176393192
quote:
Volgens hem hebben vooral jongeren en jonge vrouwen
ouderen en oude mannen
Op vrijdag 5 januari 2018 08:29 schreef xminator het volgende:
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple.
pi_176393265
..de overgrote meerderheid van de mensen met depressieve gevoelens het lastig om er zelf over te beginnen..

Nee. Men zwijgt liever omdat iedereen denkt te weten en uitspreekt hoe een depressie als sneeuw voor de zon verdwijnt. Kortom, mensen hebben geen idee wat het inhoudt als ze er zelf nooit mee te maken hebben gehad. Dan kun je idd beter zwijgen..[..]
FOK! Because I'm worth it..
pi_176393267
Leuk het besprekbaar maken maar daartegenover werd alles kapot gemaakt wat de psychische zorg betreft. Met alleen erover praten gaat het niet weg.
pi_176393334
De overheid maakt depressief...

Laten we beginnen met de overheid te reduceren.
pi_176393354
Wat de overheid hier eigenlijk mee bedoelt is dat je maar een beetje over je depressie moet praten, zodat je zo min mogelijk gebruik maakt van de professionele hulp.
pi_176393428
Jaja. Er over praten en dan plotsklaps 's nachts van je bed worden gelicht door 2 sinistere kerels om mee genomen te worden naar een verlaten steengroeve zeker. Houd je mond mensen!
Liberals are acting like Trump is going to kill all the gays, make slavery legal again, and take away women's rights...
Like he's a Muslim or something.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:04:51 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_176393591
Ik werd iedere maand wel depressief...van die torenhoge belastingaanslagen in Nederland. Daar wilde ik wel over praten maar dat mocht niet. Van de overheid.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:11:30 #11
474664 FlatEarther
De aarde is plat
pi_176393601
Depressie vind ik zo vaag. Wanner ben je gewoon wat verdrietig en wanneer depri¿

Ik bedoel, ik voel me paar maanden ook klote. Zowel fysiek als mentaal. Ben ik nu depri ¿
Waarom zou ik dezelfde wetenschappers geloven die keer op keer hebben gelogen?
pi_176393696
Nog meer klagende mensen aanhoren...ik voel de depressie al aankomen :)
pi_176393717
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:57 schreef Kim-Holland het volgende:
..de overgrote meerderheid van de mensen met depressieve gevoelens het lastig om er zelf over te beginnen..

Nee. Men zwijgt liever omdat iedereen denkt te weten en uitspreekt hoe een depressie als sneeuw voor de zon verdwijnt. Kortom, mensen hebben geen idee wat het inhoudt als ze er zelf nooit mee te maken hebben gehad. Dan kun je idd beter zwijgen..[..]
Dat klopt inderdaad. De ervaring leert dat iemand met depressie vaak veroordeeld wordt, in plaats van begrepen wordt. Ik kan mij daarom wel goed voorstellen dat depressieve mensen vaak denken en hopen dat de ander hetzelfde meemaakt, zodat de ander dan beter begrip kan tonen voor hun situatie. Zelfs Arbo-artsen snappen er weinig van en doen er luchtig over alsof depressieve mensen het zich verbeelden en Arbo-artsen tonen weinig inleving voor bijvoorbeeld depressieve mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren vaak dat Arbo-artsen hen de indruk geven dat ze fantaseren depressief te zijn om thuis te blijven om bijvoorbeeld voor een ziek kind te kunnen zorgen. Ze krijgen het gevoel niet serieus genomen te worden, ook niet door Arbo-artsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Begripvol op 09-01-2018 19:23:03 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_176393796
Gemiste kans dat het alleen depressie en burn-out betreft. Zoveel aandoeningen waar men vanwege het stigma over zwijgt... Heb zelf schizofrenie en direct ben ik natuurlijk gevaarlijk geweldadig enzo...
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_176393817
Mensen stellen zich aan tegenwoordig. Gewoon wat meer gaan sporten ;)
pi_176394006
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:16 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. De ervaring leert dat iemand met depressie vaak veroordeeld wordt, in plaats van begrepen wordt. Ik kan mij daarom wel goed voorstellen dat depressieve mensen vaak denken en hopen dat de ander hetzelfde meemaakt, zodat ze dan beter begrip kunnen tonen voor hun situatie. Zelfs Arbo-artsen snappen er weinig van en doen er luchtig over alsof de depressieve mensen het zich verbeelden en ze tonen weinig inleving voor bijvoorbeeld depressieve mantelzorgers. Mantelzorgers ervaren vaak dat Arbo-artsen hen de indruk geven dat ze fantaseert depressief te zijn om thuis te blijven om bijvoorbeeld voor een ziek kind te kunnen zorgen. Ze krijgen het gevoel niet serieus genomen te worden.
Men wordt idd niet serieus genomen. Het werkt ook niet mee als je, áls je al eens buitenkomt, er verzorgd uitziet en kan lachen, of zelfs grapjes maakt..want dat hoort niet bij het beeld van depressief zijn.
[Hulp]instanties bieden weinig hulp maar met medicijnen zijn ze gul. En zie dan nog maar eens af te raken van die zooi.
pi_176394168
Ik weet niet wat een depressie is, en dat houd ik graag zo.

Klote wereld.
༼ つ ◕_◕ ༽つ
pi_176394354
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:34 schreef Scrummie het volgende:
Ik weet niet wat een depressie is, en dat houd ik graag zo.
Dus.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:43:16 #19
247744 ManianMan
Netherton-Nederland
pi_176394449
Tja dan moeten sommige mensen ook luisteren naar wat je zegt ipv er overheen te blèren
  dinsdag 9 januari 2018 @ 20:35:20 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_176395873
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:00 schreef MadJackthePirate het volgende:
Wat de overheid hier eigenlijk mee bedoelt is dat je maar een beetje over je depressie moet praten, zodat je zo min mogelijk gebruik maakt van de professionele hulp.
:D Misschien nog waar ook.
I have held many things in my hands, and I have lost them all; but whatever I have placed in God's hands, that I still possess.
pi_176396430
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:21 schreef kastenmakersboy2 het volgende:
Mensen stellen zich aan tegenwoordig. Gewoon wat meer gaan sporten ;)
Ik herken sarcasme :)
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_176397561
Het wordt tijd voor minder gezever en voor echt onderzoek. Onderzoek bijvoorbeeld eens de link tussen depressie en darmproblemen. En kijk hoeveel beweging depressieve mensen hebben. Gewoon concreet worden. We hebben niks aan gezever.
pi_176397729
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:11 schreef Loekie1 het volgende:
Het wordt tijd voor minder gezever en voor echt onderzoek. Onderzoek bijvoorbeeld eens de link tussen depressie en darmproblemen. En kijk hoeveel beweging depressieve mensen hebben. Gewoon concreet worden. We hebben niks aan gezever.
Ik zou zeggen, meld je aan bij het onderzoeksteam
pi_176397840
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:00 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ook het eerste dat ik dacht!
He who fucks nuns will later join the church.
~
the only heaven i'll be sent to
is when i'm alone with you
pi_176397914
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:18 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Ik kan me ook precies voorstellen hoe die vergadering is gegaan in het kort:
"We moeten iets aan de GGZ doen, mensen beginnen onrustig te worden daarover"
"We hebben wel plannen klaarliggen om de zorg..."
"Het mag geen geld kosten natuurlijk"
"...we hebben nog wel een campagne over praten over depressie liggen op zolder"
"Doe dat maar dan"
pi_176397958
HEY! Het is oké! :')

uitgelichthey.jpg
pi_176397983
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:20 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

"Doe dat maar dan"
Nou, precies. Laten we de kracht van praten en het bespreekbaar maken niet onderschatten, maar alleen met een beetje keuvelen met vrienden en kennissen kom je er niet. Beter maken ze weer wat meer geld vrij voor GGZ. Dat is verstandig en goed in meerdere opzichten.
He who fucks nuns will later join the church.
~
the only heaven i'll be sent to
is when i'm alone with you
pi_176398122
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:22 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Nou, precies. Laten we de kracht van praten en het bespreekbaar maken niet onderschatten, maar alleen met een beetje keuvelen met vrienden en kennissen kom je er niet. Beter maken ze weer wat meer geld vrij voor GGZ. Dat is verstandig en goed in meerdere opzichten.
Wellicht dat er met een soort reorganisatie wat meer geld vrij gaat komen, maar anders weet ik wel vrij zeker dat dat er niet van gaat komen. De meesten verhogingen in de zorg gaan naar de thuiszorg en er wordt nog verder bespaard op de GGZ.
pi_176398250
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:18 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Dit dus. Wachtlijsten van 4 maanden voor ernstige psychische klachten zijn normaal in de GGZ tegenwoordig.
pi_176398384
Bezuinigen op de geestelijke gezondheidszorg daar word je depressief van, 8 jaar Rutte en zijn VVD die dat steeds erger gemaakt hebben
Dus de overheid is mede verantwoordelijk voor die lange wachtlijsten
pi_176398722
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:20 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

"Doe dat maar dan"
Welnee, er is een zak met geld gegaan naar een club die onderzoek moest doen naar de depressie-epidemie.
Die hebben geen idee, maar ze vinden wel dat het praten over depressie een taboe is. Nou, dan komen we met het advies dat er meer over gepraat moet worden. Lekker veilig en wij hebben ons geld verdiend.
pi_176398904
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:57 schreef Kim-Holland het volgende:

Plus het labeltje, eenmaal psychisch kwetsbaar, altijd psychisch kwetsbaar.
pi_176399079
Overigens is de politiek en media zelf grote deels verantwoordelijk voor de depressies. Stigmatisering, vals idealisme, perfectionisme, angst en onzekerheid, om maar een aantal aangeleerde veel voorkomende eigenschappen en denkwijzen te noemen.
pi_176399712
Ik vind juist dat dat wel meevalt. Mensen met een depressie of een burn-out worden door hun omgeving echt wel serieus genomen. Tenminste wat ik er van zie. Maar misschien is het nooit genoeg.
pi_176434156
Dus ik kan nu in gezelschap, bijv. verjaardag, vragen wie er allemaal antidepressiva gebruiken? Daar ben ik best benieuwd naar. Misschien is het goed om een 'ik ook'-campagne te starten.
Of iedereen die antidepressiva gebruikt doet een button op, zodat het gesprek kan beginnen en voor iedereen duidelijk wordt hoe groot het probleem is.
pi_176435898
Hugo Borst doet de aftrap:
Hugo Borst: ik slik al zeventien jaar antidepressiva
https://www.telegraaf.nl/(...)-jaar-antidepressiva
  donderdag 11 januari 2018 @ 17:51:48 #37
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_176436377
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind juist dat dat wel meevalt. Mensen met een depressie of een burn-out worden door hun omgeving echt wel serieus genomen. Tenminste wat ik er van zie. Maar misschien is het nooit genoeg.
dat ervaar ik juist niet , vele begrijpen niet wat het is en denken dat het na 4 a 5 maanden wel weer over is zo als een winterdip

Maar goed ik loop al 22 jaar met deze klachten , maar waar je ook komt , altijd maar dat je je rustig moet houden dan komt het wel goed zeggen ze ...
Maar ondertussen wel getraumatiseerd door alles wat er gebeurd is en ook het onbegrip
Zelf vande week naar de bedrijfarts en gaf aan dat ik nu zwart op wit heb staan dat ik door alles getraumatiseerd bent ( bedrijf is hier schuldig aan ) en bedrijf arts doet niets dus je staat als gewoonlijk weer met lege handen en hij heeft niet eens naar de papieren gevraagd maar stuurt mij door naar de oude arbo van voor 2014
omdta hun nieuw zijn en geen dossier van mij hebben ( dit vind ik echt heel vreemd , het lijkt wel of ze er gewoon niets van willen weten of er mee te maken willen hebben )
En zo gaat dit al 22 jaar

maar ik loop al 22 jaar hulp te zoeken om uit deze ellende te komen , maar keer op keer hoor je niets en ontwijken ze het probleem

Dus ik vind het goed dat er nu eindelijk eens wat meer aandacht komt voor mensen die dus wel met deze problemen lopen
"Ik ben nooit getrouwd geweest omdat vrouwen het niet lang volhouden bij me, ik doorzie hun leugens te snel."
pi_176436414
Zijn er niet al jarenlang dit soort initatieven? Volgens mij is het al heel goed bespreekbaar. Er kan beter gefocust worden op een vorm van preventie (voor zover preventie mogelijk is) en betere hulp! GGZ gaat nergens meer over.
Life is devided into the horrible and the miserable
pi_176437545
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:54 schreef Guanabana het volgende:
Zijn er niet al jarenlang dit soort initatieven? Volgens mij is het al heel goed bespreekbaar. Er kan beter gefocust worden op een vorm van preventie (voor zover preventie mogelijk is) en betere hulp! GGZ gaat nergens meer over.
Ik vind het een kansloos initiatief van de overheid. Om de zoveel tijd wordt depressiviteit weer een thema, maar het taboe rond deze ziekte verdwijnt toch niet. Half Nederland vertelt met gemak een burnout te hebben, dat is veilig want werkgerelateerd (vaak) en sociaal geaccepteerd. Depressiviteit niet, en dat gaat ook niet veranderen.
Kann diese Scheisse aufhören? - Thomas Muller
pi_176439658
Dat is dus nutteloos.

Het is maar persoonlijke ervaring, maar m.i. hoor je de mensen die echt lijden aan psychische klachten sowieso niet; de chronische slachtofferrol 'kijk-mij-zielig-zijn' brigade, daarentegen... Die hoor je nou al. En misschien zelfs te veel. En dat zuigende, dat narcistisch gezwelg van de beroepsdepri's maakt het bespreekbaar maken van werkelijke psychische problemen alleen maar moeilijker, vrees ik.

Nu weer die youtube ster (?) die in een video van een half uur jankt over een burn-out...

GA_WAT_DOEN.

Ik kan er in ieder geval steeds minder goed tegen, die publiek emotionele aandachttrekkerij.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_176440304
Ik persoonlijk denk dat depressie te maken heeft met slechte bloedcirculatie.
Bijvoorbeeld wanneer je alcohol drinkt, wordt je bloed dunner , waardoor er een betere circulatie plaatsvindt en depressie verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_176440367
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Bijvoorbeeld wanneer je alcohol drinkt, wordt je bloed dunner , waardoor er een betere circulatie plaatsvindt en depressie verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Bloedverdunners het wondermedicijn tegen depressies?!? Ik zal het mijn zwaar depressieve nichtje eens vertellen!
pi_176440494
quote:
10s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Bloedverdunners het wondermedicijn tegen depressies?!? Ik zal het mijn zwaar depressieve nichtje eens vertellen!
Ik ben geen arts hoor. Ik denk dat de bloedvaten dichtgeslibd zijn, waardoor het bloed niet goed circuleert en dit voor depressie zorgt. Eigenlijk is de oplossing in dit geval de bloedvaten repareren/gangbaar maken. Ik weet niet of dit medisch mogelijk is. Ik heb het over alle bloedvaten, vooral de dunnere/smallere bloedvaten.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_176445431
Depressie is voor de geestelijk en sociaal zwakkeren, dat sowieso. Ik snap vanuit oerinstinct dus wel dat men daar een afkeer van heeft. Zelfde als een afkeer van misvormde of lelijke mensen. Het getuigt gewoon van slecht genen en is dus onaantrekkelijk om mee om te gaan.
Dus.
pi_176445603
Mijn ervaring met depressie, ik heb eigenlijk al vanaf mijn 15e klachten maar er pas iets mee gedaan op mijn 21e

De arboarts waar ik naar toe moest toen ik 2 weken in de ziektewet was. "Ja en die jonge meiden van tegenwoordig, gaan ze samenwonen/trouwen en dan dat werken erbij ja en dan komen ze met zulke klachten". Ik was helemaal flabbegasted en wist niet wat te zeggen (21 en er blöd). Maar kreeg er 2 weken bij

Na 6 weken in de ziektewet te zijn geweest kom ik weer op het werk en mijn bazin vraagt hoe het gaat en wat ik had. Ik schoorvoetend vertellen wat er aan de hand was, haar reactie. "Jij depressief? Waar word jij nu depressief van?.

Nou dan vergaat je de lust wel om er nog eens met iemand over te praten.

Ik ben nu 53, chronisch depressief en slik al 15 jaar anti-depressiva
pi_176446826
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:37 schreef maryen65 het volgende:
Mijn ervaring met depressie, ik heb eigenlijk al vanaf mijn 15e klachten maar er pas iets mee gedaan op mijn 21e

De arboarts waar ik naar toe moest toen ik 2 weken in de ziektewet was. "Ja en die jonge meiden van tegenwoordig, gaan ze samenwonen/trouwen en dan dat werken erbij ja en dan komen ze met zulke klachten". Ik was helemaal flabbegasted en wist niet wat te zeggen (21 en er blöd). Maar kreeg er 2 weken bij

Na 6 weken in de ziektewet te zijn geweest kom ik weer op het werk en mijn bazin vraagt hoe het gaat en wat ik had. Ik schoorvoetend vertellen wat er aan de hand was, haar reactie. "Jij depressief? Waar word jij nu depressief van?.

Mag ik vragen of je ooit darmklachten heb gehad? en vraag 2: Heb je het geprobeerd met bijv. hardlopen of andere intensieve sportbeoefening?
pi_176447085
quote:
Het kan ook goedbedoeld zijn en toch zijn doel missen.
Mijn vrouw is zo'n vijf, zes geleden een jaar of twee depressief geweest. Alles gedaan om er uit te komen: medicijnen, tijdelijk minder gaan werken. Toen is ze er langzaam weer helemaal uitgeklommen.
Maar elke keer als zij oude collega's tegenkomt van toen gaat er een frons op hun gezicht en de vraag 'of alles nu wel weer goed gaat'. Zelfs als ze haar inmiddels al weer meerdere keren heben gezien. Als ze dan zegt dat ze getrouwd is, hoort ze bijvoorbeeld 'ohh.. dat zal wel stressvol zijn. Nouja toch wel gefeliciteerd hoor.'
Die mensen vinden zichzelf heel begripvol maar als depressief (of 'ex-depressief') iemand schiet je er geen reet mee op.
pi_176447448
Depressie is indertijd toch bespreekbaar geworden door de opname van Claus?
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:02:03 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447554
quote:
Ik dacht dat een van de kenmerken van depressie was dat het tijdelijk is en dan te bij +2 jaar spreekt van dystymie.

Zeg maar het verschil tussen een dal en een laagvlakte.
pi_176447562
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 08:10 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Het kan ook goedbedoeld zijn en toch zijn doel missen.
Mijn vrouw is zo'n vijf, zes geleden een jaar of twee depressief geweest. Alles gedaan om er uit te komen: medicijnen, tijdelijk minder gaan werken. Toen is ze er langzaam weer helemaal uitgeklommen.
Maar elke keer als zij oude collega's tegenkomt van toen gaat er een frons op hun gezicht en de vraag 'of alles nu wel weer goed gaat'. Zelfs als ze haar inmiddels al weer meerdere keren heben gezien. Als ze dan zegt dat ze getrouwd is, hoort ze bijvoorbeeld 'ohh.. dat zal wel stressvol zijn. Nouja toch wel gefeliciteerd hoor.'
Die mensen vinden zichzelf heel begripvol maar als depressief (of 'ex-depressief') iemand schiet je er geen reet mee op.
Tja en als mensen nergens naar vragen is het ook weer niet goed. Dat bedoel ik met soms is het nooit genoeg.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:04:01 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447574
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:22 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Dan nog zou het fijn zijn als mensen die bij de GGZ lopen hun probleem ook bespreekbaar kunnen maken.
pi_176447576
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat is dus nutteloos.

Het is maar persoonlijke ervaring, maar m.i. hoor je de mensen die echt lijden aan psychische klachten sowieso niet; de chronische slachtofferrol 'kijk-mij-zielig-zijn' brigade, daarentegen... Die hoor je nou al. En misschien zelfs te veel. En dat zuigende, dat narcistisch gezwelg van de beroepsdepri's maakt het bespreekbaar maken van werkelijke psychische problemen alleen maar moeilijker, vrees ik.

Nu weer die youtube ster (?) die in een video van een half uur jankt over een burn-out...

GA_WAT_DOEN.

Ik kan er in ieder geval steeds minder goed tegen, die publiek emotionele aandachttrekkerij.
Hier heb je wel een punt denk ik hoor.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:08:53 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447617
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Alcohol kan depressie dan wel depressie-achtige symptomen veroorzaken dus nee. Verkeerd geïnformeerd of troll.
Nooit iemand gezien wiens depressie werd opgelost door alcohol.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:10:33 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447635
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 21:24 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

Ik ben geen arts hoor. Ik denk dat de bloedvaten dichtgeslibd zijn, waardoor het bloed niet goed circuleert en dit voor depressie zorgt. Eigenlijk is de oplossing in dit geval de bloedvaten repareren/gangbaar maken. Ik weet niet of dit medisch mogelijk is. Ik heb het over alle bloedvaten, vooral de dunnere/smallere bloedvaten.
Nee dat je geen arts bent blijkt wel. Depressie heeft niks te maken met dichtgeslibte bloedvaten.
pi_176447643
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dan nog zou het fijn zijn als mensen die bij de GGZ lopen hun probleem ook bespreekbaar kunnen maken.
Nou, dat gaat niet lukken. De GGZ wil alleen maar lichtere klachten die binnen afzienbare tijd opgelost zijn. Complexere problematiek is financieel niet aantrekkelijk.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:13:19 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447677
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:11 schreef FlatEarther het volgende:
Depressie vind ik zo vaag. Wanner ben je gewoon wat verdrietig en wanneer depri¿

Ik bedoel, ik voel me paar maanden ook klote. Zowel fysiek als mentaal. Ben ik nu depri ¿
Ga naar je huisarts voor een diagnose als je het per se wilt weten.

Depressie-diagnose begint vaak met heel andere klachten dan "ik voel me verdrietig".
  vrijdag 12 januari 2018 @ 09:18:07 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176447738
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:11 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Nou, dat gaat niet lukken. De GGZ wil alleen maar lichtere klachten die binnen afzienbare tijd opgelost zijn. Complexere problematiek is financieel niet aantrekkelijk.
Ik bedoel: naast dat de GGZ op orde moet zijn en slagvaardig, is het óók fijn als patiënten van de GGZ met familie en zo over de kwaal kan spreken (niet alleen depressie). Vooral omdat je met psychische klachten meestal uiteindelijk zelf moet oplossen is steun van naasten daarbij belangrijk.
pi_176447970
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel: naast dat de GGZ op orde moet zijn en slagvaardig, is het óók fijn als patiënten van de GGZ met familie en zo over de kwaal kan spreken (niet alleen depressie). Vooral omdat je met psychische klachten meestal uiteindelijk zelf moet oplossen is steun van naasten daarbij belangrijk.
Ik snap het. Het zelf oplossen met een echte depressie is ook niet altijd mogelijk: je hoeft niet perse iets verkeerd gedaan of gedacht te hebben om in een depressie te schieten. Naar mijn mening heelt de tijd beter dan een behandeling, maar kan zorg inroepen er wel voor zorgen dat de gevolgen van de depressie beperkt worden.
pi_176448898
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik dacht dat een van de kenmerken van depressie was dat het tijdelijk is en dan te bij +2 jaar spreekt van dystymie.

Zeg maar het verschil tussen een dal en een laagvlakte.
Dat van die depressie weet ik niet maar ja ik heb een dysthyme stoornis
pi_176448921
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 07:35 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Mag ik vragen of je ooit darmklachten heb gehad? en vraag 2: Heb je het geprobeerd met bijv. hardlopen of andere intensieve sportbeoefening?
Geen last met mijn darmen
En sporten heb ik een tyfushekel aan
pi_176451910
quote:
.

*schudt hand*

Rond mijn 30ste begonnen met AD, een paar keer gestopt maar weer moeten beginnen. Ik heb geaccepteerd dat terugkerende depressies schijnbaar erbij horen.
Aan 'goede adviezen' heb ik niks, ik weet zelf wat het beste voor me is, maar dat dringt nooit door bij de mensen waarbij ik open kaart moet spelen.
Hoe harder men 'pusht' hoe dieper ik terug zak..

En ja, ook hier; 'hoe kan iemand zoals jij depressief zijn'? Dat is net zo'n achterlijke opmerking als ; 'waarom heeft een mooie vrouw als jij geen relatie' .. :')
Ja, ik lach, maak grapjes, verzorg me goed als ik de deur uitga. Maar niemand weet en ziet hoe ik er thuis bijzit, behalve mijn naaste familie.

'Je moet meer onder de mensen komen, dan wordt het leven vanzelf leuk' ook zo'n mooie..
Na een uur ben ik compleet uitgeblust. Laat me met rust, dat is het enige dat helpt. :{w

Laat ik het maar niet hebben over mijn bijstandcoach en zijn gedram.. :X }:|
pi_176451921
Oh..mijn darmen doen het prima. :+
pi_176452184
quote:
Na een uur ben ik compleet uitgeblust.
Ik denk dat vele depressies terug te voeren zijn op: geen energie hebben. En daar zit een fysieke reden achter.

Als je energiek bent als je bent opgestaan, ga je dingen zoeken om met die energie te doen. Energie geeft vanzelf blijheid.

Gedeeltelijk kun je het oplossen door jezelf te dwingen te gaan sporten, ook al heb je geen zin. Daarna voel je je beter. Dan is de omgekeerde weg gevolgd: ik ben energiek geweest en nu ben ik blijer.
Maar in principe moet je al vanzelf energie krijgen nadat je een halfuur bent opgestaan.
pi_176452427
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:50 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik denk dat vele depressies terug te voeren zijn op: geen energie hebben. En daar zit een fysieke reden achter.

Als je energiek bent als je bent opgestaan, ga je dingen zoeken om met die energie te doen. Energie geeft vanzelf blijheid.

Gedeeltelijk kun je het oplossen door jezelf te dwingen te gaan sporten, ook al heb je geen zin. Daarna voel je je beter. Dan is de omgekeerde weg gevolgd: ik ben energiek geweest en nu ben ik blijer.
Maar in principe moet je al vanzelf energie krijgen nadat je een halfuur bent opgestaan.
Bij mij werkt het andersom. Ik kan bv niet tegen een lange donkere winter. Zoals gisteren scheen de zon. Daar word ik blij van en heb ik zin om iets te gaan doen. En ja als ik er dan even uit ben geweest dan voel ik me prima.

Maar dat tegen mijn zin gaan sporten werkt zo averechts bij mij
pi_176452467
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:29 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

*schudt hand*

Rond mijn 30ste begonnen met AD, een paar keer gestopt maar weer moeten beginnen. Ik heb geaccepteerd dat terugkerende depressies schijnbaar erbij horen.
Aan 'goede adviezen' heb ik niks, ik weet zelf wat het beste voor me is, maar dat dringt nooit door bij de mensen waarbij ik open kaart moet spelen.
Hoe harder men 'pusht' hoe dieper ik terug zak..

En ja, ook hier; 'hoe kan iemand zoals jij depressief zijn'? Dat is net zo'n achterlijke opmerking als ; 'waarom heeft een mooie vrouw als jij geen relatie' .. :')
Ja, ik lach, maak grapjes, verzorg me goed als ik de deur uitga. Maar niemand weet en ziet hoe ik er thuis bijzit, behalve mijn naaste familie.

'Je moet meer onder de mensen komen, dan wordt het leven vanzelf leuk' ook zo'n mooie..
Na een uur ben ik compleet uitgeblust. Laat me met rust, dat is het enige dat helpt
. :{w

Laat ik het maar niet hebben over mijn bijstandcoach en zijn gedram.. :X }:|
1 uur onder de mensen dat vreet energie! Als mijn zoon een weekend met zijn vriendin is geweest ben ik een paar dagen onder de pannen. Helemaal uitgeblust. Het vreet energie. Komt misschien ook dat ik in de loop der jaren bepaalde manieren heb opgebouwd als ik onder mensen kom. Ik weet niet hoe er vanaf te komen, maar ach zovaak ben ik niet onder de mensen dus red ik me zo wel
pi_176452490
O Kim die bijstandscoach? Het gaat bij mij zo en niet anders. Willen ze me aan het werk hebben wat ik niet aankan? Kort me maar boeit me geen ene fuck. Eet ik wel een maand droog brood :P
pi_176452602
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 09:38 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Ik snap het. Het zelf oplossen met een echte depressie is ook niet altijd mogelijk: je hoeft niet perse iets verkeerd gedaan of gedacht te hebben om in een depressie te schieten.
Dat klopt, soms heb je gewoon de pech dat je hersenen bepaalde stofjes te weinig aanmaken.
pi_176452642
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:07 schreef maryen65 het volgende:
O Kim die bijstandscoach? Het gaat bij mij zo en niet anders. Willen ze me aan het werk hebben wat ik niet aankan? Kort me maar boeit me geen ene fuck. Eet ik wel een maand droog brood :P
Alleen hebben ze tegenwoordig de mogelijkheid om je volledige uitkering 3 maanden te korten, en bij werkweigering doen ze dat ook.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_176452646
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:06 schreef maryen65 het volgende:

[..]

1 uur onder de mensen dat vreet energie! Als mijn zoon een weekend met zijn vriendin is geweest ben ik een paar dagen onder de pannen. Helemaal uitgeblust. Het vreet energie. Komt misschien ook dat ik in de loop der jaren bepaalde manieren heb opgebouwd als ik onder mensen kom. Ik weet niet hoe er vanaf te komen, maar ach zovaak ben ik niet onder de mensen dus red ik me zo wel
Dat lijkt meer op ME.
pi_176452654
quote:
Dat ligt er natuurlijk wel aan of je een omgeving hebt met mensen waarvan hun empatisch vermogen doorontwikkeld is na de basisschool, of een omgeving met mensen als dit:

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 00:24 schreef Silven het volgende:
Depressie is voor de geestelijk en sociaal zwakkeren, dat sowieso. Ik snap vanuit oerinstinct dus wel dat men daar een afkeer van heeft. Zelfde als een afkeer van misvormde of lelijke mensen. Het getuigt gewoon van slecht genen en is dus onaantrekkelijk om mee om te gaan.
Verder lijkt het mij een goed initatief om stigma's omtrent mentale problemen te doorbreken, maar het is lastig te zeggen hoeveel resultaat dit soort dingen opleveren.
Feyenoord Rotterdam
pi_176452807
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:17 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat lijkt meer op ME.
Wat is ME?
pi_176452812
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:25 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Wat is ME?
Chronisch moeheidssyndroom.
pi_176452822
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:26 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Chronisch moeheidssyndroom.
Dan zou je toch elke dag moe zijn?
pi_176452825
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:06 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Herkenbaar. ;) Ik speel een joker _O- Dat krijg ik ook niet meer afgeleerd.
Nouja, liever een joker dan een zeikwijf, want zelf krijg ik de kriebels van eeuwige slachtoffers met hun gezucht en gesteun. En dat zijn er nogal wat..
pi_176452837
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:26 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Dan zou je toch elke dag moe zijn?
Nee, maar wel zodra je iets hebt ondernomen.
pi_176452864
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:27 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Herkenbaar. ;) Ik speel een joker _O- Dat krijg ik ook niet meer afgeleerd.
Nouja, liever een joker dan een zeikwijf, want zelf krijg ik de kriebels van eeuwige slachtoffers met hun gezucht en gesteun. En dat zijn er nogal wat..
Ja idd _O-
pi_176452870
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:07 schreef maryen65 het volgende:
Ja..zo denk ik vaak ook, maar dat kan ik me helemaal niet permiteren. Ik ben niet bereid om in de schulden te komen omdat een werkcoach geen idee heeft..Hmm, blijkbaar toch genoeg energie om me daartegen te verzetten *O*
pi_176452876
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:27 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:27 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nee ik heb geen ME, ik kan mijn huis gaan poetsen en dan voel ik me niet zo als dat ik een weekend mijn kids heb gehad
pi_176452896
quote:
12s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:29 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ja..zo denk ik vaak ook, maar dat kan ik me helemaal niet permiteren. Ik ben niet bereid om in de schulden te komen omdat een werkcoach geen idee heeft..Hmm, blijkbaar toch genoeg energie om me daartegen te verzetten *O*
Ik krijg al een paar jaar vrijstelling van sollicitatie dus dat scheelt weer ;)
pi_176452915
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:31 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ik krijg al een paar jaar vrijstelling van sollicitatie dus dat scheelt weer ;)
Mooi. Dat scheelt idd een paar weken onder de dekens ^O^
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:51:51 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176454742
quote:

[..]

Kun je nie in TRU gaan zitten? Vermoeidheid is een symptoom van depressie, niet de oorzaak. Van bewegen wordt je niet blijer als je een depressie hebt. Depressie is ook niet een gebrek aan blijheid.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:56:54 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176454860
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 14:17 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat lijkt meer op ME.
Dat lijkt helemaal niet op ME. Het lijkt meer op introvert zijn. Maar we zitten hier niet om diagnoses te stellen.

En vanuit de lekenkant: ik meen me te herinneren dat mensen met een vorm van autisme (waar sommigen introvert zijn ook onder plaatsen!) gevoeliger zijn voor depressies (en dysthyme stoornissen).
pi_176454942
quote:

Een kind krijgen vond je wel een goed idee?
pi_176454955
quote:

[..]

Het is andersom. Een depressie zuigt energie uit je weg.
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
pi_176455071
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:01 schreef OllieA het volgende:

[..]

???
pi_176455228
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:01 schreef OllieA het volgende:

[..]

Heb je mij helemaal nageplozen op fok?
pi_176455286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:07 schreef maryen65 het volgende:

[..]

???
Een vraag beantwoorden met 3 vraagtekens...

Als je op je 15e al depressieklachten hebt, op je 21e er iets toe onderneemt, vervolgens op je 53e thuis zit met 15 jaar antidepressiva achter je kiezen, op welke moment in je loopbaan was het een goed idee om een kind te nemen?
pi_176455346
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:13 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Heb je mij helemaal nageplozen op fok?
Ik heb dit topic gelezen, waar je melding maakt van een zoon, waar je heel moe van wordt als ie een weekend langs komt.
pi_176455393
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:15 schreef OllieA het volgende:

[..]

Een vraag beantwoorden met 3 vraagtekens...

Als je op je 15e al depressieklachten hebt, op je 21e er iets toe onderneemt, vervolgens op je 53e thuis zit met 15 jaar antidepressiva achter je kiezen, op welke moment in je loopbaan was het een goed idee om een kind te nemen?
Jij weet wel hoe je een depressie bespreekbaar moet maken. _O-
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
pi_176455412
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:19 schreef capricia het volgende:

[..]

:Y)
pi_176455458
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:19 schreef capricia het volgende:

[..]

Precies! Ik hanteer altijd het "Ik ben oké, jij bent een lul" model.
pi_176455722
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ik heb dit topic gelezen, waar je melding maakt van een zoon, waar je heel moe van wordt als ie een weekend langs komt.
Ah oke helder

Nou ik ga niet mijn hele levensloop hier vertellen want dan zit ik hier vannacht nog. Maar jij heb in ieder geval geen idee over derpressie
pi_176457010
quote:

[..]

Ik denk dat je oorzaak en gevolg niet onderscheidt.

Het is een tijd lang mode geweest om depressieve mensen te laten sporten, vnl. hardlopen. Goeroe van depressiehardlopen was Bram Bakker. Nu zijn er wat meer wetenschappelijke onderzoeken gedaan (in Nederland is er zelfs iemand op gelromoveerd), die aantonen dat het geen effect heeft. Bakker is nou ook al aan het bijdraaien, volgens hem helpt het maar voor de helft van de depressievelingen.

Zelf heb ik altijd last van de winterdip, niet echt depressief, maar duidelijk niet de tijd waarin ik echt lekker in mijn vel zit. Ik haat de kale bomen, het grauwe weer en de kou, die ellendige kou die met windkracht zoveel door je botten wordt geperst. En ik haat ook alle jassen en lappen die je aanmoet.
Als je mij in die grauwheid en ellendige kou, in lappen gewikkeldp naar buiten stuurt om hard te looen, ja dan zou ik echt depressief worden. Ik voel me veel beter in mijn fleece-huispak naast de hete cv!
Maar wel fijn dat ik er even over mocht praten.
pi_176462975
Ik ben ook heel lang depressief geweest. Het was eigenlijk mijn normale staat van zijn en ik ben er nooit voor naar de huisarts gegaan. Ik weet waar het verschil in zit met niet depressief zijn. Vanuit jezelf moet er een energiek lampje gaan branden, en bewegen helpt wel degelijk.
Ik heb soms nog wel dat dat lampje niet wil branden, maar meeste tijd wil het wel lukken. Vroeg opstaan helpt bij mij ook.
Ik denk dat het fysieke oorzaken heeft. Goed werkend darmsysteem is cruciaal.
pi_176464319
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:52 schreef -AMG- het volgende:
Het mooie is dat een depressie net zoals een burnout niet te meten is. Imiteren is makkelijk en je kan online opzoeken wat je moet doen.
Werkgevers gaan er meestal voorzichtig mee om want zo'n werknemer kan zich zo weer ziekmelden en zie je niet meer maar wel de kosten.
Dit soort reacties toont aan wat het echte probleem is. Ik heb het hele topic doorgelezen veel tenenkrommende onzin gelezen, maar dit slaat werkelijk alles waardoor ik toch maar even reageer.

Dat een depressie niet bespreekbaar is, is niet het probleem. Meer het feit dat bepaalde mensen altijd hun oordeel klaar moeten hebben, ook over dingen die ze niet begrijpen. Tuurlijk verwacht je niet anders op Fok, maar toch. Sommige dingen zul je pas begrijpen als je het zelf ervaren hebt.

Maar toch wel een bizarre reactie. Dat er mensen zijn die werkelijk denken dat je een depressie kunt imiteren.... Dus gewoon tegen een arts zeggen, “Alles zit tegen, heb nergens zin in, ben zo moe, ik heb een heeel zwaar leven....”?
Daar komt niemand mee weg. Mensen die dat zeggen zijn niet depressief. Die worstelen met iets anders, laag zelfbeeld, te kort aan aandacht o.i.d.

Symptomen van een depressie kunnen niet worden geimiteerd en een diagnose depressie wordt niet zomaar gegeven. Artsen weten gelukkig wel wat het inhoudt en ook dat het niet over gaat door geregeld een boswandeling te maken of taarten te bakken (dat zijn voorbeelden van goedbedoelde adviezen van mensen die wel mee willen leven, maar de plank ook een beetje mis slaan). Niemand komt zonder professionele hulp en/of medicijnen uit een depressie.

Dus neem maar van mij aan dat een depressie best wel “iets” is, wat niet te faken is. Begrijpen hoeft niet, sommige dingen zijn nu eenmaal lastig voor te stellen.In ieder geval hoop ik het niet meer mee te hoeven maken. Sta er wel anders door in het leven en kan er nu zeker ook iets positiefs uit halen. Meeste mensen die uit een depressie zijn gekomen zullen wel weten wat ik bedoel.
pi_176465106
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:48 schreef Loekie1 het volgende:
Ik ben ook heel lang depressief geweest. Het was eigenlijk mijn normale staat van zijn en ik ben er nooit voor naar de huisarts gegaan. Ik weet waar het verschil in zit met niet depressief zijn. Vanuit jezelf moet er een energiek lampje gaan branden, en bewegen helpt wel degelijk.
Ik heb soms nog wel dat dat lampje niet wil branden, maar meeste tijd wil het wel lukken. Vroeg opstaan helpt bij mij ook.
Misschien moeten vrouwen af en toe een beurt krijgen om zich wat beter te voelen, of mag je dat niet meer zeggen tegenwoordig
  vrijdag 12 januari 2018 @ 23:00:21 #97
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_176465165
Depressief en in het verlengde daarvan burn-out (en omgekeerd) zijn is niet zo zeer een tekortkoming of gebrek aan initiatief maar imho vooral een overprikkeld verwerkingssysteem waarbij simpelweg - ter eigener bescherming - je wordt uitgeschakeld en alle wilskracht ontbreekt om nog iets te ondernemen.

Het liefst isoleer je je van iedereen, duik je heel ver weg dan van alle(s) waar je moet kiezen, je beperkte energie of aandacht aan moet geven. Zodra je dan weer - daardoor - wat bent opkalefatert, is dat zo bevrijdend dat je daarmee denkt ineens alles (weer, te veel) te kunnen. Veronderstellen dat je dat destructieve gedrag bewust kunt simuleren, ik vraag mij af met wel doel, is niet weten waar je het over hebt wanneer je spreekt over een depressie.

In beginsel geeft praten en (evt. tijdelijk) pillen om je systeem wat te stabiliseren, wat ruimte om te gaan achterhalen hoe je je leven ter voorkoming of verminderen van een depressie het beste voortaan kunt inrichten. Met wat geluk leer jij en je omgeving de (eigen) symptomen herkennen en kun je tijdig ingrijpen om de ernst beheersbaar te houden. De meesten zullen meerdere depressieve periodes doormaken voordat ze (hopelijk) het wat gaan begrijpen.

Het wel (denken te) willen maar niet (meer) kunnen, laat staan dan toch moeten en daarop keihard worden afgerekend is uitermate destructief voor je "ik" en je "zijn".
Veel uitwassen van een depressie zijn onbewust zelf (langdurige) in de hand gewerkte golf scenario's. Iets nieuws, een auto, een prestatie, een vakantie, een relatie en zelfs een kind; leiden je dan comfortabel af om alsnog daarna dubbel zo hard je in de afgrond te kunnen storten.
Ook zijn tal van situaties bekend die (opzettelijk) in stand worden door de omgeving waarbij die hun eigen kwetsbaarheden verbergen.

Gaan sporten of "leuke", laat staan interessante afleidende dingen ondernemen blijkt op termijn veelal contraproductief voor de persoon in kwestie. Het is vooral het "ver of omhullen" van een depressie. De omgeving (en jijzelf) denkt dat daarmee de depressie is "opgelost". Het tegendeel zal gaan blijken.

Natuurlijk zijn er echte stoornissen als gevolg van je pysche, oorzakelijk verleden of lichaam die een depressie (kunnen) triggeren, veroorzaken of juist in stand houden. Veelal zijn dat meetbare oorzaken die deels meegebakken zitten in je (genetisch) systeem. Verder heb je mensen die door een denk- of (tijdelijke) hormoonstoornis, extra gevoelig zijn voor een (evt. chronische) depressie.

Kortom je hebt heel veel (meer) invalshoeken en de belangrijkste is eigenlijk dat we als samenleving hier openhartiger en daardoor meer oplossend mee omgaan.
Geluk verdien je niet maar dat krijg je
pi_176465939
quote:
15s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 23:00 schreef Vallon het volgende:
Depressief en in het verlengde daarvan burn-out (en omgekeerd) zijn is niet zo zeer een tekortkoming of gebrek aan initiatief maar imho vooral een overprikkeld verwerkingssysteem waarbij simpelweg - ter eigener bescherming - je wordt uitgeschakeld en alle wilskracht ontbreekt om nog iets te ondernemen.

Het liefst isoleer je je van iedereen, duik je heel ver weg dan van alle(s) waar je moet kiezen, je beperkte energie of aandacht aan moet geven. Zodra je dan weer - daardoor - wat bent opkalefatert, is dat zo bevrijdend dat je daarmee denkt ineens alles (weer, te veel) te kunnen. Veronderstellen dat je dat destructieve gedrag bewust kunt simuleren, ik vraag mij af met wel doel, is niet weten waar je het over hebt wanneer je spreekt over een depressie.

In beginsel geeft praten en (evt. tijdelijk) pillen om je systeem wat te stabiliseren, wat ruimte om te gaan achterhalen hoe je je leven ter voorkoming of verminderen van een depressie het beste voortaan kunt inrichten. Met wat geluk leer jij en je omgeving de (eigen) symptomen herkennen en kun je tijdig ingrijpen om de ernst beheersbaar te houden. De meesten zullen meerdere depressieve periodes doormaken voordat ze (hopelijk) het wat gaan begrijpen.

Het wel (denken te) willen maar niet (meer) kunnen, laat staan dan toch moeten en daarop keihard worden afgerekend is uitermate destructief voor je "ik" en je "zijn".
Veel uitwassen van een depressie zijn onbewust zelf (langdurige) in de hand gewerkte golf scenario's. Iets nieuws, een auto, een prestatie, een vakantie, een relatie en zelfs een kind; leiden je dan comfortabel af om alsnog daarna dubbel zo hard je in de afgrond te kunnen storten.
Ook zijn tal van situaties bekend die (opzettelijk) in stand worden door de omgeving waarbij die hun eigen kwetsbaarheden verbergen.

Gaan sporten of "leuke", laat staan interessante afleidende dingen ondernemen blijkt op termijn veelal contraproductief voor de persoon in kwestie. Het is vooral het "ver of omhullen" van een depressie. De omgeving (en jijzelf) denkt dat daarmee de depressie is "opgelost". Het tegendeel zal gaan blijken.

Natuurlijk zijn er echte stoornissen als gevolg van je pysche, oorzakelijk verleden of lichaam die een depressie (kunnen) triggeren, veroorzaken of juist in stand houden. Veelal zijn dat meetbare oorzaken die deels meegebakken zitten in je (genetisch) systeem. Verder heb je mensen die door een denk- of (tijdelijke) hormoonstoornis, extra gevoelig zijn voor een (evt. chronische) depressie.

Kortom je hebt heel veel (meer) invalshoeken en de belangrijkste is eigenlijk dat we als samenleving hier openhartiger en daardoor meer oplossend mee omgaan.
Goeden post. ^O^
pi_176466124
Dit gaan natuurlijk maar heel weinig mensen doen. Want als je depressief bent dan ben je toch eigenlijk wel een beetje zwak. De meeste mensen schamen zich er gewoon voor.
I don't always listen to music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_176470108
quote:
[Niemand komt zonder professionele hulp en/of medicijnen uit een depressie.

Dat klinkt als een bedreiging. Het is gelukkig niet waar.
\
Nog vergeten te vragen aan de depressieven in dit draadje: hoe is je slaappatroon? Heb je 's ochtends het gevoel dat je diep hebt geslapen of loop je de hele dag nog te slaapwandelen?
pi_176470309
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 07:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat klinkt als een bedreiging. Het is gelukkig niet waar.
\
Nog vergeten te vragen aan de depressieven in dit draadje: hoe is je slaappatroon? Heb je 's ochtends het gevoel dat je diep hebt geslapen of loop je de hele dag nog te slaapwandelen?
Ik zie hierin geen tegenstelling.
Daarbij hoort bij symptomen van depressie of heel veel slapen of heel weinig, en alles daartussen in en per individu vaak afwisselend, dus je vraag is ook niet relevant.
pi_176470326
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 22:32 schreef quarterpounder het volgende:

[..]

Dit soort reacties toont aan wat het echte probleem is. Ik heb het hele topic doorgelezen veel tenenkrommende onzin gelezen, maar dit slaat werkelijk alles waardoor ik toch maar even reageer.

Dat een depressie niet bespreekbaar is, is niet het probleem. Meer het feit dat bepaalde mensen altijd hun oordeel klaar moeten hebben, ook over dingen die ze niet begrijpen. Tuurlijk verwacht je niet anders op Fok, maar toch. Sommige dingen zul je pas begrijpen als je het zelf ervaren hebt.

Maar toch wel een bizarre reactie. Dat er mensen zijn die werkelijk denken dat je een depressie kunt imiteren.... Dus gewoon tegen een arts zeggen, “Alles zit tegen, heb nergens zin in, ben zo moe, ik heb een heeel zwaar leven....”?
Daar komt niemand mee weg. Mensen die dat zeggen zijn niet depressief. Die worstelen met iets anders, laag zelfbeeld, te kort aan aandacht o.i.d.

Symptomen van een depressie kunnen niet worden geimiteerd en een diagnose depressie wordt niet zomaar gegeven. Artsen weten gelukkig wel wat het inhoudt en ook dat het niet over gaat door geregeld een boswandeling te maken of taarten te bakken (dat zijn voorbeelden van goedbedoelde adviezen van mensen die wel mee willen leven, maar de plank ook een beetje mis slaan). Niemand komt zonder professionele hulp en/of medicijnen uit een depressie.

Dus neem maar van mij aan dat een depressie best wel “iets” is, wat niet te faken is. Begrijpen hoeft niet, sommige dingen zijn nu eenmaal lastig voor te stellen.In ieder geval hoop ik het niet meer mee te hoeven maken. Sta er wel anders door in het leven en kan er nu zeker ook iets positiefs uit halen. Meeste mensen die uit een depressie zijn gekomen zullen wel weten wat ik bedoel.
Ik bedoel niet iedereen natuurlijk. Heb werkgerelateerd twee gevallen meegemaakt dat het gefaked was om even een pauze te nemen. Daar baseer ik mijn hersenspinsel op. Ik denk niet dat iedereen dat doet.
pi_176470335
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 21:48 schreef Loekie1 het volgende:
Toch maar eens naar de huusarts. Grote kans dat je niet depressief bent. Of weer eens oorzaak en gevolg niet kan onderscheiden: verstoorde darmwerking kan gevolg zijn van depressie.
pi_176470356
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 08:37 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Ik zie hierin geen tegenstelling.
Daarbij hoort bij symptomen van depressie of heel veel slapen of heel weinig, en alles daartussen in en per individu vaak afwisselend, dus je vraag is ook niet relevant.
Wat ik wil weten is of iemand diep slaapt. Hoe dieper je slaap, hoe uitgeruster je bent, hoe meer energie je hebt overdag. En het geeft ook aan hoe gezond je bent.
pi_176470357
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 08:41 schreef watisernouweer het volgende:

[..]
verstoorde darmwerking kan gevolg zijn van depressie.
O, o, o, o. Nee dus. Jij bent zo iemand die alles wil psychologiseren.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 08:46:58 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176470365
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 23:43 schreef Achterhoker het volgende:
Dit gaan natuurlijk maar heel weinig mensen doen. Want als je depressief bent dan ben je toch eigenlijk wel een beetje zwak. De meeste mensen schamen zich er gewoon voor.
Omdat het je leven gaat beheersen (met name de vermoeidheid), kun je er niet onderuit het te vertellen aan mensen in je naaste omgeving. Ik denk dat de campagne zich daar op richt. Die geeft tips over hoe naasten er mee om kunnen gaan.
Het is niet dat je tegen wildvreemden gaat zeggen "hoi ik ben depressief, zullen we erover praten?"
pi_176470368
Loekie1 die een beetje de arts gast lopen uithangen. :')
Op maandag 2 oktober 2017 21:58 schreef 8777 het volgende:
De vrouwelijke fokkers zijn halve mannen. Vooral Chai.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 08:48:50 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176470380
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 08:39 schreef -AMG- het volgende:

[..]

Ik bedoel niet iedereen natuurlijk. Heb werkgerelateerd twee gevallen meegemaakt dat het gefaked was om even een pauze te nemen. Daar baseer ik mijn hersenspinsel op. Ik denk niet dat iedereen dat doet.
Hoe werkgerelateerd? Ben je ARBO-arts? Zo nee, hoe kom je dan aan die gegevens en hoe weet je dat het waar is?
  zaterdag 13 januari 2018 @ 08:53:52 #109
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176470406
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 08:45 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

O, o, o, o. Nee dus. Jij bent zo iemand die alles wil psychologiseren.
Watisernouweer heeft echter gelijk. Als je een depressie hebt, heb je weinig energie. Als je weinig energie hebt, heeft je lichaam niet de kracht om alles goed te onderhouden. Je zwakke plekken hebben daar het eerste last van en voor sommige mensen zijn dat de darmen.

Andersom lijkt ook te kunnen, omdat zieke darmen energie vreet en je dan heel vermoeid wordt. Dat kan een depressie lijken, maar heeft dus een andere oorzaak dan een "gewone" depressie.
pi_176470583
Praat over uw depressie, maar zoek geen professionele hulp want die is allemaal wegbezuinigd.
Twiddel
  zaterdag 13 januari 2018 @ 09:32:40 #111
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_176470699
quote:

[..]

Ik denk het niet. Al kan sporten het herstel wel ondersteunen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 11:54:13 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_176472787
quote:

[..]

Een depressie is imo veelal het gevolg van een overbelaste geest of lichaam die (hopelijk eventjes) geen uitweg meer heeft/ziet in de uitdagingen die het heeft, je gaat dan simpelweg in een soort thermal shutdown.
Niets en niemand zal je daar nog uit kunnen halen...... wanneer je het niet zelf ziet/doet, doet je lichaam het wel door je wilskracht te verbreken. Er treedt dan een periode in van herbezinning waarbij je hopelijk ontdekt wat de oorzaak is en (leert) hoe je je voortaan te weer moet stellen. Veelal lukt dat niet voldoende waardoor je na verloop van tijd weer in een "rustgevende" depressie komt.

Probleem met depressie is dat je het niet eenduidig noch onomstotelijk kunt vaststellen of het iemand belemmert in het dagelijks functioneren. De maat wordt hier bepaald door de unieke persoon. De sector, van nature hulpvaardig om je te helpen in/met je probleem, is ook tamelijk verdeeld en soms zelfs totaal onkundig.....

De gedachte dat activiteiten mits je daar nog wilskracht voor hebt, helpt je beter te voelen... klopt helemaal want door die geforceerde gelukssignaaltjes (adrenaline, serotonine, oxytocine etc.) voel je je (weer, even, wat) beter. Net als je dat krijgt van drugs, jezelf belonen etc.
Wanneer het structureel helpt en het je niet negatief belast, prima maar een depressie gaat veelal wat dieper dan dit soort (oppervlakkige/kortstondige) remedies kunnen oplossen.

Energie krijg je niet zomaar, dat heb je (opgebouwd) door een wellicht "saaier", evenwichtig en gedoseerd leven. Wat evenwicht is voor de ene, is totale paniek voor de ander. Dta maakt het ook zo moeilijk een beoordeling los te laten.

Dat je 's morgen op gang moet komen is meer een kwestie van bioritme. Wanneer je altijd op dezelfde tijd op staat, heb je daar (nauwelijks tot) geen last van. De RRR's (rust, reinheid, regelmaat) zijn meer dan van toepassing om een (ernstige) depressie juist te voorkomen.
Geluk verdien je niet maar dat krijg je
pi_176473580
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 08:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe werkgerelateerd? Ben je ARBO-arts? Zo nee, hoe kom je dan aan die gegevens en hoe weet je dat het waar is?
Omdat deze personen zich hadden versproken en zijn genaaid. Waren wel losse zaken van elkaar.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')