abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 januari 2018 @ 16:05:43 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_176389824
Zoals een echte FOKker betaamt, woon ik op een zolderkamer bij mijn ouders. Deze zolder is een verdieping die later op het huis is gebouwd. Mijn vloer is dus geen "normale" tussenvloer, maar het voormalige dak van het huis. Dat is blijkbaar net iets te veel van het goede voor het Wifi-signaal, want het bereikt mijn kamer maar matig.

Voor mijn laptop heb ik een powerline adapter. Dat werkt op zich vrij redelijk voor huis-tuin-en-keuken-gebruik. Wel merk ik dat als ik ergens zit waar de Wifi wél komt, het internet veel en veel sneller is. Ook is het zo dat ik gisteren een chromecast heb aangeschaft voor mijn tv, maar ondanks dat deze het netwerk wel ziet, is het signaal net te zwak om betrouwbaar te zijn. Kortom, met die powerline adapter kon ik uit de voeten, maar nu ik die chromecast heb is dat te weinig. Ik zit dus te kijken naar mogelijkheden om ook Wifi op zolder te krijgen.

Nou heb ik - leek als ik ben op ICT-gebied - eens een beetje gegoogled naar de mogelijkheden. Momenteel heb ik op basis daarvan de volgende 3 opties:
-Een repeater. Goedkoop en makkelijk in gebruik, maar klinkt behoorlijk onbetrouwbaar. Volgens mij gaat de snelheid flink achteruit?

-Boven een access point neerzetten. Het probleem dat ik hiermee heb is dat ik daar een kabel voor nodig heb boven. Doordat ik dus "op het dak" zit, is doortrekken vanaf beneden eigenlijk geen optie (je moet immers door het voormalig dak heen). Werkt het access point ook goed als ik deze met de powerline adapter die ik nu in mijn laptop heb zitten aansluit?

-Multiroom wifi. Ziet er makkelijk en betrouwbaar uit in gebruik en je elimineert de draden (wat ik persoonlijk wel fijn vind), maar is ook vrij prijzig. Is het de forse meerprijs boven een access point waard? Ik ben een zoals gezegd een behoorlijke leek op dit gebied en behalve de draad lijkt dit systeem voor mij exact hetzelfde als een access point, wat veel goedkoper is.

Aangezien ik er dus weinig verstand van heb, heb ik geen flauw idee welke optie ik zal kiezen (al valt de repeater wat mij betreft af). Wellicht dat ik zelfs nog iets over het hoofd heb gezien? Ik zou in ieder geval wel een goed advies kunnen gebruiken in dezen :D
pi_176389879


[ Bericht 100% gewijzigd door Geerd op 09-01-2018 16:08:04 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_176390460
welke powerline heb je, er zijn goede die ook randaarde gebruiken en ook types waar zowel wifi als ethernet poorten ingebouwd zíjn.

maar een goede powerline met daarachter een wifi router waar je dhcp op uit zet kan ook prima.
:]
  Eindredactie Games dinsdag 9 januari 2018 @ 16:38:11 #4
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_176390607
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:31 schreef wootahH het volgende:
welke powerline heb je, er zijn goede die ook randaarde gebruiken en ook types waar zowel wifi als ethernet poorten ingebouwd zíjn.

maar een goede powerline met daarachter een wifi router waar je dhcp op uit zet kan ook prima.
Dit. Goede kwaliteit powerline adapters (zelf goede ervaring met Devolo dLAN) moeten gewoon afdoende zijn, deze bijv.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 16:54:01 #5
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_176390959
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:31 schreef wootahH het volgende:
welke powerline heb je, er zijn goede die ook randaarde gebruiken en ook types waar zowel wifi als ethernet poorten ingebouwd zíjn.

maar een goede powerline met daarachter een wifi router waar je dhcp op uit zet kan ook prima.
Het precieze model zou ik even moeten bekijken als ik straks uit m'n werk kom. Het is wel een redelijk simpele in ieder geval, hij heeft alleen 1 ethernetpoort en verder niks. Ik heb hem ook al een aantal jaar.
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:38 schreef 2dope het volgende:

[..]

Dit. Goede kwaliteit powerline adapters (zelf goede ervaring met Devolo dLAN) moeten gewoon afdoende zijn, deze bijv.
180 euro :o Dat vind ik best een forse prijs. Als ik ook nog moet gaan shoppen voor een fatsoenlijke powerline adapter ipv mijn huidige (die ik gewoon dacht te kunnen gebruiken als ik voor de optie access point icm powerline zou gaan, maar zo simpel ligt het dus blijkbaar niet? :D) kan ik net zo goed voor het multiroom wifi-systeem gaan. De systemen die ik gezien heb zijn ongeveer 250 euro, dat is dan dus ongeveer even duur als je de prijs voor het access point erbij optelt..
  Eindredactie Games dinsdag 9 januari 2018 @ 17:35:41 #6
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_176391705
Nouja omdat je aangeeft dat de snelheid via 'regulier' wifi al sneller is dan een ethernetverbinding op je powerline, dan begin ik wel te twijfelen aan de kwaliteit van die adapter.

Overigens heeft die devolo al ingebouwd WiFi hè, dus je hoeft dan niet nog apart een extra access point te fiksen.

Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_176409307
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 17:35 schreef 2dope het volgende:
Nouja omdat je aangeeft dat de snelheid via 'regulier' wifi al sneller is dan een ethernetverbinding op je powerline, dan begin ik wel te twijfelen aan de kwaliteit van die adapter.

Overigens heeft die devolo al ingebouwd WiFi hè, dus je hoeft dan niet nog apart een extra access point te fiksen.

[ afbeelding ]
Ah, dat was me niet geheel duidelijk :@ Dan klinkt het ineens wel aantrekkelijk! Die ik nu heb is inderdaad al een behoorlijk oud ding van TP-Link, zal destijds misschien 3 tientjes hebben gekost.

En maar weer een vraag ingegeven door mijn behoorlijk afwezige kennis in dit soort dingen :D Ik neem aan dat - aangezien deze technologie over het lichtnet gaat - ik de adapter kan inpluggen in een stopcontact dat buiten het Wifi-bereik ligt?
  Eindredactie Games woensdag 10 januari 2018 @ 13:12:59 #8
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_176409948
Ja. Mooie extra aan dit setje is dat je geen stopcontact kwijt bent omdat er in de adapter zelf gewoon weer een outlet zit. Dingen zijn wel erg groot trouwens, en vergeet niet dat je ze op een rechtstreekse outlet aansluit en dus niet op een spanningsslof.

Ik zou overigens nog steeds altijd de voorkeur geven aan bekabeld (vanuit de powerline) als je die mogelijkheid hebt, bijv. bij een pc of laptop die op dezelfde plek staat.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_176410014
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:12 schreef 2dope het volgende:
Ja. Mooie extra aan dit setje is dat je geen stopcontact kwijt bent omdat er in de adapter zelf gewoon weer een outlet zit. Dingen zijn wel erg groot trouwens, en vergeet niet dat je ze op een rechtstreekse outlet aansluit en dus niet op een spanningsslof.

Ik zou overigens nog steeds altijd de voorkeur geven aan bekabeld (vanuit de powerline) als je die mogelijkheid hebt, bijv. bij een pc of laptop die op dezelfde plek staat.
Die mogelijkheid heb ik in principe wel en gaat nu ook goed, het is meer vanwege het feit dat ik mijn chromecast nu niet kan gebruiken.
  Eindredactie Games woensdag 10 januari 2018 @ 14:00:21 #10
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_176410872
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2018 13:16 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Die mogelijkheid heb ik in principe wel en gaat nu ook goed, het is meer vanwege het feit dat ik mijn chromecast nu niet kan gebruiken.
Zou het erop wagen. Ik spreek uit eigen ervaring maar online zijn de recensies ook allemaal prima. Het WiFi-signaal wat de devolo's uitzenden is gewoon echt heel sterk. Heb kennissen een tijdje terug ook geholpen met een dergelijke oplossing, die hebben een gigantische woning en kozen voor drie dLAN-adapters waarvan één in de keuken grenzend aan de tuin. Ze hadden 20 meter diep de tuin in nog bijna volle snelheid.

Er zijn altijd wel dingen te verzinnen die eventueel problemen kunnen opleveren, zoals hele antieke/brakke/slecht aangelegde groepen(kasten)/bekabeling, of apparatuur in de woning die WiFi-signaal ernstig belemmeren, maar dat zijn echt uitzonderingen. Bovendien heeft bijv. zo'n CoolBlue een prima terugstuurbeleid als het allemaal niet naar behoren functioneert.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_176416363
die dlan 500 is wat goedkoper mocht je t te duur vinden
:]
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:05:14 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176418443
Ik zou toch de optie om een netwerkkabel aan te leggen met een nieuw accesspoint overwegen. Onmogelijk is het niet (de elektra en (vast ook aanwezige) verwarming zijn er immers ook gekomen).
Kost je misschien een zaterdagje werk, maar je hebt er zoveel plezier van.
So we just called him Fred
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:31:07 #13
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_176419062
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:05 schreef FredvZ het volgende:
Ik zou toch de optie om een netwerkkabel aan te leggen met een nieuw accesspoint overwegen. Onmogelijk is het niet (de elektra en (vast ook aanwezige) verwarming zijn er immers ook gekomen).
Kost je misschien een zaterdagje werk, maar je hebt er zoveel plezier van.
Zou dat zo veel schelen ja? :o

Wat overigens ook best een puntje is, is dat ik hopelijk niet al te lang meer in hotel Pappa en Mamma woon :P dan lijkt me de optie van de kabel doortrekken iets te veel van het goede eerlijk gezegd.
  woensdag 10 januari 2018 @ 20:32:38 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176419111
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:31 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Zou dat zo veel schelen ja? :o

Wat overigens ook best een puntje is, is dat ik hopelijk niet al te lang meer in hotel Pappa en Mamma woon :P dan lijkt me de optie van de kabel doortrekken iets te veel van het goede eerlijk gezegd.
Geen broertje of zusje in huis die op zolder wil gaan wonen na jouw vertrek?

Of je ouders die er een kantoortje van willen maken?
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')