abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_176387557
Mijn gevoel volgend vind ik 1 ster gewoon te slecht, en koop ik eigenlijk altijd vlees met 2 of 3 sterren. Maar nu lees ik op de website dat bijvoorbeeld een kip met twee sterren een vierkante meter moet delen met 12 andere kippen. Ligt het aan mij of is dit nog steeds ontzettend weinig ruimte voor ze? (https://beterleven.dierenbescherming.nl/vleeskuiken-2sterren)

Voel je vrij om over andere punten van het systeem te discussiëren.
pi_176387718
Zou jij naar een 2 sterren hotel gaan als je de kamer moest delen met 12 anderen? _O-

Jeetje, geven ze daar echt 2 sterren voor? :{
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:32:34 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176387770
Dit is het probleem van vrijwel alle keurmerken. Ze komen vaak vanuit de industrie zelf met een hoog wc-eend gehalte.
And so is the past
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:33:09 #4
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_176387780
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:29 schreef Fripsel het volgende:
Zou jij naar een 2 sterren hotel gaan als je de kamer moest delen met 12 anderen? _O-

Jeetje, geven ze daar echt 2 sterren voor? :{
Als je normaal de kamer moet delen met 18 anderen misschien wel
pi_176387822
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Dit is het probleem van vrijwel alle keurmerken. Ze komen vaak vanuit de industrie zelf met een hoog wc-eend gehalte.
Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend?
pi_176387925
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:21 schreef Takadanobaba het volgende:
Ligt het aan mij of is dit nog steeds ontzettend weinig ruimte voor ze?
ze hebben met 2 sterren dan ook 1m2 per kip buiten als uitloop: dat is royaal denk ik zo
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_176387963
Kippen met het drie-sterren keurmerk hebben een vrije uitloop buiten van 4 m2. Dat is groter dan mijn balkon hoor.
pi_176387994
en dan ook nog eens per kip, dus 1000 kippen is 4000m2 uitloop bij 3 sterren: daar kunnen ze aardig wat rondjes in rennen :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_176388007
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:38 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ze hebben met 2 sterren dan ook 1m2 per kip buiten als uitloop: dat is royaal denk ik zo
Ja, dat is op zich wel redelijk, maar 's nachts zitten ze dan nog steeds tegen elkaar aan.
pi_176388036
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:41 schreef Takadanobaba het volgende:

[..]

Ja, dat is op zich wel redelijk, maar 's nachts zitten ze dan nog steeds tegen elkaar aan.
wat ze uit zichzelf ook altijd doen: met z'n allen op stok bij elkaar in een nachthok
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_176388063
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:33 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Als je normaal de kamer moet delen met 18 anderen misschien wel
Helaas is dat niet de associatie die mensen hebben bij een sterren keurmerk. Dus is het middel dan wel goed voor zijn doel? Je hebt het idee dat je een goede kip koopt, maar koopt eigenlijk een kip die maar net ietsje minder zielig is?
pi_176388084
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:41 schreef Leipo666 het volgende:
en dan ook nog eens per kip, dus 1000 kippen is 4000m2 uitloop bij 3 sterren: daar kunnen ze aardig wat rondjes in rennen :P
Die buiten uitloop veranderd t wel een hoop. Maar zijn ze verplicht om dan s nachts binnen hutje mutje op een stok te zitten. En doen kippen dat eigenlijk echt van nature? :P
  dinsdag 9 januari 2018 @ 14:46:34 #13
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_176388104
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:41 schreef Leipo666 het volgende:
en dan ook nog eens per kip, dus 1000 kippen is 4000m2 uitloop bij 3 sterren: daar kunnen ze aardig wat rondjes in rennen :P
Zijn dat de kippen van de kinderboerderij? :')
Als één kip 4m2 ruimte krijg, dan hebben alle hobbyboeren in mijn omgeving maar twee sterren.
Die hebben een hok van 2m2 met 4 kippen en een buitenruimte van 2m2 :')
Enkeling heeft een hok van 4,5 m2 binnen en 4,5 m2 buiten met 20 kippen

https://beterleven.dierenbescherming.nl/legkip-3sterren
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_176388164
Wat ik dan weer vreemd vind is dat gewone 3-sterren kippen max 3 uur op transport naar het slachthuis zitten, maar bij biologische 3-sterren kippen duurt het opeens maximaal 24 uur!

Dan is het ook nog eens zo dat biologische kippen *automatisch* het 3-sterren keurmerk krijgen. Maar wat de criteria voor biologisch zijn staat er dan weer niet bij.
pi_176388170
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:39 schreef Farenji het volgende:
Kippen met het drie-sterren keurmerk hebben een vrije uitloop buiten van 4 m2. Dat is groter dan mijn balkon hoor.
Kip met drie sterren is wel echt duur vind ik, helaas. Dat kan ik me als student nog niet veroorloven. Varkensvlees koop ik wel regelmatig met drie sterren. Maar nog beter is natuurlijk om gewoon zo min mogelijk vlees te eten.
pi_176388243
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:49 schreef Farenji het volgende:
Wat ik dan weer vreemd vind is dat gewone 3-sterren kippen max 3 uur op transport naar het slachthuis zitten, maar bij biologische 3-sterren kippen duurt het opeens maximaal 24 uur!

Dan is het ook nog eens zo dat biologische kippen *automatisch* het 3-sterren keurmerk krijgen. Maar wat de criteria voor biologisch zijn staat er dan weer niet bij.
Waar lees je dat? Ik was in de veronderstelling dat drie sterren ook automatisch biologisch betekent.
pi_176388251
Sowieso heb ik bij dat soort keurmerken het idee dat het geld uiteindelijk niet bij de kip(penboer) uitkomt, maar een deel halverwege blijft steken. Dat je dus een deel voor gebakken lucht betaalt. En zolang ik dat idee heb, koop ik het niet.

Hetzelfde heb ik met sommige biologische producten. Dan denk ik: noem je het biologisch zodat je je prijskaartje kan verhogen? (oftewel: legitimeert biologisch direct een hoger prijskaartje. Of krijg ik echt waar voor mijn geld en zijn de kosten van een biologisch product ook echt gelijk aan de meerkosten die ik betaal? Ik ben sceptisch...
Somebody that I used to know
pi_176388304
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:53 schreef Postbus100 het volgende:
Sowieso heb ik bij dat soort keurmerken het idee dat het geld uiteindelijk niet bij de kip(penboer) uitkomt, maar een deel halverwege blijft steken. Dat je dus een deel voor gebakken lucht betaalt. En zolang ik dat idee heb, koop ik het niet.

Hetzelfde heb ik met sommige biologische producten. Dan denk ik: noem je het biologisch zodat je je prijskaartje kan verhogen? (oftewel: legitimeert biologisch direct een hoger prijskaartje. Of krijg ik echt waar voor mijn geld en zijn de kosten van een biologisch product ook echt gelijk aan de meerkosten die ik betaal? Ik ben sceptisch...
Als je minder kippen op je land kan houden, dan heb je ook minder kip om te verkopen. En heb je dus meer geld per kip nodig om rond te kunnen komen. En groenten zonder bestrijdingsmiddelen zijn lastiger te telen, die middelen zijn er immers niet voor niks. Dat maakt alles gewoon duurder natuurlijk. Hoewel ik ook een hoop twijfels heb hoor, vandaar dit topic. Ik vertrouw de voedingsmiddelenindustrie voor geen cent.
pi_176388361
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:49 schreef Takadanobaba het volgende:

[..]

Kip met drie sterren is wel echt duur vind ik, helaas. Dat kan ik me als student nog niet veroorloven. Varkensvlees koop ik wel regelmatig met drie sterren. Maar nog beter is natuurlijk om gewoon zo min mogelijk vlees te eten.
Tja, als student kocht ik altijd het goedkoopste wat er was, de term plofkip bestond toen nog niet. Keurmerken ook niet. Had je van die bakken met kipkluifjes waar de helft gebroken poten had enzo... ;(

Ben pas later bewuster gaan leven en dus ook inkopen, toen ik ook meer te besteden had, het is inderdaad wel een luxe die je moet hebben. Tegenwoordig eet ik helemaal geen vlees meer en als ik eieren koop altijd 3 sterren en biologisch.
pi_176389058
Tja, een biologisch is wel alternatief. Maar goedkoop is het niet.
Je kan ook vegetarisch worden. Dat is wel goed voor milieu..

De probleem is dat voedsel industrie veel te commercieel geworden. Dus alles moet zo effectief zijn zodat baas zoveel mogelijk winst kunnen maken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 9 januari 2018 @ 15:41:41 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176389221
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:34 schreef Captain_Ghost het volgende:

Je kan ook vegetarisch worden. Dat is wel goed voor milieu..

Allesbehalve.
And so is the past
pi_176389264
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:29 schreef Fripsel het volgende:
Jeetje, geven ze daar echt 2 sterren voor? :{
Ja. Met één ster moet je met z'n allen in de veewagen naar een kamp waar je maar één keer kunt douchen en niet meer naar huis mag.

Dan is twee sterren best prima.
pi_176389370
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Allesbehalve.
ok :')
pi_176392148
Ik kom regelmatig op een rundveehouderij met twee sterren. Stieren komen daar met 6-8 maanden, leven dan een paar maanden in de wei en worden dan 8 maanden op stal gehouden. Ze staan dan met 4 of 5 in een hok van ongeveer 3 bij 3. Niet op roosters uiteraard. Het verbaasde me echt dat die beesten zo lang in zo'n kleine ruimte staan.

Er is ook een boerderijhond. Die legt zijn speelgoed in de troggen van de koeien. Die eten het op en poepen het uit. Waarna de hond het weer in de trog legt.
Spoilers!
pi_176392200
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Allesbehalve.
kan je hier meer over toelichten?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_176393699
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:53 schreef Postbus100 het volgende:

Hetzelfde heb ik met sommige biologische producten. Dan denk ik: noem je het biologisch zodat je je prijskaartje kan verhogen? (oftewel: legitimeert biologisch direct een hoger prijskaartje. Of krijg ik echt waar voor mijn geld en zijn de kosten van een biologisch product ook echt gelijk aan de meerkosten die ik betaal? Ik ben sceptisch...
Op zich is het logisch dat biologisch duurder is om te produceren, simpelweg omdat er minder dieren langer moeten leven of omdat de opbrengst van je akker zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest lager is.

Ik heb wel de indruk dat de winstmarge van supermarkten op biologisch hoger is dan op conventioneel voedsel. De supermarkten weten dondersgoed dat ze bij biologisch te maken hebben met consumenten die minder prijsgevoelig zijn (anders hadden ze wel niet-biologisch gekocht) waardoor de prijselasticiteit relatief laag is. Ze kunnen dus de prijs omhoogschroeven zonder dat dit de vraag heel sterk beïnvloed.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_176394068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Op zich is het logisch dat biologisch duurder is om te produceren, simpelweg omdat er minder dieren langer moeten leven of omdat de opbrengst van je akker zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest lager is.

Ik heb wel de indruk dat de winstmarge van supermarkten op biologisch hoger is dan op conventioneel voedsel. De supermarkten weten dondersgoed dat ze bij biologisch te maken hebben met consumenten die minder prijsgevoelig zijn (anders hadden ze wel niet-biologisch gekocht) waardoor de prijselasticiteit relatief laag is. Ze kunnen dus de prijs omhoogschroeven zonder dat dit de vraag heel sterk beïnvloed.
Ja, dàt. Met meer betalen bij de boer ofzo heb ik veel minder een probleem.
Somebody that I used to know
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:43:02 #28
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_176394440
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:21 schreef Takadanobaba het volgende:
een kip met twee sterren een vierkante meter moet delen met 12 andere kippen. .
Waarom vind je dat ongeloofwaardig? Ik geloof wel dat het waar is.
pi_176394679
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:56 schreef Takadanobaba het volgende:

[..]

Als je minder kippen op je land kan houden, dan heb je ook minder kip om te verkopen. En heb je dus meer geld per kip nodig om rond te kunnen komen. En groenten zonder bestrijdingsmiddelen zijn lastiger te telen, die middelen zijn er immers niet voor niks. Dat maakt alles gewoon duurder natuurlijk. Hoewel ik ook een hoop twijfels heb hoor, vandaar dit topic. Ik vertrouw de voedingsmiddelenindustrie voor geen cent.
Je mag het ongeloofwaardig vinden. Heeft de industrie ook aan zichzelf te danken.

Ik was laatst op een 1 ster kippenboerderij en ik vond het erg netjes. De kippen hebben best wat ruimte, pas tegen het einde van de groeitijd wordt het iets krapper.

Boer was er ook enorm trots op dat hij zelden ziekte of uitval had. Dieren krijgen daar betere zorg dan veel kippen in een hok achter de hippe stadswoning.
Whatever...
pi_176394697
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Op zich is het logisch dat biologisch duurder is om te produceren, simpelweg omdat er minder dieren langer moeten leven of omdat de opbrengst van je akker zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest lager is.

Ik heb wel de indruk dat de winstmarge van supermarkten op biologisch hoger is dan op conventioneel voedsel. De supermarkten weten dondersgoed dat ze bij biologisch te maken hebben met consumenten die minder prijsgevoelig zijn (anders hadden ze wel niet-biologisch gekocht) waardoor de prijselasticiteit relatief laag is. Ze kunnen dus de prijs omhoogschroeven zonder dat dit de vraag heel sterk beïnvloed.
Dat doet Jumbo dus niet met die nieuwe kip van ze.
Whatever...
pi_176416081
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:54 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat doet Jumbo dus niet met die nieuwe kip van ze.
De Jumbo verkoopt hun nieuwe kip goedkoper dan ze zouden kunnen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_176416307
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

De Jumbo verkoopt hun nieuwe kip goedkoper dan ze zouden kunnen?
Ze doen het niet om hun marge te verhogen. Maar om daadwerkelijk duurzamer te zijn en dan hopelijk meer klanten en omzet te maken op die manier.

Maar nee. In principe dus niet. Voor zover ik weet is de prijs niet meer gestegen dan relatief aan de kosten. Ze willen hiermee een nieuwe standaard stellen en waarde aan hun merk toevoegen. Zo zullen ze het wel hebben verantwoord. Brand building.

Dit artikel doet vermoeden dat ze marge hebben ingeleverd op dit product.

https://www.foodlog.nl/ar(...)andaard/allcomments/
Whatever...
  Moderator woensdag 10 januari 2018 @ 23:23:23 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176423685
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:31 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja, dàt. Met meer betalen bij de boer ofzo heb ik veel minder een probleem.
Precies, dan weet je precies waar het geld naartoe gaat.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_176426671
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 23:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Precies, dan weet je precies waar het geld naartoe gaat.
Nouja, dat is bij die sterrenkip dus wel zo. Niet dat de boeren er veel meer aan verdienen, maar iig niet minder (en het is minder werk dan plofkip, om dat te doen is topsport),
Whatever...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')