abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 januari 2018 @ 07:35:33 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176381291
Wat is een acceptabele periode om een auto stil te laten staan als het om de accu gaat?

Situatie: het komt bij mijn buren regelmatig voor dat de (benzine)auto niet wil starten omdat de accu leeg is. Logisch ook: bejaard echtpaar dat met uitzondering van de vakanties weinig rijdt. Vaak gaat het om relatief korte ritten (20 km naar het ziekenhuis en dan 20 km terug).

De oplossing zal dan ook zijn: vaker gaan rijden en dan ook wat langere ritten.

Maar na wat zoeken lees ik dat er andere oorzaken kunnen zijn:
* defecte ("rotte") accu. Volgens de buren is de accu nog bijna nieuw, maar als ik ook lees dat accu's na 2 jaar al oud kunnen zijn vraag ik me af wat nieuw is in hun ogen
* een "elektriciteitslek" waardoor de auto in rust nog significant elektriciteit van de accu afneemt.

Daarom mijn vraag: wat zou een acceptabele periode moeten zijn dat de auto ongebruikt is en nog wel kan starten? Nu blijkt de accu binnen drie weken al de geest te geven.
Moet ik hen naar een andere oorzaak (defecte accu, elektriciteitslek) laten kijken of is dit normaal (in de Hollandse winter)?

En als ze vaker (en verder) moeten rijden, hoe frequent zouden ze dan moeten rijden, en maakt het dan uit hoe ver in verhouding tot hoe vaak?
Ik bedoel daarmee: als ze bijvoorbeeld wekelijks 25 km rijden is dat even goed als tweewekelijks 50 km, of is het belangrijk dat er echt een lange rit wordt gemaakt? Ik zou zelf op zeker gaan door een echt lange rit te maken, maar mijn buren zijn niet zo heel happig meer op lange ritten dus als het kàn met kortere ritten in een hogere frequentie heeft dat waarschijnlijk hun voorkeur.
pi_176381423
Hoe 'regelmatig' start ie niet dan? Eens in het jaar?

En die korte ritten zijn sowieso funest voor een accu. Wel veel stroom moeten leveren (starten) en amper of niet bijladen.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:12:38 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176381742
Vaker dan eens per jaar. Daarom hebben ze "recent" die nieuwe accu laten plaatsen (maar dat kan best twee jaar terug zijn).

Langere ritten, maar hoe lang dan minimaal? Immers als je dat regelmatig doet, hoeft de accu niet helemaal leeg te zijn.
En belangrijker: hoe váák zo'n lange rit?
En ik neem aan dat je in de winter iets vaker zou moeten rijden.
pi_176381833
Die van mij redt het 2 weken zonder te rijden. Dit komt met name door wat standby verbruik van de LPG module. Zonder dit extra verbruik moet 4 weken zeker mogelijk zijn.
Ze kunnen ook permanant een druppellader eraan hangen, of de accupool loskoppelen wanneer ze hem niet gebruiken.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:19:14 #5
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_176381834
Druppellader kopen als je stroom bij de hand hebt. Ik heb ik mijn auto die vaak stilstaat de aansteker direct op de accu laten aansluiten. Als ik hem wegzet dus de oplader in de aansteker steken en klaar. Hoef je ook niet de motorkap open te doen enzo.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:23:08 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176381897
Toevallig hebben ze nu een prima acculader bij de Lidl liggen: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=2283&ar=4
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:43:33 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382099
Bij ons in de straat staan de auto's niet op eigen erf, maar enkele tientallen meters verder op een parkeerterreintje.
Dus geen prik in de buurt.

Loskoppelen van de accu lijkt een oplossing, maar dan nog gaat de accu niet eeuwig mee toch?

Acculader hebben ze al, de lege accu wordt dan uit de auto gehaald en binnenshuis opgeladen.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:44:48 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176382110
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:43 schreef Lunatiek het volgende:
Bij ons in de straat staan de auto's niet op eigen erf, maar enkele tientallen meters verder op een parkeerterreintje.
Dus geen prik on de buurt.

Loskoppelen van de accu lijkt een oplossing, maar dan nog gaat de accu niet eeuwig mee toch?
Dan zet je hem even voor het raam en doe je een verlengsnoer naar buiten.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:46:58 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382126
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:44 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dan zet je hem even voor het raam en doe je een verlengsnoer naar buiten.
Kan niet voor het raam. Jaren '70 hofjesfratsen :')
(Je ziet vanuit huis de auto niet eens staan)
pi_176382197
https://www.conrad.nl/nl/(...)ulp-voor-auto-s.html

Enig nadeel is dat dan wel elke keer de motorkap open moet.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:06:19 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382354
Maar onder het motto "voorkomen is beter dan genezen": hoe lang die auto ongebruikt laten staan is acceptabel voor je naar starthulpen moet kijken?
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:14:42 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_176382453
Niets van te zeggen. Als je accu goed is en je hebt geen lekstroom kan dat zomaar enkele maanden zijn. Als je lekstroom hebt kan het met een halve dag al gebeurd zijn en als je accu zwak is ook. En alles wat daar tussenin zit dus.

Hoofdschakelaar inbouwen zoals bij oldtimers, als het een wat oudere auto is.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:17:59 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382493
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:14 schreef Barcaconia het volgende:

Hoofdschakelaar inbouwen zoals bij oldtimers, als het een wat oudere auto is.
2001.
pi_176382706
Auto verkopen en overstappen op iets als Greenwheels ofzo.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_176383502
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:
Maar onder het motto "voorkomen is beter dan genezen": hoe lang die auto ongebruikt laten staan is acceptabel voor je naar starthulpen moet kijken?
Hangt heel sterk van de ouderdom, het gebruik (misbruik), het merk, de temperatuur en de reststroompjes af. In de auto van mijn vrouw (peug. 107) heb ik eens een baggeraccu vervangen door een Varta, meteen veel beter.
Plus loshalen is sowieso een goed idee; verde eruit halen en aan de lader hangen.

Intuïtief zou je een losgekoppelde accu, makkelijk een maand op lading kunnen houden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176385922
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:32 schreef Karstman het volgende:
Auto verkopen en overstappen op iets als Greenwheels ofzo.
dit zou mijn advies zijn.

bleren ze dat ze hem willen houden (begrijpelijk overigens) een schakelaar maken die hoofdstroom uitschakelt ergens bij/rond het dashboard, elke keer accu loskoppelen wordt je ook flauw van.
life happens while you're pusing the throttle.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 13:16:25 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176386138
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:32 schreef Karstman het volgende:
Auto verkopen en overstappen op iets als Greenwheels ofzo.
Zou logisch zijn.

Gaat echter niet: bij ons is geen autodelen als Greenwheels in de buurt. En ze willen graag die auto voor "als er iets is", want ze willen dan asap naar het ziekenhuis kunnen. Plus dat ze hem op vakantie (3x per jaar meerdere weken, minstens) nodig hebben. Buurvrouw durft ook niet zomaar in een andere auto te rijden (had al eens aangeboden met de mijne te rijden).

Dus wordt het loskoppelen/uitzetten met hoofdschakelaar. Toch denk ik dat meer rijden beter is. Voor de auto, maar ook voor henzelf.
pi_176386206
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zou logisch zijn.

Gaat echter niet: bij ons is geen autodelen als Greenwheels in de buurt. En ze willen graag die auto voor "als er iets is", want ze willen dan asap naar het ziekenhuis kunnen. Plus dat ze hem op vakantie (3x per jaar meerdere weken, minstens) nodig hebben. Buurvrouw durft ook niet zomaar in een andere auto te rijden (had al eens aangeboden met de mijne te rijden).

Dus wordt het loskoppelen/uitzetten met hoofdschakelaar. Toch denk ik dat meer rijden beter is. Voor de auto, maar ook voor henzelf.
Een auto voor "als er iets is" die het niet doet als er iets is is ook wat onhandig. Laat ze toch vooral meer gaan rijden. voor bejaarden lijkt het me namelijk wel wijs dat ze hun vaardigheden wat op peil houden.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 9 januari 2018 @ 13:27:12 #19
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_176386356
Ritjes van 20km zouden overigens wel voldoende moeten zijn om de accu weer te laden na het starten, maar als die ritjes 1x per maand voorkomen, dan is dat wel erg weinig ja. Ik zou zeggen 1x dat 1x per week 25km wel voldoende zou moeten zijn om het accuniveau op peil te houden. Anders: meten = weten.

Die van mij kan ook geen 3 weken zonder te starten en dan heb ik een heel zware accu erin zitten, maar sommige auto's gebruiken nu eenmaal wat meer tijdens het stilstaan (denk aan alarm, GPS tracker, keyless entry systemen enz enz.) Ik ben nu ook bezig om een druppellader aan te kunnen sluiten zonder de motorkap te hoeven openen.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 9 januari 2018 @ 13:29:27 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176386407
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:20 schreef Karstman het volgende:

[..]

Een auto voor "als er iets is" die het niet doet als er iets is is ook wat onhandig. Laat ze toch vooral meer gaan rijden. voor bejaarden lijkt het me namelijk wel wijs dat ze hun vaardigheden wat op peil houden.
Precies dat dus. Maar hoe vaak is effectief? Gezien het feit dat die ritten geen doel hebben, behalve de auto in conditie houden, zou het fijn zijn dat tot een minimum te kunnen beperken.

Accu loskoppelen in de wintermaanden (als ze bij gladheid toch de weg al niet op durven), en verder iets van eens in de twee weken minimaal 50 km?
pi_176386503
Het ligt enorm aan de auto, maar 2 weken is wel erg kort. Als je dan op vakantie bent en je wagen staat 3 weken bij schiphol zou je niet meer kunnen starten.
Aan de andere kant, volgens Renault is dit normaal, Mijn zwager heeft een nieuwe renault gekocht, deze start blijkbaar al niet meer als deze 4 weken aan 1 stuk ongebruikt is.
Volgens Renault is dit 'normaal'.

Mijn bmw heeft daar geen last van, mijn andere auto's starten ook nog gewoon na 6 maanden stilstaan (waarvan 1 accu al 12 jaar oud is)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_176387277
Kunnen ze beter eens in de twee weken 50km rijden. En dan het liefst nog een stukje snelweg mee pakken. Komt de boel tenminste nog een keer op temperatuur, gaat het motorblok erg waarderen.
Met alleen maar korte ritjes komt die niet op bedrijfstemperatuur, met interne vervuiling als gevolg.
pi_176387613
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:32 schreef boegschroef het volgende:
Het ligt enorm aan de auto, maar 2 weken is wel erg kort. Als je dan op vakantie bent en je wagen staat 3 weken bij schiphol zou je niet meer kunnen starten.
Aan de andere kant, volgens Renault is dit normaal, Mijn zwager heeft een nieuwe renault gekocht, deze start blijkbaar al niet meer als deze 4 weken aan 1 stuk ongebruikt is.
Volgens Renault is dit 'normaal'.
Voor mij geen Renault (meer).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176448312
Het zal inderdaad met sluipverbruik te maken hebben. Mijn vorige auto stond een maand of drie stil bij de garage, startte meteen bij de proefrit. (Grote diesel)
Ik heb ook wel eens van die druppelladers op zonne-energie gezien?

https://www.conrad.nl/nl/(...)pla-853861&WT.srch=1
...
  vrijdag 12 januari 2018 @ 10:21:06 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_176448618
Alarm en andere stand-by meuk in moderne auto's zorgen wat vlotter voor een lege accu. Mijn oude motor en auto redden het wel een maand of 3 zonder lader, maar hangen toch aan de druplader.
Moderne auto, volgens mij beetje samenvallend met opkomst CAN-bus, gaat vaak ook automatisch "slapen" na 2 weken. Uitschakelen van bv. alarm om de accu te sparen.

Je zou ook zo'n zonnecelmatje op je dash kunnen leggen. Maar dat doet momenteel ook niet veel.

Is er geen buurjongen met een vers rijbewijs die dat ding wat kms. kan laten maken? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:21:10 #26
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_176455441
Lage temperatuur speelt ook een grote rol. Bij een paar graden onder 0 kan je accu al niet meer het maximale vermogen leveren, daarom heeft de ANWB het altijd druk als het koud is.
Ik heb zo een mini-booster (nood-accu) in de auto liggen ter grotte van een telefoon. Werkt altijd!
  vrijdag 12 januari 2018 @ 16:29:24 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176455651
Update: de "bijna nieuwe" accu was meer dan 5 jaar oud, dus die gaan ze vervangen.
En daarna ga ik tripjes verzinnen zodat ze eens in de twee weken een flink eind kunnen rijden. Voor de winter dan zo'n minibooster want met koud/vochtig/glad weer willen ze niet rijden.

Tegelijk krijg ik een soortgelijk probleem te horen van een ander: verse weduwe wil auto aanhouden maar heeft zelf geen rijbewijs, en de regelmatige bestuurder zal ook geen kilometers met dat ding gaan rijden. Dus alle tips hierboven zal ik recyclen. Bedankt daarvoor.
pi_176456333
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:02 schreef Garbageman het volgende:
Het zal inderdaad met sluipverbruik te maken hebben. Mijn vorige auto stond een maand of drie stil bij de garage, startte meteen bij de proefrit. (Grote diesel)
Ik heb ook wel eens van die druppelladers op zonne-energie gezien?

https://www.conrad.nl/nl/(...)pla-853861&WT.srch=1
Zo’n zonne-energie lader is een leuk idee maar werkt in praktijk niet 99% van de moderne auto’s schakelen de spanning van de sigarette aansteker uit. Misschien niet meteen maar wel na enkele uren. Dus moet je zo’n ding altijd op de accu klemmen...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_176456351
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:21 schreef pechvogel-010 het volgende:
Lage temperatuur speelt ook een grote rol. Bij een paar graden onder 0 kan je accu al niet meer het maximale vermogen leveren, daarom heeft de ANWB het altijd druk als het koud is.
Ik heb zo een mini-booster (nood-accu) in de auto liggen ter grotte van een telefoon. Werkt altijd!
Dat laatste klinkt handig! Kun je die dan ook via de auto weer opladen? En kun je daar ook wat grotere accu's mee aanjagen? Mijn TDI heeft een flinke accu en de V8 ook namelijk.
pi_176457580
Probleem met autoaccu’s is dat ze slechter worden als ze leeg lopen. Dus een volle accu zal amper slijten, maar een accu met slecht 50 of 20% zal sneller oud worden. Met als gevolg dat ze in de toekomst nog sneller leeglopen en nog sneller weer verder gaan slijten.

Een paar keer een lege accu en het probleem zal steeds vaker terugkomen.

Beste oplossing blijft een massasleuteltje.
.
  maandag 15 januari 2018 @ 15:28:50 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_176520214
Auto,s die ik niet vaak gebruik hebben een hoofdschakelaar. Klik accu uit
  dinsdag 16 januari 2018 @ 00:15:03 #32
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176533606
Veel beter is hem aan de druppellader gooien zoals deze.
Onder de motorkap en altijd de juiste spanning.
  dinsdag 16 januari 2018 @ 00:17:26 #33
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176533638
Zet je gewoon aan de 220, stelt hem in, onder de kap, en altijd goed. Werkt ook je alarm gewoon.

[ Bericht 16% gewijzigd door PluggieOD op 16-01-2018 00:22:36 ]
pi_176535744
De makkelijkste optie lijkt me een zonnepanneltje. Wel even zorgen dat deze gekoppeld is aan een punt met permanente spanning. Het sigarettenaansteker ding wordt bij veel auto's via het contact afgeschakeld.

Vanaf de zekeringkast op een niet geschakelde draad een 2e sigaretten aansteker plug maken is dan de oplossing. Zonnepanneltje op de hoedenplank, draadje netjes wegwerken en klaar.
pi_176535831
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 00:15 schreef PluggieOD het volgende:
Veel beter is hem aan de druppellader gooien zoals deze.
Onder de motorkap en altijd de juiste spanning.
[ afbeelding ]
Die baby blauwe Astra komt mij bekend voor O+
  dinsdag 16 januari 2018 @ 15:52:05 #36
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_176544209
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 17:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dat laatste klinkt handig! Kun je die dan ook via de auto weer opladen? En kun je daar ook wat grotere accu's mee aanjagen? Mijn TDI heeft een flinke accu en de V8 ook namelijk.
ja, zo een mini-accu kun je op verschillende manieren opladen. Gewoon met zo een usb-kabel zoals je telefoon. Je kan hem opladen via pc, stopcontact en natuurlijk via je sigarettenaansteker van de auto (usb). Je kunt hem zelfs gebruiken als Powerbank om je telefoon mee te laden. Maar dit laatste zou ik niet doen.

Ik heb zelf de goedkoopste genomen met 20000 mah
https://www.ebay.co.uk/it(...)f:g:uP8AAOSwY~laSwDe

Voor jou zou ik een zwaardere nemen, boven de 50000 mah. Kost ongeveer ¤ 50,- met verzendkosten op ebay. In Nederland ben je minstens het dubbele kwijt. Zijn prijzig
pi_176545133
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 15:52 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

ja, zo een mini-accu kun je op verschillende manieren opladen. Gewoon met zo een usb-kabel zoals je telefoon. Je kan hem opladen via pc, stopcontact en natuurlijk via je sigarettenaansteker van de auto (usb). Je kunt hem zelfs gebruiken als Powerbank om je telefoon mee te laden. Maar dit laatste zou ik niet doen.

Ik heb zelf de goedkoopste genomen met 20000 mah
https://www.ebay.co.uk/it(...)f:g:uP8AAOSwY~laSwDe

Voor jou zou ik een zwaardere nemen, boven de 50000 mah. Kost ongeveer ¤ 50,- met verzendkosten op ebay. In Nederland ben je minstens het dubbele kwijt. Zijn prijzig
Bedankt voor de tip! Handig ding inderdaad :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 16:55:58 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176545411
Okee praktijk ervaring :)

Ik doe geen reet met mijn auto. Alleen eens per jaar in de zomer een flink stuk rijden naar/in Schotland en verder doe ik er bijna niets mee. Mijn auto wordt regelmatig 2+ maanden achtereen helemaal niet gebruikt. Sowieso ben ik regelmatig periodes van 2 maanden in het buitenland (zonder auto). Eigenlijk is die auto dus pure geldverspilling maar goed /care.

Normaal gesproken start hij nog gewoon na 2+ maanden stilstaan, maar wel op het randje. Accu is inmiddels bijna 11 jaar oud en hij begint nu wel zwak te worden dus binnenkort ga ik hem vervangen.

Wat betreft de OP, het is mogelijk dat je buren domweg niet vaak/lang genoeg rijden om de accu op spanning te houden. Op zich kan een volle accu wel lang op spanning blijven maar als je buren 1x per maand een ritje van 2x20km maken is dat mogelijk niet genoeg om de verliezen aan te vullen.

Autoaccu's zijn gemaakt om kort een grote stroom te leveren (starten) maar kunnen er slecht tegen om diep te ontladen (en met weinig lading te bewaren). Dus als de accu vaak en langdurig bijna leeg is dan gaat de levensduur snel achteruit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 16 januari 2018 @ 17:00:22 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_176545502
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 10:02 schreef Garbageman het volgende:

Ik heb ook wel eens van die druppelladers op zonne-energie gezien?

https://www.conrad.nl/nl/(...)pla-853861&WT.srch=1
Je kunt zo uitrekenen dat dat nooit kan werken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 januari 2018 @ 17:34:22 #40
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_176546222
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 16:55 schreef SeLang het volgende:
Okee praktijk ervaring :)

...maar als je buren 1x per maand een ritje van 2x20km maken is dat mogelijk niet genoeg om de verliezen aan te vullen.
Dit is echt te weinig.

Bij mij als het beetje koud wordt= is auto niet starten. Al rijd ik elke dag 100 km mee, een beetje rond het vriespunt in de nacht en het is gelijk raak de volgende ochctend. Met zo een mini-booster rijd ik binnen 2 minuten weg. Ik doe het al 1 jaar zo. Dit probleem heb ik alleen in de winter. Accu is bijna 4 jaar oud
pi_176546776
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 15:52 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

ja, zo een mini-accu kun je op verschillende manieren opladen. Gewoon met zo een usb-kabel zoals je telefoon. Je kan hem opladen via pc, stopcontact en natuurlijk via je sigarettenaansteker van de auto (usb). Je kunt hem zelfs gebruiken als Powerbank om je telefoon mee te laden. Maar dit laatste zou ik niet doen.

Ik heb zelf de goedkoopste genomen met 20000 mah
https://www.ebay.co.uk/it(...)f:g:uP8AAOSwY~laSwDe

Voor jou zou ik een zwaardere nemen, boven de 50000 mah. Kost ongeveer ¤ 50,- met verzendkosten op ebay. In Nederland ben je minstens het dubbele kwijt. Zijn prijzig
Deze is goed betaalbaar, met 80000 mah, zou dat wat zijn? https://www.ebay.co.uk/itm/282789273448
pi_176550216
Die ziet er intressant uit, maar er staat alleen 400A piek, maar geen starter current. Als ik naar andere kijk is dat waarschijnlijk rond 200A. Daar krijg je een goede diesel niet mee gestart. Een 1.4 of 1.6 benzine wel, maar ook alleen als het ding nog in topstaat is. Een mini cooper 1.6 krijg je er net op gestart (ervaring ;) ) maar met veel moeite.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 16 januari 2018 @ 20:54:15 #43
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_176551862
Ik zoek ook nog zo'n goeie noodstarter om mijn 3,5 liter V6 te kunnen starten, dus het moet wel wat vermogen hebben.
Don't let my username fool you...
pi_176553013
Die Chinezen rekenen een beetje raar kwa amperes. Lithium technologie is ver, maar 80Ah @12V past nog niet in zo’n klein kastje. Dnk eerder dat ze bedoelen dat je op de USB 80Ah kan trekken met 5V of misschien zelf tellen ze alle Ah’s van de in serie geschakelde cellen en rekenen ze 80Ah @ 3,7V.

25Ah 12V is wellicht realistischer en de discharge rate zal ongeveer 2-3C zijn, dus 50-75A en misschien 10C burst. Dat is 250A voor enkele seconden voordat ze in rook opgaan.
.
pi_176553301
Oftewel: met mijn TDI en V8 heb ik er niet heel veel aan? Ik heb geen verstand van die dingen 😄
  dinsdag 16 januari 2018 @ 22:58:07 #46
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_176555518
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 19:56 schreef boegschroef het volgende:
Die ziet er intressant uit, maar er staat alleen 400A piek, maar geen starter current. Als ik naar andere kijk is dat waarschijnlijk rond 200A. Daar krijg je een goede diesel niet mee gestart. Een 1.4 of 1.6 benzine wel, maar ook alleen als het ding nog in topstaat is. Een mini cooper 1.6 krijg je er net op gestart (ervaring ;) ) maar met veel moeite.
Bij de beschrijving staat dat deze geschikt is voor auto's tot en.met 5 liter, dus ook diesel. Moet kunnen, ervan uitgaan dat ding minimaal voor de helft geladen is. je zou het moeten vergelijken met zo klassieke booster die ze bij de garage gebruiken. Scheelt niet veel.
pi_176556921
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:58 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Bij de beschrijving staat dat deze geschikt is voor auto's tot en.met 5 liter, dus ook diesel. Moet kunnen, ervan uitgaan dat ding minimaal voor de helft geladen is. je zou het moeten vergelijken met zo klassieke booster die ze bij de garage gebruiken. Scheelt niet veel.
Dat is een reclame truuk. Mijn mustang (4.7l V8) krijg je er wel mee gestart. Die heeft een lage compressie (orginele accu = 300 start ampere) maar een ‘moderne diesel’ of benzine met hoge compressie gaat hier niet mee rond. (Bmw 525d = 600 start ampere, een accu die minder geeft gooit het blok al niet meer snel genoeg rond) de mini: 400. (Mijn suburban verbruikte 1100 amp bij starten :) )
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')